ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Τι συζητήθηκε μεταξύ προέδρων ΤΕΙ και Κ. Μητσοτάκη για τα Επαγγελματικά Δικαιώματα, Διδακτορικά, Μετονομασία κλπ

Ο κ. Μητσοτάκης εξέφρασε την άποψη ότι ο Τεχνολογικός Τομέας της Ανώτατης Εκπαίδευσης διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της χώρας και ανέφερε ότι θεωρεί δίκαιο και ώριμο το αίτημα για την ακαδημαϊκή ολοκλήρωση των ΤΕΙ
Δημοσίευση: 17/06/2017
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Συναντίληψη για την άμεση επίλυση του θέματος των επαγγελματικών δικαιωμάτων αποφοίτων ΤΕΙ, που εκκρεμεί πάνω από τριακονταετία και είναι πάγια διεκδίκηση της Συνόδου, υπήρξε στη συνάντηση της Συνόδου Προέδρων ΤΕΙ με τον πρόεδρο της ΝΔ Κυριάκο Μητσοτάκη, παρούσα και η τομεάρχου  παιδείας της ΝΔ   Ν. Κεραμέως.

Οι πρόεδροι των ΤΕΙ τόνισαν ότι

1.  Η  έκδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων αποφοίτων ΤΕΙ, που εκκρεμεί πάνω από τριακονταετία, είναι πάγια διεκδίκηση της Συνόδου.

2. Η ηγεσία του Υπουργείου έχει αναγνωρίσει το πρόβλημα της έλλειψης επαγγελματικών δικαιωμάτων πολλών ειδικοτήτων ΑΕΙ.

3. Στην πρόσφατη Εκτακτη Σύνοδο ΤΕΙ συμφωνήθηκε με το υπουργό να συγκροτηθούν από το υπουργείο Παιδείας Επιτροπές για τα επαγγελματικά δικαιώματα, αποτελούμενες από το Γενικό Γραμματέα του υπ. Παιδείας (ως Πρόεδρου των Επιτροπών) και εκπροσώπους των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ της αντίστοιχης ειδικότητας.

4. Στις Επιτροπές θα συμμετέχουν και εμπειρογνώμονες τους οποίους θα διορίζει ο υπουργός Παιδείας σε συνεργασία και με τη Σύνοδο.

5. Οι επιτροπές θα έχουν βραχύ χρονικό ορίζοντα.

6. Σε κάθε περίπτωση η Σύνοδος θεωρεί ότι το πρόβλημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων είναι ζωτικής σημασίας και οι πτυχιούχοι ΤΕΙ θα πρέπει επιτέλους να λάβουν ότι αναλογεί  στις τετραετείς σπουδές τους σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.

Σύμφωνα με ανακοινωθέν της Συνόδου στη συνάντηση έγινε εποικοδομητική συζήτηση σε πολύ καλό και ειλικρινές κλίμα.  

Στον κ. Μητσοτάκη εκτέθηκαν οι πάγιες διεκδικήσεις των ΤΕΙ, που αφορούν στην ακαδημαϊκή ολοκλήρωση των Ιδρυμάτων, δηλαδή την μετονομασία των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών (Universities of Applied Sciences), καθώς και στην δυνατότητα αυτοδύναμης εκπόνησης Διδακτορικών.

Τονίστηκε ότι τα ΤΕΙ διεκδικούν την ονομασία που δικαιούνται στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ανώτατης Εκπαίδευσης, ονομασία που περιγράφει αυτό που είναι τώρα τα ΑΕΙ Τεχνολογικού Τομέα και ότι παγκοσμίως, ο τρίτος κύκλος σπουδών δεν συσχετίζεται με την ονομασία των Ιδρυμάτων και μάλιστα απαγορευτικά όπως γίνεται στη χώρα μας για τα ΤΕΙ, αλλά με την ακαδημαϊκή «αξία» τους.

Αναφέρθηκε επίσης ότι η Σύνοδος κατέθεσε στην ηγεσία του ΥΠΠΕΘ αξιολογικά κριτήρια και διαδικασία οργάνωσης των Διδακτορικών σπουδών στα ΤΕΙ, με το αίτημα να συμπεριληφθεί στο παρόν νομοσχέδιο.

Ο κ. Μητσοτάκης εξέφρασε την άποψη ότι ο Τεχνολογικός Τομέας της Ανώτατης Εκπαίδευσης διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της χώρας και ανέφερε ότι θεωρεί δίκαιο και ώριμο το αίτημα για την ακαδημαϊκή ολοκλήρωση των ΤΕΙ υπό την προϋπόθεση της προηγούμενης ουσιαστικής αξιολόγησης τους από ανεξάρτητη αρχή, όπως η ΑΔΙΠ.

Τέθηκε επίσης το θέμα της διοργάνωσης διετών προγραμμάτων σπουδών τεχνικής/επαγγελματικής εκπαίδευσης από τα ΑΕΙ, για το οποίο η Σύνοδος έχει θέσει ως προϋπόθεση την μετονομασία των ΤΕΙ.

Σε αυτό το θέμα εκδηλώθηκε η ανησυχία ότι, αν γίνει κάτι τέτοιο υπό το παρόν καθεστώς και ονομασία των ΤΕΙ, ενδέχεται να οδηγήσει σε υποβάθμιση των Ιδρυμάτων.

Ο κ. Μητσοτάκης ενδιαφέρθηκε για τη δομή και τη διασπορά των Ιδρυμάτων, καθώς και για την εξάμηνη πρακτική άσκηση των τελειοφοίτων που αποτελεί σημαντικό εργαλείο ένταξης στην αγορά εργασίας.

Για το θέμα του Σχεδίου Νόμου για την Ανώτατη Εκπαίδευση, που βρίσκεται υπό διαβούλευση, η Γραμματεία εξέφρασε τις απόψεις όπως αυτές διατυπώθηκαν στο Δελτίο Τύπου της πρόσφατης Έκτακτης Συνόδου ΤΕΙ και ανέφερε ότι θα κατατεθούν επεξεργασμένες προτάσεις στο ΥΠΠΕΘ και στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, για επί μέρους θέματα του ΣΝ, όπως τα Μεταπτυχιακά και οι ΕΛΚΕ.

ΥΠΟΜΝΗΜΑ

Για όλα τα παραπάνω θέματα κατατέθηκε στον Πρόεδρο της Ν.Δ. το ακόλουθο υπόμνημα
 
ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΠΡΟΕΔΡΩΝ & ΑΝΑΠΛΗΡ. ΠΡΟΕΔΡΩΝ ΤΕΙ & ΑΣΠΑΙΤΕ

Προς τον Πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας κ. Κ. Μητσοτάκη

ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΙΣ
Α. ΜΕΤΟΝΟΜΑΣΙΑ

1.    Τα ΤΕΙ διεκδικούν τη μετονομασία τους σε Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών (Universities of Applied Sciences), όπως υπάρχει στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ανώτατης Εκπαίδευσης. Σε πολλές χώρες της Ευρώπης οι ρόλοι μεταξύ Πανεπιστημίων και Πανεπιστημίων Εφαρμοσμένων Επιστημών είναι διακριτοί: Γερμανία, Φινλανδία, Σουηδία, Ελβετία, Αυστρία, κ.ά. Ως παράδειγμα αναφέρουμε την Φινλανδία με 12 Universities και 24 Universities of Applied Sciences.

Η προτεινόμενη μετονομασία των ΤΕΙ θα διατηρήσει και θα ενισχύσει το διακριτό ρόλο που έχουν τα ΤΕΙ ως ο Τεχνολογικός Τομέας της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη χώρα μας, σύμφωνα με το κείμενο θεσμικό πλαίσιο. Δόκιμη επίσης θεωρούμε ότι είναι και η ονομασία «Τεχνολογικά Πανεπιστήμια», όπως υπάρχει και σε άλλες χώρες (Κύπρος).

2.    Πρέπει να γίνει σαφές ότι τα ΤΕΙ δεν διεκδικούν ούτε «αναβάθμιση» ούτε «να γίνουν Πανεπιστήμια». Είναι Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα απονέμουν Bachelor και διεκδικούν απλώς την ονομασία που δικαιούνται.

3.    Η ονομασία ΤΕΙ δεν περιγράφει πλέον αυτό που είναι τα ΑΕΙ Τεχνολογικού Τομέα στη Χώρα μας.
•    Η μετονομασία θα περιγράψει αυτό που είναι τώρα τα Ιδρύματά μας
•    Θα τοποθετήσει τα Ιδρύματα στην θέση που δικαιούνται διεθνώς
•    Θα αλλάξει δραστικά με θετικό τρόπο την αντιμετώπιση των υποψηφίων και της κοινωνίας
•    Ο Τεχνολογικός Τομέας των Δημόσιων ΑΕΙ δεν θα υπολείπεται στον ανταγωνισμό από τα Κολλέγια που αυτοαποκαλούνται Universities ή είναι «Franchise» Universities

4.    Στη χώρα μας, που αντιμετωπίζει την μεγαλύτερη οικονομική κρίση της τελευταίας 50ετίας, ο Τεχνολογικός Τομέας οφείλει να είναι το κύριο εργαλείο ανάκαμψης

5.    Ορισμένα από τα Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών (UAS) του Ευρωπαϊκού Χώρου προσφέρουν τρίτο κύκλο σπουδών (Διδακτορικά) υπό προϋποθέσεις, ανάλογα με τη χώρα.

Β. ΤΡΙΤΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ (ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΑ)

1.    Η πάγια θέση της Συνόδου είναι: Ο τρίτος κύκλος σπουδών παγκοσμίως δεν συσχετίζεται με την ονομασία των Ιδρυμάτων και μάλιστα απαγορευτικά όπως γίνεται στη χώρα μας για τα ΤΕΙ, και η δυνατότητα εκπόνησης και απονομής Διδακτορικών είναι θέμα ακαδημαϊκής «αξίας».

2.    Τα ΤΕΙ διεκδικούν την δυνατότητα διοργάνωσης τρίτου κύκλου σπουδών υπό προϋποθέσεις, που απαιτούν αυστηρά αξιολογικά κριτήρια για κάθε Τμήμα το οποίο θα αιτείται κάτι τέτοιο. Τέτοια κριτήρια έχουν ήδη κατατεθεί στην ηγεσία του ΥΠΠΕΘ μετά από αίτημα του Υπουργού και τα οποία επισυνάπτουμε.

Γ. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΕΧΝΙΚΗΣ/ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Με την προϋπόθεση της μετονομασίας σε Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών τα ΤΕΙ, μπορούν και πρέπει να συνδιαμορφώσουν το πλαίσιο και τη λειτουργία διετών προγραμμάτων σπουδών τεχνικής/επαγγελματικής εκπαίδευσης, με πολλαπλά οφέλη για τη χώρα:

•    Ανασχεδιασμός και συστηματικότητα στην οργάνωση των προγραμμάτων από ΑΕΙ που έχουν το know how και τις εργαστηριακές υποδομές

•    Πιστοποίηση

•    Ουσιαστική κάλυψη του 5ου Επιπέδου του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων

•    Κύρος και ελκυστικότητα για τα προγράμματα αυτά, αφού θα οργανώνονται στα πλαίσια ενός Πανεπιστημίου

Δ. ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΕΙ

Η έκδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων αποφοίτων ΤΕΙ, που εκκρεμεί πάνω από τριακονταετία, είναι πάγια διεκδίκηση της Συνόδου. Η ηγεσία του Υπουργείου έχει αναγνωρίσει το πρόβλημα της έλλειψης επαγγελματικών δικαιωμάτων πολλών ειδικοτήτων ΑΕΙ. Στην πρόσφατη Εκτακτη Σύνοδο ΤΕΙ συμφωνήθηκε με το Υπουργό να συγκροτηθούν από το Υπουργείο Παιδείας Επιτροπές για τα επαγγελματικά δικαιώματα, αποτελούμενες από το Γενικό Γραμματέα του Υπ. Παιδείας (ως Πρόεδρου των Επιτροπών) και εκπροσώπους των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ της αντίστοιχης ειδικότητας. Στις Επιτροπές θα συμμετέχουν και εμπειρογνώμονες τους οποίους θα διορίζει ο Υπουργός Παιδείας σε συνεργασία και με τη Σύνοδο. Οι επιτροπές θα έχουν βραχύ χρονικό ορίζοντα.

Σε κάθε περίπτωση η Σύνοδος θεωρεί ότι το πρόβλημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων είναι ζωτικής σημασίας και οι πτυχιούχοι ΤΕΙ θα πρέπει επιτέλους να λάβουν ότι αναλογεί  στις τετραετείς σπουδές τους σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.

ΠΑΓΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

Α. ΥΠΟΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ

Οι κρατικές επιχορηγήσεις των ΤΕΙ έχουν μειωθεί από το 2009 μέχρι σήμερα κατά 70%. Στα ΤΕΙ σπουδάζει το 40% του φοιτητικού πληθυσμού της χώρας.

Β. ΥΠΟΣΤΕΛΕΧΩΣΗ

Οι μόνιμοι καθηγητές των ΤΕΙ έχουν μειωθεί από το 2009 μέχρι σήμερα κατά 64%. Η αναλογία  ΦΟΙΤΩΝ/ΚΑΘΗΓΗΤΗ είναι 24. Για τα Πανεπιστήμια της χώρας είναι 17 και ο διεθνής Μ.Ο. είναι 15.

ΤΡΕΧΟΝΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

Οι θέσεις της Συνόδου για το υπό διαβούλευση Νομοσχέδιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση διατυπώνονται στο πρόσφατο δελτίο τύπου της Έκτακτης  Συνόδου που έγινε στις 8 και 9 Ιουνίου 2017 και την οποία επισυνάπτουμε.

Για τη Σύνοδο Προέδρων ΤΕΙ

Η Γραμματεία της Συνόδου

Σχόλια (6)

 
Nikitas Chiotinis
17 Ιουν 2017 21:27

Πολύ φοβούμαι πως ο μεν Πρόεδρος της ΝΔ δεν είναι καλά πληροφορημένος, οι δε Πρόεδροι των ΤΕΙ (όχι όλοι βεβαίως) έχουν κάποιο ενδοιασμό να ονομάσουν τα Ιδρύματά τους αυτό που διεθνώς είναι τα τετραετή Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και που καταφανώς αντιλαμβάνεται ο νυν Υπουργός : Πανεπιστήμια (νέτα- σκέτα). Εκτός των άλλων, στα σημερινά ΤΕΙ υπάρχουν Τμήματα Οικονομικών Επιστημών, Τεχνών, Ιατρικών πρακτικών, π.χ. Μαιών. Τι μπορεί να σημαίνει γι' αυτά "τεχνολογικός τομέας"; Κε Μητσοτάκη παρακαλώ πληροφορηθείτε για τα ζητήματα αυτά, Κα Κεραμέως επίσης... Το κυριότερο να μη κάνουμε αντιπολίτευση για την αντιπολίτευση, απευθύνομαι προς όλους, Συριζαίους, νεοδημοκράτες, ΚΚΕ, κ.λ.π.

 
AG
17 Ιουν 2017 22:48

@Nikitas Chiotinis
κ. Καθηγητά δεν σας άκουσα να σχολιάσετε την τραγελαφική πρόταση του Υπουργού για εισαγωγή των Ρομά στα ΤΕΙ. Από πού να πιάσει κανείς;
Μου προκαλεί απορία και παράλληλα θυμό που η Ακαδημαϊκή κοινότητα των ΤΕΙ δεν υπάρχει πουθενά!!!!!

 
Απορία
18 Ιουν 2017 12:15

Κ. Χιωτινη, πλέον η αντιμετώπιση των τει ως κάτι το κατώτερο, το δευτερο, το υποτιμητικό, εχει φτάσει στο αποκορύφωμα και μεσα σε ολα αυτα βλέπουμε μια ακαδημαϊκή κοινότητα, αυτη των προεδρων τει, να μην ειναι καθόλου ενημερωμένοι σχετικά με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Τελικα ποιος κοροϊδεύει ποιόν ? Αν η Ελλάδα και οι πρόεδροι ΤΕΙ απλα εφαρμοσουν την Συνθηκη της Μπολωνιας που ειμαστε και υποχρεωμένοι ως ευρωπαϊκή χωρα να πράξουμε, τοτε τα παντα θα μπουν σε μια σειρα. Ολα τα υπόλοιπα ειναι για τα μάτια του κοσμου και κυριως εις βαρος των πτυχιούχων και φοιτητών Τει

 
Nikitas Chiotinis
18 Ιουν 2017 13:36

Κε/Κα AG, η άποψη του Υπουργού να "εισάγονται Ρομα στα ΤΕΙ ένευ εξετάσεων", δεν αποτελεί απόφαση αλλά σκέψη, και, όπως δηλώθηκε, δεν αφορά παρά 1-2 Τμήματα που θα δημιουργήσουν αποφοίτους που θα εργαστούν για θέματα Ρομα. Ομοίως και η σκέψη να εισάγονται στη Σχολή Αστυφυλάκων.
Νομίζω πως κυριάρχησε η σκέψη να ωθούνται οι νέοι Ρομα να τελειώσουν Λύκειο και εν συνεχεία να στεέχώνουν καρατικές υπηρεσίες για τα ζητήματά τους. Δεν το βρίσκω κακό, καίτοι θέλει σκέψη.

Κε/Κα "απορία" προσωπικώς δεν ανησυχώ....τα πράγματα δεν μπορούν παρά να πάρουν το δρόμο τους, δεν μπορούμε να υπάρχουμε πλέον ως "Γαλατικό Χωριό του Αστεριξ", είτε το θέλουμε είτε οχι...

 
AG
18 Ιουν 2017 14:10

@Nikitas Chiotinis
Τι ωραία που τα λέτε;
Γιατί αυτές οι δυο σχολές, που θα προσφέρουν κοινωνικό έργο, μπορούν να προέρχονται ΜΟΝΟ από τα ΤΕΙ; Παιδαγωγικό έχει π.χ. και το ΕΚΠΑ καθώς και όλα τα περιφερειακά Πανεπιστήμια. π.χ. Το Πανεπιστήμιο Πατρών που είναι και κοντά στον Πύργο!!!! Γιατί δεν το προτείνετε στον Υπουργό;
Μιλάμε για την απόλυτη πολιτική εκτροπή!

 
Νικήτας Χιωτίνης
18 Ιουν 2017 17:35

Κε AG, δίκιο έχετε, αν τεθεί τέτοιο θέμα σε διαβούλευση θα το προτείνω και προτείνουμε, ενδεχομένως από πλευράς ΤΕΙ Αθήνας. (μόνος μου δεν έχω καμία αρμοδιότητα!)

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ