Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Σημεία τοποθέτησης της ΟΙΕΛΕ στη Βουλή για το Σχέδιο Νόμου για τις Δομές Εκπαίδευσης

Δημοσίευση: 05/06/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Τοποθέτηση του ΓΓ της ΟΙΕΛΕ Γ. Χριστόπουλου στην Επιτροπή για το σχέδιο νόμου για τις υποστηρικτικές δομές της εκπαίδευσης

•    Ακούμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στο δημόσιο διάλογο τις θέσεις και τα επιχειρήματα πολιτικών και συνδικαλιστικών φορέων για το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου. Ένα πράγματι μεγάλο σε έκταση νομοσχέδιο που φέρνει σημαντικές αλλαγές στο χώρο της Παιδείας.

•    Ένα πρώτο εισαγωγικό σχόλιο από εμάς, τους εκπροσώπους των εκπαιδευτικών στον ευρύτερο ιδιωτικό τομέα που έχουμε εύλογα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το χώρο της συνεχιζόμενης κατάρτισης και της πιστοποίησης φορέων. Θεωρούμε ότι τα άρθρα που αφορούν τα ζητήματα αυτά θα έπρεπε να έχουν τεθεί σε δημόσια διαβούλευση με τους κοινωνικούς φορείς πριν κατατεθούν (την ίδια άποψη έχουμε για όλα τα άρθρα που κατατίθενται προς ψήφιση χωρίς να έχουν τεθεί σε δημόσια διαβούλευση). Νομοθετικά ο χώρος της επαγγελματικής εκπαίδευσης και της συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης είναι χαοτικός με πληθώρα νόμων να εξακολουθούν να ισχύουν, ακόμη και μετά την ψήφιση των άρθρων 88, 89 και 90 (θέτω ως παράδειγμα τους νόμους 4115/2013, 4186/2013 και 4283/2014. Η εργαλειακή και όχι ουσιαστική αντιμετώπιση του ζητήματος μέσω μιας ποιοτικής επεξεργασίας κι ενός επίπονου διαλόγου που θα αναδεικνύει τη βαθιά εκπαιδευτική του διάσταση και την κοινωνική του σημασία θα καταστήσει το χώρο άδειο κέλυφος, έτοιμο προς αρπαγή από τις ασύδοτες δυνάμεις της αγοράς. Κλείνοντας το συγκεκριμένο ζήτημα, θεωρούμε αδιανόητο να εξακολουθεί να ισχύει στο χώρο των φορέων πιστοποίησης πληροφορικής η περιβόητη ΚΥΑ Αρβανιτόπουλου, που έντεχνα απέσυρε κάθε κρατική εποπτεία από τους φορείς αυτούς οι οποίοι αποτελούν, για να δανειστώ μια εύστοχη παρατήρηση του νυν Υπουργού Παιδείας στην ΕΡΤ, προνομιακό πεδίο ανομίας. Αδυνατούμε να αντιληφθούμε για ποιο λόγο εδώ κι ένα χρόνο μένουν στα συρτάρια των υπευθύνων προτάσεις για την αναθεώρηση της ΚΥΑ. Ποιοι, άραγε, ευνοούνται από την δυσερμήνευτη αυτή κωλυσιεργία;

•    Αποτελεί σημαντική παρέμβαση του σχεδίου νόμου η επιβεβαίωση της συνταγματικής επιταγής πως η ιδιωτική εκπαίδευση, σε πείσμα πολλών, εξακολουθεί να μένει υπό την εποπτεία της πολιτείας. Οι νέες δομές θα υποστηρίζουν το έργο των εκπαιδευτικών στα ιδιωτικά σχολεία. Κρίσιμες διαδικασίες, όπως η σύνταξη του ωρολόγιου προγράμματος και η καταγγελία σύμβασης για λόγους διδακτικής-παιδαγωγικής ανεπάρκειας και επαγγελματικής ασυνέπειας, δεν αφήνονται στο έλεος του σχολάρχη-διευθυντή, αλλά θα επιβλέπονται από τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου. Ο προγραμματισμός και η διαδικασία αποτίμησης του σχολικού έργου ισχύει ισότιμα και για τις ιδιωτικές σχολικές μονάδες. Οι συγκεκριμένες αυτές διατάξεις ισχυροποιούν την ισότιμη θέση της τυπικής ιδιωτικής εκπαίδευσης στο ενιαίο εκπαιδευτικό σύστημα και αποτελούν βραχίονα προστασίας για το δημόσιο αγαθό της εκπαίδευσης που και τα ιδιωτικά σχολεία παρέχουν.

•    Θα κάνουμε ιδιαίτερη μνεία στην ιστορικής σημασίας διάταξη για την αξιολόγηση των διευθυντικών στελεχών των ιδιωτικών σχολείων. Είναι η πρώτη φορά μεταπολιτευτικά που ο Διευθυντής του ιδιωτικού σχολείου, συνήθως ο ίδιος ο σχολάρχης, ή «άνθρωπός» του τίθεται στην κρίση της πολιτείας. Η διάταξη αυτή είναι μια μικρή ανάσα δημοκρατίας στο ιδιωτικό σχολείο. Ωστόσο, οφείλουμε για μια ακόμη φορά να επισημάνουμε πως δεν θα υπάρξει ποτέ σοβαρή κάθαρση στην ιδιωτική εκπαίδευση, αν δεν υπάρξει αλλαγή στον τρόπο επιλογής των διευθυντικών στελεχών. Ιδίως σήμερα, όταν διαδικασίες που θα οδηγούν στην είσοδο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, εξαρτώνται άμεσα από τους Διευθυντές. Φοβούμαστε πως η αυθαίρετη επιλογή του Διευθυντή από τους ιδιοκτήτες των ιδιωτικών σχολείων, χωρίς καμιά διαδικασία, χωρίς δημόσιο έλεγχο, σε ένα βαθμό αποδυναμώνει τη θετική πρωτοβουλία του Υπουργείου για την αξιολόγηση των διευθυντικών στελεχών.

•    Αναμφίβολα θετικές είναι οι διατάξεις που προβλέπουν τη συμμετοχή ιδιωτικών εκπαιδευτικών στο ΔΣ, στο επιστημονικό προσωπικό και στις ομάδες εργασίας του ΙΕΠ, όπως και η πρόβλεψη για διάλογο των εκπαιδευτικών συνδικάτων, άρα και της ΟΙΕΛΕ, για μείζονα ζητήματα εκπαίδευσης με το ινστιτούτο εκπαιδευτικής πολιτικής. Θεωρούμε πως ο ζωντανός διάλογος των εκπαιδευτικών αρχών με την εκπαιδευτική κοινότητα μόνο θετικές επιπτώσεις μπορεί να έχει, αρκεί οι απόψεις των συνδικάτων της εκπαίδευσης που συνήθως βασίζονται σε ερευνητικά δεδομένα και στη βαθιά γνώση του χώρου, να λαμβάνονται υπόψη.

•    Έχουμε καταθέσει εδώ και μήνες τις θέσεις μας για το θεσμό των σχολικών συμβούλων. Η άποψη της Ομοσπονδίας ήταν πως ο θεσμός αυτός, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα, ήταν άνυδρος και αποδυναμωμένος και πως χρειαζόταν βαθιά τομή. Ωστόσο, δεν θα πρέπει ο νέος θεσμός των Συντονιστών του Εκπαιδευτικού Έργου να αποτελέσει «παρθενογένεση». Θα πρέπει να στηριχτεί στο θετικό έργο των σχολικών συμβούλων, όπου αυτό υπήρξε, και στην εμπειρία των καταξιωμένων στελεχών της εκπαίδευσης. Υπό αυτή την έννοια θα πρέπει να επανεξεταστεί το ζήτημα του κόφτη των δύο θητειών που σε πολλούς δημιουργεί εύλογες ανησυχίες ότι δεν γίνεται για λίγους ανανέωσης, αλλά για να εξυπηρετηθούν άλλες σκοπιμότητες. Το νέο θα πρέπει να συνεργαστεί με το παλιό, ενώ η άποψή μας είναι πως θα πρέπει να αυξηθεί ο αριθμός των Συντονιστών, διότι οι υπάρχοντες σχολικοί σύμβουλοι δεν επαρκούσαν για να ανταποκριθούν στις ανάγκες του εκπαιδευτικού συστήματος, των σχολείων και των εκπαιδευτικών.

•    Τέλος, θα αναφερθούμε στη δυνατότητα επιλογής των ιδιωτικών εκπαιδευτικών ως Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου, ενός κατά τη γνώμη μας δίκαιου αιτήματος του κλάδου. Υπενθυμίζουμε ότι κατά το σύνταγμα ο ιδιωτικός εκπαιδευτικός είναι λειτουργός της εκπαίδευσης, και όχι υπάλληλος, ενώ το δικαίωμα συμμετοχής των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, χωρίς εξαρχής αποκλεισμούς και με ενιαία κριτήρια, στη διαδικασία επιλογής επιχειρηματολογεί υπέρ του ενιαίου χαρακτήρα της εκπαίδευσης και της ευθύνης του κράτους να μεριμνά και να διασφαλίζει τη νομιμότητα και την ποιότητα στη λειτουργία της. Επιπλέον, από το 2007 που υπήρξε ορισμός σχολικών συμβούλων από το χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, οι συνάδελφοί μας πρόσφεραν με την εμπειρία και την τεχνογνωσία τους στη δημόσια εκπαίδευσης, ενώ η θητεία τους έχει αξιολογηθεί ως ιδιαίτερα θετική από τους δημόσιους συναδέλφους τους εκπαιδευτικούς και μάλιστα με δημόσιες εγκωμιαστικές αναφορές.

ANAΡΤΗΣΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΟΙΕΛΕ ΣΤΑ SOCIAL MEDIA

Σήμερα μεταβήκαμε στη Βουλή μαζί με το Γιώργο (το Χριστόπουλο, Γ.Γ. της ΟΙΕΛΕ) στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για να συμμετάσχουμε στη συζήτηση για το σχέδιο νόμου για τις υποστηρικτικές δομές της εκπαίδευσης. Πράγματι, ο Γιώργος ανέπτυξε τις θέσεις της Ομοσπονδίας κι εγώ κατέθεσα αναλυτικό υπόμνημα των ΙΝΕ και ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ για τα τρία άρθρα (88, 89 και 90) που αφορούν στην επαγγελματική εκπαίδευση και στη συνεχιζόμενη κατάρτιση.

Δυστυχώς, κι ενώ δεν είχα σκοπό να δευτερολογήσω, καθώς είχαμε καλύψει τα ζητήματα, προκλήθηκα. Υποχρεώθηκα να απαντήσω. Όχι διότι επεδίωξα κάποια κοκορομαχία για συντεχνιακούς, ή μικροπολιτικούς λόγους.

Αλλά επειδή θίχτηκαν ζητήματα δημοκρατίας και ηθικής τάξης. Ο μέχρι πρότινος συνάδελφός μου και συνδικαλιστής Δημήτρης Μπαξεβανάκης, νυν Υφυπουργός Παιδείας, ούτε λίγο ούτε πολύ με ενημέρωσε ότι δεν καλεί το ΙΝΕ και το ΚΑΝΕΠ σε διάλογο, επειδή είμαστε …κακά παιδιά. Και τα κακά παιδιά πρέπει να τιμωρούνται.

Με ήπιο τρόπο του τόνισα ότι δεν θα πρέπει να χρησιμοποιεί μεθόδους τιμωρητικής …αξιολόγησης σε όσους δεν συμπαθεί, διότι τις πολεμούσε ως συνδικαλιστής. Του τόνισα, επίσης, ότι η αντίθεσή μας προς τα άρθρα του σχεδίου νόμου για την επαγγελματική εκπαίδευση και τη συνεχιζόμενη κατάρτιση δεν έχει προσωπικό χαρακτήρα, αλλά γίνεται, διότι δεν μπορεί τόσο κρίσιμα ζητήματα που αφορούν ολόκληρη την κοινωνία να αντιμετωπίζονται πρόχειρα. Του είπα, επίσης, ότι η συμμετοχή στο διάλογο των ΙΝΕ και ΚΑΝΕΠ μόνο οφέλη θα έδινε, διότι διαχρονικά οι επιστημονικοί φορείς της ΓΣΕΕ στηρίζουν κάθε θετική κυβερνητική πρωτοβουλία.

Τέλος, του εξέφρασα την απορία μου για ποιο λόγο, αν και ισχυρίζεται ότι παλεύει για την κάθαρση στο χώρο της πιστοποίησης προσόντων, ακόμα ισχύει η περιβόητη ΚΥΑ Αρβανιτόπουλου που απομακρύνει κάθε έννοια εποπτείας του κράτους από τους φορείς πληροφορικής κι έχει μετατρέψει το χώρο σε πάρτι ανομίας και αισχροκέρδειας.

Δυστυχώς, η απάντηση ήταν χειρότερη απ’ όσο φοβόμουν. Ο Υφυπουργός Παιδείας με ενημέρωσε ότι η συνάντησή του ήταν μόνο με εκπροσώπους των εργοδοτών και μάλιστα τη χαρακτήρισε ως «εξαιρετική». Κι αφού επιτέθηκε σε όλους (μα όλους!) τους εκπροσώπους των εκπαιδευτικών συνδικάτων, έπλεξε το εγκώμιο της εργοδοτικής οργάνωσης (ΓΣΕΒΕΕ), αποκαλύπτοντας μάλιστα ότι πολλές από τις θέσεις της θα ικανοποιηθούν.
(Και μετά αναρωτιέμαι, για ποιο λόγο ισχύει ακόμη η ΚΥΑ Αρβανιτόπουλου, για ποιο λόγο συνεχίζεται ανεξέλεγκτα το χάος με τα Κέντρα Μελέτης, για ποιο λόγο συνεχίζεται η δραματική κατάσταση στον ΕΟΠΠΕΠ. Ίσως είμαι λίγο ρομαντικός και αφελής, ή ίσως κάποιοι πέρασαν γρήγορα από την επανάσταση στη …συμμαχία με το διάβολο - που έλεγε κι ο Λένιν).

Πατήστε εδώ για  ο υπόμνημα και εδώ για το διαβιβαστικό κείμενο των ΙΝΕ και ΚΑΝΕΠ - ΓΣΕΕ που κατέθεσε ο Πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ και Διευθύνων Σύμβουλος του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ Μ. Κουρουτός για τα άρθρα 88, 89 και 90 που αφορούν την επαγγελματική εκπαίδευση και τη συνεχιζόμενη κατάρτιση.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ