Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Πρωτοετής Ιατρικής γράφει για τις εξαγγελίες του Κ. Γαβρόγλου: Καινοτομίες με … άρωμα περασμένου αιώνα

Είναι απορίας άξιο πώς η κατάργηση του συντελεστή βαρύτητας θα προωθήσει την αξιοπιστία των εξετάσεων.
Δημοσίευση: 06/09/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Κωνσταντίνος Γκίζης, Πρωτοετής φοιτητής της Ιατρικής Ηρακλείου και τέως εκπρόσωπος του 15μελους του ΓΕΛ Σύρου

Στις 3 Σεπτέμβρη ο Υπουργός Παιδείας κ. Γαβρόγλου έκανε τις πολυαναμενόμενες ανακοινώσεις. Ακολουθώντας πιστά το παράδειγμα των προκατόχων του, οι «ριζοσπαστικές λύσεις» για την παιδεία έχουν ως ακρογωνιαίο λίθο την κορυφή του παγόβουνου: την τροποποίηση του συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και την αναδιοργάνωση της Γ λυκείου – με μια όμως σημαντική καινοτομία: την  επαναφορά του συστήματος των δεσμών, που πρωτοεισήχθησαν το 1983 (!) και εν τέλει καταργήθηκαν το 1999. Τουλάχιστον η πρωτοπορία συνεχίστηκε με την παράλειψη της λεγόμενης 5ης δέσμης και την υιοθέτηση του όρου «ομάδες προσανατολισμού»….

Το «Εθνικό απολυτήριο», το αδιάβλητο και η αξιοπιστία

Φυσικά, δεν θα μπορούσε παρά να γίνει μνεία και στην προαναγγελθείσα αναβάθμιση του εθνικού απολυτηρίου, στο οποίο θα συμμετέχει και ο βαθμός απολυτηρίων εξετάσεων, προϊόν συνεργασίας σχολικών μονάδων σε επίπεδο δήμου ή περιφέρειας! Το απολυτήριο θα συμμετάσχει στον υπολογισμό των μορίων του υποψηφίου για τις πανελλαδικές εξετάσεις.

Στο σημείο αυτό αξίζει να δοθεί έμφαση στις δηλώσεις του κ. Υπουργού σχετικά με τις πανελλαδικές εξετάσεις, ότι «παρά τα ελαττώματά τους η ελληνική κοινωνία αποδέχεται αυτές τις εξετάσεις, επειδή είναι εξετάσεις που είναι αδιάβλητες…» και ότι «Δεν προκύπτει από πουθενά ότι οτιδήποτε αδιάβλητο υποχρεωτικά είναι και αξιόπιστο.» Πράγματι, πρόκειται για μια ορθή διαπίστωση. Τόσο ορθή, όσο και η διαπίστωση πως οι προτεινόμενες αλλαγές καθιστούν το σύστημα εισαγωγής λιγότερο αδιάβλητο και περισσότερο αναξιόπιστο.

Καταρχάς η συμμετοχή του βαθμού του απολυτηρίου, εισάγει μια ανομοιογένεια και θέτει σε κίνδυνο το αδιάβλητο. Αυτό γιατί αποτελεί το κράμα προφορικών βαθμών, εκ φύσεως υποκειμενικών,  και απολυτηρίων εξετάσεων, ανομοιογενών εξαιτίας των διαφορετικών θεμάτων ανά την επικράτεια. Προφανώς, ορθά ο κ. Υπουργός επιδεικνύει τεράστια εμπιστοσύνη στο πρόσωπο των εκπαιδευτικών.

Όμως, ούτε οι αγνότερες προθέσεις τους, σε συνδυασμό με οδηγίες για «θέματα κλιμακωτής δυσκολίας», δεν μπορούν στην πράξη να εγγυηθούν την εξάλειψη του παραπάνω προβλήματος, αφού η αντίληψη της δυσκολίας ενός θέματος μπορεί να ποικίλλει σημαντικά από άτομο σε άτομο, και η προφορική βαθμολογία θα ενέχει στοιχεία υποκειμενικότητας όσο διδάσκουν άνθρωποι, οι οποίοι μάλιστα αναμένεται να δεχθούν αφόρητες πιέσεις

Έπειτα, είναι απορίας άξιο πώς η κατάργηση του συντελεστή βαρύτητας θα προωθήσει την  αξιοπιστία των εξετάσεων. Αναντίρρητα όλα τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα έχουν την βαρύτητά τους. Όμως, κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι, για την επιλογή των καταλληλότερων υποψηφίων, π.χ. για σχολές του 3ου πεδίου, η έκθεση και η φυσική είναι εξίσου σημαντικές με την βιολογία, κ.ο.κ.

Επομένως, φαίνεται να οδηγεί σε ένα πιο αναξιόπιστο σύστημα, που μας επιφυλάσσει πολλά ευτράπελα.

Περιορισμός άγχους… αμετάκλητου χαρακτήρα

Επιδίωξη της εκπαιδευτικής κοινότητας και του κ. Γαβρόγλου είναι επίσης ο περιορισμός του άγχους υποψηφίων και οικογενειών, καθώς και η πάταξη της παραπαιδείας. Η προώθησή της μέσα από την συμμετοχή ενός κριτηρίου που ενέχει τον αμετάκλητο χαρακτήρα του βαθμού του απολυτηρίου είναι ομολογουμένως… ριζοσπαστική. Ό χρόνος μάλλον θα δείξει επιδείνωση και των δύο, ή τουλάχιστον καμία μεταβολή, αφού οι υποψήφιοι θα εκλαμβάνουν το απολυτήριο σαν δεύτερες πανελλήνιες, ή σαν προέκτασή τους, που μάλιστα θα τους ακολουθά και στο μέλλον (ενώ τουλάχιστον τώρα οι υποψήφιοι έχουν την δυνατότητα να ξεκινήσουν την προσπάθειά τους από το μηδέν την επόμενη χρονιά). Μπορεί ο βαθμός στον οποίο επηρεάζει να φαντάζει μικρός, όμως μπορεί να γίνει σημαντικός, ιδίως σε σχολές υψηλής ζήτησης. Σε κάθε περίπτωση τόσο οι επιδιώξεις αυτές, όσο και η αναβάθμιση του απολυτηρίου είναι σημαντικές, όμως τόσο οι αιτίες όσο και οι λύσεις πρέπει να αναζητηθούν βαθύτερα στην ελληνική κοινωνία.

Προπαρασκευαστική τάξη;

Ένα ακόμα χαρακτηριστικό του σχεδίου του κ. Υπουργού είναι η καθιέρωση της Γ΄ Λυκείου ως προπαρασκευαστική τάξη για την εισαγωγή στην  Ανώτατη Εκπαίδευση, «προσφέροντας τα μαθήματα που χρειάζονται οι μαθητές για τις σπουδές που επιλέγουν», όπως ρητά αναφέρεται στο κείμενο του Υπουργείου. Όμως, εδώ ανακύπτει ένα ζήτημα: πώς θα αποτελέσει προπαρασκευαστικό έτος, όταν από το αναλυτικό πρόγραμμα των ομάδων προσανατολισμού αφαιρούνται μαθήματα που, μπορεί να μην εξετάζονται πανελλαδικά, όμως αποτελούν εφόδια αναγκαία για τις μετέπειτα σπουδές των μαθητών; Νοείται για παράδειγμα οι υποψήφιοι φοιτητές πολυτεχνικών σχολών ή ακόμα και, τουλάχιστον για φέτος, σχολών προφορικής, να μην διδάσκονται στην προπαρασκευαστική τάξη πληροφορική; Φαίνεται ότι θα διασφαλίσουμε το κεκτημένο της Γ΄ Λυκείου σαν τάξη προετοιμασίας για τις πανελλαδικές.

Τα ερωτηματικά

Τόσο από το κείμενο του υπουργείου, όσο και από τις δηλώσεις του κ. Γαβρόγλου, προκύπτουν ορισμένα ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν άμεσα από τους αρμόδιους. Καταρχάς, οι υποψήφιοι που επέλεξαν να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις και τελικά δεν εισάγονται στην σχολή προτίμησής τους ή και σε καμία, θα έχουν δικαίωμα υποψηφιότητας για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση την επόμενη χρονιά; Και αν ναι, πώς αυτό θα εξασφαλιστεί όταν για αυτή απαιτείται υποβολή μηχανογραφικού 10 επιλογών τον Ιούλιο, πριν δηλαδή εκδοθούν τα αποτελέσματα της τρέχουσας χρονιάς;  Αυτό θα σημαίνει εξαίρεσή τους από τα ΤΕΠ; Στην εξέταση του τέταρτου πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος, θα περιλαμβάνεται και η λογοτεχνία; Αν ναι, πώς θα εξασφαλιστεί η αντικειμενικότητα στο εκ φύσεως υποκειμενικότερο γνωστικό αντικείμενο; Μήπως αυτό θα οδηγήσει σε στείρα αποστήθιση εισαγωγικών και ερμηνευτικών σχολίων ακυρώνοντας τους σκοπούς τόσο της πρότασης όσο και του ίδιου του μαθήματος; Πώς θα επιλύονται οι ισοβαθμίες; Από το για πολλούς λόγους αναξιόπιστο κριτήριο της σειράς προτίμησης των τμημάτων; (βλ. τμήματα σε διαφορετικές πόλεις)

Η προοπτική

Αναμφίβολα το τρέχον σύστημα των πανελλαδικών παρουσιάζει πολλές σημαντικές αδυναμίες. Και εμφανώς η θέσπιση των ΤΕΠ είναι ένα θετικό βήμα για την απαλλαγή, τουλάχιστον μερίδας των υποψηφίων, από περιττό άγχος και όχι μόνο. Όμως από το παρόν σχέδιο προκύπτουν πολλές νέες και δυνητικά σοβαρότερες αδυναμίες. Το Υπουργείο Παιδείας καλείται να τις περιορίσει και να απαντήσει στα παραπάνω ερωτήματα άμεσα αλλά συνάμα με την δέουσα σύνεση και νηφαλιότητα, πριν προχωρήσει σε υποβολή σχεδίου νόμου, εισάγοντας παράλληλα περαιτέρω  πραγματικές καινοτομίες.

Σχόλια (12)

 
Λευτέρης
06 Σεπ 2018 13:01

Ένα μπράβο σου αξίζει για την προσέγγισή σου!

 
Παναγιώτης Τσιωτάκης
06 Σεπ 2018 13:36

Μπράβο αγόρι μου και είναι άλλα τόσα να γραφούν εδώ αλλά ποιός θα τα διαβάσει;

 
Κωστας_Δ
06 Σεπ 2018 15:52

Μπράβο! για τις τεκμηριωμένες θέσεις σου.
Σε όλα έχεις δίκιο. Αλλά, ποιος ακούει;

 
Ανώνυμος
06 Σεπ 2018 18:02

Πραγματικά είπες αυτά που θα έπρεπε να ειπωθούν. Μπράβο!!!!!!

 
Skolem
06 Σεπ 2018 18:52

Να υπενθυμίσω ως προς την "προπαρασκευαστική τάξη" ότι πρόσφατα πριν τρία χρόνια περίπου το 50% των πολυτεχνικών και πανεπιστημιακών σχολών της ΟΠ Θετικών Σπουδών είχαν εκδηλώσει δημόσια την επιθυμία τους η Πληροφορική όχι μόνο να διδάσκεται αλλά και να εξετάζεται για την εισαγωγή σ' αυτές*. Αντί ο υπουργός να λάβει σοβαρά υπόψη αυτή την επιστημονικά εύλογη επιθυμία των ίδιων των σχολών, αφαίρεσε τελείως το μάθημα της Πληροφορικής από την ΟΠ Θετικών Σπουδών (ακόμα και ως διδασκόμενο). Πως είναι δυνατόν να εισάγεται υποψήφιος σε σχολή Πληροφορικής χωρίς εξέταση στο μάθημα της Πληροφορικής; Και γενικότερα σε σχολή Θετικών Επιστημών στο έτος 2018! Με ποια επιστημονική λογική;

*βλ. δημοσίευμα του esos "Η πρόταση για Χημεία η Πληροφορική στις Πανελλαδικές" - 13/2/2015

 
ΠΕ86
06 Σεπ 2018 19:52

Εξαιρετική και εμπειριστατωμένη προσέγγιση!

 
Διδακτέα/Εξεταστέα ύλη
06 Σεπ 2018 20:34

Για να γίνουν όλα τα μαθήματα ισότιμα πρέπει να μην υπάρχουν αποκλίσεις σε εύρος και βάθος επιστημονικής ύλης και δυσκολία τελικού διαγωνίσματος.

Η ΑΕΠΠ ως έχει δεν στέκεται ως μάθημα επιλογής, όπως και η Χημεία, οι ΑΟΘ, η Βιολογία, τα Λατινικά.

Ακόμα και τα παραδοσιακά μαθήματα-βαρόμετρο, όπως τα Μαθηματικά, η Φυσική, τα Αρχαία Ελληνικά και η Ιστορία πρέπει να αλλάξουν. Δεν αρκουν τα στρυφνά και περίπλοκα θέματα στα γραπτά -θέματα τάξεις μεγέθους ανώτερης δυσκολίας σε σχέση με τη φιλοσοφία ενός σχολικού εγχειριδίου, μια πρακτική που μοιραία σπρώχνει τους μαθητές στα ιδιωτικά φροντιστήρια- για να τεκμηριώσουν το θετικό μαθησιακό αποτέλεσμα.

Ακόμα κι ένα 15 στα Μαθηματικά ή τα Αρχαία υπό αυτές τις συνθήκες αφόρητης πίεσης δεν εξασφαλίζει εμπέδωση χρήσιμων γνώσεων. Εκατοντάδες φοιτητές αισθάνονται πελαγωμένοι μπροστά στις απαιτήσεις της πανεπιστημιακής αίθουσας - και πάλι καταφεύγουν σε φροντιστηριακά βοηθήματα για να πάρουν την βάση στην εξέταση του εξαμηνιαίου μαθήματος, ένας φαύλος κύκλος εξεταστικής παράνοιας που διαιωνίζεται μακριά από κάθε εκπαιδευτική λογική.

Αυτά είναι μόνο τα νόμιμα -αν και δυστυχώς παράλογα- αποτελέσματα της προβληματικής δομής του σχολείου. Ας μην επεκταθούμε και στο θλιβερό παράνομο εμπόριο διπλωματικών/πτυχιακών εργασιών...

 
Ηλίας
06 Σεπ 2018 21:53

Ο πρωτοετής φοιτητής και μέχρι πριν λίγο καιρό μαθητής καταλαβαίνει αυτά που ο τωρινός Υπουργός Παιδείας και εδώ και χρόνια πανεπιστημιακός (συν όλους τους συμβούλους, τις επιτροπές κτλ κτλ) κάνουν πως δεν καταλαβαίνουν!

 
Οι μαθητές και το σύστημα
06 Σεπ 2018 23:08

Προφανώς ο μαθητής εκφράζεται ελεύθερα, γιατί δεν προσπαθεί να ικανοποιήσει τα συχνά αντικρουόμενα συμφέροντα των ομάδων πίεσης (υπουργείο, καθηγητές, ακαδημαϊκοί, σύμβουλοι, κομματικοί και λοιποι επαϊοντες) και τους δραματικούς περιορισμούς στον κρατικό προϋπολογισμό.

Οι υπουργοί Παιδείας και τα επιτελεία τους διαχρονικά κρίνονται αυστηρά επειδή αποτυγχάνουν να δώσουν ΑΠΛΕΣ λύσεις, ακριβώς επειδή ανέχονται όλα τα συμφέροντα που εδώ και 40+ χρόνια συσσωρεύουν προβλήματα στο σύστημα της εκπαίδευσης.

α) Πόσα χρόνια θα συζητάμε τη συμμετοχή της ενδοσχολικής βαθμολόγησης του Λυκείου (γραπτής ή προφορικής) στην εισαγωγή στα ΑΕΙ; Κάθε πέντε-δέκα χρόνια επανα-σχεδιάζουμε αλλαγή-πάνω-στην-αλλαγή. (ναι, όχι, ναι με ποσοστό 30%, ίσως με ποσοστό 10%...)

β) Πόσες δεκαετίες θα συζητάμε τον αριθμό και την ύλη και το επίπεδο στα μαθήματα των πανελλαδικών εξετάσεων; Ήταν 4, μετά 14 (!), το παρακάναμε κόψε κάτι και κάντο 9, ίσως πρέπει να είναι 5+1 μάθημα επιλογής, μήπως να γυρνούσαμε στα 3+2 με επιλογή για bonus δηλώσεων σχολών;... Ατελείωτο γράψε-σβησε, ράβε-ξήλωνε... Και η αιώνια κριτική-προκατ για τα θέματα: Δύσκολα, βατά, απλής αποστήθισης, για καλά προετοιμασμένους, εκτός διδακτέας ύλης...

Να προσθέσουμε και την περιοδική κλαδική αντιπαλότητα σε κάθε πολυδιαφημισμένη "μεταρρύθμιση" του Υπουργείου, το κερασάκι στην τούρτα της μιζέριας. Λες και έχουν σημασία +2 ώρες κάθε ειδικότητας σε ένα σχολείο-ξεχαρβαλωμένο, πρωϊνή απασχόληση των εφήβων - για το απαραίτητο "ζέσταμα", πριν τρέξουν τον εβδομαδιαίο απογευματινό μαραθώνιο σε φροντιστήρια ξένων γλωσσών και πληροφορικής και προετοιμασίας για εισαγωγικές και ιδιωτικούς δασκάλους τεχνών και αθλημάτων...

Τα σχολικά βιβλία ανανεώνονται κάθε "όποτε", χωρίς σχεδιασμό για προαπαιτούμενα κεφάλαια ανάμεσα στα μαθήματα. Τα παιδιά στο βιβλίο Φυσικής διδάσκονται εξισώσεις θέσης, ταχύτητας και επιτάχυνσης χωρίς παράλληλη αναφορά στην έννοια της παραγώγου στα βιβλία Μαθηματικών της ίδιας τάξης... Κάποτε, (2003, Β' Λυκείου) επαναφέραμε βιβλίο Βυζαντινής Ιστορίας εικοσαετίας επειδή το νέο βιβλίο δεν πρόλαβε τις προθεσμίες για διόρθωση και εκτύπωση... Κάποτε (2001, Χημεία), ενώσαμε το πρώτο μισό από το Χ βιβλίο και το δεύτερο μισό από το Υ βιβλίο και τα μοιράσαμε ως ενιαίο-τόμο... Καθηγητής-συγγραφέας ζήτησε δημοσίως συγγνώμη για βιβλίο σε μάθημα που εξεταζόταν επί 16 χρόνια πανελλαδικά...

Στην ανάπαυλα της προετοιμασίας για τον "Μήνα της Μαρμότας" (ο Μήνας των Εξετάσεων σε Β'θμια) δεν ξεχνάμε να μοιρολογούμε για το επίπεδο των μαθητών και των φοιτητών.

ΥΓ. Ας μην ξεχνάμε, τιμητική αναφορά στον οικονομικό-ελέφαντα στο δωμάτιο: διαγωνισμός ΑΣΕΠ έχει να γίνει από το 2009 . Θα κάνει τελικά hard reset από μόνο του το σύστημα και δεν θα ξέρουμε πού να κρυφτούμε από τους μαθητές.

 
ΑΠΟΦΟΙΤΟΣ
07 Σεπ 2018 13:29

Η φετινή Γ Λυκείου πετιέται στον καιάδα?
Δεύτερη ευκαιρία δεν υπάρχει?

 
AA
08 Σεπ 2018 09:30

ΣΥΓΧΑΡΗΤΉΡΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΡΑΠΆΝΩ ΣΧΌΛΙΑ. ΈΧΩ ΠΑΙΔΊ ΠΟΥ ΘΑ ΠΆΕΙ ΤΏΡΑ ΣΤΗΝ Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΙ ΟΜΟΛΟΓΏ ΠΩΣ ΔΕΝ ΞΈΡΟΥΜΕ ΤΙ ΜΑΣ ΠΕΡΙΜΈΝΕΙ. ΤΟ ΆΛΛΟ ΜΟΥ ΠΑΙΔΊ ΉΤΑΝ ΤΥΧΕΡΌ ΠΟΥ ΈΔΩΣΕ ΜΕ ΤΟ ΠΡΟΗΓΟΎΜΕΝΟ ΣΎΣΤΗΜΑ ΕΞΕΤΆΣΕΩΝ. ΤΟ ΜΌΝΟ ΣΊΓΟΥΡΟ ΕΊΝΑΙ ΠΩΣ Η ΠΑΡΑΠΑΙΔΕΊΑ ΚΑΛΆ Η ΑΚΌΜΑ ΚΑΛΎΤΕΡΑ ΘΑ ΚΡΑΤΕΊ ΚΑΙ ΠΆΛΙ.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean