Placeholder

ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ

Σύλλογος Αναπληρωτών Νηπιαγωγών:«Το αυτοδιοίκητο εξασφαλίζει τον επιστημονικό διάλογο χωρίς αφορισμούς »

Δημοσίευση: 20/01/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Σχετικά με τις τοποθετήσεις - απαντήσεις των μελών ΔΕΠ και ΕΔΙΠ του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας και του Προέδρου του Τμήματος Προσχολικής Αγωγής ΤΕΙ, κ. Κάκουρου,  στο Αρ. Πρωτ. 1/17.1.2018 υπόμνημα του Σ.Α.Ν., οφείλουμε να κάνουμε γνωστά τα εξής:

O Σύλλογος Αναπληρωτών Νηπιαγωγών, μέσω πλήθους υπομνημάτων του προς την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, τους βουλευτές της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και τους εκπροσώπους τον πολιτικών κομμάτων, έχει τεκμηριώσει επιστημονικά τα επιχειρήματά του σχετικά με την ανάγκη της θεσμοθέτησης της διετούς υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης, του καθορισμού των ηλικιακών ομάδων που εντάσσονται στις δομές Προσχολικής Αγωγής (Παιδικοί Σταθμοί) και στις δομές Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Νηπιαγωγείο) και της οριοθέτησης των επαγγελματικών δικαιωμάτων των δύο κλάδων. Τα εν λόγω υπομνήματα, στα οποία παραθέτουμε στοιχεία διεθνών παιδαγωγικών μελετών και ευρωπαϊκών δεδομένων, καθώς και τις αποφάσεις των Παιδαγωγικών Τμημάτων των Πανεπιστημίων Κρήτης και Δυτικής Μακεδονίας, είναι στη διάθεση όσων επιθυμούν να ενημερωθούν σχετικά.
Ενημερωθήκαμε για την πρόταση της Πρυτανείας ΤΕΙ Αθήνας στην κατεύθυνση συγχώνευσης του τμήματος Προσχολικής Αγωγής ΤΕΙ με το τμήμα Κοινωνικής Εργασίας και τις δύο κατευθύνσεις του τμήματος Δημόσιας Υγείας και Κοινοτικής Υγείας, σε σχετικό άρθρο που δημοσιεύθηκε στο διαδίκτυο τον περασμένο Οκτώβριο. Το γεγονός, ωστόσο, πως δεν ενημερωθήκαμε για την εξέλιξη, τροποποίηση και τελική μορφή της πρότασης, δεν καθιστά την παραπάνω πρόταση αναληθή ή μη υπαρκτή, εφόσον αυτή δημοσιοποιήθηκε.

Κατηγορούμαστε για αναχρονιστικές ιδέες και αντιλήψεις, κάνοντας χρήση του όρου «βρεφονηπιοκόμοι» και «βρεφονηπιοκομία». Οφείλουμε, ωστόσο, να επισημάνουμε πως μπορεί η ονομασία να μη χρησιμοποιείται πλέον στο εν λόγω τμήμα και στους αποφοίτους της, χρησιμοποιείται όμως σε όλες τις δημόσιες προκηρύξεις των σχετικών θέσεων εργασίας.

Εκφράσαμε την αντίθεση των μελών του Συλλόγου μας στην προοπτική ένταξης  του Τμήματος Προσχολικής Αγωγής στο Τμήμα Οικονομικών, Διοικητικών και Κοινωνικών Σπουδών του νεοϊδρυθέντος Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, ενώ στο αρχικό κείμενο του Νομοσχεδίου, που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, εντάσσεται στο τμήμα Επιστημών Υγείας και Πρόνοιας, καθώς και της υπαγωγής του στο 1ο επιστημονικό πεδίο, επισημαίνοντας τη σύγχυση που θα προκληθεί, εγείροντας ζητήματα επαγγελματικών δικαιωμάτων των δύο κλάδων. Στο πλαίσιο αυτό, προτείναμε τη μετονομασία του Τμήματος Προσχολικής Αγωγής σε Τμήμα Βρεφονηπιακής Αγωγής και Φροντίδας, σε μία προσπάθεια να καταστεί σαφής η ηλικιακή ομάδα που απευθύνεται το Πρόγραμμα Σπουδών της Προσχολικής Αγωγής και να υπάρξει διακριτό επαγγελματικό πλαίσιο εργασίας.

Ως Σύλλογος Αναπληρωτών Νηπιαγωγών, που απαρτίζεται από νηπιαγωγούς της τάξης, θεωρούμε σημαντικό να προτείνουμε λύσεις προς άμβλυνση των αντιθέσεων και εντάσεων που έχουν προκύψει.

Εφόσον ο όρος «βρεφονηπιακή» δεν ικανοποιεί τους εκπροσώπους του αντίστοιχου κλάδου, δεν διαφωνούμε στην ύπαρξη άλλης ονομασίας, η οποία όμως να εμπεριέχει τους όρους της φροντίδας και της αγωγής για τις ηλικίες 0-4.

Θα θέλαμε να τονίσουμε προς πάσα κατεύθυνση πως η προάσπιση της δημόσιας δωρεάν προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης και της παροχής υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης στο σύνολο των νηπίων 4-6, καθώς και το αίτημα για διασφάλιση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των Νηπιαγωγών ΠΕ60, όχι μόνο δεν αποτελεί συντεχνιακή αντίληψη αλλά είναι προϋπόθεση για την παιδαγωγικά ομαλή και ορθή μετάβαση των παιδιών της προσχολικής ηλικίας στο Δημοτικό Σχολείο. Οι αναφορές στο αυτοδιοίκητο της ακαδημαϊκής κοινότητας, θα έπρεπε να λαμβάνουν υπόψη πως βασικός σκοπός του αυτοδιοίκητου της ακαδημαϊκής κοινότητας (με το οποίο συμφωνούμε απόλυτα), είναι η προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας, του διαλόγου, της έρευνας, από εξαρτήσεις και κάθε λογής εξουσίες.

Συνεπώς δεν μπορεί να γίνεται επίκληση του αυτοδιοίκητου με τη λογική του «δε δικαιούστε να ομιλείτε», ιδίως όταν η όποια αντιπαράθεση απόψεων γίνεται μεταξύ εκπαιδευτικών.  

Για το Δ.Σ. του Σ.Α.Ν.

Η πρόεδρος Μαρία Σπανού
Η Γραμματέας Χαρίκλεια Θεοδωράκη

 

Σχόλια (5)

 
melina
20 Ιαν 2018 19:00

"....δεν διαφωνούμε στην ύπαρξη άλλης ονομασίας, η οποία όμως να εμπεριέχει τους όρους της φροντίδας και της αγωγής για τις ηλικίες 0-4....."???????????
ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΟΥ ΤΕΙ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΞΕΚΑΘΑΡΑ ΟΤΙ ΟΙ ΠΤΥΧΙΟΥΧΟΙ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΕΡΓΑΣΤΟΥΝ ΩΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΙ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΗΛΙΚΙΑΣ 0-6 ΕΤΩΝ.
ΕΙΝΑΙ ΗΔΗ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΟΤΙ ΜΑΣ ΕΧΕΤΕ ΑΠΟΚΛΕΙΣΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΗΛΙΚΙΑ 5-6 ΕΝΩ ΕΧΟΥΜΕ ΣΠΟΥΔΑΣΕΙ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΗΛΙΚΙΑ.

 
Μαρια
21 Ιαν 2018 10:20

Σοβαρά μέχρι την ηλικία των 4 δεν γίνεται εκπαίδευση;;;; Για περάστε από μερικούς παιδικούς σταθμούς με παιδιά από 1-4 και θα εκπλαγειτε όταν διαπιστώσετε πόσο λάθος έχετε !

 
ΠΕ
22 Ιαν 2018 12:27

Αδίκως φωνάζετε όλοι.Υπάρχει τεράστια υπογεννητικότητα και φυγή νέων στο εξωτερικό.Οι εναπομείναντες εδώ νέοι δεν παντρεύονται λόγω ανεργίας και χαμηλών ημερομισθίων.Η Ελλάδα γερνάει και πεθαίνει.Που θα βρείτε νήπια ή βρέφη για να δουλέψετε;.Τώρα και με τις συγχωνεύσεις θα πλεονάζουν μόνιμοι και συνεπώς διορισμοί δεν πρόκειται να γίνουν ποτέ.Κόψαν και τα επιδόματα στους πολύτεκνους και αντί να φωνάζετε και να ενωθείτε για αυτά και να δοθούν κίνητρα για να κάνουν παιδιά μαλώνετε μεταξύ σας και σας διχάζουν.

 
Πέτρος Καρκαλούσος
22 Ιαν 2018 21:38

Είναι απολύτως φυσικό κάθε κλάδος να διεκδικεί την ακαδημαϊκή αυτοδυναμία του. Στο νομοσχέδιο για το ΠΔΑ το τμήμα Τεχνολογίας Ιατρικών Εργαστηρίων συγχωνεύεται με τα τμήματα Αισθητικής - Κοσμετολογίας, Οπτικής - Οπτομετρίας, Ακτινολογίας - Ακτινοθεραπείας και Οδοντικής Τεχνολογίας. Υπάρχει το παραμικρό κοινό ανάμεσα σε αυτά τα τμήματα;

 
Κ. Ελένη
22 Ιαν 2018 21:50

Το Τμήμα Προσχολικής Αγωγής από την αρχή της ίδρυσής του πρόσφερε 3,6 χρόνια σπουδών. Σε ΟΛΑ τα εξάμηνα υπήρχαν στο πρόγραμμα σπουδών τα μαθήματα παιδαγωγικών και ψυχολογίας. Οι απόφοιτοι όλων των τμημάτων ΑΤΕΙ Βρεφονηπιοκομίας της χώρας είχαν πλήρη επαγγελματική κατάρτιση και δικαίωμα εργασίας σε χώρους που φιλοξενούσαν παιδιά από 0 έως την εγγραφή τους στο Δημοτικό Σχολείο. Το 2006 άδικα το Υπουργείο αφαίρεσε από τα επαγγελματικά δικαιώματα των εν λόγω αποφοίτων το δικαίωμα εργασίας με παιδιά ηλικίας 5-6 ετών ενώ πρόσφατα φαίνεται ότι θα αφαιρεθούν από τα δικαιώματα εργασίας και η ηλικία των 4-5.
Τα τμήματα νηπιαγωγών της χώρας προσέφεραν 2 χρόνια σπουδών και ονομάζονταν ακαδημίες έως το 1986 όπου η φοίτηση τους έγινε τετραετής. Στους αποφοίτους των σχολών διετούς φοίτησης δόθηκε η δυνατότητα εξομοίωσης των πτυχίων τους με μια εξάμηνη εκπαίδευση. Οι χώροι εργασίας των εν λόγω αποφοίτων αφορούσε σε παιδιά ηλικίας 6 ετών.
Από τα παραπάνω γίνεται φανερό ότι:
1. Υπάρχουν εν ενεργεία νηπιαγωγοί των οποίων η επί συνόλου εκπαίδευσή τους είναι δυόμιση χρόνια ενώ οι εν ενεργεία βρεφονηπιαγωγοί είχαν πάντα το λιγότερο τριάμισι χρόνια σπουδών.
2. Υπήρχε πάντα η λανθασμένη αλληλοεπικάλυψη στα επαγγελματικά δικαιώματα των δύο αναφερομένων ομάδων. Η συγκεκριμένη παράδοξη πρακτική, η οποία δυστυχώς αφορούσε και άλλους κλάδους, οδήγησε σε μια ανούσια αντιπαράθεση η οποία ουδεμία σχέση είχε ή έχει με το καλό και την εξέλιξη των αντικειμένων εργασίας, που στην προκειμένη περίπτωση είναι τα παιδιά.
3. Η κατάφορη καταστρατήγηση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των Τμημάτων Προσχολικής Αγωγής της χώρας καταδεικνύει τα εξής παράδοξα:
a. Οι επαγγελματίες που εργάζονταν στους Παιδικούς και Βρεφονηπιακούς Σταθμούς της χώρας, επί πολλά έτη είχαν τις γνώσεις και τις ικανότητες να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε παιδιά 5-6 ετών ενώ από το 2006 θεωρήθηκαν ότι έχασαν???? πλέον αυτές τις ιδιότητες???
b. Οι απόφοιτοι των Τμημάτων Προσχολικής Αγωγής σταδιακά έχασαν και χάνουν θέσεις εργασίας καθώς το αντικείμενο εργασίας τους συρρικνώνεται.
c. Στους Παιδικούς και Βρεφονηπιακούς Σταθμούς της χώρας δινόταν και δίνεται πάντα το δικαίωμα εργασίας στους νηπιαγωγούς, πράγμα το οποίο επέφερε περαιτέρω συρρίκνωση των θέσεων εργασίας των αποφοίτων ΑΤΕΙ.
Εργάζομαι σε Παιδικούς και Βρεφονηπιακούς Σταθμούς 28 χρόνια. Τα αποτελέσματα της δουλειάς που γινόταν και γίνεται στους Παιδικούς και Βρεφονηπιακούς Σταθμούς είναι εμφανή στην εξέλιξη των παιδιών και ευρέως παραδεκτά τόσο από τους γονείς όσο και από επιστημονικούς και διοικητικούς φορείς. Η υπηρεσία που προσφέρουμε καμία σχέση δεν είχε ούτε έχει με τα επαγγέλματα υγείας.
Σε όλα τα χρόνια υπηρεσίας μου έχω παρακολουθήσει όλες τις εκπαιδευτικές και παιδαγωγικές εξελίξεις μαζί με χιλιάδες συναδέλφους, φοιτητές και μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας. Η παιδαγωγική επιστήμη στην εξέλιξή της απαιτεί η προσχολική ηλικία να αντιμετωπίζεται ολόπλευρα, ολιστικά και ενιαία. Η κατάτμηση της παιδαγωγικής δράσης ανάλογα με τις ηλικίες των παιδιών έχει αποδείξει και στο παρελθόν την λανθασμένη αντιμετώπιση και έχει αποφέρει μόνο αρνητικά αποτελέσματα και ανούσιες αντιπαραθέσεις. Η ενιαία προσχολική αγωγή είναι επιστημονικά τεκμηριωμένη από μακροχρόνιες διεθνείς παιδαγωγικές μελέτες και έρευνες και η προσχολική αγωγή και εκπαίδευση έχει εδώ και αρκετά χρόνια αντιμετωπιστεί ολιστικά στις περισσότερες χώρες του δυτικού πολιτισμού με άριστα αποτελέσματα.
Ας προσπαθήσουμε λοιπόν όλοι οι εμπλεκόμενοι κλάδοι να δούμε το δάσος και όχι το προσωπικό μας δέντρο γιατί χάνουμε την ουσία.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean