Ο Αρχαιοελληνικός Τζιχαντισμός και η Επίδρασή του στο Ισλάμ

24/09/2017

Ενημερώθηκε: 27/09/2017, 09:19

Άκουσε το άρθρο

Ευτύχιος  Σ.  Καλογεράκης Σύμβουλος Θεολόγων Αρκαδίας – Λακωνίας – Μεσσηνίας – Ηλείας - Ζακύνθου Δρ. Θεολογίας ΕΚΠΑ Mr Θρησκειολογίας - Πτυχ. Παιδαγωγικού & Θεολογίας ΕΚΠΑ

Η αντιμετώπιση του αλλόθρησκου και εχθρού της πατρώας θρησκείας στον προχριστιανικό αρχαιοελληνικό κόσμο, ήταν σκληρή και δίχως έλεος, ακόμα και στις καλύτερες φάσεις του, όπως ήταν ο 4ος και 5ος π.Χ. αιώνας. Ο θρησκευτικός φανατισμός που βασίλευε είναι μια αλήθεια που κρύβουμε από τους μαθητές και δεν είναι  το καλύτερο επιστημονικά, παιδαγωγικά και διδακτικά.

Αποκεφαλισμοί, πνιγμοί, λιθοβολισμοί, δηλητηριάσεις, βασανισμοί, επικηρύξεις, φυλακίσεις, εξορίες, προσχηματικές «δίκες ασεβείας και αθεΐας», διωγμοί, δημεύσεις περιουσίας, κάψιμο βιβλίων, για όποιον αμφισβητούσε το δωδεκάθεο ήταν καθεστώς και η αντίληψη αυτή επηρέασε τον Μωάμεθ και τον Ισλαμισμό αργότερα, που είχε γνωρίσει και υιοθετήσει στοιχεία και πρακτικές  από τις θρησκείες της Μεσογείου, Ιουδαϊσμό, Χριστιανισμό, αρχαιοελληνική θρησκεία.  Η μεγάλη εποχή της ελληνικής διανόησης ήταν, επίσης, μια εποχή διωγμών ενάντια σε όσους αμφισβητούσαν την καθιερωμένη θρησκεία, εποχή δίωξης των διανοουμένων, με παρωπίδες στη σκέψη, ακόμη και κάψιμο βιβλίων . Οι αρχαίοι Έλληνες αντιμετώπιζαν σκληρά και αμείλικτα κάθε αμφισβητία της πατρογονικής θρησκείας, με πρακτικές εφάμιλλες των σύγχρονων σκληρών ισλαμιστών Τζιχαντιστών και Ταλιμπάν.   Η ιερά εξέταση της ειδωλολατρίας λειτουργούσε και τότε σε όλη της τη σκληρότητα, ισάξια με αυτήν της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας το Μεσαίωνα.

Αλλόθρησκοι, άθεοι, αμφισβητίες, κυρίως την περίοδο αυτήν θεωρούνταν οι φιλόσοφοι και οι διανοούμενοι. Ουδεμία σχέση είχε η αρχαία ελληνική θρησκεία, τα ιερατεία της, οι θεοί και οι μύθοι της με τους περισσότερους από τους αρχαίους Έλληνες φιλόσοφους. Αντιθέτως μάλιστα, οι περισσότεροι από τους φιλόσοφους κυνηγήθηκαν από τα ιερατεία, συνήθως καταδικάζονταν ως άθεοι, ασεβείς ή αιρετικοί, γιατί δεν πίστευαν στις αρχαίες ελληνικές θρησκείες. Ακόμη και όταν αυτοί θεολογούσαν, δήλωναν ότι υπάρχει ένας θεός και όχι πολλοί, ο Θεός του Σύμπαντος, το Ένα πίσω από τα πάντα. Οι περισσότεροι φιλόσοφοι επέκριναν τις θρησκευτικές αντιλήψεις των υπολοίπων Ελλήνων ως αφελείς και μυθολογικές, πολεμούσαν τους ιερείς, τις δεισιδαιμονίες, απέρριπταν τις αντιλήψεις της εποχής τους. Όλοι σχεδόν οι φιλόσοφοι εξαρχής αναζητούσαν την ουσία των πραγμάτων, δεν τους κάλυπτε η θρησκεία και άρα την ακυρώνουν μέσα από το έργο τους. Οι περισσότεροι ήταν επιστήμονες, όπως οι σύγχρονοι στοχαστές, φιλόσοφοι και διανοούμενοι και όχι ακόλουθοι θρησκειών και λαϊκών δοξασιών. Η αρχαία ελληνική θρησκεία καταστράφηκε από τους Έλληνες φιλόσοφους, σε μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι από τους Χριστιανούς Αυτοκράτορες. Οι Έλληνες κατέληξαν να πάψουν να πολεμούν για τους θεούς, γι' αυτό και τους νίκησαν οι Ρωμαίοι, οι οποίοι πίστευαν ακόμη στους θεούς και πολεμούσαν γι' αυτούς με πάθος .

Συνήθως οι φιλόσοφοι δεν είχαν καμία στενή σχέση και με την επίσημη Πολιτεία, συχνά την αποστρέφονταν ή επαναστατούσαν εναντίον της. Ακόμη πιο συχνά η επίσημη Πολιτεία τους συλλάμβανε, τους δίκαζε, τους καταδίκαζε, τους εξόριζε, τους φυλάκιζε, τους σκότωνε, τους απομόνωνε ή τους ανεχόταν για πολιτικούς λόγους.

Από νωρίς οι Σοφιστές, τους οποίους δίκαζαν με τις περίφημες  «δίκες ασεβείας»  του 5ου αιώνα π.Χ., θεωρούσαν ότι «άνθρωπος μέτρον πάντων πραγμάτων» και όχι ο Θεός, όπως συνήθως πίστευε ο απλός λαός στην αρχαία Ελλάδα και σήμερα το Ισλάμ. Αντίθετα, με το χριστιανικό, ο Θεάνθρωπος Χριστός αποτελεί «μέτρο πάντων των πραγμάτων». Συνέπεια αυτής της συμπεριφοράς, ο Πυθαγόρας έγινε σκλάβος στη Βαβυλώνα, δικάστηκε για αθεΐα και διαφθορά των νέων, αργότερα εξορίστηκε, ενώ οι οπαδοί του κάηκαν μέσα στη σχολή τους ζωντανοί.

Ο Ίππασος εκδιώχθηκε, επειδή κοινοποίησε τα απόρρητα της Πυθαγόρειας σχολής και θανατώθηκε με πνιγμό από τους ιερείς και συμπολίτες του.

Ο Διογένης ο Απολλωνιάτης, φυσικός φιλόσοφος, εκδιώχθηκε από την Αθήνα με την κατηγορία της αθεΐας. Ο Δημήτριος ο Φαληρεύς αφηγείται ότι ο Διογένης κινδύνευσε να θανατωθεί στην Αθήνα, διότι θεωρούσε τον αέρα αρχή του παντός, ότι υπάρχουν άπειροι κόσμοι, άπειρο κενό και ότι τίποτα δεν δημιουργείται από το τίποτα και τίποτα δεν εξαφανίζεται από το τίποτα. Ο αέρας, κατ’ αυτόν, ήταν πνευματική δύναμη, που τον ταύτιζε με τον Θεό . Ο αέρας του Διογένη είχε νόηση .

1.    Ο Σωκράτης καταδικάστηκε για ασέβεια, επειδή κατά την κατηγορία δίδασκε νέες θεότητες στην πόλη της Αθήνας. Κατηγορήθηκε ότι ερευνούσε πράγματα κάτω από τη γη και πάνω από τον ουρανό.

Η περίπτωσή του συνδέθηκε και με τη σοφιστική, γιατί κατηγορήθηκε και ότι τον «ἥττω λόγον κρείττω ἐποίει». Τον 5ο αι. π.Χ. ψηφίστηκε νόμος στην αρχαία Αθήνα εναντίον εκείνων, οι οποίοι «τὰ θεῖα μὴ νομίζειν καὶ λόγους περὶ τῶν ματαρσίων (ουρανίων) διδάσκειν». Βάσει αυτού του νόμου και όχι αυθαίρετα ή παράνομα, καταδικάστηκαν οι παραπάνω φιλόσοφοι, καθώς και ο Σωκράτης: «Αδικεί Σωκράτης, ους μεν η πόλις νομίζει θεούς ου νομίζων, έτερα δε δαιμόνια καινά εισηγούμενος, αδικεί δε και τους νέους διαφθείρων. Τίμημα θάνατος»

Ο Πλάτωνας αναγκάστηκε να φύγει από την Αθήνα μετά τον θάνατο του Σωκράτη, εφόσον το κλίμα ήταν βαρύ, ενώ πουλήθηκε και ως σκλάβος από τους Σπαρτιάτες.

Ο Σπεύσιππος, ανιψιός και διάδοχος του Πλάτωνα, χαρακτηρίστηκε ως άθεος .

«Ο Αριστοτέλης όταν ήλθε στην Αθήνα και δίδαξε στη σχολή... κατάφυγε στη Χαλκίδα, επειδή κατηγορήθηκε από τον Ευρυμέδοντα τον ιεροφάντη για ασέβεια» .
Εξαιτίας της έντιμης και τίμιας δήλωσης  του Πρωταγόρα στο βιβλίο του Περὶ θεών, ότι δεν γνωρίζει αν υπάρχουν ή δεν υπάρχουν θεοί, οι Αθηναίοι τον έδιωξαν από την πόλη και έκαψαν τα βιβλία του στην αγορά, αφού πρώτα έβγαλαν κήρυκα και τα μάζεψαν ένα - ένα από όσους κατείχαν αντίτυπα .

Ο Αναξαγόρας μηνύθηκε για ασέβεια, επειδή διακήρυσσε ότι ο ήλιος είναι μια διάπυρη μεταλλική μάζα και καταδικάστηκε σε πρόστιμο 35 ταλάντων και εξορία. Κατ’ άλλους, καταδικάστηκε ερήμην σε θάνατο .

Ο Πρόδικος ο Κείος, φιλόσοφος και σοφιστής, σύγχρονος του Δημοκρίτου, μαθητής του Πρωταγόρα, πέθανε στην Αθήνα, αφού του έδωσαν να πιει κώνειο με το αιτιολογικό ότι διέφθειρε τους νέους. Ο Πλάτων στον διάλογο Ερυξίας 399a, τονίζει πως κάποτε οι Αθηναίοι έδιωξαν τον Πρόδικο από το Λύκειο, επειδή δίδασκε στους νέους πράγματα που ο ίδιος δεν εφάρμοζε.

Ο Θεόδωρος ο Κυρηναίος έζησε το πρώτο μισό του 3ου π.Χ. αιώνα: Κάποτε, όταν ο Θεόδωρος είχε καθίσει πλάι στον ιεροφάντη Ευρυκλείδη, τον ρώτησε: «δε μου λες, Ευρυκλείδη, ποιοι είναι οι ασεβείς προς τα μυστήρια;». Αφού αυτός του απάντησε: «εκείνοι που τα αποκαλύπτουν στους αμύητους», «και εσύ», του είπε, «είσαι ασεβής, αφού τα εξηγείς στους αμύητους». Τότε για την άποψή του αυτή κινδύνευσε να προσαχθεί στον Άρειο Πάγο, αν δεν τον γλίτωνε ο Δημήτριος ο Φαληρέας. Ο Αμφικράτης, όμως, στο Περί ενδόξων ανδρών βιβλίο του, σημειώνει ότι καταδικάστηκε να πιει το κώνειο. «Δεν μου λες, Θεόδωρε», του είπε, «εσύ δεν είσαι που σ’ έδιωξαν από την Αθήνα;». «Σωστά είσαι πληροφορημένος», του απάντησε. «Πράγματι η πόλη των Αθηναίων, επειδή δεν μπορούσε να με υποφέρει, με πέταξε, όπως η Σέμελη τον Διόνυσο». Την πρώτη φορά που τον εξόρισαν δήλωσε τούτο: «καλά κάνετε, άνδρες Κυρηναίοι, που με εξορίζετε από τη Λιβύη στην Ελλάδα» .

Για όποιον αμφισβητούσε το δωδεκάθεο, η εσχάτη των ποινών φαίνεται από το ακόλουθο: Ο Διαγόρας, ο άθεος, ο Μήλιος υποστήριζε ότι οι θεοί του Ολύμπου είναι ανύπαρκτοι και εξορίστηκε από τους Αθηναίους. Επειδή διακωμωδούσε τα απόκρυφα των μυστηρίων, τον καταδίκασαν σε θάνατο, επικηρύσσοντας το κεφάλι του με ανταμοιβή ένα τάλαντο . «Ο Διαγόρας, που επονομάστηκε άθεος, επειδή συκοφαντήθηκε για ασέβεια και φοβήθηκε την απόφαση του δήμου, έφυγε από την Αττική. Οι Αθηναίοι τον επικήρυξαν και όρισαν ένα τάλαντο αμοιβή για το κεφάλι του» . Η προκήρυξη ρητά τόνιζε: «Αν κάποιος από σας σκοτώσει τον Διαγόρα τον Μήλιο, να παίρνει αμοιβή ένα τάλαντο» .

Ο Στίλπων ο Μεγαρεύς δικάστηκε και καταδικάστηκε για ασέβεια προς τα μνημεία των θεών και η ποινή σήμαινε εξορία. Αυτός ρώτησε κάποτε για το άγαλμα της Αθηνάς, το οποίο είχε φιλοτεχνήσει ο Φειδίας: «Είναι θεός η Αθηνά, η κόρη του Δία;», και όταν του απάντησαν καταφατικά, «μα αυτή δεν είναι του Δία, είναι του Φειδία», αποκρίθηκε. Και καθώς συμφωνούσαν, συμπέρανε: «άρα δεν είναι θεός». Αλλά για τον λόγο του αυτό προσήχθη ενώπιον του Αρείου Πάγου, όπου δεν αρνήθηκε ότι αυτά είπε, αλλά αντίθετα, υποστήριξε ότι σωστά μίλησε: «γιατί πράγματι δεν είναι θεός, αλλά θεά, αφού μόνον οι άρρενες είναι θεοί». Πλην όμως οι Αρεοπαγίτες τον διέταξαν να εγκαταλείψει αμέσως την πόλη. Χαρακτηριστικά τότε και ο Θεόδωρος τον ρώτησε με κοροϊδευτικό ύφος: «Κι από πού το ξέρεις αυτό, Στίλπωνα; Μήπως της σήκωσες το φουστάνι και είδες;»

Η Ασπασία, κατηγορήθηκε για ασέβεια προς την ειδωλολατρία από τον Κλέωνα .

Ο Ευριπίδης, επίσης, κατηγορήθηκε για ασέβεια προς την ειδωλολατρία από τον Κλέωνα , επειδή σε ένα σημαντικό απόσπασμα από τη χαμένη τραγωδία του ίδιου Βελλερεφόντης, αναφέρεται το εξής: «λένε πως υπάρχουν στον ουρανό θεοί. Δεν υπάρχουν, όχι, δεν υπάρχουν».

Ο Αισχύλος κατηγορήθηκε για ασέβεια, επειδή αποκάλυψε μερικά από τα μυστικά των Ελευσινίων Μυστηρίων σε κάποιο από τα έργα του  και οι Αθηναίοι ήταν έτοιμοι να τον λιθοβολήσουν, ως σύγχρονοι Ταλιμπάν, αν ο αδελφός του δεν τραβούσε τον χιτώνα του για να φανεί το κομμένο του χέρι, από τη ναυμαχία της Σαλαμίνας, στην οποία είχε κερδίσει αριστεία ανδρείας .

Οι Επικούρειοι διώχτηκαν κακήν κακώς από την πολυθεϊστική Ρώμη και από τους πολυθεϊστές Μεσσήνιους, γιατί κηλίδωναν τη φιλοσοφία με τη μαλθακότητα και την αθεΐα τους .

Στην Κρήτη, οι Λύκτιοι έδιωξαν μερικούς από τους Επικούρειους, οι οποίοι ζούσαν εκεί και ψηφίστηκε νόμος στην τοπική διάλεκτο γι’ αυτούς που επινόησαν τη θηλυκή και αγενή και αισχρή σοφία και έχουν κηρυχθεί δημόσια εχθροί των θεών της Λύκτου. Αν κάποιος έφτανε και έχοντας θράσος δεν έδινε καμιά σημασία σε όσα έλεγε ο νόμος, έπρεπε ο ίδιος να δεθεί στο ζυγό κοντά στο βουλευτήριο (διοικητήριο) για είκοσι ημέρες, αφού είχε αλειφθεί γυμνός με γάλα και μέλι, ώστε να γίνει δείπνο για τις μέλισσες και τις μύγες και να τον σκοτώσουν στο χρόνο που αναφέρθηκε. Κι αν, και μετά την παρέλευση αυτού του χρόνου ζούσε ακόμα, έπρεπε να τον ρίξουν στον γκρεμό, αφού τον έντυναν με γυναικείο ένδυμα .

Ο Κλεάνθης ο Άσσιος (330-232 π.Χ.) στωικός φιλόσοφος, διάδοχος του Ζήνωνα, κατηγόρησε τον Αρίσταρχο τον Σάμιο, υποστηρικτή του ηλιοκεντρικού συστήματος στο σύμπαν: «ὡς κινῶν τὴν τοῦ κόσμου ἑστίαν (κέντρο) καὶ ταράσσων τὴν τῶν Ὀλυμπίων θεῶν ἠρεμίαν..» .

Ο Ξενοφάνης απορρίπτει την ιδέα ότι οι θεοί γεννιούνται, κεντρική ιδέα της Θεογονίας και του Ομήρου, δηλαδή, της λαϊκής παγανιστικής θρησκείας. Ο Ξενοφάνης είναι, επίσης, ο φιλόσοφος που αρνήθηκε κάθε εγκυρότητα της μαντικής  και εξορίστηκε.

Ο Έλληνας φιλόσοφος Εμπεδοκλής (494-434 π.Χ.) ισχυριζόταν πως δεν είναι θνητός, αλλά θεός, αφού αναφέρεται ότι έκανε και θαύματα .

Το 83 μ.Χ. ο πολυθεϊστής αυτοκράτορας Δομιτιανός εξόρισε από τη Ρώμη όλους τους φιλοσόφους, ανάμεσα στους οποίους συγκαταλέγεται και ο Επίκτητος , καθώς και τους μαθηματικούς και τους αστρολόγους, γιατί αμφισβητούσε την πίστη τους. Ο Επίκτητος είχε πουληθεί ως δούλος στη Ρώμη και, αφού απελευθερώθηκε, εξορίστηκε μαζί με άλλους σοφούς από τον αυτοκράτορα Δομιτιανό.

Οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι μετέδωσαν την πανέμορφη φιλοσοφία τους, αλλά απέρριψαν τη θρησκεία τους και μερικοί από αυτούς υιοθέτησαν το Χριστιανισμό, αναγνωρίζοντας και διορθώνοντας το λάθος τους, ως φωτεινές προσωπικότητες. Στάθηκαν κριτικοί και καυστικοί στην ειδωλολατρική θρησκεία, αν και ειδωλολάτρες, διωχθέντες και θανατωθέντες για την κριτική και τα «καινὰ δαιμόνια», που εισήγαγαν στην αρχαιοελληνική κοινωνία.

Βλ. E. R. Doods, Οι Έλληνες και το παράλογο, εκδ. Καρδαμίτσα, σ. 124.

Βλ. Π. Γιαννουλάκη, «Οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι και το αρχαίο ελληνικό κατεστημένο», Strange 63, σ. 21.

Βλ. Γεωργοπούλου Ν.,Θέματα φιλοσοφίας, τ.Α΄, Αθήνα 1995, σ.176.

Βλ. Διογένους Λαερτίου, Βίοι φιλοσόφων, βιβλ. 9, 57.

Πρβλ. Αριστοτέλους, Ρητορική, 1391 Α΄ 10.

Πρβλ. Διογένους Λαερτίου, Βίοι φιλοσόφων, βιβλ. 4, 15.

Πρβλ. Διογένους Λαερτίου, Βίοι φιλοσόφων, Βιβλ. 5, 5.

Βλ. Γεωργοπούλου Ν.,Θέματα φιλοσοφίας,όπ.,, σ.178.

Βλ. Διογένους Λαερτίου, Βίοι φιλοσόφων, βιβλ.9, 52: «Σχετικά με τους θεούς δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω, ούτε εάν υπάρχουν, ούτε εάν δεν υπάρχουν, ούτε τι λογής είναι ως προς τη μορφή, γιατί είναι πολλά εκείνα που εμποδίζουν τη γνώση: η αναποκαλυπτικότητα και το ότι η ζωή του ανθρώπου είναι σύντομη». Το αυτό λένε και οι: Φιλό¬στρατος, Βίοι Σοφιστών, I, 10. Σέξτος Εμπειρικός, Προς μαθηματικούς, IX, 55: «Και ο Πρωταγόρας ως γνωστόν εξορίστηκε».

Βλ. Διογένους Λαερτίου, Βίοι Φιλοσόφων, 2, 1213.

Βλ. Διογένους Λαερτίου, Βίοι Φιλοσόφων, βιβλ. 2, 101102.

Βλ. Λυσίας, 6, 17.

Βλ. Διοδώρου Σικελιώτη, 13, 6, 7.

Βλ. Αριστοφάνους, Ὄρνιθες, στ. 10711073.

Βλ. Διογένους Λαερτίου, Βίοι Φιλοσόφων, 2, 116.

Βλ. Πλουτάρχου, Περικλῆς, 32.

Πρβλ. Πλουτάρχου, Πῶς δεῖ τὸν νέον περὶ ποιημάτων ἀκούειν, 19.

Πρβλ. Αριστοτέλους, Ἠθικά Νικομάχεια, 1111a.

Βλ. Αιλιανού, Ποικίλη ‘Ιστορία, 5, 19.

Πρβλ. Αιλιανού, Ἀποσπάσματα 39, Αθήναιος 12, 547ab.

Βλ. Αιλιανού, Ἀποσπάσματα, 40.

Βλ. Αθαν. Β. Κοβάτση, «Η οικειοποίηση της αρχαίας Ελληνικής επιστήμης», ΙΧΩΡ, τχ. 30, σ. 52-54.

Βλ. Ξενοφάνης, Α 52, Αέτιος 5.1.1.

Πρβλ. http://el.wikipedia.org/wiki/%, ανάκτηση 28/12/2012.

Πρβλ. Γιάννη Κορδάτου, Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας, εκδ. Μπου-κουμάνη, σ. 469.

 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (19)

Περικλής
|

Παρατηρώ ότι τον τελευταίο καιρό η ρητορική μίσους κατά της ελληνικής θρησκείας στο διαδίκτυο έχει εντατικοποιηθεί κι αυτό είναι πολύ επικίνδυνο επειδή υπάρχει ένα σημαντικό ποσοστό συνανθρώπων μας που πιστεύει σε αυτήν, αλλά μεγάλο μέρος του πληθυσμού δεν γνωρίζει καν την ύπαρξή τους. Έχετε αναλογιστεί ότι το παρόν άρθρο ενδεχομένως να αυξήσει την ρατσιστική βία κατά της ομάδας αυτής, ταυτίζοντας τους με τους τζιχαντιστές; Δεν μπαίνετε ούτε στον κόπο να τους διακρίνετε σε μετριοπαθείς και ακραίους, όπως συμβαίνει σήμερα με όλες τις θρησκείες και τις ιδεολογίες.

Στέλιος
|

Για EKR
O M. Θεοδόσιος τους έσφαξε γιατί έγινε επανάσταση και σκότωσαν τον έπαρχο, όχι για θρησκευτικούς λόγους. Γνωρίζουμε πόσο ταπεινώθηκε γι' αυτό από τον άγιο Αμβρόσιο Μεδιολανων. Η Υπατία το ίδιο λόγω του ότι στις ταραχές υποστήριζε τον έπαρχο, αλλά βεβαίως κάποιοι από τους διώκτες της ήταν χριστιανοί αν και ο επίσκοπος Συνέσιος την σεβόταν ιδιαίτερα.Νομίζω ότι ο κ. Σύμβουλος κρίνει την αρχαιοελληνική θρησκεία και φέρνει στην επιφάνεια κάποιες άγνωστες πτυχές της και όχι γενικά τους αρχαίους Έλληνες. Τα παραδείγματα είναι πολλά και δημιουργούν κανόνα. Ελάχιστοι των φιλοσόφων απέφυγαν τις διώξεις και τη θανάτωση όπως αναφέρει το άρθρο.

Εεεεεεερχεται.
|

Συμπέρασμα;

Ο δικός μας θεός είναι ο καλύτερος.

EKR
|

Κύριε Καλογεράκη. Το άρθρο σας είναι ελλιπές ,ημιτελές και μονόπλευρο.Οι περισσότεροι από όσους αναφέρατε διώχθηκαν για τα πολιτικά τους πιστεύω.Δηλ ή ήταν οπαδοί της ολιγαρχίας και διώχθηκαν από τους δημοκρατικούς ή το αντίθετο.Υπάρχει και η σχετική βιβλιογραφία και μάλιστα πλήρως εμπεριστατωμένη.Τώρα αν βρήκαν σαν αιτία σε λίγες περιπτώσεις και τα θρησκευτικά πιστεύω ,ενώ υποκρύπτονταν και λόγοι ζηλοφθονίας ,ανταγωνισμού ,πολιτικών πεποιθήσεων κά δεν ήταν γενικευμένο.Δεν κατακρίνουμε χωρίς να ξέρουμε το βάθος των αιτιών.Την Υπατία στην Αλεξάνδρεια οι χριστιανοί δεν την οδήγησαν στην πυρά;Τους Θεσσαλονικείς στον Ιππόδρομο ο θεοδόσιος δεν έσφαξε;Φταίει ο χριστιανισμός για αυτό;Τέτοια ήταν τότε τα ήθη.Αλλά όχι και τζιχαντιστές οι πρόγονοί μας.Έτσι δεν γινόμαστε σύμβουλοι κύριε Καλογεράκη

Αλλεργικος στο σανο
|

Προσπαθω να μην διπλωθω απο τα γελια,ακου Mr Θεολογιας! ΜΑ Θεολογιας ειναι Αγγλιστι ή ΜΔΕ Θεολογιας. Η Θεολογια δεν ειναι Θετικη επιστημη (για αλλους ουτε καν επιστημη αλλα ενταξει) για να γραφεται MSc.

Στέλιος
|

Για Αλκίνοο
Απαντήστε με επιχειρήματα στις θέσεις του κ. Συμβούλου όχι με γενικότητες. Οι θέσεις του βλέπουμε ότι στηρίζονται στις πηγές. Δεν είναι "κακοηθέστατο κείμενο" η αλήθεια που δεν μας αρέσει, που απομυθοποιεί κάποιες πραγματικότητες του ιστορικού μας παρελθόντος. Δεν ήταν όλα τέλεια στους προγόνους μας. Πολλά αρνητικά τους παραλείπονται στη διδασκαλία στα σχολεία.

Μάστερ και συντομογραφία
|

Είδα στους τίτλους σπουδών του αρθρογράφου:
Mr Θρησκειολογίας

Ήμουν λίγο απρόσεχτος και στην αρχή το διάβασα "Μίστερ Θρησκειολογίας". Δεν έβγαινε νόημα. Ποιος είναι αυτός ο μίστερ; Τι επώνυμο είναι αυτό; "Θρησκειολογίας";

Τελικά (ίσως) έβγαλα άκρη, ίσως δε γράφτηκε σωστά η συντομογραφία του συγκεκριμένου τίτλου σπουδών.

Πιθανά να είναι κάποιο από τα παρακάτω:

Master of Science (M.Sc., MSc, M.Sci., M.Si., Sc.M., M.S., MS) -> Μάστερ Επιστημών, Μάστερ θετικών επιστημών, Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Εκπαίδευσης (ΜΔΕ), M.Ed. (master of education) .... και κάποια άλλα προκειμένου περί νομικών μεταπτυχιακών σπουδών

Πολύ κακό να μην έχει καθιερωθεί ακόμα η σωστή αντιστοίχιση των συντομογραφιών των μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών, στα ελληνικά και στα αγγλικά. Η Γραμματεία Σπουδών του οικείου τμήματος ΜΠΣ, δεν ενημέρωσε καθόλου;

Αλκίνοος
|

Πρώτη φορά διαβάζω τοιούτο κακοηθέστατο κείμενο και μάλιστα από δημόσιο λειτουργό της παδείας. Με μισές αλήθειες, φαιά προπαγάνδα, μισαλλοδοξία για τους "ειδωλολάτρες" προγόνους , διαστρέβλωση ιστορικών στοιχείων, σκόπιμες παραλείψεις, ο κ. Σύμβουλος περιμένει προαγωγή. Αλλά απαντά ο πολυγραφότατος ιερεύς Πλούταρχος στο έργο του "ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΗΡΟΔΟΤΟΥ ΚΑΚΟΗΘΕΙΑΣ" που επιμελώς μας αποκρύπτουν

πέτρος
|

Για ερώτηση
Το ότι κάποιος επισημαίνει μειονεκτήματα των αρχαίων προγόνων μας, δεν σημαίνει ότι δεν αποδέχεται τα πολλά θετικά τους.Δεν κατηγορεί ο κάθε επιστήμονας όταν λέει αλήθειες.Και οι άγιοι είχαν μειονεκτήματα. "Αν υπήρχε ένα βιβλίο με τα ελαττώματα των Αγίων θα ήταν πιο διδακτικό από αυτά που περιέχουν τις αρετές τους". Όταν απομυθοποιούμε κάποια πράγματα θεωρώ ότι είναι θετικό και πρέπει να γίνεται στους μαθητές, όπως τονίζει ο κ. Σύμβουλος. Οι μεγάλοι της ιστορίας δεν ήταν αλάθητοι και αυτό τους κάνει πιο ανθρώπινους και προσιτούς στους μαθητές.Τώρα η συσχέτιση με τις κρίσεις δεν νομίζω ότι στέκει.

ΑΝ
|

Υποκρύπτονταν κύριε σύμβουλε και άλλες αιτίες εκτός από αυτές που αναγράφετε(φθόνος,φόβος απόκτησης μεγάλης δύναμης κά).Ο Αριστείδης ,ο Μιλτιάδης,ο Περικλής κλπ διώχτηκαν για άλλους λόγους ενώ ήταν μεγάλοι άντρες.Δεν είναι έτσι όπως τα λέτε.Διαστρεβλώνετε γεγονότα.Πάντως τις εξετάσεις στο ΣΥΡΙΖΑ τις περάσατε για τις επιλογές.Συγχαρητήρια.

ΕΡΩΤΗΣΗ
|

Οι πρόγονοί μας μπορεί να έκαναν μερικά από αυτά που λες έφτασαν όμως στα άκρα της οικουμένης,Δίδαξαν και εφεύραν όλες σχεδόν τις επιστήμες.όταν ξεκίνησε η αραβική κατάκτηση όλη η βόρεια Αφρική,η Μεσοποταμία,η Μέση Ανατολή,η Μικρά Ασία κατοικούνταν από χριστιανούς.Που είναι τώρα;Υπάρχουν;Συγκρίνεις ανόμοια πράγματα. Δε χρειάζεται λόγω των επικειμένων κρίσεων για να ξαναγίνεις σύμβουλος να κατηγορείς την αρχαία Ελλάδα και τους προγόνους μας των Περσικών πολέμων .Δε χρειάζεσαι τέτοια πιστοποιητικά.Έχεις τα προσόντα.Εξ άλλου μπορεί να γίνουν και πριν τις επιλογές και εκλογές.Μη βιάζεσαι.

ΘΕΟΣΤΡΑΤΟΣ
|

@Στράτο επειδή είσαι στο ΣΥΡΙΖΑ μπορείς να απαντήσεις αν είναι ρατσιστικό οι αλλαγές στο μάθημα των θρησκευτικών να αφορούν μόνο τους Ορθόδοξους και όχι τα ελληνικά σχολεία μουσουλμανικού θρησκεύματος ή τα ελληνικά σχολεία εβραικού θρησκεύματος ή τα ελληνικά σχολεία καθολικού δόγματος;Θα πείς αν τολμούσαν ας το έκαναν σε αυτούς και θα έβλεπαν τις συνέπειες .Το έκαναν όπου τους παίρνει να το κάνουν.Και οι ιδεοληψίες έχουν τα όρια τους.Ή ας το έκαναν σε όλους ή σε κανέναν.Και για αυτό θα ψάχνεστε στις εκλογές που κατά εσένα και όλους θα γίνουν του χρόνου.Και όχι γιατί δεν θέλουν τον ΣΥΡΙΖΑ οι ξένοι αλλά γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ θα θέλει να αποδράσει από τα χειρότερα που έρχονται.Και ο αμερικανός Πρέσβυς είναι υπερ του Συριζα,άρα και οι ΗΠΑ,και το ΔΝΤ,και οι δανειστές και οι Μέρκελ και ο ...Ιβάν Σαββίδης.Τέτοια μέτρα χωρίς αντιδράσεις(δυο μνημόνια,υποθήκευση της χώρας για 99 χρόνια,μείωση συντάξεων και μισθών από το 2019 κα)μόνο ο ΣΥΡΙΖΑ μπορούσε να περάσει.Αν τα έκαναν οι άλλοι θα τους είχατε ρίξει με καθημερινές αναταραχές.Για αυτό θέλουν τον ΣΥΡΙΖΑ όλοι οι ξένοι.Για να έχουν το κεφάλι τους ήσυχο και να κάνουν ότι θέλουν.Ο κ.Τσίπρας έγινε μητσοτακικότερος του κ Μητσοτάκη.Αυτόν θέλουν όλοι οι ξένοι.Θα φύγει απλά μόνος του του χρόνου για να αποφύγει τις αντιδράσεις της 1ης Ιανουαρίου του 2019 όταν οι συνταξιούχοι θα δουν μειώσεις μέχρι 24% και οι μισθωτοί μειώσεις λόγω αφορολόγητου.Και θα μπει ξανα στο παιχνίδι τον Ιανουάριο του 2020 λόγω ΠΔ και εκλογών με απλή αναλογική.Όσο για τις δημοσιεύσεις και το συγγραφικό έργο γιατί να τα παίρνουν μόνο οι ΣΣ και όχι στις επιλογές διευθυντών και οι άλλοι;

Πέτρος
|

Από τα παραπάνω σχόλια προκύπτει ότι πολύς κόσμος βρίσκεται ακόμη και σήμερα στο σκοτάδι όπως και στον τότε αρχαίο κόσμο, γιατί εθελοτυφλούν για τις αλήθειες που έγραψε ο κύριος Σύμβουλος.

πέτρος
|

Για το Στράτο.
Θα ήταν ενδιαφέρον να ακούσουμε τα αντεπιχειρήματά σου στο θέμα όχι γενικούς αφορισμούς. Και η θρησκειολογία είναι αρμοδιότητα της θεολογίας. Το ότι στο esos δημοσιεύεται ένα τόσο εμπεριστατωμένο επιστημονικά άρθρο με πλούσια βιβλιογραφία,που απαιτεί πολύ κόπο και ώρες, είναι θετικό όχι αρνητικό.
Όταν οι Σύμβουλοι δεν γράφουν λέμε γιατί δεν γράφουν, όταν γράφουν γιατί γράφουν, επιτέλους τί θέλουμε; Ο κ. Καλογεράκης είναι από τους λίγους Συμβούλους που βλέπουμε να αρθρογραφεί και είναι άξιο επαίνου όχι ψόγου.

νικος
|

Αλήθειες γράφει ο κ.Σύμβουλος. Τί διαφέρουν οι σφαγές των πιστών στο αρχαιοελληνικό δωδεκάθεο Ρωμαίων αυτοκρατόρων, εναντίον των Χριστιανών από τις αντίστοιχες του Ισλάμ στην τουρκοκρατία και πριν απ' αυτήν; Άρα ήταν γενική πρακτική. Αν και ο λαός τους αμφισβητούσε τα ίδια όπως και οι φιλόσοφοι θα πάθαιναν Ισοκράτη. Απλώς δεν μας βολεύουν ως Έλληνες.
Είναι κρίμα όμως εμείς που καλούμαστε να μάθουμε τους μαθητές να διαφωνούν πολιτισμένα να διαφωνούμε με ένα τόσο χαμηλό επίπεδο λόγου Νίκο και μάλιστα σε επιστημονικά θέματα.

Στράτος
|

Εκτός του επιστημονικά αβάσιμου και εύκολα ανατρέψιμου περιεχομένου του άρθρου αυτού, προκύπτουν δύο ακόμη ερωτήματα προς τον κ. Σχολικό Σύμβουλο:

1. Για τις αλλαγές στο μάθημα των θρησκευτικών και τις αντιδράσεις γονέων που επιστρέφουν τα βιβλία και θεολόγων που δεν ξέρουν τι να διδάξουν, θέματα δηλ. αρμοδιότητάς του, δεν έχει κάτι να πει ο κ. Καλογεράκης;

2. Προς τι η δημοσίευση ενός τέτοιου άρθρου και μάλιστα στο esos; Ετοιμάζεται ο κ. Σύμβουλος για τις νέες κρίσεις επιλογής Σχολικών Συμβούλων και προσπαθεί την τελευταία έστω στιγμή να δημοσιεύσει κάποιες επιστημονικές μελέτες ώστε να μοριοδοτηθούν στα προσόντα (επαν-) επιλογής του; Δεν βρήκε όμως κανένα επιστημονικό περιοδικό για να φιλοξενήσει την επιστημονική (sic) αρθρογραφία του και κατέφυγε στο ούτως ή άλλως φιλόξενο για όλους μας esos;

Ισοκράτης
|

Αν τα εκατομμύρια θύματα διαχρονικά του ισλαμικού τζιχαντισμού συγκρίνονται και παραλληλίζονται με ορισμένες περιπτώσεις εξορίας ή καταδίκης σε θάνατο ορισμένων φιλοσόφων - όπως φαίνεται και από τα παραδείγματα που παραθέτετε, δήθεν για να τεκμηριώσετε τη θέση σας - τότε η επιχειρηματολογία σας πάσχει σοβαρά και καθίσταται αναξιόπιστη η αρχική σας θέση.

Νίκος
|

Τόσα πτυχία μάζεψε ο Δόκτωρ, για να γράφει αυτές τις ...βαθυστόχαστες αβελτηρίες!
Συγχαρητήρια!

Γάμος αλά ελληνικά !
|

Ατυχής και ανιστόρητος ο παραλληλισμός σας, αγαπητέ. Έχουν περάσει διόμιση χιλιάδες χρόνια από τότε. Η ανθρωπότητα δεν έχει προοδεύσει κατά τη γνώμη σας ; Με άλλα λόγια όλα τα καλά και τα κακά αυτού του κόσμου από τους αρχαίους ημών προγόνους προήλθαν... Πορτοκάλος δηλαδή !

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ