Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Δεν μπορούν να δικτυωθούν ανύπαρκτες οντότητες

Δημοσίευση: 19/03/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Δρ. Γιώργος Ζάχος
Διευθυντής Βιβλιοθήκης  Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
τ. Πρόεδρος του Γενικού Συμβουλίου Δημοσίων Βιβλιοθηκών, Γενικών Αρχείων του Κράτους
και Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης

Στο ΦΕΚ Β’ Αριθμ. 688/28-2-2018 δημοσιεύτηκε η Φ.14/22511/Δ1 Απόφαση του κ. Υπουργού Παιδείας με τίτλο « Ίδρυση Δικτύου Σχολικών Βιβλιοθηκών Δημόσιων Δημοτικών Σχολείων» - προσοχή Ίδρυση Δικτύου όχι  ίδρυση Σχολικών Βιβλιοθηκών.

Σύμφωνα με την ανωτέρω απόφαση στόχοι του Δικτύου θα είναι :

« α) η υποστήριξη της μάθησης, ως ανώτατο αγαθό όλων των ανθρώπων και κυρίως των μαθητών/τριών, προκειμένου να έχουν θέση και ρόλο στην πνευματική, την κοινωνικο-πολιτιστική και πολιτική ζωή, β) η ανάδειξη της Σχολικής Βιβλιοθήκης σε βασικό πυλώνα της Δια Βίου Μάθησης και της εκπαίδευσης για το περιβάλλον και την αειφορία και γ) η ενιαία και επιστημονικά τεκμηριωμένη αντιμετώπιση θεμάτων ίδρυσης, στελέχωσης, εξοπλισμού και αξιοποίησης των Σχολικών Βιβλιοθηκών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση» και η Σχολική Βιβλιοθήκη των Δημόσιων Δημοτικών Σχολείων, «αξιοποιώντας τα μέσα που της παρέχουν οι νέες Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας και το διαδίκτυο, βρίσκει πλέον τη θέση και το ρόλο της στη δημόσια εκπαίδευση, καθώς δύναται να ενταχθεί σε ευρύτερα Δίκτυα Βιβλιοθηκών,  να συνδεθεί με τη Βιβλιοθήκη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, καθώς και με τις Ακαδημαϊκές και Δημοτικές Βιβλιοθήκες»!!

Την απόφαση χαιρέτησε το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων που την χαρακτήρισε ως «πολιτική πράξη-ορόσημο στην ιστορία του εκπαιδευτικού συστήματος, καθώς συμπληρώνει ένα έλλειμμα δεκαετιών, που στέρησε τη δυνατότητα από το σύγχρονο σχολείο να απαντήσει στις ανάγκες που προέκυψαν από τις μεταβαλλόμενες εξελίξεις στις τεχνολογίες, τις επιστήμες και τις τέχνες»!.

Μάλιστα με μια αξιοπρόσεκτη ταχύτητα - σε λιγότερο από ένα μήνα από την Υπουργική Απόφαση – εκδόθηκε Εγκύκλιος για τη λειτουργία του Δικτύου η οποία  καθορίζει τις λεπτομέρειες ένταξης μιας Σχολικής Βιβλιοθήκης ενός Δημόσιου Δημοτικού Σχολείου στο Δίκτυο με την προϋπόθεση  να διαθέτει αυτόνομο χώρο για τη φιλοξενία της Σχολικής Βιβλιοθήκης και να ανοίγει για τρεις(3) ώρες την εβδομάδα ακριβώς. Ούτε μια ώρα παραπάνω!

Προφανώς στις τρείς αυτές ώρες κάθε εβδομάδα ο εκπαιδευτικός που θα ανοίγει τη Σχολική Βιβλιοθήκη θα μπορέσει να φέρει εις πέρας όλους τους μεγαλεπήβολους στόχους της Υπουργικής Απόφασης.

Το γεγονός ότι οι Βιβλιοθήκες στα Σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης είναι ελάχιστες – όσες φυτοζωούν από την εποχή της ίδρυσης τους επί υπουργίας Αρσένη-  και στα Δημοτικά Σχολεία είναι ανύπαρκτες είναι μια ασήμαντη λεπτομέρεια.

Σε επιβεβαίωση όλων των παραπάνω ήρθε και το Σχέδιο Νόμου «Αναδιοργάνωση των δομών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες Διατάξεις»  που δεν κάνει καμία αναφορά για Σχολικές Βιβλιοθήκες και δεν προβλέπει ούτε μία θέση Βιβλιοθηκονόμου – Ειδικού Πληροφόρησης στις χιλιάδες θέσεις προσωπικού και τις δεκάδες ειδικότητες που περιλαμβάνει.

Επειδή θεωρώ ότι κάποιοι οδήγησαν τον κ. Υπουργό να υπογράψει μια απόφαση  με εμφανή τον κίνδυνο να τον γελοιοποιήσουν, ενημερώνω ότι στο Γενικό Συμβούλιο Δημοσίων Βιβλιοθηκών και Γενικών Αρχείων του Κράτους, επί της θητείας μου ως Προέδρου του, είχαμε κάνει μια σημαντική  δουλειά για τις Σχολικές Βιβλιοθήκες και την είχαμε καταθέσει στο Υπουργείο Παιδείας.

Με βάση την μελέτη και τις προτάσεις που είχαμε καταθέσει:

1.    Οι Σχολικές Βιβλιοθήκες έχουν λόγο ύπαρξης μόνο εφόσον συνδεθούν με τις εφαρμοζόμενες εκπαιδευτικές πρακτικές του Σχολείου και του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

2.    Δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε Σχολικές Βιβλιοθήκες χωρίς να  υπάρχει ουσιαστική πολιτική βούληση στήριξής τους και χωρίς να διαθέσουμε πόρους και μέσα για αυτόν τον σκοπό. Όσες Υπουργικές Αποφάσεις και αν εκδοθούν χωρίς πόρους ( ανθρώπινους και οικονομικούς) δεν πρόκειται να υπάρξουν Σχολικές Βιβλιοθήκες!

3.    Δεν μπορούμε να λειτουργήσουμε τις Σχολικές Βιβλιοθήκες με εκπαιδευτικούς που προσπαθούν να συμπληρώσουν μερικές ώρες διδασκαλίας που τους λείπουν. Ο τρόπος στελέχωσης των Σχολικών Βιβλιοθηκών έχει λυθεί εδώ και χρόνια στις αναπτυγμένες εκπαιδευτικά χώρες.

4.    Δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε και να  λειτουργήσουμε Σχολικές Βιβλιοθήκες αν δεν λάβουμε υπόψη μας τις εξελίξεις της Πληροφοριακής τεχνολογίας.

5.    Δεν μπορούμε να σχεδιάζουμε με όρους του παρελθόντος. Πρέπει να διδαχθούμε από τις εξελίξεις στις αναπτυγμένες εκπαιδευτικά χώρες που ήδη μεταβαίνουν σε νέες υποστηρικτικές εκπαιδευτικές δομές όπως τα Σχολικά Πληροφορικά Κέντρα (I-centre)     και στα οποία ενοποιούν τις λειτουργίες Βιβλιοθήκης με αυτές του Εργαστηρίου Πληροφορικής κ.α..

Οι εκθέσεις ιδεών και οι μεγαλοστομίες δεν αποτελούν στοιχεία εφαρμόσιμων πολιτικών που έχουμε ανάγκη στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.

Σε κάθε περίπτωση πρέπει πρώτα να δημιουργήσουμε  Βιβλιοθήκες στα Σχολεία μας και μετά να τις δικτυώσουμε!

Δυστυχώς δεν μπορούμε ακόμη να δικτυώσουμε ανύπαρκτες οντότητες!

 

 

 

Σχόλια (2)

 
Δέσποινα Κ.
19 Μαρ 2018 12:29

Βιβλιοθήκες χωρίς βιβλία και χωρίς βιβλιοθηκονόμους δεν γίνονται απλά.

 
Δαναη Γ.
19 Μαρ 2018 14:14

Θεωρώ οτι το υφιστάμενο στο Υπουργείο Παιδείας Γενικό Συμβούλιο Βιβλιοθηκων φέρει την μεγαλυτερη ευθύνη για αυτή την αποφαση. Για δύο λόγους¨
-είτε δεν ελαβαν υπόψη τους την υπαρξή του
-είτε αδιαφόρησαν για τις όποιες, αν υπήρξαν, αντιρρήσεις.

Στο Γενικό Συμβούλιο συμμετέχουν διευθυντες βιβλιοθηκων, η προεδρος της ΕΕΒΕΠ και άλλοι πραγμα που σημαίνει οτι βρίσκονται εκει χωρίς να έχουν κανένα ρόλο.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean