ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Η αλήθεια για το νέο μισθολόγιο των πανεπιστημιακών καθηγητών

Δημοσίευση: 18/05/2017
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Στις 13 Μαΐου η Κυβέρνηση κατέθεσε στη Βουλή πολυνομοσχέδιο με το νέο συμπληρωματικό Μνημόνιο, στο οποίo περιλαμβάνεται και η θέσπιση νέου ειδικού μισθολογίου για τους πανεπιστημιακούς καθηγητές και άλλους λειτουργούς και υπαλλήλους που αμείβονται με ειδικό μισθολόγιο (πλην των δικαστικών), στο πλαίσιο της δέσμευσης της Κυβέρνησης έναντι των εταίρων για «Αναμόρφωση και εξορθολογισμό» των ειδικών μισθολογίων.

Το νέο μισθολόγιο έχει νέα δομή, παρόμοια με εκείνη του ενιαίου μισθολογίου των δημοσίων υπαλλήλων, με νέο βασικό μισθό για κάθε βαθμίδα, κατάργηση του χρονοεπιδόματος και δημιουργία 16 μισθολογικών κλιμακίων ανά βαθμίδα, και τέλος κατάργηση των τριών επιδομάτων με διατήρηση ενός επιδόματος «Διδασκαλίας και έρευνας».

α. Οι «αυξήσεις» που εξανεμίζονται και μετατρέπονται σε μειώσεις

Οι μεικτές αποδοχές που προκύπτουν για τα μέλη ΔΕΠ από το νέο μισθολόγιο είναι μεν αυξημένες κατά 3-6.5% (εκτός από τη βαθμίδα του καθηγητή με άνω των 25 ετών υπηρεσία), αλλά στις καθαρές αποδοχές σχεδόν εξανεμίζονται για τους περισσότερους με μηδενικές ή ασήμαντες αυξήσεις και μετατρέπονται σε μειώσεις (6.5%) για τη βαθμίδα του Καθηγητή με πολλά έτη υπηρεσίας. Ουσιαστική αύξηση στις καθαρές αποδοχές (περίπου 3.5%) θα λάβουν μόνο οι Επ. Καθηγητές. Όλα αυτά όμως το 2020 !!! καθώς το μισθολόγιο ουσιαστικά εφαρμόζεται σε βάθος τετραετίας (βλ. παρακάτω).

Ο μηδενισμός των αυξήσεων για τους περισσότερους και η μετατροπή τους σε μειώσεις στις καθαρές αποδοχές για τη βαθμίδα του Καθηγητή με πολλά έτη υπηρεσίας, αποτελεί κυρίως αποτέλεσμα αυξημένης φορολογίας λόγω της κατάργησης του λεγόμενου επιδόματος βιβλιοθήκης, το οποίο ως πάγια αποζημίωση δεν θεωρούταν εισόδημα και γι’ αυτό δεν φορολογούταν.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι για το 2017 θα δοθεί μόλις το 1/4 της αύξησης στις μεικτές αποδοχές και ότι το μισθολόγιο θα ισχύσει αναδρομικά από 1/1/2017, αυτό θα έχει ως συνέπεια για το 2017 (α) οι καθαρές αποδοχές όλων να έχουν τελικά μειώσεις 1 – 6% (βλ. τον παρακάτω πίνακα), και (β) λόγω της αναδρομικής εφαρμογής από 1/1/2017, τα μέλη ΔΕΠ να επιβαρυνθούν με επιστροφή των διαφορών για τους προηγούμενους μήνες!!!
  
 

Το Υπουργείο Παιδείας παρόλα αυτά διαφήμιζε το νέο μισθολόγιο ως μια ρύθμιση που θα επέφερε αυξήσεις στις αποδοχές των πανεπιστημιακών καθηγητών αγνοώντας ή αποκρύπτοντας την αλήθεια.

Υπερηφανευόταν μάλιστα για την ικανοποίηση ενός πάγιου αιτήματος του κλάδου, αυτού της κατάργησης του επιδοματικού χαρακτήρα του μισθολογίου. Έτσι δημιουργείται στην κοινή γνώμη η εντύπωση ότι ειδικά οι πανεπιστημιακοί καθηγητές αντιμετωπίζουν προνομιακή μεταχείριση.

β. Το τέχνασμα της ενσωμάτωσης των επιδομάτων στο βασικό μισθό

Στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου αναφέρεται ότι καταργούνται επιδόματα που στερούνται στην πραγματικότητα δικαιολογητικού λόγου χορήγησης. Η καταργούμενη «Μηνιαία πάγια αποζημίωση για δημιουργία και ενημέρωση βιβλιοθήκης και συμμετοχή σε συνέδρια» δεν έχει δικαιολογητικό λόγο χορήγησης σε έναν πανεπιστημιακό καθηγητή; Η συγκεκριμένη αποζημίωση καλύπτει πρόσθετες δαπάνες στις οποίες υποβάλλονται τα μέλη ΔΕΠ για την εκτέλεση του έργου που τους έχει ανατεθεί. Για το λόγο αυτό δεν θεωρείται εισόδημα και δεν φορολογείται, εν αντιθέσει με τα άλλα δυο επιδόματα, ερευνητικό και διδακτικό, τα οποία έχουν κριθεί ως πρόσθετη αμοιβή.

Πάγιο αίτημα των πανεπιστημιακών καθηγητών ήταν η ενσωμάτωση επιδομάτων τα οποία αποτελούσαν πρόσθετη αμοιβή για την εκτέλεση έργου που αφορά σε βασικά καθήκοντα τους, όπως το ερευνητικό και διδακτικό επίδομα. Αντί αυτού, η Κυβέρνηση διατήρησε ως ένα επίδομα αυτές τις δυο παροχές, οι οποίες θεωρούνται πρόσθετο εισόδημα και ενσωμάτωσε στο βασικό μισθό το μόνο επίδομα το οποίο είχε κριθεί και δικαστικά ότι είχε αποζημιωτικό χαρακτήρα και ήταν αφορολόγητο, δηλ. αυτό της βιβλιοθήκης. Η ενέργεια αυτή έχει ως αποτέλεσμα να μετατρέπονται οι πενιχρές αυξήσεις του μισθολογίου σε μειώσεις στις καθαρές αποδοχές και το κράτος να παίρνει πίσω με το ένα χέρι ό,τι δίνει με το άλλο. Μήπως, τελικά, ακριβώς για αυτό το λόγο έγινε η ενσωμάτωσή του επιδόματος αυτού στον βασικό μισθό;

γ. Οι διαβεβαιώσεις της Κυβέρνησης

Οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις έρχονται σε αντίθεση με τα όσα διαβεβαίωνε η Κυβέρνηση μέσω του Υπουργείου Οικονομικών για πραγματικές αυξήσεις στο μισθολόγιο των Πανεπιστημιακών, αποδεχόμενη ότι είναι το μόνο το οποίο τα τελευταία 10 χρόνια έχει υποστεί μεγάλες μειώσεις, μεγαλύτερες αυτών των άλλων ειδικών μισθολογίων, χωρίς να είχε λάβει την αντίστοιχη αύξηση που, αντιθέτως, τα άλλα ειδικά μισθολόγια είχαν λάβει προ κρίσης.

δ. Η συμμόρφωση με την απόφαση του ΣτΕ

Με βάση αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, η κυβέρνηση έχει την υποχρέωση εφόσον θεσπίσει νέο μισθολόγιο αυτό να αποκαθιστά πλήρως τις μεγάλες, αβάσιμες και οριζόντιες περικοπές της τάξης του 40% που υπέστησαν οι αποδοχές των πανεπιστημιακών καθηγητών. Αντιθέτως, οι πενιχρές «αυξήσεις» οι οποίες υποστηρίζει η κυβέρνηση ότι επιφέρει το νέο μισθολόγιο, με τη νέα δομή του και το τέχνασμα της ενσωμάτωσης του επιδόματος της βιβλιοθήκης στον βασικό μισθό, τις μετατρέπει τελικά σε νέες μειώσεις στο εισόδημα των πανεπιστημιακών καθηγητών. Ακόμη και η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής η οποία γνωμοδοτεί για τη συνταγματικότητα των διατάξεων του σχεδίου νόμου ομόφωνα διαπίστωσε την αντισυνταγματικότητα των διατάξεων που αφορούν στα ειδικά μισθολόγια.

ε. Οι παραλείψεις και ασάφειες του νομοσχεδίου

Παρά το ότι η Κυβέρνηση σχεδίαζε τα νέα ειδικά μισθολόγια επί ένα έτος, το τελικό σχέδιο νόμου που κατατέθηκε χωρίς καμία ενημέρωση των εμπλεκόμενων φορέων, περιέχει σημαντικές παραλείψεις, ασάφειες και αστοχίες.

•    Παραλείφθηκε η εξαίρεση από την απαγόρευση χορήγησης άλλων μισθολογικών παροχών της δυνατότητας πρόσθετων αμοιβών που προβλέπει ο νόμος 4009/2011 για τους καθηγητές των ΑΕΙ και χρειάστηκαν παρεμβάσεις για να το διορθώσει.

•    Δεν υπάρχει καμία αναφορά σε αναγνώριση της προϋπηρεσίας της προηγούμενης βαθμίδας κατά την εξέλιξη στην επόμενη, δηλ. στη διατήρηση του μισθολογικού κλιμάκιου της προηγούμενης βαθμίδας, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος ερμηνείας για ένταξη στο αρχικό Μ.Κ.1 της νέας βαθμίδας και μηδενισμό της προϋπηρεσίας και της αντίστοιχης οικονομικής προσαύξησης.

•    Επίσης, για το είδος της προϋπηρεσίας που αναγνωρίζεται, το νομοσχέδιο παραπέμπει σε διατάξεις του ν. 4354/2015 για το ενιαίο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, οι οποίες δεν ισχύουν για τα ειδικά μισθολόγια, με αποτέλεσμα να παρέχεται έδαφος για αμφισβητήσεις και διαφορετικές ερμηνείες. Ασάφεια επίσης υπάρχει για τη διαδικασία αναγνώρισης της προϋπηρεσίας ακόμη και στον φορέα που υπηρετεί ο λειτουργός.

Οι εξελίξεις αυτές είναι φανερό ότι οδηγούν σε περαιτέρω υποβάθμιση της ήδη υποβαθμισμένης μισθολογικής κατάστασης των πανεπιστημιακών καθηγητών. Η Κυβέρνηση συνεχίζει να μη συμμορφώνεται με αποφάσεις του ΣτΕ για την αντισυνταγματικότητα των περικοπών των πανεπιστημιακών καθηγητών και να νομοθετεί περαιτέρω μειώσεις στις αποδοχές τους. Τουλάχιστον, ας είναι ειλικρινής και να μην παρουσιάζει με επικοινωνιακά τεχνάσματα τις μειώσεις σαν αυξήσεις, ούτε να ισχυρίζεται ότι ικανοποιεί το πάγιο αίτημα της πανεπιστημιακής κοινότητας για ενσωμάτωση των επιδομάτων στον βασικό μισθό.

Ζητούμε από την Κυβέρνηση να σεβαστεί τις αποφάσεις των θεσμών της Πολιτείας και την ουσία της Δημοκρατίας. Ζητούμε από την Κυβέρνηση να αναθεωρήσει εμπράκτως τη στάση και την πολιτική της.

Ενωτική Πρωτοβουλία Α.Π.Θ

Σχόλια (1)

 
antikeimenikos
18 Μάιος 2017 18:54

Ειναι σαφη τα κινητρα που δινει η κυβερνηση στους πανεπιστημιακους καθε βαθμιδας, και ιδιαιτερα στους ΕΔΙΠ, να μεινουν Ελλαδα και να κανουν ευχαριστα την δουλεια τους. Ευγε, ευγε, αριστα ποιησατε!! Τωρα διορθωστε τα πριν εκτεθειτε περαιτερω...

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ