Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Υπουργός: Πανεπιστημιακοί θεωρούν τα Πανεπιστήμια πηγή πλουτισμού

Το ξέσπασμα του υπουργού Παιδείας μέσα στη Βουλή
Δημοσίευση: 31/07/2017
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Για πανεπιστημιακούς που θεωρούν τα Πανεπιστήμια πηγ’η πλουτισμού, έκανε λόιγο σήμερα στη Βουλή ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου, τονίζοντας πως γι αυτούς αποτελεί απειλή η  καθιέρωση ακαδημαϊκών κανόνων.

Συγκεκριμένα ο υπουργός Παιδείας είπε τα εξής:

  1. Η καθιέρωση ακαδημαϊκών κανόνων για να επανανοηματοδοτήσουμε το δημόσιο σχολείο και το δημόσιο πανεπιστήμιο απειλεί.
  2. Απειλεί όσους αυθαιρετούν και χρησιμοποιούν τους θεσμούς αυτούς προς ίδιον όφελος.
  3. Απειλεί όσους πανεπιστημιακούς θεωρούν ότι τα δημόσια ιδρύματά μας πρέπει να είναι πηγή πλουτισμού και μάλιστα σε βάρος άλλων συναδέλφων τους, σε βάρος και των νέων επιστημόνων που είναι έξω από τα ιδρύματα αυτά και εν τέλει σε βάρος της κοινωνίας από την οποία απαιτούν να πληρώσει για κάτι που έχει η ίδια κτίσει και συντηρεί.
  4. Η καθιέρωση κανόνων, όμως, απειλεί και όσους θέλουν να αυθαιρετούν προβάλλοντας μια εκπαίδευση με τραγικά υποβαθμισμένο τον κοινωνικό της ρόλο.

Το νομοσχέδιο

Σχετικά με το νομοσχέδιο ο υπουργός Παιδείας είπε τα εξής:

ΥΠΟΝΟΜΕΥΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΊΟΥ ΑΠΌ ΤΑ ΜΜΕ: Με το νομοσχέδιο αυτό και παρά την απίστευτη υπονόμευση που έχει γίνει στον δημόσιο λόγο και στα μαζικά μέσα ενημέρωσης, εισάγουμε καινούργιους θεσμούς για πρώτη φορά στην ιστορία του ελληνικού πανεπιστημίου.

ΔΙΕΤΗΣ ΔΟΜΕΣ: Εισάγουμε τη δημιουργία διετών δομών στο πλαίσιο των ανωτάτων εκπαιδευτικών μας ιδρυμάτων στα οποία θα έχουν προνομιακή πρόσβαση οι απόφοιτοι των επαγγελματικών λυκείων και που στο τέλος της διετίας θα μπορούν να έχουν ένα επαγγελματικό πιστοποιητικό ευρωπαϊκών προσόντων.

ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΣΥΜΒΟΥΛΙΑ: Εισάγουμε για πρώτη φορά τα ακαδημαϊκά περιφερειακά συμβούλια στα οποία συνυπάρχουν –επιμένω και πάλι- για πρώτη φορά οι εκπρόσωποι των πανεπιστημίων, οι εκπρόσωποι των ΤΕΙ και οι εκπρόσωποι των ερευνητικών κέντρων, προσπαθώντας να δουν ποιες προτάσεις μπορούν να γίνουν για την ανάπτυξη των περιφερειών όπου τα πανεπιστήμια, τα ΤΕΙ και τα ερευνητικά κέντρα θα παίξουν έναν εξαιρετικά σημαντικό ρόλο και βεβαίως δεν θα αυθαιρετήσουν.
Οποιεσδήποτε πρωτοβουλίες πάρουν πρέπει να είναι με τη σύμφωνη γνώμη αυτών των ιδρυμάτων. Μας κατηγορούν ότι είναι ασαφή αυτά, χωρίς ποτέ να πουν ποια ακριβώς είναι η ασάφεια.

ΚΕΝΤΡΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ: Τρίτη καινοτομία: Το Κέντρο Επιμόρφωσης και διά Βίου Εκπαίδευσης που πρέπει να έχει κάθε πανεπιστήμιο και ΤΕΙ. Η διά βίου εκπαίδευση είναι μια εξαιρετικά σημαντική λειτουργία των ανωτάτων εκπαιδευτικών μας ιδρυμάτων πλήρως απορρυθμισμένη, με μεγάλες αυθαιρεσίες σε βάρος των νέων παιδιών και ενηλίκων που αναζητούν και την επιμόρφωση και τη διά βίου εκπαίδευση. Τώρα για πρώτη φορά κανονικοποιείται, είναι κάτω από την επιστημονική εποπτεία των πανεπιστημίων.

ΕΚΛΟΓΗ ΠΡΥΤΑΝΕΩΝ: Και βεβαίως, ερχόμαστε σε δύο επίμαχα ζητήματα: Πρώτον, στις διαδικασίες εκλογής πρυτάνεων. Εγώ δεν άκουσα τόση ώρα τι προτείνουν όσοι είναι αντίθετοι με αυτό. Τι προτείνουν; Το υπάρχον καθεστώς; Το υπάρχον καθεστώς όπου τα Συμβούλια Ιδρύματος έκαναν προεπιλογή των υποψηφίων σε μία ευρωπαϊκή χώρα;
Δεν ακούμε, όμως, ποιο σύστημα θέλετε. Ή μήπως τα παλιά, που ήταν τα δήθεν διακομματικά με πλήρη διαπλοκή με κομματικές νεολαίες;
Εμείς, λοιπόν, τι λέμε; Λέμε ότι από ένα ψηφοδέλτιο θα εκλέγονται οι πρυτάνεις, από ένα άλλο ψηφοδέλτιο θα εκλέγονται οι αντιπρυτάνεις. Θα εκλέγονται αντιπρυτάνεις, διότι η πανεπιστημιακή κοινότητα θέλει να ψηφίζει πρόσωπα, δεν θέλει να ψηφίζει ομάδες. Αυτό θα εξασφαλίσει και μια τεράστια αντιπροσωπευτικότητα του πανεπιστημιακού σώματος.

ΣΥΝΑΙΝΕΣΗ: Αλλά και κάτι άλλο. Το πρώτο που λέτε είναι «με το που θα καθίσουν στο ίδιο τραπέζι, θα τσακωθούν». Εμείς συζητάμε για συναινέσεις. Εσείς λέτε «η παιδεία είναι εθνικό θέμα κ.λπ.». Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να τσακωθούν με το που κάθονται στο ίδιο τραπέζι. Τσακώνονται κάθε μέρα στο πανεπιστήμιο οι πανεπιστημιακοί και δεν το έχουμε καταλάβει; Είναι όλες οι αποφάσεις «πέντε : έξι», «τέσσερα : τρία» κ.λπ.; Δεν υπάρχουν ομοφωνίες; Δεν υπάρχουν τεράστιες πλειοψηφίες;
Μην πληροφορείτε, λοιπόν, με λάθος τρόπους την κοινωνία μας.

ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΑ ΤΜΗΜΑΤΑ: Θέλω, επίσης, να είναι σαφές αυτό που λέμε με τα ξενόγλωσσα τμήματα. Αυτό που λέμε είναι ότι πρέπει να συνεργάζονται με το Διεθνές Πανεπιστήμιο που έχει την τεχνογνωσία. Μην ξανακούσω ότι έχει εννέα καθηγητές το Διεθνές Πανεπιστήμιο. Τα μαθήματα μπορούν να τα κάνουν τα Τμήματα ή οι Κοσμητείες που θα συνεργαστούν, επίσης. Γιατί υπάρχουν πολύ σοβαρά συνταγματικά και ευρωπαϊκά νομικά προβλήματα στην αυτόνομη λειτουργία αυτών των τμημάτων.

ΕΝΙΑΙΟΣ ΧΩΡΟΣ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ: Το νομοσχέδιο που καταθέτουμε είναι το πρώτο νομοσχέδιο που εγκαινιάζει τη σταδιακή δημιουργία του ενιαίου χώρου ανώτατης εκπαίδευσης και έρευνας, με τη συμμετοχή των πανεπιστημίων, των ΤΕΙ και των ερευνητικών κέντρων στον θεσμό, όπως σας είπα, των περιφερειακών συμβουλίων. Η σημασία του εγχειρήματος του ενιαίου χώρου της ανώτατης εκπαίδευσης είναι το αντίστοιχο της μεταρρύθμισης του 1982. Τότε, το ζήτημα ήταν η αποτελεσματική αξιοποίηση του επιστημονικού δυναμικού που παρέμενε αδρανοποιημένο με το καθεστώς της έδρας. Σήμερα, το ζήτημα είναι η αξιοποίηση του τεράστιου δυναμικού και των υποδομών που υπάρχουν στα πανεπιστήμια, τα ΤΕΙ και τα ερευνητικά κέντρα. Ανθρώπινο δυναμικό και υποδομές πρέπει να συνδεθούν λειτουργικά και να παραγάγουν προστιθέμενη αξία, πράγμα που δεν συμβαίνει σήμερα με τον τρόπο που λειτουργούν.

ΤΑ ΤΕΙ: Στο νομοσχέδιο προωθείται η ώσμωση των πόλων της ανώτατης εκπαίδευσης, δηλαδή των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, στη βάση της ωρίμανσης που έχει επέλθει τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια μετά την ανωτατοποίηση των ΤΕΙ και την αποστολή που επιτελούν. Όσοι κόπτονταν για την αξιοκρατία στερούσαν τα ΤΕΙ από ένα κοινό πλαίσιο ακαδημαϊκής υπόστασης με τα πανεπιστήμια. Σε αυτές μας τις πρωτοβουλίες θα αναφερθώ λεπτομερέστερα και παρακάτω.

ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ: Εδώ πρέπει να αναφερθούμε σε κάτι που πήρε δημοσιότητα με έναν τρόπο απολύτως αντιπολιτευτικό. Για δεκαετίες ολόκληρες οι πολυτεχνικές σχολές είχαν το αίτημα της αναγνώρισης του πενταετούς πτυχίου ως πτυχίο ενιαίου μάστερ. Το αναγνωρίζουμε για πρώτη φορά. Το 2009 μία επιτροπή με επικεφαλής μια εμβληματική προσωπικότητα των γραμμάτων μας, τον καθηγητή του Πολυτεχνείου τον κ. Τάσιο, συνέταξε μία τέτοια έκθεση. Εμείς υιοθετούμε αυτήν την έκθεση και προχωρούμε παρακάτω και λέμε ότι αυτό ακριβώς το προνόμιο που θα έχουν, ένα προνόμιο που δεν θα έχει επιπτώσεις στα μισθολογικά, θα οδηγήσει και στη δυνατότητα να μπορέσουμε να ξετυλίξουμε ένα άλλο κουβάρι που λέγεται «τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων του ΤΕΙ».

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ: Γνωρίζετε ότι για πολλές δεκαετίες υπάρχει μια εξαιρετικά σοβαρή εκκρεμότητα σχετικά με την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των ΤΕΙ. Η πρόταση μας είναι να προχωρήσουμε άμεσα στη σύνταξη ενός προεδρικού διατάγματος με τα επαγγελματικά προσόντα των αποφοίτων μηχανικών των ΤΕΙ, μέσα από τις συνεδριάσεις μιας επιτροπής που θα την απαρτίζουν εκπρόσωποι των πολυτεχνικών σχολών, των τμημάτων μηχανικών των ΤΕΙ και εμπειρογνώμονες που θα αποτελούνται από αποφοίτους των δύο θεσμών απολύτως ισότιμα.

ΤΕΕ: Κι εδώ πρέπει να χαιρετίσουμε την πρωτοβουλία του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος να εντάξει στα μέλη του και αποφοίτους των ΤΕΙ. Το ότι αυτό δεν συνέβαινε τόσο καιρό ήταν κάτι παράδοξο. Φυσικά η απόφαση αυτή είναι μόνο μία πολύ καλή αρχή. Πρέπει όμως, να γίνουν τα σωστά και γρήγορα βήματα, ώστε να εξομαλυνθεί πλήρως η επιμελητηριακή κατάσταση των μηχανικών των ΤΕΙ σε συνδυασμό με τα επαγγελματικά τους δικαιώματα.

ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ: Με άλλα λόγια -κι ας το σημειώσουμε αυτό- οι πρωτοβουλίες μάς εντείνουν στη δημιουργία ενός κλίματος εμπιστοσύνης, γιατί ένα πρόβλημα που διαίρεσε κοινότητες μηχανικών επί τόσες δεκαετίες δεν θα λυθεί με το πάτημα ενός κουμπιού. Όμως, είμαι σίγουρος ότι οι συνθήκες είναι ώριμες ώστε να καθίσουν ισότιμα οι μηχανικοί να προτείνουν λύσεις. Είμαστε σίγουροι ότι θα υπάρχουν και άτομα, ενδεχομένως και φορείς που δεν θέλουν μια τέτοια πορεία. Θέλουν να συντηρούν ένα πολεμικό κλίμα. Να ξέρουν ότι η κοινωνία θα τους αγνοήσει και τους καλούμε να αφήσουν τον αντιπολιτευτικό τους λόγο για άλλες περιπτώσεις. Μας κατηγόρησαν ότι εξισώνουμε τα πανεπιστήμια με τα ΤΕΙ.

ΤΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΤΩΝ ΤΕΙ: Τα ΤΕΙ, κυρίες και κύριοι, είναι ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Οι διδάσκοντες τους είναι σε εκλεκτορικά σώματα καθηγητών πανεπιστημίων και συμμετέχουν σε επιτροπές διδακτορικών. Υπάρχει μια πραγματικότητα εδώ, την οποία πρέπει να αναγνωρίσουμε και να χαιρετίσουμε. Υπάρχει πλέον ένα εξαιρετικό δυναμικό στα ΤΕΙ, καθηγητές με υψηλά προσόντα, εργαστήρια που θα ζήλευαν μεγάλα πανεπιστήμια του εξωτερικού, ερευνητικές υποδομές και ομάδες υψηλών επιδόσεων. Αυτό το δυναμικό κάποιοι, μάλλον ζηλόφθονα, λένε να γυρίσει πίσω στην αρχική του αποστολή. Το έλεγε και ο κ. Αρβανιτόπουλος εμφατικά με τις δηλώσεις του.

ΣΧΕΔΙΟ ΑΘΗΝΑ: Εμείς δεν καταστρέφουμε ό,τι έχει με κόπο παραχθεί. Αυτό το έκανε με ιδιαίτερο ζήλο το σχέδιο ΑΘΗΝΑ, τις καταστροφικές συνέπειες του οποίου συνεχώς καλούμαστε να διορθώσουμε. Εμείς χτίζουμε σε ό,τι καλό υπάρχει και το αναβαθμίζουμε. Και αυτό γίνεται στον νόμο για τα ΤΕΙ, ώστε η κοινωνία και κυρίως η νεολαία να επωφεληθεί από αυτό.

ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΑ ΑΠΟ ΤΕΙ: Ξεκινάμε από συμβολικές, αλλά πολύ σημαντικές κοινές ονομασίες των οργάνων, προχωράμε σε βελτίωση του ορισμού του ρόλου στους στον χώρο της ανώτατης παιδείας, στον οποίο ήδη ανήκουν. Δίνουμε δικαίωμα αυτοδύναμης επίβλεψης διδακτορικών καθηγητών ΤΕΙ στα πανεπιστήμια, αλλά ακόμα πιο σημαντικό είναι ότι εκκινεί η διαδικασία να οριστούν κριτήρια και διαδικασίες για τη διοργάνωση διδακτορικών σπουδών και από τα τμήματα των ΤΕΙ.

ΙΔΡΥΣΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ: Συνυφασμένοι με την αναβάθμιση της ανώτατης εκπαίδευσης είναι και η διαδικασία που έχει ξεκινήσει για την ίδρυση Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής με τη συνένωση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά. Με κριτήρια ακαδημαϊκά και διαδικασίες αξιολόγησης προχωρούμε στη δημιουργία ενός πόλου πανεπιστημιακής παιδείας που ταυτόχρονα θα είναι σε επαφή και με τις αναπτυξιακές προοπτικές της δυτικής Αττικής. Η δυναμική που θα απελευθερωθεί απ’ αυτήν τη διαδικασία θα έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη και σε όλη την Ελλάδα, ανοίγοντας επιτέλους τον δρόμο για συνέργειες περιφερειακών πανεπιστημίων με ΤΕΙ.

ΑΜΟΙΒΕΣ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΑΕΙ ΑΠΌ ΠΜΣ: Το τελευταίο θέμα που θέλω να θίξω, κυρίες και κύριοι, είναι ένα θέμα που, εμμέσως, αλλά με μεγάλη σαφήνεια, τέθηκε από διάφορους ομιλητές. Κι αυτό έχει σχέση με το επιμίσθιο που λαμβάνουν καθηγητές πανεπιστημίου από μεταπτυχιακά με δίδακτρα. Όπως σας είπα, η μεγάλη πλειοψηφία των καθηγητών πανεπιστημίου επιτελεί ένα σημαντικότατο έργο και μιλάμε για ένα, περίπου, 15%.
Ας έρθουμε, λοιπόν, σε κάτι που συζητείται πολύ ανάμεσα στους διδάσκοντες στα ΤΕΙ, αλλά, για λόγους που θα γίνουν κατανοητοί σε λίγο, πολλοί ενδιαφερόμενοι δεν τολμούν να το συζητήσουν δημόσια. Μέχρι και σήμερα, οι διδάσκοντες στα ΑΕΙ μπορούν να διπλασιάζουν τους μισθούς τους με επιπλέον αμοιβή από μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών. Το λέω για μια ακόμη φορά, μπορούν να διπλασιάζουν τους μισθούς τους κάθε μήνα! Προφανώς, δεν κάνουν χρήση αυτού του δικαιώματος όλοι και οι δικοί μας υπολογισμοί καταλήγουν ότι αυτό γίνεται από περίπου 15% των καθηγητών.

30% ΕΠΙΤΟΥ ΜΙΣΘΟΥ ΟΙ ΑΜΟΙΒΕΣ ΑΠΟ ΠΜΣ:  Εμείς λέμε ότι η επιπλέον αμοιβή από τη διδασκαλία σε προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών να μην υπερβαίνει το 30% των μηνιαίων αποδοχών τους. Λέμε, όμως, και κάτι ακόμη. Για να μπορέσουν να λάβουν αυτή την αμοιβή, πρέπει να διδάσκουν σε ένα μεταπτυχιακό δωρεάν, κύριε Μαυρωτά, όχι σε ένα δωρεάν μεταπτυχιακό. Σε ένα άλλο μεταπτυχιακό να διδάσκουν δωρεάν. Η λογική αυτή υπαγορεύεται από τη ανάγκη η πολιτεία να διασφαλίσει σε όλους την πρόσβαση στα μεταπτυχιακά χωρίς δίδακτρα.
Επιπλέον, αν ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα έχει πια τόσο πολλούς πόρους, ώστε να μπορεί να πληρώνει αυτό το επιπλέον επιμίσθιο στους διδάσκοντες, πρώτα, θα είναι υποχρεωμένο να προχωρήσει στην προκήρυξη της θέσης, όπου νέοι επιστήμονες θα μπορούν να λαμβάνουν αυτό το επιμίσθιο. Οι νέοι επιστήμονες είναι δικοί μας φοιτητές, οι οποίοι είναι άνεργοι τώρα, είναι με διδακτορικά, είναι με ερευνητικά προγράμματα που έκαναν στο εξωτερικό και γύρισαν στον τόπο τους.

ΝΕΟΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ: Είναι δυνατόν όσοι έχουν έναν μισθό να θέλουν να είναι οι πόρτες κλειστές για τους νέους επιστήμονες; Αντιδρούν πολλοί, γιατί θέλουν να έχουν τη δυνατότητα να πληρώνονται μέχρι διπλασιασμού του μισθού τους, με το επιχείρημα ότι «είναι χαμηλοί οι μισθοί μας». Μα, και σε άλλες χώρες είναι χαμηλοί οι μισθοί, δεν είναι μόνο ελληνικό χαρακτηριστικό αυτό, αλλά δεν παρουσιάζεται αυτή η άνευ προηγουμένου ιδιοποίηση των δημόσιων πόρων.

ΔΕΝ ΑΜΟΙΒΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΠΜΣ: Ας επισημάνουμε πρώτα ότι η τεράστια πλειοψηφία των διδασκόντων στα μεταπτυχιακά δεν πληρώνονται ούτε δεκάρα πέρα από τον κανονικό τους μισθό. Διδάσκουν, δηλαδή, δωρεάν. Αυτοί δεν έχουν οικονομικά προβλήματα; Δηλαδή, οι «φτωχοί» πανεπιστημιακοί διεκδικούν έξτρα επιμίσθιο, ενώ όλοι οι άλλοι είναι πλούσιοι πανεπιστημιακοί και διδάσκουν χωρίς πρόσθετο μισθό, έτσι για το κέφι τους; ‘Η όλοι όσοι πληρώνονται επιπλέον είναι οι καλοί, είναι οι σπουδαίοι, όπως διαβάζουμε στις εφημερίδες; Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι όλοι όσιο δεν πληρώνονται επιπλέον επιμίσθιο δεν είναι καλοί;

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ: Και βεβαίως, τα μεταπτυχιακά δεν είναι ο μόνος τρόπος για τον οποίο επιδιώκει κανείς να αυξηθεί ο μισθός του. Υπάρχει συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα και για τα οποία μπορούν να κάνουν αιτήσεις και να τα πάρουν.

ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ Η ΑΜΟΙΒΗ ΤΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΑΠΟ ΠΜΣ: Και κάτι άλλο, όμως. Διεκδικούν επιπλέον επιμίσθιο εκείνοι που έχουν έναν μισθό, ενώ οι νέοι επιστήμονες, που θα μπορούσαν να κάνουν τα μαθήματα και να πληρώνονται, είναι πολλοί και πολλοί από αυτούς δεν έχουν εργασία.
 Καταλαβαίνετε τι κρύβεται πίσω από αυτό το αθώο αίτημα; Το αθώο αίτημα να πληρώνονται κατιτίς παραπάνω όσοι διδάσκουν μεταπτυχιακά με δίδακτρα οδηγεί στην επιβολή ολοένα και υψηλότερων διδάκτρων, δημιουργεί ανισότητες, αφήνει έξω από τα πανεπιστήμια τους νέους επιστήμονες, δημιουργεί διαπλοκές ως προς το ποιος θα κάνει τα μαθήματα για τα οποία υπάρχει το επιπλέον επιμίσθιο, δημιουργεί το φαινόμενο γυρολόγων καθηγητών, που περιδιαβαίνουν σε πολλά μεταπτυχιακά προς άγρα επιπλέον εισοδήματος.
Μάλιστα, κάποιοι από αυτούς τους συναδέλφους δεν αρκούνται στο 100%, γι’ αυτό και επιλέγουν να μεταμφιέζουν επιπλέον διδασκαλίες σε μεταπτυχιακά, ως ελεύθερο επάγγελμα με μπλοκάκια, που τους επιτρέπει να αμείβονται χωρίς πλαφόν.

ΤΟ ΘΡΑΣΟΣ :Έχουν, λοιπόν, το θράσος να πηγαίνουν στους ΕΛΚΕ του ιδρύματός τους και να αμείβονται σαν ελεύθεροι επαγγελματίες από το πανεπιστήμιο στο οποίο υπηρετούν ως δημόσιοι λειτουργοί για διδασκαλία που κάνουν στο δικό τους ή άλλο πανεπιστήμιο. Αυτό και εάν είναι καινοτομία, πρόοδος και εκσυγχρονισμός σε όσους μας κατηγορείτε ότι πάμε τα πράγματα πίσω.

ΑΠΙΣΤΕΥΤΕΣ ΔΙΑΠΛΟΚΕΣ: Και αφού εξαντληθούν όλα αυτά τα επιχειρήματα, οι λίγοι, οι ελάχιστοι αυτοί πανεπιστημιακοί μέσα από τις απίστευτες διαπλοκές στα κοινωνικά μέσα που έχουν, στις εφημερίδες και τις τηλεοράσεις, προέβαλαν την προσφιλή τους τακτική: Αμαύρωση του Υπουργού και ταυτόχρονα απειλή στην κοινωνία. Ο Υπουργός –λένε- είναι εμμονικός, μας πάει πίσω, είναι υπερσυγκεντρωτικός και δεν θέλει τον ανταγωνισμό στα πανεπιστήμια, που θα τα βελτιώσει.

OI ΑΠΕΙΛΕΣ: Και εάν όλα αυτά δεν κάνουν την Κυβέρνηση να συνετιστεί, τότε υπάρχει η μεγάλη απειλή. Οι καλοί, δηλαδή, αυτοί που παίρνουν το έξτρα επιμίσθιο θα εγκαταλείψουν τη χώρα, αφού δεν τους δίνουμε κίνητρα να διδάξουν. Τα μεταπτυχιακά θα κλείσουν, τα παιδιά των φτωχών οικογενειών δεν θα έχουν πού να σπουδάσουν, ενώ οι πλούσιοι θα έχουν τη δυνατότητα να πάνε σε άλλες χώρες μιας και δε θα υπάρχουν μεταπτυχιακά εδώ. Ήταν εντυπωσιακό πώς αυτό το αφήγημα γράφτηκε και αναπαράχθηκε από τόσους πολλούς σε τόσα πολλά μέσα και εφημερίδες. Εμάς, βέβαια, δεν μας εκπλήσσει.
Αλήθεια, το οικονομικό στοιχείο είναι το μοναδικό κίνητρο για να κάνεις μεταπτυχιακά μαθήματα; Δεν είναι κίνητρο το γεγονός ότι διδάσκεις την ερχόμενη γενιά επιστημόνων; Πώς, αλήθεια, είναι δυνατόν να σε θέλουν τόσο πολύ στο εξωτερικό και να μένεις εδώ, επειδή παίρνεις το επιμίσθιο και μόλις αυτό μειωθεί να απειλείς ότι φεύγεις;
Κουτόφραγκοι προφανώς οι έξω! Θέλουν κάποιους διακαώς, αλλά αυτοί δεν φεύγουν γιατί μπορούν και διπλασιάζουν τον μισθό τους στην Ελλάδα. Και μόλις τους αφαιρέσουμε αυτή τη δυνατότητα, θα πάνε στα ξένα πανεπιστήμια, που με καρτερικότητα τους περιμένουν τόσα χρόνια! Μην ρεζιλεύεστε και εσείς, όταν επαναλαμβάνετε αντίστοιχα επιχειρήματα.
Και η τελική απειλή: Θα κλείσουν τα μεταπτυχιακά, οι πλούσιοι θα πάνε στο εξωτερικό και οι φτωχοί –μας λένε- δεν θα έχουν πού να πάνε. Δεν είχαμε καταλάβει τόσα χρόνια ότι η έγνοια όσων διπλασιάζουν τους μισθούς τους αυξάνοντας τα δίδακτρα των μεταπτυχιακών, ήταν η πρόνοια των φτωχών φοιτητών. Δεν είχαμε καταλάβει ότι το κάνουν για το καλό των φτωχών.
Και όμως, τα γελοία αυτά θέματα, η γελοία αυτή επιχειρηματολογία γράφτηκε και ξαναγράφτηκε, λέχθηκε και ξαναλέχθηκε διαμορφώνοντας ένα δημόσιο αφήγημα που, όπως πολλά άλλα, βασίζεται σε λογικοφανή αλλά απολύτως έως αστεία επιχειρήματα.

ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ: Τελειώνω, με το να τονίσω τι είδους ακαδημαϊκούς κανόνες βάζουμε. Για πρώτη φορά θα γίνεται έλεγχος εάν τα τέλη φοίτησης υπολογίζονται σύμφωνα με το κόστος και όχι τη ζήτηση. Δημόσια είναι τα πανεπιστήμιά μας ακόμη. Μην το ξεχνάτε. Για πρώτη φορά καθιερώνουμε την υποχρέωση να δέχονται τα μεταπτυχιακά προγράμματα δωρεάν φοιτητές που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να πληρώνουν τα δίδακτρα αλλά ικανοποιούν τα κριτήρια εισαγωγής.

ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ: Για πρώτη φορά υπάρχει ένα όριο στις επιπλέον αμοιβές που μπορούν να πάρουν από τα μεταπτυχιακά οι καθηγητές που διδάσκουν σε αυτά, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα βρεθούν νέοι με ειδικότητα να κάνουν τα μαθήματα που κάνουν οι ίδιοι.
Για πρώτη φορά μη αυτοδύναμα τμήματα δεν θα μπορούν να οργανώσουν μόνα τους μεταπτυχιακά, αλλά θα είναι υποχρεωμένα να το οργανώσουν σε συνεργασία με αυτοδύναμα τμήματα. Είναι κάτι που δεν σας άκουσα να το λέτε. Θέλετε να υπάρχουν τμήματα, όπως τώρα, με μηδέν προσωπικό, που οργανώνουν μεταπτυχιακά; Καταλαβαίνετε την απορρύθμιση που έγινε; Καταλαβαίνετε γιατί κάποιοι από εσάς δεν θέλουν το Υπουργείο να έχει τη δυνατότητα να αναπέμπει σύμφωνα με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας;
Γι’ αυτό και εμείς λέμε ότι για πρώτη φορά μπαίνουν κανόνες. Μπαίνουν ακαδημαϊκοί κανόνες και το Υπουργείο τη μόνη δυνατότητα που έχει είναι να δει εάν αυτοί οι ακαδημαϊκοί κανόνες ικανοποιούνται μέσα στο γενικό πλαίσιο των αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας.Κατά τα άλλα η ακαδημαϊκότητα πρέπει να προφυλαχθεί από εκείνους τους πανεπιστημιακούς, που ευτυχώς είναι πάρα πολλοί και ευτυχώς όλα αυτά τα χρόνια έδειξαν ότι ασκούν κοινωνικό λειτούργημα ανεξάρτητα των πολύ σοβαρών οικονομικών προβλημάτων που ήδη έχουν.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.