Placeholder

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ

Αναλυτικός σχολιασμός, παρατηρήσεις, σκέψεις και προβληματισμοί για τα φετινά θέματα μαθηματικών ομάδας προσανατολισμού

Δημοσίευση: 29/06/2017
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Καραγιάννης Ιωάννης Σχολικός Σύμβουλος Μαθηματικών Ν. Δωδεκανήσου και Κυκλάδων

Ίσως είναι ένας "καλός" χρόνος να (ξανά) δούμε τα θέματα που τέθηκαν φέτος στα Μαθηματικά της Ομάδας Προσανατολισμού αφού οι ημέρες που πέρασαν ίσως να καταλάγιασαν του θυμό, την απογοήτευση και τις γρήγορες εκτιμήσεις (συμπεριλαμβάνοντας και την δική μου εκτίμηση).

Σε κάθε περίπτωση αυτά αποτελούν προσωπική άποψη η οποία σε όλες αυτές τις ημέρες συνδιαμορφώθηκε από συζητήσεις με εκπαιδευτικούς και μαθητές αλλά και με την διαφορετική προσέγγιση, καθ΄όλα σεβαστή, που έχουν φορείς ή εκπαιδευτικοί .

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΤΕ ΤΟ ΣΧΕΤΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ

 

Σχόλια (8)

 
Ιωάννης Μαύρος
07 Ιουλ 2017 17:35

Έχω την εντύπωση πως κάνετε αναπαραγωγή των λαθών του σχολικού κύριε Σύμβουλε σε πολλά σημεία της "ανάλυσης" σας και πραγματικά λυπάμαι. Αναφέρω ένα τρανταχτό παράδειγμα, λέτε πως
"Δεν απαιτούσε... την εύρεση του προσήμου της παραγώγου δηλαδή της συνάρτησης ημχ+συνχ . Η επίλυση της εξίσωσης ημχ+συνχ=0 είναι η άσκηση 9 ιv) του βιβλίου στη σελίδα 199. "

Oι εξισώσεις ημx+συνx=0 και εφx=0 δεν είναι ισοδύναμες στο [0,2π] κύριε σύμβουλε όπως γράφουν οι λύσεις του σχολικού μιας και η δεύτερη δεν ορίζεται στο διάστημα αυτό. Για ποια ισοδυναμία μιλάμε; Μήπως και οι εξισώσεις x^2+x=0 και x=-1 είναι ισοδύναμες με την ίδια λογική; Αυτά είναι μπακάλικα μαθηματικά και προφανώς λάθος.
Για κάποιον που γνωρίζει μαθηματικά και έχει κριτική σκέψη (αυτήν που ψάχνει ο κ. Υπουργός) δεν είναι τόσο απλό. Θέλει περισσότερη ανάλυση-αιτιολόγηση. Ανάλυση-αιτιολόγηση που ζητάτε στα Βαθμολογικά Κέντρα από τους μαθητές. Δεν έφτασε ο χρόνος σε μαθητές που γνώριζαν μιας και φέτος κατάφεραν να βάλουν πολλά από τα προβληματικά σημεία του σχολικού βιβλίου.

Για να μην πιάσω το θέμα της τρίτης ρίζας του x^4, εάν θέλετε και άλλα σχόλια στα θέματα αλλά και στα σχόλια σας, πολύ ευχαρίστως. Γενικά ήταν απαράδεκτα. Έκπληξη το Δ4, αν και είχε τον παράγοντα τύχης, ήθελε κριτική σκέψη. Επίσης καλό το ότι η γραφική παράσταση συνάρτησης από ότι φαίνεται έχει καθιερωθεί.

 
Βλάχος Αριστοτέλης (ΠΕ03 σε δημόσιο σχολείο).
30 Ιουν 2017 18:21

Παρατηρήσεις - σχόλια (κου Καραγιάννη)
1)Ως προς την αρχή της πληρότητας της εξεταστέας ύλης:
Δεν διαφωνώ
2) Ως προς την κάλυψη των διδακτικών στόχων:
Δεν διαφωνώ
3) Ως προς τη διαχείριση του διαθέσιμου χρόνιου:
Συμφωνώ με την αναθεώρηση της αρχικής σας τοποθέτησης και την
περίμενα.
4) Ως προς το ψηφιακό βοήθημα του ΥΠΠΕΘ:
Γενικά να προσέχουμε τις διαδικτυακές μας συμβουλές που κατευθύνουν
μαθητές στο από που να διαβάσουν και ποια επαναληπτικά διαγωνίσματα προσομοίωσης να δουλεύουν. Αυτό πρέπει να είναι στην
αποκλειστική αρμοδιότητα του Υπουργείου.
5) Ως προς την αναφορά σε σχολική ύλη άλλων τάξεων:
Οι οδηγίες διαχείρισης της ύλης των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων αναφέρονται αποκλειστικά στο βιβλίο που διδάσκεται στη Γ τάξη και όχι στα προηγούμενα βιβλία. Εκεί περιγράφεται και η απαραίτητη επανάληψη. Μάλιστα οι παράγραφοι 1.1 και 1.2 του σχολικού βιβλίου στις σελίδες 11 έως 22 (νέα έκδοση) έχει και την επανάληψη που χρειάζεται σε διάφορα βασικά θέματα Α και Β Λυκείου όπως θέματα γραφικών παραστάσεων καθώς επίσης απαριθμίζονται οι εκθετικές και οι λογαριθμικές εξισώσεις και ανισώσεις!!.
Για να είναι εντάξει το Υπουργείο απέναντι στους θεματοδότες και στους υποψήφιους παρακαλώ να προστεθεί υποσημείωση ότι: Εκτός από τις επισημάνσεις και υπενθυμίσεις που γίνονται στις παραγράφους 1.1 και 1.2 στην τρέχουσα ύλη λογίζονται και οι τριγωνομετρικές εξισώσεις καθώς και διαφόρων τύπων εξισώσεων, τα πολυώνυμα, οι ορίζουσες ή ακόμη και η απόσταση σημείου από ευθεία, κωνικές τομές κλπ (που και αυτά είναι στη βασική ύλη προηγούμεων τάξεων). Έτσι θα μελετούνται καλού κακού από τους υποψήφιους μαθητές, ώστε να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις.

Τέλος, ως προς την ουσία της εξέτασης:
Η ουσία της εξέτασης δεν ακυρώθηκε απ' τα επαναλαμβανόμενα περιττά ερωτήματα (π.χ.τριγωνομετρία) με επαναλαμβανόμενες διαδικασίες που όντως υπήρξαν.
Η ουσία της εξέτασης ακυρώθηκε για τους λόγους που εσείς αναφέρεται και στο άρθρο σας:
1)Η περιττή έκταση (όχι η δυσκολία)του θέματος Β
2)Το ερώτημα Γ1 (απαιτητικό)
3)Το ερώτημα Δ1 (Απαιτητικό)
Δεν χρειάζεται πολύ μυαλό να διαπιστωθεί η καταστρατήγηση της έννοιας της διαβαθμισμένης δυσκολίας των ερωτημάτων.

Αυτό το λέω με την έννοια ότι οι μαθητές δοκιμάσθηκαν ψυχολογικά ξεκινώντας απ΄την περιττή έκταση του Β, μεταπηδώντας στο απαιτητικό ερώτημα Γ1 και αφήνοντάς το να πάνε στο άλλο απαιτητικό ερώτημα Δ1. Φυσικό επακόλουθο ήταν το χάσιμο ψυχραιμίας και αποσυντονισμός. Μιλώ για καλά προετοιμασμένους μαθητές.

Έτσι δεν είχε νόημα και το ξεχωριστό πράγματι ερώτημα Δ4 το οποίο λόγω έκτασης των προηγούμενων θεμάτων και μερικού ή ολικού αποσυντονισμού δεν μελετήθηκε καν από πολλούς μαθητές θεωρώντας το εξω από τα συνηθισμένα όπως πράγματι ήταν προσπαθώντας σε κατάσταση πανικού να περισώσουν ότι μπορούσαν απ' τα προηγούμενα ερωτήματα.
Πράγματι κάποιοι μαθητές τα κατάφεραν και συγχαρητήρια. Κάποιοι άλλοι όμως της ίδιας αξίας δεν τα κατάφεραν επειδή απώλεσαν κάπου την ψυχραιμία τους.
Αυτή είναι η ουσία της εξέτασης;;

 
sp
30 Ιουν 2017 12:10

Συνήθως το επίπεδο στο Πανεπιστήμιο/Πολυτεχνείο είναι και πιο υψηλό και η ύλη πολύ συμπυκνωμένη. Επίσης οι καθηγητές τουλάχιστον στο ΕΜΠ που γνωρίζω λόγω του γιου μου τα θεωρούν δεδομένα και ΄΄τρέχουν΄΄ πολύ.

 
Γιώργος
30 Ιουν 2017 10:06

Δεν υπάρχει κανένας λόγος οι μαθητές Λυκείου να διδάσκονται παραγώγους και πολύ περισσότερο ολοκληρώματα. Όλα τα πανεπιστημιακά τμήματα που υποδέχονται μαθητές της συγκεκριμένης ομάδας έχουν τουλάχιστον ένα εξαμηνιαίο μάθημα που διδάσκουν αυτές τις έννοιες όπου τα ξεκινάνε όλα από το μηδέν. Υπάρχουν πολύ σημαντικότερα πράγματα που θα μπορούσαν να είναι στην ύλη όπως π.χ. ακολουθίες (μέσω των οποίων αποκτάς πραγματικά την αίσθηση του τι είναι όριο) και εισαγωγή στην Γραμμική Άλγεβρα.

 
Νικος Αλεβίζος
30 Ιουν 2017 07:47

Δεν συμφωνούμε σε όλα αλλά στα περισσότερα. Ωστόσο σας παρακακολουθούμε με σεβασμό.Άλλωστε έχετε δείξει ότι γνωρίζετε πολλά και σας ευχαριστούμε

 
npokias
29 Ιουν 2017 21:27

Είναι ο πιο αναλυτικός σχολιασμός θεμάτων που έχω δει ως τώρα από το 1983 που παρακολουθώ τα θέματα!

 
kmap
29 Ιουν 2017 20:05

Αναλυτικότατη, τεκμηριωμένη με επιστημονικό κύρος αν και σε κάποια σημεία διαφωνώ οφείλω να εξάρω την επιστημονική προσέγγιση.

 
iremias
29 Ιουν 2017 19:15

Η πιο εμπεριστατωμένη ανάλυση θεμάτων που υπήρξε εδώ και πολλά χρόνια από τον θεσμό των Πανελλαδικών.Συγχαρητήρια κ.Καραγιάννη.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ