Το Μηχανογραφικό Δελτίο για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2018

22/05/2018

Ενημερώθηκε: 25/05/2018, 16:41

Άκουσε το άρθρο

Ανακοινώθηκαν  από το υπουργείο Παιδείας τα Μηχανογραφικά Δελτία  για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2018 .

1. ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ  ΤΟ ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ (Μ.Δ.) ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ 2018 ΜΕ 4 ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΠΕΔΙΑ (Ε.Π.)

2. ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ  ΤΟ ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ (Μ.Δ.) ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ 2018 ΜΕ 5 ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΠΕΔΙΑ (Ε.Π.)

3. ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ  ΤΟ  ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ (Μ.Δ.) ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ή ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑΣ Β ́) 2018 ΜΕ ΤΟ ΠΑΛΑΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΟ 10% ΤΩΝ ΘΕΣΕΩΝ ΧΩΡΙΣ ΝΕΑ ΕΞΕΤΑΣΗ

Οι υποψήφιοι μπορούν να μελετήσουν ή/και να εκτυπώσουν το μηχανογραφικό δελτίο που τους ενδιαφέρει και συγκεκριμένα:

- το μηχανογραφικό δελτίο ΓΕΛ 2018 για τους υποψήφιους που συμμετέχουν στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις ΓΕΛ  

- το μηχανογραφικό δελτίο ΓΕΛ 2018 μόνο για το 10% των θέσεων εισακτέων, χωρίς νέα εξέταση, για τους  υποψήφιους που συμμετείχαν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2017 ή 2016 με το Νέο σύστημα ]

- το μηχανογραφικό δελτίο ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ (Ομάδας Β) 2018, μόνο για το 10% των θέσεων εισακτέων, χωρίς νέα εξέταση για τους  υποψήφιους που συμμετείχαν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2016 με το Παλαιό σύστημα

Για τη διαδικασία ηλεκτρονικής υποβολής του μηχανογραφικού δελτίου, θα ακολουθήσει αναλυτική ενημέρωση.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (26)

Πληροφορικος
|

@αλλεργικος,

Δεν διαφωνω, αλλα με την ιδια λογικη καθε τι "τεχνικο" θα πρεπει να διδασκεται στο γυμνασιο: ιατρικη (για να μην κινδυνευσει η ζωη μου), φαρμακευτικη (για να μην κανω καταχρηση φαρμακων και ουσιων), κτηνιατρικη + γεωπονια + διατροφολογια (για να μαθω να θρεφομαι σωστα), μηχανικη αυτοκινητων (για να μην με κοροιδευει το μαστορι και χασω την ζωη μου απο κακη αλλαγη φρενων)

Ολα αυτα ειναι απειρως πιο σημαντικα απο τον στουρναρα, εχουν να κανουν με την ζωη μου και γην υγεια μου αμεσα. Αυτο τι σημαινει; Οτι θα πρεπει να μπουν και αυτα στο γυμνασιο; Ποιο ειναι τελικα το κριτηριο απο το οποιο προκυπτει ποιο μαθημα πρεπει να μπει και ποιο οχι;

Αρχές Οικονομίας
|

@Αλλεργικός στο σανό
Τα παιδιά διδάσκονται το αντικείμενο:

Υπήρχε παλιά υποχρεωτικό μάθημα βασικών Οικονομικών, «Αρχές Οικονομίας», στην Α' Λυκείου.

Τώρα υπάρχει υποχρεωτικό μάθημα «Πολιτική Παιδεία (Οικονομία, Πολιτικοί Θεσμοί και Αρχές Δικαίου και Κοινωνιολογία)», με 3 ώρες στην Α' Λυκείου και με 2 ώρες στη Β' Λυκείου.

Δε χρειάζονται παραπάνω ώρες.

Αλλεργικός στο σανό
|

Πληροφορικε ο Στουρναρας δεν σε χρεωσε σε λιγοτερο απο 6 μηνες με πλεον των 150 δις σε απωλειες ΑΕΠ κλπ. Αυτα ομως δεν τα λεει η πληροφορικη αλλα το μαθημα που θα πρεπει να εισαχθει χθες στο Γυμνασιο.

Θέματα Πανελλαδικών
|

- Χάσμα μεταξύ του επιπέδου δυσκολίας διδακτέας ύλης και εξεταζόμενων στις Πανελλήνιες θεμάτων.

Πολύ σωστη παρατήρηση.

Τόσα χρόνια είναι κοινό μυστικό ότι χωρίς εξωσχολική προετοιμασία είναι σχεδόν αδύνατον για έναν μαθητή να πετύχει υψηλή βαθμολογία στις τελικές εξετάσεις, ακόμα και αν αφιερώσει πολύ χρόνο σε προσωπική μελέτη.

Η λύση δεν είναι να γίνουν πανεύκολα τα θέματα των εξετάσεων (όπως το 2000 και το 2001) αλλά να προετοιμαστούν κατάλληλα οι μαθητές για θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας:

Ας οργανωθούν απογευματινά τμήματα ουσιαστικής ενισχυτικής διδασκαλίας μέσα στα σχολεία (μέχρι τις 6 το απόγευμα), ένας θεσμός που δυστυχώς ατόνησε.

Ας δίνονται συνοδευτικά βιβλία Ασκήσεων στους μαθητές της Γ' Λυκείου ώστε να μην αναγκάζονται τα παιδιά να αγοράζουν φροντιστηριακά βοηθήματα.

Θανασης
|

@Αλλεργικός
Συμφωνώ. Και συμπληρώνω, πως ούτε ο Γιάννος, ούτε ο Αλογοσκούφης, ούτε ο Παπακωνσταντίνου θα είχαν εκλεγεί, ούτε φυσικά ο Στουρνάρας του οποίου οι προβλέψεις όταν ήταν στο ΙΟΒΕ αποδείχθηκαν σανό, στο οποίο δηλώνεις αλλεργικός, θα ήταν κεντρικός τραπεζίτης. Φαντάζομαι συμφωνείς, εκτός αν η αλλεργία εμφανίστηκε όψιμα και αφορά συγκεκριμένες ποικιλίες σανού και όχι όλες.
Στα των εξεταζόμενων μαθημάτων τώρα, θα πρέπει οι σχολές που υποδέχονται φοιτητές να έχουν λόγο, αν το επιτρέπει φυσικά τόσο το κόστος που συνεπάγεται η αύξηση των εξεταζόμενων μαθημάτων όσο και οι πανίσχυρες συντεχνίες των "παραδοσιακών" ειδικοτήτων, οι οποίες επί δεκαετίες σιωπούν μπροστά στο χάσμα του επιπέδου δυσκολίας διδακτέας ύλης και εξεταζόμενων στις Πανελλήνιες θεμάτων για λόγους που εύκολα αντιλαμβανόμαστε. Για την ανάγκη ύπαρξης της Επιστήμης Υπολογιστών στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση τον 21ο αιώνα δεν νομίζω ότι χρειάζεται ιδιαίτερη επιχειρηματολογία και παράθεση αναφορών, μια απλή έρευνα στο Διαδίκτυο αρκεί. Το μάθημα της ΑΕΠΠ ήταν μια καλή αρχή πριν 18 χρόνια, πλέον δεν αρκεί.

Πληροφορικος
|

Ας εξετασουμε και τι γινεται μια φορα μεσα στα πανεπιστημια, ειτε δωσει κανεις φυσικη ειτε χημεια ειτε αοθ, τελικα αποφοιτει απο οποιο τμημα και αν σπουδασε (δεν υπαρχει σημαντικο drop out τα τελευταια ετη σε 4ετη/5ετη τμηματα πληροφορικης)

Αρα; Αβιαστο το πρωτο συμπερασμα οτι ειτε δεν παιζει ρολο σε τι εξεταστηκε γιατι καλυφθηκε η αναγκαια φυσικη στο πανεπιστημιο ειτε ολοι βρισκουν εναν τροπο να αποφοιτησουν ακομα και αυτοι που δεν θα επρεπε

Αλλεργικός στο σανό
|

Αν διδασκονταν περισσοτερες ωρες το ΑΟΘ απο το Γυμνασιο ισως ο Βαρουφακης δεν θα ειχε καν εκλεγει βουλευτης αλλα επειδη δεν διδασκεται θα τον ξεχρεωσουν τα δισεγγονα σας. Next question.

Οχι αλλο ΑΟΘ
|

Mπραβο στον @ Αποφοιτο Πληροφορικης που μια χαρα τα λεει και τα τεκμηριωνει. Συμφωνω μαζι σου 100% (Φυσικος με μεταπτυχιακο στην Πληροφορικη). Γιατι αυτη η εμμονη με τα οικονομικα; Καμια λογικη σχεση μεταξυ ΑΟΘ και Πληροφορικης, εκτος αν εχουμε συνηθισει να αποκαλουμε την εισαγωγη δεδομενων και την επεξεργασια αριθμων στο λογιστικο φυλλο ... Πληροφορικη. Σαφεστατα και ειναι μια νεα επιστημη που δεν γεννηθηκε με παρθενογενεση απο το πουθενα αλλα προεκυψε απο τα Μαθηματικα και τη Φυσικη ! Τα οικονομικα που κολλανε;

Βανα
|

Δυστυχως δεν ειναι μονο αυτα τα "στραβα"...... Υποψηφιοι του 3 πεδιου
ενω δινουν φυσικη κατευθυνσης δεν μπορουν να δηλωσουν Φυσικο .....
Τι να πεις....
Και κατι ακομα ... σε προσφατη ρυθμιση οι στρατιωτικοι γονεις υποψηφιων μια εβδομαδα επιπλεον αδεια "για να βρισκονται κοντα στα παιδια τους"..... τα υπολοιπα παιδια δεν
εχουν ψυχη??? Οι υπολοιποι γονεις γιατι να μην μπορουν να ειναι διπλα στα παιδια τους.....
Μια ζωη τα ιδια...........

Κρανιάς Γ.
|

Ωραία ιδέα, θα την επεξεργαστούμε και αυτή

Χημεία, Βιολογία, Αρχές Οικονομικής Θεωρίας
|

Οι περισσότερες δυσλειτουργίες προκύπτουν από το γεγονός ότι οι υποψήφιοι δίνουν πλέον μόνο 3 μαθήματα και Έκθεση.

Γιατί δεν επανερχόμαστε στα 4 μαθήματα Προσανατολισμού συν την Έκθεση;

Τα πανεπιστήμια ας αποφασίσουν ξεχωριστά ποια μαθήματα θέλουν, όπως στο εξωτερικό:

α) Τμήματα Επιστημών Υγείας, Γεωπονίας, Διατροφής, Βιολογίας, Χημείας, Περιβάλλοντος: Χημεία, Βιολογία, Μαθηματικά, Φυσική, Έκθεση

β) Τμήματα Μεταλλειολόγων, Επιστήμης Υλικών, Χημικών Μηχανικών: Μαθηματικά, Χημεία, Φυσική, ΑΕΠΠ, Έκθεση

γ) Τμήματα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών: Μαθηματικά, Σχέδιο, Φυσική, ΑΕΠΠ ή Χημεία, Έκθεση

δ) Τμήματα Νομικής, Φιλολογίας: Αρχαία, Ιστορία, Λατινικά, Έκθεση, Μαθηματικά Γενικής Παιδείας (ως ένα βασικό μη θεωρητικό μάθημα)

ε) Τμήματα Κοινωνιολογίας, Ψυχολογίας: Αρχαία, Ιστορία, Κοινωνιολογία/Ψυχολογία, Έκθεση, Μαθηματικά Γενικής Παιδείας

στ) Οικονομικά Τμήματα, Τμήματα Διοίκησης Επιχειρήσεων: Μαθηματικά, ΑΟΘ, ΑΕΠΠ, Έκθεση + κάποιο νέο μάθημα με στοιχεία από Διοίκηση Επιχειρήσεων, Κοινωνιολογία κ.α.

ζ) Παιδαγωγικά Τμήματα: Μαθηματικά, Έκθεση, Κοινωνιολογία/Ψυχολογία, ΑΕΠΠ, Φυσική Γενικής Παιδείας

Αντίστοιχα τα τμήματα Μαθηματικών, Φυσικής, Μηχανολόγων, Ηλεκτρολόγων κτλ. θα εξετάζουν Μαθηματικά και Φυσική αλλά θα δίνουν περισσότερες επιλογές συνδυασμών στα υπόλοιπα μαθήματα.

Οι συντελεστές βαρύτητας 0,9 και 0,4 μόνο βλάβη προκαλούν. Ειδικά στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο οι μαθητές δίνουν Βιολογία Γενικής και Νεοελληνική Γλώσσα και μπορούν να γίνουν Νοσηλευτές!

Απόφοιτος Πληροφορικής
|

Για την Πληροφορική στη Β' θμια γράφω παραπάνω:

«Οι μαθητές του 2020 έχουν ήδη εξοικειωθεί με τους Η/Υ και το Web, τόσο στο σχολικό όσο και στο εξωσχολικό περιβάλλον.

Ένα βασικό μάθημα Αλγορίθμων, Προγραμματισμού και Συστημάτων (πχ. βασικοί Αλγόριθμοι, αρχές προγραμματισμού με Python, εισαγωγή στο περιβάλλον Linux, ίσως εισαγωγικά θέματα Βάσεων Δεδομένων, Λογικής Σχεδίασης και Δικτύων κτλ.) θα μπορούσε να εισαχθεί στα νέα προγράμματα σπουδών Πληροφορικής Λυκείου αλλά προφανώς όχι σε βάρος των υπολοίπων βασικών γνωστικών πεδίων».

Χρειάζονται νέα ύλη και νέα σχολικά βιβλία, με ξεκάθαρο επιστημονικό προσανατολισμό στα θεμέλια της Επιστήμης της Πληροφορικής (θεμελιώδεις Αλγόριθμοι και Διακριτές Δομές, Λογική, Συνδυαστική, Θεωρία Υπολογισμού, Γλώσσες Προγραμματισμού κτλ.)

Προφανώς η Πληροφορική έχει θέση στα σχολεία.

Το ΑΕΠΠ όμως δε βοηθά στη διδασκαλία της και γι'αυτό πρέπει να καταργηθεί.

Απόφοιτος Πληροφορικής
|

Για την εξέταση στο Λύκειο:

Προφανώς πρέπει να τροποποιηθεί το ισχύον σύστημα ώστε ο μαθητής να εξεταστεί *και* σ' ένα αναθεωρημένο μάθημα Πληροφορικής (όχι το ισχύον ΑΕΠΠ) για την εισαγωγή σε τμήματα Πληροφορικής.

Δηλαδή, για τμήματα Πληροφορικής (πενταετή και τετραετή): Μαθηματικά, Φυσική, Πληροφορική, Έκθεση.

Αντίστοιχα, για τμήματα Χημείας: Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Έκθεση.

Είναι σαφές ότι τα Μαθηματικά και η Φυσική πρέπει να αποτελούν εξεταζόμενα μαθήματα βαρύτητας, όπως συνέβαινε επί τόσα χρόνια.

Τα δικά μου ερωτήματα είναι τα εξής:

- Εσείς συμφωνείτε με το να εξετάζονται οι μαθητές Λυκείου σε Μαθηματικά (μάθημα 1ης βαρύτητας, συντελεστής 1,3) και ΑΟΘ (μάθημα 2ης βαρύτητας, συντελεστής 0,7) για την εισαγωγή σε σχολές Πληροφορικής; Δηλαδή, συμφωνείτε με την αντικατάσταση της Φυσικής από το ΑΟΘ;

- Δεν θεωρείτε απαράδεκτο την τοποθέτηση τετραετών τμήματα Πληροφορικής σε άλλο πεδιό από τα πενταετή τμήματα Πληροφορικής; Με ποιο σκεπτικό ένα τμήμα Πληροφορικής βρίσκεται στο πεδίο των Οικονομικών Σχολών;

ΥΓ. Είμαι επαγγελματίας Πληροφορικής και ως τέτοιος διδάσκω ΑΕΠΠ σε μαθητές Λυκείου. Δεν έχει νόημα να ψάχνετε φαντάσματα - το συγκεκριμένο μάθημα είναι προβληματικό και, όπως αναλύω παραπάνω, δεν προετοιμάζει για πανεπιστημιακές σπουδές Πληροφορικής.

Γιώργος Μπουγιούκας
|

@Απόφοιτος Πληροφορικής (κατά το πρώτο πτυχίο) - Αυτό που ενδιαφέρει την κουβέντα μας δεν είναι το πρώτο σου πτυχίο (ούτε το προφανές δικό μου), αλλά το πτυχίο βάσει του οποίου ασκείς επαγγελματική δραστηριότητα. Πες μας λοιπόν τώρα μιας και το φερε η κουβέντα ποια είναι ακριβώς αυτή η επαγγελματική δραστηριότητα, για να καταλάβουμε επιτέλους το μένος σου να εξαφανίσεις το μάθημα της Πληροφορικής, δηλαδή την ΑΕΠΠ, από την β'/βάθμια εκπαίδευση ή να αποκλείσεις το μάθημα της Πληροφορικής από τις εισαγωγικές εξετάσεις για τις σχολές Πληροφορικής, έτσι ώστε να εισάγεται κανείς σε σχολή Πληροφορικής έχοντας εξεταστεί σε οποιοδήποτε άλλο μάθημα εκτός από την Πληροφορική..

Απόφοιτος Πληροφορικής
|

Το πρώτο πτυχίο μου είναι από το τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής και Η/Υ (παν. Πατρών). Εσείς από ποιο πανεπιστήμιο έχετε αποφοιτήσει;

Στον "εξωγήινο" επισκέπτη θα εξηγούσα:

1) Η Πληροφορική θεμελιώθηκε από Μαθηματικούς, Φυσικούς και Μηχανικούς (Ηλεκτρολόγους, κυρίως). Λογικό είναι λοιπόν να σχετίζεται άμεσα με αυτά τα αντικείμενα και όχι με το πεδίο των Οικονομικών.

2) Στα μαθήματα των Μαθηματικών και Φυσικής Λυκείου οι μαθητές αρχικά μαθαίνουν για έννοιες, θεωρήματα και νόμους που μοντελοποιούν φαινόμενα του πραγματικού κόσμου και κατόπιν πώς να επιλύουν προβλήματα και ασκήσεις που βασίζονται σε αυτή τη συστηματική μοντελοποίηση (Γεωμετρία, Άλγεβρα, Ανάλυση, Πιθανότητες, Κινηματική, Μηχανική, Ταλαντώσεις-Κύματα, Ηλεκτρομαγνητισμός, Κρούσεις, Ρευστά, Οπτική κοκ.)

Μάλιστα, παλαιότερα εξεταζόταν ένα κεφάλαιο Σωματιδιακής Φυσικής, στη Φυσική Γενικής Παιδείας Γ' Λυκείου. Το κεφάλαιο της Κβαντομηχανικής επίσης υπάρχει αλλά προφανώς ήταν πάντα εκτός ύλης.

Στο ΑΕΠΠ όμως το μόνο που διδάσκεται -με ιδιαίτερα απλοϊκό τρόπο- είναι τι είναι οι λογικοί τελεστές (<, >, =), τι είναι η δομή επιλογής και η δομή επανάληψης, και πώς να υπολογίζεται ο μέσος όρος τιμών γραμμών/στηλών σε πίνακες. Από αλγορίθμους, μόνο την bubblesort... Δεν υπάρχει ΚΑΜΙΑ επιστημονική αναφορά σε διακριτές δομές (πχ. τι είναι γράφος και τι ιδιότητες έχει), ανάλυση αλγορίθμων και πολυπλοκότητας (πχ. εκθετικός ή πολυωνυμικός χρόνος εκτέλεσης), θεωρήματα συνδυαστικής, αξιώματα λογικής κτλ.

3) Πράγματι, με τα σημερινά δεδομένα, μάθημα Αλγορίθμων και Διακριτών Μαθηματικών ΔΕΝ υπάρχει στη Β'θμια εκπαίδευση. Αυτό μπορεί να το επιβεβαιώσουν όλοι οι καθηγητές Πληροφορικής - αρκεί να ανατρέξουν στη διδακτέα ύλη και τα σχολικά βιβλία.

4) Οι υποψήφιοι φοιτητές είναι ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ να εξεταζονται στα Μαθηματικά και τη Φυσική αν επιλέξουν να σπουδάσουν Πληροφορική, ανεξάρτητα από το αν το τμήμα που επέλεξαν είναι πενταετές ή τετραετές. Αυτό ισχύει απο την εποχή του συστήματος των Δεσμών και δεν τεκμηριώνεται ακαδημαϊκά η αλλαγή τα τελευταία χρόνια.

5) Το θέμα είναι το εξεταστικό σύστημα, μέρος του οποίου είναι οι πανελλαδικές εξετάσεις και η συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου, όχι η Επιστήμη εν γένει. Πρέπει να μην υπάρχει διαχωρισμός των μαθητών σε "δυνατούς", οι οποίοι κατευθύνονται κυρίως προς σχολές Μηχανικών Πληροφορικής και Ηλεκτρολόγων, και "αδύναμους", οι οποιοι θα σπουδάσουν Πληροφορική σε πανεπιστήμιο και για τους οποίους δήθεν αρκεί η εξέταση σε Μαθηματικά, ΑΟΘ και ΑΕΠΠ.

YΓ. Σε κανένα Λύκειο διεθνώς δεν έχουν αντικατασταθεί τα Μαθηματικά και η Φυσική από μαθήματα Πληροφορικής (ΑΕΠΠ) και Oικονομικών (ΑΟΘ). Εσείς γιατί ισχυρίζεστε με τόση επιμονή ότι αυτό είναι σωστό εκπαιδευτικά για τους μαθητές; Δηλαδή, μπορείτε να δώσετε παραδείγματα θετικών αποτελεσμάτων από την κατάργηση της Φυσικής;

Για το σχολείο, μπορείτε να δείτε μια πρόσφατη μελέτη: Students, Computers and Learning (OECD, 2016).

Για το Πανεπιστήμιο, μπορείτε να δείτε ενδεικτικά Computer Science Curricula Recommendations (Compulsory courses in CS departments: calculus, algebra, physics (mechanics, electromagnetism) etc.)

Σε κάθε περίπτωση, μάθημα *Αλγορίθμων* δεν υπήρχε και ούτε υπάρχει στο ελληνικό σχολείο. Είναι τεράστια ανακρίβεια να ισχυριζόμαστε κάτι τέτοιο.

Το ΑΕΠΠ ΔΕΝ είναι ένα μάθημα που εξετάζει γνώσεις Διακριτών Μαθηματικών ή Λογικής ή Αλγορίθμων, αυτό είναι εμφανές από το επίπεδο της ύλης του και την στόχευση της διδασκαλίας του - μόνο απλά προγράμματα σε ψευδογλώσσα.

Γιώργος Μπουγιούκας
|

@Απόφοιτος Πληροφορικής (ή μήπως Φυσικής;) - Ο λόγος μου διέπεται από λογική και επιστημονικότητα και όχι από συναισθήματα. Αν σε άκουγε κάποιος εξωγήινος που μόλις είχε κατέβει στην γη θα θεωρούσε ότι:

1) Η Πληροφορική δεν είναι αυτόνομη επιστήμη, αλλά κάποια κατεύθυνση/τομέας των τμημάτων Φυσικής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ίσως και της Χημείας

2) Ότι στο μάθημα της Φυσικής της β'/βάθμιας εκπαίδευσης διδάσκεται Σωματιδιακή Φυσική και Κβαντομηχανική, ενώ ότι το μάθημα της ΑΕΠΠ είναι κάποιο προϊστορικό μάθημα.

3) Ότι δεν υπάρχει μάθημα Προγραμματισμού/Αλγορίθμων στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

4) Ότι στην περίπτωση που η Πληροφορική ήταν αυτόνομη επιστήμη θα υπήρχε υποψήφιος που θα ήθελε πραγματικά να σπουδάσει αυτήν την επιστήμη και θα επέλεγε να εξεταστεί στο μάθημα της Φυσικής και όχι στο μάθημα της ΑΕΠΠ

5) Ότι το περιεχόμενο μιας επιστήμης καθορίζεται από τις προτιμήσεις των αριστούχων στις εισαγωγικές εξετάσεις (και αυτές οι προτιμήσεις από τι άραγε καθορίζονται;).

υγ
Είπες "Φυσικά και υπάρχουν διεθνείς μελέτες για την καλλιέργεια της αφαιρετικής και αναλυτικής σκέψης μέσω της διδασκαλίας της Φυσικής και των Μαθηματικών". Και ισχυρίζονται αυτές οι μελέτες ότι αυτή η καλλιέργεια γίνεται μόνο με αυτά τα μαθήματα και όχι με το μάθημα των Αλγορίθμων; Ποιες μελέτες είναι ακριβώς αυτές; Παραπομπή;

Απόφοιτος Πληροφορικής
|

@ Γιώργος Μπουγιούκας

Φαίνεται ότι έχετε αγάπη για το αντικείμενό σας και αυτό είναι πολύ θετικό στοιχείο.

Θα μπορούσαμε να συζητήσουμε σε άλλη βάση αν όντως στο Λύκειο είχαν ενταχθεί προσεκτικά σχεδιασμένα κεφάλαια Διακριτών Μαθηματικών και Διακριτών Δομών & Αλγορίθμων. Δεν ξέρω κατά πόσο αυτό είναι εφικτό ρεαλιστικά, δηλαδή να διδασκεται στα παιδιά πχ. Θεωρία Γράφων παράλληλα με τα αναγκαία κλασικά κεφάλαια των Μαθηματικών (Άλγεβρα, Γεωμετρία, Ανάλυση, Πιθανότητες και Στατιστική).

Διδάσκεται, πάντως, ένα κεφάλαιο Θεωρίας Αριθμών, στην ύλη των Μαθηματικών της Β' Λυκείου.

Επαναλαμβάνω όμως ότι το ΑΕΠΠ (και η ΓΛΩΣΣΑ ως ψευδογλώσσα εξέτασης κώδικα) -ως ύλη και στόχευση- δεν έχει καμία απολύτως σχέση με την ορθή ακαδημαϊκά διδασκαλία των Αλγορίθμων & Πολυπλοκότητας ή της Προτασιακής Λογικής ή της Θεωρίας Υπολογισμού, όπως αυτή στο πανεπιστημιακό επίπεδο.

Φυσικά και υπάρχουν διεθνείς μελέτες για την καλλιέργεια της αφαιρετικής και αναλυτικής σκέψης μέσω της διδασκαλίας της Φυσικής και των Μαθηματικών. Δεν είναι τυχαίο ότι για την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση ανά τον κόσμο εξετάζεται κυρίως ο Λογισμός (Calculus) και κεφάλαια Φυσικής, και η τάση μάλιστα είναι να επιστρέψουν σε πιο παραδοσιακά γνωστικά αντικείμεναας ακριβώς διότι οι νεωτερικοί σχεδιασμοί δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα.

Αλλά επίσης υπάρχει και η πρακτική εμπειρία στην Ελλάδα, μετά από σχεδόν δύο δεκαετίες εφαρμογής του συστήματος των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

Δεν πρέπει να εδραιωθεί η εκπαίδευση "δυο ταχυτήτων" στον χώρο της Πληροφορικής - από τη μία τα πενταετή τμήματα Μηχανικών και από την άλλη τα τετραετή τμήματα Πληροφορικής.

ΥΓ. Τα σχολικά βιβλία κάθε μαθήματος είναι πλέον διαθέσιμα στο Διαδικτυο για όποιον θέλει να κάνει τη σύγκριση.

Απόφοιτος Πληροφορικής
|

@ Δημητρης

Όντως ήταν θετικό βήμα η αφαίρεση του ΑΟΔΕ, το οποίο ήταν εντελώς ακατάλληλο για μάθημα Λυκείου τόσο στην ύλη όσο και στη στόχευση της διδασκαλίας.

Ο διαχωρισμός Θετικής - Τεχνολογικής όμως για την Πληροφορική, με την απαξίωση της Φυσικής, πρέπει να μας ανησυχήσει ως κλάδο.

Άλλο το επίπεδο ωριμότητας και ενασχόλησης που απαιτεί η Φυσική ως μάθημα και άλλο το επίπεδο που απαιτεί το ΑΕΠΠ, αυτό είναι ξεκάθαρο. Όπως επίσης γράφετε, διαφορετικό το επίπεδο του μαθητή του 13-14 και το επίπεδο του μαθητή του 17-18.

Όπως όλοι οι εκπαιδευτικοί διαπιστώνουν: οι αριστούχοι μαθητές Λυκείου (17-18+) προφανώς επιλέγουν την κατεύθυνση που τους δίνει μεγαλύτερο εύρος επιλογών, δηλαδή εκείνο το συνδυασμό εξεταστέων μαθημάτων που "ξεκλειδώνει" το πεδίο με τις σχολές Μηχανικών (Μαθηματικά-Φυσική-Χημεία).

Είναι επομένως λάθος η τεχνητή απομόνωση των τετραετών τμημάτων Πληροφορικής με την κατηγοριοποίησή τους μαζί με τα Οικονομικά Τμήματα (το παλιό 5ο Πεδίο).

Αναφερόμαστε σε τμήματα με υψηλό παραδοσιακά επίπεδο σπουδών (ΕΚΠΑ, ΑΠΘ, Παν. Κρήτης) που αδικούνται κατάφωρα από την "ευκολία" πρόσβασης (ΑΕΠΠ αντί Φυσικής). Εκτός αν στόχος είναι να επικρατήσει η τάση αναβάθμισης και πλέον να γίνουν όλα πενταετή τμήματα Μηχανικών Πληροφορικής (πχ. όπως συνέβη στο Παν. Ιωαννίνων)...

Το πρόβλημα εξοικείωσης με τον Προγραμματισμό σε πρακτικό επίπεδο θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί με τη αναβάθμιση της διδασκαλίας της Πληροφορικής, σε συνδυασμό με πρακτικές εφαρμογές.

Είναι επιτακτικό να παρουσιαστούν ολοκληρωμένες προτάσεις και όχι πομπώδεις φλυαρίες περι αλγοριθμικής [sic] σκέψης.

Ενδεικτικά, από άλλη απάντηση (θα τη βρείτε στο θέμα της Ανάθεσης διδασκαλίας των Μαθηματικών):

«Οι μαθητές του 2020 έχουν ήδη εξοικειωθεί με τους Η/Υ και το Web, τόσο στο σχολικό όσο και στο εξωσχολικό περιβάλλον.

Ένα βασικό μάθημα Αλγορίθμων, Προγραμματισμού και Συστημάτων (πχ. βασικοί Αλγόριθμοι, αρχές προγραμματισμού με Python, εισαγωγή στο περιβάλλον Linux, ίσως εισαγωγικά θέματα Βάσεων Δεδομένων, Λογικής Σχεδίασης και Δικτύων κτλ.) θα μπορούσε να εισαχθεί στα νέα προγράμματα σπουδών Πληροφορικής Λυκείου αλλά προφανώς όχι σε βάρος των υπολοίπων βασικών γνωστικών πεδίων».

Πληροφορική
|

Οι μαθητές του 19.5 μπορούν να ανταπεξέλθουν στις σπουδές τους και χωρίς Φυσική και Μαθηματικά, απλά μπορούν.
Μπορεί κάποιος να ολοκληρώσει σπουδές Ιατρικής χωρίς να έχει κάνει Βιολογία στο Λύκειο;
Όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα μπορούν να χτιστούν στο 1ο έτος σπουδών, ΟΛΑ.

Συνεπώς, ο ρόλος τους εξεταζόμενου μαθήματος έχει πολλές πτυχές, και δεν αποτελεί προϊόν πρόχειρης ανάλυσης και επιχειρηματολογίας.

Όσον αφορά στην ΑΕΠΠ, δεν έχει προαπαιτούμενα; Υπήρχε μέχρι το 2013 προηγούμενο σχετικό μάθημα και δεν το θυμάμαι;; Αποτελεί προϊόν εκπαιδευτικού σχεδιασμού το ότι δεν είχε προηγούμενο μάθημα ή για άλλους λόγους συνέβη;
Προαπαιτούμενο μάθημα τότε δεν έχουν: ΑΟΘ, Λατινικά, χημεία, Βιολογία, Ιστορία αφού δεν έχουν μάθημα κατεύθυνσης στη Β Λυκείου.

Γιώργος Μπουγιούκας
|

@Απόφοιτος Πληροφορικής (;) - Να σε πληροφορήσω ότι το μάθημα της Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον (ΑΕΠΠ) είναι (σχετικά πάντα) το πιο σύγχρονο/εκσυγχρονισμένο μάθημα που εξετάζεται αυτή τη στιγμή στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Πως αλλιώς, αφού πρόκειται για την διδασκαλία μίας Turing-Πλήρης (Turing-Complete) γλώσσας προγραμματισμού (πρόκειται για ανακάλυψη των τελευταίων 70 ετών) με μινιμαλιστική μορφή έτσι όπως επιβάλλεται για την εκμάθηση του αντικειμένου στην β'/βάθμια εκπαίδευση. Περιλαμβάνει, στο επίπεδο των "λογικών τελεστών" το θεμελιώδες αντικείμενο των Μαθηματικών που είναι γνωστό ως Προτασιακή Λογική (πρόκειται για Μαθηματικά του 20ου! αιώνα) και επομένως συνεισφέρει στην καλύτερη κατανόηση και του μαθήματος της Ανάλυσης ("Μαθηματικά Προσανατολισμού"). Δεν λέω, φυσικά μπορεί να βελτιωθεί, όπως τα πάντα άλλωστε, αλλά πάντα συγκριτικά με τα υπόλοιπα μαθήματα της β'/βάθμιας εκπαίδευσης αν μη τι άλλο δεν υστερεί η ΑΕΠΠ.
Τώρα, το ότι διδάσκεται μόνο ένα έτος, κακώς, να γίνει περισσότερα και περισσότερες ώρες - και θα γίνει απ' ότι φαίνεται από το σχέδιο νόμου για το Νέο Λύκειο. Ωστόσο, για έναν υποψήφιο που θέλει να εισαχθεί σε σχολή Πληροφορικής, ένα έτος είναι καλύτερο από το καθόλου (1>0) - δεν μπορώ να καταλάβω την λογική σου. Άσε που το μάθημα προσφέρεται για προετοιμασία σε κάποια φροντιστήρια ήδη από την Β' Λυκείου.
Τέλος, ποια επιστημονική μελέτη έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι τα μαθήματα της Ανάλυσης και της Φυσικής της β'/βάθμιας εκπαίδευσης "καλλιεργούν την αφηρημένη και αναλυτική σκέψη" περισσότερο από μια Turing-Πλήρη γλώσσα προγραμματισμού και από την Προτασιακή Λογική, δηλαδή από το μάθημα της ΑΕΠΠ;

dimitrov
|

@Απόφοιτος Πληροφορικής
ΣΕ πολλά θα συμφωνήσω μαζί σου, όσο αφορά το ΑΕΠΠ. Πράγματι υπάρχουν αυτές οι "παθογένειες" που περιγράφεις.

Για να δούμε το τι γίνεται σε μια πιο προχωρημένη εκπαιδευτικά χώρα, μπορούμε να δούμε τα αναλυτικά προγράμματα στην Πληροφορική στην Κύπρο. Εκεί οι άνθρωποι κάνουν Πληροφορική!

Για τη Φυσική που λες ότι "απαρτιώνει" καλύτερα έναν μαθητή, είναι και σωστό αλλά μας "ξεγελάει" το δεδομένο ότι οι καλοί μαθητές επιλέγουν Θετική κατεύθυνση, οπότε είτε διδαχτούν Προγραμματισμό (σε επίπεδο ΑΕΠΠ) είτε όχι, μικρή διαφορά θα υπάρχει. Αυτό όμως στις υψηλόβαθμες σχολές!
Διότι σε έναν φοιτητή του ΕΜΠ με 18500 μόρια (ας πούμε), μόνο ένα βιβλίο προγραμματισμού να του δώσεις χωρίς να παρακολουθεί διαλέξεις θα μάθει μονός του! Έχει το potential, τι να κάνουμε!

Όμως, έχω προσωπική εμπειρία από τριτοβάθμια ιδρύματα - σχολές Πληροφορικής των 14000 μορίων, όπου οι εισακτέοι από θετική κατεύθυνση δυσκολευόντουσαν αρκετά με τον προγραμματισμό ενώ αυτοί από την τεχνολογική ήταν "μπροστά" σχεδόν 2/3 του 1ου εξαμήνου.
Και όπως θα ξέρεις, αν τον Προγραμματισμό δεν τον "πιάσεις" νωρίς στο Πανεπιστήμιο μετά είναι πολύ δύσκολο να ανταποκριθείς, και μπορείς να αποφοιτήσεις με ελάχιστες γνώσεις Προγραμματισμού (διότι θα πάρεις τα "απαραίτητα" πεντάρια κάποτε...).
Ένα πολύ θετικό βήμα του καινούριου συστήματος ήταν η αφαίρεση του άθλιου ΑΟΔΕ που πριμοδοτούσε τους παπαγάλους.

Κατά τα λοιπά συμφωνώ μαζί σου, αν και διδάσκω ΑΕΠΠ.

φιλικά
Δημήτρης

Απόφοιτος Πληροφορικής
|

@ Γ. Μπουγιούκας

Σας απάντησα αναλυτικά και στο θέμα για την Ανάθεση της διδασκαλίας των Μαθηματικών.

Μπορείτε να αναζητήσετε τα ακόλουθα και θα βρείτε εύκολα σχετικές ανακοινώσεις:

- Γιατί η Πληροφορική θα πρέπει να είναι πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα (υπογεγραμμένο από προέδρους τμημάτων, 2014)
- Επιστολή μελών ΔΕΠ τμ. Πληροφορικής - ΕΚΠΑ στον υπουργό: Ναι στην Επαναφορά της Πληροφορικής ως Πανελλαδικώς Εξεταζόμενο Μάθημα (2014)

Ενδεικτικό απόσπασμα: «Στην Ελλάδα μέχρι πρόσφατα την καλλιέργεια της αλγοριθμικής σκέψης υποστήριζε το μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Περιβάλλον Προγραμματισμού (ΑΕΠΠ) που διδάσκονταν στην τεχνολογική κατεύθυνση του Γενικού Λυκείου».

Δυστυχώς, απολύτως ΕΚΤΟΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ οι θέσεις των μελών ΔΕΠ και παραπλανητική η εικόνα που παρουσιάζεται. Και είναι απορίας άξιο, μιας και έχουν περάσει τόσα χρόνια...

Η ύλη που καλύπτεται στο μάθημα των ΑΕΠΠ έχει ελάχιστη εκπαιδευτική βαρύτητα και χρησιμότητα. Το αντίθετο, μάλιστα, είναι τόσο προβληματικό που πρέπει άμεσα να ανανεωθεί γιατί υστερεί σε σχέση με τα υπόλοιπα μαθήματα προσανατολισμού.

Τέλος, είναι νομίζω κατανοητό ακόμα και σε ανθρώπους που δεν σπούδασαν Πληροφορική στο πανεπιστήμιο ότι η ρήση του Dijkstra για τα τηλεσκόπια δεν αναφέρεται στα Μαθηματικά, τη Φυσική ή το Computer Engineering αλλά στις "τεχνικές γνώσεις" περί υπολογιστών ως μηχανημάτων, δηλαδή στο επίπεδο σπουδών ΙΕΚ.

Απόφοιτος Πληροφορικής
|

Η κύρια ένσταση δεν είναι τόσο στις γνώσεις συγκεκριμένων κεφαλαίων (Μηχανική, Ηλεκτρομαγνητισμός, Κρούσεις κτλ.) αλλά στην γενική νοητική προετοιμασία και στο συνολικό "προφιλ" του αποφοίτου Λυκείου.

Απόδειξη ότι εκατοντάδες απόφοιτοι Λυκείου από τη Θετική Κατεύθυνση (Προσανατολισμός Θετικών Σπουδών) δεν αντιμετωπίζουν όλα αυτά τα χρόνια κανένα πρόβλημα προσαρμογής σε οποιοδήποτε τμήμα Πληροφορικής.

Αυτό συμβαίνει διότι η διδασκαλία τόσο των Μαθηματικών όσο και της Φυσικής, σε συνδυασμό, εξασφαλίζει καλύτερη προετοιμασία για την ακαδημαϊκή εκπαίδευση σε μια πληθώρα σχολών.

Σε κάθε περίπτωση, δεν αποτελούν μοναδικό πρότυπο τα τμήματα που είναι ενταγμένα σε οικονομικά ιδρύματα, όπως το ΟΠΑ ή το ΠΑΠΕΙ.
Στα υπόλοιπα τμήματα Πληροφορικής (ΕΚΠΑ, ΑΠΘ, Παν. Κρήτης, Παν. Πελοποννήσου) διδάσκονται υποχρεωτικά μαθήματα που απαιτούν γνώσεις Φυσικής, όπως Θεωρία Κυκλωμάτων, Ασύρματες Επικοινωνίες, Ρομποτική, και φυσικά σε όλα τα τμήματα Μηχανικών.

Ο τεχνητός διαχωρισμός στην εισαγωγική διαδικασία, ιδιαίτερα ανάμεσα στα πενταετή τμήματα Μηχανικών Πληροφορικής από τη μία και τα τετραετή τμήματα Πληροφορικής από την άλλη, μόνο κακό θα προκαλέσει μακροπρόθεσμα στον κλάδο και γι'αυτό πρέπει άμεσα να καταργηθεί.

Μπορεί να φαίνεται ελκυστικός ο άμεσος συσχετισμός της Πληροφορικής με τα Οικονομικά αλλά στόχος του σχολείου -και του πανεπιστημίου στη συνέχεια- είναι να καλλιεργήσει το μεγαλύτερο δυνατόν εύρος και βάθος γνώσεων στους μελλοντικούς επαγγελματίες και επιστήμονες.

Τα βασικά μαθήματα υποδομής Μαθηματικών και Φυσικής είναι αναγκαία ακριβώς γιατί καλλιεργούν την αφαιρετική και την αναλυτική σκέψη στους μαθητές και φοιτητές άρα πρέπει να διδάσκονται και να εξετάζονται και στο Λύκειο και στο πανεπιστήμιο.

Άλλες εξειδικευμένες γνώσεις μπορούν να αποκτηθούν στη συνέχεια, στο μεταπτυχιακό επίπεδο.

ΥΓ. @ κ. Μπουγιούκα,

Έχετε στο μυαλό σας ένα "εξιδανεικευμένο" μάθημα ΑΕΠΠ.

Δυστυχώς το συγκεκριμένο μάθημα, με την ύλη, το βιβλίο και τον τρόπο που διδάσκεται τα τελευταία 20 χρόνια στην Γ' Λυκείου, έχει ελάχιστη σχέση με την Επιστήμη της Πληροφορικής (όπως τους Αλγορίθμους και τις μηχανές Turing, που συνεχώς αναφέρετε) και σίγουρα δεν προετοιμάζει πνευματικά κανέναν μαθητή για καμία σχολή.

Σκεφτείτε πρακτικά: Μαθήματα όπως οι ΑΕΠΠ (και οι ΑΟΘ) δεν έχουν καν προαπαιτούμενα από τις προηγούμενες τάξεις του Λυκείου.

Επομένως, κάθε χρόνο στις εξετάσεις περνάει το λάθος μήνυμα στα παιδιά ότι αρκεί να λύσουν επιτυχώς μερικές απλές ασκήσεις σε πίνακες (εύρεση μέσου όρου, ταξινόμηση με bubblesort...) για να εισαχθούν σε κάποια σχολή Πληροφορικής...

Γιώργος Μπουγιούκας
|

@Απόφοιτος Πληροφορικής (;)

Μάλλον δεν μπορείς να διακρίνεις την Μικροβιολογία από το μικροσκόπιο και την Αστρονομία από το τηλεσκόπιο. Η Πληροφορική είναι η επιστήμη των Μηχανών Turing/Αλγορίθμων και τα τελευταία δεν έχουν γρανάζια. Υπήρχαν πριν την RAM. Αν είναι δυνατόν για να εισαχθεί κανείς σε σχολή Πληροφορικής να μην εξετάζεται στο μάθημα των Αλγορίθμων-ΑΕΠΠ και να εξετάζεσαι σε κινητά επί κεκλιμένου επιπέδου.

υγ
Τώρα, αν μιλάμε για τον συνδυασμό της Μηχανικής των Η/Υ με την Πληροφορική, και εκεί ακόμα η Φυσική δεν γίνεται να είναι "πάνω" από τους Αλγόριθμους, προφανώς, και επιπλέον αυτό δεν μπορεί να το λες "Πληροφορική", να το λες με το όνομα του, έτσι όπως είναι το όνομα του τμήματος, "Τμήμα Μηχανικών Η/Υ και Πληροφορικής", για παράδειγμα. Η Φυσική μπορεί να έχει κάποια σημαντική σχέση με την Μηχανική των Υπολογιστών, αλλά με την Πληροφορική έχει όση η Αστρονομία με το τηλεσκόπιο.

dimitrov
|

για τη Φυσικη σε σχεση με τις πληροφορικες ΔΕΝ εχεις δικιο....
Σε ελαχιστες Πληροφορικες σχολες κανουν πολύ Φυσική. Καπου δεν κανουν και καθόλου, οπως ΟΠΑ, ΠΑΜΑΚ, ΧΑΡΟΚΟΠΕΙΟ κ.α.
Αλλο το τι γινεται στα Πολυτεχνεία. Εκει υπαρχει και η ροή "ενεργεια" (που την επιλεγουν πολλοι, επειδη το software και το hardware ειναι σαφως δυσκολοτερα, αλλα και οι "ενεργειακοί" βρισκουν ευκολοτερα δουλειά-νομιζω), που στην "Ενεργεια" χρειαζεται πολύ η Φυσική.
Για τις επιστημες υγείας εχεις δικιο. Θα επρεπε να ειχαν Βιολογια ΚΑΙ Χημεία, όπως στις δεσμες καποτε.

Απόφοιτος Πληροφορικής
|

Απαράδεκτος για μια ακόμη φορά ο διαχωρισμός των τμημάτων Πληροφορικής.

Τα τετραετή τμήματα Πληροφορικής θα έπρεπε να εντάσσονται ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ στο Πεδίο Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών (2ο Πεδίο) και ΟΧΙ να ομαδοποιούνται μαζί με τα Οικονομικά Τμήματα (4ο Πεδίο).

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι φοιτητές γίνονται δεκτοί σε τμήματα Πληροφορικής χωρίς να εξεταστούν στη Φυσική Προσανατολισμού, ένα μάθημα που συμπληρώνει τα Μαθηματικά Προσανατολισμού και είναι απολύτως απαραίτητο για τις σπουδές τους.

Δεν μπορεί μαθήματα όπως οι ΑΕΠΠ και οι ΑΟΘ να θεωρούνται ισότιμα ως προς τις απαιτήσεις με το μάθημα της Φυσικής από τη στιγμή που τα πρώτα δεν έχουν καν προαπαιτούμενες γνώσεις από τις προηγούμενες τάξεις του σχολείου.

Απαράδεκτο επίσης το γεγονός ότι φοιτητές μπορούν να εισαχθούν σε τμήματα Επιστημών Υγείας έχοντας μελετήσει Ιστορία ή ΑΕΠΠ και Βιολογία (Γενικής Παιδείας) αλλά χωρίς να έχουν εξεταστεί σε Χημεία Προσανατολισμού...

*Μάθημα Προσανατολισμού : Μάθημα Κατεύθυνσης με το παλαιότερο σύστημα Πανελλαδικών Εξετάσεων

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ