Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

250.000 με πτυχίο ΑΕΙ δεν έχουν δουλειά

Ίδρυση και ανάπτυξη ενός δικτύου Πρότυπων-Πειραματικών σχολείων Τεχνικής- Επαγγελματικής Εκπαίδευσης σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο
Δημοσίευση: 09/07/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Όπως προκύπτει από τη μελέτη του ΙΟΒΕ (Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών)   οι άνεργοι με πτυχίο ΑΕΙ ανέρχονται σε 240.000 .

Για την άμεση αντιμετώπιση της αυξημένης απειλής απαξίωσης των γνώσεων και δεξιοτήτων των ανέργων, και ιδιαίτερα των 250.000 ανέργων αποφοίτων ανώτατης εκπαίδευσης, ο ΙΟΒΕ προτείνει η ανάπτυξη προγραμμάτων διαβίου εκπαίδευσης και επανεκπαίδευσης. Τα προγράμματα διαβίου μάθησης και επανεκπαίδευσης δίνουν έμφαση κυρίως στην εκπαίδευση στις νέες τεχνολογίες επικοινωνίας και αυτοματισμού και τις εφαρμογές τους στη διαδικασία παραγωγής. Αναπτύσσονται σε συνεργασία εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και  επιχειρήσεων, με έμφαση στην ανταπόκρισή τους στις ανάγκες της αγοράς εργασίας σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.
Ιδιαίτερη έμφαση μπορεί να δοθεί στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στην οργάνωση των προγραμμάτων διαβίου εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο αυτό ιδιαίτερα μπορούν να αξιοποιηθούν:

α. Τα «μαζικά ανοικτά διαδικτυακά μαθήματα» (MOOCs), με πιστοποίηση των παρεχόμενων σπουδών

β. Τα προγράμματα ηλεκτρονικής μάθησης (e-learning)

Τα προγράμματα αυτά πιστοποιούνται από ανεξάρτητους φορείς αξιολόγησης (όπως π.χ. η ΑΔΙΠ) ανάλογα με το επίπεδο εκπαίδευσής τους, και εφόσον αποδεδειγμένα λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Η συνέχιση της χρηματοδότησής τους εξαρτάται από την συνεχή αξιολόγηση των αποτελεσμάτων τους και των επιδόσεών τους στην ένταξη των αποφοίτων τους σε συναφή εργασία.

Ειδικότερα σύμφωνα με  τη μελέτη του ΙΟΒΕ (Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών) , μεταξύ 2000-2009:

Α.  Στον ιδιωτικό τομέα αυξήθηκε το μερίδιο των αποφοίτων ανώτατης εκπαίδευσης στους απασχολούμενους (από 14% σε 18%) και των αποφοίτων Λυκείου (από 29% σε 34%), ενώ στον δημόσιο τομέα αυξήθηκε το μερίδιο των αποφοίτων ανώτατης εκπαίδευσης (από 57% σε 64%) και των κατόχων μεταπτυχιακών και διδακτορικών σπουδών (από 1% σε 4%), ενώ μειώθηκαν τα μερίδια του Λυκείου (από 26% σε 21%), του Δημοτικού (από 8% σε 3%) και του Γυμνασίου (από 3% σε 2%), δείχνοντας ότι η πολιτική της διεύρυνσης της ανώτατης εκπαίδευσης οδήγησε σε αύξηση της απασχόλησης πτυχιούχων, πρωτίστως, στο δημόσιο τομέα.

Οι σημαντικότεροι κλάδοι απασχόλησης των αποφοίτων του πανεπιστημιακού τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης, ήταν στην Ελλάδα η εκπαίδευση και η δημόσια διοίκηση,

Β.Την περίοδο 2010-2016, στην απασχόληση των αποφοίτων πανεπιστημίων ή ΤΕΙ σημειώνεται οριακά αρνητικός μέσος ετήσιος ρυθμός μεταβολής ΜΕΡΜ (-0,2%), ενώ το ποσοστό απασχόλησης υποχώρησε σημαντικά (61% το 2016 από 75% το 2009). Η εξέλιξη αυτή ερμηνεύεται από την αύξηση του πληθυσμού με ανώτατη εκπαίδευση σε συνδυασμό με τη μείωση της απασχόλησης. Αντίστοιχα, το ποσοστό ανεργίας είναι διαχρονικά υψηλότερο στους αποφοίτους ΤΕΙ, διαφορά η οποία ενισχύθηκε την περίοδο 2006-2013.

Γ. Με βάση το αντικείμενο σπουδών το μεγαλύτερο ποσοστό πτυχιούχων στην Ελλάδα είναι απόφοιτοι Κοινωνικών – Οικονομικών και Νομικών επιστημών. Οι απόφοιτοι από τα συγκεκριμένα επιστημονικά πεδία ανήλθαν σε 615,3 χιλ. το 2016 με το μερίδιο τους στο σύνολο των αποφοίτων (30,1%) να έχει αυξηθεί κατά 3,6 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2004 ( 26,5%) και 0,3 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2009. Ακολουθούν οι απόφοιτοι στην κατηγορία Μηχανολογία-Βιομηχανία-Κατασκευές οι οποίοι ανήλθαν σε 320,6 χιλ. με το μερίδιο τους να διαμορφώνεται στο 15,7% (χωρίς διαφοροποίηση σε σχέση με το 2009, αλλά και τις αρχές του 2000).

Δ. Η πλειονότητα των απασχολούμενων με ανώτατη εκπαίδευση έχουν σπουδές στις Κοινωνικές επιστήμες-Οικονομικά-Νομικά. Ακολουθούν οι απασχολούμενοι με σπουδές στον ευρύτερο τομέα Μηχανολογία-Βιομηχανία-Κατασκευές στους οποίους καταγράφεται αύξηση κατά 32,3% σε σχέση με το 2003. Σε ελαφρώς χαμηλότερο επίπεδο κυμάνθηκε η απασχόληση των ατόμων με σπουδές στον τομέα της Υγείας (177 χιλ.) με σημαντική άνοδο, παρόμοια με εκείνη των αποφοίτων σε Νομικές, Οικονομικές και σχολές Κοινωνικών επιστημών, συγκριτικά με τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας (+50%).

Ε. Τα υψηλότερα ποσοστά απασχόλησης καταγράφονται στους αποφοίτους Υγείας (71%), όπου η κάμψη σε σχέση με το 2009 είναι ηπιότερη - και στους απόφοιτους σχολών πληροφορικής (69%). Στους αποφοίτους στο πεδίο σπουδών Βιομηχανία– Κατασκευές ήταν σχεδόν αντίστοιχο με εκείνο για το σύνολο των εργαζόμενων με ανώτατη εκπαίδευση (65% έναντι 81% το 2009 και 80% το 2003), ενώ σχεδόν παρόμοια εικόνα παρατηρείται στους αποφοίτους Κοινωνικών-Οικονομικών-Νομικών σπουδών (63% το 2016 έναντι 75% το 2009 και 74% το 2003).Τα υψηλότερα ποσοστά απασχόλησης στους αποφοίτους πανεπιστημιακών σχολών καταγράφονται στους πτυχιούχους επιστημών Υγείας 74%) και Εκπαίδευσης (78%). Η κρίση που επηρεάζει τον κατασκευαστικό κλάδο αποτυπώνεται στους αποφοίτους του ευρύτερου πεδίου σπουδών Βιομηχανία– Κατασκευές με την πτώση να είναι σχεδόν αντίστοιχη με τους αποφοίτους πανεπιστημίων και ΤΕΙ (περίπου 16 ποσοστιαίες μονάδες).

Ζ. Διαχρονικά οι απόφοιτοι των επιστημών Υγείας πλήττονται σε μικρότερο βαθμό από την ανεργία. Το 2016 διαμορφώθηκε στο 10,6% (επίπεδο που είναι το χαμηλότερο από το 2012 και έπειτα) όταν το 2009 είχε διαμορφωθεί στο 6% - το χαμηλότερο από το 2003 και έπειτα.

Η. Αντίθετα, το ποσοστό ανεργίας στους αποφοίτους με σπουδές στις Κοινωνικές επιστήμες- Οικονομικά-Νομική διπλασιάστηκε το 2016 σε σχέση με το 2009 (17,5% έναντι 8,2%), ενώ μεγαλύτερη ήταν η άνοδος στους αποφοίτους στο ευρύτερο πεδίο σπουδών Βιομηχανία- Κατασκευές (18,6% το 2016 έναντι 5,2% το 2009).

Θ. Χαμηλότερο από το μέσο όρο στο σύνολο των αποφοίτων ανώτατης εκπαίδευσης είναι το ποσοστό ανεργίας στο πεδίο σπουδών Υπηρεσίες, καθώς στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται οι στρατιωτικές σχολές και οι σχολές σωμάτων ασφαλείας, όπου η επαγγελματική αποκατάσταση είναι άμεση, όπως επίσης και οι σχολές τουριστικών επαγγελμάτων οι απόφοιτοι των οποίων επηρεάζονται θετικά από την ανάπτυξη του τουριστικού τομέα στην Ελλάδα. Στους αποφοίτους πανεπιστημιακών σχολών, η ανεργία πλήττει σε μικρό βαθμό διαχρονικά τους πτυχιούχους ιατρικής, ενώ και οι πτυχιούχοι πολυτεχνικών σχολών εμφανίζουν το 2016 χαμηλότερο ποσοστό ανεργίας από το μέσο όρο. Στους αποφοίτους ΤΕΙ αξιοσημείωτο είναι το υψηλό ποσοστό ανεργίας στους αποφοίτους επιστημών υγείας (π.χ. τμήματα νοσηλευτικής), ενώ σημαντική άνοδος καταγράφεται στους αποφοίτους Πληροφορικής.

Ι. Με βάση το ιδιοκτησιακό καθεστώς, οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα με πτυχίο πανεπιστημίου ήταν αυξημένοι κατά 4% σε σχέση με το 2009, ενώ αρκετά μεγαλύτερη είναι η άνοδος των απασχολούμενων με πτυχίο ΤΕΙ σε ιδιωτικές επιχειρήσεις (+26%). Αντίθετα, κάμψη της απασχόλησης καταγράφεται στους απόφοιτους πανεπιστημίων που απασχολούνται σε υπηρεσίες του δημόσιου τομέα η οποία είναι πιο έντονη στους αποφοίτους ΤΕΙ.

Προτάσεις

Ο ΙΟΒΕ προτείνει

Α) Ο αναπροσανατολισμός της ανώτατης εκπαίδευσης από την προετοιμασία των αποφοίτων για την απασχόληση στο δημόσιο τομέα στην απασχόληση στον ιδιωτικό τομέα, και ιδιαίτερα στους τομείς με εξωστρεφή εξαγωγικό προσανατολισμό.

Για τον αναπροσανατολισμό της ανώτατης εκπαίδευσης προτείνονται:

1) Η ενίσχυση της στρατηγικής ικανότητας των ιδρυμάτων με:

α. Ενίσχυση της εκπαιδευτικής και οργανωτικής αυτονομίας τους από το κράτος, ώστε να μπορούν ευκολότερα και αποτελεσματικά να αλληλεπιδρούν με την μεταβαλλόμενη οικονομία, την εξέλιξη της αγοράς εργασίας και της απασχόλησης, και να συνεργάζονται πιο εύκολα και αποτελεσματικά με τις επιχειρήσεις.

β. Εσωτερική οργανωτική ευελιξία των ιδρυμάτων (π.χ. Σχολές με προγράμματα, διασχολικά προγράμματα, κ.λπ.), ώστε να μπορούν πιο εύκολα και αποδοτικά να συνεργάζονται εσωτερικά, να αλλάζουν και να προσαρμόζονται στις μεταβολές του εξωτερικού περιβάλλοντος.

γ. Διευκόλυνση της λήψης αποφάσεων, ιδιαίτερα για την ανάπτυξη αποτελεσματικού στρατηγικού σχεδιασμού κάθε ιδρύματος (π.χ. ίδρυση, συγχώνευση, κατάργηση εκπαιδευτικών μονάδων ή προγραμμάτων, ερευνητικών κέντρων και εργαστηρίων), ώστε να μπορούν τα ιδρύματα να συντονίζονται με τις εξωτερικές μεταβολές, ανάγκες, δυνατότητες και να αξιοποιούν ευκαιρίες στρατηγικής ανάπτυξης τους στο τοπικό, εθνικό, ευρωπαϊκό ή διεθνές περιβάλλον.

δ. Αξιολόγηση, διαφάνεια, και ισχυρή και αποτελεσματική λογοδοσία των μονομελών (πρυτάνεις, κοσμήτορες, διευθυντές εργαστηρίων, κ.λπ.) ή συλλογικών (ΓΣ τμημάτων, σχολών, κ.λπ.) διοικητικών οργάνων των ΑΕΙ, ώστε να διασφαλίζεται η ποιότητα των εκπαιδευτικών, ερευνητικών και διοικητικών υπηρεσιών τους, αλλά και ως απαραίτητα θεσμικά αντίβαρα της αυξημένης αυτονομίας από το κράτος, και ως θεσμικές προϋποθέσεις για την ενδυνάμωση τους με στόχο την ισότιμη συμμετοχή των ελληνικών ιδρυμάτων στον Ευρωπαϊκό Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης.

ε. Ανάθεση στα ιδρύματα της αρμοδιότητας κατανομής του συνολικού αριθμού εισαγόμενων φοιτητών που συμφωνείται μεταξύ πολιτείας και κάθε ιδρύματος.

2) Εκτεταμένο πρόγραμμα συγχωνεύσεων ιδρυμάτων ΑΕΙ (Ιδρυμάτων, Σχολών, Τμημάτων) με διατήρηση και ενίσχυση της ποικιλομορφίας πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και τεχνολογικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων που δίνουν έμφαση στις εφαρμογές των επιστημών και της τεχνολογίας.

Συγχωνεύσεις ιδρυμάτων με μια διαδικασία που θα στηρίζεται:

α. στις αποφάσεις των ίδιων των ιδρυμάτων, με κατάλληλα χρηματοδοτικά κίνητρα

β. την αξιολόγηση των προτάσεων τους από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες,

γ. τη συμμετοχή στην αξιολόγηση διακεκριμένων επιστημόνων της ομογένειας και της
αλλοδαπής,

δ. και τη συμμετοχή εκπροσώπων των επιχειρήσεων και της παραγωγής.

3) Εξορθολογισμός της ανώτατης εκπαίδευσης με:

α. Μείωση των εισακτέων στην ανώτατη εκπαίδευση (από το 60% και πλέον της ηλικιακής ομάδας περίπου που εκτιμάται σήμερα) σε επίπεδα συγκρίσιμα με εκείνα άλλων ευρωπαϊκών χωρών με ανάλογο επίπεδο οικονομικής ανάπτυξης, και λαμβάνοντας υπόψη ότι σε χώρες όπως η Γερμανία, η Βρετανία και η Γαλλία η συμμετοχή στην ανώτατη εκπαίδευση κυμαίνεται μεταξύ 40-50% της αντίστοιχης ηλικιακής ομάδας. Αξιοποίηση υποδομών και προσωπικού για την ανάπτυξη διεθνών προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων και την προσέλκυση αλλοδαπών φοιτητών με δίδακτρα.

β. Ανακατανομή του συνολικού αριθμού εισαγόμενων φοιτητών από τα πανεπιστήμια στα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και τις εφαρμογές των επιστημών και της τεχνολογίας.

γ. Ενίσχυση των ΤΕΙ στον επαγγελματικό προσανατολισμό τους στις εφαρμογές των επιστημών και της τεχνολογίας.

Συμπεράσματα – Προτάσεις πολιτικής

Μέτρα για την αύξηση του ποσοστού ολοκλήρωσης των σπουδών και της μέσης διάρκειας φοίτησης στα ΑΕΙ.

4) Νέα οργάνωση και ρύθμιση των σπουδών στα ΑΕΙ με:

α. Εναρμόνιση της δομής των κύκλων σπουδών με την κοινή ευρωπαϊκή πολιτική, όπως προβλέπεται στο πλαίσιο της διαδικασίας της Bologna για την οικοδόμηση του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Συγκεκριμένα, διάρθρωση των ανώτατων σπουδών σε 3 κύκλους, με τον πρώτο κύκλο διάρκειας 3 ετών, με ανάλογες αλλαγές στην εσωτερική οργάνωση και διάρθρωση των προγραμμάτων σπουδών στα ΑΕΙ, και κατοχύρωση του δικαιώματος συμμετοχής σε προγράμματα δεύτερου κύκλου για όλους. Αξιοποίηση του δεύτερου κύκλου για ενίσχυση του επαγγελματικού προσανατολισμού των σπουδών.

β. Ανάπτυξη προγραμμάτων πρακτικής άσκησης φοιτητών σε όλα τα ΑΕΙ.

γ. Μεταρρύθμιση του συστήματος εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση, ώστε ι) περισσότεροι φοιτητές να εισάγονται σε ΑΕΙ που είναι υψηλότερα στις προτιμήσεις τους, π.χ. με θεσμοθέτηση δύο γύρων επιλογής ΑΕΙ/Σχολής/Τμήματος με μικρότερο αριθμό επιλογών σε κάθε γύρο, και ιι) εισαγωγή σε ενιαία Σχολή – ή/και σε ίδρυμα – και επιλογή και ένταξη σε πρόγραμμα σπουδών επιστημονικής εξειδίκευσης μετά
την ολοκλήρωση του πρώτου έτους.

δ. Μεγαλύτερη ευελιξία στην οργάνωση των προγραμμάτων σπουδών, με αύξηση των
περιθωρίων επιλογών, διεπιστημονικών συνδυασμών και κινητικότητας των φοιτητών, ώστε να δύνανται να εξατομικεύσουν το πρόγραμμα σπουδών τους, που παρακολουθούν και ολοκληρώνουν, συνδυάζοντας επιστημονικούς τομείς της προτίμησης και του ενδιαφέροντος τους, αξιοποιώντας το Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς Πιστωτικών Μονάδων (ECTS) για τη συσσώρευση πιστωτικών μονάδων.

ε. Οργάνωση και στήριξη ενός προγράμματος ανταλλαγών φοιτητών και προσωπικού μεταξύ ιδρυμάτων («ελληνικό ERASMUS»), για τη διεύρυνση των επιλογών των φοιτητών και της συνεργασίας μεταξύ διδασκόντων διαφορετικών ιδρυμάτων της χώρας.

στ. Αποσύνδεση του πτυχίου πρώτου κύκλου από την αρχική εκπαίδευση των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων μέσης εκπαίδευσης με οργάνωση ειδικά σχεδιασμένων προγραμμάτων, μεταπτυχιακού επιπέδου, για την κατοχύρωση της παιδαγωγικής επάρκειας σε Σχολές Εκπαίδευσης των πανεπιστημίων.

ζ. Περιορισμό της ρύθμισης των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων στα ρυθμιζόμενα επαγγέλματα και αποσύνδεσή τους από το πτυχίο.

5) Νέοι κανόνες χρηματοδότησης των ΑΕΙ με:

α. Διαφάνεια και σύνδεση της κατανομής της κρατικής χρηματοδότησης στα ΑΕΙ με τα αποτελέσματα της λειτουργίας τους (performance-based funding) και την επίτευξη συμφωνημένων – διαφορετικών για κάθε ίδρυμα – στόχων (management by objectives) στο πλαίσιο των στόχων της εθνικής στρατηγικής για την ανώτατη εκπαίδευση.

β. Σύνδεση μέρους της χρηματοδότησης με την πορεία μετάβασης των αποφοίτων στην αγορά εργασίας.

γ. Σύναψη πολυετών προγραμματικών συμφωνιών πολιτείας-ιδρυμάτων, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και ο αριθμός των εισαγόμενων φοιτητών, ανά ίδρυμα.

δ. Ανάθεση της κατανομή της χρηματοδότησης στα ιδρύματα, καθώς και της υποστήριξης και υλοποίησης της εθνικής στρατηγικής για την ανώτατη εκπαίδευση και την παρακολούθηση της επίτευξης των συμφωνημένων στόχων, σε φορέα ανεξάρτητο από το υπουργείο (όπως η ΑΔΙΠ).

ε. Απαραίτητη προϋπόθεση για την υλοποίηση των α), β), γ), δ) παραπάνω είναι η άμεση βελτίωση των διαθέσιμων στοιχείων για τη λειτουργία και τα αποτελέσματα των ΑΕΙ, με ανάπτυξη ενιαίας και συγκρίσιμης μεθοδολογίας και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών για τη συλλογή τους από τα ιδρύματα και την συγκριτική επεξεργασία τους από κεντρικό φορέα (όπως το Κέντρο Μελετών της ΑΔΙΠ).

στ. Αξιοποίηση των προτάσεων της πρόσφατης μελέτης του ΟΟΣΑ για την ελληνική εκπαίδευση για τις διαδικασίες κατάρτισης του προϋπολογισμού (budgeting) της εκπαίδευσης, ενοποίηση των δαπανών και σύνδεσή τους με τους στόχους της εθνικής στρατηγικής για την ανώτατη εκπαίδευση.

6) Πιστοποίηση με κριτήρια όπως:

Για την πιστοποίηση ιδρυμάτων: η λειτουργία γραφείων διασύνδεσης, η συστηματική παρακολούθηση της πορείας ένταξης των αποφοίτων τους στην αγορά εργασίας, και η τεκμηριωμένη αξιοποίηση των αποτελεσμάτων τους στο στρατηγικό σχεδιασμό του ιδρύματος,

Για την πιστοποίηση προγραμμάτων σπουδών: η τεκμηριωμένη αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών, με βάση τα ευρήματα της παρακολούθησης της πορείας των αποφοίτων στην αγορά εργασίας και τη συνάφεια των σπουδών με την εκτέλεση της εργασίας τους στο αντικείμενο τους.

Η οργάνωση της πρακτικής άσκησης των φοιτητών.

Β) Ο αναπροσανατολισμός της μέσης λυκειακής εκπαίδευσης από τη γενική εκπαίδευση στην τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση, με αύξηση της ελκυστικότητάς της και της συμμετοχής των μαθητών σε αυτήν, συνδεδεμένης με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.

Για τον αναπροσανατολισμό της μέσης εκπαίδευσης από τη γενική στην τεχνική- επαγγελματική εκπαίδευση προτείνονται τα εξής:

1) Ίδρυση και ανάπτυξη ενός δικτύου Πρότυπων-Πειραματικών σχολείων Τεχνικής- Επαγγελματικής Εκπαίδευσης σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο

Για την ενίσχυση της ελκυστικότητας της τεχνικής-επαγγελματικής μέσης εκπαίδευσης και τη καλύτερη σύνδεσή της με τις τοπικές ανάγκες της αγοράς εργασίας, των επιχειρήσεων και της οικονομίας προτείνεται η ίδρυση και λειτουργία ενός δικτύου Πρότυπων-Πειραματικών Τεχνικών-Επαγγελματικών Λυκείων, υπό τη ευθύνη και διοίκηση αποκεντρωμένων αρχών της χώρας.

Τα Πρότυπα-Πειραματικά ΤΕΛ να ιδρυθούν, με δημόσια χρηματοδότηση, ύστερα από ανοικτή πρόσκληση, υποβολή προτάσεων από τις τοπικές αρχές (περιφέρειες και μεγάλοι δήμοι) και αξιολόγηση των προτάσεων από ανεξάρτητες επιτροπές αξιολόγησης με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών, ειδικών επιστημόνων και εμπειρογνωμόνων-εκπροσώπων της παραγωγικής οικονομίας.

Μεταξύ των κριτηρίων για την επιλογή και την χρηματοδότησή τους περιλαμβάνονται τα εξής:

α. Οι ειδικότητες και τα προσφερόμενα προγράμματα σπουδών έχουν τεκμηριωμένα καθοριστεί σε συνεργασία με τους τοπικούς παραγωγικούς φορείς, τις επαγγελματικές οργανώσεις και τοπικές επιχειρήσεις.

β. Δίνουν έμφαση στην εκπαίδευσης στην εκπαίδευση μελλοντικών εργαζομένων στην παραγωγή εμπορεύσιμων προϊόντων προς εξαγωγή.

γ. Δίνουν έμφαση στην εκπαίδευση σε νέες, καινοτόμες τεχνολογίες π.χ. αυτοματισμού.

Στα προτεινόμενα Πρότυπα-Πειραματικά ΤΕΛ μπορούν να φοιτήσουν μαθητές και να διδάξουν εκπαιδευτικοί της δημόσιας εκπαίδευσης, ύστερα από αξιολόγηση και επιλογή τους, καθώς και άλλοι που επιλέγονται από τις διοικήσεις των σχολείων αυτών. Η διοίκηση των σχολείων επιλέγεται με αξιοκρατικό τρόπο, ύστερα από δημόσια πρόσκληση, και η θητεία της ανανεώνεται, ύστερα από αξιολόγηση της επίτευξης συμφωνημένων στόχων. Τα προγράμματα σπουδών των σχολείων αυτών περιλαμβάνουν και μαθητεία σε επιχειρήσεις της περιοχής. Η χρηματοδότηση και η λειτουργία των σχολείων αυτών συνεχίζεται μόνο εφόσον οι απόφοιτοί τους εντάσσονται γρήγορα στην αγορά εργασίας, μετά την αποφοίτησή τους, ύστερα από τακτική αξιολόγησή τους από ανεξάρτητες υπηρεσίες αξιολόγησης του κεντρικού κράτους.

2) Εθνικά κριτήρια αναφοράς (standards) σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Για τη συνολική ρύθμιση των μαθητικών ροών προτείνεται, επίσης, η θέσπιση εθνικών κριτηρίων αναφοράς (standards), στο πλαίσιο εθνικού προγράμματος σπουδών και μαθησιακών στόχων, σε όλες τις τάξεις και βαθμίδες εκπαίδευσης στη βάση των οποίων αξιολογούνται οι μαθητές και οι σχολικές μονάδες. Ιδιαίτερη σημασία, από αυτή τη σκοπιά, μπορούν να έχουν διαγνωστικά τεστ δεξιοτήτων, στο στάδιο της ολοκλήρωσης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, για την υποβοήθηση του εκπαιδευτικού και επαγγελματικού προσανατολισμού των μαθητών.

3) Στόχευση χρηματοδοτικών κινήτρων

Αξιοποίηση χρηματοδοτικών κινήτρων και στόχευσή τους υπέρ της συμμετοχής στην τεχνική- επαγγελματική εκπαίδευση, όπως των οικογενειακών επιδομάτων και της μείωσης φόρου μισθωτών και συνταξιούχων (που τώρα εκτείνονται μέχρι το 25ο έτος για φοιτητές).

Γ) Η επανεκπαίδευση των ανέργων αποφοίτων για την επανένταξη τους στην αγορά εργασίας.

Για την άμεση αντιμετώπιση της αυξημένης απειλής απαξίωσης των γνώσεων και δεξιοτήτων των ανέργων, και ιδιαίτερα των 250.000 ανέργων αποφοίτων ανώτατης εκπαίδευσης, προτείνεται η ανάπτυξη προγραμμάτων διαβίου εκπαίδευσης και επανεκπαίδευσης. Τα προγράμματα διαβίου μάθησης και επανεκπαίδευσης δίνουν έμφαση κυρίως στην εκπαίδευση στις νέες τεχνολογίες επικοινωνίας και αυτοματισμού και τις εφαρμογές τους στη διαδικασία παραγωγής. Αναπτύσσονται σε συνεργασία εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων, με έμφαση στην ανταπόκρισή τους στις ανάγκες της αγοράς εργασίας σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.

Ιδιαίτερη έμφαση μπορεί να δοθεί στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στην οργάνωση των προγραμμάτων διαβίου εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο αυτό ιδιαίτερα μπορούν να αξιοποιηθούν:

α. Τα «μαζικά ανοικτά διαδικτυακά μαθήματα» (MOOCs), με πιστοποίηση των παρεχόμενων σπουδών

β. Τα προγράμματα ηλεκτρονικής μάθησης (e-learning)

Τα προγράμματα αυτά πιστοποιούνται από ανεξάρτητους φορείς αξιολόγησης (όπως π.χ. η ΑΔΙΠ) ανάλογα με το επίπεδο εκπαίδευσής τους, και εφόσον αποδεδειγμένα λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Η συνέχιση της χρηματοδότησής τους εξαρτάται από την συνεχή αξιολόγηση των αποτελεσμάτων τους και των επιδόσεών τους στην ένταξη των αποφοίτων τους σε συναφή εργασία.

1. ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ

Σχόλια (4)

 
Μεταρυθμιστής
10 Ιουλ 2018 10:47

1. Εναρμόνιση της δομής των κύκλων σπουδών με την κοινή ευρωπαϊκή πολιτική
2. Πρώτος κύκλος σπουδών διάρκειας 3 ετών
3. Περιορισμός της ρύθμισης των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων στα ρυθμιζόμενα επαγγέλματα και αποσύνδεσή τους από το πτυχίο

Μετά το 6ο μνημόνιο ίσως.

 
red september
10 Ιουλ 2018 11:47

Δηλαδή θα πάνε σε ένα τύπου ΙΕΚ για να αποκτήσουν δεξιότητες οι πτυχιούχοι...τι σημαίνει αυτο ,οτι δεν ειναι αρκετα τα προσόντα τους για την αγορά εργασίας. Τωρα τα ΙΕΚ τα κανονικά ενω εξειδικεύουν , οι απόφοιτοι τους δεν εχουν δικαίωμα να εξασκήσουν το επάγγελμα το οποίο διδάχθηκαν. Η παραφροσύνη στην Ελλάδα ΒΑΡΑΕΙ ΚΟΚΚΙΝΟ.

 
Αλλά
10 Ιουλ 2018 11:59

Οσο ο υπουργός δεν ρυθμίζει τα επαγγελματικά δικαιώματα το χάος θα συνεχίζεται.

 
κατά τα λοιπά
10 Ιουλ 2018 22:25

Το υπουργείο αυξάνει σταθερά τους είσακτέούς χωρίς κανένα προγραμματισμό σε σχέση με τις ανάγκες της εποχής. Και βέβαια ούτε κατά διάνοια να μπει κάπου η βάση του 10. Και μετά λεμε γιατί η ανεργία είναι στα ύψη. ..

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ