ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ

28 ερωτήσεις- απαντήσεις για το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και τις αλλαγές στο Λύκειο

Δημοσίευση: 04/09/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Το esos προκειμένου να βοηθήσει τους μαθητές, ετοίμασε 28 ερωτήσεις- απαντήσεις για το  νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και τις αλλαγές στο Λύκειο, βασισμένες στις ανακοινώσεις που έκανε χθες ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου.

1. Από πότε θα ισχύσει το νέο σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ

Οι αλλαγές  θα ισχύσουν από το 2019 – 2020. Δηλαδή το νέο σύστημα  θα  το “εγκαινιάσουν  οι μαθητές που θα φοιτήσουν στη Β Λυκείου, το νέο σχολικό έτος 32018-19.

Βέβαια ο σχετικός νόμος δεν έχει ψηφιστεί ακόμη από τη Βουλή (σ.σ. θα ψηφιστεί μέχρι τα Χριστούγεννα σύμφωνα με δήλωση του υπουργού Παιδείας), οπότε ενδέχεται να υπάρξουν αλλαγές.

2. Τα Προγράμματα Σπουδών θα είναι τα σημερινά;

Το υπουργείο Παιδείας  με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής επεξεργάζονται νέα προγράμματα σπουδών για το γ]Γυμνάσιο και  για την Α’ και Β’ Λυκείου.

3. Οι εκπαιδευτικοί θα επιμορφωθούν επί των νέων δεδομένων;

 Θα θεσμοθετηθεί το Εθνικό Σχέδιο Επιμόρφωσης των Εκπαιδευτικών, μέσα από το οποίο  θα γίνει η σχετική επιμόρφωση.

4. Ποιος ο ρόλος της Β και Γ Λυκείου;

Στη Β Λυκείου θα ολοκληρώνονται οι εγκύκλιες σπουδές και στη Γ Λυκείου ο μαθητής θα  αποκτά έναν χαρακτήρα προπαρασκευαστικής τάξης για την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

5. Οι αλλαγές αυτές αφορούν και τα ΕΠΑΛ;

Οι προτάσεις αυτές θα ισχύουν για το Γενικό Λύκειο, ενώ για τα Επαγγελματικά Λύκεια τα πράγματα θα συνεχίσουν να έχουν όπως είναι σήμερα.

6. Ποιες αλλαγές θα έχουν στη Β Λυκείου κατά το νέο σχολικό έτος 2018-19;

Στη Β Λυκείου το μόνο που θα αλλάζει από φέτος είναι ότι το μάθημα της Πολιτικής Παιδείας θα αντικατασταθεί από το μάθημα Πολίτης και Δημοκρατία και με το αντίστοιχο εγχειρίδιο και από του χρόνου θα υπάρχουν οι άλλες σχετικές αλλαγές.

7. Ποιες αλλαγές θα ισχύσουν από του χρόνου στη Γ Λυκείου;

Οι τρεις Ομάδες Προσανατολισμού, γίνονται τέσσερις, κάθε μία από τις οποίες αντιστοιχεί σε ένα Επιστημονικό Πεδίο.

8. Σε μαθήματα;

Αντικαθίσταται το μάθημα των Λατινικών με το μάθημα της Κοινωνιολογίας. Το μάθημα των Αρχών της Οικονομικής Θεωρίας εμπλουτίζεται το περιεχόμενό του για να αναδειχθεί και η κοινωνική διάσταση της οικονομίας.

9. Τι περιλαμβάνει η κάθε ομάδα Προσανατολισμού ;

Τα βασικά μαθήματα της κάθε ομάδας είναι τα ίδια με την αντίστοιχη σημερινή Ομάδα Προσανατολισμού, με εξαίρεση την αντικατάσταση των Λατινικών από το μάθημα της Κοινωνιολογίας.

Σύμφωνα με τον υπουργό Παιδείας η  αντικατάσταση αυτή κρίθηκε απαραίτητη αφ' ενός γιατί από όλο το φάσμα των επιστημών του 1ου Επιστημονικού Πεδίου τα Λατινικά αφορούσαν μόνο τα Τμήματα Φιλολογίας και αφ' ετέρου γιατί με την εξαιρετικά περιορισμένη εξεταστέα ύλη τους προκαλούσαν στρεβλώσεις στην τελική βαθμολογία των υποψηφίων.

Επίσης, τα μαθήματα Νεοελληνική Γλώσσα και Νεοελληνική Λογοτεχνία ενοποιούνται στο μάθημα Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, το οποίο είναι εξεταζόμενο για όλους τους υποψηφίους.

Η σημερινή Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών διαιρείται σε δύο Ομάδες Προσανατολισμού, την Ομάδα Προσανατολισμού «Θετικές Σπουδές» και την Ομάδα Προσανατολισμού «Σπουδές Υγείας». Η πρώτη οδηγεί στο δεύτερο και η δεύτερη στο τρίτο Επιστημονικό Πεδίο.

Κάθε Ομάδα Προσανατολισμού περιλαμβάνει μόνο τα μαθήματα στα οποία οι υποψήφιοι θα εξεταστούν τόσο για το απολυτήριο όσο και για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

10. Οι συντελεστές βαρύτητας;

Καταργούνται οι συντελεστές βαρύτητας. Όλα τα μαθήματα θα έχουν την ίδια ακριβώς βαρύτητα.

11. Ποια είναι τα υποχρεωτικά μαθήματα;

Για το ημερήσιο Γενικό Λύκειο προβλέπονται τρία υποχρεωτικά μαθήματα: το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας ενιαίο μάθημα για 6 ώρες, το μάθημα των Θρησκευτικών για 1 ώρα και το μάθημα της Φυσικής Αγωγής για 2 ώρες, ενώ για το εσπερινό Γενικό Λύκειο προβλέπονται δύο μαθήματα Γενικής Παιδείας, Νεοελληνική Γλώσσα (6 ώρες) και Θρησκευτικά (1 ώρα).

12. Τι θα ισχύσει για τα ειδικά  μαθήματα;

Επιπλέον για το ημερήσιο Γενικό Λύκειο προβλέπονται δύο διδακτικές ώρες για ένα μάθημα επιλογής. Στις επιλογές περιλαμβάνονται ειδικά μαθήματα που οι υποψήφιοι μπορεί να χρειαστούν και για την εισαγωγή τους σε κάποια Τμήματα.

13. Η ύλη των μαθημάτων θα αυξηθεί;

Η ύλη θα αυξηθεί σε κάποια μαθήματα, αλλά σε καμία περίπτωση αναλογικά με την αύξηση ωρών.  

14. Θα υπάρξουν τρίμηνα ή τετράμηνα;

θα υπάρχουν οι βαθμοί των τετραμήνων οι οποίοι θα προσδιορίζονται όπως περίπου προσδιορίζονται και σήμερα, εκτός προφανώς τη Φυσική Αγωγή, δε θα μετράει στον υπολογισμό των βαθμών των τετραμήνων.  

Οι βαθμοί των τετραμήνων θα διαμορφώνονται για όλα τα μαθήματα εκτός της Φυσικής Αγωγής, από ωριαία διαγωνίσματα και εργασίες, όπως συμβαίνει και σήμερα.

Οι γραπτές ενδοσχολικές απολυτήριες εξετάσεις του Ιουνίου θα γίνονται στα τέσσερα εξάωρα μαθήματα (βλ. παραπάνω), τα ίδια στα οποία θα εξετάζονται στη συνέχεια όσοι επιλέξουν να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις.

15. Οι ενδοσχολικές απολυτήριες εξετάσεις κάθε πότε θα γίνονται;

 Οι γραπτές ενδοσχολικές απολυτήριες εξετάσεις του Ιουνίου θα γίνονται στα τέσσερα εξάωρα μαθήματα , τα ίδια στα οποία θα εξετάζονται στη συνέχεια όσοι επιλέξουν να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις.

16. Από ποιους  θα επιλέγονται τα θέματα των ενδοσχολικών εξετάσεων   ;

Τα σχολεία θα χωριστούν σε ομάδες, ανά Δήμο στις μεγάλες πόλεις και ανά Νομό στην επαρχία. Τα θέματα σε κάθε εξεταζόμενο μάθημα θα προετοιμάζονται από ομάδα διδασκόντων όλων των σχολείων ανά ομάδα και το τελικό διαγώνισμα θα προκύπτει μετά από κλήρωση ομάδας θεμάτων μέσα από ένα μεγαλύτερο πλήθος. Τα θέματα θα στέλνονται ηλεκτρονικά στους μαθητές των σχολείων της συγκεκριμένης ομάδας και η εξέταση θα είναι δίωρη.

17. Επιτηρητές ποιοι θα είναι;

Επιτηρητές θα είναι οι καθηγητές των δημόσιων σχολείων αλλά διαφορετικής ειδικότητας από την ειδικότητα των καθηγητών του εξεταζόμενου μαθήματος.

18. Στα ιδιωτικά σχολεία;

Στα ιδιωτικά σχολεία οι επιτηρητές θα είναι ένας από το δημόσιο σχολείο και ένας από το ιδιωτικό σχολείο.

19. Τα γραπτά των μαθητών απο ποιους εκπαιδευτικούς θα διορθώνονται;

Τα γραπτά των μαθητών, αφού καλυφθούν τα ονόματα, θα βαθμολογούνται από καθηγητή άλλου γειτονικού σχολείου.

20. Πως θα προκύπτει ο βαθμός του Απολυτηρίου;

Ο βαθμός για κάθε γραπτώς εξεταζόμενο μάθημα θα προκύπτει με βαρύτητα 40% για την τελική ενδοσχολική εξέταση και 60% για τον βαθμό των δύο τετραμήνων. Για τα άλλα μαθήματα, ο τελικός βαθμός θα προκύπτει κατά 100% από τον βαθμό των δύο τετραμήνων. Ο βαθμός του απολυτηρίου θα προκύπτει από τον μέσο όρο όλων των μαθημάτων που θα διδάσκονται στην Γ ́ Λυκείου.

21. Πως θα γίνεται η εισαγωγή στα ΑΕΙ;

Αμέσως μετά την ολοκλήρωση της Β’ Λυκείου (τον Ιούλιο), όλοι οι μαθητές που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υποχρεούνται να συμπληρώσουν Α’ δήλωση προτίμησης (μηχανογραφικό) με τις 10 προτιμήσεις Τμημάτων στα οποία επιθυμούν να φοιτήσουν.

Αυτό θα το κάνουν για πρώτη φορά οι μαθητές που θα φοιτήσοουν τη νέα σχολική χρονιά στη Β Λυκείου.

22. Οι μαθητές της Β Λυκείου που δεν θα κάνουν την Α δήλωση χάνουν δικαιώματα;

Οι μαθητές που δε θα υποβάλουν την Α ́ δήλωση του Ιουλίου χάνουν το δικαίωμα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με ή χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις για τη χρονιά αυτή.

Ο αριθμός 10 είναι ενδεικτικός, αλλά τα μοντέλα τα οποία έχει επεξεργαστεί το ΥΠΠΕΘ δείχνουν ότι δεν μπορεί να είναι ούτε πολύ μικρότερος, ούτε πολύ μεγαλύτερος.

23. Θα υπάρξει πρόγραμμα  Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού προς τους μαθητές της Β. Λυκείου;

Η δυνατότητα των αποφοίτων της Β’ Λυκείου να συμπληρώσουν ένα πρώτο μηχανογραφικό με περιορισμένο αριθμό προτιμήσεων αποτελεί μία εξαιρετική ευκαιρία ωρίμανσης των προβληματισμών και της στοχοθεσίας τους.

Η συμπλήρωση   της δήλωσης προτίμησης θα αποτελεί την κατάληξη προγράμματος Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού, το οποίο θα πραγματοποιείται μέχρι τη λήξη των προαγωγικών εξετάσεων της Β ́ Λυκείου.

Με τον τρόπο αυτόν θα προηγείται η ενημέρωση και η συμβουλευτική και θα ακολουθεί η συμπλήρωση του μηχανογραφικού.

Σ' αυτή τη διαδικασία συμπλήρωσης του μηχανογραφικού πρωτεύοντα ρόλο θα διαδραματίσουν οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι, γνωρίζοντας τις επιδόσεις και κλίσεις των μαθητών, θα μπορούν να τους προσανατολίσουν καταλλήλως.

24. Πως θα γνωρίζει ο μαθητής τα  τμήματα που μπορεί να εγγραφεί χωρίς Πανελλαδικές και αυτά που θα πρέπει να εισαχθεί μέσω Πανελλαδικών;   

Με βάση τις προτιμήσεις των μαθητών και τον αριθμό εισακτέων που θα έχει αποφασιστεί ανά Τμήμα, θα προκύψει ένας αριθμός Τμημάτων για τα οποία ο αριθμός των προτιμήσεων θα είναι ίσος ή μικρότερος από τον αριθμό εισακτέων. Αυτά τα Τμήματα, στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπολείπεται των διαθέσιμων θέσεων, ονομάζονται «Τμήματα ελεύθερης πρόσβασης» (ΤΕΠ).

Τα υπόλοιπα Τμήματα, δηλαδή εκείνα στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπερβαίνει τις διαθέσιμες θέσεις, ονομάζονται «Τμήματα πρόσβασης μόνο με πανελλαδικές εξετάσεις» (ΤΠΠΕ).

25. Και πότε ενημερώνονται οι μαθητές γι αυτά τα τμηματα;

Λίγες μέρες αργότερα, ο μαθητής ενημερώνεται για το ποιες από τις προτιμήσεις του αντιστοιχούν σε ΤΠΠΕ και ποιες σε ΤΕΠ. Από το σύνολο των δηλώσεων θα προκύψουν:

(1) Αυτές στις οποίες θα συμπεριλαμβάνεται ένα τουλάχιστον ΤΕΠ και,

(2) Αυτές στις οποίες όλα τα Τμήματα είναι ΤΠΠΕ.

26. Πότε θα γίνουν οι Πανελλαδικές;

Οι μαθητές της κατηγορίας  ΤΠΠΕ, θα διαγωνιστούν στις πανελλαδικές για την εισαγωγή τους στην Ανώτατη Εκπαίδευση μιας και από τις προτιμήσεις τους στη δήλωση του Ιουλίου δεν έχει προκύψει κανένα «Τμήματα ελεύθερης πρόσβασης» (ΤΕΠ).

27. Πότε θα δηλώσουν οι μαθητές της κατηγορίας ΤΕΠ δηλώνουν αν θα συμμετάσχουν στις πανελλαδικές;

Τον Φεβρουάριο, οι μαθητές της κατηγορίας ΤΕΠ δηλώνουν αν θα συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις ή αν προτιμούν να εισαχθούν σε ένα από τα ΤΕΠ που είχαν
συμπεριλάβει στην αρχική τους δήλωση.

Η δήλωση του Φεβρουαρίου είναι οριστική και δεσμευτική. Συγκεκριμένα, ένας μαθητής που είχε τουλάχιστον ένα ΤΕΠ στη δήλωση του Ιουλίου μπορεί:

(α) να επιλέξει εισαγωγή σε ΑΕΙ μέσω πανελλαδικών εξετάσεων, χάνοντας το δικαίωμα πρόσβασης σε κάποιο από τα ΤΕΠ που είχε δηλώσει ή,

(β) να επιλέξει ένα από τα ΤΕΠ που είχε συμπεριλάβει στη δήλωση του Ιουλίου, οπότε εισάγεται στο Τμήμα αυτό, με μόνη προϋπόθεση την απόκτηση του απολυτηρίου της Γ ́ Λυκείου.

28. Πως θα διαμορφωθεί η τελική βαθμολογία του μαθητή που δήλωσε ότι θα συμμετάσχει στις Πανελλαδικές;

Για τους μαθητές που θα διαγωνιστούν στις πανελλαδικές, ο βαθμός των πανελλαδικών εξετάσεων θα διαμορφωθεί κατά 90% από τον μέσο όρο των βαθμών τους στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και κατά 10% από τον βαθμό του απολυτηρίου.

Η ποσόστωση αυτή προτείνεται να ισχύσει το πρώτο έτος εφαρμογής του νέου συστήματος, δηλ. στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2020.

Όσο το σύστημα καθιερώνεται και ενισχύεται, το ποσοστό του βαθμού του απολυτηρίου θα αυξάνεται σταδιακά.

Σχόλια (22)

 
Υπουργείο Παιδείας
06 Σεπ 2018 02:51

Οι επόμενοι υπουργοί και υφυπουργοί Παιδείας ας είναι 35-45 ετών και κάτοχοι διδακτορικού στην επιστήμη τους. Δεν αρκούν μόνο οι καλές προθέσεις και η διαλλακτικότητα.

Ένα υπουργείο που εποπτεύει βαθμίδες παιδείας που απευθύνονται κυρίως σε ανηλίκους (από 4 μέχρι 18 ετών) και νέους ενήλικες (από 18 μέχρι 30 ετών) πρέπει να έχει ως πολιτική ηγεσία νέους και καταρτισμένους ανθρώπους, με σύγχρονο εκπαιδευτικό όραμα για τα επόμενα 10 χρόνια.

 
@ΝΦ
05 Σεπ 2018 21:16

συγκρίνω τους 2 τελευταίους υπουργους παιδειας
ο υφιστάμενος υπουργός ακολουθεί κατα γραμμα τον τομέα, ο προηγούμενος όχι...

προφανως εγω θα ημουν καταλληλοτερος

 
@ΝΦ
05 Σεπ 2018 20:30

Εγώ δεν θέλω για Υπουργό κανέναν βαθιά κομματικό κανενός κόμματος και ειδικά έναν που έχει μόνο ένα απολυτήριο Λυκείου.Η π
αιδεία είναι υπερκομματική υπόθεση και αφορά όλους τους Έλληνες και πρέπει αυτός που την χειρίζεται να έχει ακαδημαικά για να δίνει και το παράδειγμα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς και να μην είναι βαθύτατα ιδεοληπτικός ..Αυτά φυσικά αφορούν προηγμένες χώρες και όχι την χώρα της παρακμής σε όλους τους τομείς που πολίτης της είστε και εσείς που λέτε τέτοια πράγματα.

 
Ν.Φ.
05 Σεπ 2018 18:59

Με τον Νίκο Φίλη στο Υπουργείο Παιδείας, θα είχε τελειώσει το μεταρρυθμιστικό έργο, 1 χρόνο πριν και τώρα θα σχεδιάζονταν Προγράμματα Σπουδών και μαθήματα. Είναι απογοητευτική η εικόνα του Υπουργείου Παιδείας.

 
Μεταπτυχιακά (ΠΜΣ) και Περιφερειακά ΑΕΙ
05 Σεπ 2018 16:27

Το υπουργείο ας σκεφτεί ότι πλέον οι μαθητές Λυκείου σκέφτονται το επόμενο βήμα: τα μεταπτυχιακά προγράμματα (ΠΜΣ), που πλεον έχουν γίνει μονόδρομος όχι μόνο για την ακαδημαϊκή εξέλιξη αλλά και την επαγγελματική σταδιοδρομία.

Προτιμούν τις σχολές στα κεντρικά, ισχυρά ιδρύματα, μέσω των οποίων θα έχουν διεξόδους στα διάφορα ΠΜΣ, παρά να σπουδάσουν ακριβώς στο τμήμα που επιθυμούν στην περιφέρεια.

Για να είναι επομένως βιώσιμα όλα τα τμήματα σε ένα τέτοιο σύστημα επιλογών πρέπει πρώτα να συγκροτηθούν 5 ΙΣΧΥΡΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΑΕΙ, ικανά να σταθούν σαν ισοδύναμες επιλογές απέναντι στα μεγαλά ΑΕΙ στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη (ΕΚΠΑ, ΑΠΘ, ΕΜΠ, ΟΠΑ κ.α.):

α) ΑΕΙ Θράκης και Ανατολικής Μακεδονίας (ΔΠΘ +)

β) ΑΕΙ Θεσσαλίας και Κεντρικής Ελλάδας (Παν. Θεσσαλίας +)

γ) ΑΕΙ Ηπείρου, Ιονίων Νήσων και Δυτικής Μακεδονίας (Παν. Ιωαννίνων +)

δ) ΑΕΙ Πελοποννήσου και Νοτιοδυτικής Ελλάδας (Παν. Πατρών +)

ε) ΑΕΙ Κρήτης και Αιγαίου (Παν. Κρήτης +)

[ Τα ονόματα περιγράφουν τη γεωγραφική περιοχή και αναφέρεται το κεντρικό ΑΕΙ-βάση με το οποίο πρέπει να δρομολογηθούν οι συνενώσεις με τα άλλα πανεπιστήμια και ΤΕΙ της περιοχής

πχ. ΑΕΙ Κρήτης και Αιγαίου = Παν. Κρήτης + Πολ. Κρήτης + Παν. Αιγαίου + ΤΕΙ Κρήτης. ]

 
Δηλώσεις τμημάτων πριν τις Πανελλαδικές
05 Σεπ 2018 11:39

Ίσως πρέπει να υπάρχει ένα όριο στις δηλώσεις τμημάτων στο μηχανογραφικό. 20 ή 30 επιλογές είναι υπεραρκετές για το καθένα.

Οι δηλώσεις πριν τις εξετάσεις και την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων θα αποκαλύψει αυτό που όλοι γνωρίζουν: με ελάχιστες εξαιρέσεις, όλοι οι μαθητές σκέφτονται ότι επιθυμούν και ίσως έχουν μια πιθανότητα να περάσουν σε Ιατρική ή Νομική ή Πολυτεχνείο. Ή επιθυμούν να κατευθυνθούν προς σχολές με εξασφαλισμένη επαγγελματική αποκατάσταση, όπως οι Σχολές Αξιωματικών.

Μετά τις εξετάσεις και την ανακοίνωση των βαθμών, οι μαθητές μπορεί πάλι να βάλουν ως πρώτες αυτές τις σχολές, ακόμα κι αν γνωρίζουν ότι έχουν απειροελάχιστη πιθανότητα να εισαχθούν, αλλά επίσης θα δηλώσουν και άλλα τμήματα: Όσα τμήματα τους ενδιαφέρουν και συγχρόνως είναι σε προσβάσιμη "βαθμολογική περιοχή" και όσα τμήματα τα αντιμετωπίζουν ως την τελευταία εναλλακτική για εισαγωγή στα ΑΕΙ, ώστε απλώς να έχουν ένα "δίχτυ ασφαλείας".

Τα τμήματα δηλώνονται σχεδόν πάντοτε από τους υποψηφίους με συγκεκριμένη σειρά, από το παραδοσιακά υψηλόβαθμο προς το παραδοσιακά χαμηλόβαθμο - δηλαδή, η Ιατρική δεν μπαίνει σχεδόν ποτέ ως 21η επιλογή.

Στα τμήματα για τα οποία παραδοσιακά αρκεί μια μεσαία βαθμολογία (15 έως 17) για την εισαγωγή, η σειρά δήλωσής τους είναι καθοριστική. Ένα τμήμα Φυσικής μπορεί να έχει περίπου ίδια βάση με ένα τμήμα Πληροφορικής, αλλά το αντικείμενο δεν είναι το ίδιο. Αρκετοί φοιτητές απογοητεύονται όταν βλέπουν ότι τελικά δεν τους ταιριάζει όσο θα ήθελαν το τμήμα στο οποίο πέρασαν.

Τέλος, υπάρχουν και τμήματα που επιλέγονται με την προσδοκία της δυνατότητας μετεγγραφής σε αντίστοιχο τμήμα άλλου πανεπιστημίου ή απλά για τη δυνατότητα απόκτησης της φοιτητικής ιδιότητας. Είναι τα τμήματα στα οποία ελάχιστοι φοιτητές θα επέλεγαν αν τους δινόταν η ευκαιρία να σπουδάσουν κάπου αλλού, γι'αυτό και συγκεντρώνουν τους φοιτητές με την πιο χαμηλή βαθμολογία.

 
Προτιμήσεις Επιτυχόντων
05 Σεπ 2018 11:06

Με στατιστικά των προτιμήσεων ΕΠΙΤΥΧΟΝΤΩΝ κάθε χρόνο έχουν ήδη δημιουργήσει τρεις διαφορετικές κατηγορίες σχολών, και οι βάσεις εισαγωγής διαμορφώνονται ανάλογα:

α) Τα υψηλόβαθμα τμήματα, όπου η συντριπτική πλειονότητα (95%) των εισακτέων τα έχει δηλώσει ως 1η-6η επιλογή. (πχ. Ιατρικές, Νομική, Πολυτεχνείο)

β) Τα μεσαία τμήματα, όπου ένα σημαντικό ποσοστό εισακτέων (50-70%) τα έχει δηλώσει ως 1η-6η επιλογή. (πχ. Μαθηματικό, Φυσικό, Φιλοσοφική)

γ) Τα χαμηλόβαθμα τμήματα, όπου ελάχιστοι εισακτέοι τα (ποσοστό > 15%) τα έχουν ως δηλώσει ως 1η-6η επιλογή. (πχ. πάρα πολλά τμήματα ΤΕΙ καθώς και τμήματα περιφερειακών πανεπιστημίων)

Επιπλέον, ευνοούνται τα τμήματα μεγάλων αστικών κέντρων [Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Πάτρας] έναντι των τμημάτων [άλλων περιοχών] λόγω της τεράστιας διαφοράς στην εντοπιότητα των αποφοίτων Λυκείου και της οικονομικής κρίσης.

Είναι χαρακτηριστικό ότι 40% του συνόλου των αποφοίτων Λυκείου κάθε έτος αποφοιτούν απο σχολεία της Αττικής και Θεσσαλονίκης (5,5 εκατομμύρια γενικός πληθυσμός).

 
stat
05 Σεπ 2018 06:55

Τα στατιστικά του υπουργείου προέρχοντε από δηλώσεις προτιμισης ΜΕΤΑ την ανακοίνωση των βαθμών σε πανελλαδικές. Είναι προφανές ότι άλλη δήλωση κάνει ο μαθητής πριν - με άγνωστο βαθμό - που πιστεύει ότι μπορεί να γράψει 19-20 και άλλη μετά την ανακοίνωση βαθμών που γνωρίζει ότι έγραψε 12, 13, 15, 10....

 
Τμήματα δύο ταχυτήτων
05 Σεπ 2018 02:01

Φίλε Ανέστη, μην ξεχνάς πως το Υπουργείο έχει ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΔΕΚΑΕΤΙΩΝ για τα μηχανογραφικά δελτία.

Ακόμα και αν εφαρμοστεί (μάλλον δεν θα εφαρμοστεί ως εχει), οι υπεύθυνοι ξέρουν ότι δεν υπάρχει ανησυχία "τυχαίας εισαγωγής" σε υψηλόβαθμη σχολή.

Οι περισσότεροι υποψήφιοι δε θα ρισκάρουν να μη δηλώσουν καμία υψηλόβαθμη σχολή: αν πχ. θέλουν Ιατρική θα δηλώσουν και τις 6, και κατόπιν ίσως βάλουν άλλες παρεμφερείς (Φαρμακευτική, Νοσηλευτική, Βιολογία, κτλ.)

Αντίστοιχα: Αν θέλουν Πολυτεχνείο, πχ. 6 Σχολές ΗΜΜΥ και τις υπόλοιπες (Μηχανολόγοι, Πολιτικοί Μηχανικοί κτλ.) ή ορισμένες Φυσικομαθηματικές.

Ομοίως: Πόσοι υποψήφιοι της θεωρητικής δε θα δηλώσουν ούτε μία Νομική ή κανένα τμήμα Ιστορίας, κανένα τμήμα Φιλολογίας;

Σκέψου λοιπόν πώς αποφασίζει ένα πλήθος 80-90.000 υποψηφίων - δεν έχει σημασία η κατεύθυνση σπουδών.

Πόσοι θα κάνουν "ΑΝΟΡΘΟΔΟΞΕΣ" επιλογές; Ελάχιστοι.

(βλ. Game Theory)

Το Υπουργείο γνωρίζει ότι βάζοντας στους υποψηφίους ένα λογικό όριο "επιθυμητών" τμημάτων (πχ. 10-12) , εκείνοι σαν πλήθος (όχι ατομικά) θα διαχωρίσουν τα τμήματα που ήδη είναι "περιθωριοποιημένα" - αυτά τα τμήματα που συνήθως μπαίνουν στην 20η ή στην 30η θέση, σαν "ασφάλεια".

Είναι σχεδόν σίγουρο ποια θα είναι αυτά - αρκεί να ανατρέξεις στα στατιστικά Προτιμήσεων των *επιτυχόντων* κάθε έτους.

Ο πραγματικός κίνδυνος είναι ότι θα δημιουργηθούν ανισορροπίες μεταξύ των τμημάτων Ελεύθερης Εισαγωγής και των υπολοίπων. Μάλλον θέλουν να πιέσουν τα ΑΕΙ να προχωρήσουν από μόνα τους συγχωνεύσεις τμημάτων.

Αρκετά τολμηρό και έξυπνο, σαν στρατηγική κίνηση, αλλά κάπως παρακινδυνευμένο - είναι μεγάλο το ρίσκο για κάποια χρόνια να παγιδευτούν φοιτητές σε υποβαθμισμένα τμήματα (μέχρι εκείνα να κλείσουν οριστικά).

 
Μαθηματικά και Φυσική
05 Σεπ 2018 01:31

Εκ των ων ουκ ανευ, για τα 3/4 των Σχολών ΑΕΙ.

Οι εξειδικευμένες απαιτήσεις κάθε τμήματος θα ικανοποιούνται από τα άλλα δύο μαθήματα.

Επαναλαμβάνω:

[ 2 βασικά μαθήματα ανά Επιστημονικό Πεδίο + 1 μάθημα για ομάδα τμημάτων εντός πεδίου + 1 μάθημα ελεύθερης επιλογής + Εξέταση Νεοελληνικής Γλώσσας ]

Απλό, αλλά όχι περισσότερο απλό από όσο πρέπει: Ας έχει την επιλογή ο μαθητής με συνδυασμούς να ανοίξει δύο ομάδες, αν το επιθυμεί.

Η Χημεία είναι απαραίτητη για ορισμένα τμήματα, η Βιολογία για άλλα, τα Οικονομικά για άλλα, το ίδιο και η Πληροφορική.

πχ. Μαθηματικά και Φυσική, και επιλογής Χημεία και Πληροφορική θα μπορεί να εισαχθεί είτε στους Χημικούς Μηχανικούς είτε στους Μηχανικούς Η/Υ και Πληροφορικής, μια απολύτως θεμιτή επιλογή σπουδών, και όλοι είναι ικανοποιημένοι.

πχ. Μαθηματικά και Φυσική, και επιλογής Οικονομικά και Πληροφορική, θα μπορεί να εισαχθεί σε είτε σε Σχολές Πληροφορικής είτε σε Οικονομικές Σχολές - άλλος ένας αποδεκτός συνδυασμός, που γίνεται εφικτός με τις κατάλληλες επιλογές.

πχ. Μαθηματικά και Φυσική, μαζί με Χημεία και Βιολογία, για τις Ιατρικές Σχολές. Αυτή είναι η φύση αυτών των σχολών.

Όσοι μαθητές επιθυμούν ΜΟΝΟ ένα πεδίο, ας πούμε Σχολές Οικονομικών θα έχουν μεγαλύτερη άνεση επιλογών στο 2ο μάθημα επιλογής.

πχ. Μαθηματικά και Φυσική + το απαραίτητο Οικονομικό μάθημα επιλογής + Κοινωνιολογία ή Βιολογία ή Χημεία γιατί αυτά τους αρέσουν!

Συνοψίζοντας:

1) Ας θέσει το Υπουργείο μια ΒΑΣΗ (2 μαθήματα) για το κάθε επιστημονικό πεδίο.

2) Ας προτείνουν οι πανεπιστημιακές σχολές ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ που θεωρούν απαραίτητα.

3) Ας δοθούν στους μαθητές ΕΠΙΤΡΕΠΤΟΙ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΙ βάσει των 1) και 2) προκειμένου να αποφασίσουν νηφάλια για το μέλλον τους.

4) Επανασχεδιασμός ΔΙΔΑΚΤΕΑΣ/ΕΞΕΤΑΣΤΕΑΣ ΥΛΗΣ για την εμπέδωση θεμελιωδών κεφαλαίων σε κάθε μάθημα, καθιέρωση ΛΟΓΙΚΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΔΥΣΚΟΛΙΑΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΩΝ.

Παρακαλώ όποιον αρμόδιο ή απλό πολίτη να καταθέσει τις δικές του προτάσεις ώστε να βελτιωθεί άμεσα το σύστημα. Ας μην σπαταλήσουμε άλλο χρόνο - δεν είναι ο δικός μας πια, είναι των παιδιών.

 
Ανέστης
04 Σεπ 2018 22:35

Ποιον ενοχλεί οι μαθητές να πετυχαίνουν σε μία σχολή ανάλογα με την επίδοσή τους και μόνο. Σε τι ωφελεί η λοταρία. Ας δώσουμε ένα παράδειγμα της στρέβλωσης που δημιουργείται. Στην ομάδα των θετικών σπουδών υπάρχουν πολλαπλάσιες του 10 υψηλόβαθμες σχολές (το διαπιστώνουμε εύκολα αν σκεφτούμε η κάθε σχολή σε πόσες πόλεις υφίσταται). Πολύ πιθανόν λοιπόν κάποια τμήματα αυτά των σχολών να μην συμπληρώσουν τον διαθέσιμο αριθμό θέσεων μετά την δήλωση των 10 προτιμήσεων. Θα μπορεί λοιπόν να πάρει την αντίστοιχη θέση ένας πολύ αδύνατος μαθητής που απλά προέβλεψε σωστά, ο οποίος στη συνέχεια στη Γ Λυκείου δεν θα ασχοληθεί καθόλου και κάποιος άλλος μαθητής που θα συμμετάσχει στις εξετάσεις να μη μπορέσει να επιτύχει στην αντίστοιχη σχολή παρόλο που θα έχει υψηλή σχετικά επίδοση.

 
γυμναστης
04 Σεπ 2018 20:53

Β Λυκειου Φυσικη Αγωγη 1 ωρα να μην μπερδευομαστε και τα λεμε λαθος, γιατι κατι λεγατε και λετε για 2 ωρες για δειτε το λιγο μηπως εχετε καπου μπερδευτει?????

 
νέο λύκειο
04 Σεπ 2018 19:57

το 2013 και το 2015 διαβάζαμε για περιορισμό μαθητών στα πεδία, εγκλωβισμό των μαθητών, έλλειμμα γενικής παιδείας κ.λπ.
Αυτοί που τα επικαλούνταν τότε εγκαλούν αυτούς που τα επικαλούνται και τώρα. Τι έχει αλλάξει; Α, ναι....

 
Συστήματα εισαγωγής
04 Σεπ 2018 18:46

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αναζητήσουν αναλυτικές πληροφορίες για τα εξεταστικά συστήματα εισαγωγής στην Ευρώπη.

Τηλεγραφικά:

α) Ηνωμένο Βασίλειο (GCE Advanced Level - A Levels): Οι μαθητές (16-18) προετοιμάζονται σε 3 έως 5 μαθήματα (subjects), με όποιο συνδυασμό επιθυμούν (με βάση και τις απαιτήσεις των σχολών που τους ενδιαφέρουν), και στη δεύτερη χρονιά δίνουν γραπτές εξετάσεις συνήθως σε 3 από αυτά (πιο σπάνια σε 4). Οι εξετάσεις είναι κοινές και κάθε σχολή γνωστοποιεί τις βαθμολογικές απαιτήσεις της, πχ. Α*ΑΒ.

Kάθε υποψήφιος ΔΥΟ αιτήσεις μέσω του UCAS (firm/safety) και ανάλογα με τα αποτελέσματά τους γίνεται προσφορά θέσης (unconditional/conditional)

β) Γαλλία (baccalauréat): Στη γενική μορφή έχει 3 ροές (επιστημονική, κοινωνικών&οικονομικών σπουδών, φιλολογική). Οι εξετάσεις είναι γραπτές (και με εργαστήριο ανάλογα με το μάθημα πχ. χημεία) και προφορικά μόνο στο μάθημα της Γλώσσας. Το κάθε μάθημα της ροής έχει διαφορετικούς συντελεστές βαρύτητας.

Αν ο μαθητής επιτύχει γίνεται δεκτός στο τοπικό δημόσιο πανεπιστήμιο.

Στη Γαλλία παραδοσιακά υπάρχουν οι Grandes Écoles (με ιστορία 200+ ετών), στις οποίες οι εξετάσεις είναι πιο ανταγωνιστικές (γίνονται στο 3ο έτος προπτυχιακών ή στο μεταπτυχιακό επίπεδο, μετά από διετή προετοιμασία) - CPGE (prepas), σε Επιστήμες, Οικονομικά, Φιλολογικά.

γ) Γερμανία (Abiturprüfungen - Abitur): Oι μαθητές εξετάζονται γραπτά σε 4 ή 5 μαθήματα, 3 προχωρημένα και 2 βασικής εκπαίδευσης, εκ των οποίων το ένα έχει προφορική εξέταση. Καλύπτουν τουλάχιστον τρεις θεματικές ενοτήτες: Γλώσσα, Μαθηματικά και Επιστήμες, Κοινωνικές Σπουδές, Καλλιτεχνικά, Φυσική Αγωγή.

δ) ΗΠΑ (Achievement/Subject Tests - SATs / ACT / Advanced Placements)

 
Βασιλική
04 Σεπ 2018 17:51

Με το Νέο Σύστημα Εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση τα μαθήματα αθροιστικά είναι τέσσερα, ενώ ουσιαστικά γίνονται πέντε, καθώς στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας προστίθεται και η Νεοελληνική Γραμματεία. Δηλαδή κάποιος που επιθυμεί να εισαχθεί στην Ιατρική ή στο Πολυτεχνείο θα εξεταστεί και στη Λογοτεχνία. Η εξέταση και στη Νεοελληνική Λογοτεχνία για όλους τους υποψήφιους άραγε ποια σκοπιμότητα υπηρετεί;

 
D_K
04 Σεπ 2018 17:45

"Περί λατινικών"
Γράφεται σε όλο τον ηλεκτρονικό τύπο από χθες, ημέρα εξαγγελίας των "αλλαγών" στην παιδεία, ότι " κοινώς αποδεκτό" είναι το ότι τα λατινικά δεν προσφέρουν απολύτως τίποτα στην παιδεία.
Το πως ορίζεται το "κοινώς αποδεκτό" είναι ένα ζήτημα.
Επίσης, άλλο ένα είναι εάν η μελέτη του Οράτιου ή, του Βιργίλιου θα προσφέρει χωρίς την γνώση των λατινικών, εκτός εάν πάψει να υφίσταται!!
Το βασικό ερώτημα όμως είναι εάν λήφθηκε υπόψη η γνώμη των φιλοσοφικών σχολών της χώρας, όντας καθ' ύλη αρμόδιες.
Το υπουργείο προτάσσει την κοινωνιολογία ως κατ'εξοχήν συναφές μάθημα με το α΄ πεδίο. Δηλαδή με την Ιατρική δεν έχει?

Τι σχέση μπορεί να έχει άραγε το κεφάλαιο της 'μηχανικής' στην φυσική,
ως εξεταστέα ύλη στα πεδία της υγείας?
Κόλπο Grosso απουσία σχολών πανεπιστημίων, φοιτητών, άρα της ίδιας της κοινωνίας την οποία και επικαλείσθε κύριοι του υπουργείου και του ιεπ(θέλει πολύ δρόμο ακόμα για κεφαλαία γραφή).
''Αποφασίζομεν"

 
Eva
04 Σεπ 2018 16:41

Μήπως το νέο σύστημα ευνοεί τους μαθητές που δεν διαβάζουν;
Μήπως τιμωρεί όσος θέλουν υψηλόβαθμες σχολές;

Θα πετυχαίνει αυτός που θα κάνει τις καλύτερες προβλέψεις στις "10" σχολές;
Κι όσοι γνωρίζουν από τον Σεπτέμβριο της Γ΄Λυκείου ότι έχουν περάσει χωρίς εξετάσεις σε μια σχολή, πώς θα συμπεριφέρονται μέσα στην τάξη;

Αλήθεια, μήπως το κόστος των φροντιστηρίων Β και Γ Λυκείου, τη στιγμή που μαθητές, γονείς και φροντιστές είναι σε αδιέξοδο, να δοθεί σε ένα ιδιωτικό της Κύπρου για να τελειώνει η αβεβαιότητα;

Τι κάνουν οι εκπαιδευτικοί; Έχουν λόγο; Έχουν άποψη; Πολύ θα ήθελα να ακούσω μια ολοκληρωμένη θέση, για το εκπαιδευτικό σύστημα, τους μαθητές τους, τα παιδιά όλων μας.

 
iremias
04 Σεπ 2018 16:02

Όποιον και αν ρωτήσεις από τον ΣΥΡΙΖΑ η ατάκα είναι "Θα το δούμε...".Έτσι και ο υπουργός σε κάθε ερώτηση απαντά: "θα το δούμε...".Και ποτέ βέβαια δεν το βλέπει.

 
Δε νομιζω
04 Σεπ 2018 12:26

@Αποδέσμευση Λυκείου από εισαγωγικές εξετάσεις,
μπορείς να αναφέρεις μερικές χώρες οι οποίες έχουν το ίδια σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ;

 
Το μπακαλορεά μας μάρανε
04 Σεπ 2018 11:34

Αγαπητό esos, ο Υπουργός εχτές -διεκπεραιωτικά- έλεγε συνεχώς στις απαντήσεις του "θα το δούμε", "θα συζητήσουμε" κ.λπ.
Παρότι είναι φανερός ... λάτρης του διαλόγου, αυτό δείχνει ότι ετοίμασε ένα σχέδιο απλά γιατί έπρεπε να βγει. Είναι φανερό ότι 1 χρόνο μετά από όταν "ήταν έτοιμος" και 3 χρόνια μετά "από όταν ήταν έτοιμο" το κόμμα του ανακοινώθηκε κάτι που γνωρίζει ότι δεν μπορεί να υλοποιηθεί για πάρα πολλούς λόγους (και της Δευτεροβάθμιας και της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης).

2 Εθνικοί διάλογοι και 4 πορίσματα για να καταλήξουμε στις παλιές Δέσμες προ 1988 (προδίδεται και η ηλικία των εμπνευστών των προτάσεων αφού δεν μπορούν να σκεφτούν κάτι άλλο ακόμη και όταν είναι μπροστά τους)

Βack to the future III....

 
Μουρίκης
04 Σεπ 2018 11:17

"23. Θα υπάρξει πρόγραμμα Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού προς τους μαθητές της Β. Λυκείου;

Η δυνατότητα των αποφοίτων της Β’ Λυκείου να συμπληρώσουν ένα πρώτο μηχανογραφικό με περιορισμένο αριθμό προτιμήσεων αποτελεί μία εξαιρετική ευκαιρία ωρίμανσης των προβληματισμών και της στοχοθεσίας τους.

Η συμπλήρωση της δήλωσης προτίμησης θα αποτελεί την κατάληξη προγράμματος Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού, το οποίο θα πραγματοποιείται μέχρι τη λήξη των προαγωγικών εξετάσεων της Β ́ Λυκείου."

Αυτό θα το κάνει το 1 (ΕΝΑ!!!) άτομο ανά νομό που είναι επιφορτισμένο με τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό στη νέα δομή "ΚΕΣΥ". Εξαιρετικά...

 
Αποδέσμευση Λυκείου από εισαγωγικές εξετάσεις
04 Σεπ 2018 11:06

Το υβριδικό σύστημα βαθμολογίας είναι προβληματικό.

<<Όσο το σύστημα καθιερώνεται και ενισχύεται, το ποσοστό του βαθμού του απολυτηρίου θα αυξάνεται σταδιακά.>>

Το μικτό σύστημα αξιολόγησης (ενδοσχολική-πανελλαδική εξέταση) έχει δοκιμαστεί δύο φορές στο παρελθόν: Την πρώτη περίοδο του συστήματος των Πανελλαδικών Εξετάσεων (το 1999-2001, με 50% συμμετοχή των βαθμών τετραμήνου στην τελική βαθμολογία και τα επόμενα χρόνια με 30% συμμετοχή και με προσαρμογή στους τρεις βαθμούς από τον γραπτό βαθμό).

Επίσης, στην πρώτη περίοδο των Πανελληνίων (μέχρι το 1987), όταν συνυπολογίζονταν πάλι οι προφορικοί βαθμοί.

Ούτε η διδασκαλία στο Λύκειο αναβαθμίστηκε ούτε η αξιολόγηση των υποψηφίων έγινε πιο ολοκληρωμένη.

Δεν είναι κατανοητό γιατί επανερχόμαστε πάλι σε αυτό το ζήτημα:

Οι ΓΡΑΠΤΕΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ οφείλουν να είναι η μόνη αντικειμενική αξιολόγηση για εισαγωγή στα ΑΕΙ, όπως συμβαίνει και στις υπόλοιπες χώρες.

Δεν προσφέρει τίποτα θετικό η θέσπιση απολυτηρίων εξετάσεων σε επίπεδο δήμων και νομών.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.