ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Ειδική ρύθμιση για το διδακτικό έτος και την αξιολόγηση των μαθητών των Μειονοτικών Γυμνασίων Θράκης

Δημοσίευση: 19/05/2017
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Λόγω της ανάγκης ειδικότερης ρύθμισης επιμέρους ζητημάτων που αφορούν στο σχολικό και διδακτικό έτος και στην αξιολόγηση των μαθητών των Μειονοτικών Γυμνασίων Θράκης  και ύστερα από εισήγηση του ΙΕΠ ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου υπέγραψε απόφαση, η οποία ορίζει τα εξής:

Άρθρο 1

Οι διατάξεις του π.δ. 126/2016 (Α ́ 211) «Περί σχολικού και διδακτικού έτους και της αξιολόγησης των μαθητών του Γυμνασίου» εφαρμόζονται και στα Μειονοτικά Γυμνάσια, με τις διαφοροποιήσεις των επόμενων άρθρων. Όπου στο διάταγμα αυτό γίνεται αναφορά στον Διευθυντή του σχολείου, όσον αφορά τα Μειονοτικά Γυμνάσια, νοείται ο Διευθυντής και ο Υποδιευθυντής αυτών (Διεύθυνση).

Άρθρο 2
Μαθήματα που διδάσκονται στα Μειονοτικά Γυμνάσια Θράκης

1. Τα μαθήματα που διδάσκονται στα Μειονοτικά Γυμνάσια κατατάσσονται σε τρεις ομάδες.
Η πρώτη ομάδα (Ομάδα Α ́) περιλαμβάνει τα εξής μαθήματα:

1) Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (Γλωσσική Διδασκαλία και Νεοελληνική Λογοτεχνία),

2) Τουρκική Γλώσσα,

3) Μαθηματικά,

4) Φυσική,

5) Ιστορία.

Η δεύτερη ομάδα (Ομάδα Β ́) περιλαμβάνει τα εξής μαθήματα:

1) Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (Αρχαία Ελληνική Γλώσσα, Αρχαία Ελληνικά Κείμενα από Μετάφραση),

2) Χημεία,

3) Βιολογία,

4) Γεωλογία-Γεωγραφία,

5) Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή,

6) Θρησκευτικά,

7) Αγγλικά,

8) Οικιακή Οικονομία.

Η τρίτη ομάδα (Ομάδα Γ) περιλαμβάνει τα εξής μαθήματα:

1) Πληροφορική,

2) Μουσική,

3) Καλλιτεχνικά (όπου προβλέπονται από το ωρολόγιο πρόγραμμα),

4) Βιωματικές Δράσεις (όπου προβλέπονται από το ωρολόγιο πρόγραμμα,

5) Φυσική Αγωγή.

2. Το ωρολόγιο πρόγραμμα ορίζει ποια μαθήματα από τα παραπάνω περιλαμβάνονται σε κάθε τάξη του Γυμνασίου.

Άρθρο 3
Βαθμός ετήσιας επίδοσης

1. Στα μαθήματα της πρώτης ομάδας (Ομάδα Α ́) του άρθρου 2 της παρούσας απόφασης, βαθμός ετήσιας επίδοσης των μαθητών είναι το ένα τρίτο του αθροίσματος των βαθμών του πρώτου τετραμήνου, του δεύτερου τετραμήνου και της γραπτής ανακεφαλαιωτικής εξέτασης.

2. Στα μαθήματα της δεύτερης ομάδας (Ομάδα Β ́) και της τρίτης ομάδας (Ομάδα Γ ́) του άρθρου 2 της παρούσας απόφασης, βαθμός ετήσιας επίδοσης των μαθητών είναι ο μέσος όρος των βαθμών του πρώτου τετραμήνου και του δεύτερου τετραμήνου.

3. Αν σε ένα μάθημα για κάποιο λόγο λείπει ο βαθμός του ενός από τα δύο τετράμηνα, ως βαθμός επίδοσης για αυτό το τετράμηνο θεωρείται ο βαθμός του άλλου τετραμήνου. Σε περίπτωση που για οποιονδήποτε λόγο δεν κατατεθεί βαθμολογία ενός μαθήματος σε κανένα τετράμηνο και εφόσον η φοίτηση του μαθητή κριθεί επαρκής, η Διεύθυνση του σχολείου συγκροτεί διμελή επιτροπή εκπαιδευτικών του σχολείου που έχουν σε πρώτη ή σε δεύτερη ανάθεση το εξεταζόμενο μάθημα, η οποία διενεργεί ειδική προφορική εξέταση στην ύλη του Β ́ τετραμήνου το αργότερο την επομένη ημέρα από τη λήξη των μαθημάτων του Β ́ τετραμήνου. Η βαθμολογία αυτής της εξέτασης αποτελεί τον βαθμό επίδοσης για κάθε τετράμηνο.

4. α. Ο μαθητής κρίνεται άξιος προαγωγής ή απόλυσης,

i) όταν έχει σε κάθε μάθημα βαθμό ετήσιας επίδοσης τουλάχιστον δέκα (10) ή ii) όταν έχει γενικό μέσο όρο βαθμών ετήσιας επίδοσης τουλάχιστον δεκατρία (13).

β. Αν δεν πληρούνται οι παραπάνω προϋποθέσεις προαγωγής ή απόλυσης, ο μαθητής παραπέμπεται σε επαναληπτική εξέταση στα μαθήματα στα οποία ο βαθμός ετήσιας επίδοσης είναι μικρότερος από δέκα (10). Για τους παραπεμπόμενους μαθητές αμέσως μετά το τέλος της πρώτης εξεταστικής περιόδου καταρτίζεται με ευθύνη της Διεύθυνσης του σχολείου και υλοποιείται από τους εκπαιδευτικούς πρόγραμμα υποστηρικτικής διδασκαλίας για κάθε μάθημα των Ομάδων Α ́ και Β ́ στο οποίο έχει παραπεμφθεί μαθητής. Συγκεκριμένα για κάθε μάθημα προσφέρεται πρόγραμμα διάρκειας πέντε έως δέκα (5-10) διδακτικών ωρών, ανάλογα με τις ανάγκες των μαθητών. Η υλοποίηση του ανατίθεται σε εκπαιδευτικούς του σχολείου από τον σύλλογο διδασκόντων. Στο τρίτο δεκαήμερο του Ιουνίου διεξάγονται οι επαναληπτικές εξετάσεις για τους παραπάνω μαθητές (δεύτερη εξεταστική περίοδος).

γ. Για τα μαθήματα της πρώτης ομάδας (Ομάδα Α ́) οι επαναληπτικές εξετάσεις είναι προφορικές και γραπτές. Η Διεύθυνση του σχολείου συγκροτεί διμελή επιτροπή εκπαιδευτικών του σχολείου που έχουν σε πρώτη ή σε δεύτερη ανάθεση το εξεταζόμενο μάθημα, η οποία διενεργεί τις προφορικές και γραπτές εξετάσεις. Η προφορική εξέταση προηγείται της γραπτής.

Για τα μαθήματα της δεύτερης (Ομάδα Β ́) και της τρίτης ομάδας (Ομάδα Γ ́) οι επαναληπτικές εξετάσεις είναι προφορικές. Η Διεύθυνση του σχολείου συγκροτεί διμελή επιτροπή εκπαιδευτικών του σχολείου που έχουν σε πρώτη ή σε δεύτερη ανάθεση το εξεταζόμενο μάθημα, η οποία διενεργεί τις εξετάσεις. Ειδικά, στο μάθημα των Βιωματικών Δράσεων, όπου προβλέπεται από το ωρολόγιο πρόγραμμα, η προφορική εξέταση συνίσταται στην επαναξιολόγηση μίας εργασίας του μαθητή από την επιτροπή. Το θέμα της εργασίας αυτής επιλέγεται από τον διδάσκοντα εκπαιδευτικό μέσα από το σύνολο των εργασιών που έχει εκπονήσει ο μαθητής κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους και παρουσιάζεται από τον μαθητή στην επιτροπή.

δ. Αν και μετά τις επαναληπτικές εξετάσεις μαθητής της Α ́ και Β ́ τάξης δεν κριθεί άξιος προαγωγής σύμφωνα με την παράγραφο 4α του παρόντος άρθρου, τότε επαναλαμβάνει την τάξη.

ε. Αν και μετά τις επαναληπτικές εξετάσεις μαθητής της Γ' τάξης δεν κριθεί άξιος απόλυσης σύμφωνα με την παράγραφο 4α του παρόντος άρθρου, τότε δύναται να προσέλθει σε επαναληπτικές εξετάσεις πριν από την έναρξη των μαθημάτων τον Σεπτέμβριο (τρίτη εξεταστική περίοδος), στα μαθήματα στα οποία ο βαθμός ετήσιας επίδοσης είναι μικρότερος από δέκα (10) καθώς και σε εξετάσεις επόμενου/νων σχολικού/κών έτους/ετών τον Ιούνιο (πρώτη και δεύτερη εξεταστική περίοδος) και τον Σεπτέμβριο (τρίτη εξεταστική περίοδος), στην ύλη στην οποία εξετάζονται κατά το έτος της εξέτασης και οι μαθητές της Γ ́ τάξης.

Οι επαναληπτικές εξετάσεις του Σεπτεμβρίου διεξάγονται με τον τρόπο και τη διαδικασία των επαναληπτικών εξετάσεων του Ιουνίου.

5. Στην περίπτωση που εξάγεται για μαθητή απορριπτικό αποτέλεσμα σε κλάδο μαθήματος και ο συνολικός βαθμός στο μάθημα ως μέσος όρος των βαθμών των κλάδων είναι επίσης απορριπτικός, ο μαθητής αυτός παραπέμπεται μόνο στον κλάδο του μαθήματος στον οποίον υστέρησε.

6. Οι μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίοι εξετάζονται με βάση τις διατάξεις της με αρ. πρ. 28722/Γ2/12-3-2010 υπουργικής απόφασης (Β ́ 276), προάγονται ή απολύονται, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 4 εδαφίου α (ii) του παρόντος άρθρου με μείωση του προβλεπόμενου μέσου όρου βαθμών ετήσιας επίδοσης σε «τουλάχιστον δώδεκα (12)».

Άρθρο 4
Αξιολόγηση κατ’ ιδίαν διδαχθέντων και στρατεύσιμων μαθητών

1. Στην κατηγορία των κατ’ ιδίαν διδαχθέντων μαθητών υπάγονται οι μαθητές που αναφέρονται στην παρ. 1 του άρθρου 7 του ν. 1894/1990 (Α ́ 110), όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 4 του άρθρου 46 του ν. 2413/1996 (Α ́ 124).

2. Οι αποφάσεις με αριθμό 24945/1973 (ΦΕΚ 314Β ́), 48661/1974 (ΦΕΚ 607 Β ́), 42373/1976 (ΦΕΚ 652Β ́), Γ2/3922/28.12.1984 (ΦΕΚ 3 Β ́/07.01.1985), Γ2/3031/ 22.10.1985 (ΦΕΚ 726Β ́), Γ2/3560/25.9.1989 (ΦΕΚ 720Β ́) του Υπουργείου Παιδείας, οι οποίες καθορίζουν τις παθήσεις των μαθητών που δικαιολογούν την υπαγωγή τους στην κατηγορία των κατ’ ιδίαν διδαχθέντων, εξακολουθούν να ισχύουν.

3. Ως προς τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την υπαγωγή μαθητών στην κατηγορία των κατ’ ιδίαν διδαχθέντων,

α. όταν οφείλεται σε λόγους υγείας, θα πρέπει οι γονείς-κηδεμόνες τους ή οι ίδιοι αν είναι ενήλικες, με την αίτησή τους να προσκομίσουν στο σχολείο φοίτησης πρόσφατη σχετική ιατρική γνωμάτευση από Δημόσιο Νοσοκομείο, η οποία φέρει σφραγίδα από: i) Συντονιστή Διευθυντή Κλινικής του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.) ή ii) νόμιμα εκτελούντα χρέη Συντονιστή Διευθυντή Κλινικής του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.) ή iii) Διευθυντή Πανεπιστημιακής Κλινικής ή από Δημόσιο Κέντρο Υγείας στην περιοχή του μαθητή, η οποία φέρει σφραγίδα του Διευθυντή του Κέντρου,

β. όταν οφείλεται σε παραμονή τους στο εξωτερικό, ισχύει η παρ. 11 του άρθρου 5 της υπ’ αριθμ. ΣΤ5/71/ 01-12-1986 υπουργικής απόφασης (ΦΕΚ 834Β ́).

4. Οι κατ’ ιδίαν διδαχθέντες και οι στρατεύσιμοι μαθητές των μειονοτικών γυμνασίων εξετάζονται, κατά το πρώτο εικοσαήμερο του Ιουνίου, προφορικά και γραπτά σε όλα τα μαθήματα των Ομάδων Α ́ και Β ́ και προφορικά στα μαθήματα της Ομάδας Γ ́, πλην των μαθημάτων της Φυσικής Αγωγής και των Βιωματικών Δράσεων, όπου αυτές προβλέπονται από το ωρολόγιο πρόγραμμα, στα οποία οι μαθητές αυτής της κατηγορίας δεν αξιολογούνται. Ο βαθμός προαγωγής ή απόλυσης προκύπτει από τον μέσο όρο όλων των μαθημάτων πλην της Φυσικής Αγωγής και των Βιωματικών Δράσεων. Η γραπτή εξέταση γίνεται στην ίδια εξεταστέα ύλη και στα ίδια θέματα με τους υπόλοιπους μαθητές για τα μαθήματα της Ομάδας Α ́. Για την εξεταστέα ύλη στα μαθήματα των Ομάδων Β ́ και Γ ισχύει η παρ. 4 του άρθρου 5 του π.δ. 126/2016.

Η προφορική εξέταση προηγείται της γραπτής και, σύμφωνα με πρόγραμμα που καταρτίζεται από το σχολείο, διενεργείται ενώπιον διμελούς επιτροπής αποτελούμενης από εκπαιδευτικούς που έχουν σε πρώτη ή δεύτερη ανάθεση το αντίστοιχο μάθημα. Την επιτροπή συγκροτεί η Διεύθυνση του σχολείου από εκπαιδευτικούς του σχολείου και, σε περίπτωση που αυτοί δεν επαρκούν, οι διμελείς επιτροπές συμπληρώνονται από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης με εκπαιδευτικούς όμορων σχολείων. Ο μέσος όρος των βαθμών των δύο εκπαιδευτικών είναι ο προφορικός βαθμός του μαθητή στο εξεταζόμενο μάθημα.

5. Τα γραπτά δοκίμια των μαθητών αυτών βαθμολογούνται και αναβαθμολογούνται με την ίδια διαδικασία που ακολουθείται για τα γραπτά των μαθητών της τάξης στην οποία υποβάλλονται σε εξέταση.

6. Οι μαθητές αυτοί προάγονται ή απολύονται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 3 της παρούσας απόφασης. Όσοι δεν κριθούν άξιοι προαγωγής ή απόλυσης στις εξετάσεις του Ιουνίου παραπέμπονται κατ’ ξαίρεση στις επαναληπτικές εξετάσεις του Σεπτεμβρίου στα μαθήματα στα οποία ο βαθμός ετήσιας επίδοσης είναι μικρότερος από δέκα (10). Οι επαναληπτικές εξετάσεις του Σεπτεμβρίου διεξάγονται με τον τρόπο και τη διαδικασία των επαναληπτικών εξετάσεων του Ιουνίου.

Αν και μετά τις επαναληπτικές εξετάσεις οι ανωτέρω μαθητές δεν κριθούν άξιοι προαγωγής ή απόλυσης, τότε επαναλαμβάνουν την τάξη.

7. Οι υπαγόμενοι στις διατάξεις του παρόντος άρθρου υποβάλλουν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και σχετική αίτηση στο οικείο σχολείο τουλάχιστον δέκα (10) ημέρες πριν από τη λήξη των μαθημάτων του Β ́ τετραμήνου.

Άρθρο 5 Ανακεφαλαιωτική εξέταση στο μάθημα της «Τουρκικής Γλώσσας»:

Για την εξέταση στην Τουρκική Γλώσσα δίνεται στους/ στις μαθητές/τριες ένα κείμενο (ή απόσπασμα του), φωτοτυπημένο, από το σχολικό βιβλίο. Το κείμενο αυτό είναι δυνατόν να συνοδεύεται από σκίτσα ή άλλες εικόνες που αναφέρονται στη συγκεκριμένη θεματική. Οι μαθητές καλούνται:

1. Να απαντήσουν σε τέσσερις (4) ερωτήσεις διαφόρων τύπων με τις οποίες ελέγχεται η ικανότητα των μα- θητών/τριών:

α. στην κατανόηση του κειμένου με απάντηση σε μία ερώτηση για το περιεχόμενο του κειμένου ή με την περιληπτική απόδοση του με 50-80 λέξεις

β. στην αναγνώριση της οργάνωσης του κειμένου (σύνδεση προτάσεων ή παραγράφων, διαρθρωτικές λέξεις, κ.λπ.)

γ. στην αναγνώριση της λειτουργίας των μορφοσυντακτικών δομών-φαινομένων ή/και υφολογικών στοιχείων του κειμένου που έχουν διδαχθεί και που σχετίζονται με τους επικοινωνιακούς στόχους του κειμένου

δ. στην αξιοποίηση του λεξιλογίου του κειμένου (συνώνυμα, αντώνυμα, σημασία λέξεων κ.λπ.)

2. Να συντάξουν ένα κείμενο μεταξύ διακοσίων (200) και τριακοσίων (300) λέξεων, ανάλογα με την τάξη των μαθητών/τριών, σε θέμα σχετικό με το περιεχόμενο του κειμένου που τους δόθηκε για επεξεργασία, ενταγμένο σε επικοινωνιακό πλαίσιο.

Το πρώτο μέρος της εξέτασης βαθμολογείται με 10 μονάδες [δηλαδή τέσσερις (4) ερωτήσεις x 2,5 μονάδες]. Το δεύτερο μέρος της εξέτασης (παραγωγή κειμένου) βαθμολογείται επίσης με 10 μονάδες.

Άρθρο 6
Αξιολόγηση στο μάθημα της «Αγγλικής Γλώσσας»

Για την αξιολόγηση των μαθητών των μειονοτικών γυμνασίων στο μάθημα της Αγγλικής Γλώσσας ισχύουν τα οριζόμενα στο άρθρο 17 του π.δ. 126/2016 «Αξιολόγηση στις ξένες γλώσσες».

Όπου στο άρθρο 17 του π.δ. 126/2016 γίνεται λόγος για ξένη γλώσσα, όσον αφορά τα Μειονοτικά Γυμνάσια, νοείται η αγγλική γλώσσα, και όπου στο εν λόγω άρθρο του ίδιου π.δ. γίνεται λόγος για ελληνική γλώσσα, όσον αφορά τα Μειονοτικά Γυμνάσια, νοείται η γλώσσα διδασκαλίας του μαθήματος (τουρκική).

Άρθρο 7 Έναρξη ισχύος

Η ισχύς της παρούσης αρχίζει από το σχολικό έτος 2016-2017.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.