Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Έντεκα ερωτήματα από τον Αν. Πρύτανη Ακ. Υπ. Παν. Θεσσαλίας για τις συγχωνεύσεις Πανεπιστημίων- ΤΕΙ

Ποιά οικονομία κλίμακας γίνεται με τη συγχώνευση Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, αφού όλα μένουν στη θέση τους, εκτός από τις πινακίδες έξω από τα γραφεία και τα Ιδρύματα;
Δημοσίευση: 07/08/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Έντεκα ερωτήματα για τις  συγχωνεύσεις Πανεπιστημίων- ΤΕΙ θέτει   ο Καθηγητής Θανάσης Σφουγγάρης Αναπληρωτής Πρύτανη Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Προσωπικού Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με ανοικτή επιστολή προς τον υπουργό Παιδείας Κ. Γαβρόγλου.

Ειδικότερα πρόκειται για τα εξής ερωτήματα:

1. Από τη συζητούμενη διαδικασία συγχωνεύσεων Πανεπιστημίων και ΤΕΙ προκύπτουν πολλά ερωτήματα, μερικά από τα οποία είναι:

2. Συμβάλλει στην αναβάθμιση της ποιότητας της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης η ελαστικοποίηση των κριτηρίων εκλογής καθηγητών στα Πανεπιστήμια όταν προέρχονται από ΤΕΙ;

3. Η περίπου αυτόματη μετατροπή των θέσεων Καθηγητών ΤΕΙ σε Καθηγητές Πανεπιστημίων, έστω και μέσω ενδιάμεσων σταθμών ή εκφυλισμένων εκλογικών διαδικασιών, πάντως όχι κανονικών; Την ίδια στιγμή που στα Πανεπιστήμια έχει συσσωρευθεί/εγκλωβιστεί αξιόλογο μη καθηγητικό προσωπικό, στην πλειοψηφία του υψηλών ακαδημαϊκών προσόντων (ΕΔΙΠ κ.λπ.) και για την ανάληψη ακόμη και 6μηνης σύμβασης διδασκαλίας εφαρμόζονται αυστηρότερα ακαδημαϊκά κριτήρια; Όλα αυτά συμβάλλουν στην αναβάθμιση των Πανεπιστημίων;

4. Ποιά οικονομία κλίμακας γίνεται με τη συγχώνευση Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, αφού όλα μένουν στη θέση τους, εκτός από τις πινακίδες έξω από τα γραφεία και τα Ιδρύματα;

5. Με την συγχώνευση θα βελτιωθούν οι ήδη ελλειμματικοί προϋπολογισμοί των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων;

6. Υπάρχουν αρκετά χρήματα για να στηριχθούν τα νέα Ιδρύματα που θα περιλαμβάνουν και πολλά εξ αρχής νέα Τμήματα;

7. Υπάρχουν αρκετές πιστώσεις για θέσεις ΔΕΠ, διοικητικού, τεχνικού και άλλου προσωπικού για να υποστηριχθούν τα νέα Τμήματα;

8. Τα λειτουργούντα (παλιά Τμήματα) των Πανεπιστημίων που μόλις μετά από μια 8ετία μηδενικών πιστώσεων για νέες θέσεις ΔΕΠ είδαν να έρχονται λίγες νέες θέσεις (περίπου 1 ανά Τμήμα) την τελευταία 2ετία, πόσο μπορούν να αισιοδοξούν στο νέο πλαίσιο για επαρκή αριθμό νέων θέσεων ΔΕΠ;

9. Η διαδικασία συγχώνευσης θα αναβαθμίσει τη θέση των Πανεπιστημίων στις διεθνείς λίστες κατάταξης;

10. Είναι λειτουργική και θα συμβάλλει σε οικονομία κλίμακας και ποιοτική αναβάθμιση η προσάρτηση Τμημάτων ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια γειτονικών ή απομακρυσμένων Περιφερειών;

11. Δεν είναι σπατάλη ανθρώπινων και οικονομικών πόρων να στηθούν εξ αρχής επαγγελματικές Σχολές 2ετούς διάρκειας όταν στα ΤΕΙ μπορούν να λειτουργήσουν 3ετείς Σχολές αντίστοιχων αντικειμένων;

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΗ  Η ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ ΚΑΙ ΤΕΙ

Αξιότιμε Κύριε υπουργέ,

Είναι προς τιμή σας ότι έχετε προσπαθήσει να ανοίξετε πολλά μέτωπα σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, τα οποία επί χρόνια παρέμειναν ανέγγιχτα και έχετε κάνει παρεμβάσεις σε καίρια ζητήματα που λίμναζαν για μεγάλο διάστημα. Ως τεχνοκράτης και καθόλου πολιτικός, έχω επικροτήσει δημοσίως σε Συνόδους Αντιπρυτάνεων Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Προσωπικού τα τελευταία 4 χρόνια πρωτοβουλίες σας που είχαν θετικά αποτελέσματα και έλυσαν μακροχρόνια προβλήματα, όπως η μετά από 7 χρόνια απόκτηση σαφούς πλαισίου και περιεχομένου για τους Οργανισμούς και τους Εσωτερικούς Κανονισμούς Λειτουργίας των Πανεπιστημίων, η αντιμετώπιση του ζητήματος των μετεγγραφών των φοιτητών και άλλα.

Θα συμφωνήσω απόλυτα μαζί σας ότι και η δομή και λειτουργία των Ιδρυμάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης χρειάζεται παρέμβαση, εκ θεμελίων μεταρρύθμιση θα έλεγα. Ωστόσο, με μοναδικό κίνητρο την αγωνία μου για το μέλλον και την ποιότητα του δημόσιου πανεπιστημίου είμαι υποχρεωμένος να διαφωνήσω με τον τρόπο που επιλέξατε. Και θα αναλύσω το γιατί.

Αν ο στόχος είναι η ανταπόκριση στις απαιτήσεις του ΟΟΣΑ, τότε η προτεραιότητα θα πρέπει να είναι η κατάργηση της επικάλυψης των προγραμμάτων σπουδών μεταξύ Πανεπιστημίων και ΤΕΙ και όχι η ενιαιοποίηση της ονομασίας των Ιδρυμάτων της τριτοβάθμιας με την κατάργηση του τίτλου ΤΕΙ. Μπορεί πολιτικά να σημαίνει πολλά η αλλαγή ταμπέλας στα ΤΕΙ και η μεταγραφή τους ως Πανεπιστήμια, ακαδημαϊκά όμως αυτό δεν έχει καμία σχέση με μεταρρύθμιση και αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Και ποιός συνάδελφος του ΤΕΙ δεν θα ήθελε με ένα νόμο ή υπουργική απόφαση να αλλάξει όνομα το Ίδρυμά του και από ΤΕΙ να λέγεται Πανεπιστήμιο?

Αλλά αυτό είναι που χρειάζεται η χώρα και η κοινωνία? Φοβάμαι ότι αυτό δεν λύνει κανένα απολύτως πρόβλημα.

Το σχέδιο της συγχώνευσης, ναι της συγχώνευσης, γιατί περί αυτού πρόκειται, των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, περίπου ανά Περιφέρεια, έχει ένα σοβαρό πρόβλημα: μπορεί να διατυπώνει έναν καλό έως πολύ καλό σχεδιασμό σε επίπεδο και στα όρια της περιφέρειας, αλλά ουσιαστικά λειτουργεί «αυτιστικά», μη λαμβάνοντας υπόψη το σχεδιασμό των γειτονικών περιφερειών και το χειρότερο, ενός εθνικού σχεδιασμού συνολικά. Και αυτό γιατί, με το προωθούμενο μοντέλο συγχώνευσης, ο σχεδιασμός ενός ενιαίου Ιδρύματος σε μία περιφέρεια που διαθέτει ένα Πανεπιστήμιο και ένα ΤΕΙ, ουσιαστικά μετονομάζει τα Τμήματα του ΤΕΙ σε Πανεπιστημιακά Τμήματα και στην καλύτερη περίπτωση ενοποιεί μερικά Τμήματα ΤΕΙ σε ένα ή περισσότερα Πανεπιστημιακά Τμήματα με νέο όνομα και ίσως περιτυλίγει το εγχείρημα με την ίδρυση και μερικών νέων Τμημάτων.

Ερωτήματα που προκύπτουν; Πολλά:

  • Ποιά σοβαρή μελέτη σε επίπεδο χώρας διέγνωσε ότι οι ανάγκες της ελληνικήςκοινωνίας και οικονομίας υπαγορεύουν την ίδρυση ενός επιπλέον ή περισσότερων Πανεπιστημιακών Τμημάτων με συγκεκριμένα αντικείμενα;
  • Ποιά σοβαρή μελέτη σε επίπεδο χώρας διέγνωσε ότι σε συγκεκριμένη περιφέρεια είναι αναγκαία η ίδρυση ενός ακόμη Πανεπιστημιακού Τμήματος με συγκεκριμένο αντικείμενο ως μετεξέλιξη προϋπάρχοντος Τμήματος ΤΕΙ;
  • Ποιά σοβαρή διαδικασία αξιολόγησης αποφάσισε ότι συγκεκριμένο Τμήμα του ΤΕΙ έχει τις προϋποθέσεις μετεξέλιξής του σε Πανεπιστημιακό Τμήμα;
  • Ποιά σοβαρή μελέτη αποφάσισε ότι οι υπάρχουσες οι υποδομές και το προσωπικό σε Τμήμα του ΤΕΙ μπορεί να υποστηρίξει ένα νέο τέτοιο Τμήμα πανεπιστημιακού επιπέδου;
  • Ποιά σοβαρή μελέτη αποφάνθηκε για τα επαγγελματικά δικαιώματα και τις επαγγελματικές προοπτικές των νέων Τμημάτων;

Τίποτα δεν έγινε από όλα αυτά, απλώς επιχειρείται η μετονομασία Τμημάτων του ΤΕΙ ανά περιφέρεια σε Πανεπιστημιακά Τμήματα, με ό,τι «υλικό» είναι διαθέσιμο.

Ως υπουργός κάνετε πολύ καλά και αναλαμβάνετε πρωτοβουλία για παρέμβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και φυσικά το κάνετε κατά τον τρόπο που εσείς θεωρείτε ορθό και αυτό είναι απολύτως σεβαστό. Σίγουρα κάποιοι θα σας εγκαλούσαν αν δεν παίρνατε καμιά πρωτοβουλία. Επίσης είναι αλήθεια ότι δεν σας υποβλήθηκε και κάποιο σχέδιο για να το εξετάσετε/συζητήσετε. Και εδώ είναι το πρόβλημα. Κατά την άποψή μου, η ανώτερη έκφραση των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων της χώρας, η Σύνοδος Πρυτάνεων, θα έπρεπε την ημέρα ανάληψης καθηκόντων ενός Υπουργού Παιδείας να καταθέτει στον Υπουργό ένα πλήρες σχέδιο (όχι λίστα προτάσεων) για όλα τα μεγάλα ζητήματα που απασχολούν την τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπως η μεταρρύθμιση της δομής και λειτουργίας της, ένα σχέδιο ανάπτυξής της για την επόμενη 20ετία, ένα σχέδιο υποστήριξης της αναπτυξιακής ανασυγκρότησης της χώρας από τα Πανεπιστήμια της χώρας, ένα σχέδιο ικανοποίησης των αναγκών της κοινωνίας με βάση τη στρατηγική των Πανεπιστημίων, κ.λπ. κ.λπ. Με όλο το σεβασμό στις ηγεσίες των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων της χώρας, κάτι τέτοιο εγώ δεν εντόπισα την τελευταία 4ετία τουλάχιστο και με λύπη μου διαπίστωσα ότι η Σύνοδος πάντα έτρεχε πίσω από τις υπουργικές πρωτοβουλίες για να εκφράσει συμφωνίες ή διαφωνίες. Και για το φλέγον ζήτημα της τελευταίας δεκαετίας (αυτό της συγχώνευσης Πανεπιστημίων και ΤΕΙ) αυτό που καταγράφηκε με την εκδήλωση της υπουργικής πρωτοβουλίας ήταν η Σύνοδος να εκφράσει έντονα κάθετη διαφωνία για το εγχείρημα, παραθέτοντας σειρά σοβαρών και ρεαλιστικών επιχειρημάτων μόλις τον Δεκέμβριο του 2017 (βλ. Αποφάσεις 86ης Συνόδου Πρυτάνεων, 14-16 Δεκεμβρίου 2017, Αθήνα - επισυνάπτονται) και 8 μήνες μετά, Ιούλιος 2018 (88η Σύνοδος Πρυτάνεων, 12-14 Ιουλίου 2018, Ιωάννινα) σιωπηρή (άφωνη) απόσυρση των διαφωνιών και επιχειρημάτων. Στη συγκεκριμένη Σύνοδο αισθάνθηκα ότι η πνευματική ηγεσία της χώρας παίρνει την τύχη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στα χέρια της. Άκουσα σοβαρές και ρεαλιστικές εισηγήσεις για το μέλλον των Πανεπιστημίων και τους κινδύνους που εγκυμονεί η σχεδιαζόμενη συγχώνευση Πανεπιστημίων και ΤΕΙ ανά τη χώρα και σκέφτηκα ότι εκείνη της στιγμή θα αναλάβουν όλοι τις ευθύνες τους. Όλα αυτά ίσχυσαν μέχρι την έλευσή σας Κύριε Υπουργέ, την επόμενη ακριβώς ημέρα. Στη συνεδρίαση της Συνόδου που συμμετείχατε δεν ακούστηκε η παραμικρή διαφωνία για τις συγχωνεύσεις, οπότε δικαίως υπερασπιστήκατε τη διαδικασία αυτή, όπως και τη νέα διαδικασία ανάδειξης Πρυτάνεων και Αντιπρυτάνεων, με την οποία λίγους μήνες πριν η διοίκηση κανενός Πανεπιστημίου δεν συμφωνούσε. Για αυτή την ομοφωνία που πετύχατε σας αξίζουν συγχαρητήρια. Πρέπει να αναφερθεί ωστόσο ότι 1-2 Πανεπιστήμια είχαν ταχθεί εξ αρχής υπέρ του σχεδίου συγχώνευσης και επίσης είναι κατανοητό ότι 1-2 Πανεπιστήμια ακόμη, που εκ φιλοσοφίας δεν επιθυμούν τη συγχώνευσή τους με γειτονικά ΤΕΙ, πιθανόν επέλεξαν να μην εκφράσουν στη συγκεκριμένη συνεδρίαση την αντίθεσή τους, επιλέγοντας άλλους τρόπους έκφρασης.

Τι μεσολάβησε σε αυτούς τους λίγους μήνες;

1. Η σύσταση ανά περιφέρεια μικτών Επιτροπών από μέλη ΔΕΠ των αντίστοιχων Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, πολλά από τα οποία ήταν και μέλη των διοικήσεων αυτών των Ιδρυμάτων, τα οποία εξ αρχής ασπάστηκαν τη συγκεκριμένη διαδικασία συγχώνευσης, με εντολή (για αυτό και η διαδικασία δεν έχει χαρακτήρα bottom-up) να επεξεργαστούν ένα σχέδιο συγχώνευσης ανά περιφέρεια που θα οδηγούσε υποχρεωτικά στην αυτόματη μετατροπή ή της μέσω ομαδοποίησης συγγενικών Τμημάτων των ΤΕΙ σε Πανεπιστημιακά Τμήματα, χωρίς να περισσέψει κανένα Τμήμα ΤΕΙ. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτοί οι αξιόλογοι συνάδελφοι των Επιτροπών έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους για τη σύνταξη καλών σχεδίων, αλλά πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι εργάστηκαν σε πλαίσιο με πολλούς περιορισμούς και πολλά βαρίδια.

2. Δεν θεωρώ πιθανό η ενδιάμεση έκτακτη επιχορήγηση των προϋπολογισμών των Πανεπιστημίων, κάποιων μάλιστα πολέμιων της διαδικασίας συγχωνεύσεων μέχρι πριν ελάχιστους μήνες, να λειτούργησε ως καταλύτης («γρηγορόσημο») για τη συμμετοχή τους στη διαδικασία των συγχωνεύσεων.

Η ανησυχία είναι ακόμη μεγαλύτερη όταν αναλογιστούμε τον συνολικό εθνικό ακαδημαϊκό χάρτη που θα προκύψει από αυτή τη διαδικασία: πολλά από τα λειτουργούντα Τμήματα στα Πανεπιστήμια θα πολλαπλασιαστούν από την πανεπιστημιοποίηση των συγγενικών Τμημάτων των ΤΕΙ. Θα ξαναρωτήσω: Ποιά σοβαρή μελέτη σε επίπεδο χώρας διέγνωσε ότι οι ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας υπαγορεύουν την ίδρυση επιπλέον τέτοιων Τμημάτων με τα συγκεκριμένα αντικείμενα; Παράδειγμα, ποιά σοβαρή μελέτη σε επίπεδο χώρας διέγνωσε ότι οι ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας απαιτούν την αύξηση των Τμημάτων Γεωπονίας ανά την Ελλάδα από 3 σε 8; Δεν αποτελεί ρεαλιστικό επιχείρημα ότι αυτά αφού λειτουργούσαν ως Τμήματα του ΤΕΙ μπορούν και πρέπει να λειτουργήσουν και ως Πανεπιστημιακά Τμήματα. Και ξεχνάω προς στιγμή την μόδα ότι όλα τα Τμήματα του ΤΕΙ, ανεξάρτητα αν θα ήταν σκόπιμο να υλοποιούν 2ετή ή 3ετή προγράμματα σπουδών, τώρα πρέπει να γίνουν 5ετή.

Αν πάμε λίγο πίσω χρονικά θα διαπιστώσουμε ότι εδώ και 30 χρόνια εξελίσσεται μια διαδικασία «αναβάθμισης» των ΤΕΙ σε ΑΤΕΙ, από 3τούς διάρκειας σπουδών σε 4ετούς και τώρα σε 5ετούς για ορισμένα.

Πολλοί μας θυμίζουν ότι τα ΤΕΙ είχαν συγκεκριμένη και διακριτή αποστολή την τεχνολογική εκπαίδευση και την εκπαίδευση στελεχών για την ικανοποίηση συγκεκριμένων αναγκών της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας.

Ερώτημα; αυτές οι ανάγκες εξέλιπαν σήμερα; Ή αυτές θα ικανοποιηθούν με την περίπου αυτόματη μετεξέλιξη των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια και την ταυτόχρονη ίδρυση νέων 2ετών Επαγγελματικών Σχολών; Δηλαδή προοδευτικά τα τελευταία 30 χρόνια τα ΤΕΙ ξεφεύγουν από την αποστολή και την πορεία τους και η λύση τώρα είναι να εκτραπούν ακόμα περισσότερο από την πορεία τους; Συγχωρέστε με, αλλά δύο λάθη δεν ισούνται με ένα σωστό. Τη λύση, μέσα από μια αξιολογική διαδικασία, να μετεξελιχθούν σε Πανεπιστημιακά Τμήματα κάποια Τμήματα των ΤΕΙ και τα υπόλοιπα να επιστρέψουν στην αποστολή τους, αυτή των 3ετών τεχνολογικών σπουδών δεν τη σκέφτηκε κανείς; Αυτή η λύση έχει κόστος οικονομικό; Άλλο κόστος; Τι;

Σεβαστή η άποψη κάποιων φίλων μηχανικών που μας ενημερώνουν ότι τεχνολογική εκπαίδευση παρέχουν μόνο τα πολυτεχνεία, αλλά αυτή η άποψη δεν ακούγεται συχνά τα τελευταία 30 χρόνια. Σε κάθε περίπτωση, το ονοματολογικό δεν είναι πρόβλημα και εύκολα μπορούν να βρεθούν λύσεις. Επιπλέον, γιατί αφού επί 30 χρόνια υπάρχουν τεχνολογικές υποδομές να αναζητούμε τώρα ίδρυση, οργάνωση, στελέχωση, οικονομική και υποδομική υποστήριξη νέων δομών 2ετούς διάρκειας;

ΤΟ ΣΥΖΗΤΟΥΜΕΝΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ ΚΑΙ ΤΕΙ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΑΚΕΙΑ Ή ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ;

Για όλα τα προβλήματα υπάρχουν εναλλακτικοί δρόμοι. Για το συγκεκριμένο πρόβλημα γιατί να μην υπάρχουν; Ακολουθεί ένα παράδειγμα εναλλακτικού μοντέλου για το θέμα των συγχωνεύσεων: θα μπορούσε και θα έπρεπε σε εθνικό επίπεδο, με πρωτοβουλία της Συνόδου Πρυτάνεων, να έχουν λειτουργήσει Ομάδες Εργασίας, ανά κύκλο σχολών, στο πρότυπο της Συνόδου Παιδαγωγικών Τμημάτων, π.χ. Σύνοδος Πολυτεχνικών Σχολών, Σύνοδος Γεωπονικών Σχολών, Σύνοδος Οικονομικών Σχολών, Σύνοδος Ανθρωπιστικών Σχολών κ.ο.κ. και να έχουν επεξεργαστεί σχέδια ανάπτυξης των Σχολών τους που θα βασίζονταν σε ένα εθνικό σκελετό (στρατηγικό σχεδιασμό) και με βάση αυτά τα σχέδια να ιδρυθούν/μετεξελιχθούν υπάρχουσες Σχολές. Οι νέες Σχολές/Τμήματα που θα προέκυπταν με αυτά τα σχέδια θα βασίζονταν σε λειτουργούντα Τμήματα των ΤΕΙ και θα στελεχώνονταν κατά προτεραιότητα από μέλη ΔΕΠ των ΤΕΙ με διαδικασίες κανονικής κρίσης, κανονικών εκλεκτορικών, κανονικών....κ.λπ. Όσα Τμήματα των ΤΕΙ δεν θα μπορούσαν να συμβάλλουν λόγω του αντικειμένου τους στον εθνικό σχεδιασμό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης θα έπρεπε να επιστρέψουν στον πραγματικό τους ρόλο, με σπουδές 3ετούς διάρκειας. Θα πει κάποιος ότι αυτό το μοντέλο έχει κόστος. Πολιτικό, ακαδημαϊκό. Ίσως. Ε...και; Σίγουρα απαιτείται πολιτικό και ακαδημαϊκό θάρρος. Και δεν υπάρχει αποτέλεσμα χωρίς κόστος. Αυτό όμως είναι σίγουρα ωφέλιμο για την ελληνική οικονομία και κοινωνία.

Μια δεύτερη παράλληλη διαδικασία θα μπορούσε να υλοποιηθεί με τη σύνταξη σχεδίων ανάπτυξης των λειτουργούντων Πανεπιστημιακών Τμημάτων και την προκήρυξη των απαραίτητων για το σκοπό αυτό θέσεων ΔΕΠ (σε όσα αντικείμενα απαιτεί η ανάπτυξή τους) με κλειστό τρόπο μόνο για μέλη ΔΕΠ των ΤΕΙ, αλλά υποχρεωτικά εφαρμογή διαδικασιών κανονικής κρίσης, κανονικών εκλεκτορικών κ.λπ.

ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ – ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ

Από τη συζητούμενη διαδικασία συγχωνεύσεων Πανεπιστημίων και ΤΕΙ προκύπτουν πολλά ερωτήματα, μερικά από τα οποία είναι:

Συμβάλλει στην αναβάθμιση της ποιότητας της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης η ελαστικοποίηση των κριτηρίων εκλογής καθηγητών στα Πανεπιστήμια όταν προέρχονται από ΤΕΙ;

Η περίπου αυτόματη μετατροπή των θέσεων Καθηγητών ΤΕΙ σε Καθηγητές Πανεπιστημίων, έστω και μέσω ενδιάμεσων σταθμών ή εκφυλισμένων εκλογικών διαδικασιών, πάντως όχι κανονικών; Την ίδια στιγμή που στα Πανεπιστήμια έχει συσσωρευθεί/εγκλωβιστεί αξιόλογο μη καθηγητικό προσωπικό, στην πλειοψηφία του υψηλών ακαδημαϊκών προσόντων (ΕΔΙΠ κ.λπ.) και για την ανάληψη ακόμη και 6μηνης σύμβασης διδασκαλίας εφαρμόζονται αυστηρότερα ακαδημαϊκά κριτήρια; Όλα αυτά συμβάλλουν στην αναβάθμιση των Πανεπιστημίων;

  • Ποιά οικονομία κλίμακας γίνεται με τη συγχώνευση Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, αφού όλα μένουν στη θέση τους, εκτός από τις πινακίδες έξω από τα γραφεία και τα Ιδρύματα;
  • Με την συγχώνευση θα βελτιωθούν οι ήδη ελλειμματικοί προϋπολογισμοί των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων;
  • Υπάρχουν αρκετά χρήματα για να στηριχθούν τα νέα Ιδρύματα που θα περιλαμβάνουν και πολλά εξ αρχής νέα Τμήματα;
  • Υπάρχουν αρκετές πιστώσεις για θέσεις ΔΕΠ, διοικητικού, τεχνικού και άλλου προσωπικού για να υποστηριχθούν τα νέα Τμήματα;
  • Τα λειτουργούντα (παλιά Τμήματα) των Πανεπιστημίων που μόλις μετά από μια 8ετία μηδενικών πιστώσεων για νέες θέσεις ΔΕΠ είδαν να έρχονται λίγες νέες θέσεις (περίπου 1 ανά Τμήμα) την τελευταία 2ετία, πόσο μπορούν να αισιοδοξούν στο νέο πλαίσιο για επαρκή αριθμό νέων θέσεων ΔΕΠ;
  • Η διαδικασία συγχώνευσης θα αναβαθμίσει τη θέση των Πανεπιστημίων στις διεθνείς λίστες κατάταξης;
  • Είναι λειτουργική και θα συμβάλλει σε οικονομία κλίμακας και ποιοτική αναβάθμιση η προσάρτηση Τμημάτων ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια γειτονικών ή απομακρυσμένων Περιφερειών;
  • Δεν είναι σπατάλη ανθρώπινων και οικονομικών πόρων να στηθούν εξ αρχής επαγγελματικές Σχολές 2ετούς διάρκειας όταν στα ΤΕΙ μπορούν να λειτουργήσουν 3ετείς Σχολές αντίστοιχων αντικειμένων;

Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,
είμαι σίγουρος ότι αν επιλέξετε την επανεξέταση του τρόπου παρέμβασής σας στη δομή και λειτουργία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης κάτω από ένα άλλο πρίσμα, με νηφαλιότητα και χωρίς βιασύνη, θα έχετε στο πλευρό σας το σύνολο της ακαδημαϊκής κοινότητας και τότε όλοι θα μπορούμε να ελπίζουμε σε ένα αυθεντικά ποιοτικό αποτέλεσμα για το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο.

Με την αρμόζουσα τιμή,

Καθηγητής Θανάσης Σφουγγάρης
Αναπληρωτής Πρύτανη Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Προσωπικού Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

 

Σχόλια (13)

 
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΒΕΝΤΖΑΣ
07 Αυγ 2018 18:48

Για τα περισσότερα αξίζει μία συζήτηση - απάντηση, αφού θα προκύψουν στο άμεσο μέλλον μπροστά μας.
Όμως η πρόταξη των 1,2 και 3 για τα προσόντα των ΔΕΠ ΤΕΙ, πέραν που είναι ατυχής και εμμονική απο πολλές Πανεπιστημιακές πλευρές (και ειλικρινά ΔΕΝ είναι στόχος των ολιγάριθμων ΔΕΠ ΤΕΙ), φαίνεται οτι ΔΕΝ έχουμε κατανοήσει τον κύριο άξονα του εγχειρήματος Γαβρόγλου που δνε είναι να βολευτούν κάποιοι, έστω και τυχαία, αλλά η ΕΝΙΑΙΑ 3βάθμια Εκπαίδευση.

 
Ποιος;
07 Αυγ 2018 18:53

Ερώτηση: Τους καθηγητές Πανεπιστημίων που έχουν χαμηλότερα προσόντα από αρκετούς των ΤΕΙ και σε ευνοϊκότερες συνθήκες τί θα τους κάνουμε;

 
Καθηγητής ΤΕΙ
07 Αυγ 2018 19:42

Ο κος Σφουγγάρης συγκρίνει τα μέλη ΕΔΙΠ των Πανεπιστημίων με τους καθηγητές των ΤΕΙ. Είναι εξαιρετικά άδικο. Ειδικά όταν ο ίδιος έχει (σύμφωνα με το google scholar, την ελαστικότερη βάση μέτρησης h-index) h-index=12:

Ένας καθηγητής ΤΕΙ με h-index τουλάχιστον διπλάσιο από τον κ. Σφουγγάρη!

 
Σοφία PhD
07 Αυγ 2018 19:53

Η απροκάλυπτη επίθεση σας προς τις διαδικασίες αναγνώρισης του έργου των ΤΕΙ είναι πρωτοφανής. Σας είπε κανεις ότι τα ΤΕΙ είναι κατώτερα απ'τα Πανεπιστήμια? Γιατί απ'τις συζητήσεις στο Πανεπιστήμιο σας και από τα λεγόμενα σας αυτο δείχνετε. Τα τελευταία χρόνια τα ΤΕΙ (τα περισσότερα ΤΕΙ τουλάχιστον) έχουν αποδείξει αφενός με εσωτερικές και εξωτερικές αξιολογήσεις και αφετέρου με το ερευνητικό έργο τους, όχι ότι αξίζουν να εκπονούν διδακτορικές διατριβές αλλά και να μετεξελιχθουν σε Πανεπιστήμια.
Διαβάσατε ποτέ στο εξωτερικό τα ελληνικά Τεχνολογικά ιδρύματα με 240 ects - 4ετή να μην θεωρούνται ισάξια και ισότιμα των πανεπιστημίων?
Πώς είναι δυνατόν στην Ελλάδα να θεωρούνται τα ΤΕΙ κατώτερα όταν οι περισσότερες σχολές ΤΕΙ βρίσκονται στο εξωτερικό σε αυτόνομα πανεπιστημιακά τμήματα με ίδια πρόγραμμα τα σπουδών. ?
Σας είπε κανεις οτι τα διετή προγράμματα πρέπει να εξυπηρετούνται αποκλειστικά από τα ΤΕΙ? υποτίθεται οι συγχωνεύσεις γίνονται για αρκετούς λόγους, και ο σημαντικότερος είναι η αναγνώριση και η μετεξέλιξη των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια μετά την μεγάλη εξέλιξη απ'το 1983. Τα διετή θα οργανωθούν από τα νέα Πανεπιστήμια.

 
Όλα Πανεπιστήμια
07 Αυγ 2018 21:16

Όχι άλλες διασπάσεις στον χώρο της τριτοβάθμιας (ανώτατης) εκπαίδευσης.

Η κατάταξη διαφόρων τμημάτων και σχολών σε διεθνείς λίστες αξιολόγησης μικρή αξία έχει σε ένα "βομβαρδισμένο" ακαδημαϊκό τοπίο.

Πρώτη προτεραιότητα: ο εξορθολογισμός του χώρου και της αποστολής των ΑΕΙ.

Τα υπόλοιπα, δηλαδή η αξιολόγηση σε όλες τις βαθμίδες ανθρωπινου δυναμικού (ΔΕΠ, ΕΔΙΠ/ΕΕΠ/ΕΤΕΠ, διοικητικό, συμβασιούχοι ερευνητές και διδάσκοντες, μεταδιδάκτορες και πανεπιστημιακοί υπότροφοι), είναι αυτονόητα - και θα έπρεπε να είχαν θεσπιστεί αυστηρά κριτήρια εξαρχής για όλους σε όλες τις θέσεις, όχι να μετανιώνουμε για εκλεκτορικά και διορισμούς κατοπιν εορτής.

 
Προκόπης
07 Αυγ 2018 22:20

Αυτή η "αυτιστική" και συνάμα παράλογη άποψη ότι οι καθηγητές ΤΕΙ πρέπει να περάσουν από ανοικτά εκλεκτορικά μετά τη συγχώνευση των ιδρυμάτων, καταντάει αηδιαστική. Εδώ και πολλά χρόνια οι καθηγητές στα ΤΕΙ εκλέγονται και εξελίσσονται με κανονικά εκλεκτορικά που συμμετέχουν και Πανεπιστημιακοί, με τον ΙΔΙΟ ΑΚΡΙΒΩΣ τρόπο που γίνονται τα εκλεκτορικά στα Πανεπιστήμια. Ποια η ακαδημαϊκή λογική και με ποια νομική βάση πρέπει οι ΔΕΠ ΤΕΙ να κρίνονται 2η φορά ;;;

Πραγματική τομή στη Παιδεία θα γίνει μόνο αν μελετηθούν οι ανάγκες της Ελληνικής κοινωνίας και της κάθε Περιφέρειας και δημιουργηθούν τμήματα που να τις καλύπτουν, στο πλαίσιο πάντα του διεθνούς ανταγωνισμού. Αυτό βέβαια παράλληλα θα σημαίνει και κατάργηση παλαιών τμημάτων σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ που δεν ανταποκρίνονται σε καμία σύγχρονη Ελληνική ή ακόμα και Ευρωπαϊκή πραγματικότητα. Γιατί να παράγεις 300 αποφοίτους της Χ ειδικότητας το χρόνο όταν εδώ και χρόνια οι μελέτες δείχνουν ότι δεν απορροφούνται ; Παράλληλα, οι εισακτέοι πρέπει να μειωθούν στα περισσότερα τμήματα, έτσι ώστε να βελτιωθεί η ποιότητα της παρεχόμενης παιδείας. Σε πολλά τμήματα, είναι πρακτικά αδύνατο να εκπαιδευθούν 100-120 ή 140 εισακτέοι κάθε χρόνο. Δυστυχώς πληρώνουμε κάθε μέρα την πολιτική λογική του "ας μπαίνουν όλοι κάπου για νιώθει ο γονιός ότι η μικρή περιουσία που ξόδεψε στη παραπαιδεία έπιασε τόπο και μετά από 5-6 χρόνια έχει ο Θεός".

 
Τι έγραψε ο ανθρωπος
08 Αυγ 2018 00:01

Ποσό λυπάμαι που έχουν τέτοιες απόψεις άνθρωποι που υπηρετούν σε θεσμικά όργανα ....
Μνημόνια μέχρι να βγει ο ήλιος από την Δύση, λέμε!

 
Ερωτήματα για πανεπιστήμια και ΤΕΙ
08 Αυγ 2018 00:25

Πολλά ερωτήματα, ας προσθέσουμε μερικά ακόμα:

1) Από ποια ιδρύματα έλαβε διδακτορικό δίπλωμα η πλειονότητα των καθηγητών ΤΕΙ; (απάντηση: από ελληνικά πανεπιστήμια, ειδικά από το 1990 και μετά, ακριβώς όπως και η πλειονότητα των καθηγητών ΑΕΙ)

2) Από ποιους απαρτίζονται στο μεγαλύτερο ποσοστό τα εκλεκτορικά για τις θέσεις καθηγητών στα ΤΕΙ; (απάντηση: από μέλη ΔΕΠ των ελληνικών πανεπιστημίων, ακριβώς όπως και οι αντίστοιχες πανεπιστημιακές θέσεις)

3) Σε συνδυασμό με τα δύο πρώτα ερωτήματα προκύπτει το τρίτο: Τα κριτήρια στα εκλεκτορικά στα τμήματα ΤΕΙ ήταν υψηλά τόσα χρόνια που θεωρούνται κομμάτι της ανώτατης εκπαίδευσης ή μήπως υπήρχε η πεποίθηση ότι πάντα θα λειτουργούν ΑΕΙ δύο "ταχυτήτων" στην Ελλάδα;

Τέλος, όλοι μιλούν για την προσέλκυση μεταπτυχιακών ή προπτυχιακών φοιτητών, γιατί όμως τα μέλη ΔΕΠ δεν προσκαλούν ξένους ερευνητές/ΥΔ σε συνεργασίες ώστε να συνδεθεί η έρευνα στην Ελλάδα με ομάδες από υπόλοιπες χώρες;

Αν οι πανεπιστημιακοί επιθυμούν Εξωστρέφεια και Αριστεία, ας αρχίσουν απο τα εκλεκτορικά στα τμήματά τους: ας δοθεί προτεραιότητα σε όσους έχουν διδακτορικό δίπλωμα από αναγνωρισμένο πανεπιστήμιο του εξωτερικού (ΗΠΑ και Ευρώπη) και υψηλή ποιότητα έρευνας.

Επιτέλους, ας συνειδητοποιήσουν όλοι ότι όταν κάποιος εκλέγεται καθηγητής θα κατέχει τη συγκεκριμένη θέση για 20-25 χρόνια, και με τη σειρά του θα επιβλέπει ΥΔ.

Αδύνατον συνεπώς σε βάθος χρόνου ΟΛΟΙ οι ΕΛΛΗΝΕΣ διδάκτορες των ελληνικών πανεπιστημίων να διοριστούν σε ΜΟΝΙΜΗ ακαδημαϊκή θέση, εκτός αν συνεχώς δημιουργούνται νέα τμήματα!

 
Teintzis
08 Αυγ 2018 00:26

Κ. Σφουγγάρη, εμένα μού δώσανε πτυχίο δάσκαλοι με άριστο επίπεδο και πολλές γνώσεις. Αυτά που γράφεται είναι αδικία και για τους δασκάλους και για μας τους απόφοιτους που δεν μπορούμε να ισοτιμήσουμε τα πτυχία μας ενώ αξίζουν!

 
Όλα καλά κι ωραία όσα λέτε...
08 Αυγ 2018 02:12

όμως προκαλεί το λιγότερο σκεπτικισμό η χρονική στιγμή που επιλέξατε για την παρέμβασή σας. Μία ημέρα πριν την επίσκεψη του κ. Υπουργού Παιδείας στη Θεσσαλία! λίγο καιρό πριν την ολοκλήρωσης ακόμη μιας (Π.Θ. και ΤΕΙ.Θ.)! και μετά από την ολοκλήρωση τριών συγχωνεύσεων! μας μιλάτε λοιπόν για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην Ελλάδα και τις συγχωνεύσεις. Πού είσαστε τόσον καιρό - χρόνια; Τώρα τα θυμηθήκατε όλα αυτά; Δηλαδή να ανασταλούν οι συγχωνεύσεις που έγιναν και να το ξανασυζητήσουμε νηφάλια; ή μήπως επιδιώκετε να επιτευχθούν για την επικείμενη συγχώνευση διαφορετικοί όροι και να ισχύσουν άλλα μέτρα κι άλλα σταθμά για τους ΔΕΠ του ΤΕΙ/Θ από ότι ψηφίστηκαν για τους ΔΕΠ των ήδη ψηφισθέντων συγχωνεύσεων; Δεν ξέρετε ότι αντίκειται στους όρους ισονομίας και ίσης μεταχείρισης; Πιστεύω πως το πρόβλημά σας στο Π.Θ. είναι αποκλειστικά και μόνο οι ΔΕΠ ΤΕΙ, κάτι που το διαλαλείτε συνεχώς. Θέλετε να καρπωθείτε μόνο τα οφέλη της συγχώνευσης, χωρίς να "φορτωθείτε" τους ΔΕΠ, τους οποίους θεωρείτε βαρίδια και θέλετε να τους παραγκωνίσετε. Αν δεν θέλει το Π.Θ. την συγχώνευση με τους ίδιους όρους όπως τα άλλα Πανεπιστήμια, ε ας υπαναχωρήσει, είναι δικαίωμά του.
Και κάτι για τα διετή, όπου συμφωνώ μαζί σας, δεν είναι για τον χώρο του πανεπιστημίου και δεν ξέρω τι παιγνίδι παίζεται. Αυτό που ξέρω είναι ότι θα βλέπουμε ΔΕΠ Παν/μίου να μαλλιοτραβιούνται, ποιος θα πρωτοδιδάξει στα διετή. Αυτό το λες και αναβάθμιση.

 
kaldis
08 Αυγ 2018 09:49

Πραγματικά προκαλεί απορία η εξαιρετικά όψιμη τοποθέτηση του κ. Σφουγγάρη, ειδικά όταν ως Αναπληρωτής Πρύτανη Ακαδημαϊκών ήταν από την αρχή στο κέντρο των αποφάσεων για τη συγχώνευση των δύο ΤΕΙ στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Γιατί τώρα που βρίσκεται ένα βήμα πριν την ολοκλήρωσή της η διαδικασία και όχι στην αρχή αφού οι βασικοί άξονες είναι συμφωνημένοι από όλες τις πλευρές εδώ και καιρό; Ελπίζω να μην συναρτάται από το γεγονός ότι η θητεία του κ. Σφουγγάρη λήγει τέλος Αυγούστου.

Όσο για φωνές του τύπου @Καθηγητής ΤΕΙ, καλό είναι να μην σηκώνεται ζήτημα αναφορών και h-index όταν στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας υπάρχουν καθηγητές που έχουν μόνοι τους περισσότερες αναφορές από το σύνολο των ΔΕΠ του ΤΕΙ Θεσσαλίας.

 
Έλενα
08 Αυγ 2018 11:24

Ας απαντήσει ο κ. Σφουγγάρης για τη διαφορά στο επίπεδο των καθηγητών Πανεπιστημίων και ΤΕΙ σε σχέση με τα παρακάτω:
α) Πόσες ώρες την εβδομάδα κάνει μάθημα ο επίκουρος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο και πόσες ώρες στο ΤΕΙ;
β) Πόσες πτυχιακές εργασίες επιβλέπει ο επίκουρος καθηγητής ΤΕΙ και πόσες στο πανεπιστήμιο; Όλοι οι σπουδαστές ΤΕΙ εκπονούν πτυχιακές εργασίες. Δε ισχύει το ίδιο για όλα τα πανεπιστημιακά τμήματα.
γ) Πόσους διδακτορικούς φοιτητές έχει που Ι) συγγράφουν επιστημονικές δημοσιεύεις από το Α ως το Ω στις οποίες συμμετέχει όπως δικαιούται αλλά χωρίς να έχει δαπανήσει πολλές ώρες εργασίες και ΙΙ) παρέχουν επικουρικό έργο στο εργαστήριο ΙΙΙ) συμμετέχουν στη συγγραφή των αιτήσεων για τα διάφορα ερευνητικά προγράμματα
δ) πόσα μέλη ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ και πόσους γραμματείς έχει ο τομέας του, που αναλαμβάνουν το διοικητικό έργο που απαιτείται πχ για την προμήθεια αναλωσίμων για τα εργαστηριακά μαθήματα.

Οι καθηγητές ΤΕΙ έχουν καταφέρει να έχουν αξιόλογο επιστημονικό έργο με απίστευτες ώρες εργασίας και χωρίς βοήθεια. Ας σταματήσει πλέον αυτή η αναχρονιστική σύγκριση . Η γενική εικόνα των καθηγητών ΤΕΙ που εκλέχθηκαν μετά το 2000 είναι πολύ καλή. Αναφέρομαι σε αυτούς, γιατί είναι οι νεότεροι σε ηλικία και αυτοί που θα κληθούν να διεκπεραιώσουν το έργο της ενοποίησης. Δεν έχει ουσία να ασχολούμαστε με αυτούς που έγιναν καθηγητές με μία δημοσίευση, τους καθηγητές εφαρμογών χωρίς διδακτορικό και τους επίκουρους σε προσωποπαγείς θέσεις. Οι περισσότεροι από αυτούς θα αποχωρήσουν την επόμενη τριετία.

 
Γιωργος Πολυχρονοπουλος
08 Αυγ 2018 16:48

Κύριε Σφουγγαρη,μόνο θλίψη μου προκαλούν τα γραφόμενα σας

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ