Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Η Π.Ε. Βιοεπιστημόνων για το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και τις αλλαγές στο Λύκειο

Δημοσίευση: 07/09/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Η Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων αφού μελέτησε με ψυχραιμία τις πρόσφατες εξαγγελίες του Υπουργού Παιδείας σχετικά με την Γ΄ Λυκείου και το εξεταστικό σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, νιώθει την ανάγκη και την υποχρέωση να τοποθετηθεί επί του προτεινόμενου σχεδίου.

Αποτελεί πάγια θέση μας ότι μια επιτυχημένη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση απαιτεί ως ελάχιστες προϋποθέσεις την πολιτική συναίνεση, την επιστημονική τεκμηρίωση, τον μακροπρόθεσμο ορίζοντα των αλλαγών και μια σχεδιαζόμενη αναμόρφωση που να μην είναι αποσπασματική, αλλά να λαμβάνει υπόψη ολόκληρο το φάσμα της σχολικής ζωής από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση μέχρι το τέλος της δευτεροβάθμιας και να ικανοποιεί τον βασικό στόχο της εκπαίδευσης που είναι «...να συμβάλει στην ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών, ώστε, ανεξάρτητα από φύλο και καταγωγή, να έχουν τη δυνατότητα να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες και να ζήσουν δημιουργικά» (Ν.1566/85).

Οι πρόσφατες εξαγγελίες για την οργάνωση της Γ Λυκείου, αντί να ικανοποιούν τις προσδοκίες της πλειοψηφίας του εκπαιδευτικού κόσμου για ουσιαστικές αλλαγές δημιουργούν κρίσιμα ερωτήματα και σοβαρές αντιδράσεις καθώς:

•    απουσιάζει η  αναγκαία επιστημονική μελέτη και τεκμηρίωση για την υποστήριξη των συγκεκριμένων προτάσεων και επιλογών

•    είναι αποσπασματική και επικεντρωμένη σε μια τάξη χωρίς σχέδιο (ανακοινωμένο τουλάχιστον) για τις υπόλοιπες τάξεις. Αυτό προκαλεί εύλογη ανησυχία για το ενδεχόμενο να σχεδιαστεί το Πρόγραμμα Σπουδών και των άλλων δύο τάξεων, στο “πνεύμα” της Γ Λυκείου

•    αλλοιώνει τον χαρακτήρα της γενικής παιδείας του Λυκείου μετατρέποντας την Γ τάξη σε προπαρασκευαστικό έτος για τα Πανεπιστήμια. Ποιά άραγε ήταν τα κριτήρια επιλογής των μαθημάτων που είναι απαραίτητα για τους μαθητές; ....η χρηστικότητα τους; ...η χρησιμότητα τους; ….ο αριθμός των υπαρχόντων εκπαιδευτικών;  ....ή κάτι άλλο;

•    αυτού του τύπου “διοικητικές” διευθετήσεις αυξάνουν την επισφάλεια των εκπαιδευτικών, υπονομεύουν τις συνέργειες και επιτρέπουν να εκτυλίσσεται μια κοινωνική σύγκρουση μεταξύ των επιστημών, όταν όλοι συμφωνούμε και υπερασπιζόμαστε την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, με άξονες τη διαθεματικότητα και την διεπιστημονικότητα!

•    περιορίζει ασφυκτικά τον αριθμό των επιλογών, ζητώντας από εφήβους, σε καθεστώς κοινωνικής και οικονομικής “κινούμενης άμμου” να επιλέξουν το μέλλον τους με εξαιρετικά ασφυκτικό τρόπο.

Προς αυτή την κατεύθυνση καλούνται  να συνεργήσουν και οι εκπαιδευτικοί, μέσω της καθοδήγησης των μαθητών

•    τα γνωστικά στεγανά που διαμορφώνονται στο Λύκειο θα αποτυπωθούν μοιραία και στο μελλοντικό ακαδημαϊκό τοπίο, αποδυναμώνοντας την ισχύ και τις προοπτικές των Πανεπιστημιακών Σπουδών, σενάριο που μας απομακρύνει από τη σχετική διεθνή αναζήτηση.     

Οι αλλαγές που προτείνει το Υπουργείο ουσιαστικά επαναφέρουν το σύστημα που είχε νομοθετηθεί με το νόμο 4186/2013 (νόμος «Αρβανιτόπουλου») και είχε αντικατασταθεί από το νόμο 4327/2015 (νόμος «Κουράκη-Μπαλτά») από την πρώτη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Θυμίζουμε ότι η Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων επικρότησε την αντικατάσταση αυτή και το ότι η τότε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας έκανε λόγο για «...Λύκειο ως αυτόνομη βαθμίδα και όχι μετατροπή του σε φροντιστήριο».

Όπως και με το νόμο 4186/2013 έτσι και σήμερα η Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων διαφωνεί με την μετατροπή της Γ΄ Λυκείου σε καθαρά προπαρασκευαστική τάξη προετοιμασίας των Πανελληνίων Εξετάσεων και την κατάργηση του βασικού χαρακτήρα του Λυκείου που πρέπει να είναι η παροχή Γενικής Παιδείας. Θεωρεί δε το προτεινόμενο σύστημα πιο σκληρό και ταξικό για τους μαθητές, αφού περιορίζει δραματικά τις επιλογές τους στο δρόμο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.      

Επιπλέον, θεωρούμε ότι η κατάργηση του μαθήματος της Βιολογίας Γενικής Παιδείας της Γ΄ Λυκείου θίγει σοβαρά το αγαθό του «βιολογικού γραμματισμού» των μαθητών του Ελληνικού Σχολείου. Στο μάθημα αυτό και σε μια εποχή που ανθίζουν αντιεπιστημονικά κινήματα (π.χ. αντιεμβολιασμού) οι μαθητές διδάσκονται άκρως σημαντικά θέματα που αφορούν την Ανθρώπινη Υγεία (αντιβιοτικά, εμβόλια, σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα, AIDS, εξαρτησιογόνες ουσίες), την Οικολογία (λειτουργία οικοσυστημάτων, ροή ενέργειας και ύλης, μεσογειακά οικοσυστήματα και πυρκαγιές, ρύπανση, περιβαλλοντικά προβλήματα) και την Εξέλιξη. Τα θέματα αυτά είναι απαραίτητο να διδάσκονται από Βιοεπιστήμονες και δε μπορεί να καλυφθούν στο πλαίσιο άλλων μαθημάτων, ούτε από «θεματικές εβδομάδες» ούτε από «δημιουργικές εργασίες».

Η δε κατάργηση του μαθήματος της Βιολογίας Γενικής Παιδείας της Γ΄ Λυκείου μειώνει σε μεγάλο βαθμό και τη διδασκαλία της Εξέλιξης από το Ελληνικό Σχολείο, καθιστώντας μας μαζί με την Τουρκία τις μοναδικές ευρωπαϊκές χώρες που συμβαίνει αυτό. Είναι πραγματικά λυπηρό εν έτει 2018 στους μαθητές του Ελληνικού Σχολείου η επιστήμη που γεφυρώνει το χάσμα μεταξύ Θετικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών, να ακρωτηριάζεται διαρκώς και να αναγκαζόμαστε να υπενθυμίζουμε τα αυτονόητα.

Στην παρουσίαση της «νέας» Γ΄ Λυκείου ο Υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε στην αδυναμία της συγκεκριμένης τάξης να παίξει τον παιδαγωγικό και (επι)μορφωτικό της ρόλο. Το ΙΕΠ, άραγε, δεν τον έχει ενημερώσει για την κατάσταση που επικρατεί στο Γυμνάσιο, όπου το 70% των μαθημάτων των Φυσικών Επιστημών έχουν μετατραπεί σε μονόωρα, με πλείστες αρνητικές συνέπειες στην εκπαιδευτική διαδικασία; Μια συνεπής εκπαιδευτική μεταρρύθμιση ίσως θα έπρεπε να αρχίσει από εκεί.

Σχόλια (9)

 
ΗΡΑ*
08 Σεπ 2018 13:40

@ Δον Κιχώτης

Καλώσόρισες φίλε του οράματος και της ουτοπίας ! Όχι, δεν εννοώ εκείνους που πετούν στα σύννεφα, αλλά εκείνους που, ακουμπώντας τουλάχιστον με τα ακροδάχτυλα των ποδιών τους στη γη. απλώνουν τα χέρια τους ψηλά για να το πιάσουν...

 
Δον Κιχώτης
08 Σεπ 2018 12:35

Ακόμη κι ένα σωστό αχυρενιο καλυβακι για την έρμη ελληνική παιδεία, χρειάζεται δουλειά πολλή. Θέλει έντιμους χτίστες που να κατέχουν τη τεχνη... να έχουν πείσμα, υπομονή και αγάπη πολλη. Και μόλις τελειώσει, να μη ξεχάσουν τη συμβουλή του ποιητή: " Ήταν μακρύς ο δρόμος ως εδώ, δύσκολος δρόμος. Τώρα είναι δικός σου αυτός ο δρόμος..." Και να μη ξεχάσουν οι χτίστες τις στιγμές που κρατούσαν το χέρι του φίλου τους και άκουγαν το σφυγμό του....

 
ΗΡΑ*
08 Σεπ 2018 10:30

Ήταν δίκαιο, αλλά δεν έγινε πράξη... Τι είχες Γιάνν' ό, τι είχα πάντα... Μία από τα ίδια δηλ. ΚΑΙ από τον μνημονιακό - μεταμνημονιακό ΣΥ.ΡΙΖ.Α..

Ένας άλλος Γιάννης, ήδη στις 9 Δεκεμβρίου 2015, στο πλαίσιο του Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία που πομποδώς είχε δρομολογηθεί τότε, προέβλεψε :
"..Βάση του διαλόγου που αναγγέλθηκε θα είναι η αλλαγή του συστήματος των πανελληνίων εξετάσεων.Πιστεύω όμως ότι αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα που έχουν ως κεντρικό άξονα τις εξετάσεις είναι καταδικασμένες σε αποτυχία...''
τάδε έφη ο κ. Γιάννης Πανάρετος... Όχι, δεν είμαι πασόκος, αλλά οι αλήθειες να λέγονται... Δεν μπορούμε να κτίσουμε ούτε καλύβα αρχίζοντας απ' την αχυρένια της σκεπή. Ακόμα κι' αυτή (η καλύβα) έχει θεμέλια και συγκεκριμένα υλικά... Ιδού πώς το λέει ένας όχι και τόσο γνωστός ( και) ποιητής της Αριστεράς βεβαίως, βεβαίως... αλλά όχι αυτήν του γλυκού νερού...

" ... Για να χτίσουν μια καλύβα
Παίρνουν κοκκινόχωμα νερό ζυμώνουνε τη λάσπη με τα πόδια
Ρίχνοντας άχυρο τριμμένο για να δέσουν τα πλιθιά όταν τ'
αραδιάσουνε στον ήλιο....
Είμαστε υπεύθυνοι για τα υλικά... ''
΄Αρης Αλεξάνδρου

 
@περιεργο
08 Σεπ 2018 10:07

δεν αυξάνονται οι ωρες τους
η βιολογία ηταν 2ωρο μαθημα γενικης παιδειας
και 2ωρο μαθημα κατεύθυνσης

το περίεργο ειναι η συντονισμενη προπαγάνδα του πληκτρολογιου υπερ της προτασης του υπουργειου που ειναι εμφανώς σε λαθος κατευθυνση
επισης περιεργο ειναι η τεκμηρίωση ενος συστήματος με βαση τις ωρες τ εκπαιδευτικων που εκανε ο ιδιος ο υπουργός και ειναι καθαρα συντεχνιακη

 
Περίεργο
07 Σεπ 2018 23:14

Δεν είναι περίεργο που διαμαρτύρονται ενώ αυξάνονται οι ώρες τους?

 
Αθανασιος Σταματιαδης
07 Σεπ 2018 22:40

Το άρθρο είναι εξαιρετικά τεκμηριωμένο, αλλά πολύ φοβουμε ότι θα παραμείνει φωνή βοώντος εν τη ερημω!

 
Ανακοινώσεις ενώσεων
07 Σεπ 2018 20:02

αναμένουμε τις ανακοινώσεις Φυσικών και χημικών
συγχαρητήρια στην ΠΕΒ για την τεκμηριωμένη αποτύπωση των προβλημάτων των προτάσεων του Υπουργείου.
Ο Υπουργός θα σχολιάσει: "ναι, αλλά είναι ευνοημένος κλάδος και επιπρόσθετα αυξάνονται οι ώρες τους".

 
Μαρία Μάρκου
07 Σεπ 2018 19:14

Επιτέλους μια τεκμηριωμένη και με επιχειρήματα ανακοίνωση.

 
ενώσεις επιστημών
07 Σεπ 2018 18:07

οι ενώσεις επιστημών δεν βγάζουν απο κοινού ανακοινώσεις πλέον;

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.