Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Παγκόσμια Ακαδημαϊκή Αξιολόγηση των Πανεπιστημίων - «Κατάταξη της Σαγκάης»

Δημοσίευση: 16/08/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Ανακοινώθηκε από τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό ShanghaiRanking Consultancy, η Παγκόσμια Ακαδημαϊκή Αξιολόγηση των Πανεπιστημίων (Academic Ranking of World Universities - ARWU), γνωστή και ως «Κατάταξη της Σαγκάης».

Η πρώτη δεκάδα των κορυφαίων Πανεπιστημίων είναι ακριβώς ίδια με την περσινή. Πρώτο βρίσκεται το Χάρβαρντ και ακολουθεί το Στάνφορντ. Την πρώτη τριάδα συμπληρώνει το Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ –το πρώτο μη αμερικανικό, ενώ ακολουθεί το Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασαχουσέτης (ΜΙΤ).

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ  ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ

Τα Πανεπιστήμια κατατάσσονται με βάση έξι (6) δείκτες ακαδημαϊκής και ερευνητικής επίδοσης. Για κάθε δείκτη το “καλύτερο” ίδρυμα βαθμολογείται με 100, οπότε κάθε άλλο ίδρυμα βαθμολογείται με το ποσοστό που υπολείπεται της βαθμολογίας του πρώτου. Οι δείκτες αυτοί είναι οι εξής:

    1. Δείκτης ALUMNI: Ο αριθμός αποφοίτων που έχουν λάβει βραβεία (Nobel, Field κ.α) με βάρος 10%,

    2. Δείκτης AWARD: Ο αριθμός μελών ΔΕΠ που έχουν λάβει βραβεία (Nobel, Field κ.α) με βάρος 20%,

    3. Δείκτης HiCi: Ο αριθμός μελών ΔΕΠ που συμπεριλαμβάνονται σε καταλόγους  ερευνητών με πολύ μεγάλο αριθμό ετερο-αναφορών με βάρος 20%,

    4. Δείκτης Ν&S: Ο αριθμός δημοσιεύσεων στα περιοδικά Nature και Science  από το  2013 έως το 2017 με βάρος 20%,

    5. Δείκτης PUB: Ο αριθμός δημοσιεύσεων που συμπεριλαμβάνονται στις βάσεις δεδομένων Science Citation Index and Social Sciences Citation Index με βάρος 20%,

    6. Δείκτης PCP: Η Κανονικοποιημένη κατά κεφαλή ακαδημαϊκή επίδοση, η οποία προκύπτει από το σταθμισμένο άθροισμα των παραπάνω δεικτών διά του αριθμού των μελών ΔΕΠ, με βάρος 10%.

 

 

Σχόλια (6)

 
Λίστα Σαγκάης και ελληνικά ΑΕΙ
16 Αυγ 2018 12:35

Είναι λογικό να θεωρείται δεδομένο ότι, μετά από μια περίοδο ανάπτυξης και ωρίμανσης, όλα τα πανεπιστημιακά ιδρύματα παράγουν ερευνητικό έργο και προετοιμάζουν τους αποφοίτους για ακαδημαϊκή επαγγελματική σταδιοδρομία.

Ύπο αυτήν την οπτική όντως έχει νόημα μια αξιολόγηση που εστιάζει αποκλειστικά σε ιδιαίτερα σημαντικά επιτεύγματα [πχ. υψηλού κύρους βραβεύσεις αποφοίτων, δημοσιεύσεις στα καλύτερα και διεθνώς αναγνωρισμένα περιοδικά, ερευνητές με έργο μεγάλης απήχησης (ετεροαναφορές) κτλ.], ώστε σε βάθος χρόνου από τα (πολλά) "καλά και επαρκή" ιδρύματα να αναδεικνύονται τα (λίγα) "εξαιρετικά και άριστα".

Έτσι αιτιολογείται και η ύπαρξη καμπύλης στη βαθμολόγηση σε κάθε δείκτη (100 για το πρώτο ίδρυμα, χαμηλότερα τα υπόλοιπα).

Από μια άλλη σκοπιά, για τα πανεπιστήμια συνήθως ισχύει η ρήση ότι "η επιτυχία γεννά την επιτυχία": είναι σχεδόν αδύνατο να αναδειχθούν νέα κορυφαία ιδρύματα καθώς δύσκολα σε καιρό ειρήνης στις ανεπτυγμένες χώρες τα θεωρούμενα ως "εξαιρετικά" από τα αρχαιότερα μετακινούνται σημαντικά από τις πρώτες θέσεις που κατέχουν.

Σε αυτό το παγκόσμιο σκηνικό, μια μικρή βαλκανική χώρα όπως είναι η Ελλάδα -με πλούσια ιστορία αλλά με νεώτερο κράτος μόλις 200 ετών, που δεν πρόλαβε να έχει συμμετοχή στην Αναγέννηση, τον Διαφωτισμό, την Επιστημονική και Βιομηχανική Επανάσταση στην Ευρώπη, από τον 16o έως τον 19ο αιώνα- είναι απίθανο να έχει διακρίσεις.

Πρέπει συνεπώς να επικεντρωθούμε στον μόνο εφικτό στόχο: μέχρι το 2030 όλα τα ΑΕΙ μας να κατατάσσονται ανάμεσα στα "καλά και επαρκή" (με βάση άλλες λίστες αξιολόγησης, όπου αξιολογούνται σε κοινή βάση όλα τα ιδρύματα).

Αυτό θα είναι το στέρεο θεμέλιο για την αριστεία στην τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην Ελλάδα, στον 21ο αιώνα πλέον αιώνα.

 
G.Ar
16 Αυγ 2018 16:38

Το ΕΜΠ είναι στη 401-500 θέση !!! Ελάτε βρε παιδιά κάποιο λάθος θα κάνετε το ΤΕΕ στην Ελλάδα λέει ότι είναι το καλύτερο στο κόσμο.

 
TROY
16 Αυγ 2018 20:39

@Λιστα Σανγκάης και ελληνικά ΑΕΙ
Αγαπητέ φίλε η ανάλυση σας είναι εσφαλμένη. Αν προσέξετε στα 50 πρώτα πανεπιστήμια τα 40 μιλάνε αγγλικά. Η γλώσσα είναι αυτη που παίζει ρόλο.

 
Φωτεινή
17 Αυγ 2018 13:07

Με τέτοιες χρηματοδοτήσεις το ΕΜΠ σε τέτοια θέση? Μα, δίνει Master στα προπτυχιακά του και εξαιρέθηκε από κάθε συγχώνευση με ΤΕΙ. Πώς γίνεται?

 
Λίστα Σαγκάης και ελληνικά ΑΕΙ
17 Αυγ 2018 13:58

@ΤROY

Η κύρια γλώσσα της επιστήμης εξαρτάται από τις χώρες-έδρες των ιδρυμάτων. Αν εστιάσουμε στα πρώτα 100 της κατάταξης αυτό είναι ξεκάθαρο.

Εδρα της συντριπτικής πλειονότητας των 100 πρώτων ιδρυμάτων είναι οι χώρες του Δυτικού κόσμου (ΗΠΑ και Ευρώπη, συν Αυστραλία και Ισραήλ) και lingua franca της επιστήμης σε αυτόν είναι τα Αγγλικά. Ακόμα και η Γαλλία και η Γερμανία το έχουν πλέον αποδεχτεί.

Μάλιστα, από τα πρώτα 35 πανεπιστήμια, τα περισσότερα είναι εγκατεστημένα σε ΗΠΑ (24 ιδρύματα) και Αγγλία (6), με απλή εκπροσώπηση του Καναδά (2), της Ελβετίας (1) και της Ιαπωνίας (2).

Αναλυτικά, ανάμεσα στα πρώτα 100 πανεπιστήμια: οι ΗΠΑ έχουν 46, η Αγγλία έχει 8, η Ελβετία 5, ο Καναδάς 4, η Ολλανδία 4, η Σουηδία 3, η Γαλλία 3, η Γερμανία 4, η Αυστραλία 6, από 2 το Ισραήλ-Δανία-Βέλγιο & από 1 η Φινλαδία και η Νορβηγία. Αισθητή η απουσία της Ιταλίας και της Ισπανίας (έχουν εκπροσώπηση στην κατάταξη 100-200).

Από τα ιδρύματα της Ασίας μόνο 9 εμφανίζονται ανάμεσα στα πρώτα 100, σε θέσεις αρκετά χαμηλότερες σε σχέση με ΗΠΑ και Αγγλία: τρία σε Ιαπωνία (θέσεις: 22, 35, 83), τρία σε Κίνα (θέσεις: 45, 57, 67), δύο σε Σιγκαπούρη (θέσεις: 85, 96) και ένα σε Ρωσία (θέση: 86).

Να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη λίστα δίνει ίσως δυσανάλογα μεγάλη βαρύτητα σε επιτεύγματα του μακρινού παρελθόντος (πχ. αποφοίτους που έλαβαν βραβείο Νοbel στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα, μέλη ΔΕΠ με πολλές ετεροαναφορές που έχουν συνταξιοδοτηθεί). Σίγουρα όμως τα ισχυρά πανεπιστήμια των ΗΠΑ έχουν τη δυναμική να προσελκύσουν νέους ταλαντούχους φοιτητές και ερευνητές προκειμένου να διατηρήσουν τις υψηλές θέσεις τους και την επόμενη δεκαετία.

 
Θέση ΕΚΠΑ, ΑΠΘ, ΕΜΠ
17 Αυγ 2018 21:13

Οι σχολιαστές έχουν δει τους προϋπολογισμούς των ξένων ιδρυμάτων και το ακαδημαϊκό περιβάλλον που προσφέρουν στους καθηγητές και τους σπουδαστές τους;

Φυσικά και υπό τις παρούσες συνθήκες είναι αδύνατον τα ελληνικά ιδρύματα να ανταγωνιστούν σε ίση βάση με τα ξένα.

Ίσως να είχαμε ελπίδα αν, αντί να ιδρύουμε σχολές και τμήματα παντού ανά την Ελλάδα, παίρναμε τη γενναία απόφαση να βάλουμε λουκέτο σε προβληματικά ΑΕΙ. Αν τις τελευταίες δεκαετίες ενισχύαμε και αξιολογούσαμε με ορθολογικά κριτήρια 10-12 πλήρως ανεπτυγμένα πανεπιστήμια ίσως τα μισά από αυτά να μπορούσαν να πλασαριστούν ανάμεσα στα 200-300 πρώτα διεθνώς.

Όμως, ακόμα και το 2018, κάθε περιφερειάρχης και κάθε βουλευτής θεωρούν καθήκον τους να διεκδικούν νέο ίδρυμα για τις περιφέρειές τους, και κάθε δήμαρχος μια σχολή ή ένα τμήμα για την πόλη του... Και στην Αθήνα οι πανεπιστημιακοί θεωρούν λογικό να λειτουργούν ακόμα ανεξάρτητα ιδρύματα με 5 ή 6 τμήματα, χωρισμένα σε τρεις σχολές...

Ακόμα και όταν η χώρα βουλιάζει όλοι επιδιώκουν να βολευτούν με μια θέση ή μια σύμβαση στο δημόσιο πανεπιστήμιο, και εννοείται πως οι λίστες αξιολόγησης μικρή σημασία έχουν σε σχέση με τα μυριάδες κακά που έχουν συσσωρευτεί στην Ελλάδα εξαιτίας της επικράτησης αυτής της νοσηρής νοοτροπίας.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ