Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Υπουργός: Οι υποψήφιοι Διευθυντές Σχολείων που θεωρούν ότι αδικήθηκαν μπορούν να προσφύγουν στα δικαστήρια

“Υπάρχουν πολλά άτομα τα οποία μπορεί να έχουν πολύ υψηλά επιστημονικά προσόντα, αλλά κάθονται στο πλαίσιο κάποιας επιτροπής που είναι κάποια συνέντευξη, δεν τα πηγαίνουν καθόλου καλά”.
Δημοσίευση: 30/10/2017
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Οι υποψήφιοι Διευθυντές Σχολείων που κατά τις πρόσφατες κρίσεις  θεωρούν ότι αδικήθηκαν μπορούν να προσφύγουν στα δικαστήρια, είπε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, κατά τη σημερινή συζήτηση στη Βουλή της επίκαιρης ερώτησης  του Βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Γ. Παπαηλιού

«Προφανώς οι συνάδελφοι μπορεί να προσφύγουν νομικά. Καταλαβαίνω ότι κάποιοι έχουν προσφύγει», είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός Παιδείας και υπογράμμισε:

ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΑΡΧΗ ΤΑ ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΑ ΣΥΜΒΟΥΛΙΑ:Θέλω να είναι σαφές ότι οι επιτροπές που κάνουν τις συνεντεύξεις αποτελούν μια «ιδιαίτερη αρχή», όπως ονομάζεται, όπου οι αποφάσεις τους δεν υπόκεινται σε ιεραρχικό έλεγχο.
Δεν μπορεί το υπουργείο –και καλώς, κατά τη γνώμη μας- να έρχεται εκ των υστέρων και να λέει: «έκανες λάθος σε αυτή την περίπτωση», «δεν έκανες λάθος στην άλλη περίπτωση».

ΣΕΒΑΣΤΗΚΑΜΕ ΤΗΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ ΤΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΙΩΝ: Εκείνο, όμως, που θέλω να σας πω είναι ότι εμείς σεβαστήκαμε -και είμαστε υποχρεωμένοι να σεβαστούμε- την ανεξαρτησία. Ως εκ τούτου παίρνουμε υπ’ όψιν αυτά που μας λέτε. Θα κάνουμε τις δικές μας διαδικασίες. Και θα δούμε πού ενδεχομένως μπορεί να καταλήξουμε.

ΟΙ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ: Εξ ορισμού, όσο κανείς και να τις κάνει δομημένες, οι συνεντεύξεις ενέχουν ένα στοιχείο υποκειμενισμού.
Άρα, έχει πολύ μεγάλη σημασία τα στελέχη που θα επιλέξει όποιος διορίζει τις επιτροπές για να κάνουν τις συνεντεύξεις να έχουν αυτή την ωριμότητα, ώστε να ελαχιστοποιήσουν αυτό το υποκειμενικό στοιχείο.

ΟΙ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΕΣ:Το μισό, σχεδόν, των υποψηφίων που τα αντικειμενικά κριτήρια -τα επιστημονικά και η προϋπηρεσία- ήταν κάτω του 15, αυτοί βαθμολογήθηκαν στη συνέντευξη με βαθμό από 6 μέχρι 8. Σε αυτούς που τα μόρια ήταν 15 και πάνω και η βαθμολογία τους ήταν μικρότερη από 5,5, ήταν 26%, περίπου το ένα τέταρτο.

ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΥΨΗΛΑ ΤΥΠΙΚΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ  ΑΛΛΑ…: Γνωρίζετε και εσείς από τη δική σας εμπειρία, το γνωρίζω και εγώ από τη δική μου εμπειρία ότι υπάρχουν πολλά άτομα τα οποία μπορεί να έχουν πολύ υψηλά επιστημονικά προσόντα, αλλά, όταν κάθονται να μιλήσουν με τους διπλανούς τους ή κάθονται στο πλαίσιο κάποιας επιτροπής που είναι κάποια συνέντευξη, δεν τα πηγαίνουν καθόλου καλά. Αυτό το έχουμε πολύ συχνά, παραδείγματος χάρη, στον εκπαιδευτικό κόσμο και κυρίως όσο ανεβαίνετε πάνω. Έχουμε περιπτώσεις εξαιρετικών ερευνητών ιστορικά, όχι μόνο στη χώρα μας. Ο Νεύτωνας ήταν ένας από αυτούς που, ενώ ήταν ένας κορυφαίος ερευνητής, δεν είχε καμμία απολύτως επικοινωνία με τους φοιτητές του.

ΑΤΟΜΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑΛΛΗΛΑ ΓΙΑ ΤΕΤΟΙΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ: Λέω, λοιπόν, ότι πολλές φορές τέτοια άτομα δεν είναι κατάλληλα για τις εργασίες για τις οποίες κάνουν αίτηση. Αυτό επιμένω ότι δεν σημαίνει πως δεν υπήρξαν προβλήματα στην κατεύθυνση αυτών που λέτε. Και σας το είπα. Έχουμε πάρει από τον περιφερειακό διευθυντή όλα τα δυνατά πρακτικά και θα τα μελετήσουμε. Θεσμική δυνατότητα να παρέμβουμε δεν υπάρχει από τον νόμο, αλλά βεβαίως το να γνωρίζουμε και εμείς λεπτομέρειες, διότι μαγνητοφωνούνται τα πρακτικά, θα μας βοηθήσει για το μέλλον και όχι μόνον εμάς, αλλά το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας.

ΚΟΜΜΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ: Τέλος, νομίζω ότι θίξατε ένα εξαιρετικά σημαντικό θέμα ως προς την κομματικοποίηση αυτών των διαδικασιών. Νομίζω ότι η ελληνική κοινωνία πια και κυρίως η ακαδημαϊκή κοινότητα όλων των βαθμίδων πείθεται ότι είμαστε το πρώτο κόμμα εδώ και πάρα - πάρα πολλές δεκαετίες που μέρος του DNA της πολιτικής του είναι η αποκομματικοποίηση. Να σας θυμίσω τι έγινε όταν ψηφίζαμε σε αυτήν εδώ την Αίθουσα τον νόμο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, που μας κατηγόρησαν ότι κομματικοποιούμε το πανεπιστήμιο κ.λπ. Βεβαίως, τώρα έχουν προχωρήσει πολλές πρυτανικές εκλογές, πολλές εκλογές αντιπρυτάνεων και έχει σπάσει αυτό το «απόστημα» που υπήρχε εδώ και πάρα πολλά χρόνια ως προς την κομματικοποίηση.


Τι είπε ο Βουλευτής

Ο Βουλευτής Γ. Παπαηλιού στην πρωτολογία του είπε τα εξής:

Η ερώτηση αφορά την επιλογή διευθυντών των σχολείων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του Νομού Αρκαδίας. Κατά τη διαδικασία της επιλογής, υποψήφιοι διευθυντές –πολλοί από τους οποίους είχαν διατελέσει ήδη διευθυντές- με προσόντα και υψηλή μετρήσιμη μοριοδότηση, κατά τη συνέντευξη αξιολογήθηκαν με βαθμούς που από μόνοι τους εγείρουν ερωτηματικά.

Όπως προκύπτει από τον πίνακα αξιολόγησης, όσοι είχαν μετρήσιμα μόρια άνω των δεκαπέντε, κατά τη συνέντευξη βαθμολογήθηκαν με 0,92 μέχρι 4,5 μόρια και όσοι είχαν μετρήσιμα μόρια κάτω των δεκατριών, κατά τη συνέντευξη βαθμολογήθηκαν με 7 έως 8 μόρια.

Ο κατά σειρά δεύτερος υποψήφιος σε σταθερά μόρια, 18,5, κατά τη συνέντευξη βαθμολογήθηκε με 0,92 μόρια. Ο τέταρτος σε σταθερά μόρια, 17,5, κατά τη συνέντευξη βαθμολογήθηκε με 2,5 μόρια. Είναι τέταρτος βαθμός από το τέλος.

Ενστάσεις κατά της μετρήσιμης μοριοδότησης εξετάστηκαν και απορρίφθηκαν πριν τη συνέντευξη με ό,τι αυτό συνεπάγεται και, στη συνέχεια, ταυτόσημες ενστάσεις των ιδίων υποψηφίων φαίνεται ότι έγιναν δεκτές, όπως προκύπτει από τον τελικό πίνακα αξιολόγησης.

Επιπλέον, μετά την ανάρτηση των μετρήσιμων μορίων και τη συνέντευξη από τον τελικό πίνακα αξιολόγησης, προκύπτει ότι αφαιρέθηκαν μετρήσιμα μόρια κατά παράβαση κάθε κανόνα και αρχής και χωρίς οι υποψήφιοι να έχουν τη δυνατότητα υποβολής ενστάσεων.

Από τη μελέτη του κυρωθέντος αξιολογικού πίνακα προκύπτει ότι κατά τη συνέντευξη προστίθενται ή αφαιρούνται κατά το δοκούν μόρια, προκειμένου να υπάρξει επιθυμητό αποτέλεσμα.

Μία σύγκριση με τα ΠΥΣΔΕ άλλων νόμων αποδεικνύει του λόγου το αληθές. Το ΠΥΣΔΕ Αρκαδίας είναι τελευταίο στη συσχέτιση μετρήσιμων μορίων με τη βαθμολόγηση κατά τη συνέντευξη, 0,63, και μάλιστα με μεγάλη διαφορά από το προτελευταίο. Υπάρχει αρνητική συσχέτιση και συνεπώς αντιστροφή της πυραμίδας.

Είναι γνωστό, κύριε Υπουργέ, ότι ο τρόπος προφορικής αξιολόγησης προβλέπει κρίση για τη συμβολή του υποψηφίου στο εκπαιδευτικό έργο, την προσωπικότητα και τη γενική συγκρότηση. Αυτός ο τρόπος αξιολόγησης περιέχει εκ των πραγμάτων και έναν υποκειμενισμό. Όμως, αυτό δεν εξηγεί πώς είναι δυνατόν οι υποψήφιοι διευθυντές –πολλοί από αυτούς διατελέσαντες διευθυντές ήδη- να βαθμολογούνται με 0,92, 2,5, 3,4, 3,8.

Η προφορική βαθμολόγηση επηρέασε το τελικό αποτέλεσμα ανατρέποντας τη μετρήσιμη βαθμολόγηση.

 

Σχόλια (10)

 
ΓΙΩΡΓΟΣ
31 Οκτ 2017 07:28

Καλά. Σε ποιους απευθύνεται; Διόρισαν εκπαιδευτικούς της αρεσκείας τους δίχως καμιά διοικητική εμπειρία και ελάχιστη εκπαιδευτική και δίχως ακόμα τυπικά προσόντα να βαθμολογήσουν υποψήφιους διευθυντές με προϋπηρεσία χρόνων διοικητική και εκπαιδευτική και με υψηλά τυπικά προσόντα. Αυτή είναι η αλήθεια.

 
Νίκος Κ
31 Οκτ 2017 08:04

Λέει ο υπουργός: "Σεβαστήκαμε την ανεξαρτησία των Συμβουλίων".
Και τότε γιατί τους έστελνε ντιρεκτίβες να ακολουθήσουν τυφλά τη μυστική και αναιτιολόγητη ψηφοφορία του Συλλόγου των καθηγητών του σχολείου;

Ας έχει τουλάχιστον το θάρρος να αναγνωρίσει δημόσια το λάθος του και να μην κρύβεται πίσω από τις λέξεις.

 
Γιώργος
31 Οκτ 2017 08:20

Το έγγραφο με τις συνθέσεις των ΠΥΣΔΕ/ΠΥΣΠΕ για τις συνεντεύξεις, ο κ. Γαβρόγλου δεν το υπέγραψε;

 
Το Παγόνι...
31 Οκτ 2017 09:30

Μετά λύπης μας διαπιστώνουμε ότι ο Υπουργός προτείνει εμμέσως πλην σαφώς να στραφούν στη δικαιοσύνη όσοι υποψήφιοι πιστεύουν ότι αδικήθηκαν. Δεν ξεχνάμε ότι ο ίδιος έδινε οδηγίες (προφορικές και γραπτές) για να μην οδηγηθούμε σε αυτά τα αποτελέσματα. Αντί να ακούσουν στο Υπουργείο τις συνεντεύξεις των συμβουλίων που ζήτησε (όπως ανέφερε) προτείνουμε να δοθούν στους ελεγκτές επιθεωρητές δημόσιας διοίκησης για να δούμε πόσους Νεύτωνες έχουμε στην εκπαίδευση που δεν μπορούν να αρθρώσουν λέξη στη συνέντευξη. Με τη σειρά τους οι ελεγκτές να στείλουν στη δικαιοσύνη τους τύπους των συμβουλίων που αυθαιρέτησαν με αναξιοκρατικές μεθόδους. ΕΙΝΑΙ ΕΥΘΥΝΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΝΑ ΔΙΑΣΦΑΛΙΖΕΙ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΝΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕ ΑΞΙΟΑΚΡΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΚΛΙΤΕΡΗ ΠΑΡΟΧΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ. Η εκπαίδευση δεν είναι ιδιωτική υπόθεση των συμβουλίων επιλογής. Όμως όπως ανέφερε χτες στη βουλή έρχονται δικαστήρια που πάλι θα διαβάζουμε εξοντωτικές ποινές...

 
ΕΡΩΤΗΣΗ
31 Οκτ 2017 13:22

Αφού τα συμβούλια επιλογής τα διορίζει ο εκάστοτε διορισμένος και προσκείμενος στο κυβερνών κόμμα Περιφερειακός,με αδιαφανή,αναξιοκρατικά,και άγνωστα κριτήρια τι μπορούμε να περιμένουμε;Καταργήστε τις συνεντεύξεις από διορισμένα συμβούλια.Βάλτε τον ΑΣΕΠ να τις κάνει .Κατά τα άλλα η προτροπή του Υπουργού να καταφύγουν στα δικαστήρια προκαλεί θλίψη.Θα τελεσιδικήσουν σε 7 χρόνια.Τότε οι περισσότεροι από τους διάδικους θα είναι συνταξιούχοι.Ας διατάξει τουλάχιστον ΕΔΕ για παράβαση καθήκοντος.Τι περιμένει τα δικαστήρια;Τα ίδια δε γίναν πέρσυ στις επιλογές Διευθυντών Εκπαίδευσης που τόσα είχαν καταγγελθεί στο εσος όπου οι τρίτοι σε ψήφους και προσόντα πέρασαν με την συνέντευξη και έγιναν πρώτοι;Και σημειωτέον ότι στις συνεντεύξεις εκείνες πήραν χαμηλό βαθμό υποψήφιοι που είχαν περάσει άλλες συνεντεύξεις για διευθυντές σχολείων ή διευθυντών εκπαίδευσης.Σε όλες τις προηγούμενες συνεντεύξεις είχαν κριθεί ικανοί και μόλις ανέλαβε ο ΣΥΡΙΖΑ κρίθηκαν ανίκανοι;Ο κος Πλατάρος είναι το ποιο τρανταχτό παράδειγμα αυτών των συνεντεύξεων του 2016 και πολλοί άλλοι.Δυστυχώς όμως για το πολιτικό σύστημα και την παιδεία αυτοί αναμένουν τις εκλογές του χρόνου για να επανέλθουν .Δημιούργησαν κλίμα ρεμβασισμού και κατάφωρης αδικίας που θα ξεσπάσει του χρόνου.Δυστυχώς και για τον τόπο μας που δε θα ξεφύγει από αυτά.

 
Στράτος
31 Οκτ 2017 15:34

Ο Υπουργός έχει δίκιο σε δύο σημεία και ευθύνη σε ένα άλλο.
1. Τα Συμβούλια Επιλογής όντως δεν υπόκεινται σε ιεραρχικό έλεγχο παρά μόνο σε δικαστικό.
2. Όσοι θεωρούν ότι αδικήθηκαν έχουν δικαίωμα προσφυγής στη δικαιοσύνη.
3. Ευθύνη του Υπουργείου είναι η δημιουργία αξιοκρατικού πλαισίου επιλογής στελεχών, εν προκειμένω Διευθυντών Σχολείων. Η συγκεκριμένη Ερώτηση παρουσιάζει το πρόβλημα στο ΠΥΣΔΕ Αρκαδίας, παρόμοια όμως υπάρχουν και σε πολλά άλλα ΠΥΣΠΕ και ΠΥΣΔΕ διευρυμένα. Η συνέντευξη ως μέσο μοριοδότησης έχει πολλά τρωτά. Μερικά προφανέστατα θα αναδειχθούν από τις δικαστικές αποφάσεις που θα εκδοθούν λόγω των προσφυγών που ήδη "τρέχουν". Επιμένω -προσωπική θέση- ότι είναι πολύ προτιμότερη η μοριοδότηση από τα μέλη του Συλλόγου με τρόπο νόμιμο και συνταγματικό (με αιτιολογημένη κρίση εκάστου μέλους ή αριθμητική κατάταξη των υποψηφίων, όχι γενικώς ΝΑΙ ή ΟΧΙ, κ.α.). Για τούτο απαιτείται νομοθετική πρωτοβουλία και η ευθύνη για αυτό βαρύνει την ηγεσία του Υπουργείου και την κυβέρνηση. Προφανώς το θέμα δεν απασχολεί πλέον καθόλου τον κ. Γαβρόγλου καθώς γνωρίζει ότι μέχρι τις επόμενες κρίσεις δεν θα βρίσκεται στη θέση του. Σημαντικό είναι ωστόσο το σχεδιαζόμενο πλαίσιο επιλογής Σχολικών Συμβούλων και Διευθυντών Εκπαίδευσης να πληροί σχετικές προϋποθέσεις καθώς αυτό φαίνεται να κυοφορείται νομοθετικά.

 
ΜΙΧΑΗΛ
31 Οκτ 2017 16:10

Να μας πει ο Υπουργός πόσοι κατά τη γνώμη του ...αντιΝεύτονες με μηδενικά, τυπικά προσόντα είναι σε θέση να αξιολογήσουν ανθρώπους με επιστημονικότητα, κύρος κ εμπειρία και με ποια κριτήρια στελεχώθηκαν αυτές οι Επιτροπές. Έλεος, πια. Πού ζούμε; Κ ας πάψει πια το μόνιμο, απεχθές επιχείρημα: κι οι άλλοι τι έκαναν; Ε γι αυτό τους στείλαμε σπίτι τους, αλλά πού να ξέραμε ότι οι επόμενοι θα έκαναν τα ....απίστευτα κι όμως αληθινά!!!

 
Χατζημήτσος
31 Οκτ 2017 17:59

Θα είχε πολύ πλάκα το πράγμα αν δεν ήταν τόσα άκομψα τα μαγειρέματα. Και εξηγούμε: συμβούλιο επιλογής από μέλη που δεν είχαν καμία διοικητική εμπειρία έκρινε διευθυντές με δυο και τρις θητείες μέτριους. Άλλο συμβούλιο δεν έλαβε καθόλου υπόψη τις επιλογές των συλλόγων. Σε άλλο ο διευθυντής εκπαίδευσης ΄με μόνο προσόν την συνδικαλιστική του δράση στον ΣΥΡΙΖΑ έκανε ερωτήσεις επί θεμάτων ειδικής διδακτικής και έβγαζε ... λάθος τις απαντήσεις κατόχων μεταπτυχιακών κ.α. Στο ίδιο συμβούλιο -που δεν υπήρχε κανείς με μεταπτυχιακό τίτλο- δεν έλαβε κανείς από τους υποψήφιους διευθυντές 8!

 
ΕΡΩΤΗΣΗ
01 Νοε 2017 13:01

@Στράτο.Τι εννοείς με την αριθμητική κατάσταση που γράφεις;Και αυτήν δεν πρέπει να είναι αιτιολογημένη;Επίσης τι εννοείς που λες ότι το νομοσχέδιο για επιλογές σχολικών συμβούλων και διευθυντών εκπαίδευσης κυοφορείται νομοθετικά;Εννοείς μήπως ότι θα μπει και πάλι η γνώμη των εκπαιδευτικών;Και πως θα γίνει αυτό όταν πχ η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Β΄Αθηνών έχει 7500 εκπαιδευτικούς;Ή άλλες μεγάλες διευθύνσεις που έχουν 4000 ή 4500 εκπαιδευτικούς;Που τους ξέρουν όλοι;Και αν κάποιος είναι υποψήφιος για πρώτη φορά θα τους είναι εντελώς άγνωστος.Πως θα τον κρίνουν αφού είναι άγνωστος;Και αν αποφασίσει να γυρίσει πχ 150 σχολεία που έχουν μεγάλες διευθύνσεις πότε θα προλάβει να τα γυρίσει για να τον δουν τουλάχιστον στα διαλείμματα; Δε θέλει μήνες για αυτό ;Χωρίς δε άδεια δεν προλαβαίνει να πηγαίνει πουθενά.Το θεωρείς αυτό δίκαιο;Και κάτι που σχολιάζουν άλλοι.Αν του χρόνου γίνουν εκλογές-που το γράφεις και εσύ-και γίνουν επιλογές θα είναι συμβατές με το ότι δεν γίνονται επιλογές στελεχών της διοίκησης σε προεκλογικό έτος;Θα τις αναγνωρίσει
τις επιλογές) η ΝΔ που θα κερδίσει τις εκλογές ειδικά αν υπάρχουν καταγγελίες ότι είναι καραμπινάτα κομματικές και αναξιοκρατικές;.Τόσο χαζοί θα είναι για να αναγνωρίσουν στελέχη τριετούς τουλάχιστον θητείας που έκανε στο τέλος της αυτή η κυβέρνηση για να τους έχουν αυτοί για μια τριετία που ζήτημα θα είναι αν μπορέσουν να κυβερνήσουν και τόσο;Θα έχει ενδιαφέρον η απάντηση σου αν και έγραψες παλαιά ότι μάλλον θα αφήσουν τις επιλογές για τους επόμενους.

 
Και κάτι ακόμα Στράτο
01 Νοε 2017 13:13

@Στράτο.Και εσύ παλαιότερα παραδέχτηκες ότι στις επιλογές διευθυντών εκπαίδευσης το 2016 γίναν πολλά άσχημα.Πιστεύεις ότι σε αυτούς που έγιναν αυτά τα άσχημα θα κάτσουν άπραγοι αν γίνουν εκλογές και βγεί η ΝΔ;Δε θα διεκδικήσουν να αποκατασταθούν τα άσχημα που τους έγιναν;Και επειδή αν γίνουν επιλογές προφανώς θα γίνουν και οι ίδιοι που είναι και που γι αυτούς γίναν τα άσχημα πιστεύεις ότι θα το αφήσουν έτσι;Τους θεωρεί κανείς τόσο κορόιδα για να μην αντιδράσουν;Θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον αυτή η εξέλιξη.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.