Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

ΣΕΒ: Το Σχέδιο Νόμου για τα ΑΕΙ απομακρύνει την Ελλάδα από τις εξελίξεις στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Δημοσίευση: 21/07/2017
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Α. Το Σχέδιο Νόμου για τα ΑΕΙ  απομακρύνει  την Ελλάδα από τις εξελίξεις στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Β. Στην περιγραφή της αποστολής των ΑΕΙ (άρθρο 4) απουσιάζουν αναφορές στην οικοδόμηση του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας και στην ανταπόκριση των ΑΕΙ στις ανάγκες της αγοράς εργασίας και των επαγγελματικών πεδίων.

Γ. Σε θέματα οργάνωσης και διοίκησης των ΑΕΙ διαπιστώνεται παλινδρόμηση σε διατάξεις προηγούμενων δεκαετιών που επαναφέρουν τους εκπροσώπους των φοιτητικών παρατάξεων στη συνδιοίκηση των πανεπιστημίων, ενώ η επιστημονική έρευνα και η συνεργασία για αυτόν τον σκοπό με τις επιχειρήσεις, δεν προβλέπεται και εκτιμούμε ότι αποθαρρύνεται στην πράξη μέσω των μη λειτουργικών οργανωτικών αλλαγών που προωθούνται.

Δ. Είναι ιδιαίτερα προβληματική η απουσία ρυθμίσεων που θα ενισχύουν τη συνεργασία της ανώτατης εκπαίδευσης με τις επιχειρήσεις (η ίδρυση νέων θεσμών με ασαφή κατεύθυνση (Ακαδημαϊκά Συμβούλια), η ανάθεση νέων ρόλων στα ιδρύματα χωρίς εξασφαλισμένη χρηματοδότηση (Κύκλοι Επαγγελματικής Εκπαίδευσης), καθώς και η εισαγόμενη  πολυπλοκότητα στην οργάνωση των μεταπτυχιακών σπουδών και η αποθάρρυνση ανάπτυξής τους αδιαφορώντας για το γεγονός ότι οι μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές μπορούν να συμβάλουν καθοριστικά στη σύνδεση της επιστημονικής έρευνας με την παραγωγική δραστηριότητα.

Τα παραπάνω τονίζει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), σε επιστολή προς τον υπουργό Παιδείας Κ. Γαβρόγλου.

Ο ΣΕΒ κρίνει  “αναγκαία, την επανεξέταση των συγκεκριμένων άρθρων του νομοσχεδίου και καλούμε την Κυβέρνηση να επαναπροσδιορίσει τη στάση της στην ασκούμενη εκπαιδευτική πολιτική, που απομακρύνει τα πανεπιστήμια από την πραγματική οικονομία, αντί να προάγει την συνεργασία τους, όπως επιτάσσουν οι διεθνώς καλές πρακτικές”.

Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ

ΘΕΜΑ: Παρατηρήσεις ΣΕΒ επί του Ν/Σ του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων «Ρυθμίσεις για την ανώτατη εκπαίδευση, την έρευνα και άλλες διατάξεις»

Κύριε Υπουργέ,

Οι σύγχρονες τεχνολογικές και οικονομικές εξελίξεις, επιβάλλουν τη συνεχή προσαρμογή των Τυπικών και Μη Τυπικών Συστημάτων Εκπαίδευσης και Επαγγελματικής Κατάρτισης ώστε το ανθρώπινο δυναμικό να ανανεώσει και επαυξήσει τις γνώσεις και δεξιότητες που διαθέτει και κατά συνέπεια, η οικονομία να ανταποκριθεί στις υψηλές απαιτήσεις ανταγωνιστικότητας.

Ειδικότερα, στον χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης, παρατηρείται ότι παγκοσμίως τα ακαδημαϊκά ιδρύματα παρακολουθούν τις νέες συνθήκες προσαρμόζοντας τα συστήματα οργάνωσης και διοίκησης, τις μεθοδολογίες και τεχνολογίες παροχής εκπαιδευτικού έργου, τα προγράμματα σπουδών, τα συστήματα οργάνωσης και διεξαγωγής της επιστημονικής έρευνας, τη συνεργασία με την πραγματική οικονομία, τα προγράμματα πρακτικής άσκησης κλπ.

Το Νομοσχέδιο που το Υπουργείο Παιδείας έχει θέσει σε δημόσια διαβούλευση, κινείται προς την αντίθετη κατεύθυνση, απομακρύνοντας την Ελλάδα από τις εξελίξεις στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι άλλωστε, χαρακτηριστικό ότι στην περιγραφή της αποστολής των ΑΕΙ (άρθρο 4) απουσιάζουν αναφορές στην οικοδόμηση του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας και στην ανταπόκριση των ΑΕΙ στις ανάγκες της αγοράς εργασίας και των επαγγελματικών πεδίων.

Σε θέματα οργάνωσης και διοίκησης των ΑΕΙ διαπιστώνεται παλινδρόμηση σε διατάξεις προηγούμενων δεκαετιών που επαναφέρουν τους εκπροσώπους των φοιτητικών παρατάξεων στη συνδιοίκηση των πανεπιστημίων, ενώ η επιστημονική έρευνα και η συνεργασία για αυτόν τον σκοπό με τις επιχειρήσεις, δεν προβλέπεται και εκτιμούμε ότι αποθαρρύνεται στην πράξη μέσω των μη λειτουργικών οργανωτικών αλλαγών που προωθούνται.

Σήμερα, διεθνώς, μέρος της αποστολής των ΑΕΙ είναι και η συνεργασία με επιχειρήσεις μέσω παροχής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, επιστημονικών και ερευνητικών υπηρεσιών στις επιχειρήσεις, μεταπτυχιακών κύκλων σπουδών κοκ. Η ανάπτυξη αυτών των δραστηριοτήτων πέρα από ενδυνάμωση του ρόλου των πανεπιστημίων και της σχέσης τους με την πραγματική οικονομία μπορεί να οδηγήσει και στην εξασφάλιση πόρων για την κάλυψη οικονομικών αναγκών τους.

Στο Νομοσχέδιο εισάγονται διατάξεις που χωρίς να απαγορεύουν ρητά, στην ουσία αποτρέπουν κάθε σχετική προσπάθεια (είναι χαρακτηριστικές οι διατάξεις για την έρευνα ή για τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών). Απουσιάζει επιπλέον η πρόβλεψη για αξιολόγηση και πιστοποίηση προγραμμάτων σπουδών από ανεξάρτητους φορείς ώστε να διασφαλίζεται ότι ανταποκρίνονται στις εξελίξεις των επιστημών, των επαγγελματικών προοπτικών αλλά και των σύγχρονων τάσεων στην αγορά εργασίας.

Συνημμένα θα βρείτε τις ειδικές παρατηρήσεις του ΣΕΒ και είμαστε στη διάθεσή σας για κάθε περαιτέρω διευκρίνιση.

Σχόλια (1)

 
Auditor
22 Ιουλ 2017 12:01

Ορθές και εύστοχες οι παρατηρήσεις του ΣΕΒ. Η παιδεία σε καμμία περίπτωση δεν είναι υπόθεση των εκάστοτε κατά καιρούς... Υπουργών Παιδείας, αλλά εθνική υπόθεση για την προαγωγή της γνώσης, της επιστήμης, του πολιτισμού, των αξιών. Δυστυχώς η επιστολή σας εκτιμώ ότι απευθύνεται σε "ώτα μη ακουόντων ", εξαιτίας κυρίως της άκρατης συνδικαλιστικής νοοτροπίας που διακρίνει και την τωρινή πολιτική ηγεσία....

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.