ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Σχολικές Βιβλιοθήκες: λειτουργικό δίκτυο ή δίχτυ εγκλωβισμού;

Δημοσίευση: 01/10/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Δημήτρης Κλωτσοτύρας, Δάσκαλος

Το πρόγραμμα για τις Σχολικές Βιβλιοθήκες (ΣΒ) μπορεί να αποτελέσει ένα εξαιρετικό πρόγραμμα που όχι μόνο θα τις εμπλουτίσει με υλικό αλλά θα συμβάλλει και σε μεγαλύτερες αλλαγές σε σχέση με τη λειτουργία του βιβλίου στο σχολικό πρόγραμμα και στην ελληνική οικογένεια (π.χ. σύνδεση με τα αναλυτικά προγράμματα, με το πρόγραμμα “Η τσάντα στο σχολείο”, κ.τ.λ.). Η βιαστική προσέγγιση στην υλοποίησή του, ωστόσο, οδηγεί στο να ακυρωθούν πολλές από τις θετικές προοπτικές του.

Η υλοποίηση ενός προγράμματος τέτοιου εύρους και σημασίας προϋποθέτει από τη μία σαφές πλαίσιο και από την άλλη ευελιξία στην εφαρμογή του ανά σχολική μονάδα. Συγκεκριμένα απαιτεί:

α) διαβούλευση με τους Συλλόγους Διδασκόντων, με τους γονείς και τα παιδιά, με ειδικούς (π.χ. τους κατά τόπους υπεύθυνους των δημοτικών βιβλιοθηκών), με άλλα σχολεία,

β) πολύ προσεκτική επιλογή των βιβλίων και του άλλου υλικού (ψηφιακοί δίσκοι, κ.τ.λ.), που θα πρέπει να αποκτηθεί σταδιακά, ώστε να καλυφθούν ανάγκες που μπορεί να προκύψουν κατά τη χρήση,

γ) σχεδιασμό της λειτουργίας και του χώρου της ΣΒ ανάλογα με τις δυνατότητες/ ανάγκες κάθε σχολείου.

Αν υπάρξει επιμονή στο υπάρχον δεσμευτικό πλαίσιο που καθορίζει αυστηρά, μικρά χρονοδιαγράμματα (από τις Σχολικές Επιτροπές) για την δήλωση των βιβλίων/υλικού εκ μέρους των σχολείων και έναν προκαθορισμένο κατάλογο ηλεκτρονικού εξοπλισμού,  ίδιο για όλα τα σχολεία, υπάρχει ο κίνδυνος το πρόγραμμα να καλύψει πολύ λιγότερες ανάγκες από ό,τι θα μπορούσε.

Για να αποσοβηθεί αυτός ο κίνδυνος, προτείνεται ένα πιο ευέλικτο και λειτουργικό πλαίσιο υλοποίησης και συγκεκριμένα:  

α) τα σχολεία, μέσα σε ένα λογικό χρονικό διάστημα (2-3 μηνών), αγοράζουν τα βιβλία τους και καταθέτουν προς πληρωμή στην εκάστοτε σχολική επιτροπή τα τιμολόγια αγοράς. Όλη η διαδικασία οργανώνεται/ ελέγχεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων (ανάλογη διαδικασία υπάρχει ήδη για τα ξενόγλωσσα βιβλία),

β) δίνεται περισσότερη ελευθερία στην επιλογή του ηλεκτρονικού εξοπλισμού. Γιατί επιβάλλεται ο εκτυπωτής λέιζερ, όταν σήμερα στην αγορά υπάρχουν εκτυπωτές inkjet, και μάλιστα έγχρωμοι που προσφέρουν οικονομία μεγαλύτερη ή αντίστοιχη με λέιζερ; Γιατί επιβάλλεται ο βιντεοπροβολέας αφού σήμερα μια οθόνη 50 ιντσών μπορεί να εξυπηρετεί καλύτερα ένα σχολείο; Ας δοθούν κάποιες τεχνικές οδηγίες και ας αποφασίσει ο Σύλλογος Διδασκόντων του κάθε σχολείου τι θα επιλέξει ανάλογα με τις ιδιαίτερες συνθήκες),

γ) σε συνεργασία με το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο δημιουργείται μια διαδικτυακή εφαρμογή για τη διαχείριση της κάθε σχολικής βιβλιοθήκης. Μια τέτοια εφαρμογή θα επέτρεπε η αναζήτηση -και η κράτηση- των βιβλίων να γίνεται ακόμα και από το σπίτι. Υπάρχουν αντίστοιχα ελεύθερα λογισμικά (π.χ. Koha) που χρειάζονται προσαρμογή/ μετάφραση. Η καταχώρηση στο MySchool, που ζητείται τώρα, έχει μόνο λογιστικό χαρακτήρα και θα μπορούσε να γίνεται αυτόματα από το σύστημα διαχείρισης της ΣΒ. Η καταχώριση σε μια διαδικτυακή εφαρμογή θα πολλαπλασιάσει τη λειτουργικότητα και την προστιθέμενη αξία του προγράμματος των ΣΒ αφού το περιεχόμενο τους θα είναι διαθέσιμο δημόσια και στην επιλογή των δανειζόμενων βιβλίων θα μπορούσε να εμπλακεί όλη η οικογένεια... Δεν είναι καθόλου δύσκολο! Απόφαση θέλει...

Ένα πλαίσιο με τα παραπάνω χαρακτηριστικά θα δημιουργούσε ένα λειτουργικό δίκτυο, θα εξασφάλιζε καλύτερο υλικό, θα άνοιγε τις βιβλιοθήκες στο κοινό τους (όλη την οικογένεια) και θα έδινε δυνατότητες περαιτέρω εξέλιξης. Αν δεν αλλάξει άμεσα η λογική υλοποίησης, τότε αντί για δίκτυο θα σχηματιστεί ένα δίχτυ που μέσα του θα εγκλωβιστούν σχολεία, εκπαιδευτικοί, μαθητές και... βιβλία. Θα κολυμπήσουμε αλλά απομονωμένοι και υπό περιορισμούς, όπως τα ψάρια στα δίχτυα των ιχθυοκαλλιεργειών. Θα είναι κρίμα!

Σχόλια (1)

 
Παπαδάτου Άννα
02 Οκτ 2018 15:16

Αξιόλογες οι προτάσεις του γράφοντος αλλά αν υπήρχε και το αυτονόητο σε μια σχολική βιβλιοθήκη δηλ. ο/η βιβλιοθηκονόμος που γνωρίζει τα οργανωτικά και τα πληροφοριακά ζητήματα μιας βιβλιοθήκης (π.χ. το koha έχει υλοποιηθεί από πανεπιστημιακές βιβλιοθήκες) τα πράγματα θα έμπαιναν σε πιο σωστή βάση...Δυστυχώς θα επαναληφθεί το έργο (οι αποτυχημένες σχολικές βιβλιοθήκες του παρελθόντος...)

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.