Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Ομιλία του Σταύρου Θεοδωράκη στη Βουλή, στο νομοσχέδιο για την Παιδεία

Δημοσίευση: 01/08/2017
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Μια Αυγούστου, οι φοιτητές απόντες, οι καθηγητές απόντες αλλά η κυβερνητική πλειοψηφία προσπαθεί όπως - όπως και γρήγορα - γρήγορα να πάρει αποφάσεις που θα σημαδέψουν το μέλλον των πανεπιστημίων, των φοιτητών, των καθηγητών και τελικά της κοινωνίας.

Και είναι το τέταρτο από τα έξι επεισόδια της καλοκαιρινής επιθεώρησης «ψηφίστε, τροποποιήστε, τελειώσατε». Είναι το τέταρτο από τα έξι νομοσχέδια που η Βουλή καλείται να συζητήσει «στα πεταχτά».
Κυρίες και κύριοι θα αρχίσω από το τέλος, από τα συμπεράσματα:

Ο νόμος που θα ψηφίσουν σήμερα οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ είναι συντηρητικός, παλιομοδίτικος και ενισχύει την κομματοκρατία. Είναι ένα νόμος δηλαδή βγαλμένος από τα σπλάχνα των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, ένας αριστερίστικος αχταρμάς με ακροδεξιά φρένα. Ένας νόμος που διώχνει τους νέους, ένας νόμος που στερεί την ελπίδα από τους άξιους, ένας νόμος που κρατά τη χώρα μακριά από την Ευρώπη. Γιατί δυστυχώς και για σας, πάνω από όλα είναι το κόμμα, οι συμβιβασμοί και τελικά η συντήρηση.

Η Ελλάδα ποτέ δεν ευτύχησε να έχει πανεπιστήμια μακριά από κόμματα, ταπεινά συμφέροντα και πονηρές συντεχνίες. Εξαιρέσεις υπήρξαν και υπάρχουν αλλά δεν αλλάζουν τον κανόνα.

Το κομματικό κράτος ήθελε πάντα ένα πανεπιστήμιο στα μέτρα του. Γι’ αυτό και τα όσα καλά έφερε ο νόμος Διαμαντοπούλου, ο νόμος που ψήφισαν 255 βουλευτές μετά από 18 μήνες διαβούλευσης, γρήγορα ψαλιδίστηκε. Τον ψαλίδισε το ΠΑΣΟΚ, τον ψαλίδισε η ΝΔ και τώρα ό,τι απέμεινε το ισοπεδώνουν οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ.

Παιδεία καθυποταγμένη, αποκομμένη από τις διεθνείς και ευρωπαϊκές εξελίξεις. Αυτός άλλωστε είναι ο λόγος που η κρίση στην χώρα μας είναι τόσο βαθιά και ατέλειωτη! Γιατί η Παιδεία, τα πανεπιστήμια είναι ο καθοριστικός παράγοντας για την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική δικαιοσύνη.

Και εσείς από το ‘15 δείξατε ότι θα ακολουθήσατε ακολουθούσατε τον παλιό δρόμο. Επιλέξατε περιφερειακούς διευθυντές που ήταν όλοι κομματικά στελέχη των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. Όλοι. 11-2 η μεταξύ σας μοιρασιά. Μετά αλλάξατε τον τρόπο επιλογής των διευθυντών των σχολείων.

Τους κάνατε συνδικαλιστές, αντί για διευθυντές. Κατεδαφίσατε πρότυπα και πειραματικά σχολεία. Το βάλατε στα πόδια μπροστά στους ακραίους της εκκλησίας. Επαναφέρατε τους αιώνιους φοιτητές. Κάνατε και κάνετε μικροκομματικά παιχνίδια με τις Πανελλήνιες. Και τώρα ήρθε η ώρα των Πανεπιστημίων.

Θα μιλήσω επιγραμματικά για τα σημαντικά- ασήμαντα του νόμου σας:

Αυτονομία:

Στις αναπτυγμένες χώρες τα πανεπιστήμια απολαμβάνουν αυξημένη αυτονομία με αξιολόγηση και λογοδοσία. Η Ελλάδα ήταν πάντα ουραγός στο θέμα της αυτονομίας των πανεπιστημίων. Ο νόμος σας περιορίζει την αυτονομία ακόμα περισσότερο, κάνοντας πανεπιστήμια παραρτήματα του γραφείου του Υπουργού.

Διοίκηση των ΑΕΙ:

Εδώ βάλατε για τα καλά την όπισθεν. Καταργείτε τα Συμβούλια των Ιδρυμάτων, ενός θεσμού που λειτουργεί με επιτυχία σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες. Αντί να αξιοποιήσουμε τους μεγάλους Έλληνες δασκάλους που ζουν και διαπρέπουν στο εξωτερικό, αντί να φωτίσουμε τα πανεπιστήμια μας με τις ιδέες και τις εμπειρίες τους, τους διώχνουμε!

Στη διοίκηση των πανεπιστημίων επανέρχονται οι κομματικοί φοιτητικοί σύλλογοι. Προσοχή: όχι οι φοιτητές αλλά οι φοιτητοπατέρες.

Άσυλο:

Εδώ ζούμε την πλήρη αντιστροφή της πραγματικότητας. Στα ελληνικά ιδρύματα δεν παρέχεται άσυλο ιδεών, αλλά άσυλο σε συμμορίες και χουλιγκάνους. Οι ιδέες διώκονται -αν δεν συμφωνούν με τα συνθήματα που είναι γραμμένα στους τοίχους του κάθε ιδρύματος. Και αυτοί που έχουν ασυλία είναι οι μικροί και μεγάλοι αστυνόμοι των ιδεών. Την εξουσία αυτών των συμμοριών ενισχύετε με τον νόμο σας και τους ενισχύετε συνειδητά.

Μεταπτυχιακές σπουδές:

Σήμερα λειτουργούν μεταπτυχιακά που σε πολλές περιπτώσεις βοηθούν και την αγορά εργασίας και τα πανεπιστήμια. Προσφέρουν ειδικές γνώσεις και δεξιότητες και αποτελούν πηγή χρηματοδότησης των Ιδρυμάτων, τώρα που οι τακτικοί προϋπολογισμοί μειώνονται στο ελάχιστο.

Τα εμπόδια που σήμερα βάζετε για την χρηματοδότηση των προγραμμάτων, αλλά και οι γραφειοκρατικές διαδικασίες που επιβάλλετε, θα είναι και η ταφόπλακα σε πολλά από τα μεταπτυχιακά. Γεγονός που σημαίνει ξανά υποβάθμιση, ξανά διαρροές εγκεφάλων στο εξωτερικό.
Ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών:

Εμποδίζετε στην ουσία τη λειτουργία ξενόγλωσσων προγραμμάτων που θα προσέλκυαν αλλοδαπούς φοιτητές και θα πολλαπλασίαζαν τα έσοδα των ιδρυμάτων.

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Εθνικής Τράπεζας, η Ελλάδα θα μπορούσε να προσελκύσει 110.000 ξένους φοιτητές με τα οφέλη να φτάνουν τα 1,8 δισεκατομμύρια ευρώ.

Για μας, τώρα θα έπρεπε να ήταν η ώρα, για να ενισχύσουμε αξιοκρατία, διαφάνεια, χειραφέτηση, αποτελεσματικότητα, να διεθνοποιήσουμε τα πανεπιστήμια μας. Και εσείς, αντί γι’ αυτά, παίζετε με τις λέξεις. Αφαιρείτε λέξεις όπως «αγορά εργασίας», «ευρωπαϊκός χώρος εκπαίδευσης» και μιλάτε ψευδώς για «κοινωνική ισότητα».

Κοινωνική ισότητα θα είχαμε αν δίναμε στα φτωχότερα παιδιά την δυνατότητα να κάνουν κάνουν τις σπουδές που θα ήθελαν. Όταν βγαίνεις από ΑΕΙ έχεις, κατά κανόνα, διπλάσια εισοδήματα. Η τριτοβάθμια εκπαίδευση όμως, σε αντίθεση με την πρωτοβάθμια και την δευτεροβάθμια εκπαίδευση, είναι άνιση. Υπάρχουν στρώματα που υποεκπροσωπούνται, ιδιαίτερα στα μεταπτυχιακά.

Πρέπει να ενισχύσουμε τις υποτροφίες και να θεσμοθετήσουμε τα φοιτητικά δάνεια, τα οποία θα αποπληρώνουν οι φοιτητές με χαμηλά έως και μηδενικά επιτόκια. Αποπληρωμή, γρήγορη ή αργή, ανάλογη με τις απολαβές που θα έχουν στο επάγγελμα τους.

Πρόσφατα το «Π στο τετράγωνο», το ινστιτούτο του Κινήματός μας, έκανε μια έρευνα κοινής γνώμης για την Παιδεία.

● 8 στους 10 θεωρούν ότι η κρατική χρηματοδότηση των πανεπιστημίων θα πρέπει να συνδέεται άμεσα με την αξιολόγηση του κάθε ιδρύματος.
● Πάνω από το 70% θεωρεί ότι πρέπει να υπάρχουν μεταπτυχιακά προγράμματα στην αγγλική γλώσσα.
● Το 80% θέλουν συμμετοχή στην διοίκηση αναγνωρισμένων καθηγητών που εργάζονται σε ιδρύματα του εξωτερικού.
● Το 80% θεωρεί ότι η αστυνομία πρέπει να επεμβαίνει άμεσα και να προστατεύει φοιτητές και καθηγητές όταν απειλούνται από φαινόμενα βίας
αξιόποινες πράξεις

Και βέβαια η πλειοψηφία του κόσμου είναι υπέρ της ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων και είναι υπέρ της ενίσχυσης της έρευνας από ιδιώτες.

Να δώσουμε κίνητρα στις επιχειρήσεις να καλύψουν δαπάνες έρευνας και καινοτομίας που αδυνατεί να χρηματοδοτήσει το κράτος.
Είναι μίζερες οι αντιδράσεις και είναι διπλά ενοχλητικές από πολιτικούς που έχουν σπουδάσει στο εξωτερικό. Τι λένε δηλαδή; «Ναι, εγώ είχα λεφτά και σπούδασα στο Λονδίνο ή την Βοστώνη, εσύ μείνε εδώ χωρίς εναλλακτικές λύσεις». Η κοινωνία, κυρίες και κύριοι, έχει πολύ πιο προχωρημένες θέσεις από την κυβέρνηση.

Γιατί όμως οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ για άλλη μια φορά οπισθοχωρούν; Θα σας πω γιατί: ο ΣΥΡΙΖΑ έχασε όλες τις μάχες. Συγκυβερνά με ένα ακροδεξιό κόμμα, αποδέχτηκε την κυριαρχία της κυρίας Μέρκελ, υπέγραψε όλες τις απαιτήσεις των δανειστών, έκανε τους φτωχούς φτωχότερους και τους μεσαίους φτωχούς. Τι τους μένει λοιπόν; Μια αντίσταση, δήθεν, στην Παιδεία. Ένα αντάρτικο που θα δώσει το φιλί της ζωής στον απογοητευμένο κομματικό στρατό.

«Όλα πέφτουν, αλλά κρατάμε τα πανεπιστήμια». «Όχι στα Συμβούλια, όχι στα μεταπτυχιακά, όχι στην αστυνόμευση»: Ανώριμες μάχες ενός στρατού που υποχωρεί ηττημένος.

Εμείς θα επιμείνουμε και θα καλέσουμε καθηγητές και φοιτητές να γυρίσουν την πλάτη σε όλους αυτούς που πολεμούν την αριστεία. Ο επαρχιωτισμός δεν ταιριάζει στην Παιδεία. Θα καλέσουμε φοιτητές και καθηγητές να αντισταθούν στη δράση των κομματικών υπαλλήλων.
Καμία χώρα δεν βγήκε από την κρίση χωρίς μεγάλες αλλαγές στην Παιδεία. Κανένα λαός δεν πήγε μπροστά με λαϊκισμούς και ιδεοληψίες. Εξωστρέφεια, αριστεία, καινοτομία, δικαιοσύνη: αυτό είναι το χρέος μας στα παιδιά μας και στον τόπο μας.

 

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.