Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

“Χτύπησε” κόκκινο η ανεργία των πτυχιούχων ΑΕΙ στην Ελλάδα

Δημοσίευση: 21/09/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Κατά την περίοδο 2015 – 2016,σύμφωνα με στοιχεία που καταγράφονται στη νέα ετήσια έκθεση της ΑΔΙΠ, το ποσοστό ανεργίας των πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στις χώρες μέλη του ΟΟΣΑ εμφανίζει πτωτική τάση σε όλες τις χώρες του δείγματος .

Η Ελλάδα συμπεριλαμβάνεται στις χώρες με υψηλά ποσοστά ανεργίας, εάν ληφθεί υπόψη η ηλικιακή ομάδα των νέων με ανώτατη εκπαίδευση ηλικίας 25-34 ετών.

Το διάστημα 2000 – 2016, η ανεργία στην Ελλάδα αυξήθηκε πάνω από 10 ποσοστιαίες μονάδες, δηλαδή από 13,7% το 2000, σε 28% το 2016, σε αντίθεση με το σύνολο των χωρών του ΟΟΣΑ (μέσος όρος), όπου η ανεργία αυξήθηκε μόλις κατά 1,4%, δηλαδή από 5,2% το 2000, σε 6,6% το 2016.

Συγκριτικά με τις χώρες του ΟΟΣΑ το 2016  η Ελλάδα διαθέτει, μακράν, το υψηλότερο ποσοστό ανεργίας (28%) στους πτυχιούχους ΑΕΙ (25-34).

Τούτο συνδέεται άμεσα με το φαινόμενο της διαρροής επιστημονικού δυναμικού στο εξωτερικό (brain drain), το οποίο οφείλεται, εν μέρει, και στη διαχρονικά περιορισμένη ζήτηση υψηλής εκπαίδευσης προσωπικού στην Ελλάδα.

Τη δεύτερη χειρότερη επίδοση, σε μεγάλη, όμως, απόσταση από την Ελλάδα, εμφανίζει η Ισπανία (16%) και ακολουθούν με διψήφια ποσοστά η Ιταλία (15,3%), η Τουρκία (13,2%), η Σλοβενία (11,4%) και η Πορτογαλία (11,1%).

Τα χαμηλότερα ποσοστά ανεργίας στους πτυχιούχους ΑΕΙ (25-34) εμφανίζουν η Ουγγαρία (2,5%), οι ΗΠΑ (2,9%), η Τσεχία, η Ολλανδία, η Ισλανδία (3%), το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία και η Ιαπωνία (3,1%).

Η ανεργία των πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αποτελεί μια συνιστώσα της κατάστασης ανεργίας του συνολικού πληθυσμού μιας χώρας.

Χώρες με υψηλά ποσοστά ανεργίας στο σύνολο του πληθυσμού εμφανίζουν, κατά περίπτωση, υψηλά ποσοστά ανεργίας και στους πτυχιούχους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (Σχήμα 25).

Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat και του ΟΟΣΑ, το 2016 ο μέσος όρος ανεργίας στο σύνολο των χωρών της ΕΕ ανήλθε σε 8,6%.

Η Ελλάδα εμφανίζει τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας από όλες τις χώρες της ΕΕ, τόσο στο σύνολο του πληθυσμού (23,6%), όσο και στους πτυχιούχους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης 25-34 (28%).

Εκτός από την Ελλάδα, στις χώρες με τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας στον συνολικό πληθυσμό και τους πτυχιούχους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης 25-34, αναφέρονται η Ισπανία (19,6% ανεργία στο συνολικό πληθυσμό, 16% ανεργία στους πτυχιούχους 25-34), η Ιταλία (11,7% ανεργία στο συνολικό πληθυσμό, 15,3% ανεργία στους πτυχιούχους 25-34) και η Πορτογαλία (11,2% ανεργία στο συνολικό πληθυσμό, 11,1% ανεργία στους πτυχιούχους 25-34).

Από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες ξεχωρίζουν η Σλοβενία και  η Δανία, οι οποίες, μαζί με την Ελλάδα και την Ιταλία, αντιμετωπίζουν υψηλότερη ανεργία στους νέους πτυχιούχους σε σχέση με τα ποσοστά ανεργίας στον συνολικό πληθυσμό της κάθε χώρας.

Ανεργία των Ελλήνων πτυχιούχων ΑΕΙ

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, κατά την περίοδο 2013-2017, στο σύνολο των εγγεγραμμένων ανέργων της χώρας, οι απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αποτελούν σταθερά μειοψηφία σε σχέση με τους αποφοίτους χαμηλότερων βαθμίδων εκπαίδευσης (δευτεροβάθμια και μετα - δευτεροβάθμια εκπαίδευση, πρωτοβάθμια εκπαίδευση, μη φοίτηση σε σχολείο).

Το 2017, οι απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αναλογούσαν στο 38,37% του συνόλου των ανέργων της χώρας, ποσοστό ελαφρώς αυξημένο σε σχέση με το 36,88%, το οποίο καταγράφηκε την προηγούμενη χρονιά (Σχήμα 26).

Κατά το διάστημα 2013-2017, η αναλογία των άνεργων πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σε σχέση με τον συνολικό αριθμό των εγγεγραμμένων ανέργων της χώρας παρουσίασε αύξηση κατά 3,97%, δηλαδή από 34,40% το 2013, σε 38,37% το 2017.

Ανεργία των Ελλήνων πτυχιούχων ΑΕΙ ανά φύλο

Κατά το διάστημα 2013-2017, σε αντίθεση με την αύξηση της αναλογίας των άνεργων πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σε σχέση με τον συνολικό αριθμό των εγγεγραμμένων ανέργων της χώρας, η ανεργία των πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και για τα δυο φύλα στην Ελλάδα μειώθηκε, σε απόλυτους αριθμούς, κατά 63.700 άτομα (από 457.700 το 2013, σε 394.000 το 2017).

Μεγαλύτερο ποσοστό ανεργίας εμφανίζεται στις γυναίκες

Το 2017, η ανεργία των γυναικών πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης άγγιξε το 63,04% του συνόλου των ανέργων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, δηλαδή ποσοστό σχεδόν διπλάσιο από το αντίστοιχο των ανδρών (36,96%).

Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ επιβεβαιώνουν τη δυσμενή θέση της γυναίκας στην αγορά εργασίας. Στην Ελλάδα, κατά την τελευταία πενταετία, σχεδόν τα δυο τρίτα των άνεργων πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ήταν γυναίκες: το 2013 60,14%, το 2014 58,59%, το 2015 60,04% και το 2016 63,74%.

Απασχόληση πτυχιούχων ΑΕΙ (25-34 ετών)

Η απασχόληση των πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στους νέους αποφοίτους ηλικίας 25-34 ετών παρουσιάζει, κατά περίπτωση, αυξομειώσεις.

Στις χώρες μέλη του ΟΟΣΑ, η μέση απασχόληση των νέων πτυχιούχων ανήλθε σε 83%, δηλαδή μια ποσοστιαία μονάδα περισσότερο από τον μέσο όρο 22 χωρών της ΕΕ (82%).

Τα υψηλότερα ποσοστά εμφανίζουν η Ισλανδία (92%), η Ολλανδία (91%) και το Λουξεμβούργο (90%). Τη χειρότερη επίδοση μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ εμφανίζει η Ιταλία, με ποσοστό απασχόλησης μόλις 64%.

 Η Ελλάδα εμφανίζει τη δεύτερη χειρότερη επίδοση, με ποσοστό 66%. Ακολουθούν η Τουρκία (74%), η Κορέα (75%), η Ισπανία (76%) και η Σλοβακία (77%).

Στις χώρες μέλη του ΟΟΣΑ (μέσος όρος), η απασχόληση των πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (25-34) υπερβαίνει κατά 7% εκείνη των αποφοίτων ανώτερης δευτεροβάθμιας και μετα- δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και κατά 25% των αποφοίτων κατώτερης από ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (58%).

Η μεγαλύτερη διαφορά στην απασχόληση υπέρ των πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, έναντι των αποφοίτων δευτεροβάθμιας /μετα - δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σημειώνεται στην Ιρλανδία και το Ισραήλ (16%), τη Γαλλία και τις ΗΠΑ (13%).

 Αντίθετα, η μικρότερη διαφορά εντοπίζεται στην Ιταλία και τη Σλοβενία (1%), την Ουγγαρία (2%), τη Σουηδία και τη Δανία (3%) καθώς και την Πορτογαλία (4%).

Η Τσεχία και η Σλοβακία είναι οι μόνες χώρες, όπου η απασχολησιμότητα των πτυχιούχων δευτεροβάθμιας και μετα-δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης υπερβαίνει εκείνη των πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, κατά 4% και 1% αντίστοιχα.

Στην Ελλάδα, η διαφορά στην απασχόληση υπέρ των αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι κατά 7% ανώτερη από εκείνη των αποφοίτων ανώτερης δευτεροβάθμιας και μετα- δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και 15% ανώτερη από εκείνη των αποφοίτων κατώτερης από ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Απασχόληση πτυχιούχων ΑΕΙ (25-64 ετών)

Στο σύνολο των χωρών του ΟΟΣΑ και των 22 της ΕΕ (μέσος όρος), το ποσοστό απασχόλησης των πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (25-64) ανήλθε σε 84% .

Ανάμεσα στις χώρες με τα υψηλότερα ποσοστά απασχόλησης στους πτυχιούχους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (25-64)περιλαμβάνονται η Σουηδία (90%), η Νορβηγία (89%), η Γερμανία, η Πολωνία, η Ολλανδία και η Ελβετία (88%).

Η Ελλάδα, με ποσοστό 70% κατατάσσεται στην τελευταία θέση των χωρών του ΟΟΣΑ μετά την Τουρκία (75%), την Κορέα (77%), την Ισπανία και την Ιταλία (80%).

Το ποσοστό απασχόλησης των πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (25-64) διαφοροποιείται ανάλογα με το αντικείμενο σπουδών.

 Χαμηλότερο ποσοστό εμφανίζουν οι απόφοιτοι ανθρωπιστικών επιστημών (81%), ενώ υψηλότερο ποσοστό εμφανίζεται στους αποφοίτους των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών (88%).

Η διαφορά μεταξύ των δυο αντικειμένων σπουδών ανέρχεται σε 13 ποσοστιαίες μονάδες για τη Γαλλία, 11 για την Πορτογαλία και 10 για την Ιταλία.

Η μικρότερη διαφορά στο ποσοστό απασχόλησης μεταξύ των αποφοίτων πληροφορικής και ανθρωπιστικών επιστημών παρατηρείται στην Εσθονία (1%) και ακολουθούν, μεταξύ άλλων, οι ΗΠΑ (4%), η Ελλάδα (6%), η Γερμανία και η Ισπανία (7%).

Τα αντικείμενα σπουδών STEM (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική, Μαθηματικά)35 συμβάλλουν καθοριστικά στην ανάπτυξη καινοτομιών και, κατ’ επέκταση, στην οικονομική πρόοδο μιας χώρας.

Στις χώρες μέλη του ΟΟΣΑ η απασχόληση των αποφοίτων σπουδών STEM κυμαίνεται, κατά μέσο όρο, από 86% έως 90%. Υψηλότερα ποσοστά, ανώτερα του 90% εμφανίζουν η Γερμανία, η Ολλανδία, η Σουηδία, η Ελβετία, η Λιθουανία και η Τσεχία.

Η Ελλάδα μαζί με την Τουρκία βρίσκονται στο άλλο άκρο, εμφανίζοντας ποσοστά κάτω από το 80%. Σε όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ, (με εξαίρεση την Εσθονία) οι απόφοιτοι των σπουδών STEM εμφανίζουν υψηλότερα ποσοστά απασχόλησης έναντι των αποφοίτων ανθρωπιστικών σπουδών, κοινωνικών σπουδών και δημοσιογραφίας.

Ετικέτες: 
ΑΔΙΠ

Σχόλια (5)

 
Ανεργία νέων πτυχιούχων
22 Σεπ 2018 18:21

Η Ελλάδα εμφανίζει τη 2η χειρότερη επίδοση ανάμεσα στις 22 της ΕΕ, με ποσοστό 66%, στις ηλικίες 25-34.

Αναμενόμενο είναι οι νέοι Έλληνες πτυχιούχοι να μεταναστεύουν σε άλλες χώρες της ΕΕ.

Αυτά τα στοιχεία πρέπει να βρουν 3 αποδέκτες:

1) Τις ελληνικές επιχειρήσεις: Αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου. Προσλήψεις προσωπικού υψηλών προσόντων με αξιοκρατικά κριτήρια. Αποσύνδεση από την κρατική χρηματοδότηση. Χρηματοδότηση και αξιοποίηση της έρευνας για τη βελτίωση προϊόντων και υπηρεσιών.

2) Το ελληνικό κράτος: Άμεση αναδιάρθρωση όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης. Ανάπτυξη του πρωτογενή και του δευτερογενή τομέα σε υγιείς βάσεις. Νομοθετικές ρυθμίσεις για επιβράβευση καινοτομίας σε ελληνικές επιχειρήσεις. Στόχος είναι η υψηλή ποιότητα των σπουδών σε κάθε βαθμίδα αλλά και η αξιοποίηση των πτυχίων των ελληνικών ΑΕΙ.

3) Τους πολιτικούς και τους πολίτες: Ο δημόσιος διάλογος πρέπει να βασίζεται σε τεκμηριωμένα επιχειρήματα. Δεν μπορούμε να είμαστε δέσμιοι "συνθημάτων" ή να περιμένουμε μαγικές λύσεις για προβλήματα δεκαετιών. Τα προβλήματα στην εκπαίδευση και την απασχόληση στην Ελλάδα σαφώς δε θα λυθούν με 25+ ΑΕΙ σε κάθε περιφέρεια αλλά ούτε με ιδιωτικά ΑΕΙ.

 
Βιομηχανία και Πανεπιστήμια Ελλάδας
22 Σεπ 2018 18:26

1) Η Ελλάδα μαζί με την Τουρκία,με ποσοστά κάτω από το 80%, βρίσκονται μεταξύ των χωρών με τη χαμηλότερη απασχόληση στη κατηγορία STEM (Science Technology Engineering Mathematics).

Αλλά ακόμα και το 2018 κάποιοι μιλούν για αναγκαιότητα "Τεχνικών Λυκείων" και "Τεχνολογικών Ιδρυμάτων (ΤΕΙ)"...

2) Το μέσο ποσοστό αποχωρήσεων μελών ΔΕΠ στα πανεπιστήμια άγγιξε το 3,5%, ενώ το μέσο ποσοστό προσλήψεων κυμάνθηκε μεταξύ του 0,5% και 1.

Αλλά ακόμα και το 2018 κάποιοι αντιδρούν πεισματικά σε συνενώσεις ιδρυμάτων και σχολών...

 
Θα μεταναστεύσουν
23 Σεπ 2018 01:04

οι ειδικότητες που έχουν ζήτηση στο εξωτερικό και δεν θα γυρίσουν πίσω γιατί ανάκαμψη με επιτήρηση ως το 2060 και τοκοχρεωλήσια που για να εξυπηρετηθούν πρέπει να ξεζουμίζετε ο κόσμος ,δεν πρόκειται να έρθει.Όσες ειδικότητες δεν έχουν ζήτηση δυστυχώς....Έφυγαν μέχρι τώρα 500.000 νέοι που τους σπούδασε ο φορολογούμενος και τους απασχολούν αυτοί που δεν πλήρωσαν για τις σπουδές τους.Το φρικτό είναι ότι αδειάζει η χώρα από νέους μορφωμένους και γεμίζει από αλλοδαπούς που δεν πρόκειται να φύγουν επειδή δεν τους θέλουν στην Ευρώπη.Αυτό λέγεται αντικατάσταση του πληθυσμού της χώρας που όμοια της δεν υπήρξε πουθενά παγκοσμίως.Νομίζετε ότι είναι τυχαία η χρεωκοπία,τα μνημόνια και η υποθήκευση του πλούτου της χώρας για 99 χρόνια στους ξένους;Τυχαία είναι τώρα και η συμφωνία των Πρεσπών ή οι μουφτήδες;Τυχαία και η αντικατάσταση του πληθυσμού;Τυχαία τα όσα έρχονται;Θέλουν να μας τελειώσουν.

 
Μηχανολόγος
23 Σεπ 2018 23:41

Στη Στρατηγική της Χώρας για την Επαγγελματική Εκπαίδευση γίνεται μια πού εμπεριστατωμένη παρουσίαση των αιτίων της υψηλής ανεργίας των επιστημόνων στην Ελλάδα σε σχέση με τις άλλες χώρες σελίδες 33-43

 
Αίτια ανεργίας επιστημόνων
24 Σεπ 2018 10:52

Στη σελίδα 31: Σημειώνεται ότι ο σχετικά υψηλός αριθμός αποφοίτων στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γαλλία ενδέχεται, ως ένα βαθμό, να αντικατοπτρίζει μικρότερη μέση διάρκεια σπουδών.Για παράδειγμα, η Γαλλία είχε την υψηλότερη αναλογία φοιτητών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που πραγματοποιούσαν σπουδές βραχείας διάρκειας μεταξύ όλων των κρατών μελών της ΕΕ.

@ Μηχανολόγος

Επιπλέον, ακόμα και χώρες όπως η Ολλανδία (17,8%), η Γερμανία (18,3%), η Σουηδία (18,3%) και η Νορβηγία (17,66%) υπολείπονται σε σχέση με τον μέσο όρο στην ΕΕ (24%) χωρίς όμως να εμφανίζουν υψηλή ανεργία στους επιστήμονες.

Αν αναφέρεστε στην αναλογία αποφοίτων/φοιτητών, το χαμηλό ποσοστό στην Ελλάδα (9,32%) οφείλεται εν μέρει στην μη εκκαθάριση των φοιτητικών καταλόγων των τμημάτων. Έτσι παραμένουν εγγεγραμμένοι πλασματικοί ΑΝΕΝΕΡΓΟΙ φοιτητές χωρίς οικειοθελή ανανέωση εγγραφής και χωρίς συμμετοχή σε εξεταστική, άνθρωποι που πιθανότατα δεν πρόκειται ποτέ να επιστρέψουν στο συγκεκριμένο πανεπιστήμιο.

Αυτό φυσικά δε συμβαίνει σε καμία άλλη χώρα της Ευρώπης, εκεί οι ανενεργοί φοιτητές αυτόματα διαγράφονται.

Η αναλογία αποφοίτων/ΕΝΕΡΓΩΝ φοιτητών (κατάργηση αυτόματης ανανέωσης εγγραφής, απαίτηση για συμμετοχή σε μία τουλάχιστον εξέταση μαθήματος μέσα στο ακαδημαϊκό έτος) σίγουρα θα βελτίωνε κατά πολύ τη θέση της Ελλάδας σε αυτή την στατιστική.

Η οικονομία και η παραγωγή στην Ελλάδα έχουν σοβαρά και χρόνια δομικά προβλήματα, τα οποία διαιωνίζουν την ανεργία των πτυχιούχων.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean