Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Υπουργός: Ελεγχος και αναμόρφωση όλων των σχολικών βιβλίων από την Α Δημοτικού έως τη Γ Λυκείου

Μέχρι τα Χριστούγεννα η ψήφιση του νέου συστήματος πρόσβασης στα ΑΕΙ και οι αλλαγές στο Λύκειο
Δημοσίευση: 20/10/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Έως το τέλος του χρόνου θα έχει ψηφιστεί το Σχέδιο Νόμου για το νέο σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ και τις αλλαγές στο Λύκειο.

Αυτό ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου, σε συνέντευξη στον Ελεύθερο Τύπο.

Παράλληλα ο κ. υπουργός δήλωσε ότι:

  • Θα προχωρήσει στον έλεγχο και αναμόρφωση όλων των σχολικών βιβλίων από την Α Δημοτικού έως τη Γ Λυκείου, πολλά εκ των οποίων, όπως είπε , μετρούν ήδη μια δεκαετία ζωής.
  • Ειδικά για τη Γ Λυκείου οι αλλαγές θα εναρμονιστούν  μετά την ψήφιση του νόμου για το Λύκειο και το νέο εξεταστικό.

Σχόλια (35)

 
Αφελής ερώτηση στον Γαβρόγλου.
20 Οκτ 2018 21:34

Αφού του χρόνου δεν θα είστε κυβέρνηση.Θα τυπώσετε "αναμορφωμένα" βιβλία τα οποία θα μοιραστούν στα σχολεία τον Σεπτέμβριο του 2019 ενώ θα έχει αναλάβει νέα κυβέρνηση που διαφωνεί ενδεχομένως με πολλές από αυτές τις "αναμορφώσεις";Και αν διαφωνεί θα τα ξανααλλάξει γιατί δεν είναι αριστερό μονοπώλιο η γνώση και η εκπαίδευση.Άρα νέα έξοδα για τους φορολογούμενους.Πάντως ναρκοθετείτε εσκεμένα την νέα κυβέρνηση νομοθετώντας συνεχώς και σε όλα τα υπουργεία νόμους που θα ισχύσουν από το 2019 έως το 2021.Ο έχων επίπεδο ψηφοφόρος θα αντιληφθεί ότι το κάνετε επίτηδες, γιατί αν μπορούσατε θα τα κάνατε τα χρόνια που κυβερνούσατε ,και τα φορτώνετε στους επόμενους που δεν θα μπορούν να τα κάνουν και θα είστε κάθε μέρα στα κάγκελα επειδή δεν έκαναν οι "κακοί"νεοδημοκράτες αυτά που νομοθετήσατε εσείς για αυτούς που δεν τα κάνατε όμως 4 χρόνια εσείς.Ο νοήμων ψηφοφόρος θα το καταλάβει.Όλοι όμως οι ψηφοφόροι δεν είναι νοήμονες για να τα σκεφτούν αυτά.Εσείς αλήθεια γιατί 4 χρόνια δεν κάνατε διορισμούς και τους φορτώσατε στην ΝΔ για το 2019 που δεν θα μπορεί και να τους κάνει;Προβλέπω μαύρες μέρες για την ΝΔ εκτός αν κάνετε συνκυβέρνηση και θα τα χρεωθείτε να τα υλοποιήσετε εσείς που τα ψηφίσατε .Τότε θα έχει πολύ γέλιο γιατί δεν θα μπορείτε να τα εφαρμόσετε.

 
Αναμόρφωση Α'βθμιας και Β'θμιας – Νέο Σχολείο 2020
20 Οκτ 2018 21:56

Μαζί με την αναμόρφωση των σχολικών εγχειριδίων πρέπει να καταρτιστεί χρονοδιάγραμμα για την αναμόρφωση του Δημοτικού, του Γυμνασίου και το Λυκείου.

Α) Καταρχάς, πρέπει να γίνει υποχρεωτική η ΔΙΕΤΗΣ Προσχολική Αγωγή, σύμφωνα με τις εκπαιδευτικές συνθήκες που επιβάλλει η νέα εποχή (ζούμε στο 2020 όχι στο 1920)

Β) Στη συνέχεια πρέπει οι δύο τελευταίες τάξεις του Δημοτικού, η Ε' και η ΣΤ', όπως και η Α' Λυκείου, να ενταχθούν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση - δηλαδή, να επανέλθει ένα εξατάξιο Γυμνάσιο για τους μαθητές ηλικίας 10-11 έως 15-16 ετών.

Το νέο Γυμνάσιο θα πρέπει να χωρίζεται σε τρεις διετείς Μαθησιακούς Κύκλους, για τους οποίους τα σχολικά βιβλία και τα προγράμματα σπουδών θα σχεδιαστούν μαζί: Α' και Β' Τάξη (νυν Ε' και ΣΤ' Δημοτικού), Γ' και Δ' Τάξη (νυν Α' και Β' Γυμνασίου), Ε' και ΣΤ' Τάξη (νυν Γ' Γυμνασίου και Α' Λυκείου)

Αυτή η θεμελιώδης αλλαγή θα αναβαθμίσει τον ρόλο του Γυμνασίου, εντάσσοντας τα παιδιά με ομαλό ρυθμό στις απαιτήσεις των βασικών γνωστικών αντικειμένων με κύριους μαθησιακούς άξονες: Μαθηματικά και Επιστήμες, Γλώσσα και Θεωρητικές Σπουδές, Επιστήμες, Ξένες Γλώσσες και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός, Καλλιτεχνική Αγωγή και Φυσική Αγωγή.

Γ) Τέλος, το Λύκειο (σημερινή Β' και Γ' Λυκείου) θα μετασχηματιστεί σε μια διετής βαθμίδα με επιλογή ΔΥΟ Κατευθύνσεων (ΘΕΤΙΚΗ και ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ). Κύριος στόχος του Λυκείου θα είναι η προετοιμασία των μαθητών για τις ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΕΣ απαιτήσεις της φοίτησης στα Πανεπιστήμια.

Για την εισαγωγή στα ΑΕΙ θα διεξάγονται εισιτήριες εξετάσεις (διαγωνισμός) σε μαθήματα:

2 Υποχρεωτικά Μαθήματα Κατεύθυνσης + 1 μάθημα Επιλογής (Υποχρεωτικό Επιστημονικού Πεδίου) + 1 μάθημα Επιλογής (Ομάδα Σχολών εντός Πεδίου) + Νεοελληνική Γλώσσα (+ Ειδικά Μαθήματα για όποιες σχολές απαιτείται).

Οι Σχολές θα κατηγοριοποιηθούν σε τρία Επιστημονικά Πεδία, με τα αντίστοιχα υποχρεωτικά μαθήματα:

α) Θεωρητικών (Αρχαία και Ιστορία)

β) Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών (Μαθηματικά και Φυσική)

γ) Οικονομικών Σπουδών (Αρχές Οικονομικής Θεωρίας και Μαθηματικά)

Εντός κάθε πεδίου, θα πρέπει να δημιουργηθούν Ομάδες Σχολών που θα διαφοροποιούνται με το 2ο μάθημα επιλογής - για παράδειγμα, Χημεία για την ομάδα των τμήματων Χημείας, Βιολογίας, Χημικών Μηχανικών κτλ. ή Πληροφορική για την ομάδα των τμημάτων Μαθηματικών, Φυσικής, Μηχανολόγων Μηχανικών κτλ.

_____________________________________

Μέριμνα για τη διδασκαλία των Ξένων Γλωσσών, από το Δημοτικό έως το Λύκειο (απόκτηση επάρκειας σε τουλάχιστον 1 ξένη Γλώσσα), όπως και βασικών αρχών της Επιστήμης της Πληροφορικής σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου, δηλαδή από την ηλικία των 10 ετών μέχρι την απόκτηση του Απολυτηρίου.

Ανοικτά σχολεία από το πρωϊ έως το απόγευμα τουλάχιστον 4 ημέρες μέσα στην εβδομάδα όπως και τα Σ/Κ – Πρόσβαση των μαθητών σε δανειστικές βιβλιοθήκες και σύγχρονο υπολογιστικό κέντρο, όπως και σε επιστημονικούς ομίλους και καλλιτεχνικές δραστηριότητες.

Η υποχρεωτική εκπαίδευση πρέπει νομοθετικά να γίνει ΕΝΙΑΙΑ και 14χρονη (12 έτη σχολείου + 2 έτη προσχολικής αγωγής) και η τεχνική κατάρτιση να προσφέρεται αποκλειστικά σε κατόχους Απολυτηρίου Λυκείου.

Μια τέτοιας κλίμας αναμόρφωση και επένδυση στην Παιδεία είναι σίγουρο ότι μέσα στην επομενη δεκαετία θα θέσει τις βάσεις για την ευημερία της Ελλάδας και των νέων γενιών.

 
Κωστας_Δ
20 Οκτ 2018 21:58

Αν δε γίνουν σημαντικές αλλαγές σε αυτά που ανακοινώθηκαν για το νέο σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ, η όλη διαδικασία θα κινδυνεύει να οδηγήσει σε ολοφάνερες αδικίες χιλιάδες μαθητές.
Οι εκπαιδευτικοί θα χάσουμε και τα τελευταία ίχνη αξιοπρέπειας και κύρους που μας δίνει η άψογη διαδικασία διεξαγωγής των Πανελλαδικών, κοινώς θα μας πάρουν με τις πέτρες.
Ενδεικτικά αναφέρω:
Δεν είναι δυνατόν να προκύπτουν μόρια εισαγωγής με διαφορετικής δυσκολίας θέματα από περιοχή σε περιοχή. Χάνεται η αρχή της ίσης μεταχείρισης. Για ίδιες θέσεις διαφορετικά θέματα. Απαράδεκτο.
Δεν είναι δυνατόν απλώς γραπτά να περιφέρονται από σχολείο σε σχολείο για διόρθωση από ΕΝΑΝ μόνο εκπαιδευτικό χωρίς δικλείδες ασφαλείας ως προς το αδιάβλητο και την αντικειμενική διόρθωση Δε μπορούμε να στηριζόμαστε απλώς στο ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί είναι ευσυνείδητοι, γιατί αν ακουστεί το παραμικρό-που θα ακουστεί- η διαδικασία θα ξεφτιλιστεί.
Δεν είναι δυνατόν όλα τα μαθήματα να μετράνε το ίδιο. Τα μαθήματα βαρύτητας θα πρέπει να παραμείνουν. Δε γίνεται π.χ. η Έκθεση να έχει την ίδια βαρύτητα με τα Μαθηματικά ή τη Φυσική για εισαγωγή σε Πολυτεχνεία.
Δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν τέτοια στεγανά από Κατεύθυνση σε Κατεύθυνση. Θα πρέπει οι μαθητές να έχουν μεγαλύτερη ευελιξία στις επιλογές τους, ειδικά σε συναφείς επιστήμες και να μην εγκλωβίζονται σε στενά επιστημονικά πεδία.Το σύστημα των Δεσμών είχε μεγάλο μειονέκτημα σε αυτό το θέμα.
Δεν είναι δυνατόν να διαφωνούν ΟΛΕΣ οι επιστημονικές ενώσεις, πάρα πολύ εκπαιδευτικοί - με επιχειρήματα - ως προς το νέο σύστημα και τα προβλήματα που θα φέρει, ακόμα και η ΟΛΜΕ διαφωνεί, και απλώς να ανακοινώνεται ότι θα ψηφιστούν Νομοσχέδια. Που είναι η διαβούλευση και η συναίνεση;

 
A.M.
20 Οκτ 2018 22:26

ό,τι δεν έγινε σε 3,5 χρόνια, θα γίνει σε 0,5 χρόνο...!

 
εντος
21 Οκτ 2018 00:17

αναμορφωση τελειο το σχεδιο σου κριμα που δεν γινεται στν ελλαδα ισως στη κυπρο που πρωταγωνιστει στις επιστημες παγκισμιως

 
teacher
21 Οκτ 2018 08:05

Φάκελος Παιδεία... Εκεί που όλοι συμφωνούν ότι πρέπει να γίνουν αλλαγές και που διαφωνούν όταν αυτές γίνονται.

 
εκπαιδευτικός
21 Οκτ 2018 09:49

Θέλω να σημειώσω ότι από τις άπειρες αναμορφώσεις και οδηγίες του ΙΕΠ κατά την τελευταία διετία, έχει χαθεί η μπάλα! Κανείς δεν γνωρίζει τι πρέπει να διδάξει και τι όχι, μιας και πρέπει να ανατρέξει σε άπειρες σελίδες που κυκλοφορούν κάθε Σεπτέμβρη από το ΙΕΠ! Γιατί δεν αναμορφώνουν μια και καλή όλα τα σχολικά βιβλία, όπως αυτό των Μαθηματικών της Ε' Δημοτικού; Τόσο δύσκολο είναι τελικά να γίνει μια καθαρή και σωστή δουλειά στα σχολικά βιβλία;

 
Ευάγγελος
21 Οκτ 2018 09:57

Το καθυστέρησαν πολύ στο Υπουργείο άλλα τώρα θα υλοποιηθεί το νέο σύστημα. Κάθε νέο εξεταστικό χρειάζεται κι ένα χρονικό διάστημα αξιολόγησης. Πολυ συχνά λοιπόν καλείται να το εφαρμόσει διαφορετικός Υπουργός από αυτον που το ψήφισε. Τώρα αν θα είναι πάλι του Συριζα ή άλλου κόμματος νομίζω ότι δεν είναι για συζήτηση σε ένα εκπαιδευτικό σάιτ.

 
Νικος
21 Οκτ 2018 10:11

Εσείς που θα είστε του χρόνου;

 
Στράτος
21 Οκτ 2018 14:34

Η Ν.Δ. οφείλει να ασκήσει μεγαλύτερη πίεση προς τον Υπουργό και να δώσει σαφείς οδηγίες για τη νέα Γ΄Λυκείου και το νέο σύστημα εισαγωγής αφού εκείνη θα κληθεί να το εφαρμόσει. Πρέπει ξεκάθαρα να απαιτήσει άμεση, εντός ολίγων ημερών, ολοκλήρωση του όλου σχεδιασμού. Το τέλος του χρόνου, που λέει ο Γαβρόγλου, είναι αρχή προεκλογικής περιόδου με όσα συμβαίνουν στα Σκόπια και τις δηλώσεις Καμμένου. Δεν πρέπει οι μαθητές της Β΄ Λυκείου να αγχώνονται βλέποντας τις πολιτικές εξελίξεις να συμπαρασύρουν και τους ίδιους σε ένα θολό τοπίο για την Γ΄ Λυκείου που θα έχουν οι ίδιοι και τις εξετάσεις που θα δώσουν του χρόνου. Οι μαθητές δεν πρέπει να γίνουν ένα πιόνι στο πολιτικό παιχνίδι. Το ξεκαθάρισμα του τοπίου μπορεί να γίνει πολύ πριν το τέλος του έτους. Τι περιμένει έως τότε ο κ. Γαβρόγλου; Τι δεν είναι έτοιμο;

 
Πάνος
21 Οκτ 2018 15:29

@Αναμορφωση
Ριγμένη την άφησες την πληροφορική γιατί;

 
@Πάνος
21 Οκτ 2018 16:50

προφανώς δεν ξερει ότι στην Ελλάδα ο σχεδιασμος δεν υπακούει τις ανάγκες της Εκπαίδευσης κσι της νλεα γενιάς

 
Πέρικλής
21 Οκτ 2018 17:38

@Αναμόρφωση Α'βθμιας και Β'θμιας – Νέο Σχολείο 2020
Αν ο καθένας προτείνει στα σχόλια κι ένα σύστημα εισαγωγής στο πανεπιστήμιο υποστηρίζοντας βέβαια την ειδικότητά του τι λες θα βοηθήσει;
'Οτι ανακοίνωσε ο υπουργός φυσικά δεν είναι τέλειο αλλά είναι καλύτερο από αυτό που υπάρχει τώρα
Οπότε άφησε να περπατήσει ότι ανακοινώθηκε και στην πορεία θα γίνουν οι όποιες βελτιώσεις

 
@ Πάνος
21 Οκτ 2018 17:47

Με 8 χρόνια ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟΥ μαθήματος Επιστήμης της Πληροφορικής για ΟΛΟΥΣ τους μαθητές, ξεκινώντας από τη σημερινή Ε' Δημοτικού μέχρι και την Γ' Λυκείου, μάλλον ευνοημένο είναι το συγκεκριμένο μάθημα.

Αυτό δε σημαίνει ότι τα παιδιά πρέπει να ασχολούνται με τον προγραμματισμό από 5 χρονών, πριν ακόμα κατακτήσουν το αλφάβητο της Γλώσσας και βασική Αριθμητική.

Φυσικά όλα τα παιδιά θα έχουν πρόσβαση στους σχολικούς υπολογιστές της Βιβλιοθήκης για τις εργασίες τους, και θα αξιοποιούν ταμπλέτες ή άλλες συσκευές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων (όπου αυτές χρειάζονται πχ. σ' ένα πείραμα Φυσικής ή Βιολογίας, στο μάθημα της Λογοτεχνίας ή της Ιστορίας για συνοδευτικό υλικό)

Απλώς πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι έχουμε ξεπεράσει εδώ και πολλά χρόνια την εποχή που την ώρα του μαθήματος της Πληροφορικής στο Γυμνάσιο ασχολούμαστε με εφαρμογές γραφείου.

Από το Γυμνάσιο και μετά έχουν όλο το χρόνο να εντρυφήσουν στην Πληροφορική και σε όποια άλλη επιστήμη θέλουν. Το σχολείο υπάρχει για να προσφέρει ΙΣΟΤΙΜΑ προς όλους τους μαθητές τα βασικά θεμέλια γενικής παιδείας και ένα ασφαλές περιβάλλον δημιουργικής μάθησης.

Γι'αυτό η καθιέρωση ΕΝΙΑΙΑΣ σχολικής εκπαίδευσης 14 ετών (για όλους τους μαθητές από 4 μέχρι 18 χρονών) είναι το κυριότερο αίτημα αναμόρφωσης στο οποίο όλοι συμφωνούν. Συζητείται άλλωστε ως πρόταση εδώ και τουλάχιστον 20 χρόνια, από όλους τους φορείς και τα πολιτικά κόμματα, δε χωρά άλλη καθυστέρηση.

 
Ώδινεν όρος και έτεκε μυν...
21 Οκτ 2018 18:17

... ή αλλιώς, πολύ κακό για το τίποτα! Μετά από εξαγγελίες και διακηρύξεις καθώς και ιδεολογικές και θεωρητικές αναλύσεις, μετά από επιτροπές σοφών, ειδικών και επιστημόνων, μετά από Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία και διάλογο στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, όπου προέκυψαν πορίσματα τα οποία μιλούσαν για ουσιαστική αναβάθμιση της εκπαίδευσης, της μόρφωσης, της παιδείας, σε όλα τα επίπεδα, την αυτονόμηση του Λυκείου από την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, την πραγματική και όχι κατ' επίφαση δωρεάν παιδεία για όλους, την προσαρμογή στα σύγχρονα, διεθνή δεδομένα, τον ουσιαστικό εφοδιασμό των μαθητών και αυριανών πολιτών με όλες τις γνώσεις και δεξιότητες, συμπεριλαμβανομένων των ξένων γλωσσών και της πληροφορικής, για να ανταποκριθούν στις σύγχρονες, απαιτητικές, διεθνοποιημένες συνθήκες, τι προέκυψε; ένα σύστημα πρόσβασης περίπλοκο, χωρίς εσωτερική αξιοπιστία, συνοχή και συνέπεια (τα δεδομένα θα αλλάζουν κάθε χρόνο), άρα ένα σύστημα "τζόγος", ένα σύστημα που χωρίζει τους μαθητές αλλά και τα πανεπιστήμια σε "πατρίκιους" και "πληβείους", μια Γ' Λυκείου από την οποία, κόβονται απλά κάποια μαθήματα αυθαίρετα, χωρίς επιστημονική και παιδαγωγική αιτιολόγηση, χωρίς έρευνα αναγκών και απαιτήσεων για το μέλλον των μαθητών, μια τάξη η οποία ουσιαστικά μετατρέπεται σε "φροντιστήριο" ενισχύοντας το άγχος και την αγωνία των μαθητών και ακυρώνοντας τον πραγματικό παιδευτικό χαρακτήρα του σχολείου!
Με τις υγείες μας!

 
Ian
21 Οκτ 2018 19:09

@ Αναμόρφωση...
Συμφωνώ σε γενικές γραμμές με την πρότασή σου. Θεωρώ ότι αυτό που προτείνεις (4 χρόνια δημοτικό - 6 χρόνια γυμνάσιο) δεν έχει ισορροπία (εις βάρος του δημοτικού). Ίσως μια παραλλαγή του, που μοιάζει με το Βρετανικό σύστημα, θα μπορούσε να υιοθετηθεί στην Ελλάδα:
δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση (4-6 χρονών), πενταετής πρωτοβάθμια εκπαίδευση (6-11 χρονών), πενταετής δευτεροβάθμια εκπαίδευση (11-16 χρονών). Σύνολο 12 χρόνια με ολοκλήρωση δύο κύκλων ουσιαστικής μόρφωσης σε όλα τα βασικά διδακτικά αντικείμενα (σήμερα έχουμε τρεις κύκλους (δημοτικό-γυμνάσιο-λύκειο, κάτι που θεωρώ υπερβολικό).
Στη συνέχεια δύο χρόνια (16-18 χρονών) υποχρεωτικής φοίτησης σε Γενικό ή Επαγγελματικό Λύκειο ανάλογα με το μελλοντικό εκπαιδευτικό και επαγγελματικό προσανατολισμό των μαθητών. Σύνολο 14 χρόνια υποχρεωτικής εκπαίδευσης για όλους.
Όπως σωστά λες, αυτά τα δύο Λύκεια θα παρέχουν εξειδικευμένη και υψηλού επιπέδου μόρφωση είτε ακαδημαϊκή είτε τεχνικό-επαγγελματική, που θα προετοιμάζει τους μαθητές για μελλοντικές σπουδές σε ΑΕΙ και ΑΤΕΙ ή για άλλου είδους μελλοντική εκπαίδευση και κατάρτιση, στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό, ή ακόμα και για την έξοδο στην αγορά εργασίας.
Το απολυτήριο Λυκείου θα πρέπει να αναβαθμιστεί και να αποτελεί ισχυρό και ουσιαστικό εφόδιο και προσόν για κάθε μελλοντική επιλογή του απόφοιτου, όπως προανέφερα. Σε αυτό θα πρέπει να αναφέρονται το επίπεδο, οι γνώσεις και δεξιότητες που έχει κατακτήσει στις ξένες γλώσσες και στην πληροφορική.
Ιδιαίτερα για τις ξένες γλώσσες, θα πρέπει να διδάσκονται από το δημοτικό έως και το λύκειο και να παρέχονται σε πολύ υψηλό ή άριστο επίπεδο (ιδιαίτερα τα Αγγλικά) και οι μαθητές να μπορούν να μαθαίνουν τουλάχιστον δύο γλώσσες σε συνδυασμό με διαπολιτισμική εκπαίδευση, ευρωπαϊκό και διεθνή προσανατολισμό και διδασκαλία αντικειμένων μέσω των ξένων γλωσσών, όπως γίνεται στις ευρωπαϊκές χώρες.
Ιδιαίτερα για την πληροφορική, θα πρέπει να διδάσκεται επίσης από το δημοτικό έως και το λύκειο σε πολύ υψηλό επίπεδο και να προσφέρει στους μαθητές γνώσεις και δεξιότητες σε όλα τις σύγχρονες εκφάνσεις της πληροφορικής επιστήμης και των εφαρμογών της στις νέες τεχνολογίες (π.χ. ίντερνετ, πλατφόρμες, δίκτυα, εφαρμογές, κ.α.).
Τόσο για τις ξένες γλώσσες όσο και για την πληροφορική θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα σε όσους μαθητές το επιθυμούν, να πιστοποιούνται οι γνώσεις και οι δεξιότητες που απέκτησαν μέσα στο σχολείο και το επίπεδό αυτών να αναγράφεται στο απολυτήριό τους.
Τέλος, η εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα πρέπει να αποσυνδεθεί από το Λύκειο, να αποτελεί μια ανεξάρτητη διαδικασία, οι λεπτομέρειες της οποίας θα πρέπει να συζητηθούν σοβαρά. Για παράδειγμα, ποιες θα είναι οι κατευθύνσεις, ποια μαθήματα θα εξετάζονται, εάν και κατά πόσον θα λαμβάνεται υπόψη το απολυτήριο, κ.α.

 
Αναμόρφωση Α'βθμιας και Β'θμιας – Νέο Σχολείο 2020
21 Οκτ 2018 19:11

Προτάθηκε καταρχάς μια ΕΠΕΚΤΑΣΗ και ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ του Γυμνασίου, ως η πιο πολυετής και καθοριστική βαθμίδα εκπαίδευσης -6 έτη, στην κρίσιμη περίοδο των 10 έως 16 ετών- οργανωμένη σε τρεις διετείς Μαθησιακούς Κύκλους και με βασικούς πυλώνες Μάθησης (Μαθηματικά και Επιστήμες, Γλώσσα και Θεωρητικά Μαθήματα, Ξένες Γλώσσες, Καλλιτεχνική και Φυσική Αγωγή) σε συνδυασμό με την αναμόρφωση της διδακτέας ύλης και των σχολικών βιβλίων.

Το σύστημα εισαγωγής προφανώς πρέπει να αλλάξει και η νέα πρόταση του Υπουργείου (2018) είναι στην ουσία μια επαναφορά των Δεσμών - δηλαδή, μετά από τόσες αλλαγές καταλήξαμε πίσω στο 1998...

Τότε είχαμε το σύστημα των τριών Κατευθύνσεων (Θεωρητική, Θετική, Τεχνολογική), με δυνατότητα πρόσβασης σε όλα τα πεδία (με αντίστοιχα μαθήματα βαρύτητας):

1999: 14 εξεταζόμενα μαθήματα στη Β' Λυκείου, 2000: 14 εξεταζόμενα μαθήματα στη Β' και την Γ' Λυκείου.

2001-2005: 9 εξεταζόμενα μαθήματα στη Β' (μέχρι 2004) και την Γ' Λυκείου

2006-2015: 6 εξεταζόμενα μαθήματα στη Γ' Λυκείου, με δυνατότητα επιλογής ενός μαθήματος.

Τώρα έχουμε το σύστημα των Ομάδων Προσανατολισμού.

Προτείνεται κάτι που μοιάζει κατά 90% με το σύστημα των Δεσμών που ίσχυε μέχρι το 1998.

Μετά το 2020 η όποια κυβέρνηση θα προτείνει κι άλλες αλλαγές, που θα εφαρμοστούν στα παιδιά που τώρα φοιτούν στο Γυμνάσιο.

Είναι αυτό πρόοδος;...

Ποιο το πρόβλημα να προτείνουμε στα σχόλια ενός εκπαιδευτικού portal μια συγκροτημένη θέση για την Παιδεία, ως ελάχιστη συνεισφορά στον δημόσιο διάλογο;

Είναι και ευθύνη των χρηστών το πώς συμμετέχουμε στον χώρο αυτό: Το web μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για σοβαρή συζήτηση, με επιχειρήματα, μεταξύ ενεργών πολιτών, όχι μόνο για "τρολάρισμα".

@ Περικλής

'Οτι ανακοίνωσε ο υπουργός φυσικά δεν είναι τέλειο αλλά είναι καλύτερο από αυτό που υπάρχει τώρα Οπότε άφησε να περπατήσει ότι ανακοινώθηκε και στην πορεία θα γίνουν οι όποιες βελτιώσεις

Δεν έχουμε πλέον την πολυτέλεια και ο χρόνος πιέζει. Από το 1990 προσπαθούμε να αναμορφώσουμε την εκπαίδευσή μας και μέχρι σήμερα φαίνεται σαν να "κυνηγάμε την ουρά μας".

 
ΕΣΠΑ
21 Οκτ 2018 19:21

Πάλι ΕΣΠΑ μυρίζει ......

 
@ Ian
21 Οκτ 2018 20:02

Το Δημοτικό πρέπει να περιοριστεί γιατί στη σύγχρονη εποχή δεν μπορεί ένας μόνο εκπαιδευτικός (δάσκαλος/δασκάλα) να διδάσκει Μαθηματικά και Γλώσσα και Ιστορία και Φυσική-Χημεία.

Πρέπει τα παιδιά από εκείνη την ηλικία (περίπου 10 ετών) να αρχίσουν την προετοιμασία για την ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΗ εκμάθηση κάθε γνωστικού αντικειμένου με την αντίστοιχη επίβλεψη: Γλώσσα από τους Φιλολόγους, Μαθηματικά από τους Μαθηματικούς, Φυσική, Βιολογία και Χημεία από Φυσικούς, Βιολόγους και Χημικούς αντίστοιχα κ.ο.κ.

Είναι γνωστό ότι για την σχολική αποτυχία του Λυκείου ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό τα κενά του Γυμνασίου, τόσο στις γνώσεις όσο και στη διαδικασία μάθησης.

Δεν μπορούμε να εκπαιδεύουμε τα παιδιά της σημερινής Ε' και ΣΤ' Δημοτικού στην ΙΔΙΑ ΔΟΜΗ με τα παιδιά της Α' έως Δ' Δημοτικού.

Παρομοίως, η Α' Λυκείου οργανικά μπορεί να συνδεθεί με την ύλη και τα μαθήματα του Γυμνασίου.

Το σχολείο ΔΕΝ είναι εφικτό να αποσυνδεθεί εντελώς από τη διαδικασία εισαγωγής στα ΑΕΙ - ένας 16-17χρονος δεν ενδιαφέρεται πλέον μόνο για τα μαθήματα της τάξης του αλλά οραματίζεται και το μέλλον του.

Για να βοηθήσει τους μαθητές να διαμορφώσουν το μέλλον τους, το Δημόσιο Σχολείο θα προσφέρει μια ΔΙΕΤΗ προετοιμασία για ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗ ΦΟΙΤΗΣΗ, πάντοτε με έμφαση στα βασικά γνωστικά αντικείμενα.

Οι κατευθύνσεις προτείνεται να είναι δύο, Θετική και Τεχνολογική, γιατί έτσι απλοποιείται το σύστημα και εξασφαλίζεται ικανοποιητικό επίπεδο γενικής παιδείας για όλους τους μαθητές Λυκείου, χωρίς περιττούς διαχωρισμούς στα μαθήματα του σχολείου (4 Δέσμες, 3 Κατευθύνσεις, 3 Ομάδες Προσανατολισμού - πχ. οι μαθητές της Α' Δέσμης δεν διδάσκονταν Βιολογία, τα παιδιά της Θετικής Κατεύθυνσης δεν μπορούσαν να κάνουν Πληροφορική)

Οι τελικές εισιτήριες εξετάσεις σε 5 μαθήματα, εκ των οποίων 2 επιλογής ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο και την ομάδα σχολών, θα εξασφαλίσει στη συνέχεια ότι κάθε φοιτητής επιθυμεί να σπουδάσει στο τμήμα εισαγωγής του και είναι κατάλληλα προετοιμασμένος για τις σπουδές του.

Θα οργανώνονται ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ, και μόνον οι ΓΡΑΠΤΟΙ ΒΑΘΜΟΙ στα 5 μαθήματα θα προσμετρώνται για την εισαγωγή.

Για το ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΟ ΛΥΚΕΙΟΥ (σύνολο: 9 ή 10 μαθήματα) μαζί με τα υπόλοιπα μαθήματα θα συνυπολογίζονται και τα 5 πανελλαδικώς εξεταζόμενα. Έτσι το Απολυτήριο θα αποκτήσει ουσία ως Πιστοποιητικό Ολοκλήρωσης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, κάτι που οι ενδοσχολικές εξετάσεις μόνες τους εκ των πραγμάτων δεν μπορούν να προσφέρουν.

Οποιοδήποτε άλλο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ δοκιμάστηκε τα τελευταία 40 χρόνια (συνυπολογισμός προφορικών βαθμών, τώρα προτάθηκαν ενδοσχολικές εξετάσεις) αύξησε μόνο την πολυπλοκότητα και την παραπαιδεία ενώ δημιούργησε εντάσεις (πιθανή εύνοια της ενδοσχολικής αξιολόγησης, γραπτής ή προφορικής) χωρίς να αναβαθμίσει ουσιαστικά την πρωϊνή σχολική διδασκαλία των μαθημάτων.

Τέλος, το Τεχνικό/Επαγγελματικό Λύκειο θα πρέπει να ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ και η επαγγελματική κατάρτιση να μεταφερθεί αποκλειστικά σε μεταλυκειακές δομές (τύπου ΙΕΚ ή ενταγμένες στα πανεπιστήμια).

Στον 21ο αιώνα δεν πρέπει έφηβοι 15 και 16 ετών να απορρίπτονται από το γενικό εκπαιδευτικό σύστημα και να στερούνται την πρόσβαση στη Γενική Παιδεία.

 
εΠιστήμη υπολογισΤών
21 Οκτ 2018 20:13

Η Πληροφορική είναι θετική επιστήμη, η θέση της δίπλα στα μαθηματικά και στη φυσική για είσοδο σε ποικίλες σχετικές σχολές.
6ωρο μάθημα Πληροφορικής με την ύλη του 2ου αιώνα στο σχολείου του 21ου αιώνα.

 
Θετική και Θεωρητική Κατεύθυνση Λυκείου
21 Οκτ 2018 20:50

Οι κατευθύνσεις προτείνεται να είναι δύο, Θετική και *ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ*, γιατί έτσι απλοποιείται το σύστημα και εξασφαλίζεται ικανοποιητικό επίπεδο γενικής παιδείας για όλους τους μαθητές Λυκείου.

Κανένα από τα παλιά συστήματα που δοκιμάστηκαν - το παλιό σύστημα των Δεσμών (1983-1999), το σύστημα των τριών Κατευθύνσεων (2000-2015) ή το σημερινό σύστημα των Ομάδων Προσανατολισμού - δεν είχε τα επιθυμητά αποτελέσματα, μάλλον στεγανά δημιούργησαν ανάμεσα στα γνωστικά αντικείμενα και τους μαθητές του Λυκείου.

Επομένως, η απλοποίηση των Κατευθύνσεων Λυκείου είναι μια αναγκαιότητα για την εκπλήρωση του στόχου της εγκυκλίου παιδείας.

Η κατάλληλη προετοιμασία για τις πανεπιστημιακές σπουδές επιτυγχάνεται με τα 2 υποχρεωτικά μαθήματα Κατεύθυνσης + 1 μάθημα υποχρεωτικό για κάθε Επιστημονικό Πεδίο + Ελεύθερη Επιλογή 1 επιπλέον μαθήματος σύμφωνα με όσα απαιτείται για τη φοίτηση σε συγκεκριμένες Ομάδες Σχολών (πληθώρα επιτρεπόμενων συνδυασμών, που θα καθοριστούν από το Υπουργείο σε συνεργασία με τα ΑΕΙ)

 
Mάθημα Πληροφορικής στο σχολείο
21 Οκτ 2018 21:07

Οι φοιτητές Πληροφορικής και Πολυτεχνείου διδάσκονται Μαθηματικά και Φυσική στις σχολές τους. Άρα πρέπει και οι υποψήφιοι να εξετάζονται σε αυτά τα μαθήματα για την εισαγωγή σε αυτές.

Η Πληροφορική δεν μπορεί να είναι 6ωρο μάθημα, με περισσότερες ώρες από τη Φυσική ή τα Μαθηματικά του Λυκείου.

Με την ίδια λογική και οι Οικονομολόγοι θα ζητήσουν επέκταση των ωρών των Οικονομικών μαθημάτων σε όλο το Λύκειο και το Γυμνάσιο και στη συνέχεια όλοι οι κλάδοι θα βρουν μια αφορμή για παρόμοια αιτήματα, πχ. η Βιολογία είναι επίσης ανερχόμενη επιστήμη, με άπειρες εφαρμογές, ας διδάσκεται 5 ώρες.

 
Ian
21 Οκτ 2018 21:55

@ Αναβάθμιση
Ενδιαφέρουσες οι προτάσεις σας, αν και κάποιες σηκώνουν πολύ συζήτηση!
Ο περιορισμός του δημοτικού σε 4 χρόνια χρειάζεται πολύ προσεκτική μελέτη και προϋποθέτει υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση δύο ετών για όλους και μάλιστα αναβαθμισμένη. Είναι εφικτό; Γενικότερα, η πρότασή σας σημαίνει το "κατέβασμα" της ύλης σε μικρότερες τάξεις, δηλ. μικρότερες ηλικίες κάτι που έχει ήδη παρατηρηθεί τα τελευταία χρόνια! Αυτό θα σημάνει εντατικοποίηση της εκπαίδευσης, αύξηση του φόρτου εργασίας των μαθητών σε νεαρότερη ηλικία. Μήπως αυτό οδηγήσει σε μεγαλύτερες δυσκολίες των μεσαίων και πιο αδύνατων μαθητών; Μήπως το σύστημα "απορρίψει" τους πιο αδύνατους μαθητές, και μεγαλώσει η σχολική διαρροή;
Το ίδιο θα σημάνει και η πρότασή σας για ενιαίο τύπο Λυκείου (μόνο Γενικό). Μάλιστα, ακόμα περισσότερο, καθώς στο πολύ υψηλό επίπεδο του Λυκείου, ακαδημαϊκό όπως το λέτε, οι μεσαίοι και πιο αδύνατοι μαθητές θα δυσκολευτούν πολύ περισσότερο και ο κίνδυνος "αποτυχίας" και "εγκατάλειψης" θα είναι ακόμα μεγαλύτερος. Πάντως αυτή η πρόταση δεν εφαρμόζεται σχεδόν παντού, αφού η διάκριση μεταξύ γενικών ή ακαδημαϊκών και τεχνικών ή επαγγελματικών σπουδών στην ηλικία μετά τα 15 ή 16 υπάρχει παντού. Μάλιστα σε ορισμένα κράτη (π.χ. Γερμανία) υπάρχει φιλτράρισμα και νωρίτερα. Καλώς ή κακώς, δεν έχουν όλοι οι μαθητές ανεπτυγμένες όλες τις κλίσεις, τις δεξιότητες ή τα ενδιαφέροντα στον ίδιο βαθμό. Βέβαια, Γενική Παιδεία θα παρέχεται σε όλους.
Το σημαντικότερο, πάντως είναι να κερδηθεί και πάλι το στοίχημα της δημόσιας εκπαίδευσης, της εμπιστοσύνης της κοινωνίας στο σχολείο, στη διαδικασία της μάθησης, στη συμμετοχή στην σχολική διαδικασία, στην αξία της εκπαίδευσης και της μόρφωσης! Το πρόβλημα δεν είναι μόνο εκπαιδευτικό ή παιδαγωγικό, είναι κυρίως κοινωνικό και πολιτικό.
Για το λόγο αυτό, θα περίμενα στην πρότασή σας, αλλά και στις πολύ σωστές προτάσεις όσων γράφουν εδώ, να αναφέρονται και ιδέες για να κερδηθεί η εμπιστοσύνη και το ενδιαφέρον των μαθητών για το σχολείο και την ουσιαστική μάθηση.
Σημαντικό πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί είναι η ύλη και ο τρόπος διδασκαλίας και μάθησης. Χρειάζεται επίσης να σφυρηλατηθούν νέοι τρόποι εργασίας στο σχολείο που θα καλλιεργούν σωστά τη συνεργατική και τη διερευνητική μάθηση, αλλά και έννοιες όπως το σεβασμό, το ήθος, την προσφορά, την αλληλεγγύη, την αποδοχή του διαφορετικού. κ.α.
Επιπλέον, πέρα από τα διδακτικά αντικείμενα, ο ρόλος του σχολείου είναι πολλαπλός: να διαμορφώσει τους μελλοντικούς πολίτες, οι οποίοι θα είναι δημοκρατικοί, συμμετοχικοί, κοινωνικά ευαίσθητοι, συνειδητοποιημένοι, σκεπτόμενοι, διερευνητικοί, κ.α. και θα έχουν όλα τα εφόδια, κοινωνικά, πνευματικά, ηθικά, για να αντεπεξέλθουν στις δύσκολες συνθήκες. Προσωπικά, θα ήθελα να δω περισσότερα πρακτικά "μαθήματα" που έχουν να κάνουν και με τη γενικότερη ζωή, έξω από το σχολείο: κοινωνική και πολιτική αγωγή, κυκλοφοριακή αγωγή, αγωγή υγείας, σεξουαλική διαπαιδαγώγιση, αγωγή καταναλωτή, θέματα οικονομίας και επιχειρηματικότητας, κ.α.

 
εντος
21 Οκτ 2018 23:16

θεωρητικη με αρχαια ιστορια λατινικα θετικη με μαθηματικα η βιολογια φυσικη χημεια και οικονομικαη με μαθηματικα κοινωνιολογια και οικονομικα θαταν το πιο δικαιο για μαθητες

 
εΠιστήμη ΥπολογισΤών
22 Οκτ 2018 08:24

Η Πληροφορική είναι ισότιμο μάθημα Θετικών Επιστημών και ως τέτοιο πρέπει να διδάσκεται όπως τα υπόλοιπα (Φυσική, Βιοχημεία) σε όλη την εκπαίδευση αντίστοιχες ώρες ως γενικής παιδείας ή κατεύθυνσης.
Προφανώς Μαθηματικά και Φυσική είναι ο κορμός της θετικής και στη συνέχεια ακολουθούν Βιοχημεία ή Πληροφορική.
Αν λοιπόν είναι 6ωρα τα άλλα θα είναι και αυτό, όπως 6ωρα θα είναι η Κοινωνιολογία και η Ιστορία!!
Εξαρτάται βέβαια για ποιο σχολείο μιλάμε: αυτό του 2020 ή του 1980..

 
Δημήτριος
22 Οκτ 2018 12:02

Το νέο εξεταστικό σύστημα είναι έτοιμο και σύντομα θα ψηφισθεί. Σχόλια πανω σε αυτό θα ηταν χρήσιμα αλλά ολόκληρες αναλυσεις για ένα καινούριο (!) εξεταστικό προσαρμοσμένο στην ειδικότητα του καθενός δεν προσφέρουν κάτι ουσιαστικό..

 
Νέο Εξεταστικό
22 Οκτ 2018 12:45

2 κατευθύνσεις: Θετική και Θεωρητική
5 4ωρα μαθήματα

ΨΗΦΙΣΤΕ και σχεδιάστε τα νέα μαθήματα, αλλιώς παραιτηθείτε ...

 
Πληροφορική
22 Οκτ 2018 12:54

Η ανάδειξη της στρέβλωσης του εξορισμού μιας κατεξοχήν θετικής επιστήμης στο..οικονομικό πεδίο δεν είναι συντεχνιακή και απομονωμένη συζήτηση.
Είναι στον πυρήνα του ΝΕΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ.
Η Επιστήμη Υπολογιστών είναι θετική επιστήμη και η θέση της στην θετική ομάδα προσανατολισμού. Όσο η μπάλα πηγαίνει στην εξέδρα θα γίνεται (ευγενική) υπενθύμιση.

 
@ Ιan
22 Οκτ 2018 16:05

Οι μαθητές δεν επιλέγουν τη φοίτηση στα ΕΠΑΛ επειδή έχουν ως πρότυπα τον Michael Faraday. Aκόμα κι αν αυτό ήταν αλήθεια, όλοι θα συμφωνούσαν ότι οι σημερινές εκπαιδευτικές συνθήκες είναι πολύ διαφορετικές από εκείνες του 19ου αιώνα.

α) Το Γυμνάσιο πρέπει να δομηθεί σύμφωνα με τα δεδομένα της εποχής εξασφαλίζοντας ΣΩΣΤΗ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ για τα επόμενα χρόνια των σπουδών όχι μια στείρα εντατικοποίηση.

Αυτό που συμβαίνει μέχρι σήμερα είναι απαράδεκτο. Αφήνονται τα παιδιά εντός του ημερήσιου Δημοσίου Σχολείου να προχωρούν εντελώς χαλαρά στις τάξεις μέχρι την Α' Λυκείου και ξαφνικά στις δύο τελευταίες τάξεις απότομα να ανεβαίνει το επίπεδο δυσκολίας: χωρίς "ζέσταμα" οι μαθητές καλούνται να διαγωνιστούν σε έναν "μαραθώνιο".

Φυσικά οι μόνοι κερδισμένοι από αυτόν τον άνισο αγώνα για την εισαγωγή στα ΑΕΙ είναι στη συντριπτική πλειονότητα όσοι έφηβοι έχουν οικογενειακά εφόδια για την ενίσχυση της διδασκαλίας - δηλαδή, η οικογένεια αναπληρώνει υλικά και πνευματικά την μαθησιακή καθοδήγηση που θα έπρεπε να λαμβάνουν όλα τα παιδιά στο σχολείο τους.

Κύρια αιτία της σχολικής αποτυχίας στο Λύκειο είναι η ελλειπής προετοιμασία που προηγήθηκε. Πρέπει να σταματήσουμε να αντιμετωπίζουμε τα παιδιά 10 ετών σαν βρέφη και να τα πατρονάρουμε, "αυτά είναι δύσκολα, είναι για πιο μεγάλα παιδιά"

Σωστό μάθημα δε σημαίνει δυσνόητες διαλέξεις και διαχωρισμός μαθητών σε "αριστούχους", "μέτριους" ή "αδύναμους". Αντίθετα, μέσω αυτού θα καταστεί εφικτός ο εγκαιρος εντοπισμός των αδυναμιών ενός μαθητή σε εύπλαστη ηλικία και θα δοθεί το απαραίτητο χρονικό περιθώριο στον ίδιο και τους καθηγητές του να εργαστούν συστηματικά, ο κάθε καθηγητής ως ειδικός στο γνωστικό του αντικείμενο, ώστε μέσα σε μια πενταετία ο 16χρονος νέος να μην υστερεί σημαντικά σε σχέση με την υπόλοιπη τάξη και να πρέπει να τοποθετηθεί σε σχολείο "άλλου" τύπου.

β) Ομοίως, ίδιες διαπιστώσεις και για το Λύκειο. Πρέπει να προσαρμοστεί στη σύγχρονη εποχή: σε μερικά χρόνια δε θα νοείται άνθρωπος στον δυτικό κόσμο που να μην έχει προσδόκιμο ζωής 85-90 έτη.

Σε αυτή την κοινωνία, το Γενικό/Ενιαίο Λύκειο θα θεωρείται μια αναγκαιότητα όπως είναι το σημερινό Γενικό Γυμνάσιο.

Η τεχνική κατάρτιση και οι επαγγελματικές δεξιότητες στην κοινωνία του 21ου αιώνα θα απευθύνονται μόνο σε νεαρούς ενήλικες, δηλαδή κατόχους του Γενικού Απολυτηρίου άνω των 18 ετών.

Στο άμεσο μέλλον το "Τεχνικό Λύκειο" θα μας φαίνεται τόσο παράλογο ως ιδέα όσο είναι στη σημερινή κοινωνία να εκπαιδεύεται ως τεχνίτης ένα παιδί της Α' Γυμνασίου, κάτι που φυσικά ήταν μια πραγματικότητα μέχρι τα μέσα του 20ου αιώνα σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες.

Τώρα όμως είναι κάτι που απαγορεύεται ΔΙΑ ΝΟΜΟΥ, δηλαδή είναι υποχρεωτική η παρουσία στο σχολείο και απαγορεύετεαι η εργασία σε ανηλίκους κάτω των 15 ετών. Αυτό το όριο θα μετακινηθεί στα 18 έτη πολύ σύντομα, διότι σε μια κοινωνία όπου οι άνθρωποι θα πρέπει να εργάζονται μέχρι τα 70 τους η υποχρεωτική εκπαίδευση απαραίτητα θα καλύπτει τις δύο πρώτες δεκαετίες της ζώης μας.

Εξάλλου, είναι οξύμωρο στην Ελλάδα να στέλνουμε παιδιά στα ΕΠΑΛ, παλιότερα ΤΕΕ/ΤΕΛ, παρουσιάζοντας τα ως βιώσιμη εναλλακτική του Γενικού Λυκείου - οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στα ΕΠΑΛ εδώ και χρόνια τονίζουν διαρκώς την υποβάθμιση αυτών των λυκείων.

Είναι δυστυχώς η παραδοχή της μεγάλης αποτυχίας του συστήματος να εντοπίσει και να βοηθήσει τους πιο αδύναμους μαθητές τα προηγούμενα 9 χρόνια (+2 προσχολικά) της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.

Ήδη η πανεπιστημιακή εκπαίδευση θεωρείται ένα κεκτημένο για πολύ περισσότερους ανθρώπους από ποτέ άλλοτε στην ανθρώπινη ιστορία - αυτός είναι ο δρόμος προς το μέλλον, η σύγχρονη ακαδημαϊκή εξειδίκευση όχι η επιστροφή σε θεσμούς μαθητείας και τεχνικών επαγγελμάτων.

Μια μικρή πληθυσμιακά χώρα σαν την Ελλάδα, χωρίς σημαντικές υποδομές σε πρωτογενή και δευτερογενή τομέα, δεν μπορεί παρά να επενδύσει σε αυτό το μέλλον μέσω της εκπαίδευσης της νέας γενιάς. Είναι ιστορική αναγκαιότητα, να προετοιμάσουμε τους μαθητές για τη σύγχρονη κοινωνία της Ευρώπης και του ανεπτυγμένου κόσμου.

Τα υπόλοιπα σημεία, για τη βιωματική φύση της διδασκαλίας και την ενίσχυση του ρόλου του σχολείου, είναι σημαντικά και πρέπει να συζητηθούν αναλυτικά αφού πρώτα θεσμοθετηθεί ο αναγκαίος σκελετός:

*Υποχρεωτική Ενιαία 14χρονη Εκπαίδευση για όλους τους μαθητές*, με την κατάλληλη αναδιάρθρωση της Δομής (Επέκταση και Ενίσχυση Γυμνασίου) ώστε να μην παρουσιάζονται οι αστοχίες του εκπαιδευτικού συστήματος ως βιώσιμες επιλογές των μαθητών.

 
@ Αναβάθμιση
22 Οκτ 2018 23:35

Ενώ οι μαθητές που «επιλέγουν» τα ΓΕΛ έχουν ως πρότυπα τον Bernhard Riemann, την Marie Curie, τον Alexander Fleming, τον Albert Einstein, τον John Nash, … ;
Το πώς και το γιατί «επιλέγουν» οι μαθητές είτε ΓΕΛ είτε ΕΠΑΛ (στην Ελλάδα) είναι μια πονεμένη ιστορία που την γνωρίζουν πολύ καλά όσοι είναι «μέσα στο χορό». Όσοι είναι «έξω από το χορό» απλά φαντάζονται.
Το θέμα είναι να μην επιβεβαιώνεται η άποψη των ρεαλιστών, των απαισιόδοξων ή των κυνικών ότι η όποια «επιλογή» είναι αδιάφορη και ότι οι μαθητές απλά περνούν το Λύκειο «τράνζιτο» καθ’ οδόν προς την τριτοβάθμια εκπαίδευση, άλλου είδους μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση ή κατάρτιση ή έξοδο στην αγορά εργασίας!
Στις περισσότερες χώρες του ανεπτυγμένου, δυτικού κόσμου η βασική/υποχρεωτική εκπαίδευση τελειώνει γύρω στην ηλικία των 16. Στη συνέχεια υπάρχει μια βαθμίδα που προετοιμάζει για ανώτερες/ανώτατες σπουδές, άλλου είδους εκπαίδευση/κατάρτιση ή την αγορά εργασίας.
Και, ναι, παντού υπάρχει ο διαχωρισμός γενικής/τεχνικής ή επαγγελματικής εκπαίδευσης. Στη Γερμανία, μάλιστα, η αναλογία γενικών/τεχνικών σχολείων είναι 30/70. Δυστυχώς, δεν μπορούν να ανταποκριθούν όλοι οι μαθητές σε ένα απαιτητικό, ακαδημαϊκό γενικό λύκειο. Αυτό είναι γνωστό σε όσους «παροικούν την Ιερουσαλήμ». Ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας.
Όπως επίσης είναι γνωστό ότι πολλοί μαθητές του ΓΕΛ περνούν τις τάξεις και αποφοιτούν με πολύ «σπρώξιμο». Εξάλλου, όπως μου αρέσει να λέω χαριτολογώντας, για να «μείνει» κάποιος στο ΓΕΛ πρέπει να το προσπαθήσει πάρα πολύ και να κάνει αίτηση με χαρτόσημο!
Δεν φταίνε τα τεχνικά/επαγγελματικά σχολεία, ούτε οι εκπαιδευτικοί τους, αν είναι «υποβαθμισμένα». Φταίει η διαχρονική αδιαφορία της πολιτείας, η διαστρεβλωμένη νοοτροπία της κοινωνίας, η παντελής έλλειψη εκπαιδευτικής πολιτικής και φιλοσοφίας, η υποτυπώδης αν όχι ανύπαρκτη συμβουλευτική και επαγγελματικός προσανατολισμός και η γενικότερη έλλειψη οράματος και σχεδιασμού για την κοινωνική και οικονομική ανασυγκρότηση της χώρας!
Εν κατακλείδι, δεν μπορούμε να «παράγουμε» ως χώρα κάθε χρόνο δεκάδες ή εκατοντάδες χιλιάδες πτυχιούχους, επιστήμονες, θεωρητικούς, απασχολήσιμους σε υπηρεσίες ή γενικότερα στον τριτογενή τομέα, σε σημείο που να παραμένουν άνεργοι, να δουλεύουν σε τομείς άσχετους με τις σπουδές τους ή να φεύγουν στο εξωτερικό!
Το γεγονός ότι ως χώρα υστερούμε στον πρωτογενή και δευτερογενή τομέα, δεν σημαίνει ότι πρέπει να αδιαφορούμε για αυτούς και να «βγάζουμε» μόνο «επιστήμονες». Αντίθετα, χρειάζεται μια ριζική, συστηματική, μεσοπρόθεσμη προσπάθεια αναβίωσης των τομέων αυτών και φυσικά την εκπαίδευση/κατάρτιση του αντίστοιχου εργατικού δυναμικού, με σύγχρονες, επιστημονικές και τεχνολογικές προσεγγίσεις, έτσι ώστε να μπορέσουμε κάποια στιγμή να ορθοποδήσουμε ως χώρα και να μην χρειαζόμαστε μνημόνια!
Υ.Γ. Δεν χρειάζεται να σχολιάζει εδώ κανείς με διαφορετικά ψευδώνυμα γράφοντας τα ίδια πράγματα για να δείχνει ότι οι απόψεις του υιοθετούνται ή έχουν «ρεύμα»!

Σελίδες

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean