Η ΠΟΣΔΕΠ για τη λειτουργία Αγγλόφωνων Προγραμμάτων Σπουδών στα Ελληνικά Δημόσια Πανεπιστήμια

21/06/2017

Ενημερώθηκε: 21/06/2017, 14:28

Άκουσε το άρθρο

Η ΠΟΣΔΕΠ έχει επισημάνει την ανάγκη των Ιδρυμάτων μας για εξωστρέφεια αλλά και τις προοπτικές που ανοίγονται από αυτή. Έχει υιοθετήσει ιδέες όπως η ανάπτυξη ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών ως ένα μέτρο για την ανάπτυξη των Πανεπιστημίων μας αλλά και τη χρηματοδότηση τους, με δεδομένο ότι η πολιτεία αδυνατεί να ανταποκριθεί στην πλήρη χρηματοδότηση των αναγκών της ανώτατης εκπαίδευσης.

Με αφορμή το γεγονός ότι το Υπουργείο Παιδείας δεν ενέκρινε το αίτημα της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ να οργανώσει ξενόγλωσσο πρόγραμμα προπτυχιακών σπουδών με αντικείμενο τις «Σπουδές στην Αρχαία Ελληνική Λογοτεχνία, Ιστορία και Αρχαιολογία», για φοιτητές εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης (κυρίως Κινέζους) [1], η Ομοσπονδία μας εκφράζει την απόλυτη αντίθεση της με μια τέτοια πολιτική απομονωτισμού της οποίας τη σκοπιμότητα δεν αντιλαμβανόμαστε. Δεν αντιλαμβανόμαστε επίσης το σχέδιο της Κυβέρνησης για την ενίσχυση της λειτουργίας των Ιδρυμάτων, όταν εκτός από το προαναφερόμενο γεγονός, στο σχέδιο νόμου που κατέθεσε θέτει εμπόδια στη λειτουργία των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ), στη λειτουργία των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ), επιτίθεται εναντίον των Καθηγητών με διάφορους τρόπους (δεν αποκαθιστά τις αποδοχές τους σύμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ, επιβάλλει δυσθεώρητα εμπόδια στις αμοιβές τους από ΠΜΣ, υποχρεώνει σχεδόν όλους στη διαδικασία των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης χωρίς ουσιαστικούς λόγους κ.λ.π.), προσπαθεί να επαναφέρει πρακτικές και παθογένειες του παρελθόντος που ταλαιπώρησαν την πανεπιστημιακή κοινότητα (π.χ. άσυλο) και αρκετά άλλα ακόμη.

Πρόσφατα δημοσιοποιήθηκε η Έκθεση της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος[2], η οποία όχι απλώς υιοθετεί τις ιδέες και τις προτάσεις που έχει ήδη υιοθετήσει και η ΠΟΣΔΕΠ για την ανάπτυξη της ανώτατης εκπαίδευσης, αλλά καταλήγει και σε συγκεκριμένα συμπεράσματα :

«…Η ανάδειξη της Ελλάδας σε διεθνές κέντρο ανώτατης εκπαίδευσης εκτιμάται ότι θα έχει πολλαπλά οφέλη για την ελληνική οικονομία.

Σε πρώτο επίπεδο, η άμεση επίδραση από την προσέλκυση των ξένων φοιτητών (σε συνδυασμό με τον περιορισμό των εκροών Ελλήνων φοιτητών) θα προσελκύσει πόρους της τάξης των €1,8 δις ετησίως (κυρίως μέσω υψηλότερων εξαγωγών και χαμηλότερων εισαγωγών υπηρεσιών εκπαίδευσης).

Παράλληλα,  η αναβάθμιση του τομέα ανώτατης εκπαίδευσης θα μετασχηματίσει την Ελλάδα σε οικονομία έντασης γνώσης, αυξάνοντας σημαντικά το δυνητικό ρυθμό ανάπτυξής της (κατά 1-2 ποσοστιαίες μονάδες ετησίως την πρώτη δεκαετία έντονων μεταρρυθμίσεων και κατά περίπου ½ ποσοστιαίας μονάδας ετησίως μεσοπρόθεσμα). Συνεκτιμώντας τις συνέργειες αυτής της μεταρρύθμισης με ένα δεκτικό στην καινοτομία επιχειρηματικό τομέα, η συνολική επίδραση στο ΑΕΠ μπορεί να φτάσει τα €50 δις ετησίως σε ορίζοντα δεκαετίας.»

Είναι δυνατόν η Κυβέρνηση να επιμένει σε μια τέτοια πολιτική που υλοποιεί παραβλέποντας τη διεθνή πραγματικότητα και τις ακαδημαϊκές πρακτικές των Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων αλλά και τις επιτακτικές ανάγκες της χώρας για σύγχρονη και ποιοτική ανώτατη εκπαίδευση με βάση τα διεθνή πρότυπα;Δεν πρέπει να ακούσει επιτέλους τις φωνές που πληθαίνουν για τη δημιουργία των προϋποθέσεων αξιοποίησης της ανώτατης εκπαίδευσης ως μοχλό οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης της χώρας;

Ο Πρόεδρος Στάθης Ευσταθόπουλος Καθηγητής Ε.Κ.Π.Α.         

Ο Γραμματέας Χαράλαμπος Φείδας Αναπλ. Καθηγητής Α.Π.Θ

 

 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (1)

Nikitas Chiotinis
|

".............Ας έλθουμε τέλος στα περίφημα αγγλόφωνα προπτυχιακά Τμήματα. Ελπίζω αυτό να μην αποτελεί συνέχεια της πρότασης παλαιάς υπουργού παιδείας, αλλά κατά τεκμήριο μη ειδικής στο αντικείμενο του υπουργείου της, να εγκαθιδρυθεί ως δεύτερη επίσημη γλώσσα του ελληνικού κράτους η αγγλική γλώσσα. Φαίνεται πως αγνοούμε πως από την αρχαιότητα μέχρι τον 18ο τουλάχιστον αιώνα, η ελληνική γλώσσα ήταν η γλώσσα των μορφωμένων όλου του δυτικού κόσμου. Φαίνεται πως αγνοούμε ότι ο Νεύτωνας και πολλές άλλες ιστορικές προσωπικότητες έγραφαν συχνά στα ελληνικά μελέτες τους. Φαίνεται πως αγνοούμε ότι μέχρι σχετικά πρόσφατα, στον γεωγραφικό περίγυρό μας, μπορούσες να συνεννοηθείς μιλώντας ελληνικά. Φαίνεται πως αγνοούμε ότι η σημερινή ελληνική γλώσσα είναι περίπου η ίδια εδώ και χιλιάδες χρόνια, η μόνη στον κόσμο με τόση διάρκεια. Δεν μπορείς μονομιάς να την διαγράψεις από την ιστορία. Προφανώς σήμερα επικρατεί η αγγλική και ενδεχομένως –χωρίς αυτό να είναι και βέβαιο- προπτυχιακά τμήματα στην αγγλική να προσελκύσουν νέους από την Ασία και την Αφρική. Αλλά τουλάχιστον να μην απεμποληθεί η ελληνική γλώσσα των χιλιάδων ετών διάρκειας, χάριν της συγκυρίας. Θα μπορούσαν π.χ. να γίνονται προπτυχιακά μαθήματα στην αγγλική, αλλά στο τελευταίο έτος και στην ελληνική, ιδιαιτέρως η διπλωματική εργασία να συντάσσεται στην ελληνική. Δεν είναι κάτι που θα εμποδίσει την έλευση ξένων φοιτητών, αντιθέτως θα προσδώσει κύρος στις σπουδές τους......"

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ