Επισημάνσεις της ΕΟΔΕ για τις νέες κρίσεις Διευθυντών σχολείων

28/04/2017

Άκουσε το άρθρο

Η Επιστημονική  Εταιρεία  Οργάνωσης & Διοίκησης της Εκπαίδευσης (ΕΟΔΕ), στην οποία προεδρεύει ο Αν. Καθηγητής του ΕΚΠΑ Γιώργος Παπακωνσταντίνου, ενόψει των νέων κρίσεων των Διευθυντών Σχολείων,  απέστειλε στον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου  επιστολή  , με την οοία εκφράζει την ανησυχία της , "ελπίζοντας πως είναι αβάσιμη, για όσα μέχρι στιγμής είδαν το φως της δημοσιότητας σχετικά με την αποφασισθείσα εκ μέρους σας διαδικασία επιλογής Διευθυντών Σχολικών Μονάδων, μετά και την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ".

Με την επιστολή η ΕΟΔΕ επισημαίνει  αρχικά δύο πτυχές των συγκεκριμένων εξαγγελιών, οι οποίες όπως τονίζει  απαιτούν η αντιμετώπισή τους να γίνει με κριτήρια αυστηρά επιστημονικά και διαφανή .

Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ

Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,

Στην πρόσφατη επιστημονική Ημερίδα (24/3/2017) την οποία οργάνωσε η ΕΟΔΕ για την επιλογή στελεχών στην εκπαίδευση και με θέμα: «Δημοκρατική ή Τεχνοκρατική Ανασυγκρότηση; Δίλημμα Ουσίας ή Άνευ Σημασίας;» αναδείχθηκε η ρεαλιστική δυνατότητα συγκλίσεων ακόμη και συναινέσεων εκπαιδευτικών φορέων και πολιτικών κομμάτων σχετικά με το επίμαχο αυτό ζήτημα το οποίο καλείστε ως πολιτική ηγεσία, σήμερα, να επιλύσετε.

Πιο συγκεκριμένα, με τον νόμο 4369/2016 για το «Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης, βαθμολογική διάρθρωση θέσεων, συστήματα αξιολόγησης, προαγωγών και επιλογής προϊσταμένων (διαφάνεια αξιοκρατία και αποτελεσματικότητα της Δημόσιας Διοίκησης) και άλλες διατάξεις.» ρητά προβλέπεται και σωστά, πως για την κάθε θέση ευθύνης και την επαγγελματική επάρκεια σχετικά με αυτήν, η Πολιτεία οφείλει να αξιολογεί τη «γνώση του αντικειμένου της δημόσιας διοίκησης, .....». Να σημειώσουμε δε πως και στην απόφαση του ΣτΕ επισημαίνεται με έμφαση η εξειδικευμένη επιστημονική γνώση, προσόντα και ικανότητα η οποία απαιτείται «...επί διευθυντικών στελεχών: ευχέρεια προγραμματισμού, συντονισμού, αναλήψεως πρωτοβουλιών, λήψεως αποτελεσματικών αποφάσεων και διαχειρίσεως κρίσεων». Συνεπώς, ως ΕΟΔΕ, θεωρούμε αδιανόητο και επιστημονικά μετέωρο να μην ληφθεί σοβαρά υπόψη κατά τη διαμόρφωση των αντικειμενικών κριτηρίων για την επιλογή σε θέση Διευθυντή Σχολικής Μονάδας η κατοχή του μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στην Οργάνωση & Διοίκηση της Εκπαίδευσης, η δε μοριοδότησή του να διαφοροποιείται αισθητά, για τη συγκεκριμένη θέση ευθύνης, από την κατοχή των άλλων μεταπτυχιακών σπουδών, λειτουργώντας τοιουτοτρόπως και ανταποδοτικά προς την Πολιτεία και τις ανάγκες της. Πόσω μάλλον όταν και με τη δική σας έγκριση σήμερα στη χώρα μας λειτουργούν προγράμματα σπουδών μεταπτυχιακής ειδίκευσης στην Πολιτική, Οργάνωση & Διοίκηση της Εκπαίδευσης, υψηλού κατά τεκμήριο επιπέδου σπουδών, με αυστηρά κριτήρια επιλογής και με εστίαση στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα.

Ακόμη, κατά τη σύνθεση των Συμβουλίων Επιλογής Διευθυντών προσδοκούμε πως θα λάβετε σοβαρά υπόψη σας, αλλά και θα τροποποιήσετε κατάλληλα λόγω της απόφασης του ΣτΕ, και τις πρόνοιες του Ν.4369 (άρθρα 10, 11) και τις διατάξεις του Ν.3848 άρθρο16 παρ.8, εδραιώνοντας ένα ισχυρό πλαίσιο δημοκρατικής αντιπροσωπευτικότητας, διαφάνειας και επιστημονικής συγκρότησής τους.

Κύριε Υπουργέ,

Πεποίθησή μας είναι ότι στη δύσκολη οικονομική και κοινωνικά επώδυνη συγκυρία που βιώνει η πατρίδα αλλά και ο χώρος της Παιδείας, επιβάλλεται να διαμορφώσουμε ένα πλαίσιο διαλόγου και επικοινωνίας όλων όσοι εκφέρουν δημόσιο λόγο ή επωμίζονται την ευθύνη της θεσμοθέτησης σχετικά με τα θεμελιώδη ζητήματα των δομών της Οργάνωσης αλλά και της Διοίκησης του εκπαιδευτικού μας συστήματος. φιλοδοξία μας, επιτρέψετέ μας την έκφραση, με το επιστημονικό έργο μας αλλά και το δημόσιο λόγο μας να συνδράμουμε την Πολιτεία στην ιδιαίτερα ευαίσθητη, πολύπλοκη αλλά πρωτίστως ζωτική αυτή πτυχή της εκπαίδευσης στη χώρα μας, προσδοκούμε μετά και τη σημερινή επιστολή μας η συνεργασία μαζί σας να αποδειχτεί καρποφόρα για τον ευαίσθητο και κρίσιμο για το μέλλον της πατρίδας μας χώρο και τον οποίον όλοι μας διακονούμε.

Ο Πρόεδρος
Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Αναπληρωτής Καθηγητής ΕΚΠΑ

Ο Γ. Γραμματέας
Θοδωρής Οτζάκογλου
(ΜΔΕ, MSc, MBCS)

 

Σχόλια (10)

ekp/kos
|

ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΜΠΡΟΣΤΑ ΤΟΥ ΤΗΝ ΩΡΑ ΤΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ ΤΟ ΦΑΚΕΛΟ ΤΟΥ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΕΚΜΗΡΙΩΜΕΝΗ ΑΠΟΨΗ ΤΟΥ Δ/ΝΤΗ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΟΙΚΕΙΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ

ekp/kos
|

ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΕΠΙΛΟΓΕΣ Δ/ΝΤΩΝ Σ.Μ.
ΠΡΥΠΟΘΕΣΕΙΣ:
ΤΥΠΙΚΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ,ΠΡΟΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ 15 ΕΤΗ, ΚΑΘΑΡΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ ΑΠΟ Ε.Δ.Ε. ΚΑΙ ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΑ,
ΔΗΛΩΣΗ: ΟΛΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΟΥ Π.Υ.Σ.Π.Ε.
ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΞΙΟΛΟΓΙΚΟΣ: ΔΙΑΡΚΕΙΑ 3 ΕΤΗ
ΟΛΑ ΤΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΕΙΝΑΙ ΤΕΡΤΙΠΙΑ ΓΙΑ ΚΟΜΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΕΙΣ ΣΤΟΥΣ Σ.Δ.

Μας Ζαλίσατε
|

Όσα χαρτιά και να έχεις αν "δεν το έχεις με τη διοίκηση", άστα να πάνε.

Πετρος
|

Πες μας λοιπόν @ Lia επειδή χορτασαμε αερολογίες σε. ποια χωρα της Ευ ρ ωπης συμβαινουν αυτά που λες. Ήμουν 6 χρονια καθηγητής στη Γερμανία, γνωριζω άριστα τι συμβαινει σε Αυστρία,Ολλανδία και Βέλγιο ,μην πετας πυροτεχνήματα για να στηρίξεις ανυπαρκτα πράγματα.Σε πληροφορώ δεν υπαρχουν τέτοια μεταπτυχιακά σε αυτές τις χώρες.Ειναι και αυτό ελληνικη πατέντα.Τα μεταπτυχιακά και τα διδακτορικά γινονται στα επιστημονικα αντικειμενσ και οχι σε ελληνικες εφευρέσεις. Ισως θα έπρεπε να υπαρχει και μεταπτυχιακο διοίκησης κράτους.Πως θα το εβλεπες; Λιγη σοβαρότητα δεν βλαπτει.Κυρίως να μην λεμε πραγματα έχοντας πληρη αγνοια.

LIA
|

@DEEEEEP
Πόσο άγνοια έχεις επί του περιεχομένου αυτών των μεταπτυχιακών.......Επειδή ακριβώς το σχολείο ΔΕΝ είναι κυρίως διοικητικές πράξεις και τα συναφή.......στο εξωτερικό αποτελεί προυπόθεση ανάληψης διευθυντικής θέσης.......αλλά τί λέμε......εδώ είναι Ελλάδα......

@a/a
|

@a/a
Και το ΕΑΠ στο μεταπτυχιακό Σπουδές στην εκπαίδευση έχει θεματική ενότητα την "Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων".από τη στιγμή όμως που ο διευθυντής του σχολείου κάνει μάθημα από 8-12 ώρες γιατί να μην έχει ίδια μοριοδότηση και ένα μεταπτυχιακό στη διδασκαλία ; Μάθημα κάνει .Το ίδιο ισχύει και για τους Διευθυντές Εκπαίδευσης που συναλλάσονται καθημερινά με γονείς και συλλόγους .
Το πρόβλημα είναι τα μεταπτυχιακά που δεν έχουν καμιά συνάφεια με την εκπαίδευση και τα λαμβάνουν υπ όψη και δυστυχώς είναι πάρα πολλά γιατί η ακριβής συνάφεια δεν νομοθετήθηκε ποτέ και αφήνονταν στα κατά τόπους ΠΥΣΠΕ-ΠΥΣΔΕ να την κρίνουν για τη βαθμολογική εξέλιξη ,Αυτά λοιπόν τα συμβούλια επειδή δεν υπάρχει σαφές νομοθετικό πλαίσιο τα ενέκριναν όλα φοβούμενοι και ενδεχόμενες δικαστικές περιπέτειες αν τα απέρριπταν .
Το άλλο θέμα είναι ότι οι κάτοχοι τέτοιων τίτλων από ελληνικά ιδρύματα είναι ελάχιστοι σε σύγκριση με τους κατόχους ίδιων τίτλων από ξένα ιδρύματα με δίδακτρα κυμαινόμενα από 4.800-6000 ευρώ που είναι πλέον πάρα πολλοί .
@Nikτ
Πρέπει κά;ποια στιγμή να γίνει μια έρευνα για τα προσόντα που είχαν τα μέλη των συμβουλίων επιλογής σε σχέση με τους αξιολογούμενους . Θα απελπιστούμε αφού τα μέλη αυτών των συμβουλίων διορίζονται σε κάθε κυβέρνηση από τον διορισμένο από την ίδια κυβέρνηση Περιφερειακό διευθυντή εκπαίδευσης .Το θέμα είναι να δημοσιεύεται το βιογραφικό των μελών των συμβουλίων επιλογής και αν ο κάθε υποψήφιος που είχει περισσότερα προσόντα από αυτούς να μπορεί να αρνείται την αξιολόγησή τους .
@Κύριε Παπακωνσταντίνου
Σαν Πρόεδρος του ΕΚΠΑ ξέρατε πως ο νόμος Κουράκη που αφορούσε τους διευθυντές σχολείων ήταν αντισυνταγματικός και αντίθετος στις αρχές αυτών που διδάσκετε .Το αυτό και για τη συνέχεια του το νόμο Φίλη που αφορά τους διευθυντές εκπαίδευσης .Σιωπήσατε όμως και έρχεστε εκ των υστέρων και επικαλείστε την αντισυνταγματικότητα τους για να ζητήσετε αυτό που ζητάτε χωρίς όμως να ζητάτε εφαρμογή της απόφασης του ΣτΕ για τους διευθυντές σχολείων και εκπαίδευσης μέσα στις νόμιμες προθεσμίες αλλά το ζητάτε για τις ...επόμενες επιλογές .

DEEEEEP
|

Τι πιο φυσικό όταν τρέχουν 2 μεταπτυχιακά για την διοίκηση στο ΕΚΠΑ να γίνονται τέτοιες προτάσεις ! Αλίμονο αν για την Διοίκηση μιας Σχολικής Μονάδας δεν θεωρούνται ικανοί Εκπαιδευτικοί με Πανεπιστημιακά πτυχία και με Μεταπτυχιακές Σπουδές στο αντικείμενό τους ! Το Σχολείο ΔΕΝ είναι κυρίως διοικητικές πράξεις και τα συναφή για να προτείνεται προνομιακή μεταχείριση αντίστοιχων τίτλων και μάλιστα : " η μοριοδότησή του να διαφοροποιείται αισθητά, από την κατοχή των άλλων μεταπτυχιακών σπουδών" !!!!!

Nektaria
|

Απορίας άξιον: Πού ήταν η ΕΟΔΕ νωρίτερα; Στον Άρη;

a/a
|

Αξιότιμοι κύριοι
Υπάρχουν και διπλωματικές (σοβαρές εργασίες πολλών σελίδων) που εκπονήθηκαν με θέματα διοίκησης της εκπαίδευσης και στα πλαίσια Μεταπτυχιακών ΠΣ που ο τίτλος τους αναφερόταν σε πχ Τεχνολογίες και Ανθρώπινους Πόρους, αυτά πώς θα μοριοδοτηθούν; Το θέμα δεν είναι να ευλογήσουμε τα γένια μας αλλά να ληφθεί μέριμνα ώστε να μην αποκλειστούν ή αδικηθούν και όλοι αυτοί που άσχετα με τον τίτλο του ΜΠΣ Διοίκηση στην Εκπαίδευση, έχουν εκπονήσει διπλωματικές εργασίες σχετικές με θέματα της Διοίκησης στην εκπαίδευση που διαφέρει σημαντικά όπως
καλά γνωρίζετε από διοικήσεις άλλων μη "κοινωνικών" οργανισμών. ΄Πληροφοριακά κατά τη συγγραφή της διπλωματικής που αναφερόταν στην επιλογή διευθυντών διαπίστωσα ότι μέσα σε μια περίοδο 8 ετών για τις κρίσεις των στελεχών της εκπσης εφαρμόστηκαν τρία διαφορετικά νομοθετήματα. Προφανώς την περίοδο αυτή εναλλάχθηκαν στην διακυβέρνηση της χώρας διαφορετικά κόμματα αλλά και τάσεις εντός του κυβερνώντος κόμματος απλά και μόνο γιατί άλλαξε ο Υπουργός Παιδείας. Εδώ άλλαζε κάθε μέρα το όνομα του υπουργείου, τα στελέχη θα υπολόγιζαν; Καθηγητής στο ΕΚΠΑ σχετικός με το αντικείμενο μιλούσε για ένα διαρκές "ράβε ξήλωνε" στη διαδικασία επιλογών και τελικά δεν είχε άδικο, οι συνθήκες τον επαληθεύουν.

Nik
|

Συμφωνώ απόλυτα με την πρόταση της ΕΟΔΕ, διότι είναι αδιανόητο να μην λαμβάνεται σοβαρά υπόψη το μεταπτυχιακό στην Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης για την επιλογή των στελεχών διοίκησης. Δυστυχώς στην χώρα που ζούμε επικρατεί η λογική της ισοπέδωσης. Θεωρώ κι εγώ ότι το μεταπτυχιακό στην Οργάνωση και Διοίκηση να είναι από τα πιο βασικά προσόντα που θα πρέπει να έχει το υποψήφιο στέλεχος της διοίκησης. Σίγουρα και άλλοι μετεπτυχιακοί και διδακτορικοί τίτλοι πρέπει να αξιολογούνται, αλλά όχι το ίδιο με τους τίτλους της διοίκησης. Το ίδιο θα πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη και για τα μέλη των υπηρεσιακών συμβουλίων η κατοχή των αντίστοιχων τίτλων όταν είναι για κρίσεις στελεχών. Το τραγικό της υπόθεσης να είναι μέλη υπηρεσιακών συμβουλίων, με μειωμένα προσόντα και να κρίνουν συναδέλφους τους με περισσότερα από αυτούς. Ας ελπίσουμε ότι ο υπουργός μας που τυγχάνει να είναι και πανεπιστημιακός δάσκαλος, να λάβει σοβαρά υπόψη του την πρόταση της ΕΟΔΕ, στην διαμόρφωση του νέου νόμου για τις επικείμενες κρίσεις στελεχών, έτσι ώστε να υπάρξει δικαιοσύνη και αξιοποίηση της σπουδαίας δουλειάς που γίνεται στα Ελληνικά Πανεπιστήμια στα σχετικά μεταπτυχιακά για το καλό της εκπαίδευσης. Κάποια στιγμή και στη χώρα μας να υπάρξει αξιοκρατία....

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ