Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Επιφυλακτικοί οι εκπαιδευτικοί με τις αλλαγές στην Παιδεία

Παρουσίαση έρευνας της Global Link στα Education Leaders Awards 2018 powered by RDC Informatics
Δημοσίευση: 17/05/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Αντικειμενικό αλλά όχι δίκαιο θεωρούν στην πλειονότητά τους οι εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων, ενώ εκφράζουν επιφυλάξεις για το αν θα ωφελήσουν τελικά την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας οι συγχωνεύσεις Πανεπιστημίων και ΤΕΙ που βρίσκονται σε εξέλιξη σε αρκετές περιοχές.  

Συνολικά, τα σημαντικότερα προβλήματα που αναγνωρίζουν σήμερα οι εκπαιδευτικοί στον χώρο της παιδείας είναι η έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού (71%), η υποχρηματοδότηση (66%)  η έλλειψη αξιολόγησης και οι ελλιπείς υποδομές (44%). Ακόμη το 97% απαντάει ότι οι κυβερνήσεις στην Ελλάδα ασχολούνται με τα προβλήματα της νεολαίας «καθόλου ή λιγότερο από όσο πρέπει».

Τα παραπάνω είναι μερικά μόνο από τα συμπεράσματα της μεγάλης πανελλαδικής έρευνας που ολοκλήρωσε τις προηγούμενες ημέρες η Global Link για την Boussias Communications ενόψει της απονομής των Education Leaders Awards 2018 powered by RDC Informatics.

Τα Education Leaders Awards 2018 powered by RDC Informatics, διοργανώνονται για 3η συνεχή χρονιά με στόχο να επιβραβεύσουν τους Εκπαιδευτικούς Οργανισμούς και τους Επιχειρηματικούς Φορείς που συστηματικά επενδύουν και καινοτομούν, ώστε το ανθρώπινο κεφάλαιο της Ελλάδας να αποδώσει στην κοινωνία το σύνολο των γνώσεων, των δεξιοτήτων και των ταλέντων που οδηγούν στην καινοτομία και την πρόοδο.

Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής είναι φέτος η πρόεδρος του Δικτύου για τη Μεταρρύθμιση στην Ελλάδα και την Ευρώπη και πρώην υπουργός Παιδείας, κυρία Άννα Διαμαντοπούλου.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 1.248 εκπαιδευτικούς δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων απ’ όλη τη χώρα (29% από την Αθήνα, 16% από τη Μακεδονία, 14% από τη Θεσσαλονίκη, 7% από την Πελοπόννησο, κ.λπ.).

Τα παρακάτω είναι μερικά από τα αποτελέσματα της έρευνας με βάση τις απαντήσεις των ερωτηθέντων:

•    Ποια είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα της παιδείας στην χώρα μας; Η έλλειψη στρατηγικού συνολικού σχεδιασμού, απαντάει το 71% του δείγματος. Ακολουθούν οι απαντήσεις: η υποχρηματοδότηση 66%, η έλλειψη αξιολόγησης και οι ελλιπείς υποδομές (44%), τα αναχρονιστικά προγράμματα σπουδών (27%), οι πελατειακού χαρακτήρα νοοτροπίες (18%), η έλλειψη λογοδοσίας (16%), τα κρούσματα βίας και η έλλειψη τάξης και εφαρμογής των κανόνων (12%).

•    Στην ερώτηση αν τα προγράμματα καινοτομίας στην ελληνική εκπαίδευση έχουν αποτέλεσμα το 77% απαντάει ότι έχουν αποτέλεσμα και είναι απαραίτητα (73% καταγράφηκε στην ίδια κατηγορία το 2017), ενώ το 49% απαντάει ότι δεν αξιοποιούνται ποτέ (34% ήταν το αντίστοιχο ποσοστό το 2017, κάτι που δείχνει ότι η εμπιστοσύνη των εκπαιδευτικών στην αξιοποίηση των αποτελεσμάτων των προγραμμάτων καινοτομίας έχει μειωθεί πολύ μέσα σε μια μόνο χρονιά).

•    Πρέπει να επεκταθεί η χρήση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση με τη μορφή ταμπλέτας αντί βιβλίων ή μαθημάτων μέσω διαδραστικών πινάκων και τηλεκπαίδευσης μέσω σχολείων; Το 50% απαντάει όχι γιατί το μάθημα πρέπει να γίνεται με σχολικά βιβλία (με το 72% ωστόσο των ιδιοκτητών σχολών να πιστεύουν αυτό) και το 47% απαντάει ναι, θα απελευθερώσουν τη διδασκαλία.

•    Έχετε εμπιστοσύνη στο εκπαιδευτικό έργο της χώρας; Το 80% απαντάει ναι, αν και ένα 17% αποκρίθηκε όχι, κυρίως οι ιδιοκτήτες σχολών 60% και η ιδιωτική εκπαίδευση 50%.

•    Το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων ένα 69% του δείγματος το κρίνει αντικειμενικό (64% το 2017) και ένα 45% δίκαιο (40% το 2017). Το 31% παρόλα αυτά κρίνει ότι δεν είναι αντικειμενικό (36% το 2017) και το 55% ότι δεν είναι δίκαιο (60% το 2017).

•    Το 71% του δείγματος κρίνει ότι το σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας πρέπει να αλλάξει, με το 82% να δίνει την ίδια απάντηση την περασμένη χρονιά, δείγμα προφανώς της κόπωσης του εκπαιδευτικού χώρου από τις συνεχείς προτάσεις για αλλαγές στο θέμα. Πάντως οι φετινές απαντήσεις προέρχονται στην πλειονότητα τους (82%) από την περιοχή της Κρήτης και από ιδιοκτήτες σχολών (82%).

•    Εμπιστοσύνη στα Ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας έχει το 80% των ερωτηθέντων (90% στην Αθήνα), ενώ το 16% απαντάει ότι δεν τα εμπιστεύεται.

•    Το 45% του δείγματος (62% στα νησιά, 57% στην Κρήτη και 51% στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ) απαντάει ότι "οι συγχωνεύσεις Πανεπιστημίων και ΤΕΙ δεν θα ωφελήσουν την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας τα επόμενα χρόνια".

•    Το 48% αναφέρει ότι οι φοιτητές των Ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας πρέπει να επιλέγονται από το κράτος με τη συνεργασία πανεπιστημίων και ΤΕΙ και το 46% ότι τα πανεπιστήμια πρέπει να ορίζουν τα κριτήρια και τον αριθμό των εισακτέων τους.

•    Το 49% των ερωτηθέντων απαντάει ότι η όποια μέθοδος αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου δεν πρέπει να συνδεθεί με την μισθολογική τους εξέλιξη ή τις προαγωγές τους. Το 46% (με το 76% των προερχόμενων από την ιδιωτική εκπαίδευση) κρίνει ότι πρέπει να συνδεθεί.

•    Στην ερώτηση εάν κατά την οικονομική περίοδο που διανύει η χώρα τα δημόσια σχολεία λειτουργούν επαρκώς, το 40% απαντάει ότι δεν λειτουργούν επαρκώς, με το 64% των εργαζομένων στην ιδιωτική εκπαίδευση να δηλώνει το ίδιο και το 39% να απαντάει ότι λειτουργούν επαρκώς.

•    Το 66% του δείγματος αναφέρει ότι η διδακτική ύλη στα σχολεία είναι μεγάλη και δεν καλύπτεται, ενώ το 72% αναφέρει ότι χάνονται διδακτικές ώρες από τα κενά εκπαιδευτικών στα σχολεία και το 83% ότι οι τάξεις χρειάζονται περισσότερη οργάνωση. Τέλος, το 89% απαντάει ότι υπάρχουν σοβαρά προβλήματα υποδομών στα σχολεία.

•    Το 79% απαντάει ότι νιώθει απαισιοδοξία από τις αλλαγές στην παιδεία που προετοιμάζονται από τις εκάστοτε κυβερνήσεις τα τελευταία χρόνια.

•    Τα σημαντικότερα αγαθά σε μια κοινωνία για το 89% του δείγματος είναι η παιδεία, για το 69% η ειρήνη και η δημοκρατία, για το 33% η αλληλεγγύη, για το 13% η ασφάλεια, για το 11% η ευμάρεια και η οικονομική άνεση, για το 9% η υποστήριξη ευπαθών κοινωνικών ομάδων και για το 8% οι κοινές δράσεις πολιτών.

•    Τα τρία σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι νέοι σήμερα στην Ελλάδα κατά τους εκπαιδευτικούς είναι κατά 65% η ανεργία, κατά 52% η έλλειψη στόχων, κατά 36% η φτώχεια και οι χαμηλοί μισθοί. Ακολουθεί, ωστόσο, η παιδεία και το εκπαιδευτικό σύστημα κατά 30%.

Συμπερασματικά:

•    Τα κρούσματα βίας μάλλον υποτιμούνται καθώς θεωρούνται σαν το λιγότερο σημαντικό πρόβλημα.

•    Οι εκπαιδευτικοί επικροτούν και επιζητούν τη στήριξη των προγραμμάτων αριστείας και καινοτομίας στα σχολεία.

•    Καταγράφεται ελλιπής αξιοποίηση αυτών, ενδεχομένως αποτέλεσμα της ασυνέχειας στη διοίκηση. Χρειάζεται ενίσχυση προγραμμάτων επιχειρηματικότητας και επαφής με την αγορά εργασίας από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Οι εκπαιδευτικοί είναι θετικοί προς αυτά και η οικονομία τα έχει ανάγκη.

•    Ζητείται αναθεώρηση πανελλαδικών εξετάσεων που θεωρούνται μεν αντικειμενικές, αλλά οι απόψεις διίστανται στο κατά πόσο είναι δίκαιες.

•    Μεγαλύτερη έμφαση να δοθεί στο ρόλο των πανεπιστήμιων στην επιλογή των φοιτητών τους.

•    Οι εκπαιδευτικοί εμφανίζονται θετικοί στην εφαρμογή προγραμμάτων αξιολόγησης η έλλειψη της οποίας θεωρείται από τα σημαντικότερα προβλήματα της παιδείας. Δεν επιθυμούν όμως τη σύνδεσή της με την μισθολογική τους εξέλιξη και προαγωγή. Απαιτείται σύνδεση της αξιολόγησης με προγράμματα άμεσης επιμόρφωσης ώστε να κερδηθεί η εμπιστοσύνη των εκπαιδευτικών.

•    Η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών αισθάνεται απαισιοδοξία για τις αλλαγές των τελευταίων ετών στην παιδεία από τις εκάστοτε κυβερνήσεις.

•    Οι περισσότεροι θεωρούν ότι η συγχώνευση Πανεπιστημίων και ΤΕΙ δεν θα έχει θετικό αποτέλεσμα στη λειτουργία της ανώτατης εκπαίδευσης.

•    Παρά τα προβλήματα υπάρχει εμπιστοσύνη στο εκπαιδευτικό έργο σχολείων, ΤΕΙ, ΑΕΙ.

•    Η επιθυμία εργασίας στο εξωτερικό έχει μειωθεί σε σύγκριση με την περσινή μέτρηση. Αυτό συμβαδίζει με ευρήματα άλλων ερευνών που δείχνουν θετικές προσδοκίες για την πορεία της χώρας.

•    Η Πολιτεία οφείλει να αξιοποιήσει τη θετική διάθεση και τις υψηλές αξίες της εκπαιδευτικής κοινότητας ώστε να αντιμετωπιστούν τα σοβαρά προβλήματα των νέων μας.  

Η έρευνα θα παρουσιαστεί κατά την τελετή απονομής των βραβείων.

Η Τελετή Απονομής των Education Leaders Awards 2018 powered by RDC Informatics, θα πραγματοποιηθεί αύριο, Παρασκευή 18 Μαΐου, στο Συνεδριακό Κέντρο Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (Π. Ράλλη & Θηβών) στις 7:30μμ.

Τιμητικά βραβεία θα δοθούν από τα μέλη της κριτικής επιτροπής:

- στους πέντε φοιτητές (μέλη του Μαθηματικού τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών) που τιμήθηκαν στον 24ο Μαθηματικό φοιτητικό διαγωνισμό IMC (International Mathematics Competition) που πραγματοποιήθηκε στη Βουλγαρία. Πρόκειται για τον μεγαλύτερο παγκόσμιο μαθηματικό διαγωνισμό για φοιτητές που διοργανώνεται από το University College London και στον οποίο οι φοιτητές διαγωνίζονται δύο ημέρες σε πέντε προβλήματα την ημέρα. Η ομάδα κέρδισε ένα χρυσό μετάλλιο, δύο αργυρά και δύο χάλκινα μετάλλια. Είναι οι Γιώργος Κοτσόβολης (χρυσό μετάλλιο), Αντώνης Ζητρίδης (αργυρό μετάλλιο),Μιχάλης Σαράντης (αργυρό μετάλλιο), Νίκος Γκούμας (χάλκινο μετάλλιο), Γιώργος Γαβριλόπουλος (χάλκινο μετάλλιο).
 
- στην Ελληνοκύπρια Άντρια Ζαφειράκου, που βραβεύτηκε για την ιδιαίτερη παιδαγωγική της μέθοδο και την επίδραση των καλλιτεχνικών μαθημάτων στη κριτική σκέψη των παιδιών. Διδάσκει στο κοινοτικό σχολείο Alperton, στο προάστιο Brent, από τις φτωχότερες και πολυπολιτισμικές περιοχές της Αγγλίας. Με το 85% των μαθητών της να μην έχουν τα αγγλικά ως μητρική γλώσσα, έμαθε τις βασικές φράσεις σε 35 γλώσσες συμπεριλαμβανομένων των Γκουτζαράτι, Χίντι και Ταμίλ ώστε να βελτιώσει την επικοινωνία με τα παιδιά και τις οικογένειες τους.
 
- στον καθηγητή στην Ιατρική σχολή του Χάρβαρντ των ΗΠΑ και ογκολόγο στο General Hospital της Μασαχουσέτης Οθωνα Ηλιόπουλο, ο οποίος πραγματοποιεί έρευνα υψηλού επιστημονικού επιπέδου σχετικά την γενετική προδιάθεση σε θέματα κακοηθειών και συμμετέχει στην οργάνωση δικτύου «ιατρική ακριβείας» στη χώρα μας.

- στον επικεφαλής έρευνας και σχεδιασµού των ηλεκτρικών κινητήρων της Tesla Motors Κωνσταντίνο Λάσκαρη, απόφοιτο του ΕΜΠ και έναν από τους ανθρώπους που βοήθησε να έλθει η Tesla στην Ελλάδα και να ιδρύσει την Tesla Greece που σύντομα ξεκινάει την έρευνά της από το ερευνητικό κέντρο του Δημόκριτου.

- στο esos.gr, την καθημερινή ηλεκτρονική εφημερίδα και για τις τρεις βαθμίδες ιδιωτικής και δημόσιας Εκπαίδευσης, που ξεκίνησε πριν δώδεκα χρόνια. Βρίσκεται στην «καρδιά» της εκπαιδευτικής επικαιρότητας με περισσότερους από 30.000 εκπαιδευτικούς, γονείς, μαθητές και φοιτητές να το διαβάζουν ημερησίως.

 

 

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ