Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Τεχνολογική Εκπαίδευση: πως θα πούμε το παιδί;

Δημοσίευση: 01/11/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Κώστας Μπαταργιάς
Αναπληρωτής Καθηγητής
Εφαρμοσμένης Γενετικής & Γενετικής Βελτίωσης Ιχθύων
Τμήμα Τεχνολογίας Αλιείας-Υδατοκαλλιεργειών
Τ.Ε.Ι. Δυτικής Ελλάδας

Διευκρινίζω ότι τα παρακάτω αποτελούν προσωπικές απόψεις και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν ούτε το Ίδρυμα στο οποίο υπηρετώ ούτε μιλώ εξ’ ονόματος των συναδέλφων μου.

Ξαναμπαίνουμε στο γαϊτανάκι των εκλογών και ξαναρχίζουμε και πάλι συζητήσεις περί όλων των επερχόμενων αλλαγών συμπεριλαμβανομένης και της πολύπαθης Παιδείας. Αρχίζουμε, λοιπόν, να ξανακούμε, για τα Τεχνολογικά Ιδρύματα, ότι «θα μείνουν Τ.Ε.Ι.» ή ότι «θα γίνουν Πανεπιστήμια» ή «θα γίνουν Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών» ή «Εφαρμοσμένα Πανεπιστήμια» ή ό,τι άλλο θέλει ο καθένας. 18 χρόνια ζω αυτή τη ιστορία…

Στο άρθρο μου με τίτλο: «Η δική σας Ανωτατοποίηση στα χαρτιά, μας έχει προάγει ήδη» (esos.gr, onairnews.gr) περιγράφω το γολγοθά της αναβάθμισης των Τ.Ε.Ι. και συνάμα των καθηγητών τους, από Ανώτερα σε Ανώτατα Ιδρύματα Τ.Ε.Ι. Για να είμαι ακριβής, όχι της «αναβάθμισης» αλλά αποκατάστασης της διαβάθμισής τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (σύμφωνα με αυτά που έλεγαν οι νόμοι).

Επίσης, αναρωτιέμαι για την αναγκαιότητα ύπαρξης ή όχι Τεχνολογικής εκπαίδευσης.

Ποιο είναι το πρόβλημα που πυροδοτεί μια τέτοια συζήτηση; Το πρόβλημα είναι: (α) η κατάταξη και καταξίωσή τους στην ανώτατη βαθμίδα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (τόσο για τους αποφοίτους όσο και τους καθηγητές Τ.Ε.Ι.) και (β) η αποδοχή των τεχνολογικών επαγγελμάτων από την κοινωνία ως αναγκαιότητα του εκπαιδευτικού και εργασιακού ιστού και του αναπτυξιακού μοντέλου που ακολουθεί η χώρα.

Κατάταξή τους στην ανώτατη βαθμίδα εκπαίδευσης ή όχι.

Χρειαζόταν η αναβάθμιση; Και αν ναι, πως έπρεπε να γίνει; Με ποιους όρους έπρεπε να γίνει; Σε τι επίπεδο κατάταξης πτυχίου; Δεν έχει νόημα να συζητάμε τι έπρεπε να γίνει γιατί έγινε. Σημασία έχει να δούμε τι πρέπει να γίνει από εδώ και πέρα και βάση αυτού να συμμαζέψουμε ό,τι συμμαζεύεται από το παρελθόν…

Οι αρμόδιοι διατείνονται ότι κατανοούν τη διαφορά μεταξύ τεχνικής (Β΄βάθμιας) και τεχνολογικής (Γ΄βάθμιας) εκπαίδευσης. Νομίζω ότι το μόνο ξεκάθαρο στο μυαλό τους είναι η πιθανή (αλλά αβέβαιη) θέληση να τα τοποθετήσουν σε διαφορετικές βαθμίδες εκπαίδευσης. Εγώ πάντως μπερδεύομαι…

Κατ’ εμέ, η ουσιαστική διαφορά τους περιγράφεται στο νόμο (4009/2011, άρθρο 1 παρ 1):

«1. Τα Α.Ε.Ι. έχουν ως αποστολή: α) να παράγουν και να μεταδίδουν τη γνώση με την έρευνα και τη διδασκαλία, να προετοιμάζουν τους φοιτητές για την εφαρμογή της στο επαγγελματικό πεδίο και να καλλιεργούν τις τέχνες και τον πολιτισμό,…». Αυτή είναι μια από τις κύριες διαφορές τους από τη Β΄βάθμια εκπαίδευση.

Άρα, λοιπόν, αν ένα Τμήμα δεν παράγει, δεν μπορεί και να μεταδώσει την παραγόμενη γνώση. Αν δεν παράγει, οι φοιτητές δεν έχουν την άμεση επαφή με την έρευνα και την παραγωγή της γνώσης που αποτελεί σημείο-κλειδί στις αξιολογήσεις των Ανώτατων Ιδρυμάτων και Τμημάτων. Αν δεν παράγει, οι φοιτητές δεν αποκτούν την τριβή με τις διαδικασίες της επιστημονικής σκέψης και εφαρμογής της στην πράξη.

Αν την παράγουν άλλοι και πρέπει απλά να μεταδοθεί τότε αυτό το κάνουν οι καταξιωμένοι επιστήμονες-καθηγητές-δάσκαλοι της Β΄βάθμιας. Αν την παράγουν άλλοι και πρέπει απλά να μεταδοθεί τότε πρέπει να υπάρχει συνεχής επιμόρφωση των διδασκόντων στα Α.Ε.Ι. (και συγκεκριμένα Τ.Ε.Ι. γιατί οι των Πανεπιστημίων θα την παράγουν). Σας εγγυώμαι ότι δεν θα καθίσει κανείς να παρακολουθήσει τη διεθνή βιβλιογραφία αν δεν τη χρειάζεται για τη δική του δουλειά, τη δική του έρευνα. Συνεπώς παύει να είναι ενήμερος των εξελίξεων και διδάσκει παλαιολιθικά πράγματα. Διαφορετικά, δεν επιτελείται το έργο της τριτοβάθμιας που είναι η «προετοιμασία των φοιτητών για την εφαρμογή της (σ.σ. της γνώσης) στο επαγγελματικό πεδίο».

Κυρίως, όμως, αν είναι να την παράγουν άλλοι δεν απαιτείται να διδάσκεται από διδάκτορες. Συνεπώς, δεν πρέπει να στελεχωθεί με τα πρότυπα της ανώτατης εκπαίδευσης (διδακτορικά, δημοσιεύσεις).

Είναι ανήθικο να εγκλωβίζεις τέτοιο υψηλό δυναμικό σε πολιτικάντικα  ψηφοθηρικά παιχνίδια, λέγοντας του ότι θα είναι στην ανώτατη εκπαίδευση αλλά δεν θα το αφήνεις να ενεργεί ανάλογα. Το τελευταίο είναι ο λόγος που όλοι θέλουν οι καθηγητές Τ.Ε.Ι. να αλλάξουν τα πράγματα και όχι το να γίνουν πανεπιστημιακοί (δυστυχώς ακούγεται και από δικούς συναδέλφους Τ.Ε.Ι.)…

Συνοψίζοντας το θέμα της κατάταξης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, λοιπόν, όπως και να ονομάζονται (Τ.Ε.Ι., Πανεπιστήμια, Παν. Εφαρμοσμένων Επιστημών ή «Μαρία Πενταγιώτισσα») και ό,τι και να λέμε ότι κάνουν (τεχνική ή τεχνολογική εκπαίδευση) το επίπεδό τους θα καθορίζεται: από το αν παράγουν γνώση, τι γνώση παράγουν, τι είναι σε θέση να μεταφέρουν στους φοιτητές τους και πως τους προετοιμάζουν για τη μελλοντική ζωή τους.

Αποδοχή των τεχνολογικών επαγγελμάτων από την κοινωνία:

Υπάρχει αποδοχή; Ναι, αρκεί να μην τα κάνουν τα δικά μας παιδιά γιατί τα δικά μας πρέπει να πάνε Πανεπιστήμιο = ΟΧΙ.  Όπως έγραψα στο προηγούμενο άρθρο, η Ελληνική κοινωνία είναι δομημένη στο τρίπτυχο: Πανεπιστήμιο-κοινωνική καταξίωση-Δημόσιο.

Στο Ν 4009/2011 αναφέρεται (Άρθρο 4, παρ 2):

«α) Τα Πανεπιστήμια δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στην υψηλή και ολοκληρωμένη εκπαίδευση, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της επιστήμης, της τεχνολογίας και των τεχνών, καθώς και της διεθνούς επιστημονικής πρακτικής σε συνδυασμό με τα αντίστοιχα επαγγελματικά πεδία.

β) Τα Τ.Ε.Ι. δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στην εκπαίδευση υψηλής ποιότητας, στις εφαρμογές των επιστημών, της τεχνολογίας και των τεχνών, στα αντίστοιχα επαγγελματικά πεδία. Στο πλαίσιο αυτό συνδυάζουν την ανάπτυξη του κατάλληλου θεωρητικού υποβάθρου σπουδών με υψηλού επιπέδου εργαστηριακή και πρακτική άσκηση.»

Στα παραπάνω κείμενα γράφεται μια διαχρονική παθογένεια της Ελληνικής πολιτείας: «σε συνδυασμό με τα αντίστοιχα επαγγελματικά πεδία»! Σε ποιο συνδυασμό αναφερόμαστε; Πότε έγινε μελέτη σκοπιμότητας για να προσδιοριστούν τα απαιτούμενα τμήματα της ανώτατης (πανεπιστημιακής ή τεχνολογικής) εκπαίδευσης σε σχέση με τα υπάρχοντα επαγγελματικά πεδία της αγοράς που απαιτούν εκπαιδευμένους επιστήμονες; Για να γίνω ξεκάθαρος, στη χώρα που παρήγαγε πολιτισμό και βασικές αξίες όπως δημοκρατία, ισονομία, τιμή, αξιοπρέπεια, αγάπη για τον άνθρωπο, σεβασμό και αγάπη στην πατρίδα,  (δες όλους τους κλασσικούς αρχαίους συγγραφείς) οφείλουμε να διατηρήσουμε και να διδάξουμε τις ανθρωπιστικές επιστήμες. Τόσο αυτές, όμως, όσο και τις εφαρμοσμένες θετικές με μέτρο…

Πόσους επιστήμονες απαιτεί κάθε «αντίστοιχο επαγγελματικό πεδίο» και τι θα κάνει; Το 2018 βάλαμε στα πανεπιστήμια 3060 φιλόλογους και άλλους τόσους υποψήφιους καθηγητές δευτεροβάθμιας άλλων ειδικοτήτων, 945 γιατρούς, 1283 δικηγόρους και 4040 λογιστικο-οικονομικούς σε μια χώρα με καραμπινάτο δημογραφικό πρόβλημα υπογεννητικότητας!!! Ποιους θα εκπαιδεύουν αυτοί; Αφού δημιουργήσουμε τμήματα, δημιουργούμε στρατιές ανέργων και αναρωτιόμαστε γιατί απαξιώνονται τα πτυχία…

Τι, όμως, αντιπροσωπεύει πραγματικά ο παραπάνω διαχωρισμός; Έχει πραγματικό νόημα ο διαχωρισμός Πανεπιστημιακής και Τεχνολογικής εκπαίδευσης; Ποια είναι τα όρια μεταξύ βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας; Ποια είναι τα διακριτά όρια Πανεπιστημιακής και Τεχνολογικής εκπαίδευσης; Τι έχει δείξει η αγορά; Γιατί όλα τα χρηματοδοτικά ερευνητικά προγράμματα Ευρώπης και Αμερικής απαιτούν (ακόμη και πολύ πριν το 2001) την εφαρμογή των ευρημάτων της ερευνητικής διαδικασίας; Ποιος πρέπει να εφαρμόζει αυτά τα ευρήματα; Πως πρέπει να εφαρμόζονται; Από τα Πανεπιστήμια ή τα Τεχνολογικά Ιδρύματα που είναι εφαρμοσμένα; Και αν πρέπει να εφαρμόζονται από τα εφαρμοσμένα (δηλ τα Τεχνολογικά) γιατί εφαρμόζονται και από τα Πανεπιστήμια; Ποια η θέση των Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι. στην ύπαρξη, ανακάλυψη και εξέλιξη της πληθώρας των τεχνολογικών εφαρμογών της σημερινής μας ζωής; Πως πρέπει να στελεχωθεί κάθε τομέας της ανώτατης εκπαίδευσης ώστε να ανταποκρίνεται στον ουσιαστικό του ρόλο; Βλέπετε ότι μπορεί να φτάσει πολύ μακριά αυτή η συζήτηση.

Αναζητώντας, στα γρήγορα, μια απάντηση στο διαδίκτυο συνειδητοποίησα ότι τα ίδια ακριβώς ερωτήματα και ανησυχίες πλανώνται από την Ιρλανδία  έως τη Νέα Ζηλανδία  και πολλές άλλες περιοχές του κόσμου . Και αυτά αφορούν στη δομή, στο επίπεδο σπουδών, στην αναγκαιότητα ύπαρξης, στο διαχωρισμό ρόλων και αρμοδιοτήτων, στα εργασιακά και επαγγελματικά δικαιώματα.

Όλα συμφωνούν στο ότι δεν είμαστε οι μόνοι στον κόσμο που ασχολούμαστε με αυτά τα προβλήματα και στο ότι τα όρια είναι σαφώς ασαφή… Επίσης, σε πολλές περιπτώσεις τα Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών (λες και τα άλλα είναι των ανεφάρμοστων επιστημών…) δεν ασχολούνται με την έρευνα που για εμένα αποτελεί τεράστιο μειονέκτημα.

Χρειάζονται; Η ταπεινή μου άποψη είναι ότι ΝΑΙ χρειάζονται. Γιατί; Γιατί είναι ένας ακόμη σημαντικός συνδετικός κρίκος στη ροή της γνώσης προς την αγορά εργασίας και την ανάπτυξη της χώρας. Γιατί σίγουρα είναι ένας κρίκος ο οποίος είναι κατά κύριο λόγο παραγωγικός και όχι μόνο παροχής υπηρεσιών. Χρησιμεύει κατά κύριο λόγο στην πρωτογενή και δευτερογενή παραγωγή.

Πως, όμως, πρέπει να οργανωθούν; Μόνο με τις παραπάνω αρχές και βάσεις. Ώστε ο απόφοιτος να έχει λάβει την απαραίτητη νέα παραγόμενη γνώση από τους ανθρώπους που την παράγουν, να έχει τριφτεί με την εφαρμογή της έρευνας στην πραγματική επαγγελματική ζωή, να έχει αποκτήσει εργαστηριακές και πρακτικές τεχνολογικές δεξιότητες και να έχει αντίκρισμα το πτυχίο του αποφοίτου στην αγορά εργασίας. Δεδομένου ότι τα Πανεπιστήμια δίνουν έμφαση κατά κύριο λόγο στην ευρύτερη και λιγότερο εργαστηριακή εκπαίδευση, τα παραπάνω θα μπορούσαν να αποτελέσουν την ειδοποιό διαφορά μεταξύ Πανεπιστημιακής και Τεχνολογικής εκπαίδευσης. Πολύ φοβάμαι ότι τα όρια ποτέ δεν θα διευκρινιστούν. Εξάλλου, Έλληνες στην Ελλάδα είμαστε… Δεν συνεννοούμαστε.

Κάνοντας τα παραπάνω θα ξεδιαλύνει τόσο το θολό τοπίο της κατάταξης των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλά κυρίως θα αποκτήσουν και την πρέπουσα αποδοχή τα τεχνολογικά επαγγέλματα (ΟΧΙ ιδρύματα) στην ελληνική κοινωνία. Σημαντικό δεν είναι τα Ιδρύματα. Το σημαντικό είναι τα παιδιά.

Σχόλια (21)

 
Υποθέσεις και συμπεράσματα
01 Νοε 2018 11:56

α) Δεδομένου ότι τα Πανεπιστήμια δίνουν έμφαση κατά κύριο λόγο στην ευρύτερη και λιγότερο εργαστηριακή εκπαίδευση.

Οι Πολυτεχνικές, οι Γεωπονικές και οι Ιατρικές Σχολές, παραδοσιακά Πανεπιστημιακές Σχολές πάντοτε έδιναν έμφαση στην εργαστηριακή / κλινική εκπαίδευση. Δεν εφευρέθηκαν οι όροι 'Εργαστήριο' και 'Πρακτική Άσκηση' από τα Τεχνολογικά Ιδρύματα που ιδρύθηκαν το 1983, υπήρχαν ανέκαθεν στην πανεπιστημιακή παράδοση.

Όλα τα πανεπιστήμια έχουν αναβαθμιστεί, όχι μόνο στο θεωρητικό αλλά και στο εργαστηριακό σκέλος των σπουδών που προσφέρουν. Έχουν αυξηθεί οι απαιτήσεις και στα περισσότερα μαθήματα δεν αρκεί μια απλή εξέταση πάνω στη διδασκόμενη θεωρία, περιλαμβάνονται υποχρεωτικές ασκήσεις και εξαμηνιαίες εργασίες.

Υπάρχουν τμήματα στο ΟΠΑ που η Πρακτική Άσκηση έχει γίνει υποχρεωτική για την απόκτηση πτυχίου (πχ. τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας), και αυτό θα επεκταθεί και σε αλλες σχολές.

β) Αφού δημιουργήσουμε τμήματα, δημιουργούμε στρατιές ανέργων και αναρωτιόμαστε γιατί απαξιώνονται τα πτυχία.

...Τμήματα ΤΕΙ, όπως και τμήματα Πανεπιστημίων.

Πουθενά όμως δεν τεκμηριώνεται με αντικειμενικά στοιχεία ότι οι απόφοιτοι ΤΕΙ έχουν καλύτερη επαγγελματική αποκατάσταση από τους αντίστοιχους αποφοίτους πανεπιστημίων, είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό.

Οι νόμοι διατυπώνονται με πολλούς τρόπους. Αυτό δε σημαίνει ότι όλοι αντιστοιχούν στην πραγματικότητα, την ελληνική και τη διεθνή.

Όπως είναι αδιανόητο να ξεχωρίσουμε ως μη-πανεπιστημιακά προγράμματα σπουδών Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Εφαρμοσμένης Φυσικής, έτσι είναι παράλογο να ξεχωρίσουμε τεχνολογικά και μη γνωστικά αντικείμενα, αποκλείοντας τα πρώτα από τον πανεπιστημιακό χώρο.

Η βάση της ακαδημαϊκής εκπαίδευσης δεν μπορεί να μεταβληθεί και τα πανεπιστήμια, ως εκπαιδευτικά ιδρύματα, την καλύπτουν πλήρως σε όλες τις εκφάνσεις της, χωρίς διακρίσεις ανάμεσα σε θεωρία και εφαρμογή.

 
Ανταπαντήσεις
01 Νοε 2018 12:45

Αγαπητέ κε Μπαταργιά,

Νομίζω ότι το θέμα της τεχνολογικής εκπαίδευσης ή όχι έχει κουράσει. Μπορεί για όλους εσάς από τα ΤΕΙ να είναι χαζά θέματα και να είμαστε όλοι οι υπόλοιποι σε άλλον αιώνα όπως διαβάζω σε αρκετά άρθρα. Θα παρατηρήσατε βέβαια ότι αυτός είναι ένας μονόλογος όσων προέρχονται από τα ΤΕΙ. Απλή ερώτηση το MIT ή όλα τα ιδρύματα της Γερμανίας και Αυστρίας που δηλώνουν πανεπιστήμια ιδρύματα είναι κατώτερα από το οποιοδήποτε ελληνικό ΤΕΙ; Μπορείτε σας παρακαλώ να μου βρείτε πολλούς αντίστοιχους Αναπληρωτές Καθηγητές σε ΑΕΙ με αντίστοιχα προσόντα των καθηγητών στα ΤΕΙ; Στοιχειωδώς να κοιτάξει ακόμα και εσάς τον ίδιο που θέλετε εξίσωση των ΤΕΙ και των ΑΕΙ και άρα του προσωπικού τους θα δει ότι κάτι τέτοιο αδικεί το προσωπικό των ΑΕΙ. Νομίζω κάτι τέτοιο μαρτυρά και το προφίλ σας στο Scholar. Δείτε τις δημοσιεύσεις και τις αναφορές σας, και συγκρίνετε με τους συν-συγγραφείς σας και τις θέσεις του στα αντίστοιχα ιδρύματα. Δεν βρίσκετε ότι υπάρχει μια ποιοτική διαφορά; Αυτό λοιπόν θεωρούν και οι υπόλοιποι.

 
Σοφία
01 Νοε 2018 15:02

@Ανταπαντησεις

Κουραστικά είναι και αυτά που λέτε και τα έχει σχολιάσει ο Κύριος καθηγητής σε προηγούμενο άρθρο του. Ένα καθηγητής Τεχνολογικού Ιδρύματος και όχι απαξιωτικα "ΤΕΙ ΑΕΙ " όπως αναφέρεστε, δεν έχει τις ίδιες ευκαιρίες εξέλιξης οπως ένας καθηγητής πανεπιστημίου. Χωνέψτε το επιτέλους. Το κράτος δεν δίνει ίδιες ευκαιρίες δυστυχώς σε αυτούς τους καθηγητές των ΤΕΙ. Τι δεν καταλαβαίνετε και κάνετε αναφορά σε επιστημονικές αναφορές κλπ?

 
Κώστας Μπαταργιάς
01 Νοε 2018 15:44

@Ανταπαντήσεις
Αγαπητέ κύριε/κυρία "Ανταπαντήσεις",
Όταν γράφετε προσβλητικά σχόλια στους άλλους καλό είναι να έχετε την ευθύτητα και εντιμότητα να το κάνετε με ονοματεπώνυμο και όχι ανώνυμα.
Στην ουσία, τώρα:
1) Δεν καταλάβατε λέξη από τα γραφόμενα. Ή εγώ δεν τα γράφω καλά ή το διαβάσατε γρήγορα και απαξιωτικά ως συνήθως (ΑΝ το διαβάσατε) ή υπάρχει άλλο πρόβλημα...
2) Για άλλη μια φορά η άρνηση αποδοχής και υπακουής στους νόμους δηλώνει το ποιόν του ομιλούντος. Δεν υπάρχει κύριε/κυρία «ΑΕΙ-Τ.Ε.Ι.» είτε το θέλετε είτε όχι. Αυτό λέει ο νόμος. Δεν σας αρέσει ο νόμος; Τα παράπονά σας στο μπαμπά σας…
3) Δεν καταλαβαίνω τι θέλετε να πείτε με το ΜΙΤ ή τα άλλα της Γερμανίας (λόγω χαμηλού επιπέδου προφανώς). ΑΝ το διαβάσετε και ΑΝ ανοίξετε τα μάτια σας θα καταλάβετε ότι αυτό ακριβώς λέω!!! Για αυτό εξάλλου δήλωσα ότι "Εγώ πάντως μπερδεύομαι…" δηλώνοντας ότι είναι δυσδιάκριτη η διαφορά μεταξύ των Ιδρυμάτων όπως υπάρχουν στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Και περιέγραψα ποιοι πρέπει να είναι οι όροι λειτουργίας. Και πάλι, λοιπόν, φαίνεται ότι δεν το διαβάσατε ή…
4) ΝΑΙ μπορώ να σας υποδείξω πολλούς/αρκετούς/λίγους/έναν Αναπληρωτές Καθηγητές ή και Τακτικούς Καθηγητές "ΑΕΙ" που έχουν χαμηλότερα προσόντα ακόμη και από εμένα τον ταπεινό Αναπληρωτή Καθηγητή ΤΕΙ. Σίγουρα, χαμηλότερα από μια πλειάδα άλλων συναδέλφων Καθηγητών (Αναπληρωτών ή μη) ΤΕΙ. Για αυτό ακριβώς σας περιέγραψα ένα σύστημα κατάταξης και ΚΟΙΝΗΣ αξιολόγησης μεταξύ του μελών ΔΕΠ των Τ.Ε.Ι. και των πανεπιστημίων (όχι «Α.Ε.Ι.», δεν ξαναλέω αυτή τη βλακεία). Αφού είστε τόσο καλύτεροι γιατί δεν αποδέχεστε μια τέτοια αξιολόγηση; Να δούμε τότε πως θα δικαιολογήσετε Α΄βάθμιους και Β΄βάθμιους καθηγητές Πανεπιστημίων με 3 και 4 ή έστω 10 δημοσιεύσεις.
5) Κάποτε, πριν πολλά χρόνια, σε μια κρίση για θέση σε ένα «Α.Ε.Ι.», όταν έψαχνα κι εγώ για δουλειά, δέχθηκα σοβαρότατη προσβλητική επίθεση από έναν καθηγητή, μέλος του εκλεκτορικού σώματος. Γυρίζοντας σπίτι είπα να δω ποια ήταν αυτή η προσωπικότητα η οποία δικαίως μου επιτέθηκε. Αυτή η προσωπικότητα, λοιπόν, ήταν ένας Επίκουρος με h-index: 2 (το δικό μου ήταν 4 ή 5), με δημοσιεύσεις σε κάποιο περιοδικό «ruminant κάτι…» με αβυσσαλέο Impact Factor της τάξης του 0,9 (το δικό μου ήταν κάπου 4.5, του Genetics). Αυτός ο Καθηγητής (για χρόνια), λοιπόν, με κατηγόρησε (εμένα τον άνεργο) για χαμηλού επιπέδου έρευνα αλλά δεν έπαθε τίποτε γιατί ήταν κουμπάρος του προέδρου της εισηγητικής επιτροπής…. Θέλετε να σας πω και άλλα;;;;

 
@Κωστας Μπαταριας
01 Νοε 2018 18:25

Αγαπητέ Συνάδελφε,
μην κουράζεστε χωρις λόγο και χάνετε την ώρα σας. Δεν έχει κανένα απολύτως νόημα η άνω συζήτηση (εγώ τουλάχιστον έτσι πλέον θεωρώ).

Η μόνη λύση τουλάχιστον για εμας τους νεοτερους συναδελφους είναι η αναζήτηση επαγγελματικής σταδιοδρομίας στο εξωτερικό απλά κανοντας χρήση των ΤΕΙ ως ένα ενδιάμεσο επαγγελματικό «σκαλοπάτι».. Προσωπικά από το 2019 απλα θα επισκεφτομαι τη χώρα μου για διακοπες πλέον.

Γνωρίζω ότι αυτό δεν είναι δίκαιο για τα ιδρύματα δυστυχώς όμως δε μας αφήνουν άλλη επιλογή (ο κάθε «παντογνώστης» όπου δυστυχώς πέρα από σχολιαστης στο αγαπητό esos μπορεί να κατέχει και μια θέση κλειδί σε ότι αφορά την πορεία των δύσμοιρων ιδρυμάτων ΤΕΙ).

Ένας Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΙ (με αντίστοιχα προσόντα Επίκουρου Καθηγητή Πανεπιστημίου) που βαρέθηκε να εξηγεί τα αυτονόητα σε κάθε εμμονικό..

 
Κώστας Μπαταργιάς
01 Νοε 2018 19:28

@Κωστας Μπαταριας
>>Ένας Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΙ (με αντίστοιχα προσόντα Επίκουρου >>Καθηγητή Πανεπιστημίου) που βαρέθηκε να εξηγεί τα αυτονόητα σε κάθε >>εμμονικό..

Μα πως τολμάτε κύριε να λέτε κάτι τέτοιο. Αφού είστε Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΙ είναι ΑΔΥΝΑΤΟ και ΑΔΙΑΝΟΗΤΟ να έχετε τα αντίστοιχα προσόντα Επίκουρου Καθηγητή Πανεπιστημίου... Μην προσβάλετε τους συναδέλφους...

Το κακό είναι ότι, όπως λέτε, πολλοί από αυτούς μπορεί να κατέχουν θέσεις-κλειδιά για την παιδεία και τον τόπο, γενικότερα.

 
Κώστας Μπαταργιάς
01 Νοε 2018 19:44

@Ανταπαντήσεις
Αγαπητέ κύριε/κυρία "Ανταπαντήσεις",
Χαίρομαι που κοιτάξατε το Scholar και ελέγξατε το πριφίλ μου. Τώρα πρόσεξα ότι αναφερθήκατε στους συν-συγγραφείς των δημοσιεύσεών μου, τους οποίους τιμώ.
Αν κάνατε σωστά τον έλεγχο θα είδατε ότι όλοι ήταν από Πανεπιστήμια ή Ερευνητικά Ινστιτούτα.
Αυτό που προσπαθώ να εξηγήσω, λοιπόν, σε όλους σας είναι:
Οι φίλοι και συνάδελφοι των Πανεπιστημίων και Ερευνητικών Ινστιτούτων βρέθηκαν σε ένα περιβάλλον όπου ο μηχανισμός έρευνας προϋπήρχε και ήταν διαθέσιμος. Αν είχαν θέληση και ικανότητα μπορούσαν να τον συντηρήσουν και να τον εκμεταλευτούν με τελικό αποτέλεσμα τις πολυπόθητες δημοσιεύσεις.
Οι φίλοι και συνάδελφοι των ΤΕΙ είναι σε ένα περιβάλλον όπου ο μηχανισμός έρευνας ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ. Πρέπει καταρχήν να τον δημιουργήσουμε!!
Και μετά, αν συνεχίζει να υπάρχει η θέληση και ικανότητα να τον συντηρήσουμε και να τον εκμεταλευτούμε με τελικό αποτέλεσμα τις πολυπόθητες δημοσιεύσεις.

Άρα υπάρχει ένα ενδιάμεσο στάδιο το οποίο κάνει Τεράστια διαφορά στο τελικό αποτέλεσμα, πέραν των άλλων περιορισμών που έχω ήδη περιγράψει σε άλλα δημοσιεύματα.

 
Θέσεις καθηγητών στα ΑΕΙ
01 Νοε 2018 21:43

To θέμα δεν είναι ποιοι είναι καλύτεροι, οι καθηγητές στα Πανεπιστήμια ή οι διδάσκοντες στα ΤΕΙ. Στα πανεπιστημιακά τμήματα τα μέλη ΔΕΠ επιλέγονταν με διαφορετικές διαδικασίες σε σχέση με τα ΤΕΙ, όπου μέχρι το 2000 η κατοχή διδακτορικού δεν ήταν απαραίτητη προϋπόθεση πόσω μάλλον η έρευνα.

Το πραγματικό θέμα είναι ότι ως χώρα ΔΕΝ χρειαζόμαστε τόσες θέσεις καθηγητών/ερευνητών. Άρα δεν μπορούμε να επενδύσουμε για να δημιουργήσουμε από την αρχή μηχανισμούς σε δομές που είναι περιττές για την ανάπτυξη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ελλάδα.

Πρέπει καταρχάς όλα τα ΑΕΙ να είναι Πανεπιστήμια, χωρίς υποσημείωσεις και αστερίσκους με αποφοίτους δεύτερης και τρίτης κατηγορίας, και να μειωθεί ο αριθμός των τμημάτων και των σχολών πανελλαδικά.

 
Κώστας Μπαταργιάς
01 Νοε 2018 22:57

@Θέσεις καθηγητών στα ΑΕΙ
Συμφωνώ απολύτως με όλα αυτά που λέτε και τα έχω περιγράψει ήδη σε προηγούμενα άρθρα.
Μακάρι να τα σκεφτούν, με ήρεμο και συναινετικό τρόπο, οι θεσμικά αρμόδιοι και να δρομολογήσουν πραγματικό συμμάζεμα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Πολύ φοβάμαι ότι δεν θα γίνει ποτέ γιατί είναι τεράστιο το πολιτικό κόστος.

 
bob mastoras
02 Νοε 2018 10:30

Κύριε καθηγητά,
Αναφέρεται από τον κ. @Θέσεις καθηγητών στα ΑΕΙ « … τα ΤΕΙ, όπου μέχρι το 2000 η κατοχή διδακτορικού δεν ήταν απαραίτητη προϋπόθεση …» Και εσείς συμφωνείται «Συμφωνώ απολύτως με όλα αυτά που λέτε …»
Κάνω λάθος διαβάζοντας τον Ν. 2413/1996 ; Με αυτόν πλέον από τις τρεις κατηγορίες ΕΠ (πλέον ΔΕΠ) καθηγητές, επίκουροι κ., κ. εφαρμογών απαιτείται για τις δύο η κατοχή διδακτορικού. Δεν απαιτείται μόνο για τους καθηγητές εφαρμογών. Ειδικά για τους εφαρμογών απαιτείτο μόνο ένα μεταπτυχιακό. Αυτό διατηρήθηκε και μετά το 2001.

Θέλω να πω ότι αν καταλαβαίνω καλά η αύξηση απαίτησης για τυπικά προσόντα άρχισε νωρίτερα από το 2000.

Και συναφώς να αναφέρω μία άλλη απαίτηση. Είναι η απαίτηση της 6ετούς επαγγελματική δραστηριότητας για επίκουρους. Να θυμίσω αντίστοιχα για επίκουρους πανεπιστημίου τώρα που δεν υπάρχουν λέκτορες είναι 3 έτη. Αν τα θυμάμαι καλά και για τους λέκτορες 3 έτη ήταν μετά το διδακτορικό.

 
Κώστας Μπαταργιάς
02 Νοε 2018 11:56

@bob mastoras
Αγαπητέ κύριε,
Ευχαριστώ για την επισήμανση. Συμφώνησα εκ παραδρομής γιατί ένοιωθα ότι κουράζουμε τον κόσμο. Αφού μου δίνετε την ευκαιρία, διορθώνω:
- Συμφωνώ με
Όντως για τους Καθηγητές και Επίκουρους υπήρχε η απαίτηση του διδακτορικού από τον 1404/1983. Επί της ουσίας, όμως, ήταν πολύ λίγα τα διδακτορικά στα ΤΕΙ.
Αυτό που άλλαξε με τον 2916/2001 ήταν η δημιουργία αντίστοιχων βαθμίδων (Καθ, Αναπλ, Επικ) και η αύξηση του ποσοστού των διδακτορικών με την εισροή νέων επιστημόνων με υψηλά προσόντα (υψηλότερα των προϋπαρχόντων καθηγητών και κάποιες φορές και των αντίστοιχων βαθμίδων των πανεπιστημίων). Γιατί πήγαν εκεί; Γιατί έπρεπε και αυτοί να εργαστουν και γιατί πίστεψαν ότι μπαίνουν στην πραγματικά (με όλους τους όρους) Τριτοβάθμια εκπαίδευση (βλ. προηγούμενα άρθρα και απαντήσεις μου) παρότι και ο 1404/1983 έλεγε ότι ανήκαν σε αυτήν. Την πάτησαν απ΄ότι φαίνεται...
Τώρα πλέον, μετά από τόσα χρόνια και τις συνταξιοδοτήσεις των μνημονίων, το ποσοστό των τελευταίων (PhD, υψηλών προσόντων) πρέπει να είναι >>95%.

 
Τυπικά προσόντα καθηγητών ΤΕΙ
02 Νοε 2018 13:15

Προς bob mastoras και άλλους συνομιλητές,

Στον νόμο 2916/2001 (ΦΕΚ 114 Α΄/ 11-6-2001) «Διάρθρωση ανώτατης εκπαίδευσης και ρύθμιση θεμάτων του τεχνολογικού τομέα αυτής», αναφέρεται η αλλαγή στη νομοθεσία του 1983 στο Άρθρο 15:

Άρθρο 2
Προσόντα εκπαιδευτικού προσωπικού των Τ.Ε.Ι.

«Προϋπόθεση για την εκλογή σε θέση Καθηγητή Τ.Ε.Ι., Αναπληρωτή Καθηγητή Τ.Ε.Ι. και Επίκουρου Καθηγητή Τ.Ε.Ι. είναι η κατοχή διδακτορικού διπλώματος και για την εκλογή σε θέση Καθηγητή Εφαρμογών Τ.Ε.Ι., η κατοχή τίτλου μεταπτυχιακών σπουδών».

(Συνεχίζει με λεπτομέρειες για την κάθε θέση)

Άρα μέχρι και το 2001 δεν υπήρχε αλλαγή στο σχετικό καθεστώς εκλογής διότι αυτό θα αναφερόταν τυπικά στη διατύπωση.

Ο νόμος είναι ανηρτημένος στο esos:

https://www.esos.gr/sites/default/files/articles/metaptyxiaka-ellhnikwn-...

 
Nομοθεσία ΤΕΙ, ΚΑΤΕΕ, ΚΑΤΕ
02 Νοε 2018 13:40

Το 1983 ιδρύονται τα ΤΕΙ με τον Ν. 1404/1983 τα οποία σημειωτέον στον ιδρυτικό τους νόμο ανήκαν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αλλά διακρίνονται ΣΑΦΩΣ ως προς τον ρόλο και την κατεύθυνση των ίδιων και των αποφοίτων τους και ως προς το περιεχόμενο και τους ΤΙΤΛΟΥΣ ΣΠΟΥΔΩΝ από τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.).

Το 1989 με τον Ν. 1865/1989 ορίζονται ότι τα πτυχία ΚΑΤΕ, ΚΑΤΕΕ είναι ισότιμα με αυτά των ΤΕΙ.

ΜΟΝΟΝ των ΤΕΙ, όχι των ΑΕΙ:

Ισοτιμία πτυχίων ΚΑΤΕΕ - ΤΕΙ

1. Τα πτυχία KATE, ΚΑΤΕΕ και τα ισότιμα προς αυτά, που αποκτήθηκαν μετά από σπουδές 3 ετών (6 εξαμήνων), είναι ισότιμα προς τα πτυχία των ΤΕΙ αντίστοιχων ειδικοτήτων.

2. Τα πτυχία KATE και ΚΑΤΕΕ και τα ισότιμα προς αυτά που αποκτήθηκαν μετά από σπουδές διάρκειας μικρότερης των τριών ετών (6 εξαμήνων) αναγνωρίζονται ως ισότιμα με τα πτυχία των ΤΕΙ, αντίστοιχης ειδικότητας, εφ' όσον οι κάτοχοί τους έχουν τουλάχιστον πενταετή επαγγελματική ή και διδακτική πείρα, μετά τη λήψη τους ή την απόκτηση της ισοτιμίας.

Το 2001 με τον Ν. 2916/2001 τα ΤΕΙ αναβαθμίζονται σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά ιδρύματα και ορίζεται ότι τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων τους θα είναι ίδια με αυτά των αποφοίτων των προηγουμένων ετών, των «Ανωτέρων» δηλαδή ΤΕΙ.

Ο νομοθέτης, πέρα από την ξεκάθαρη ισοτιμία επαγγελματικών δικαιωμάτων που ρητά όρισε, ενσωμάτωσε στον Ν. 2916/2001 κάποιες μεταβατικές διατάξεις προκειμένου να υπάρξει ομαλή προσαρμογή σχολών και αποφοίτων στο νέο καθεστώς. Τροποποίησε όσους νόμους νόμιζε ότι έπρεπε, με πρώτο και καλύτερο τον ιδρυτικό των ΤΕΙ τον Ν. 1404/1983, αλλά άφησε ανέγγιχτο τον Ν. 1865/1989 που ορίζει τις ισοτιμίες ΚΑΤΕ, ΚΑΤΕΕ με τα ΤΕΙ.

Έτσι, με την ολοκλήρωση της νομοθετικής παρέμβασης του Ν. 2916/2001 το σύνολο της Ελληνικής νομοθεσίας όπως διαμορφώθηκε όριζε Ανώτατα ΤΕΙ (λόγω Ν. 2916/01) που παρέχουν πτυχία ισότιμα με αυτά των ΚΑΤΕ και ΚΑΤΕΕ (λόγω Ν. 1865/89 και του τροποποιημένου Ν. 1404/83).

Δεν έγινε ποτέ αλλαγή στον όρο «ΤΕΙ» στον Ν. 1865/89.

Με τον Ν. 3549/2007 επιχειρείται να ξεκαθαρίσουν Συνταγματικά θέματα που εκκρεμούσαν λόγω ερμηνειών κυρίως. Το ίδιο συμβαίνει και με τον Ν. 3794/2009.

Ο Ν. 1865/1989 παραμένει αλώβητος μέχρι το 2011.

 
Προσόντα καθηγητών ΤΕΙ
02 Νοε 2018 19:35

Αντιγράφοντας από το Άρθρο 15 του Ν. 1404/1983

Άρθρο 15
Εκπαιδευτικό Προσωπικό

1. Το κύριο διδακτικό έργο ασκείται από το εκπαιδευτικό προσωπικό (Ε.Π.), το οποίο ανήκει σε μία από τις βαθμίδες: καθηγητών, επίκουρων καθηγητών ή καθηγητών εφαρμογών

[2, 3]

4. Τα προσόντα που απαιτούνται για την εκλογή σε κάθε βαθμίδα είναι τα ακόλουθα:

Α. Καθηγητών

ι) Πτυχίο ή δίπλωμα Α.Ε.Ι. εσωτερικού ή ισότιμο εξωτερικού.

ιι) Αναγνωρισμένο διδακτορικό δίπλωμα σχετικό με το αντικείμενο της θέσης που προκηρύσσεται.

ιιι) Ανάλογα με τη φύση της θέσης που προκηρύσσεται α) αξιόλογη επιστημονική επίδοση [...] β) ιδιαίτερη επίδοση σε χώρους εργασίας στην εφαρμογή ή ανάπτυξη επιστημονικών γνώσεων και μεθόδων καταλληλου επιπέδου.

Οι παραπάνω επιδόσεις πρέπει να έχουν επιτευχθεί σε 10ετή τουλάχιστον επαγγελματική δραστηριότητα, από τη λήψη του βασικού πτυχίου και σε ειδικότητα που αντιστοιχεί στη θέση που προκηρύσσεται.

ιv) Τετραετής τουλάχιστο διδακτική πείρα σε σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης εσωτερικού ή ομοταγών εξωτερικού.

Β. Επίκουρων Καθηγητών.

ι) Πτυχίο ή δίπλωμα Α.Ε.Ι. εσωτερικού ή ισότιμο εξωτερικού ή *πτυχίο Τ.Ε.Ι. και πιστοποιητικό εξειδίκευσης, εφόσον δεν υπάρχει αντίστοιχη ειδικότητα Α.Ε.Ι.

ιι) Αναγνωρισμένος τίτλος μεταπτυχιακών σπουδών ή μετεκπαίδευση χρονικής διάρκειας δύο (2) τουλάχιστον ετών σε θέματα σχετικά με το αντικείμενο της θέσης που προκηρύσσεται.

ιιι) Αξιόλογο επιστημονικό έργο ή εμπειρία στην εφαρμογή επιστημονικών γνώσεων και μεθόδων κατάλληλου επιπέδου και αντίστοιχης ειδικότητας, προς τη θέση που πρόκειται να πληρωθεί, σε 10ετή τουλάχιστον επαγγελματική δραστηριότητα, από τη λήψη του βασικού πτυχίου.

ιv) Διετής τουλάχιστο διδακτική πείρα σε σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης εσωτερικού ή ομοταγών εξωτερικού.

Γ. Καθηγητών εφαρμογών.

ι) Πτυχίο Τ.Ε.Ι. εσωτερικού ή ισότιμο εξωτερικού και πιστοποιητικό εξειδίκευσης ή πτυχίο ή δίπλωμα Α.Ε.Ι. εσωτερικού ή ισότιμο εξωτερικού, εφόσον δεν υπάρχει αντίστοιχη ειδικότητα Τ.Ε.Ι.

ιι) Εμπειρία στην εφαρμογή επιστημονικών γνώσεων και μεθόδων κατάλληλου επιπέδου και αντίστοιχης ειδικότητας, με 8ετή τουλάχιστον επαγγελματική δραστηριότητα, από την οποία δύο (2) έτη διδακτική και έξι (6) έτη επαγγελματική, σε θέματα εφαρμογών.

5. α) Το Διδακτορικό Δίπλωμα ως προσόν μπορεί, στην περίπτωση Α της παραγράφου 4 του άρθρου αυτού [σημ: Εκλογή Καθηγητών ΤΕΙ] να ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΑΤΑΙ με ισότιμο επαγγελματικό ή καλλιτεχνικό έργο εφόσον δε πρόκειται για θεωρητικά μαθήματα ή με ισότιμο επιστημονικό έργο εφόσον πρόκειται για αυτά.

β) Η διδακτική εμπειρία στις περιπτώσεις Α, Β και Γ της παραγράφου 4 [σημ: Όλο το Επιστημονικό Προσωπικό] μπορεί να ΑΝΑΠΛΗΡΩΘΕΙ έως και το 75% του καθοριζόμενου χρόνου, από διπλάσιου χρόνου, πέρα από τον καθοριζόμενο για κάθε περίπτωση, εξαιρετική επαγγελματική εμπειρία, η οποία αποκτήθηκε σε διευθυντικές θέσεις μεγάλων παραγωγικών μονάδων και κρίνεται ιδιαίτερα χρήσιμη για τους σπουδαστές, σε σχέση με τη συγκεκριμένη θέση που πρόκειται να καταλάβει ο υποψήφιος.

_______________________

κ. Μπαταργιά

Γράφετε: «Όντως για τους Καθηγητές και Επίκουρους υπήρχε η απαίτηση του διδακτορικού από τον 1404/1983. Επί της ουσίας, όμως, ήταν πολύ λίγα τα διδακτορικά στα ΤΕΙ».

Μόνο η δεύτερη πρόταση είναι ορθή.

Στον νόμο του 1983 ορίζεται ΡΗΤΩΣ ότι Επίκουρος Καθηγητής ή Καθηγητής Εφαρμογών μπορεί να εκλεγεί κάποιος ΧΩΡΙΣ ΑΠΑΙΤΗΣΗ για διδακτορικό τίτλο σπουδών.

Σας συνιστώ να ξαναδιαβάσετε προσεκτικά, εσείς και όλοι οι αναγνώστες του esos, γιατί είναι φανερό ότι ΔΕΝ υπήρχε τότε καμία πρόθεση τα ΤΕΙ να ενταχθούν στην Ανώτατη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ως ισότιμα με τα Πανεπιστήμια.

Με τον νόμο Ν. 1404/1983 επομένως έγινε μια προσπάθεια αναβάθμισης της ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ κατάρτισης όχι της ακαδημαϊκής εκπαίδευσης.

 
G.Ar
02 Νοε 2018 21:21

Ξέχασες κάτι φίλε Νομοθεσία ΤΕΙ, ΚΑΤΕΕ κτλ. Το άρθρο 5 παρ' 12 γ' του Ν.2916/01 όπου ρητά αναφέρεται ότι το πτυχίο ΤΕΙ είναι βασικός τίτλος σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης. Αυτό που ο Ν.2916/01 έκανε ήταν ότι επικύρωσε τα πτυχία ΤΕΙ ως πτυχία ΑΕΙ του Τεχνολογικού όμως Τομέα. Δεν είναι ισότιμα με τα πτυχία των Πανεπιστημίων αλλά όμως είναι πτυχία ΑΕΙ με διαφορετικό προσανατολισμό (πιο εφαρμοσμένα).

Φυσικά τα επαγγελματικά δικαιώματα δεν αλλάζουν, αλλά αυτό δεν έχει να κάνει σε τίποτα με την ακαδημαική υπόσταση των πτυχίων ΤΕΙ.

 
Κώστας Μπαταργιάς
02 Νοε 2018 22:28

@Προσόντα καθηγητών ΤΕΙ
Αγαπητέ κύριε,
Δεν διαφωνούμε. Συμφωνούμε στο σημαντικό είναι ότι το δεύτερο που είπα είναι σωστό.
Για το πρώτο δεν έχει νόημα να ασχολούμαστε, γιατί είναι ένας νόμος (ο 1404/1983) που έχει αλλάξει και καταργηθεί τόσες φορές (2916/2001, 3549/2007, 3794/2009, 4009/2011, 4076/2012, 4386/2016 όπως γράφω στο https://www.esos.gr/arthra/59588/i-diki-sas-anotatopoiisi-sta-hartia-mas...).
Το τι έχει γίνει και γιατί επίσης περιγράφεται (κατά την άποψή μου) σε αυτό το άρθρο.

 
Νομοθεσία ΤΕΙ 2001
03 Νοε 2018 02:23

Αυτές οι ρυθμίσεις βάθυναν τις διακρίσεις μεταξύ ΤΕΙ και πανεπιστημίων.

Τι νόημα έχει να δηλώνεται πως οι απόφοιτοι των ΤΕΙ έχουν πρόσβαση σε μεταπτυχιακά (ΠΜΣ) εάν το ίδιο το ίδρυμα (ΤΕΙ) μπορεί MONON να «συμπράττει» και να «συνδιοργανώνει» ΠΜΣ;

Οι τίτλοι των ΠΜΣ απονέμονται φυσικά *μόνο από τα Πανεπιστήμια*, όπως ρητά ορίζει ο Νόμος το 2001.

Ακριβώς την περίοδο που οι ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΕΣ σπουδές καθιερώθηκαν ως ακαδημαϊκός και επαγγελματικός ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ για τους περισσότερους νέους αποφοίτους, τόσο στην Ελλάδα όσο και στον υπόλοιπο κόσμο, τα ΤΕΙ εγκαινιάζουν την ανώτατη ακαδημαϊκή [sic] παρουσία τους ως de facto και de jure YΠΟΒΑΘΜΙΣΜΕΝΑ εκπαιδευτικά υβρίδια, απολύτως ΕΞΑΡΤΗΜΕΝΑ από τα Πανεπιστήμια στην βαθμίδα των μεταπτυχιακών σπουδών.

Ούτε σε όλα τα μέλη Ε.Π. τέθηκε η τυπική έστω απαίτηση για διδακτορικό: παρέμεινε η εξαίρεση για τους Καθηγητές Εφαρμογών με απλό μεταπτυχιακό...

Χαρακτηριστική, επίσης, η νομοθετική μέριμνα για επιτρεπόμενη (!) διάρκεια σπουδών 7 εξαμήνων (!) στα τμήματα ΤΕΙ. Φτάσαμε δηλαδή στο 2001, στην αρχή της προηγούμενης δεκαετίας, και ούτε τότε θεσμοθετήθηκαν με αυστηρότητα τα ελάχιστα χρονικά όρια ανώτατων σπουδών, για ΟΛΑ τα ΑΕΙ, σύμφωνα με το καθιερωμένο σύστημα στην Ελλάδα (8 εξάμηνα - με βαση το τετραετές ακαδημαϊκό γαλλικό μοντέλο)...

Δεν ήταν βέβαια στην ευθύνη του συντάκτη αυτού του ατυχούς νόμου να διορθώσει το έλλειμμα εθνικής στρατηγικής για την Ανώτατη Εκπαίδευση.

Δυστυχώς δεν υπήρχε συνεννόηση μεταξύ ακαδημαϊκών και Υπουργείου και χάθηκαν πολύτιμα χρόνια. Υπήρχαν τότε οι συνθήκες -και το ευνοϊκό οικονομικό περιβάλλον- για να γίνουν σωστές αλλαγές. Το ίδιο ακριβώς πρόβλημα αντιμετωπίζουμε και σήμερα, ανακυκλώνονται ακόμα και προτάσεις από το παρελθόν (πχ. Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών), μόνο που σήμερα όλα τα ΑΕΙ έχουν "γονατίσει" από την δεκαετή υποχρηματοδότηση και τη φυγή επιστημόνων.

Όσοι ενδιαφέρονται ας ανατρέξουν στη σχετική νομοθεσία, είναι ευρέως διαθέσιμη στο διαδίκτυο.

Παραθέτω αποσπάσματα το Άρθρο 5, που σωστά επισημάνθηκε παραπάνω.

********************************

Άρθρο 5 - Ρύθμιση θεμάτων σπουδών και διοίκησης των Τ.Ε.Ι.

[...]

Στο άρθρο 25, του Ν. 1404/1983

[...]

γ) Η διάρκεια σπουδών στα Τμήματα των Τ.Ε.Ι. είναι κατά κανόνα 8 εξάμηνα και περιλαμβάνει [...]. Επιτρέπεται, ανάλογα με τη φύση και την έκταση του γνωστικού αντικειμένου, να καθοριστεί η διάρκεια σπουδών σε Τμήμα Τ.Ε.Ι. σε 7 εξάμηνα.

Προστίθεται παράγραφος 3 ως ακολούθως:

γ) Το πτυχίο που χορηγείται από Τμήματα Τ.Ε.Ι. είναι βασικός τίτλος σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης, ο οποίος δίνει τη δυνατότητα πρόσβασης σε προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών σε ελληνικά ή ξένα Πανεπιστήμια, με τις προϋποθέσεις που εκάστοτε ισχύουν για τους πτυχιούχους ανώτατης εκπαίδευσης.

13. Η παράγραφος 3 του Άρθρου 28 του Ν. 1404/1983 αντικαθίσταται ως ακολούθως:

α) Τμήματα Τ.Ε.Ι. μπορούν να ΣΥΜΠΡΑΤΤΟΥΝ στη λειτουργία Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) που διοργανώνονται σε Πανεπιστήμια εσωτερικού ή ομοταγή εξωτερικού, με τη συμμετοχή σε αυτά μελών Ε.Π. ή τη διάθεση χώρων και εγκαταστάσεων.

β) Τμήματα Τ.Ε.Ι. τα οποία πληρούν τα κριτήρια [...] μπορούν να ΣΥΝΔΙΟΡΓΑΝΩΝΟΥΝ διατμηματικά Π.Μ.Σ. με Πανεπιστήμια εσωτερικού ή ομοταγή εξωτερικού.

γ) Οι τίτλοι σπουδών, στις παραπάνω περιπτωσεις ΧΟΡΗΓΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ.

 
bob mastoras
03 Νοε 2018 10:49

Στο προηγούμενο σχόλιό μου έκανα ένα λάθος. Πήρα στοιχεία από μία σελίδα του ΤΕΙ Λαμίας και εκεί δεν αναφερόταν ορθά ο Νόμος της μεταβολής απαίτησης προσόντων για επίκουρους. Το ορθό είναι 2621/1998 ΦΕΚ 136/Α?23-6-1998. Παραμένει ορθή η θέση ότι η αύξηση των διδακτορικών άρχισε πριν το 2001. ¨Όμως άρχισε μόνο 3 χρόνια πριν το 2001 και όχι 5.

 
Καθηγητές Εφαρμογών στα ΤΕΙ
03 Νοε 2018 12:04

«Παρατείνεται η προθεσμία των Καθηγητών Εφαρμογών να αποκτήσουν διδακτορικό δίπλωμα, ώστε να ζητήσουν την εξέλιξή τους στη βαθμίδα του επίκουρου καθηγητή μέχρι 31.12.2022». (ρεπορτάζ 2018)

«Για τους Καθηγητές Εφαρμογών που κατέχουν προσωποπαγή θέση κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, εξακολουθεί να ισχύει η δυνατότητα μετατροπής της προσωποπαγούς θέσης που κατέχουν σε ΤΑΚΤΙΚΗ ΘΕΣΗ ΕΠΙΚΟΥΡΟΥ Καθηγητή». (ρεπορτάζ 2016)

Οι καθηγητές στα ΤΕΙ, ακόμα και οι κάτοχοι διδακτορικού, καθιερώθηκαν καταρχήν ως Εκπαιδευτικό Προσωπικό (μέλη Ε.Π.) όχι Διδακτικό και Ερευνητικό Προσωπικό (μέλη Δ.Ε.Π.).

Για τους Καθηγητές Εφαρμογών ειδικότερα η απαίτηση για διδακτορικό ουσιαστικά δεν υπάρχει ούτε το 2001 ούτε το 2018. Με αλλεπάληλες νομοθετικές ρυθμίσεις αφήνονται πολλά περιθώρια μελλοντικού διορισμού διδασκόντων που είναι ήδη εργαζόμενοι στα ΤΕΙ επί πολλά χρόνια χωρίς να έχουν διδακτορικό.

Έπειτα, να αναρωτηθούμε για την ποιότητα των αποκτηθέντων διδακτορικών τίτλων. Διότι, μετά το 2000, παρουσιάστηκε αλματώδης αύξηση της χορήγησης αυτών, από ελληνικά και ξένα ΑΕΙ, χωρίς να συνοδεύονται πάντοτε από αντίστοιχη συνεισφορά σε έρευνα υψηλής ποιότητας.

Σίγουρα πλέον είναι θέμα του πόσο ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ από τους υπόλοιπους είναι ο κάθε υποψήφιος, όχι αν απλώς κατέχει διδακτορικό και έχει 10-15 δημοσιεύσεις.

https://www.esos.gr/arthra/54969/diataxi-gia-toys-kathigites-efarmogon-t...

https://www.esos.gr/arthra/45873/psifistikan-diataxeis-gia-toys-lektores...

 
@ bob mastoras
03 Νοε 2018 12:24

Τι σημασία έχει αν η αλλαγή έγινε 3 ή 5 χρόνια νωρίτερα από τη στιγμή που η σχετική νομοθεσία περιλαμβάνει ρύθμιση που επιτρέπει να διδάσκουν σε τμήματα Ανώτατης Εκπαίδευσης καθηγητές (εφαρμογών) χωρίς διδακτορικό, λες και ζούμε στο 1820;

Όμως υπάρχουν ορισμένοι καθηγητές ΤΕΙ που διαφωνούν και θεωρούν ότι το επίπεδο σπουδών στα τότε ΤΕΙ ήταν καλύτερο πριν το 2000, ίσως και πριν το 1990...

Αυτές οι εξαιρέσεις και αυτή η νοοτροπία δημιούργησαν κακό προηγούμενο για τον ελληνικό ακαδημαϊκό χώρο και απαξιώνουν τις σπουδές στα τμήματα των ΤΕΙ σε σχέση με τα αντίστοιχα πανεπιστημιακά.

Πόσες σχολές Διοίκησης και Οικονομίας χρειαζόταν η Ελλάδα το 1983; Έντεκα νέες σχολές ΔκΟ σε κάθε γωνιά της χώρας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πειραιά, Πάτρα, Λάρισα, Ηράκλειο, Σέρρες, Καβάλα, Κοζάνη, Χαλκίδα, Μεσολόγγι κ.α.) προστέθηκαν στις ήδη υπάρχουσες των πανεπιστημίων.

Επανέρχεται το ερώτημα: γιατί αναθεωρούμε επί 35 χρόνια τις διατάξεις για τα ΤΕΙ, προσπαθώντας να αλλάξουμε τη δομή τους και να τα εντάξουμε στην Ανώτατη Εκπαίδευση;

Αν αυτά όντως είναι προβληματικά και πρέπει να είναι όμοια με τα Πανεπιστήμια (τα παραδοσιακά ΑΕΙ) ας μην είχαν ιδρυθεί καν.

Όσα τμήματα είναι περιττά -είτε ΤΕΙ είτε Πανεπιστημίων- θα έπρεπε να καταργηθούν ώστε οι φοιτητές να μην παγιδεύονται.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean