Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Άνω των 50 ετών οι μισοί πανεπιστημιακοί δάσκαλοι στα ελληνικά Πανεπιστήμια

Η Ελλάδα παρουσιάζει το υψηλότερο ποσοστό ανδρών διδασκόντων στην ΕΕ
Δημοσίευση: 22/09/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Σύμφωνα με τα στοιχεία που καταγράφονται στη νέα ετήσια έκθεση της ΑΔΙΠ  η Σλοβενία, η Βουλγαρία και η Ιταλία, συγκαταλέγονται στις χώρες με τους περισσότερους διδάσκοντες ηλικίας άνω των 50 ετών (Σχήμα 22).

Στη Σλοβενία, οι διδάσκοντες ηλικίας άνω των 50 αποτελούν το 53,16% του συνόλου και έπονται η Βουλγαρία (53,08%), η Ιταλία (50,51%) και η Λετονία (47,75%).

Υψηλά ποσοστά στις ηλικίες άνω των 50 εμφανίζουν και η Φινλανδία (47,64%), η Ελβετία (46,29%), η Ελλάδα (45,24%), η Σουηδία (43,40%) και η Ισπανία (42,44%).

Σε πέντε χώρες (Βουλγαρία, Εσθονία, Ιταλία, Λετονία και Σλοβακία), το ακαδημαϊκό προσωπικό άνω των 65 ετών ξεπερνά το 10%.

Επισημαίνεται ότι, στις περισσότερες περιπτώσεις, η γήρανση του ακαδημαϊκού προσωπικού συνοδεύεται και από χαμηλά ποσοστά στις ηλικίες κάτω των 35, όπως χαρακτηριστικά συμβαίνει στη Σλοβενία (3,05%), την Ελλάδα (3,48%) και την Ιταλία (4,59%).

Η μειωμένη αντιπροσώπευση στις μικρές ηλικιακές κατηγορίες, λόγω της παροχής περιορισμένων ευκαιριών σε νέους επιστήμονες, προκαλεί εύλογη ανησυχία σχετικά με τη δυνατότητα ανανέωσης του προσωπικού των ΑΕΙ και, συνακόλουθα, με τη δυνατότητα διατήρησης ή βελτίωσης της ανταγωνιστικής τους θέσης.

Κατανομή διδακτικού προσωπικού ανά φύλο

Στην Ευρωπαϊκή Ένωση (Σχήμα 19), το σύνολο των διδασκόντων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι 1.483.720.

Οι άνδρες υπερτερούν αριθμητικά των γυναικών κατά 219.896, δηλαδή σε ποσοστό 14,79% επί του συνόλου.

Η Γερμανία διαθέτει τους περισσότερους διδάσκοντες (402.411), οι οποίοι αναλογούν περίπου στο ένα τέταρτο (27,16%) του συνόλου των διδασκόντων στην ΕΕ και ακολουθούν η Ισπανία (11,08%), το Ηνωμένο Βασίλειο (10,20%), η Γαλλία (8,36%), η Πολωνία (6,49%) και η Ιταλία (6,04%).

Η Ελλάδα διαθέτει μόλις 15.935 διδάσκοντες (1,07%), αριθμό πολύ μικρότερο σε σχέση με χώρες παρόμοιου ή μικρότερου πληθυσμιακού μεγέθους, όπως η Αυστρία (3,94%), η Σουηδία (2,32%), η Πορτογαλία (2,20%), το Βέλγιο (2,06%), η Τσεχία (1,27%), και η Ουγγαρία (1,46%).

Η Ελλάδα παρουσιάζει το υψηλότερο ποσοστό ανδρών διδασκόντων στην ΕΕ (Σχήμα 20).

Στο Σχήμα 21 απεικονίζεται το σύνολο των χωρών της ΕΕ. Μετά την Ελλάδα, ακολουθούν με ποσοστά πάνω από 60%, η Ιταλία (62,97%), η Γερμανία (60,94%), το Λουξεμβούργο (64,74%) και η Μάλτα (64,6%).

Οι γυναίκες υπερτερούν αριθμητικά των ανδρών μόνο σε τέσσερις (4) από τις 28 χώρες της ΕΕ και συγκεκριμένα στη Φινλανδία (51,72%), τη Λετονία (55,32%), τη Λιθουανία (56,47%), και τη Ρουμανία (50,02%).

Ετικέτες: 
ΑΔΙΠ

Σχόλια (8)

 
Δρ. ΕΔΙΠ
22 Σεπ 2018 12:04

Πολύ καλά ενημερωμένο άρθρο!
Η λύση είναι διπλή:
1. Νέες θέσεις ΔΕΠ
2. Αξέλιξη όσων ΕΔΙΠ-ΕΕΠ το επιθυμούν και έχουν τα προσόντα σε ΔΕΠ με αξιοκρατικές διαδικασίες.
Όσο δεν γίνονται αυτά εύλογα γεννιούνται υποψίες ότι η "αποψίλωση" σε διδακτικό προσωπικό είναι εσκεμμένη ώστε σε 1-2 χρόνια οι ιδιώτες να πάρουν τις Πανεπιστημιακές εγκαταστάσεις κοψοχρονιά προωθώντας τα Ιδιωτικά Πανεπιστήμια μέσω των συμπράξεων δημοσίου-ιδιωτικού τομέα που κάποιοι νεοφιλελέδες ήδη διαφημίζουν.

 
εδιπ
22 Σεπ 2018 13:32

Σε αλλο σημειο της εκθεσης αναφερεται ότι 16% των διδακτικών αναγκών και της υποστήριξής τους στα πανεπιστήμια καλύπτεται απο ΕΕΠ/ΕΔΙΠ/ΕΤΕΠ (προφανώς διδάκτορες).
Το ποσοστο αυτο προφανως θα αυξηθει ραγδαία τα επόμενα χρόνια με την μαζικη αποχωρηση μιας ολοκληρης γενιας ΔΕΠ.
Ο υπουργος εξακολουθει να αγνοει τους ΕΕΠ/ΕΔΙΠ τοσο μισθολογικα (αμοιβή χαμηλότερη απο το ενιαίο) οσο και ακαδημαϊκα (απαγορευση εξελιξης) ενώ τους θεωρει κατωτερο προσωπικο που δεν εχει καν δικαιωμα ακεραιης ψηφου. Αν αυτο το κατωτερο (για σας) προσωπικο σταματησει την υποστηριξη τι θα συμβει κυριε υπουργε;

 
Α.Γ.
22 Σεπ 2018 13:42

Θα πρέπει οι Πανεπιστημιακοί να παίρνουν σύνταξη πιο νωρίς και όχι στα 68!
Υπάρχουν νέοι άνθρωποι που θα μπορούσαν να εμπνεύσουν τους φοιτητές και να βοηθήσουν τα Πανεπιστήμιά μας να γίνουν καλύτερα. Δεν μπορεί ένας άνθρωπος 65 χρονών να παρακολουθήσει τις εξελίξεις της επιστήμης όπως μπορεί ένας νέος, π.χ. στον χώρο των Big Data οι φοιτητές πρέπει να διδάσκονται τις νέες τεχνολογίες (Spark, κτλ). Ποιος καθηγητής 65 χρονών αλλάζει το μάθημά του και διδάσκει στους φοιτητές τις νέες τεχνολογίες;
Πρέπει να βάλουν όριο στους Πανεπιστημιακούς, ώστε να συνταξιοδοτούνται το αργότερο μέχρι τα 65.

 
Αξιοκρατικές διαδικασίες
22 Σεπ 2018 14:54

Πρέπει να δοθεί αυξημένος συντελεστής σε κατόχους διδακτορικού από καταξιωμένα ιδρύματα του ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ, ώστε η ανανέωση να μην είναι μόνο ηλικιακή.

"Ίδιο" δεν σημαίνει πάντοτε "δίκαιο", όλα τοποθετούνται σε πλαίσιο αναφοράς.

Η ανακύκλωση προσωπικού από ελληνικά ΑΕΙ θα ενισχύσει την εσωστρέφεια και θα περιορίσει σημαντικά το εύρος της αριστείας - πόσο ανταγωνιστική είναι η έρευνα στην Ελλάδα; Πόσο αξιοκρατικό είναι να διορίζονται ως μέλη ΔΕΠ που έχουν διδακτορικό από το ίδιο ίδρυμα;

Αν η Ελλάδα θέλει να επενδύσει σε Εξωστρέφεια και Αριστεία με διεθνή απήχηση πρέπει να επενδύσει σε προσωπικό με τίτλους σπουδών και ερευνητική εμπειρία από καταξιωμένα πανεπιστήμια του εξωτερικού, από τμήματα που σταθερά βρίσκονται ανάμεσα στα πρώτα στον τομέα τους.

 
Ο .....πενηντάρης
23 Σεπ 2018 19:22

Όπως το ράσο δεν κάνει τον παπά, έτσι και η ηλικία δεν συνδέεται αναγκαστικά με τη φρεσκάδα των ιδεών. Πολλοί 60ρηδες είναι με μυαλό 18χρονου και τριαντάρηδες "γερασμένοι" σε ιδέες και σκέψεις.

 
Ο σαρανταπεντάρης...
24 Σεπ 2018 15:27

Δεν υπάρχει πανάκεια με τις ηλικίες. Μπορεί ο 30ρης να είναι top για τα big data, αλλά για τη νευροχειρουργική μάλλον καλύτερος είναι ο 65ρης με τις 5000 εγχειρίσεις στο βιογραφικό του. Το πρόβλημα πάντως είναι πως με τους χαμηλούς μισθούς, τον περιορισμό των προσλήψεων, και την πολιτική του περάστε κόσμε στα πανεπιστήμια να πάρετε πτυχίο, το πράγμα θα τελειώσει μόνο του ούτως ή άλλως.

 
Ο 35άρης
24 Σεπ 2018 19:14

@Ο σαρανταπεντάρης...
Εδώ μιλάμε για καθηγητές και όχι για γιατρούς. Παρ΄όλα αυτά, ο 65άρης μπορεί να έχει την εμπειρία, αλλά δεν έχει το σταθερό χέρι που χρειάζεται να έχει κάποιος χειρούργος.

 
Γιώτα
28 Σεπ 2018 12:37

Νομίζω ότι το άρθρο θέλει να δείξει την ηλικιακή αναλογία στο πανεπιστημιακό προσωπικό και φαίνεται ότι αδικούνται οι μικρές ηλικίες. Αν αναζητήσουμε όμως αντίστοιχα στοιχεία και σε άλλες υπηρεσίες με μόνιμο προσωπικό ίσως δούμε την ίδια εικόνα αφού έχουν μειωθεί σημαντικά οι προσλήψεις. Βέβαια το πανεπιστήμιο είναι ένας χώρος όπου χρειάζονται νέες ιδέες και ίσως θα πρέπει να αλλάξουν τα κριτήρια με τα οποία προσλαμβάνουν ώστε να επιλέγονται και νέοι. Αν για παράδειγμα κριτήριο επιλογής είναι οι πραγματικά πρωτότυπες και πρωτοπόρες δημοσιεύσεις και όχι ο αριθμός τους, που συνήθως εξαρτάται από τον χρόνο ή τις διασυνδέσεις και άρα οι μεγαλύτεροι σε ηλικία θα έχουν τις περισσότερες.
Η απόδοση στην έρευνα δεν εξαρτάται από την ηλικία, αλλά από το πόσο εφησυχάζει κάποιος. Όσο μεγαλύτερη είναι η ηλικία, τόσο περισσότερες πιθανότητες έχει να εκδηλώνεται η τάση για εφησυχασμό. Με τις νοοτροπίες που επικρατούν στην Ελλάδα σε ότι αφορά τη μονιμότητα, και επειδή κάποιοι έχουν κακά πρότυπα, καθώς περνούν τα πάνδεινα όσο είναι συμβασιούχοι, μόλις μονιμοποιηθούν θεωρούν ότι μπορούν να εφησυχάσουν και να αναπαράγουν τις συμπεριφορές των προηγούμενων.
Η φύση της δουλειάς του επιστήμονα-ερευνητή απαιτεί να διαθέτει ανήσυχο πνεύμα και όχι άραγμα, για αυτό και είναι κάτω του μετρίου αυτοί που εφησυχάζουν, και φαίνονται. Τα ανήσυχα πνεύματα είναι ανήσυχα σε κάθε ηλικία και είναι άδικο να τσουβαλιάζουμε τις επιδόσεις με βάση την ηλικία, ενώ τα αίτια της ανεπάρκειας βρίσκονται αλλού.
Όσο για το διδασκαλικό κομμάτι της δουλειάς του καθηγητού, όσο πιο γκρίζα τα μαλλιά τόσο περισσότερη σοφία έχει να μοιράσει.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ