Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Προεδρεύων Συνόδου Πρυτάνεων: Η δημιουργία του Παν. Δυτ. Αττικής θα έπρεπε να συνοδεύεται από ανάλυση των επιπτώσεων

Δημοσίευση: 16/02/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Η ίδρυση ενός νέου Πανεπιστημίου οφείλει να ανταποκρίνεται σε πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας και να υλοποιείται με ακαδημαϊκές διαδικασίες που εγγυώνται την ανάπτυξη του, τόνισε ο προεδρεύων της Συνόδου Πρυτάνεων, Πρύτανης του ΑΠΘ Περικλής Μήτκας και υπογράμμισε τα εξής:

Α. Η  περίπτωση ίδρυσης Πανεπιστήμιου μέσω της συγχώνευσης δύο ΤΕΙ απαιτεί  ιδιαίτερη προσοχή και σχεδιασμό.  Η σύνοδος θεωρεί αυτονόητο, ότι οποιαδήποτε πρωτοβουλία για την αναδιαμόρφωση  του χάρτη της  ανώτατης εκπαίδευσης  από την  πρώτη στιγμή όφειλε και οφείλει να περιλαμβάνει  την ουσιαστική  και θεσμική  συμμετοχή των ελληνικών πανεπιστημίων.  Δυστυχώς , δεν μας δόθηκε  αυτή η δυνατότητα.

Β. Η Σύνοδος ενημερώθηκε για το σχέδιο νόμου  όταν αυτό δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση .  Ο εξορθολογισμός τη τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας αποτελεί  στρατηγικής σημασίας  αναπτυξιακό στόχο, προϋποθέτει συνολικό σχεδιασμό με βάση τις ανάγκες της κοινωνίας, με ξεκάθαρους στόχους, οικονομική αποτίμηση και χρονικό προγραμματισμό. Η ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής γίνεται με διαδικασίες που αποτελούν πρόκριμα αντίστοιχων  αλλαγών στο άμεσο μέλλον και θα έχουν σοβαρές επιπτώσεις στην κοινωνική και ακαδημαϊκή συνοχή όλων των ΑΕΙ, αλλά και στις εργασιακές σχέσεις  πολλών αποφοίτων.  Σοβαρότατου εγχειρήματος  ιδίως μάλιστα σε μια περίοδο  που οι προϋπολογισμοί των Πανεπιστημίων  είναι σταθερά ελλειμματικοί,  θα προϋπέθετε ως ελάχιστο αναγκαίο  προαπαιτούμενο την εκπόνηση σχετικών  μελετών σκοπιμότητας και βιωσιμότητας .

Γ.  Επιπλέον θα έπρεπε να συνοδεύεται από ανάλυση των επιπτώσεων,  αφενός την  απορρόφηση των αποφοίτων του  νέου ιδρύματος από την αγορά εργασίας  και αφετέρου στη λειτουργία των άλλων Περιφερειακών Πανεπιστημίων και ΤΕΙ  .  Η απουσία τέτοιων μελετών  στη συγκεκριμένη περίπτωση  δυσχεραίνει  την κατανόηση των αναγκών που καλούνται να θεραπεύσουν η ίδρυση ενός επιπλέον πανεπιστήμιου  και ταυτόχρονη  κατάργηση όλων  των ΤΕΙ της Αττικής.

Δ. Παράλληλα, τίθεται εν αμφιβόλω  το μέλλον της τεχνολογικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Το κενό που θα δημιουργηθεί στην εκπαίδευση διαφορών ειδικοτήτων τεχνικού προσωπικού, δεν είναι σαφές αν μπορεί να καλυφθεί από τα προγράμματα επαγγελματικής    εκπαίδευσης διετούς φοίτησης.

Ε.  Η Σύνοδος των Πρυτάνεων επεσήμανε επίσης, κάποια ζητήματα ακαδημαϊκής προσέγγισης του θέματος, όπως την ίδρυση τμημάτων με αμφισβητούμενο γνωστικό αντικείμενο για πανεπιστημιακού επιπέδου ίδρυμα, τη δημιουργία προγραμμάτων σπουδών τετραετούς διάρκειας με αυτόματη πιστοποίηση, ενώ όλα τα υπόλοιπα ιδρύματα της χώρας θα πρέπει σύντομα να υποβληθούν στις διαδικασίες πιστοποίησης τίτλους σπουδών. Αλλαγές σε προγράμματα προπτυχιακών σπουδών, που απαιτούν συνήθως μακρά και προσεκτική σχεδίαση και εφαρμόζονται σταδιακά με σαφείς και λεπτομερείς προβλέψεις για το μεταβατικό στάδιο. Σ' αυτή την περίπτωση, δεν φαίνεται να έχει προηγηθεί τέτοια διαδικασία.

Ζ. Η δημιουργία τμημάτων με προγράμματα σπουδών τετραετούς διάρκειας, τα οποία θα παρέχουν ίδιους ή παρεμφερείς τίτλους με υπάρχοντα πανεπιστημιακά τμήματα πενταετούς διάρκειας. Η ύπαρξη τμημάτων με το ίδιο όνομα και διαφορετική διάρκεια φοίτησης θα δημιουργήσει σύγχυση και αντιδικίες, ως προς τα προσόντα των αποφοίτων που θα διεκδικούν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα. Η Σύνοδος διερωτάται, αν υπάρχει κάποια μελέτη η οποία να καταδεικνύει ότι η χώρα χρειάζεται λ.χ. περισσότερους μηχανικούς. Θεσμοθετείται αυτόματη μεταφορά όλων των σημερινών φοιτητών στα νέα τμήματα πανεπιστημίου, ενώ ο πανεπιστημιακός τίτλος θα πρέπει να απονεμηθεί μόνο σε όσους θα παρακολουθήσουν πλήρως τα νέα πανεπιστημιακού επιπέδου προγραμμάτων σπουδών. Επίσης, θεσμοθετείται η αυτόματη μετατροπή των θέσεων καθηγητών ενδιάμεσων βαθμίδων σε καθηγητές πανεπιστημίου, χωρίς καμιά διαδικασία ελέγχου.

Η. Η Σύνοδος αφήνοντας στην άκρη τα θέματα της ίδρυσης του πανεπιστημίου δυτικής Αττικής, όσον αφορά τη λειτουργία των ΕΛΚΕ, διαπιστώνει ότι τροποποιείται πάλι η ειδική διαδικασία ανάληψης υποχρέωσης για τους ΕΛΚΕ που προβλέπεται στον πρόσφατο ν.4485 προς το χειρότερο. Η νέα ρύθμιση θα επιτείνει τη γραφειοκρατία στους ΕΛΚΕ όλων των ιδρυμάτων. Επαναλαμβάνουμε, ότι η αποτελεσματική διαχείριση των ερευνητικών προγραμμάτων είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομική επιβίωση των πανεπιστημίων, αλλά και για τη διατήρηση χιλιάδων θέσεων εργασίας για νέες και νέους ερευνητές. Ζητάμε μια καλύτερη γραφή για τις διαδικασίες που πρέπει να ακολουθούμε.

Θ. Η Σύνοδος των Πρυτάνεων εκφράζει τις αντιρρήσεις της για τις συνεχείς αλλαγές, αναφορικά με τις μεταγραφές των φοιτητών και ζητά την πάγια εφαρμογή ενός συστήματος που θα λαμβάνει σοβαρά υπόψη την εκάστοτε κοινωνική και οικονομική πραγματικότητα, αλλά θα διασφαλίζει την ιδιότητα εκπαίδευσης που οφείλουν να προσφέρουν τα ιδρύματα της χώρας. Ένα σύστημα, παρακαλούμε κυρίες και κύριοι Βουλευτές, με διάρκεια στο χρόνο, να το ξέρουν οι ελληνικές οικογένειες και να κάνουν τον προγραμματισμό τους.

Ι. Διαπιστώνουμε, ότι σχετικά με το αίτημα για νομοθετική ρύθμιση ώστε τα επιδικασθέντα με αριθμό 4741 απόφαση της ολομέλειας του Σ.τ.Ε. να δοθούν αναδρομικά σε μέλη της ΔΕΠ, γίνεται μια ρύθμιση στο νομοσχέδιο έτσι ώστε να καταβάλλονται χωρίς την επιβάρυνση των ιδρυμάτων χωρίς υπερβολικές γραφειοκρατικές διαδικασίες .

 

 

 

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean