Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Ένσταση συνταγματικότητας διάταξης του νομοσχεδίου για τα Μεταπτυχιακά

Δημοσίευση: 31/07/2017
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Ένσταση συνταγματικότητας επί διάταξης του νομοσχεδίου για τα Μεταπτυχιακά που αφορά την Επιτροπή Αξιολόγηση των ΠΜΣ κατέθεσε σήμερα στη Βουλή ο  πρώην υπουργός Παιδείας Ανδρέας Λοβέρδος.

«Κύριε Πρόεδρε, καταθέτω ένσταση συνταγματικότητας βάσει του άρθρου 100 του Κανονισμού της Βουλής. Υποστηρίζω τη γνώμη πως τα άρθρα 44 παράγραφος 3 και 32 παράγραφος 6 και 7 του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας αντιφάσκουν με το άρθρο 16 παράγραφος 5 εδάφιο α΄ του Συντάγματος.
Ανδρέας Λοβέρδος
Βουλευτής Β΄ Αθηνών, Δημοκρατική Συμπαράταξη».

Ο κ. Λοβέρδος πρόβαλε αντίρρηση συνταγματικότητας και ζήτησε  να αποφανθεί η Βουλή. Θα εφαρμόσουμε, λοιπόν, την παράγραφο 2 του άρθρου 100 του Κανονισμού της Βουλής.  

Τι είπε ο Ανδρέας Λοβέρδος

Κύριε Πρόεδρε, όταν θα ψηφιστεί αύριο αυτό το σχέδιο νόμου ο κ. Γαβρόγλου θα είναι ο πρώτος Έλληνας πολιτικός ο οποίος θα έχει ανοίξει όχι την κερκόπορτα αλλά την πύλη του Αγίου Ρωμανού, για να αλωθεί ο χώρος της ανώτατης εκπαίδευσης από τη γραφειοκρατία, από την ανομία και από την οπισθοδρόμηση αλλά και από τον αναχρονισμό. Ο διάλογος και στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων αλλά και σήμερα με τις μέχρι τώρα εισηγήσεις και με αυτές που θα ακολουθήσουν έχει δώσει τα τρανταχτά παραδείγματα που επαληθεύουν τον συλλογισμό μου. Η επαναφορά του ασύλου στο προηγούμενο πλαίσιο και η εγκατάλειψη των ανώτατων ιδρυμάτων στα χέρια της παρανομίας, η παλαιότροπη συνδιοίκηση, η γραφειοκρατία στη διοίκηση, τα περιφερειακά συμβούλια της μαύρης ακαδημαϊκής συμφοράς και οι νέες «μαύρες τρύπες» στην ποιότητα, αυτά είναι τα κατορθώματα του Υπουργού.

Και κάτι ακόμα, που σχετίζεται με το άρθρο 16 του Συντάγματος. Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, ισχυρίζομαι ότι παραβιάζεται το αυτοδιοίκητο των ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στα θέματα της αξιολόγησης και των μεταπτυχιακών. Πιο συγκεκριμένα, πάσχουν συνταγματικώς, με βάση το άρθρο 16 παράγραφος 5 εδάφιο α΄ του Συντάγματος, τα άρθρα 44 παράγραφος 3 και επόμενα και 32 παράγραφος 8 -δεν το ανέγνωσε ο Πρόεδρος, είναι το ένα θέμα- και δεύτερον, το άρθρο 32 παράγραφοι 6 και 7 του σχεδίου νόμου. Με βάση αυτά τα δύο άρθρα, η ΑΔΙΠ, η Αρχή αξιολόγησης και πιστοποίησης, περιορίζεται με το άρθρο 44 και το 32 παράγραφος 8 και παραμερίζεται πλήρως με το άρθρο 32 παράγραφοι 6 και 7.

Πώς γίνεται αυτό; Το υποστήριξε κατά την ακρόαση των φορέων η επικεφαλής της Αρχής πιστοποίησης και αξιολόγησης, η κ. Παϊσίδου, κάνοντας λόγο για διατάξεις, κυρίως στο άρθρο 44, που μας βγάζουν εκτός του σχετικού ευρωπαϊκού χώρου και τα υποστηρίζουμε κι εμείς τα επιχειρήματα αυτά σε σχέση με το Σύνταγμα, σήμερα εδώ, στην Ολομέλεια της Βουλής.

Πώς δηλαδή, πιο συγκεκριμένα, παραβιάζεται το Σύνταγμα; Μα, με τη θέσπιση παραοργάνων:

Πρώτον, μιας επιτροπής εσωτερικής και εξωτερικής ταυτόχρονα αξιολόγησης, δηλαδή μιας ερμαφρόδιτης επιτροπής αξιολόγησης που ο ίδιος ο Υπουργός παλαιότερα, σε μια ομιλία του για παρόμοια σχήματα στην ΟΣΕΤΠ ΤΕΙ σε επιστημονικό συνέδριο, είχε αποκαλέσει «αξιολόγηση των κολλητών». Η έκφραση δεν μου αρέσει, αλλά είναι δική του. Αρέσει στον κ. Γαβρόγλου. Άρεσε στον κ. Γαβρόγλου.

Μέσω αυτής της Επιτροπής του άρθρου 44 επιδιώκεται να εκτοπιστεί η Ανεξάρτητη Αρχή αξιολόγησης και πιστοποίησης των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων από τον ρόλο της.
Και δεύτερη περίπτωση, δεύτερο παράδειγμα είναι αυτό μιας υπουργικής επιτροπής που θεσπίζεται στο άρθρο 32 παράγραφοι 6 και 7, που θα αξιολογεί ορισμένα κριτήρια για να δώσει άδεια -άκουσον άκουσον!- ο Υπουργός, για να λειτουργήσουν τα προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών. Δεν του επιτρέπεται, όμως, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, του Υπουργού να το κάνει αυτό, γιατί το άρθρο 16 παράγραφος 5 εδάφιο α΄ του Συντάγματος δεν το επιτρέπει.

Δεν έχουμε -δυστυχώς θα έλεγα- νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας επ’ αυτού. Η τελευταία απόφασή του, που έχει σχέση με το θέμα των μεταπτυχιακών, η Απόφαση 2411/2012, σχετιζόταν με τη συνταγματικότητα της επιβολής αυτών που λέμε τέλη μεταπτυχιακού ή αλλιώς, στην καθομιλουμένη, δίδακτρα για τα μεταπτυχιακά, που έκρινε το Συμβούλιο της Επικρατείας ότι είναι συνταγματικώς δεκτά.

Πρέπει εμείς, ως νομοθέτης, να αναπτύξουμε τους δικούς μας συνταγματικούς συλλογισμούς. Εμείς της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ισχυριζόμαστε ότι ο Υπουργός με αυτές τις δύο συγκεκριμένες διατάξεις παραβιάζει το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων που το Σύνταγμα ορίζει να είναι πλήρες. Και εφιστώ την προσοχή στους συναδέλφους των άλλων κομμάτων και κυρίως της Πλειοψηφίας, που θα πάρουν τον λόγο, στο εξής: Δεν ισχυρίζομαι ότι να έχει ο Υπουργός την αρμοδιότητα να παίρνει πίσω είναι αντισυνταγματικό. Αυτό είναι πολιτικό ολίσθημα. Όμως, το Σύνταγμα το αφήνει ανοιχτό με τις διατυπώσεις που έχει. Αντιθέτως, ισχυρίζομαι ότι η Βουλή δεν έχει τη δυνατότητα -και ο Υπουργός φυσικά να το προτείνει στη Βουλή- να αφαιρεί, είτε υπέρ του εαυτού του είτε υπέρ ανυπόληπτων οργάνων, αρμοδιότητες που η ίδια η θεσμική εξέλιξη μετέφερε σε ανεξάρτητες αρχές χάριν προστασίας της ποιότητας της εκπαίδευσης αλλά και της αρχής της αμεροληψίας.
Επαναλαμβάνω, για να μην δοθούν απαντήσεις σε λάθος θέμα: Δεν λέω ότι αυτό δεν μπορεί να το πάρει πίσω ο Υπουργός. Κακώς το κάνει να παίρνει αρμοδιότητα αναπομπής, όπως τη χαρακτηρίζει η διάταξή του. Όμως, αυτό δεν ενέχει συνταγματικό θέμα. Συνταγματικό θέμα είναι να παίρνει πίσω αρμοδιότητες που η διοικητική εξέλιξη, η θεσμική εξέλιξη και η εκπαιδευτική εξέλιξη χαρακτήρισαν ως αρμοδιότητες που πρέπει να ασκούνται από ανεξάρτητη αρχή.

Οι όψεις, με άλλα λόγια, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, που προσέλαβε το αυτοδιοίκητο των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων κατά το άρθρο 16 παράγραφος 5 εδάφιο α΄ του Συντάγματος στα συγκεκριμένα ειδικά θέματα συγκρότησε ένα αυτοδιοικητικό κεκτημένο, το οποίο δεν επιτρέπει θεσμικές υποχωρήσεις υπέρ του Υπουργού -άρθρο 32 παράγραφοι 6 και 7- και ανυπόληπτων οργάνων όπως η Επιτροπή που θεσπίζεται στο άρθρο 32 παράγραφος 7 ή οργάνων που δεν μπορούν να επιτελέσουν αυτόν τον σκοπό κι αυτόν τον ρόλο από την πλευρά της αρχής της αμεροληψίας.

Και για τριάντα δευτερόλεπτα θέλω στους συναδέλφους που δεν είχαν την ευκαιρία να δουν ενδελεχώς την Επιτροπή -ένα παραόργανο του άρθρου 32 παράγραφος 7- να πω το εξής: Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, πρόκειται για μία εννεαμελή Επιτροπή, που όπως κι αν τη δεις, είτε την πλειοψηφία την έχει ο Υπουργός είτε όλα τα μέλη τα έχει ο Υπουργός. Και για να μη θεωρηθεί υπερβολική η δεύτερη εκδοχή της άποψής μου, κρατήστε την πρώτη. Στα εννιά μέλη τα πέντε είναι του Υπουργού. Είναι τρεις οι εμπειρογνώμονες που διορίζει, είναι ο Γενικός του Γραμματέας και είναι και ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου του, ο σχετικός με την ανώτατη εκπαίδευση. Αυτά τα πέντε θα του εισηγούνται, για να μας λέει αν θα δοθεί ή δεν θα δοθεί άδεια για ένα πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, η βουτιά στο παρελθόν είναι πάρα πολύ δυνατή. Ο αναχρονισμός είναι ορατός. Παρακαλώ τα μέλη της Εθνικής Αντιπροσωπείας τουλάχιστον να δεχθούν την παρούσα ένσταση.

Τι απάντησε ο υπουργός Παιδείας

Σχετικά ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου, μεταξύ άλλων, είπε:

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΑΠΟ ΕΠΙΤΡΟΠΗ: Μιλήσατε γι’ αυτήν την υπόθεση της αξιολόγησης των ΠΜΣ (σ.σ. από Επιτροπη και όχι από την ΑΔΙΠ). Εμείς τι κάνουμε; Πρώτον, θεωρούμε ότι η ΑΔΙΠ θα αξιολογεί. Δεύτερον, έχουμε μια δεύτερη διαδικασία αξιολόγησης. Ποιο είναι το πρόβλημα ακριβώς; Εσείς δεν ήσασταν όλοι αυτοί που λέγατε «αξιολόγηση και ξανά «αξιολόγηση»;  Τώρα, που πάμε να βάλουμε και μια δεύτερη διαδικασία λέτε, «μπα, δεν πρέπει».

ΦΙΛΤΡΑ: Γι’ αυτό χρειάζεται μεγάλη προσοχή, γιατί δεν τα γνωρίζετε καλά τα ζητήματα. Ξέρετε τι γινόταν μέχρι τώρα; Κατ’ αρχάς, η περσινή απόφαση της συνόδου των πρυτάνεων ήταν ότι πρέπει να αξιολογούνται και να ξαναξιολογούνται κτλ. Μόνο που μέχρι τώρα ο Υπουργός τα ίδρυε αυτά. Εμείς τι κάνουμε; Βάζουμε πολλά φίλτρα. Λέμε: Το τμήμα θα αποφασίζει. Θα πηγαίνει σε μια επιτροπή μέσα στο πανεπιστήμιο, που αποτελείται από όλους τους κοσμήτορες και προεδρεύει ο αρμόδιος αντιπρύτανης. Θα το ξαναβλέπουν. Θα πηγαίνει στη σύγκλητο. Μετά, θα έρχεται στο Υπουργείο. Για ποιο λόγο; Θα έρχεται στο Υπουργείο, γιατί υπάρχει μια απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία λέει το πώς θα προστατεύσει όσο γίνεται περισσότερο τα οικονομικά ασθενέστερα στρώματα στον να έχουν πρόσβαση στα πανεπιστήμια.
Γι’ αυτό και λέμε, το Υπουργείο, ο Υπουργός με τη σύμφωνη γνώμη μιας επιτροπής, στην οποία θα υπάρχουν και πρυτάνεις -κάτι που προφανώς ξεχάσατε- θα αναπέμπει. Αν δεν τα θέλετε αυτά, θα πρέπει να βρείτε τρόπους να σταματήσει η αυθαιρεσία.

 

 

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.