Ολα τα «ρεκόρ» της τελευταίας δεκαετίας “έσπασαν” φέτος οι εγγραφές μαθητών στα ημερήσια και εσπερινά ΕΠΑΛ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας μαθητές και οι μαθήτριες που σπουδάζουν στα δημόσια Ημερήσια, Εσπερινά και Ειδικά Επαγγελματικά Λύκεια κατά τη φετινή σχολική χρονιά ανέρχονται σε 93.387, αριθμός ρεκόρ για την τελευταία δεκαετία.
Σημειώνεται πως σε σχέση με το προηγούμενο σχολικό έτος (2017-2018), παρατηρείται αύξηση του μαθητικού δυναμικού στα ΕΠΑΛ κατά 7,7%, ενώ συνεχής αυξητική τάση καταγράφεται στην προσέλευση των μαθητών/τριών στα Εσπερινά ΕΠΑΛ (φετινή αύξηση σε σχέση με πέρσι: 13%).
Όλο και περισσότεροι και περισσότερες νέοι και νέες «επιλέγουν ΕΠΑΛ». Οι αλλαγές που προωθήθηκαν στα ΕΠΑΛ συμβάλλουν στην παροχή αφενός στέρεων γενικών γνώσεων και αφετέρου εξειδικευμένων τεχνολογικών και επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων, αποφεύγοντας την πρόωρη ειδίκευση. Το Επαγγελματικό Λύκειο αποτελεί ισότιμη επιλογή των αποφοίτων Γυμνασίου, προσφέροντας ελκυστικά προγράμματα σπουδών που ανταποκρίνονται στις κλίσεις των μαθητών/τριών και τις ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας.
Για το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων, η ουσιαστική στήριξη και αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης αποτελεί προτεραιότητα. Τα τελευταία χρόνια, μια σειρά από μεταρρυθμίσεις συνηγορούν προς αυτήν την κατεύθυνση (νέα δομή με Τομείς και Ειδικότητες, Μεταλυκειακό Έτος - Τάξη Μαθητείας, πρόσληψη ψυχολόγων, εναλλακτική ενισχυτική διδασκαλία, πρόσβαση σε ΑΕΙ κ.α.).
Η διαρκής αύξηση του μαθητικού δυναμικού στα δημόσια Επαγγελματικά Λύκεια, επιβεβαιώνει με θετικό πρόσημο τον σχεδιασμό, τις νομοθετικές πρωτοβουλίες και την υλοποίηση του «Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου για την Αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και της Μαθητείας», ισχυροποιώντας έναν βασικό πυλώνα Β’ βάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας.
Aυτό που περιμένουμε όλοι είναι να πάψουμε να ευλογούμε τα γένια μας, για μια λυκειακή εκπαίδευση που δεν υπάρχει ούτε στα χαρτιά. Αναφέρεται παραπάνω "Αλγοριθμική" σαν μάθημα λες και αυτό όντως διδάσκεται σε κάποιο ιδανικό Λύκειο, Γενικό ή Επαγγελματικό.
Το να κατευθύνονται παιδιά στα ΕΠΑΛ επειδή «αναζητούν άμεση πρόσβαση σε κάποιο συγκεκριμένο επάγγελμα είτε από οικονομική ανάγκη για να ζήσουν την οικογένειά τους, είτε για να αναλάβουν μια υφιστάμενη επιχείρηση που έχει ο πατέρας τους» είναι ομολογία αποτυχίας στην εκπαίδευση της νέας γενιάς.
Δεν υπάρχει κανένας λόγος στον 21ο αιώνα ΟΛΑ τα 18χρονα παιδιά να μην ολοκληρώνουν την εγκύκλιο εκπαίδευσή τους σε ενιαίο σχολικό περιβάλλον. Η ειδίκευση και η οικογενειακή επιχείρηση ας περιμένουν, μετά το Απολυτήριο Λυκείου.
Αυτό φυσικά προϋποθέτει αναδιάρθρωση της Β'θμιας και της Α'θμιας - αλλά, ειλικρινά, τόσα χρόνια με τα νομοθετικά "μπαλώματα", τις αλλαγές στις πανελλαδικές εξετάσεις και την υποβάθμιση του σχολείου (ελλείψεις προσωπικού, υποδομών κτλ.), τι χειρότερο φοβόμαστε και δεν τολμούμε;
Αν δεν έχουμε το θάρρος να κάνουμε γενναίες τομές θα χαθεί και η επόμενη δεκαετία, σε μεταρρυθμίσεις καλών προθέσεων -όλοι οι υπουργοί αυτό θα πουν για τα στελέχη τους και τους σχεδιασμούς τους- αλλά ελάχιστης ουσίας. Είναι αδύνατο να εντοπιστεί προσπάθεια συντονισμένης αναβάθμισης για ικανό χρονικό διάστημα, με αξιολόγηση των αποτελεσμάτων.
Τα ΕΠΑΛ είναι κι αυτά μέρος του προβλήματος και δεν αποτελούν βιώσιμη λύση για μια σύγχρονη Β'θμια εκπαίδευση.