Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Τι θα γίνει επιτέλους με την Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση

Δημοσίευση: 24/09/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Κακούρος Αναστάσιος
Μηχανολόγος και Χημικός Msc
Εκπαιδευτικός στα ΕΠΑΛ για 10 έτη
Διευθυντής ΔΙΕΚ Χαϊδαρίου
Γεν. Γραμματέας ΠΑΝΕΔΔΙΕΚ

Η χώρα μας έχει  επειγόντως ανάγκη για επαγγελματικά στελέχη που να μπορούν άμεσα να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στην αγορά εργασίας, διάγνωση που την έχουν κάνει και οι ¨τρόικες¨ και ¨θεσμοί όπως αλλιώς θέλει κάποιος να τις ονομάσει και μάλλον δεν είναι θέμα κάποιου νέου ¨ξένου δάκτυλου¨ που θέλει να μας κάνει δούλους στους Ευρωπαίους.

Απαίτησαν λοιπόν ¨αναβάθμιση¨ της επαγγελματικής εκπαίδευσης το έθεσαν προαπαιτούμενο και μάλιστα πληρώνουν για αυτό!!!

Ευρώ λοιπόν,  ευκαιρία για δομικές αλλαγές και αναβάθμιση από μια πραγματικά εμπνευσμένη ηγεσία ή πάλι πεδίον δόξης λαμπρό για το πολιτικό σύστημα, να κλείσουν τρύπες και υποχρεώσεις πολιτικές, συνδικαλιστικές να πάρουν ψηφαλάκια κλπ …τα συνήθη δηλαδή.

Οι δημόσιοι  φορείς που προσφέρουν Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση είναι τα ΙΕΚ των  υπουργείων  Παιδείας, Υγείας, Εργασίας (ΟΑΕΔ) και Τουρισμού…. και τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ).

Μπορούν τα ΕΠΑΛ να προσφέρουν σχεδόν έτοιμα στελέχη στην αγορά εργασίας;

Δυστυχώς κατά 90% ΟΧΙ, πριν από πενήντα και εξήντα χρόνια όταν η αγορά χρειαζόταν επαγγελματίες με δεξιότητες ίσως, αλλά σήμερα τα επαγγελματικά Λύκεια αδυνατούν στο 90% των ειδικοτήτων να εκπαιδεύσουν στελέχη έτοιμα για την αγορά εργασίας, για τρείς  κυρίως λόγους

α) Το χαμηλό μαθησιακό επίπεδο των μαθητών που φοιτούν σε σχέση με τις νέες τεχνολογίες στην αγορά (απαιτείται υψηλό και επομένως και δύσκολο επίπεδο σπουδών).  

β) Η μικρή ηλικία των μαθητών (πολλές φορές δεν έχουν συνειδητοποιήσει τι θέλουν να σπουδάσουν)

γ) Τα δύσκαμπτα και ελλιπή προγράμματα σπουδών και η δομή των ΕΠΑΛ (οι ειδικότητες δημιουργούνται όχι με τις ανάγκες της αγοράς αλλά σύμφωνα με  το ¨μόνιμο¨ διδακτικό προσωπικό που υπάρχει στα σχολεία αυτά)

Υπάρχει λύση για την κατάρτιση;  Απερίφραστα ΝΑΙ τα ΙΕΚ, για πολλούς λόγους, παραθέτω μερικούς:

α) Φοιτούν ενήλικες καταρτιζόμενοι οι οποίοι γνωρίζουν τις ανάγκες τους και έχουν υποχρεωτική παρουσία για δυόμιση έτη  ώστε να καταρτιστούν.

β) Υψηλότερο γνωστικό επίπεδο καταρτιζόμενων (υπάρχουν τμήματα με καταρτιζόμενους απόφοιτους ΑΕΙ και ΤΕΙ σε ποσοστά που αγγίζουν το 30%)

γ) Πιστοποιημένους Εκπαιδευτές υψηλοτάτων ακαδημαϊκών προσόντων και πολύ έμπειρους επαγγελματίες από την αγορά εργασίας (μη μονίμων).

δ) Ευέλικτος σχεδιασμός στην δημιουργία ειδικοτήτων που μπορούν να αλλάζουν κάθε χρόνο ανάλογα με τις ανάγκες, βασιζόμενες στην προσφορά και ζήτηση της αγοράς (Δεν υπάρχουν μόνιμοι άρα ούτε λόγος κάλυψης του ωραρίου τους)

Η ενδυνάμωση της δομής των ΙΕΚ, η δυνατότητα περισσότερης ευελιξίας  ως προς τα προγράμματα, τον χρόνο των σπουδών και την πρόσληψη των εκπαιδευτών  και η αναβάθμιση του εργαστηριακού εξοπλισμού των θα μπορούσε να προσφέρει υψηλού επιπέδου κατάρτισης να δώσει λύση στο πρόβλημα ανεύρεσης  στελεχών με δεξιότητες και υψηλές γνώσεις που απαιτούνται από την αγορά εργασίας.

Τα ΙΕΚ λοιπόν στην Κατάρτιση και τα ΕΠΑΛ σχολεία όπως αρμόζει στην νέα γενιά της Πατρίδας μας.

Τι κάνει όμως το Υπουργείο Παιδείας; Ωθεί την χώρα προς την ανάπτυξη ως οφείλει;

Ο νόμος 4186/13 κινήθηκε προς αυτήν την κατεύθυνση, όχι πλήρως αλλά ήταν ένα βήμα, θα μπορούσε με αρκετές βελτιώσεις να αναβαθμίσει πραγματικά την Κατάρτιση. Τα χρήματα από την Ευρωπαϊκή ένωση θα ήταν μια καλή ευκαιρία για αναβάθμιση.

Η αλλαγή κυβέρνησης  όμως ανέτρεψε πλήρως την πορεία, η νέα κρατούσα άποψη ήταν ότι τα ΕΠΑΛ και μόνον αυτά θα μπορούσαν να προσφέρουν έτοιμα επαγγελματικά στελέχη.

Η μικρή ηλικία για την επιλογή του επαγγέλματος δεν ήταν εμπόδιο, το μικρό σχετικά γνωσιακό επίπεδο των μαθητών (κοινό μυστικό ποιοι μαθητές επιλέγουν να φοιτήσουν στα ΕΠΑΛ), θα αναβαθμιστεί αν τους τάξουμε πιο εύκολη πρόσβαση στα ΤΕΙ και ΑΕΙ και στο τέλος αν δεν τα καταφέρουν θα δημιουργήσουμε δομές στα ¨ΑΕΙ_ΤΕΙ με τα ¨διετή προγράμματα σπουδών¨ για κατάρτιση με την ελπίδα να μπουν πάλι από το ¨παράθυρο¨ για συνέχιση της ακαδημαϊκής καριέρας το όνειρο του Έλληνα γονιού…. και η επαγγελματική Κατάρτιση; Τα χρήματα που δίνουν οι κουτόφραγκοι; Δεν ξεκινήσαμε να λύσουμε το πρόβλημα της μη εύρεσης καλά καταρτιζομένων επαγγελματιών στην αγορά εργασίας; Ειλικρινώς δεν διαφωνώ ότι ένας ζαχαροπλάστης θα μπορούσε να είναι καλός αν έχει και ένα πτυχίο διαιτολογίας!!! Ίσως και ένα ακόμα μεταπτυχιακό σ στην ψυχολογία … αυτή είναι η κατεύθυνση της παρούσας ηγεσίας; Μπορεί να έχει και δίκιο.

Απαξίωσε λοιπόν πλήρως τα δημόσια ΙΕΚ με κάθε πρόσφορο τρόπο ακόμα και με δηλώσεις υπουργών και γενικών Γραμματέων που προΐστανται!! των δομών αυτών…. αν νομίζετε κύριοι ότι είναι ¨παλιό ΙΕΚ¨ κλείστε τα!!

Τα χρήματα που δόθηκαν από τους Ευρωπαίους σπαταλήθηκαν για τα ΕΠΑΛ σε διαφημίσεις και αμφιβόλου ποιότητας μαθητείες οι οποίες εκπονούνται κατά τουλάχιστον 80% στο δημόσιο τομέα, ενώ τα δημόσια ΙΕΚ δεν είχαν ούτε για φωτοτυπικό χαρτί και στυλό για τις γραμματείες.

Αποτέλεσμα, η προσέλευση μαθητών  στα ΕΠΑΛ στα ίδια ίσως και χαμηλότερα επίπεδα.

Σε αντίθεση λόγω της μεγάλης προσέλευσης σπουδαστών στα ¨φτωχά¨ ΙΕΚ και τις άοκνες προσπάθειες των στελεχών τους τα Δημόσια ΙΕΚ συνεχίζουν να προσφέρουν υψηλού επιπέδου κατάρτιση στους σπουδαστές τους. Δυστυχώς η πρόσφατα αποχωρούσα ηγεσία του υπουργείου παιδείας που ήταν υπεύθυνη για τις δομές αυτές επέλεξε να αδιαφορήσει πλήρως για τα ΙΕΚ παρά τις συνεχείς επισημάνσεις και εκκλήσεις  από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Διευθυντών ΙΕΚ και τους συλλόγους των ωρομισθίων εκπαιδευτών.

Τι γίνεται όμως με τις ¨διετείς δομές¨  κατάρτισης των ΑΕΙ; Νέο ανέκδοτο, Πιστοποιημένες σπουδές…. Χωρίς καν να έχουν δημιουργηθεί , χωρίς προγράμματα σπουδών, χωρίς υποδομές, με διδάσκοντες το ακαδημαϊκό προσωπικό στην …κατάρτιση… πιστοποιήθηκαν!!!. Μόνο στην Ελλάδα θα μπορούσε κάποιος να πιστοποιηθεί με έναν νόμο, γιατί να στέλνουμε τα παιδιά μας να παιδεύονται στην Ιατρική σχολή? Δεν ψηφίζουμε έναν νόμο να τους κάνουμε γιατρούς από το σπίτι τους; Περιμένω εναγωνίως τον πρώτο πιστοποιημένο chef του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Οι φήμες για να μοιράσουμε ένα ποσό γύρω στα 730 εκατομμύρια ευρώ ίσως να μην ευσταθούν!!! Πεδίον χρήματος λαμπρόν!!

Ελπίζουμε η νέα ηγεσία να λάβει υπ΄ όψιν της την πραγματική κατάσταση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και να κινηθεί προς την ορθή κατεύθυνση εξυπηρετώντας τις ανάγκες της χώρας στην οικονομία και όχι τις συνδικαλιστικές  η τυχόν ιδεοληπτικές αντιλήψεις για τον ρόλο των  ΕΠΑΛ και των ΙΕΚ.

Σχόλια (22)

 
stelios
24 Σεπ 2018 16:08

ΕΧΕΤΕ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΟΤΙ ΜΙΛΑΤΕ ΓΙΑ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ & ΚΑΙ ΟΧΙ ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ!!! ΔΥΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΕΝΟΙΕΣ. ΜΑΛΟΝ ΟΧΙ!!!! ΤΑ ΕΠΑ.Λ (Η ΤΕΕ Η ΤΕΛ) ΠΡΟΣΦΕΡΟΥΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΜΟΡΦΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ & ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΚΑΤΑΡΙΣΗ!!!!

 
Ενισχυση της επαγγελματικής εκπαιδευσης
24 Σεπ 2018 19:13

Γράφετε, "Απαίτησαν λοιπόν ¨αναβάθμιση¨ της επαγγελματικής εκπαίδευσης" και συνεχίζετε.."
Οι δημόσιοι φορείς που προσφέρουν Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση"...
Σκόπιμα ζητάτε αναβάθμιση της κατάρτισης ενώ σύμφωνα με τα γραφόμενα σας όλοι ζητούν αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Φυσικά τα ΕΠΑΛ θα έχουν πρωταγωνιστικό λόγο και στη συνέχεια όσοι απόφοιτοι θελήσουν εκτός από το έτος μαθητείας που οδηγεί σε πιστοποίηση επιπέδου ΙΕΚ θα μπορούν να παρακολουθήσουν τα αναβαθμισμένα διετή προγράμματα κατάρτισης που θα λειτουργήσουν στα Πανεπιστήμια και ήδη έχει ξεκινήσει η προεργασία. Μην ανησυχείτε λοιπόν.

 
Κωστας
24 Σεπ 2018 19:20

Έχετε θέση ευθύνης στην κατάρτιση και δεν γνωρίζετε ότι τα ΤΕΙ είναι ΑΕΙ; Με τη μαθητεία και τα διετή προγράμματα σπουδών κατάρτισης, και όχι ακαδημαϊκά προγράμματα που θα δοθούν στους αποφοίτους ΕΠΑΛ όπως λανθασμένα αναφερετε, τα ΙΕΚ δεν έχουν λόγο ύπαρξης ούτε ο φορολογούμενος μπορεί να χρηματοδοτεί πολλαπλές δομές για τον ίδιο σκοπό.

 
ΕΠΑΛ, ΤΕΙ, ΙΕΚ
24 Σεπ 2018 21:07

Περιμένω ακόμα έναν πολιτικό που θα δηλώσει ότι προτιμά τα παιδιά του να φοιτήσουν σε ΕΠΑΛ, ΤΕΙ και ΙΕΚ αντί για Γενικό Λύκειο, Πανεπιστήμιο και μεταπτυχιακό.

 
Αφροδίτη
24 Σεπ 2018 21:13

Η λίστα με τα 45 προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση της β’ αξιολόγησης
Ο κατάλογος με τα προαπαιτούμενα όπως περιγράφεται στο αναθεωρημένο μνημόνιο
.......
25. Επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Να προωθηθούν μία σειρά από προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, που θα λειτουργούν ως διαμεσολαβητικές δομές, ώστε να στηριχθούν οι εργοδότες να προσφέρουν θέσεις πρακτικής και να διασφαλιστεί η βιώσιμη επέκταση των προγραμμάτων μαθητείας για τα ακαδημαϊκά έτη 2016-17 και 2017-1
Απλά σκοπίμως στο Υπουργείο....ξέχασαν την ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ.

 
Πανεπιστήμια και ΙΕΚ
24 Σεπ 2018 21:16

Σαφώς και πρέπει να καταργηθούν τα ΕΠΑΛ, και η Υποχρεωτική Εκπαίδευση να είναι ενιαία και 14χρονη (2 χρόνια προσχολικής αγωγής + 12 χρόνια Α'βθμια και Β'θμια).

Το εάν πρέπει να δημιουργηθούν εκ νέου προγράμματα κατάρτισης στα ΑΕΙ ή τα πανεπιστημιακά τμήματα να συνεργαστούν με υπάρχοντα Δημόσια ΙΕΚ είναι ένα σοβαρό θέμα συζήτησης και καλώς θιγεται.

Να σημειωθεί ότι στο εξωτερικό τα Πανεπιστήμια παρέχουν τέτοιου τύπου διπλώματα (πχ. Ηνωμένο Βασίλειο - Postgraduate Certificate, PgCert)

Ορισμένα δημόσια ΙΕΚ όντως έχουν εκπαιδευτές υψηλοτάτων ακαδημαϊκών προσόντων (με μεταπτυχιακό τίτλο ή και ΥΔ) και επιπλέον σε αυτά φοιτούν κάτοχοι τίτλων σπουδών (από πανεπιστήμιο ή ΤΕΙ) που ίσως επιθυμούν αλλαγή επαγγελματικής πορείας ή εμπλουτισμό του βιογραφικού τους.

Θα ήταν απολύτως λογικό τα αξιόλογα προγράμματα στα Δημόσια ΙΕΚ να ενταχθούν ομαλά στο πλαίσιο της σχεδιαζόμενης κατάρτισης/επιμόρφωσης των ΑΕΙ ώστε να γίνει αξιοποίηση του ηδη πιστοποιημένου και έμπειρου προσωπικού διδασκαλίας και να ενισχυθεί και αυτός ο τομέας της εκπαίδευσης (Διετής Επαγγελματική Κατάρτιση)

 
Μαρια
24 Σεπ 2018 22:38

Απαιτείται περαιτέρω ενίσχυση της δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης και σύνδεσης με τα Πανεπιστήμια , όπως είναι τα διετή προγράμματα κατάρτισης που θα οργανώνουν τα Πανεπιστήμια. Επίσης θα πρέπει ο σχεδιασμός της ύλης ΕΠΑΛ και προγραμμάτων κατάρτισης να είναι συνεκτικός και ολοκληρωμένος .

 
Μαρια
24 Σεπ 2018 22:44

Από τη στιγμή που έχουν ανακοινωθεί τα διετή προγράμματα κατάρτισης στα Πανεπιστήμια γιατί συζητάμε για τα ΙΕΚ;
Το ίδιο είναι να έχει τελειώσει κανείς το ΙΕΚ π.χ. Λαμίας και το ίδιο ένα διετές πρόγραμμα κατάρτισης στο ΑΠΘ; Αφού πλέον τα ΤΕΙ εξαφανίζονται και το ποσοστό για Πανεπιστήμια για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ θα είναι μικρό, οι περισσότεροι απόφοιτοι θα συνεχίζουν στα διετή προγράμματα κατάρτισης των Πανεπιστημίων.

 
St
24 Σεπ 2018 23:05

@ΕΠΑΛ, ΤΕΙ, ΙΕΚ

Τα ΤΕΙ δεν είναι στην ίδια βαθμίδα με το Πανεπιστήμιο? Εκτός αν εσείς ήρθατε απ'τον Πλούτωνα ..

 
@ΕΠΑΛ ΤΕΙ ΙΕΚ
24 Σεπ 2018 23:28

Να μου υποδείξεις έναν γνωστό πολιτικό ή τα παιδιά του που σπούδασαν σε δημόσιο σχολείο.Από τα παιδιά του Πρωθυπουργού ως τον ίδιο τον Μητσοτάκη και άπειρους άλλους από την κομμουνιστική αριστερά έως την δεξιά.Τί ρωτάς τώρα;Παντού όμως όλοι αυτοί λένε ότι είναι υπερ του δημόσιου σχολείου, εκτός από τους ίδιους και τις οικογένειες τους φυσικά που στρέφονται μόνο στα ιδιωτικά.

 
Κώστας MSc
24 Σεπ 2018 23:46

@ΕΠΑΛ, ΤΕΙ, ΙΕΚ

Τα περισσότερα ΤΕΙ Είναι πανεπιστημιακά ιδρύματα Αφού παρέχουν 4ετη προγράμματα και ίδιο επίπεδο σπουδών με τα πανεπιστημιακά. Κοψτε την καραμέλα με την προπαγάνδα κατά των ΤΕΙ .

 
ΝΤΡΟΠΗ ΚΑΙ ΑΙΣΧΟΣ
25 Σεπ 2018 09:04

Είναι ντροπή και αίσχος εκπαιδευτικός που εργαζόταν επί 10 έτη στα ΕΠΑΛ να κατηγορεί εκπαιδευτικούς και μαθητές των ΕΠΑΛ.
Είναι ντροπή και αίσχος να εμφανίζεται αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων του ως διευθυντής σε ΙΕΚ να λιβανίζει τον θεσμό. Αυτό ανδροπρεπώς θα έπρεπε να γίνει πριν την ανάληψη των καθηκόντων του ως Δ/ντη του ΙΕΚ.
Η οικονομία της χώρας είχε κτιστεί επιτυχώς στις σχολές παλαιού τύπου (εργοδηγών, κατώτερες, ΤΕΣ , ΤΕΕ, Τεχνικά Λύκεια, ΕΠΑΛ) με εξαιρετική επιτυχία ανάπτυξης και ικανά στελέχη στις επιχειρήσεις και στη βιομηχανία. Τώρα όμως κ. Κακούρε που αναλάβατε καθήκοντα δ/ντή ΙΕΚ εξυβρίζετε τα ΕΠΑΛ και ίσως πρέπει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου να διερευνήσει τις καταγγελίες σας στα ΕΠΑΛ που έχετε εργαστεί αυτά τα λίγα χρόνια (10ετία). Αναμένουμε τις ενέργειες του Υπουργείου επί των καταγγελιών σας για την κακή δουλειά που καταγγέλλετε ότι γίνεται στα ΕΠΑΛ.
Με εκτίμηση
Παπαΐτσος Σ.
Εκπαιδευτικός.

 
Johny th Fox
25 Σεπ 2018 09:15

Είναι σαφές ότι καταγγέλλονται οι συγκεκριμένοι συνάδελφοι που εργαζόντουσαν αλλά και οι μαθητές του ΕΠΑΛ ή των ΕΠΑΛ που έχετε εργαστεί 10 χρόνια. Είναι σαφές ότι η ελάχιστη αυτή εμπειρία που έχετε στο χώρο των ΕΠΑΛ ήταν τραυματική και δεν μπόρεσε να διευκρινίσει τι είναι κατάρτιση και τι εκπαίδευση. Είναι σαφές ότι εξυμνούνται τα ΙΕΚ μέσα από αυτό το άρθρο. Δεν μπορεί να γίνει όμως σαφής η σκοπιμότητα του άρθρου !!! Να κλείσουν τα ΕΠΑΛ και να υπάρχουν μόνο ΙΕΚ? Θα ήταν μια πλανητική πρωτοτυπία να υπάρχει μόνο κατάρτιση !!!

 
Μια νέα αρχή για τα ΕΠΑΛ
25 Σεπ 2018 10:20

Η αποβιομηχάνιση και η συρρίκνωση του πρωτογενή τομέα είχε ξεκινήσει ήδη από το 1960.

Διεθνής πρωτοτυπία είναι να προωθείται η τεχνική εκπαίδευση σε μαθητές 15 ετών σε μια χώρα που δεν έχει ανεπτυγμένη βιομηχανία, πέρα από τον τουρισμό.

Διεθνής πρωτοτυπία είναι να εγκαταλείπονται ανήλικοι με σοβαρά οικογενειακά και κοινωνικά προβλήματα σε εκπαιδευτικές δομές παντελώς ακατάλληλες αντί το κράτος να εξασφαλίσει ένα ασφαλές σχολικό περιβάλλον
ίναι δυνατόν ορισμένοι να υποστηρίζουν ότι

Ποια θέση στη μελλοντική Ελλάδα μπορούν να έχουν οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ;

Ωραίες οι εκθέσεις ιδεών και οι καλές προθέσεις, καμία σχέση όμως δεν έχουν με την πραγματικότητα

https://www.esos.gr/arthra/58518/mia-nea-arhi-sta-epal-mnae-pilotiko-pro...

 
Κατάργηση ΕΠΑΛ
25 Σεπ 2018 10:26

Είναι δυνατόν ορισμένοι να υποστηρίζουν την "αναγκη πολλών μαθητών εν μέσω κρίσης για άμεση πρόσβαση σε εργασία...";

Μέσω των ΕΠΑΛ "βελτιώνεται η κοινωνική κινητικότητα στη μόρφωση και αποκλείονται οι φραγμοί στην εξέλιξη των μαθητών...";

Μα, το πρόγραμμα σπουδών στα ΕΠΑΛ *είναι* ο φραγμός στην εξέλιξη των μαθητών και την κοινωνική κινητικότητα στη μόρφωση.

Όταν τα παιδιά που έχουν αφεθεί να αποτύχουν στην ένταξη σε Δημοτικό και Γυμνάσιο, μπαίνουν σε μια τάξη Λυκείου για να διδαχθούν Σύγχρονο Περιβάλλον Γραφείου και Λογιστικά Φύλλα - και σε ένα ποσοστό 1% αυτά τα παιδιά εισάγονται σε τμήματα ΑΕΙ παντελώς απροετοίμαστα για τις απαιτήσεις των σπουδών σε αυτά.

 
Τάσος
25 Σεπ 2018 15:08

Κε Παπαισε, δεν θυμάμαι να εξυβρίζω κανέναν, ούτε μαθητές ούτε καθηγητές,
Απλά εξέφρασα τον προβληματισμό μου για την ένταξή ουσιαστικά. των ΕΠΑΛ στην κατάρτιση, δεν υποστήριξα την κατάργηση αυτών απλά είπα να είναι σχολεία (γιατί όχι.. Επαγγελματικής Εκπαίδευσης). Την πορεία της κατάρτισης αναζητώ που σύμφωνα με τον νομοθέτη την προσφέρουν τα ΙΕΚ και όχι τα ΕΠΑΛ, όπως μάλλον πιστεύουν στο Υπουργείο....Είμαι ήδη επτά έτη Δ/ντής ΔΙΕΚ και δεν ανέλαβα χτες!!!
Αν η ερώτηση σας είναι ποιά προτιμάς να κλείσουν θα σας πω απερίφραστα τα ΔΙΕΚ, γιατί πιστεύω ακράδαντα στο κοινωνικό έργο των ΕΠΑΛ και τι προσφέρουν στους ανήλικους πολίτες αυτής της Χώρας.
Απλά ο προβληματισμός μου στο Άρθρο ήταν για την κατάρτιση
Με Εκτίμηση
Κακούρος Τάσος

 
ΕΠΑΛ ΙΕΚ
25 Σεπ 2018 19:04

Το ΕΠΑΛ τυπικά είναι στην ίδια βαθμίδα με το Γενικό Λύκειο, στη Β'θμια.

Ομοίως, είναι διαφορετικό ένα τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών σε πανεπιστήμιο (πολυτεχνική σχολή ή πολυτεχνείο) από ένα τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών σε ΤΕΙ - και τα δύο ανήκουν τυπικά στα ΑΕΙ.

Είναι διαφορετική η παρακολούθηση ενός προγράμματος διετούς κατάρτισης (Certificate) από την παρακολούθηση ενός μεταπτυχιακού προγράμματος (MSc/MEng/MA/ΜBA κτλ.)

Τα ερωτήματα για τους πολιτικούς και τους νομοθέτες είναι τα εξής:

1) Ποια ακαδημαϊκή και επαγγελματική προοπτική έχουν οι απόφοιτοι ΕΠΑΛ σε σχέση με τους αποφοίτους ΓΕΛ; Θα επέλεγαν την απόκτηση απολυτηρίου ΕΠΑΛ από τα νεότερα μέλη της οικογενείας τους;

2) Ποια ακαδημαϊκή και επαγγελματική προοπτική έχουν οι απόφοιτοι ΤΕΙ σε σχέση με τους αποφοίτους Πανεπιστημίων; Θα επέλεγαν να σπουδάσουν σε τμήματα ΤΕΙ, οι ίδιοι ή τα μέλη της οικογενείας τους;

3) Ποια ακαδημαϊκή και επαγγελματική προοπτική έχει η κατάρτιση που προσφέρεται σε τμήματα των Δημοσίων ΙΕΚ; Θα επέλεγαν ένα τέτοιο πρόγραμμα κατάρτισης/ειδίκευσης για τους ίδιους ή για τα μέλη της οικογενείας τους;

Ας δηλώσουν ευθαρσώς όλοι εάν στηρίζουν την αναβαθμισμένη (σύμφωνα με τους ίδιους) θέση της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και κατά πόσο τη θεωρούν βιώσιμη εναλλακτική στη σύγχρονη οικονομία της Ελλάδας.

 
Δημητρης
26 Σεπ 2018 07:46

@ΕΠΑΛ ΙΕΚ, τα ΕΠΑΛ ανήκουν ουσιαστικά και όχι τυπικά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση με διαφορετικό προσανατολισμό και στόχο εμφανή από την ονομασία τους και μόνο. Ατυχές το παράδειγμα και τα ερωτήματα είτε έχουν απαντηθεί και εχεουν προβλεφθεί θεσμικά. Οι επιλογές εξαρτώνται και από τις δυνατότητες η εγγενείς αδυναμίες.

 
@ Δημήτρης
26 Σεπ 2018 09:49

Θεωρείτε δηλαδή ότι στην Ελλάδα του 2020 είναι βιώσιμη επιλογή -ακαδημαϊκά και επαγγεματικά- για έναν μαθητή Λυκείου η τεχνική εκπαίδευση, όπως αυτή προσφέρεται στα ΕΠΑΛ, παλιότερα στα ΤΕΕ/ΤΕΛ;

1) Ποια η ποιότητα σπουδών στα μαθήματα Γενικής Παιδείας, που είναι ο πρωταρχικός στόχος της Β'θμιας Εκπαίδευσης;

2) Αν ορισμένα παιδιά αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο δεν οφείλει ένα οργανωμένο εκπαιδευτικό σύστημα να τις εντοπίζει εγκαίρως και να προσφέρει συμβουλευτικές υπηρεσίες σε όλους τους μαθητές;

3) Δεν έχει υποχρεώση ένα κράτος να προσφέρει ίδιο επίπεδο σπουδών στα παιδιά όλων των πολιτών, ανεξαρτήτως διαφορών στις οικονομικές δυνατότητες;

Αυτά τα βασικά ερωτήματα ούτε έχουν τεθεί ούτε έχουν απαντηθεί: σίγουρα δεν έχουν όλοι οι μαθητές και φοιτητές τις ίδιες δυνατότητες. Όμως είναι ευθύνη του εκπαιδευτικού συστήματος να μην απαιτείται υπέρβαση των κοινωνικών ανισοτήτων, να ξεκινούν από την ίδια αφετηρία και να υπάρχει στοιχειώδης μέριμνα.

Με τα προγράμματα σπουδών που προσφέρονται σε πολλές από αυτές τις δομές (ΕΠΑΛ, ΙΕΚ, ακόμα και πολλά τμήματα ΤΕΙ) το κράτος στην ουσία δημιουργεί ένα σύστημα πολλαπλών ταχυτήτων που διαιωνίζει τις ανισότητες: Μια εκπαίδευση όχι διαφορετικού προσανατολισμού, αλλά υποβαθμισμένου επιπέδου σπουδών, με περιορισμένες επαγγελματικές προοπτικές στο σύγχρονο κόσμο.

 
Γιώτα
27 Σεπ 2018 22:43

Αν η διοίκηση κάθε ΔΙΕΚ κάνει όλες εκείνες τις κινήσεις για όσο το δυνατό καλύτερη κατάρτιση (επιλογή των ικανών εκπαιδευτών, προσπάθεια για εξασφάλιση εργαστηριακών υποδομών, κατάρτιση σε εργασιακούς χώρους) νομίζω ότι δεν θα γινόταν τώρα συζήτηση για την ενσωμάτωσή τους στα πανεπιστήμια.
Αναρωτιέμαι, όλα αυτά τα ονόματα που δίνουμε στα είδη εκπαίδευσης/κατάρτισης είναι κενά νοήματος; Η επαγγελματική εκπαίδευση, αρχική επαγγελματική κατάρτιση, η Ακαδημαϊκή εκπαίδευση είναι όλα το ίδιο;
Αν συμφωνούμε ότι είναι διαφορετικά δεν θα πρέπει να υπάρχουν και διαφορετικές ανάγκες σε ότι αφορά την ύλη και τις δεξιότητες των διδασκάλων;
Έχει παραχθεί μια στρατιά πιστοποιημένων εκπαιδευτών, με σεμινάρια και μεταπτυχιακά στη εκπαίδευση ενηλίκων και την επαγγελματική κατάρτιση και τώρα αποφασίστηκε ότι η εκπαίδευση ενηλίκων μπορεί να γίνει από καθηγητές που κατέχουν πολύ εξειδικευμένη θεωρητική γνώση, και οι επαφές τους με τον επαγγελματικό χώρο στις περισσότερες των περιπτώσεων είναι στα πλαίσια επιδοτούμενων προγραμμάτων.
Αμφιβάλλω αν το εκπαιδευτικό προσωπικό στα Πανεπιστήμια θα προσπαθήσει να μελετήσει και να προσαρμόσει τον τρόπο και το περιεχόμενο της διδασκαλίας σύμφωνα με τις ανάγκες της επαγγελματικής κατάρτισης. Μάλλον το αντίθετο θα γίνει, δηλαδή η επαγγελματική εκπαίδευση θα γίνει περισσότερο ακαδημαϊκή απ’ ότι ήδη είναι.
Αυτό όμως που θα επιτευχθεί τελικά είναι να απασχολούνται οι μεταπτυχιακοί, οι διδακτορικοί και οι μεταδιδάκτορες που παράγει το σύστημα με την ελπίδα κάπου στο μέλλον να καταλάβουν μια πιο μόνιμη θέση στο πανεπιστήμιο και έτσι τα παιδιά μας δεν θα φεύγουν στο εξωτερικό! Όσο για τα άλλα παιδιά της επαγγελματικής κατάρτισης μπορούν να μάθουν το επάγγελμα που επιλέγουν όταν θα πάνε να δουλέψουν, εκτός ίσως των ιατρικών επαγγελμάτων όπου θα επιμορφώνονται κατευθείαν με τη δουλειά που θα παρέχουν μέσα σε πανεπιστημιακές κλινικές.

 
elavde
03 Οκτ 2018 13:19

Πρέπει να ξεκαθαρίσουν οι ρόλοι.Το ΕΠΑΛ ειναι δευτεροβάθμια τεχνική εκπαίδευση.Βασίζεται στο υπάρχον προσωπικό και διδάσκει τα ίδια και τα ίδια.Ειναι υποβαθμισμένο γιατί εκεί απευθύνονται μαθητές που νομίζουν ότι θα πιάνουν μόνο κατσαβίδι και δεν θα ανοίγουν βιβλίο.(Η επίσης μονο πιστολάκι και όχι διάβασμα).Το ΙΕΚ ειναι μεταδευτεροβάθμια κατάρτιση μη υποχρεωτική,διαλέγεις ανάμεσα σε 90 ειδικότητες που μπορουν να αλλάζουν κάθε χρόνο ανάλογα με τις ανάγκες της κονωνίας και την ζήτηση του κοινού.Στα ΤΕΙ μπαίνεις με εξετάσεις,εχεις άλλα επαγγελματικά δικαιώματα και η διάρκεια σπουδών ειναι μεγαλύτερη.Το να θέλεις να παρέχεις και κατάρτιση στα ΕΠΑΛ για ήδη αποφοίτους και να κάνεις τα ΙΕΚ κομμάτι των ΤΕΙ ως "διετές" πρόγραμμα, απλά μπερδεύει και τον κόσμο για το προς τα που θα κινηθεί και δυσκολεύει το διοικητικό κομμάτι με διάφορετικές προσλήψεις εκπαιδευτών παραγγελίες υλικών.εξοπλισμούς εργαστηρίων κτλ.Στηρίξτε το καθένα σε αυτό που πρέπει να κάνει και μόνο.

 
Δημητρης
03 Οκτ 2018 15:14

#elavde, τι να ξεκαθαρισισουν αφού έχετε μπερδέψει δευτεροβάθμια εκπαίδευση, μεταλυκειακη κατάρτιση και Ανώτατα Τεχνολογικά Ιδρύματα (Ακαδημαϊκά). Άλλοι ρόλοι , αλλοιστόχοι κ.τ.λ. Στα ΕΠΑΛ μπορεί να πάρει κάποιος απολυτήριο Λυκείου και πτυχίο ειδικότητας. Αν παρακολουθήσει και το έτος μαθητείας (δεν είναι υποχρεωτικό)μπορεί να δώσει εξετάσεις πιστοποίησης επιπέδου ΙΕΚ. Αλλιώς μπορεί να δώσει Πανελλήνιες εξετασεις για Πανεπιστήμια και ΤΕΙ (ΑΕΙ) . Φυσικά και οι μαθητές των ΕΠΑΛ δεν πηγαίνουν για σφυρί και....κατσαβίδι (το έλεγαν στη δεκαετία του 80 και 90). Αυτό αποδεικνύεται αν δει κανείς στα αποτελέσματα των Πανελλαδικών πόσα παιδιά περνάνε στα ΑΕΙ με επιτυχίες και σε πολύ υψηλόβαθμες σχολές.
Για τα ΙΕΚ το καλύτερο θα ήταν να απορροφηθούν από τα διετή προγράμματα σπουδών που θα γίνουν μονο στα Πανεπιστήμια αφού από του χρόνου δεν θα υπάρχουν ΤΕΙ .

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ