Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Η τσάντα στο σχολείο;

Η παραμονή της τσάντας στο σχολείο θα μπορούσε, υπό προϋποθέσεις, να είναι μια από τις πρακτικές ενδυνάμωσης της επικοινωνίας γονέων-παιδιών.
Δημοσίευση: 25/01/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Δημήτρης Κλωτσοτύρας
Εκπαιδευτικός (ΠΕ 70)

Με την εγκύκλιο Φ.7/219218Δ/13-12-2017 το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων ενέκρινε τη δράση “Η τσάντα στο σχολείο”. Σκοπός της δράσης είναι “να υποστηρίξει ουσιαστικά τον μειωμένο χρόνο δημιουργικής επαφής και επικοινωνίας γονέων – παιδιών” και είναι προφανές ότι ανταποκρίνεται σε μια επίκαιρη κοινωνική ανάγκη. Η διαδικασία εφαρμογής όμως που περιγράφεται στην εγκύκλιο εμπεριέχει πρακτικές που ενδέχεται να ακυρώσουν τον σκοπό και να βάλουν τις σχολικές κοινότητες σε περιπέτειες.

Θα αφήσω στην άκρη τη γενικότερη κριτική για την αποσπασματικότητα της δράσης, την έλλειψη επιστημονικής τεκμηρίωσης και υποστηρικτικού υλικού (για τους γονείς κυρίως), την έλλειψη σύνδεσης με τα αναλυτικά προγράμματα, την οριζόντια εφαρμογή σε όλη την επικράτεια με τα ίδια σταθμά και θα επικεντρωθώ στο βασικό μέτρο που μάλιστα ονοματοδοτεί και τη δράση: την πρόταση οι σχολικές τσάντες να μένουν στο σχολείο.

Το συγκεκριμένο μέτρο εμπεριέχει πολλές προβληματικές παραμέτρους:

1. Η παραμονή της τσάντας στο σχολείο δημιουργεί πάμπολλα ζητήματα διαχείρισης που μπορούν να αποπροσανατολίσουν την σχολική κοινότητα από το βασικό σκοπό της δράσης. Πού θα φυλάσσονται οι τσάντες; Πώς θα διασφαλιστεί ότι κάποιος μαθητής/ κάποια μαθήτρια δε θα ξεχάσει μέσα στην τσάντα του/της κάποιο σημαντικό αντικείμενο/έγγραφο (π.χ. τα κλειδιά του σπιτιού;). Ποιος ο ρόλος/οι αρμοδιότητες του προσωπικού καθαριότητας; Ποιος θα έχει την ευθύνη στην περίπτωση κλοπών/φθορών; Τι θα γίνει με τις τσάντες των μαθητών/τριών του Ολοήμερου Τμήματος και σε ποιο αντικείμενο θα προετοιμαστούν -όπως προβλέπεται από το υπάρχον πρόγραμμα- οι μαθητές του Ολοήμερου την Παρασκευή πριν τη δράση; Όλα τα παραπάνω, και άλλα που δεν αναφέρονται για την οικονομία της συζήτησης, είναι ζητήματα που για να λυθούν απαιτούν πόρους (ανθρώπους, χώρους, χρόνο) που θα ήταν καλό να τους εξοικονομήσουμε.

2. Η παραμονή της τσάντας στο σχολείο θα μπορούσε, υπό προϋποθέσεις, να είναι μια από τις πρακτικές ενδυνάμωσης της επικοινωνίας γονέων-παιδιών. Ο τίτλος όμως του προγράμματος και ο τρόπος εφαρμογής που περιγράφεται στην εγκύκλιο αναγάγουν την παραμονή της τσάντας ως το απόλυτο και μοναδικό μέσο υλοποίησης του σκοπού. Έτσι όμως δε δίνεται περιθώριο στους εκπαιδευτικούς να δράσουν δημιουργικά και να υλοποιήσουν το στόχο με κάποια άλλη πρακτική που είναι κοντύτερα στη δική τους σχολική πραγματικότητα.

3. Λέμε συχνά στους γονείς ότι τα παιδιά, ιδίως τα μικρότερα, χρειάζονται ρουτίνες αλλιώς αποσυντονίζονται. Αυτή η βασική αρχή μοιάζει να αγνοείται στον σχεδιασμό της δράσης.  Η παραμονή της τσάντας στο σχολείο βγάζει το παιδί από μια βασική ρουτίνα και ευθύνη του. Έχει μελετηθεί τι επίπτωση θα μπορούσε να έχει αυτό στην καθημερινότητα του παιδιού και της οικογένειας;

4. Οι τσάντες αποτελούν ιδιοκτησία των μαθητών (ή έστω των γονέων/κηδεμόνων τους). Το δικαίωμα στην ιδιοκτησία είναι αρκετά ισχυρό για να μπορεί να περιοριστεί (έστω και περιστασιακά) εξ αιτίας ενός σχολικού προγράμματος. Μπορεί να φαίνεται υπερβολικό αυτό που λέω, σκεφτείτε όμως το εξής: σε μια πόλη καθιερώνεται το πρόγραμμα “Αυτοκίνητο στον Δήμο”. Σύμφωνα με αυτό, και με σκοπό την προστασία του περιβάλλοντος, κάθε Κυριακή από τις 8 το πρωί μέχρι τις 8 το βράδυ δεν επιτρέπεται η κυκλοφορία των αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης. Στο πλαίσιο του προγράμματος, οι κάτοικοι καλούνται να παραδώσουν τα οχήματά τους στα αμαξοστάσια του δήμου την Κυριακή το πρωί και να τα παραλάβουν μετά τη λήξη του προγράμματος. Πώς θα σας φαινόταν ένα τέτοιο πρόγραμμα; Τι θα λέγατε γι’ αυτόν τον Δήμαρχο σε σχέση με τον σεβασμό του στην ιδιοκτησία και την ελεύθερη βούληση των δημοτών;

5. Τι θα λέγατε όμως γι’ αυτόν το Δήμαρχο και σε σχέση με την εμπιστοσύνη που δείχνει στους πολίτες και τις δημοτικές υπηρεσίες; Περνώντας ξανά στα δικά μας, υπάρχει ο κίνδυνος να κατηγορηθεί η ηγεσία που Υπουργείου ότι δεν έχει εμπιστοσύνη στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς γι’ αυτό και καθιερώνει πρακτικές που “επιβάλλουν” το μέτρο της μείωσης των σχολικών εργασιών. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να οδηγήσει ακόμα και σε κατευθύνσεις αντίθετες από τον σκοπό της δράσης.

Για όλα τα παραπάνω, προτείνω η δράση να διατηρήσει το βασικό της σκοπό και την κεντρική ιδέα του Σαββατοκύριακου χωρίς σχολικές εργασίες, αλλά να αφήσει τα σχολεία να αποφασίσουν πώς θα την ονομάσουν και ποιες θα είναι οι πρακτικές υλοποίησής της. Στο πλαίσιο αυτό η παραμονή της τσάντας στο σχολείο θα γίνει μόνο στα σχολεία που ο Σύλλογος Διδασκόντων θα αποφασίσει ότι μπορεί να την υποστηρίξει. Στα άλλα οι εκπαιδευτικοί θα αναπτύξουν τις δικές τους ιδέες και πρακτικές προσαρμοσμένες στις συνθήκες που ισχύουν στη σχολική τους κοινότητα.

 

Σχόλια (12)

 
Αντώνιος
25 Ιαν 2018 14:57

Έχει το παιδί δικαίωμα να αρνηθεί να αφήσει την τσάντα και τα βιβλία του στο σχολείο?

 
Γονέας απλώς
25 Ιαν 2018 16:04

Από τη στιγμή που η τσάντα είναι ιδιοκτησία του παιδιού, δεν νομίζω ότι τίθεται καν θέμα αν έχει το δικαίωμα να αρνηθεί να αφήσει τα προσωπικά του αντικείμενα στο σχολείο.΄Επρεπε οι γονείς να συναινούν ή όχι σε τέτοιες ενέργειες, όπως γίνεται και με τις σχολικές εκδρομές ή άλλες δραστηριότητες που ενέχουν περιουσία-ιδιοκτησία του παιδιού και κατ'επέκταση του γονέα.Ποιος εγγυάται την ασφάλεια των πραγμάτων;Τι γίνεται σε περίπτωση παραβίασης του χώρου ή ακόμα και σε περίπτωση πυρκαγιάς;Και αν το παιδί λείψει τη Δευτέρα πρέπει κάποιος να παραλάβει την τσάντα του.

 
Ελεύθερος
25 Ιαν 2018 16:26

Γανιάζουμε να βάλουμε τα παιδιά σε μια σειρά, και ο αντι-παιδαγωγικός, αντι-μαθησιακός θεσμός της τσάντας στο σχολείο μας σαμποτάρει κυριολεκτικά!

 
kmap
26 Ιαν 2018 08:21

Τα βιβλία και τα τετράδιά του θα αφήσει όχι τα ρούχα του και τα κοσμήματά του!!!

 
Αγγελική
26 Ιαν 2018 08:51

Θα μπορούσε να ονομαστεί η δράση Σαββατοκύριακο χωρίς μελέτη και να έχει το ίδιο αποτέλεσμα. Θεωρώ τουλάχιστον προσβλητικό το γεγονός της επιβολής να μείνει η τσάντα στο σχολείο, πέρα από τα ανωτέρω πρακτικά ζητήματα θα μπορούσα να αναφέρω και ένα σωρό άλλα. Δηλαδή το Υπουργείο προστατεύει τα παιδιά μας από εμάς τους κακούς γονείς? Σχολική σύμβουλος της περιοχής μου απάντησε σε ερώτημα Διευθυντών Σχολείων σχετικά με το θέμα, ότι τις τσάντες και τα υπόλοιπα πράγματα που τα αγοράζουν οι γονείς μπορούν να τα πάρουν τα παιδιά, όμως τα βιβλία που τα δίνει το Δημόσιο πρέπει να τα αφήσουν στο σχολείο, και απαντώ τα βιβλία των παιδιών μας τα πληρώνουμε ΕΜΕΙΣ .

 
Εκπαιδευτικος-πατερας
26 Ιαν 2018 08:55

ορθότατη η αποφαση για μη εκπονηση σχολικων εργασιων στο σπιτι τα Σαββατοκυριακα. Θα προτεινα να επεκταθει για ολα τα Σαββατοκυριακα. Η "τσαντα στο σχολειο" ειναι απλα ενας συμβολισμος που η κατα κυριολεξια ερμηνεία του, απο ορισμένους, παραπεμεπει σ αυτόν που βλεπει το δαχτυλο και οχι το φεγγαρι. Αλλα και για τις υπόλοιπες ημέρες οι εργασίες θα πρεπει να δίνονται με το σταγονόμετρο. Φυσικα κανεις δεν απαγορευει κανενα στο σπιτι του να μελετα οσες ωρες επιθυμει η κρινει απαραιτητο για την πορεια που επειλεγει. Απλα δεν πρεπει να ειναι υποχρεωση.

 
"Happy Friday-not"
26 Ιαν 2018 20:23

Είναι σωστή η αντίδραση της Διευθυνσης του σχολείου να μην δώσει στο παιδί την τσάντα και τα βιβλία του ενώ τα θέλει, καθώς έχει συνηθίσει το δικό του πρόγραμμα διαβάσματος, το οποία μόνο του έχει καθιερώσει και του εξοικονομεί χρόνο τις καθημερινές; Αποτελεί "σεβασμό στον ελεύθερο χρόνο του παιδιού" η στεγνή απαγόρευση γιατί "το λέει η εγκύκλιος"; Αυξάνει την εμπιστοσύνη του παιδιού προς τους παιδαγωγούς του, όταν του απαγορεύουν την αυτενέργεια; Η΄μεγαλώνει η αυτοπεποίθηση του όταν το θεωρούν ανίκανο να καθορίσει μόνο του πως θα διαβάσει και πότε; Γύρισε με κλάματα. Να χαρώ την "Ηappy Friday".

 
Πηνελοπη , γονιός
27 Ιαν 2018 20:09

Το παιδί μου δεν έχει διαβάσει ποτέ το Σαββατοκύριακο ... διαβάζει πάντα την Παρασκευή τα μαθήματα της Παρασκευής , τη Δευτέρα της Δευτέρας κοκ... Όταν το είπε στην κυρία του και θέλησε να πάρει την τσάντα του στο σπίτι (Τρίτη τάξη) εκείνη του είπε ότι είναι νόμος η τσάντα να παραμείνει στο σχολείο και του αρνήθηκε...

 
Τάνια, γονιός
29 Ιαν 2018 10:48

Η δασκάλα του παιδιού μου ζήτησε από τους μαθητές της να μεταφέρουν τα βιβλία της Δευτέρας μέσα σε σακούλα. Εννοείται ότι θα πρέπει να είναι και διαβασμένα.
Τέλος κάνοντας μία πρόσθεση διαπίστωσα ότι βιβλία Παρασκευής + Δευτέρας = μία πολύ βαριά τσάντα για το κάθε παιδί. Για εμένα καλύτερο θα ήταν να θεσπιστεί
«Ημέρα χωρίς τσάντα στο σχολείο» για να αφιερώνεται μια μέρα ξενοιασιάς και παιχνιδιού για τα παιδιά μέσα στο σχολείο.

 
χρυσα,γονιος
01 Φεβ 2018 16:47

τελικα ,η αποφαση του υπουργειο ειναι νομοθετιμενη,ναι η οχι ;μπορει να μην την εφαρμοση καποιο σχολειο με αποφαση των δασκαλων.

 
Προσωπικό
08 Φεβ 2018 16:06

Η τσάντα η κασετίνα, τα τετράδια τα μολύβια, οι μαρκαδόροι, ξύστρες γόμες κλπ είναι ιδιοκτησία του γονέα και είναι αδιανόητο να γίνεται έστω και προσωρινή κατάσχεση τους.
Το μέτρο είναι προσβλητικό απέναντι στους γονείς που ως κακοί καταδυναστεύουν το παιδί τους ή τα παιδιά τους να διαβάσουν το Σαββατοκύριακο.
Αρα το παιδί βρίσκει ένα σύμμαχο = τον καλό υπουργό που τα "λυπήθηκε" ακριβώς αυτή ήταν η φράση μαθήτριας Α' Δημοτικού, απέναντι στον δυνάστη γονιό!!.
Θα ήταν προτιμότερο να δημιουργηθούν χώροι αναψυχής όπου θα μπορεί να περάσει η οικογένεια το χρόνο της... εάν βέβαια δεν είναι υποχρεωτικό για τους γονείς να εργάζονται το Σαββατοκύριακο όπου η "τσάντα" θα είναι στο σχολείο!!!!
Ας φροντίσουν να μπορούν τα παιδιά να βλέπουν τους γονείς τους τις καθημερινές και το αντίστροφο... να επιτρέπεται οι γονείς να έχουν καθημερινό χρόνο με τα παιδιά τους, ώστε το Σαββατοκύριακο να μην υπάρχει κάν η σκέψη ότι αυτός ο λίγος κοινός τους χρόνος πρέπει να περιλαμβάνει και απασχόληση με το περιεχόμενο της τσάντας.

 
Προσωπικό
09 Φεβ 2018 06:19

Η λύση που εφαρμόσαμε...καθώς η ανακοίνωση ήταν αιφνιδιαστική...

Την Παρασκευή της "τσάντας" πολύ απλά δεν πάει η τσάντα σχολείο. Μεταφέρονται τα ελάχιστα απαραίτητα σε δύο ωραιότατες πλαστικές τσάντες (τις οποίες εάν πληρώσεις 0,04 λεπτά την κάθε μία μπορείς με την άνεσή σου να χρησιμοποιήσεις για περιβαλλοντική μόλυνση!!!).
Το σχήμα ορθογώνιο... με λαβή στο μήκος της οριζόντιας διάστασης... έτυχε να δίνουν τέτοιες τσάντες στο κατάστημα.
Ο συνδυασμός των δύο τσαντών επιτρέπει να έχεις και θήκη-χώρο για τυχόν ρούχα που έχουν τα μικρά παιδιά μαζί τους, δημιουργεί ξεχωριστό χώρο για το φαγητό κλπ.
Ούτως η άλλως τη Δευτέρα, τα πράγματα θα πρέπει με κάποιο τρόπο να πάνε στο σχολείο... και μάλιστα διαπιστώσαμε ότι η συνήθης τσάντα -η οποία είναι και ιδιαίτερα βαριά!!! - είναι περιττή!!!!

Αρα αντί πλαστική σακούλα τη Δευτέρα - κάπως πρέπει να πάνε τα απαραίτητα για την εκπαιδευτική διαδικασία της ημέρας.....- πλαστική σακούλα την Παρασκευή!!! και ενδεχομένως και κάθε ημέρα!!!

Οικονομική!!! Ελαφριά!!! και για την αποφυγή περιβαλλοντικής μόλυνσης-μη χρεωνόμαστε και 0,08 λεπτά κάθε φορά...-- απλά θα την αντικαταστήσουμε με κάποια υφασμάτινη από καραβόπανο την οποία θα ζωγραφίσει το παιδί με σχέδια της αρεσκείας του... να γλυτώσουμε και τις προεπιλογές των designers σχολικής τσάντας!!!!

Οτιδήποτε χρειάζεται αρκεί ο ΕΓΚΕΦΑΛΟΣ και η ΣΚΕΨΗ του παιδιού να επιστρέφουν τις Παρασκευές στο σπίτι αλώβητα... γιατί αυτά μάλλον θέλουν να κρατήσουν...

Περάστε χρόνο με τα παιδιά σας όχι γιατί είναι υπουργική οδηγία αλλά γιατί είναι οξυγόνο ζωής!!!

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean