ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

«Πήρε ο κουτσός κατήφορο…»

Δημοσίευση: 10/09/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Άννα Αθανασάκη, Φιλόλογος του 1ου ΓΕΛ Γέρακα

Μ’ αυτή την παροιμιακή φράση του τόπου μου –εύγλωττη οπτική εικόνα– θα παρομοίαζα τη συστηματική και συνεχιζόμενη καταβαράθρωση των Ελληνικών γραμμάτων στη χώρα μας.  Φοβάμαι πως οι φιλόλογοι αντιδρούν όψιμα στην προ πολλού –όχι απλώς αποψίλωση, μα– αποκαθήλωση των φιλολογικών αντικειμένων που μεθοδεύεται τα τελευταία χρόνια απροσχημάτιστα από το Υπουργείο Παιδείας. Αναφέρομαι στη συρρίκνωση των ωρών των Αρχαίων Ελληνικών στις Λυκειακές τάξεις, στην παρώδηση του μαθήματος των Αρχαίων στο Γυμνάσιο μέσω της υποτυπώδους πλέον διδασκαλίας του και στην φαλκίδευση των ωρών διδασκαλίας της Λογοτεχνίας στο Λύκειο, με αποκορύφωμα την κατάργηση της Λογοτεχνίας θεωρητικής κατεύθυνσης –δυστυχώς με τις ευλογίες πολλών συναδέλφων μου φιλολόγων, με τη δικαιολογία πως το μάθημα δεν ήταν εύκολο να βαθμολογηθεί. Εύλογα, ήρθε τώρα και η σειρά της κατάργησης των Λατινικών. Με τη βούλα του Υπουργείου, στη συνείδηση του νεοέλληνα μαθητή εμπεδώνεται και διευρύνεται η λογική της χρησιμοθηρίας: αν για πολλά παιδιά–θύματα του εκπαιδευτικού μας συστήματος, τα Αρχαία περιττεύουν ως «ξένη» γλώσσα, πόσο μάλλον τα Λατινικά…

Συνάδελφοι φιλόλογοι, νεοέλληνες μαθητές και γονείς, το πρόβλημα της απαλοιφής της κλασικής παιδείας από την κουλτούρα της νέας γενιάς, γεννά τον απονενοημένο κίνδυνο της αποπνευματοποίησης του πολιτισμού μας, καθώς η ξύλινη επιστημοσύνη της τεχνοκρατίας χτυπάει αποφασιστικά πλέον την πόρτα μας…

Ανησυχώ λιγότερο για την κουλτούρα των Ευρωπαϊκών λαών, δίχως τα Ελληνικά Γράμματα. Ο λόγος είναι πως στο εξωτερικό η Ελληνική παιδεία εξακολουθεί να χαίρει αδιάπτωτης εκτίμησης –λάβετε υπόψιν ότι μαθητές κολλεγίων μας οι οποίοι θα σπουδάσουν εκτός εθνικών συνόρων, εξετάζονται στην Ελληνική Λογοτεχνία. Οι Ευρωπαίοι δεν υποτιμούν τις ανθρωπιστικές υποθήκες που μας κληροδότησε ο Ελληνορωμαϊκός πολιτισμός.

Οι καιροί λοιπόν ου μενετοί για τον ανθρωπισμό και το πνεύμα –τα πρώτα θύματα της κατεδάφισης του πολιτιστικού οικοδομήματος που θεμελιώνουν τα κλασικά γράμματα. Όσο η χρησιμοθηρία απλώνεται κι η ηθική κρίση των ημερών μας βαθαίνει, ας μην ψάχνουμε αλλού την αιτία, παρά στον ενταφιασμό του Πλάτωνα, του Σοφοκλή, του Κικέρωνα στην χωματερή του στείρου λόγου, δίχως Λόγο.

Σχόλια (2)

 
Ο ΝΙΤΣΕ ΤΩΝ ΦΤΩΧΩΝ
11 Σεπ 2018 13:03

Το κείμενο της συναδέλφου είναι απ' αυτά, στα οποία δε μπορεί κανείς να προσθέσει ή ν' αφαιρέσει κάτι... Χαρακτηρίζεται από ''μεσότητα'', όπως θα συμφωνούσε κι ο Αριστοτέλης. Είναι, με απλά λόγια, τέλειο. Εκείνο που θ' απέρριπτε-πέραν πάσης αμφιβολίας-ο μέγας φιλόσοφος και δάσκαλος είναι το σύγχρονο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα... Πόσο δίκιο έχετε, αγαπητή συνάδελφε, πόσο αδικημένος είναι ο δύσμοιρος κλάδος μας, πόσο πολύ έχουν αργήσει ν' αντιδράσουν οι Έλληνες φιλόλογοι! Η επιλογή του επιρρήματος ''όψιμα'' είναι προφανέστατα χαρακτηριστική της επιεικούς σας στάσης απέναντι στους πολυπαθείς συναδέλφους και της ευγενούς φύσης σας... Αργήσαμε 50 χρόνια, θα έλεγα εγώ!
Ωστόσο, κάλλιο αργά... Η δύναμή μας είναι μεγάλη, αρκεί να τη συνειδητοποιήσουμε. Είναι καιρός πια να συστρατευθουμε και ν' αφοπλίσουμε όλους αυτούς που- ανεξαρτήτως κομματικών συμπαθειών, ιδεολογίας (αν και δεν έχουν) και συμφερόντων-μας απαξιώνουν συστηματικά. ''Η ισχύς εν τη ενώσει'': διαχρονικό, αλλά και πιο επίκαιρο από ποτέ!
Προς Κύριο ''Πολίτη 2020'': Αξιότιμε Κύριε, μάλλον δεν κατανοήσατε απόλυτα το πνεύμα του κειμένου της συναδέλφου. Ή απλά δε σας επέτρεψε να το εμπεδώσετε κάποια πιθανή εμμονή με τις θετικές επιστήμες... Εκτός αν πράγματι είστε πεπεισμένος ότι διαθέτουμε ένα απ' τα καλύτερα εκπαιδευτικά συστήματα παγκοσμίως, που διασφαλίζει πως όλα λειτουργούν άψογα και μεθοδικά στα ελληνικά σχολεία! Αν το πιστεύετε ειλικρινά, θα καταστεί αδύνατο να κάνουμε εποικοδομητικό διάλογο μαζί...
Δεν είναι μόνον ο τρόπος σκέψης και οι ιδέες τους τα εφόδια που μας κληροδότησαν αρχικά ο αρχαίος ελληνικός και στη συνέχεια ο ρωμαϊκός. Είναι και η γλώσσα τους, που αποτέλεσε τη βάση όλων των διεθνών γλωσσών, των επιστημών και των κορυφαίων πολιτισμικών επιτευγμάτων. Χωρίς την ελληνική και τη λατινική γλώσσα το ανθρώπινο γένος θα ζούσε ακόμη σε πρωτόγονες συνθήκες. ΑΝ θα υπήρχε ακόμη...
Όσο για τη δημοκρατία... η δική της εξέλιξη στη σύγχρονη εποχή είναι κωμικοτραγική! Μην αναρωτιέστε γιατί ΚΑΙ η δική μας χώρα πάσχει από έλλειμμα δημοκρατίας. Η απάντηση βρίσκεται στο αντίστοιχο έλλειμμα κλασικής και ανθρωπιστικής παιδείας...
Και... όχι, αγαπητέ Κύριε, κανένα μέτρο και καμιά ''ιδανική δοσολογία'' δεν εφαρμόζεται στην Εκπαίδευσή μας. Ακούγοντας αυτή την άποψη, ο ίδιος ο Αριστοτέλης (που ήταν ΚΑΙ θετικός επιστήμων, από τους κορυφαίους) θα ''διαρρήγνυε τα ιμάτιά του''! Είναι τόσο αδιαμφισβήτητη όσο και λυπηρή αλήθεια πως οι ανθρωπιστικές επιστήμες στα ελληνικά σχολεία- και ΜΟΝΟ σ΄αυτά δυστυχώς-φθίνουν διαρκώς και λεηλατούνται σκοπίμως και αγρίως! Ναι, το 20 % των αποφοίτων- και λιγότερο-διδάσκεται τα Λατινικά, γιατί οι αρμόδιοι της Εκπαίδευσης ''φρόντισαν'' γι' αυτό διαμέσου μιας πολύ... περίεργης(!) κατάρτισης των πεδίων που καλούνται να επιλέξουν τα παιδιά! Εδώ και χρόνια δρομολογείται μια ''κεκαλυμμένη'' και... ''έντεχνη'' υποβάθμιση των φιλολογικών αντικειμένων με το πρόσχημα της... μύησης των παιδιών στις νέες τεχνολογίες! Και γιατί δε μπορούν να συνδυαστούν αυτά τα δύο; Ίσα-ίσα η τεχνολογική παρέμβαση θ' ΑΠΟΓΕΙΩΣΕΙ τις ανθρωπιστικές σπουδές! Αυτό ήδη συμβαίνει στο εξωτερικό.Εδώ γιατί όχι; Το ΜΕΤΡΟ δεν υποτίθεται πως επιζητούμε;...
Για να μη γινόμαστε κουραστικοί... Όλα τ' αντικείμενα-ΚΑΙ η Κοινωνιολογία, που άλλωστε ανήκει στις ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ επιστήμες-είναι απαραίτητα, και ως εκ τούτου επιβάλλεται να λάβουν τη θέση που τους αξίζει στην ελληνική Παιδεία. Αυτό, όμως, δε χρειάζεται και ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ να υλοποιηθεί εις βάρος κανενός μαθήματος!Πόσω μάλλον εις βάρος των κορυφαίων-σε παγκόσμιο επίπεδο-γλωσσών: της αρχαίας ελληνικής και της λατινικής. ''Δε διδάσκονται σωστά...'', λέει ο νυν Υπουργός. Ε, τότε, φρόντισε να διδαχθούν σωστά!!! Είσαι ο καθ' ύλην αρμόδιος!!! Συγνώμη για τον ενικό, Υπουργέ μου, η αρχαία ελληνική γλώσσα είναι τόσο πλούσια, ώστε διαθέτει τρεις: τον ενικό, τον πληθυντικό και τον δυικό... Εύκολα μπορεί να παρασυρθεί κανείς και να επιλέξει έναν ακατάλληλο- για την περίσταση- αριθμό. Στη δική μας περίπτωση ο ''Πληθυντικός Ευγενείας'' είναι ο πλέον ταιριαστός...
Προς τους συναδέλφους φιλολόγους: ''Together we stand, divided we fall'', σύμφωνα με τους στίχους των Pink Floyd, οι οποίοι-παρεμπιπτόντως-είναι δεδηλωμένοι λάτρεις της ελληνικής και της λατινικής γλώσσας! Σ' ελεύθερη μετάφραση: ''Ενωμένοι στεκόμαστε όρθιοι, χωρισμένοι γκρεμιζόμαστε...''.

 
ΠΟΛΙΤΗΣ 2020
10 Σεπ 2018 13:00

Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΚΛΑΣΣΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΑΦΟΡΑ ΚΥΡΙΩΣ ΤΙΣ ΙΔΕΕΣ , ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΣΚΕΨΗΣ , ΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΣΤΗ ΖΩΗ , ΤΙΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΠΟΥ ΕΚΦΡΑΣΤΗΚΑΝ ΟΛΑ ΑΥΤΑ .......!!! Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΚΥΡΙΑΡΧΗΣΕ ΣΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ ,ΟΧΙ ΛΟΓΩ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ , ΑΛΛΑ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΠΡΩΤΟΠΟΡΕΣ ΙΔΕΕΣ ΠΟΥ ΕΦΑΡΜΟΣΕ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ....... ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕ ΤΑ ΠΑΝΤΑ....... ΑΠΛΑ ΤΑ ΕΦΑΡΜΟΖΟΥΜΕ ΜΕ ΜΕΤΡΟ ΚΑΙ ΣΤΗ ΔΟΣΟΛΟΓΙΑ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ.
ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΓΙΑ ΤΑ ΛΑΤΙΝΙΚΑ. ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΤΑ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΣΤΟ Α΄ΕΤΟΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ . ΑΛΛΩΣΤΕ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΑΠΟ 20% ΤΩΝ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΑ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑΙ. ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΞΕΤΑΖΕΤΑΙ ΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑ ΜΕ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΗ ΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ .( π.χ. Η ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΣΤΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ)

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.