Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Η «εξ-ημέρωση» των Εσπερινών και όλων ημών

Δημοσίευση: 09/06/2018
Alt Text: 
Σχολείο λύκειο
Σχολείο λύκειο
Title Text: 
Σχολείο λύκειο
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Δημήτρης Αμπόνης
Εκπαιδευτικός, συνδικαλιστής της ΤΕΕ

Η φοίτηση στα εσπερινά λύκεια θα διαρκεί πλέον μόνο τρία έτη (αντί για τέσσερα που ίσχυε μέχρι σήμερα). Αυτό προβλέπει το άρθρο 106 του σχεδίου Νόμου που συζητείται σήμερα στη Βουλή.

Το θέμα αντιμετωπίζεται με απόλυτη «ψυχραιμία» από όλους τους συντελεστές της εκπαίδευσης, Ομοσπονδίες, εκπαιδευτικούς, μαθητές, Φορείς.

Στην Αιτιολογική Έκθεση αναφέρεται σχετικά:

Α. «…κατοχυρώνεται το δικαίωμα των ενηλίκων και ανηλίκων εργαζόμενων μαθητών να φοιτούν σε εσπερινό λύκειο».

ΣΧΟΛΙΟ: Δεν αναφέρεται από τι «κινδύνευε» μέχρι σήμερα το δικαίωμα αυτό των μαθητών και με ποιόν τρόπο «αναιρείται» αυτός ο …κίνδυνος.

Β. …«Επιπλέον, σοβαροί οικονομικοί και εκπαιδευτικοί λόγοι επιτάσσουν την εξίσωση της διάρκειας της φοίτησης στα εσπερινά λύκεια με τη διάρκεια φοίτησης στα ημερήσια».

ΣΧΟΛΙΟ: Οι «εκπαιδευτικοί» λόγοι που «επιτάσσουν» μάλιστα την εξίσωση της διάρκειας φοίτησης δεν θα ήταν σκόπιμο να αναφερθούν, έστω επιγραμματικά, για να φωτιστούμε και ημείς οι αδαείς, αλλά και οι πτωχοί βουλευταί που καλούνται να σχηματίσουν άποψη και κατόπιν να ψηφίσουν ; Είναι τόσο προφανείς ώστε θα έπρεπε να τους γνωρίζουμε ; Γιατί ένα τέτοιο θέμα δεν τέθηκε ποτέ σε διαβούλευση ώστε να παρουσιαστούν τα επιχειρήματα αλλά και οι απόψεις των εκπαιδευτικών ;

Γ. …«Η συντριπτική πλειονότητα των μαθητών αυτών, όντας ενήλικοι, λειτουργούν κάτω από την πίεση ελάχιστου διαθέσιμου χρόνου, εξαιτίας επαγγελματικών και οικογενειακών υποχρεώσεων».

ΣΧΟΛΙΟ: Και με ποιόν τρόπο θα θεραπεύσει το Σχέδιο Νόμου αυτό το πρόβλημα ; Αυξάνοντας τις διδακτικές ώρες από πέντε σε έξι ή επτά ημερησίως ; Σύμφωνα με ποια παιδαγωγική ή επιστημονική μελέτη μπορεί ένας άνθρωπος να παρακολουθήσει έξι ή επτά ώρες διδασκαλίας μετά από ένα εξαντλητικό οκτάωρο δουλειάς ;

Δ. …«Η μελέτη των στατιστικών δεδομένων αποκαλύπτει ότι υπάρχει διαρροή μαθητών των εσπερινών σχολείων από τη μία τάξη στην άλλη. Η παρατηρούμενη εγκατάλειψη του σχολείου σε σημαντικό βαθμό οφείλεται στο γεγονός ότι η φοίτηση είναι τετραετής..».

ΣΧΟΛΙΟ: Εδώ το Υπουργείο συλλαμβάνεται να «κλέπτει οπώρας». Μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος MySchool έχει πλήρη εικόνα των σχολείων σε πραγματικό χρόνο. Η διαρροή των μαθητών ΔΕΝ γίνεται από την μία τάξη στην άλλη, αλλά ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ της ΣΧΟΛΙΚΗΣ χρονιάς και κυρίως μετά τον Γενάρη - Φλεβάρη. Όταν γράφονται οι μαθητές γνωρίζουν ότι η φοίτηση είναι τετραετής. Αυτό που δεν γνωρίζουν είναι πόσες ώρες αντέχουν να βρίσκονται σε εγρήγορση κάθε μέρα. Ξεκινούν το Σεπτέμβρη με την ελπίδα ότι θα μπορέσουν να διαχειριστούν το χρόνο και τον κόπο τους και στα μισά του δρόμου καταρρέουν κάτω από το βάρος των υποχρεώσεων και την εξάντληση των σωματικών τους αντοχών.

Επομένως, η μείωση των ετών φοίτησης (με παράλληλη αύξηση των ωρών διδασκαλίας) νομοτελειακά θα ΕΠΙΤΕΙΝΕΙ αυτό το φαινόμενο: Πολλοί περισσότεροι θα ξεκινήσουν τη φοίτηση (δελεαζόμενοι από τη σύντμηση των ετών) και ακόμη περισσότεροι θα την εγκαταλείψουν, αφού η φοίτηση θα είναι πρακτικά ανέφικτη για εργαζόμενους ενήλικες λόγω της επιπλέον αύξησης των ωρών κατά ημέρα !

Ε. …«Παράλληλα, είναι εφικτό στην εκπαίδευση ενηλίκων να συμπυκνωθεί η διδασκαλία σε χρόνο, καθώς είναι δυνατόν να αξιοποιούνται οι γνώσεις που μέσα από τις εμπειρίες τους έχουν αποκτήσει οι μαθητές. Με την προτεινόμενη ρύθμιση το εσπερινό καθίσταται λύκειο τριετές ενώ το πρόγραμμα σπουδών αντιστοιχίζεται με αυτό του ημερήσιου λυκείου».

ΣΧΟΛΙΟ: Εδώ μιλάει καθαρά για μείωση του διδακτέου αντικειμένου. Ο όρος «αντιστοίχιση» συνοδεύεται από …«πετάρισμα του ματιού» και πονηρό μειδίαμα. Δεν θα είναι ίδιο το πρόγραμμα, αλλά … αντίστοιχο. Η μπομπότα θα αντιστοιχηθεί «δια νόμου» με το παντεσπάνι. Εδώ παραγνωρίζονται ότι:

α) Οι μαθητές των εσπερινών, όχι μόνο δεν έχουν μικρότερες μαθησιακές ανάγκες, αλλά παρουσιάζουν σοβαρά μαθησιακά κενά, είτε επειδή έχουν αφήσει τα θρανία για χρόνια, είτε επειδή ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες και σε χαμηλότερα κοινωνικά και οικονομικά στρώματα.

β) Αν το γνωστικό αντικείμενο των μαθημάτων «Γενικής Παιδείας» περιοριστεί δραματικά, το χορηγούμενο Απολυτήριο του εσπερινού ΓΕΛ θα είναι πλέον «ισότιμο» με του Ημερήσιου ; Και, ακόμη κι αν είναι «νομικά», θα είναι «πραγματικά» ; Ή θα αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο να απαξιωθεί το Απολυτήριο των εσπερινών στην πράξη από την κοινωνία ;

γ) Το Ημερήσιο Επαγγελματικό Λύκειο περιέχει επαρκή διδασκαλία μαθημάτων «Γενικής Παιδείας» ώστε να χορηγεί «Απολυτήριο ισότιμο του ΓΕΛ» και επαρκή διδασκαλία μαθημάτων «Ειδικότητας» ώστε να χορηγεί «Πτυχίο», κατάλληλο για άσκηση επαγγέλματος ; Από ποια κατηγορία μαθημάτων θα γίνουν οι περικοπές ; Αν ελαττωθούν τα μαθήματα Ειδικότητας, πώς θα χορηγείται Πτυχίο ; Αν ελαττωθούν και άλλο τα μαθήματα Γενικής Παιδείας (ήδη μειωμένα σε σχέση με τα ΓΕΛ), σε ποιο πραγματικό περιεχόμενο θα …«αντιστοιχίζεται» το Απολυτήριο εσπερινού ΕΠΑΛ ;
****
Πέρα από τα παραπάνω, αν εφαρμοστεί αυτός ο Νόμος θα δημιουργηθεί το φαινόμενο να «αδειάσουν» όλα τα ημερήσια Λύκεια από μαθητές οι οποίοι θα εγγράφονται μαζικά στα εσπερινά προκειμένου να λάβουν τους ίδιους τίτλους, στα ίδια έτη σπουδών, αλλά με λιγότερη «προσπάθεια». Πώς θα αποφύγει το Υπουργείο αυτό το ενδεχόμενο ;

Θα δημιουργηθεί επίσης ισχυρή εντατική κατάσταση μέσα στα εσπερινά σχολεία, σε καθημερινή βάση, πίεση από τους μαθητές για «ανοχή» σε απουσίες, ειδικά τις πρώτες και τις τελευταίες ώρες. Ήδη σήμερα, ακόμη και σε περίοδο εξετάσεων, πολλοί εργοδότες δεν επιτρέπουν στους εργαζόμενους σε αυτούς μαθητές μας να προσέλθουν εγκαίρως ούτε για την εξέταση. Επίσης, όσοι διαμένουν σε απομακρυσμένες περιοχές ήδη τώρα ζητούν άδεια να φύγουν λίγο νωρίτερα για να προλάβουν το τελευταίο δρομολόγιο. Είναι προφανές το τι θα συμβεί μόλις αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας, είτε πριν είτε μετά το υφιστάμενο ωράριο. Τη στιγμή μάλιστα που μειώθηκαν τα όρια απουσιών για το χαρακτηρισμό της φοίτησης ως επαρκούς.
****
Είναι προφανές ότι η μείωση των ετών φοίτησης δεν έγινε με γνώμονα το συμφέρον των μαθητών των εσπερινών σχολείων. Επίσης δεν υπάρχει καμία επιστημονική ή παιδαγωγική τεκμηρίωση για το εγχείρημα.

Ο τρόπος που εισάγεται και η χρονική συγκυρία, δεν αφήνουν κανένα περιθώριο για να κρυφτεί η πικρή αλήθεια: Περιλαμβάνεται και αυτό στην προαπαιτούμενη δέσμη μέτρων προκειμένου να εγκριθεί «η τελευταία δόση» από τους «θεσμούς». Η αναφορά της Αιτιολογικής Έκθεσης …«Επιπλέον, σοβαροί οικονομικοί ….λόγοι επιτάσσουν την εξίσωση της διάρκειας της φοίτησης» είναι τραγικά αληθινή, όχι βέβαια αναφορικά με τους μαθητές ή την εκπαιδευτική διαδικασία…

Το τραγικό της υποθέσεως δεν είναι ότι μέσα στα επόμενα δύο χρόνια θα έχουν «τιναχθεί στον αέρα» το 25% των οργανικών θέσεων των εσπερινών και το 34% των οργανικών Τεχνικών Ειδικοτήτων, ούτε η εξόφθαλμα υποκριτική αιτιολόγηση ότι αυτό γίνεται δήθεν για το καλό των μαθητών και μάλιστα ότι είναι παιδαγωγικά και επιστημονικά …τεκμηριωμένο, ούτε καν ότι θεσμοθετείται κυριολεκτικά «στο γόνατο» μια εκπαιδευτική «ανωμαλία» που πιθανότατα θα αποβεί κοινωνικά μοιραία για την πληθυσμιακή ομάδα την οποία υποτίθεται ότι σκοπεύει να προστατεύσει.

Το τραγικό είναι ότι όλα αυτά πραγματοποιούνται «μέρα μεσημέρι», υπό την ΕΚΚΩΦΑΝΤΙΚΗ ΣΙΩΠΗ όλων ημών, εκπαιδευτικών, συνδικαλιστικών φορέων, μαθητών, ενώ κάποιοι φαίνεται και να επιχαίρουν, όχι όμως δημόσια, όχι υποστηρίζοντας το Νόμο. Αν τα επιχειρήματα που εκτέθηκαν παραπάνω συνιστούν οικτρά πλάνη, ας υποστηρίξει κάποιος το αντίθετο, ας υπερασπιστεί επιτέλους τη ρύθμιση. Αυτό που είναι εξοργιστικό είναι η απόλυτη απονεύρωση όλων μας, σαν να μην συμβαίνει τίποτε !

Η «εξ-ημέρωση» των εσπερινών ανέδειξε την πλήρη …«εξημέρωση» όλων ημών, των (αν-ενεργών πλέον) πολιτών, εκπαιδευτικών και των Φορέων μας.
 

Σχόλια (9)

 
tim
09 Ιουν 2018 22:01

Δεν νομίζω ότι θα διαβάσουμε σχόλια. Η απονεύρωση οδηγεί σε τρόμο και αποφυγή όταν η αλήθεια διατυπώνεται σφαιρικά και ολοκληρωμένα.

 
Νίκος
09 Ιουν 2018 22:16

Παρακολούθησα τη συζήτηση στη βουλή για το νομοσχέδιο και μου έκανε μεγάλη εντύπωση ότι για αυτό το θέμα της μείωσης των ετών στα εσπερινά, δεν υπήρχε αντίλογος. Εκτιμώ ότι ούτε οι καθηγητές ξέρουν ή ενδιαφέρονται για τα εσπερινά, πόσο μάλλον οι βουλευτές. Αυτά που αναφέρει ο συντάκτης μου φαίνονται λογικά, καθώς απ ότι ξέρω, στα εσπερινά τώρα έχουν μάθημα 5 ώρες την ημέρα και μάλιστα μικρότερης διάρκειας, πώς θα καταφέρουν να στριμώξουν 4 χρόνια σπουδών σε τρία;

 
Μανώλης
10 Ιουν 2018 08:09

Συγχαρητήρια Δημήτρη για τις ωμές αλήθειες που θέτεις.
Είμαστε σε μέρες του ¨αποφασίζομεν και διατάσσομεν¨ και ουδεμία αντίδραση από την ΟΛΜΕ δεν είδαμε...
Είναι λυπηρό γιατί υφυπουργός Παιδείας είναι και ένας τεχνικός άνθρωπος.

 
απορών
10 Ιουν 2018 09:15

Σωστά σχόλια για τη διαρροή και τον προβληματισμό του ωραρίου.
Αλλά : τα προβλήματα εσπερινών , ΕΠΑΛ, κ.α. δομών είναι μόνο αυτά; Υπάρχουν για να εξυπηρετήσουν μόνο τους διδάσκοντες; Ανησυχούμε ποια ποιότητα διδασκαλίας έχουμε, ποια στάση κρατάνε οι εκπαιδευτικοί, τι αποφοίτους δίνουν τα σχολεία στην κοινωνία, πόσο η χαλαρότητα (οι πιο -οι μόνοι μάλλον- φιλανθρωποι της ευρώπης) έχει εμπεδώσει ένα γενικό κλίμα απαξίωσης των σχολείων; Όχι ότι τους δίνουμε αξία αν τα κάνουμε δύσκολα, αλλά το αποτελεσματικό δεν είναι το σημερινό "χύμα". Πρέπει να μαζευτούμε από μόνοι μας, όταν μας μαζεύουν το κάνουν άγαρμπα. Αλλά δε μας νοιάζει... Η ιδεοληπτικά "φιλάνθρωπη κοινωνική συνείδηση" μάς έχει φέρει ως εδώ. Κουρελόχαρτα σε όλα τα επίπεδα , αλλά τι προτείνουμε περά από το "δώστο , μωρέ και ας έχει ευκαιρία να πάει παρακάτω κι ας κάνουν ό,τι θέλουν οι άλλοι" ... (και έχω εμπειρία από πολλές δομές του ελληνικού συστήματος , δυστυχώς).

 
Μαρια
10 Ιουν 2018 19:09

Εινα στη σωστή κατεύθυνση οι αλλαγές και προφανώς θα αλλάξουν τα κριτήρια εγγραφής στα εσπερινά ώστε με μια μικρή αύξηση ωρών να υπάρχει ουσιαστικό αποτέλεσμα σε αυτούς που πρέπει.

 
Βραδυνός
10 Ιουν 2018 22:52

Σωστές απόψεις, με επιχειρήματα. Καμία μελέτη δεν αναφέρεται που να αποδεικνύει ότι τα τρία χρόνια είναι αρκετά, για να αποκτήσουν οι μαθητές των εσπερινών σχολείων απολυτήριο αλλά και πτυχίο (ΕΠΑΛ). Οι μαθητές που συνήθως είναι ωσεί παρόντες. Και ο νοών νοείτω ...

 
Άννα
11 Ιουν 2018 09:05

Ένα μεγάλο μπράβο στο Δημήτρη που αγωνίζεται και γράφει τεκμηριωμένα όλα τα παραπάνω.
Όλοι εμείς έχουμε αρκεστεί στο σχολιασμό των δύο γραμμών
Δεν νομίζω να υπάρχει κάποιος που να διαφωνεί με όλα τα παραπάνω.
Θεωρώ ότι το μεγάλο λάθος είναι να προσπαθούμε να εξισώσουμε τα παιδιά με τους ενήλικους που φοιτούν στα εσπερινά.
Τέλος για να μην κουράζω, είναι αδύνατον κάποιος μετά την εργασία να μπορέσει να παρακολουθήσει 6 ή 7 ώρες μάθημα
(δείτε τα part-time προγράμματα σπουδών των πανεπιστημίων)

 
Δημητρης
11 Ιουν 2018 09:08

@Βραδυνος, είπες με μια πρόταση αυτό που είναι ...κοινό μυστικό για τα εσπερινά. "Οι μαθητές είναι ωσεί παρόντες". Τα υπόλοιπα εύκολα συνεπάγονται.....

 
Αλήθεια
11 Ιουν 2018 10:29

Πείτε την αλήθεια, όλα λέγονται για την επερχόμενη αύξηση ωρών λειτουργίας των εσπερινών που αλλάζει τα "δεδομένα". Εσείς μας τα λέτε ,των εσπερινών.....

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ