Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Γ. Αγγελόπουλος: Οι πολιτικές βάσει των οποίων γράφτηκε το Σχέδιο Νόμου για τα ΑΕΙ

"Εμείς λέμε, ότι πρέπει να τελειώνει η κομματοκρατεία στις εκλογές των Πρυτανικών οργάνων. Και τι πρέπει να επέλθει; Πρέπει να επέλθει μια συναίνεση".
Δημοσίευση: 26/07/2017
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Τις πολιτικές αρχές, βάσει των οποίων έχει γραφτεί το Σχέδιο Νόμου για τις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης διευκρίνισε ο   Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Γιώργος Αγγελόπουλος, σήμερα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής  .

Συγκεκριμένα, είπε τα εξής:
 
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΟ: Είναι το νομοσχέδιο υπερσυγκεντρωτικό;

Σε καμία περίπτωση.

Πρώτον, το νομοσχέδιο αποδίδει στον κανονισμό και στον οργανισμό περισσότερα από αυτά που  απέδιδε οποιοσδήποτε άλλος νόμος για την ανώτατη εκπαίδευση, που έχει ψηφιστεί στο Ελληνικό Κοινοβούλιο και μια απλή σύγκριση μπορεί να σας το δείξει.

ΒΑΣΙΚΗ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ: Δεύτερον, ποια είναι η βασική αρχή του νομοσχεδίου για την επίλυση και το δίκτυο αποφάσεων;

Είναι οι αποφάσεις να παίρνονται στο πρώτο επίπεδο επίλυσης, βέβαια, στο βαθμό που αυτό δε δημιουργεί ζητήματα σχετικά με το δημόσιο συμφέρον και θα σας δώσω ένα παράδειγμα.

ΕΔΙΠ: Η αυτοδύναμη διδασκαλία των ΕΔΙΠ μέχρι σήμερα αποφασίζονταν στη Σύγκλητο.

Όχι λέμε εμείς.

Εμείς λέμε, ότι η αυτοδύναμη διδασκαλία των ΕΔΙΠ εφόσον αφορά το τμήμα, διότι τμήμα είναι αυτό που ορίζει τη διδασκαλία, θα παίρνεται στο επίπεδο του τμήματος.

ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ: Για ζητήματα, λοιπόν, τα οποία βρίσκονται στο Α επίπεδο οι αποφάσεις θα παίρνονται στο Α επίπεδο, ενώ για ζητήματα τα οποία δεν αφορούν το Α επίπεδο και είναι θέματα δημοσίου συμφέροντος, η πολιτεία πρέπει να διασφαλίσει το δημόσιο συμφέρον και σε αυτό δεν μπορεί να υπάρξει καμία άλλη κατανόηση.

ΑΠΟΦΟΙΤΟΙ ΤΩΝ ΙΕΚ:  Εκτός από τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ στα υπό ίδρυση διετή Προγράμματα Σπουδών των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ θα μπορούν να σπουδάζουν και οι σπουδαστές των ΙΕΚ, ανακοίνωσε σήμερα στη Βουλή ο Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Γιώργος Αγγελόπουλος.
Ειδικότερα όπως είπε ο κ. Αγγελόπουλος “δεν αφαιρούμε το δικαίωμα από τα Ι.Ε.Κ. να έχουν «επίπεδο 5». Αν το αφαιρούσαμε, θα ήταν γόνιμη η κριτική που έγινε για τα διετή, αλλά δεν το αφαιρούμε. Διατηρούμε το δικαίωμα και λέμε, θέλουν αυτά τα παιδιά που θα τελειώσουν το «επίπεδο 5» να έχουν μια επιπλέον μόρφωση μέσα σε ένα Πανεπιστημιακό χώρο και σε ένα χώρο των Τ.Ε.Ι.; Να το κάνουν”.

ΘΑ ΥΠΑΡΞΟΥΝ ΒΕΛΤΙΩΣΕΙΣ: Υπάρχουν ζητήματα του νομοσχεδίου στα οποία μπορεί να υπάρξουν βελτιώσεις;

Αυτό το υπαινίχθη, ήδη, ένας Βουλευτής μέχρι στιγμής και εγώ θέλω να πω εκ μέρους μου, ότι έχω κατανοήσει πως θα υπάρξουν και κάποιες βελτιώσεις, κυρίως, εκεί, που κάποια σημεία μπορεί να μην είναι λεκτικά, διακριτά και ξεκάθαρα.

ΥΠΟΤΡΟΦΙΕΣ ΣΤΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ: Σχετικά με τις υποτροφίες ποιοι απαλλάσσονται από τα δίδακτρα;

Σας διαβάζω για να μην υπάρχουν ασάφειες, ότι με βάση την ΕΛΣΤΑΤ κάτω από το όριο της φτώχειας, δηλαδή, με λιγότερο από το 60% του διάμεσου και ετήσιου διαθέσιμου εισοδήματος βρίσκεται το 21,4% του πληθυσμού, δηλαδή, 2,3 εκατομμύρια άτομα και το 29,7% του πληθυσμού ηλικίας 20-24 ετών, που είναι βασικά ο φοιτητικός πληθυσμός, δηλαδή, 150.000 άτομα.

Εμείς, λοιπόν, δε λέμε, να πάμε σε αυτό το ακατόρθωτο 60%, που είναι 2,3 εκατ. άτομα, αλλά να πάμε στο 70%, που είναι αυτοί που βρίσκονται σε κίνδυνο φτώχειας.

Αν θεωρήσουμε το 70% ως το όριο του διαμέσου εισοδήματος αντί το 60% ο πληθυσμός σε κίνδυνο φτώχειας ανέρχεται σε 28% του πληθυσμού, δηλαδή, 3 εκατομμύρια άτομα ενώ με χρηματικούς όρους το κατώφλι της φτώχειας ανέρχεται στα 5.264 ευρώ για μονοπρόσωπο νοικοκυριό και 11.000 ευρώ, περίπου, για ένα νοικοκυριό με δύο ενήλικες.

Αυτό σημαίνει, ότι δεν μπορούμε να διαιρέσουμε το 5000 διά του 4, αυτό είναι ατομικό.

Εάν, όμως, εδώ χρειάζεται μια παραπάνω διευκρίνιση, πολύ ευχαρίστως θα την κάνουμε.

Εμείς, λοιπόν, τι πάμε με αυτή τη διάκριση να θεραπεύσουμε;

Πάμε ουσιαστικά να δώσουμε στο 27,9% του πληθυσμού τη δυνατότητα να έχει δωρεάν φοίτηση ακόμα και σε εκείνα τα μεταπτυχιακά, τα οποία έχουν τέλη.

ΟΙ ΑΜΟΙΒΕΣ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΔΕΠ ΑΠΌ ΤΑ ΠΜΣ: Είκοσι τοις εκατό, τέθηκε πολλές φορές το 20% του εισοδήματος το οποίο μπορούν, επιπλέον, του μισθού τους, να παίρνουν τα μέλη ΔΕΠ για μεταπτυχιακά.

Οι περισσότεροι είμαστε απόφοιτοι Πανεπιστημίων, αρκετοί εδώ είμαστε διδάσκοντες σε πανεπιστήμια. Εγώ δεν ευτύχησα να κάνω μεταπτυχιακά και διδακτορικό στην Ελλάδα, το έκανα στο εξωτερικό, από εκεί είναι η εμπειρία μου.

Θα ήθελα, να ρωτήσω το εξής: Υπάρχει ένα Πανεπιστήμιο στην Ευρώπη, στο οποίο οι άνθρωποι οι οποίοι διδάσκουν στο προπτυχιακό - μεταπτυχιακό πρόγραμμα -είναι καθηγητές σε αυτό το Πανεπιστήμιο- να παίρνουν, επιπλέον, χρήματα για το μεταπτυχιακό που διδάσκουν στο ίδιο πανεπιστήμιο;

ΟΙ ΜΙΣΘΟΙ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΔΕΠ: Κύριε Μαυρωτά, θέλετε να αυξήσουμε τους μισθούς; Να κάνουμε όλοι μαζί μια  προσπάθεια, να πάμε όλοι μαζί - όλα τα κόμματα, να δεχτούμε, λοιπόν και να πούμε, ότι όλοι μαζί καταθέτουμε μια πρόταση προς τους θεσμούς, να αυξηθούν οι μισθοί συνολικά στη χώρα. Να το κάνουμε. Αλλά, σας ρωτάω, το απλό. Υπάρχει ένα Πανεπιστήμιο στην Ευρώπη, όπου οι άνθρωποι που είναι διορισμένοι και γι' αυτό που είναι διορισμένοι πρέπει να πληρώνονται, να παίρνουν κάτι παραπάνω.

Ο ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΗΣ: Να σας πω το αντίστοιχο, ο πυροσβέστης, ο οποίος πρέπει να σβήσει μια φωτιά το πρωί, να πει, ότι το απόγευμα δεν πάω να σβήσω τη φωτιά, θα πάρω ένα επιμίσθιο. Άρα, λοιπόν, να χρησιμοποιούν τους δημόσιους πόρους, διότι οι δημόσιοι πόροι είναι το Ίδρυμα, οι βιβλιοθήκες κ.λπ.  

ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ: Επιτρέψτε μου, λοιπόν, να πω το εξής: Δεν υπάρχει πουθενά στην Ευρώπη κανένα Πανεπιστήμιο, όπου οι άνθρωποι  που θα πληρώνονται, ζητούν παραπάνω μισθό για τη μεταπτυχιακή διδασκαλία. Δεν λέω να πάνε σε άλλο πανεπιστήμιο. Αυτό μπορεί να ισχύει, επί του ιδίου, λοιπόν, επί του ιδίου Πανεπιστημίου. Αν εσείς μας βρείτε ένα, πολύ ευχαρίστως να το δούμε.

ΤΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΔΕΠ ΓΙΑ ΤΑ ΠΜΣ: Υπάρχει μια αξιακή διαφορά μεταξύ μας σε σχέση και ένα διαφορετικό αξιακό υπόβαθρο. Διότι εμείς δεν μπορούμε να δεχθούμε, ότι το κίνητρο του πανεπιστημιακού είναι η επιπλέον χρηματική αμοιβή. Αυτό ειπώθηκε ποικιλοτρόπως και εδώ είμαστε -θα έλεγα- πολύ- πολύ ξεκάθαροι. Για μας το κίνητρο του πανεπιστημιακού είναι αυτό που ανέφερε πριν ο κ. Δουζίνας, τίποτε άλλο, τίποτα λιγότερο.

ΠΑΡΑΦΩΝΙΕΣ: Και να σας πω και κάτι: Πιστεύουμε, ότι οι περισσότεροι στη χώρα μας αυτό το κίνητρο έχουν. Θα ήθελα, να πω και κάτι παραπάνω η εμπέδωση του συστήματος της επιπλέον αμοιβής δημιούργησε, αυτό που ο κύριος Υπουργός ονόμασε ως «παραφωνίες». Αυτό πρέπει να το θεραπεύσει η Πολιτεία. Είναι καθήκον της πολιτείας, να το θεραπεύσει προς όφελος της νέας γενιάς του δημοσίου συμφέροντος και της καλής φήμης της Ακαδημαϊκής Κοινότητας και των Πανεπιστημίων της χώρας.

ΕΚΛΟΓΕΣ ΑΝΑΔΕΙΞΗΣ ΟΡΓΑΝΩΝ ΣΤΑ ΑΕΙ: Επίσης, υπάρχει το ζήτημα της εκλογής των οργάνων διοίκησης. Ήταν ένα θέμα που το Υπουργείο το έχει «ταλανίσει» σε μεγάλο χρονικό διάστημα και μάλιστα -θα θυμάστε ίσως- επειδή αυτό το νομοσχέδιο πολύ μεγάλο βάθος διαβούλευσης, το Φεβρουάριο όταν εκλήθησαν οι Κοσμήτορες -πρώτη φορά σε νομοσχέδιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση εκλήθησαν οι Κοσμήτορες από όλες τις σχολές της χώρας το Υπουργείο για διαβούλευση -  χωρίς όριο χρόνου.

Όταν εκλήθησαν η αρχική πρόταση ήταν λίγο διαφορετική.

ΝΑ ΤΕΛΕΙΩΣΕΙ Η ΚΟΜΜΑΤΟΚΡΑΤΕΙΑ: Τι λέμε, λοιπόν εμείς; Εμείς λέμε, ότι πρέπει να τελειώνει η κομματοκρατεία στις εκλογές των Πρυτανικών οργάνων. Και τι πρέπει να επέλθει; Πρέπει να επέλθει μια συναίνεση. Η συναίνεση είναι το ζητούμενο. Δεν μπορεί να είναι «μια ζαριά» οι πρυτανικές εκλογές με τη λογική όπως θα έλεγε και ο Δουζίνας «ο νικητής τα παίρνει όλα».
Επομένως, πρέπει να υπάρχει κοινωνική συναίνεση. Αυτό είναι το αίτημα.

ΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗ ΕΞΟΥΣΙΑ: Οι πρυτανικές αρχές να εκφράζουν το σύνολο της πανεπιστημιακής κοινότητας, χωρίς αποκλεισμούς και αυτό κάνουμε. Βεβαίως, το παράδειγμα της κυβέρνησης σε σχέση με το Πανεπιστήμιο είναι διαφορετικό. Το Πανεπιστήμιο δεν είναι εκτελεστική εξουσία, είναι κάτι διαφορετικό. Το Πανεπιστήμιο από την αρχή της ίδρυσής του είναι ένας χώρος κοινωνικής συναίνεσης προς όλους και για όλους. Επιτρέψτε μου να πω ότι ίσως και αυτός είναι ο λόγος, για τον οποίο, η κοινωνία στις δημοσκοπήσεις φαίνεται να εμπιστεύεται το Πανεπιστήμιο περισσότερο από άλλους θεσμούς, το πρότυπο του ευρωπαϊκού Universitas. Μακριά από οπισθοδρομικές αντιμεταρρυθμίσεις τύπου 4009.

ΘΗΤΕΙΕΣ: Όσον αφορά τη συμμετοχή στο Πρυτανικό Συμβούλιο και αν ο Πρύτανης και οι Αντιπρυτάνεις είναι ξεχωριστοί θεσμοί, στη δική μας αντίληψη δεν είναι. Εφόσον μετέχουν του πρυτανικού σχήματος είναι κοινωνοί μιας διοίκησης του Πανεπιστημίου, αυτής που λέμε ότι πρέπει να είναι με κοινωνική συναίνεση. Επομένως, γι' αυτό βάζουμε και το περιθώριο στις θητείες.

ΣΥΓΚΛΗΤΟΣ: Μιλήσατε για διογκωμένα και δυσκίνητα όργανα. Δηλαδή, λέτε να μη συμμετέχουν όλα τα τμήματα στη Σύγκλητο και πείτε το ξεκάθαρα για να ακουστεί. Εμείς, λέμε να συμμετέχουν όλα τα θέματα στη Σύγκλητο και αυτό δεν είναι μόνο θέμα Δημοκρατίας, είναι θέμα σεβασμού των διαφορετικών κλάδων των επιστημονικών. Το να συμμετέχουν όλα τα τμήματα στη Σύγκλητο σημαίνει αυτό το πράγμα ακριβώς.

ΑΠΟ ΙΕΚ ΣΤΑ ΔΙΕΤΗ ΤΩΝ ΑΕΙ: Επίσης, δεν αφαιρούμε το δικαίωμα από τα Ι.Ε.Κ. να έχουν «επίπεδο 5». Αν το αφαιρούσαμε, θα ήταν γόνιμη η κριτική που έγινε για τα διετή, αλλά δεν το αφαιρούμε.

Διατηρούμε το δικαίωμα και λέμε, θέλουν αυτά τα παιδιά που θα τελειώσουν το «επίπεδο 5» να έχουν μια επιπλέον μόρφωση μέσα σε ένα Πανεπιστημιακό χώρο και σε ένα χώρο των Τ.Ε.Ι.; Να το κάνουν.

ΕΛΙΔΕΚ : Όσον αφορά το ΕΛΙΔΕΚ, προφανώς μιλάμε για δύο διαφορετικά πράγματα. Η προηγούμενη απόφαση αναφερόταν σε μόνιμους διορισμούς. Εδώ, μιλάμε για μια ανάγκη που θα καλυφθεί προσωρινά.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: Άρθρο 44. Ενισχύουμε την αξιολόγηση και δεν το θεωρούμε κακό. Ενισχύουμε την αξιολόγηση, για την οποία, όλοι κόπτονται, από φορείς που έχουν διαφορετική αποστολή. Άλλη η αποστολή της ΑΔΙΠ, η οποία, είναι να πιστοποιεί και να αξιολογεί σε τακτά χρονικά διαστήματα και άλλη η αποστολή αυτών των οργάνων που σχηματίζουμε εμείς.

ΔΙΩΓΜΟΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ: Όσον αφορά το θέμα της έρευνας, μάλλον κάποιοι δε θυμούνται ότι τα προηγούμενα χρόνια υπήρξε ένας διωγμός των ερευνητικών κέντρων. Να θυμίσω ότι οι προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν ως στόχο να συρρικνώσουν τα ερευνητικά κέντρα σε απλά ινστιτούτα και να συνενώσουν κέντρα που δεν είχαν καμία σχέση μεταξύ τους. Παράδειγμα, το ΕΚΕ, μοναδικό στη χώρα, θα συρρικνώνονταν ως ινστιτούτο σε εντελώς ανόμοια άλλα ερευνητικά ιδρύματα. Να θυμίσω ότι τα ποσά που δίνονται για ερευνητικές υποτροφίες από το ΙΚΥ σήμερα, όχι θα δοθούν, δίνονται και έχουν δοθεί, είναι τα μεγαλύτερα της τελευταίας δεκαετίας. Να θυμίσω ότι το ΕΛΙΔΕΚ είναι η θεσμική θωράκιση αυτής της διαδικασίας.

ΝΟΜΙΚΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΣΤΟ ΠΑΝΤΕΙΟ: Γιατί συστήνεται νομικό γραφείο στο Πάντειο; Γιατί, δεν υπήρχε. Η ανάγκη το προκαλεί. Σε όλα τα Πανεπιστήμια πρέπει να ιδρυθούν Νομικά Συμβούλια του Κράτους και όπου δεν υπάρχουν, πρέπει να ιδρύονται. Είναι ένα θέμα διαφάνειας και αξιοπιστίας του κράτους, γι' αυτό το κάνουμε.

ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ: Δεκαπέντε χρόνια και μετά μετακίνηση. Δεν αφορά όλες τις βαθμίδες, όπως λανθασμένα ειπώθηκε, αφορά μόνο τους πρωτοβάθμιους καθηγητές και οι οποίοι, είναι η πιο μικρή βαθμίδα σε αριθμό στη χώρα και πάντα υπήρχε αυτό. Λεγόταν μετάκληση.

ΘΗΤΕΙΑ ΠΡΥΤΑΝΕΩΝ: Τέλος, γιατί δίνουμε τετραετή θητεία στους Πρυτάνεις. Διότι, θέλουμε όλοι οι Πρυτάνεις και αυτοί που τους εκλέγουν, να έχουν ίση μεταχείριση. Κάποιοι έχουν εκλεγεί σε άλλες ημερομηνίες και ξέρετε πολύ καλύτερα από μένα ότι υπάρχουν διαφορετικές ημερομηνίες εκλογής Πρυτάνεων, διότι, γίνονται ενστάσεις. Θέλετε να πείτε ότι αυτός που έκανε ένσταση και τελικά μπήκε σε αργότερη ημερομηνία, να κάνει λιγότερη θητεία ως Πρύτανης. Εμείς, εμπιστευόμαστε την ακαδημαϊκή κοινότητα που τους εξέλεξε.

ΟΠΙΣΘΟΔΡΟΜΗΣΗ: Αν οπισθοδρόμηση είναι η εμπέδωση της ισότητας πρόσβασης στα Α.Ε.Ι., αν η εμπέδωση της κοινωνικής συναίνεσης είναι οπισθοδρόμηση, αν η δημιουργία οικονομίας κλίμακας σε περιφερειακό επίπεδο αναπτυξιακής λογικής είναι οπισθοδρόμηση, αν η έμφαση στην ακαδημαϊκότητα είναι οπισθοδρόμηση, τότε, με συγχωρείτε, αλλά υπάρχει ένα σοβαρό πρόβλημα στις σχέσεις σημαίνοντος - σημαινομένου στη λέξη οπισθοδρόμηση. Ευχαριστώ.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ