Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Κατάργηση των γραπτών εξετάσεων στην «Αντιγόνη» και τον «Επιτάφιο» – Αρχαία Β΄ Λυκείου

Δημοσίευση: 29/10/2018
Alt Text: 
Σχολείο
Σχολείο
Title Text: 
Σχολείο
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Άννα Α. Αθανασάκη
Φιλόλογος

Κάτι προσπαθείτε να μας πείτε…

Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένας φιλόλογος σε μια σχολική τάξη. Οι κρόταφοί του είχαν ασπρίσει, μα χρόνια τώρα δεν έβλεπε διαδόχους του στη Δημόσια Εκπαίδευση. Έβαζε πάντως τα δυνατά του να πείθει τους μαθητές του ότι δεν ήταν «ξένη» η γλώσσα που μιλούσαν οι πρόγονοί τους. Τούς εξηγούσε ετυμολογικά το αφού, την εφημερίδα, τον άνθρωπο. Τούς έλεγε πως το λάθος και η αλήθεια με την κοινή τους ρίζα είναι πολύ κοντά, γι’ αυτό και θα ’πρεπε να προσέχουν. Κι όταν κάθε Σεπτέμβρη πολλά παιδιά τού ανακοίνωναν πως «πάνε σε άλλη κατεύθυνση», τούς τόνιζε ο φιλόλογος πως όλοι οι μαθητές κι όχι μόνο οι «θεωρητικοί» είχαν λόγους να γνωρίσουν από κοντά το πολιτισμικό σπίτι των προγόνων τους. Κι έτσι που όλοι οι μαθητές του μάθαιναν τελικά για την Αντιγόνη που «θέλει και μπορεί» να σταθεί ηρωίδα, άρχιζαν και οι ίδιοι να νομίζουν «αχρείον τον μη μετέχοντα» στα κοινά. Ήρθε φορά που στις γραπτές εξετάσεις των Αρχαίων της Β’ τάξης –όπου άλλωστε δεν ζητούνται πλέον γραμματική και συντακτικό– ο φιλόλογος καμάρωσε πολλά εικοσάρια πρόθυμων, τελικά, μαθητών του που εμπνεύστηκαν από τα ιδανικά της Δημοκρατίας κι ενέπνευσαν και τον ίδιο το δάσκαλο…

Σήμερα αυτός ο φιλόλογος του παραμυθιού βλέπει τα αγκωνάρια του σπιτιού των προγόνων μας να τρίζουν, καθώς αξίες που το κοσμούσαν, ξεθεμελιώνονται. Κι είναι πια μόνος ο δάσκαλος σε τάξεις που –μη εξεταζόμενες στα Αρχαία Γενικής Παιδείας της Β’ Λυκείου– εύλογα δεν μοιράζεται τη συν-κίνηση με τους μαθητές του. Γνωρίζουμε οι εκπαιδευτικοί πως μαθήματα που δεν εξετάζονται γραπτώς, αντιμετωπίζονται με αδιαφορία από τους μαθητές που μοιραία καταδικάζονται στην απαιδευσία.

Πέρασμα προς την ημιμάθεια και την τεχνοκρατία γίνεται πλέον το Λύκειο –καλός αγωγός του λειτουργικού και του χρήσιμου για τους μελλοντικούς αδαείς τελικά, νεοέλληνες που κρίθηκε περιττή η ανθρωπιστική τους εκπαίδευση.

Όσο για το φιλόλογο του παραμυθιού, θα αποδειχθεί σε μελλοντικούς καιρούς πως κάποτε έλεγε την αλήθεια.

Σχόλια (6)

 
Χρήστος Κόλλιας
29 Οκτ 2018 23:43

όσο και αν καταλαβαίνω την αγωνία του φιλολόγου, θα πρέπει να παραδεχτούμε ότι, όταν έχεις μπροστά σου αυτά τα κείμενα του Σοφοκλή και του Θουκυδίδη και θες τον μπαμπούλα των εξετάσεων για να σε προσέξουν τα παιδιά, τότε είναι καλύτερο να κάνεις κάτι άλλο... Είναι λίγο σκληρό αυτό αλλά έπρεπε να ήταν απαίτησή μας να φύγουν οι εξετάσεις από την Αντιγόνη! Επιτέλους να ακούσουν οι μαθητές τα λόγια της, να νιώσουν κάτι από τη δραματική σύγκρουση και όχι να ψάχνουν τρόπο να εξασφαλίσουν το "είκοσι".

 
Φ. Κώστας
30 Οκτ 2018 07:04

Ειναι τεραστια ντροπη να υπαρχουν τετοιες αποψεις. Δηλαδη παραδεχομαστε οτι το μαθημα ηταν σημαντικο επειδη εξεταζοταν το καλοκαιρι;

Εμ τοτε καλυτερα να καταργηθει τελειως,

 
ενας γονεας
30 Οκτ 2018 11:48

Συμφωνώ με τους παραπάνω κυρίους και να προσθέσω, σαν γονιός, ότι προτιμώ να βρεθεί ένας τρόπος να κινήσουν το ενδιαφέρον των παιδιών, ώστε τέτοια έργα οι μαθητές να τα διαβάζουν ευχάριστα, όπως όταν δανείζονται ένα λογοτεχνικό βιβλίο από μια βιβλιοθήκη και όχι να πληρώνουμε φροντιστήρια για να γράψουν ένα καλό βαθμό στις εξετάσεις.

 
FOTINI
30 Οκτ 2018 12:26

Προφανώς κάποιοι ούτε παιδιά έχουν ούτε επαφή με το τι γίνεται στα σχολεία.

Αν νομίζετε πως είναι εύκολο να πείσεις παιδί Γυμνασίου ή Λυκείου να διαβάσει και να μάθει κάτι χωρίς το επιχείρημα πως θα εξεταστεί σε αυτό στο τέλος της χρονιάς είστε άσχετοι.

 
Μαθήτρια
31 Οκτ 2018 17:24

Σαν μαθητρια γνωριζω απο πρωτο χερι την αντιμετωπιση των παιδιων για τα μαθηματα. Ειμαι μαθητρια της θετικης κατευθυνσης και να σας πω την αληθεια οταν το πρωτοακουσα χαρηκα πολυ, αφου σκεφτηκα <<γλιτωσα απ αυτον τον μπελα>> ομως πραγματικα ειναι λυπηρο! Δυστυχως τα παιδια "χαρη" στην κοινωνια και "χαρη" σε γονεις και "χαρη" σε καθηγητες τα μαθηματα που παιρνουμε στα σοβαρα και προσεχουμε ειναι μονο εκεινα που εξεταζονται τον ιουνιο. Επισης ειμαι απο εκεινους τους τυχερους που εχουμε πεσει πανω στις αλλαγες του σχολειου. Βλεπω και εχω συζητησει με καθηγητες για τις χρονιες που ερχονται στο λυκειο μας, τα παιδια αυτα επειδη πλεον δινουν μονο 4 μαθηματα δεν γνωριζουν απολυτως τιποτα για τα μη εξεταζομενα, κι αυτο φυσικα κανει δυσκολοτερη την δουλεια των καθηγητων. Τα παιδια πρεπει: 1. να εχουν καθηγητες που να τους εμπνεουν να σχοληθουν με το μαθημα τους,
2. γονεις οι οποιοι να μην υποβαθμιζουν την πολιτικη παιδεια παραδειγματως χαρη (ειναι ενα αναγκαιο μαθημα για να μας διαμορφωσει σαν πολιτες οι οποιοι σε λιγα χρονια θα ΨΗΦΙΖΟΥΝ) διοτι αργοτερα στη θεση του θα βρεθουν τα αρχαια ,
3. ενα υπουργειο παιδειας που οντως να προσφερει δωρεαν γνωση, γιατι αν χρειαζομαστε το φροντηστηριο για να αναπληρωσουμε τις αποριες μας τοτε το σχολειο ειναι αχρηστο.
Λυπαμαι αν σας γκρεμιζω τα ονειρα αλλα αν δεν γραφουμε αρχαια στο τελος σχεδον κανενα παιδι δεν προκειται να ασχοληθει με τον Ευριπιδη,τον Πλατωνα και ολους τους καταπληκτικους ανθρωπους, οι οποιοι ειναι τα θεμελια του πολιτισμου μας, και ειναι ιεροσυλια να συσχετιζουμε τους εαυτους μας με αυτα τα λαμπρα μυαλα ετσι οπως εχουμε καταντησει την Ελλαδα ΤΟΥΣ! Ετσι λοιπον, το μαθημα αυτο δεν ειναι σημαντικο επειδη το γραφουμε στο τελος, ειναι σημαντικο γιατι μας διαμορφωνει σαν παιδια που ειμαστε και μας προετοιμαζει να γινουμε ενηλικες!

 
Η θαυμάσια γλώσσα
06 Νοε 2018 00:49

Δυστυχώς δε διδάσκεται όπως θα έπρεπε.

Ειδικά στην Ελλάδα είχαμε την ατυχία να μην αφήσουμε τη γλώσσα μας να εξελιχθεί φυσιολογικά, δημιουργώντας μια τεχνητή (καθαρεύουσα) που δεν είχε παρά μόνο επιφανειακή σχέση με την αρχαία Ελληνική.

Τα Νέα Ελληνικά μόλις τους τελευταίους δύο αιώνες ξεκίνησαν το ταξίδι τους, έχοντας θεμελιωμένη γραμματική και επίσημη αναγνώριση στην πατρίδα τους.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean