Έως το τέλος του χρόνου θα έχει ψηφιστεί το Σχέδιο Νόμου για το νέο σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ και τις αλλαγές στο Λύκειο.
Αυτό ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου, σε συνέντευξη στον Ελεύθερο Τύπο.
Παράλληλα ο κ. υπουργός δήλωσε ότι:
- Θα προχωρήσει στον έλεγχο και αναμόρφωση όλων των σχολικών βιβλίων από την Α Δημοτικού έως τη Γ Λυκείου, πολλά εκ των οποίων, όπως είπε , μετρούν ήδη μια δεκαετία ζωής.
- Ειδικά για τη Γ Λυκείου οι αλλαγές θα εναρμονιστούν μετά την ψήφιση του νόμου για το Λύκειο και το νέο εξεταστικό.
Να ξεκαθαρίσουμε κάτι διαδικαστικό για να μην μπερδευτούν άλλοι αναγνώστες: το σχόλιο Αφήστε.. (23 Οκτ 2018 15:53) ΔΕΝ απευθυνόταν στον κ. Ian αλλά σε ένα σχόλιο προς αυτόν @ Ιan (22 Οκτ 2018 16:05)
Προφανώς δεν είναι δικό μου. Εάν μπερδεύεστε να παρακολουθήσετε τη συζήτηση μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την ημερομηνία και την ώρα για να είναι ξεκάθαρο σε ποιον κατευθύνονται.
______________________________
Κύριε Ian, δύο παρατηρήσεις:
1) <Ο διαχωρισμός γενικής και τεχνικής/επαγγελματικής εκπαίδευσης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση υπήρχε πάντα και λειτουργούσε, με τις όποιες αδυναμίες του>
Δεν λειτουργούσε στην Ελλάδα, όμως. Μόνο αδυναμίες παρουσίαζε. Σας παραπέμπω σε γραπτές απόψεις εκπαιδευτικών εδώ και 30 σχεδόν χρόνια, από την εποχή των Πολυκλαδικών που αναφέρετε - τα οποία αλλιώς ξεκίνησαν και αλλιώς κατέληξαν.
Μετά το ΑΠΟΤΥΧΗΜΕΝΟ πείραμα των ΤΕΕ -το οποίο κάποιοι σίγουρα τότε υποστήριζαν με το ίδιο πάθος- έδειξε τη λάθος κατεύθυνση στην οποία κινούμασταν επί χρονια.
Δε χρειάζεται να περιπλέκουμε τόσο τα πράγματα: αντί να προσπαθούμε να φτιάξουμε ένα "τεχνικό" λύκειο "περίπου σαν" το γενικό, αλλάζοντας αναλογίες μαθημάτων σαν αλχημιστές, ας αναμορφώσουμε το Γενικό Γυμνάσιο και το Λύκειο, με συγκροτημένο και ενιαίο τρόπο.
Να σας θυμίσω ότι εδώ και πολλά χρόνια έχει προταθεί ως ΑΝΑΓΚΑΙΑ η επέκταση της Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης σε 10 χρόνια, τουλάχιστον στην Α' Λυκείου.
Η δική μου βελτιωτική πρόταση είναι: Δημιουργία Ενιαίου Γυμνασίου έξι ετών και διετές Ενιαίο Λύκειο, προκειμένου να μην αρκεστούμε πάλι σε ημίμετρα.
2) <Η παροχή γενικής παιδείας (Γ.Π.) στην τεχνική/επαγγελματική εκπαίδευση υπήρχε πάντα σε σημαντικό βαθμό, φθίνουσα βέβαια όσο μεγαλύτερη ήταν η τάξη, με μοναδική εξαίρεση την εποχή των ΤΕΕ (1998-2006) για τους λόγους που ανέφερα. Άρα δεν ωφελεί να συγκρίνουμε τα ΕΠΑΛ με τα ΤΕΕ μόνο, τα οποία αποτελούσαν μια «ιδιαίτερη» περίπτωση, αλλά και με τα ΤΕΛ που υπήρχαν όλα τα προηγούμενα χρόνια>
Πάλι όμως αυτό δεν συμβαίνει και κάτι ακόμα: στη σημερινή εποχή, που δεν είναι 1985, ΔΕΝ ΑΡΚΟΥΝ οι φθίνουσες ώρες Γενικής Παιδείας.
Γι'αυτό έκανα προηγουμένως την αναφορά στη δημογραφική αλλαγή και τη μετάβαση σε μια κοινωνία όπου οι μεσήλικες αποτελούν την πλειονότητα και το προσδόκιμο ζωής αυξάνεται άνω των 80 ετών.
Σας κάλεσα να κάνετε την αντιπαραβολή με τα μέσα του 20ου αιώνα, που οι τότε άνθρωποι θεωρούσαν αποδεκτή τη μη ολοκλήρωση του Γυμνασίου από τα παιδιά, κάτι που φυσικά σήμερα σε εμάς φαντάζει εξωφρενικό.
Το Λύκειο στον 21ο αιώνα θΑ γίνει σαν το Γυμνάσιο, νομοτελειακά: Υποχρεωτικό και Ενιαίο, γιατί αυτό υπαγορεύεται από τη ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΗ εξέλιξη. Ένας άνθρωπος πλέον θα πρέπει υποχρεωτικά να παρακολουθεί ΜΟΝΟ ΓΕΝΙΚΗ εκπαίδευση στις δύο πρώτες δεκαετίες της ζωής του αν θέλουμε να παραμείνει ενεργός μέχρι την έβδομη, ως πολίτης και ως εργαζόμενος.
Ικανότητες και κουλτούρα σκέψης που κατακτώνται εκείνα τα χρόνια δεν αναπληρώνονται με μαθήματα ειδικότητας και θεσμούς μαθητείας ή "δια βίου μάθηση".
Δε θα γίνουν ποτέ όλοι οι μαθητές των Λυκείων αριστούχοι στα γενικά μαθήματα, δεν είναι αυτός ο στόχος. Στόχος του Γενικού Λυκείου και Γυμνασίου είναι "να μην αφεθεί κανένα παιδί να υστερεί σημαντικά" (no child left behind) στην υπόλοιπη ζωή του επειδή στην κρίσιμη ηλικία του Δημοτικού και του Γυμνασίου δεν εντοπίστηκαν εγκαίρως οι δυσκολίες που αντιμετώπιζε και στο Λύκειο ωθήθηκε βιαστικά στην τεχνική εξειδίκευση.
Στον 21ο αιώνα ένας νέος άνθρωπος που δε θα έχει ολοκληρώσει τουλάχιστον τη Γενική Υποχρεωτική Εκπαίδευση (Προσχολική Αγωγή + Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο) θα υστερεί σημαντικά σε σχέση με τους υπόλοιπους.
Το στοίχημα είναι να μην συρθούμε παλι ως χώρα πίσω από τις διεθνείς εξελίξεις και να προνοήσουμε να διορθώσουμε τις αδυναμίες του εκπαιδευτικού μας συστήματος, ώστε τα σημερινά παιδιά να έχουν ίσες ευκαιρίες.
Η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να επενδύσει στη γενική παιδεία, βελτιώνοντας τη Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση της.