Εδώ και πολλά χρόνια γνωρίζετε ότι η ανώτατη παιδεία στην Ελλάδα είναι διχασμένη, χαρακτηριστικά δε χωρίζεται σε δύο τομείς, τα πανεπιστήμια και τα Τ.Ε.Ι. που και τα δύο φέρονται ως Α.Ε.Ι.. Το αποτέλεσμα ενός τέτοιου διχασμού είναι να υπάρχουν πολλές φορές τμήματα δύο ταχυτήτων στη χώρα, όπως η νοσηλευτική που είναι και ΠΕ και ΤΕ κατεύθυνσης.
Τα παραπάνω τόνισε η Πρύτανις ΤΕΙ Αθήνας Καθηγήτρια Μαρία Βενετίκου, στη σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, και υπογράμμισε τα εξής:
Α. Ο διχασμός που χαρακτηρίζει τόσα χρόνια την ανώτατη εκπαίδευση, είναι πια απαρχαιωμένος και αυτό προσπαθεί να θεραπεύσει φαντάζομαι το ΠΑΔΑ. Το χαιρετίζουμε σαν προσπάθεια, γιατί πιστεύουμε στην ενιαία ανώτατη εκπαίδευση στη χώρα μας και πιστεύουμε ότι κάθε διχασμός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι επιζήμιος για τους νέους στη φοίτηση και την απόδοση των ικανοτήτων τους. Πιστεύουμε και στην ενιαία δομή των ερευνητικών διαδικασιών, όταν συμμετέχουν φορείς της ανώτατης εκπαίδευσης. Πιστεύουμε, επίσης, ότι το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής είναι πρωτοβουλία που ΥΠΕΘ που προκύπτει από την ανάγκη αποκατάστασης της ισορροπίας σε αυτό το χώρο της ανώτατης παιδείας.
Β. Τα δύο δε Τ.Ε.Ι. Αττικής έχουν και το ξέρουμε όλοι πολύ καλά από καιρό υπερβεί την κλασική και την νομοθετικά οριοθετημένη αποστολή τους και αυτό φαίνεται από πολλές αξιολογήσεις της ΑΔΙΠ, επίσης, από θετική βαθμολόγηση στο ΕΛΙΔΕΚ, από τη συμμετοχή και των δύο Τ.Ε.Ι. σε ερευνητικά προγράμματα, από την υποδοχή των αποφοίτων στην αγορά και στα προγράμματα είτε προδιδακτορικών είτε μεταδιδακτορικών σπουδών είτε ελληνικών είτε ξένων πανεπιστημίων. Τα προγράμματα των σπουδών του Τ.Ε.Ι. Αθήνας είναι και αξιολογημένα και εκσυγχρονισμένα και με τη μετεξέλιξη των δύο Τ.Ε.Ι. θα εκσυγχρονιστούν ακόμη περισσότερο.
Γ. Παρόλα αυτά θα ήθελα να θέσω μερικά σημεία, που χρειάζονται ίσως μια δεύτερη ματιά, όπως είναι η αξιολόγηση των καθηγητών του Τ.Ε.Ι. Αθήνας και Πειραιά, γιατί σύμφωνα με το νομοσχέδιο οι καθηγητές πρώτης βαθμίδας θα ενταχθούν σε προσωποπαγείς θέσεις ως πανεπιστημιακοί και θα κριθούν για την ανάλογη μισθολογική τους εξέλιξη από 1/1/2019, ωστόσο πρέπει να αναφέρω ότι από το 2001 οι καθηγητές πρώτης βαθμίδας των δύο Τ.Ε.Ι. έχουν επαναξιολογηθεί και μάλιστα ύστερα από πτώση της βαθμίδας τους από καθηγητές πρώτης βαθμίδας σε αναπληρωτές. Η πληθώρα διαθέτει περισσότερα προσόντα, όπως διδασκαλία σήμερα σε αυτόνομα μεταπτυχιακά προγράμματα και ας ληφθεί υπόψη ότι υπάρχει καλό ερευνητικό έργο, ενώ παράλληλα τα Τ.Ε.Ι. και γνωρίζουμε πολύ καλά εκ του νόμου δεν είχαν τη δυνατότητα να εκπονήσουν διδακτορικές διατριβές, που αυτό σημαίνει ότι το έργο που παράγουν αυτή τη στιγμή είναι αξιολογότατο.
Δ. Επίσης, προφανώς το ζήτημα μετατροπής των μονίμων εκπαιδευτικών Αθηνών και Πειραιώς σε προσωποπαγείς θέσεις, κατά εμένα και για την αξιολόγησή τους επίσης, στερείται επιχειρημάτων.
Ε. Παράλληλα θα ήθελα, να τονίσουμε, ότι οι προσωποπαγείς θέσεις των καθηγητών ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά θα αμείβονται με τις παλιές αμοιβές, ενώ αυτοί οι καθηγητές θα αμείβονται ως ΤΕΙ και θα διδάσκουν στο ΠΑΔΑ.
Ζ. Κύριε Υπουργέ, θα ήθελα, να τονίσω, ότι θα πρέπει λίγο να προσέξετε τη βαθμίδα των λεκτόρων μια και είναι μια βαθμίδα που δεν έχει ουσιαστικά υπάρξει και θα πρέπει να προσεχθεί με μια δεύτερη ματιά.
Η. Επίσης, μερικά τμήματα στη διάρκεια συγχωνεύσεων θεωρούν, ότι δεν αντιπροσωπεύονται ορθά ή επαρκώς. Στη διάρκεια όποιων αναπροσαρμογών θα παρακαλούσα να ληφθεί υπόψη, επίσης, όπου χρειάζεται, θα πρέπει ή δυνατόν να φαίνονται οι εξωγενείς κατευθύνσεις συγχωνευμένων τμημάτων για να καθησυχάζονται οι φοιτητές και επίσης, να σας τονίσω, ότι οι απόφοιτοι των ΤΕΙ έχουν ολοκληρώσει κύκλο σπουδών 240 πιστωτικών μονάδων σε τετραετές πρόγραμμα, επομένως αντιστοιχούν σε πανεπιστημιακό πρόγραμμα σπουδών και πρέπει να λαμβάνεται υπόψη.
Θ. Αυτά είναι τα μόνα σημεία που φαντάζομαι με καλή θέληση και σύνεση πολιτικών και ακαδημαϊκών μπορούν, να θεραπευτούν κατάλληλα και εν συντομία στηρίζουμε και χαιρετίζουμε το ΥΠΕΘ και πιστεύουμε, ότι η κίνηση ίδρυσης του νέου πανεπιστημίου θα είναι επιτυχής κίνηση στην ανώτατη εκπαίδευση.
@Αλέξανδρος περαστικά σας...
Το δίκαιο νίκησε... Καλή μελέτη...