Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Ν. Κεραμέως: Μη κρατικά και Iδιωτικά Πανεπιστήμια

Ομιλία στη Βουλή για Συνταγματική Αναθεώρηση
Δημοσίευση: 14/11/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Μη κρατικά και ιδιωτικά πανεπιστήμια, υπό αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις, υπό την εποπτεία ανεξάρτητης αρχής υψηλού κύρους, προτείνει η ΝΔ στην αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, ανακοίνωσε η τομεάρχης παιδείας της ΝΔ Νίκη Κεραμέως, σήμερα, στην Ολομέλεια της Βουλής για τη  Συνταγματική Αναθεώρηση,

 “Στόχος είναι να δοθεί επιτέλους η δυνατότητα να λειτουργήσουν και στη χώρα μας, μη κρατικά και ιδιωτικά πανεπιστήμια, υπό αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις, υπό την εποπτεία ανεξάρτητης αρχής υψηλού κύρους”, είπε χαρακτηριστικά η Ν. Κεραμέως και πρόσθεσε: “Είμαστε η μόνη χώρα στην Ευρώπη στην οποία υπάρχει συνταγματική απαγόρευση για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων. Και τούτο, ενώ τα οφέλη από την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων θα είναι πρωτοφανή".  

Η κ. Κεραμέως ανέφερε τα   ακόλουθα  6 ενδεικτικά οφέλη από τη λειτουργία μη κρατικών και ιδιωτικών Πανεπιστημίων:

1.  Θα περιορίσει δραστικά το brain drain καθηγητών και φοιτητών. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Εθνικής Τράπεζας, το 60% των Ελλήνων πανεπιστημιακών καθηγητών δουλεύει στο εξωτερικό. 60% των Ελλήνων πανεπιστημιακών, 11% των λοιπών ευρωπαίων πανεπιστημιακών. Επιπλέον, η χώρα μας, εμφανίζει ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά φοιτητών που σπουδάζουν στο εξωτερικό, το 2017 ανήλθε σε 37.000. Όταν στην Ισπανία, για παράδειγμα, οι φοιτητές που σπουδάζουν στο εξωτερικό είναι λιγότεροι, 35.000, και τούτο παρότι ο πληθυσμός της Ισπανίας είναι υπερτετραπλάσιος της Ελλάδας! Γιατί να μην μπορέσουμε να κρατήσουμε στη χώρα μας αυτό το πολύτιμο ανθρώπινο δυναμικό, Καθηγητών και φοιτητών;

2. Θα περιορίσει την φυγή πόρων στο εξωτερικό. Τουλάχιστον μισό δις ευρώ χάνεται κάθε χρόνο για τις δαπάνες των φοιτητών μας στο εξωτερικό, προκαλώντας πραγματική οικονομική αιμορραγία στην ελληνική οικογένεια και φυσικά εισφέροντας αδρά στο ΑΕΠ άλλων χωρών. Τη στιγμή που τα χρήματα αυτά θα μπορούσαν να μείνουν και να επενδυθούν στη χώρα μας.

3. Η χώρα μας θα προσελκύσει φοιτητές από όλον τον κόσμο, με σημαντική βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και άμεσα οικονομικά οφέλη για τη χώρα. Η χώρα μας πολύ σύντομα θα αναδειχθεί σε περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης, τη στιγμή που η διεθνής συγκυρία είναι εξαιρετικά ευνοϊκή για το συγκεκριμένο εγχείρημα, καθώς οι ροές των διεθνών φοιτητών έχουν πενταπλασιαστεί κατά τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες (το 1975 μόλις 0,8 εκατ. φοιτητές σπούδαζαν στο εξωτερικό παγκοσμίως, τώρα 4,5 εκατ. φοιτητές). Η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να προσελκύσει άμεσα – σύμφωνα με έκθεση της Εθνικής Τράπεζας – 110.000 ξένους φοιτητές και παράλληλα να περιορίσει τις εκροές Ελλήνων φοιτητών στο εξωτερικό, με άμεσο όφελος της τάξης των€1,8 δις ετησίως. Και παράλληλα,μία τέτοια μεταρρύθμιση θα μπορούσε να αυξήσει σημαντικά το δυνητικό ρυθμό ανάπτυξής της (κατά 1-2% ετησίως την πρώτη δεκαετία). Στην Κύπρο, η εκπαίδευση συμβάλει στο 2,5% του ΑΕΠ της χώρας.

4. Θα συμβάλλει σε έναν υγιή συναγωνισμό με τα δημόσια πανεπιστήμια προς την βελτίωση του επιπέδου παρεχόμενης εκπαίδευσης για όλους, αλλά και στην ενίσχυση της επιστημονικής έρευνας.

5. Θα δώσει στους φοιτητές τη δυνατότητα επιλογής ιδρύματος φοίτησης, όπως ισχύει διεθνώς. Πώς είναι δυνατόν να έχουμε ιδιωτική εκπαίδευση στα σχολεία αλλά όχι στα πανεπιστήμια;

6. Θα τερματίσει το παράδοξο που ισχύει στη χώρα μας, στην οποία επιτρέπεται η αναγνώριση στην Ελλάδα πτυχίων μη κρατικών πανεπιστημίων του εξωτερικού, αλλά δεν επιτρέπεται η ίδρυση τέτοιων πανεπιστημίων στην Ελλάδα.

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Η συζήτηση για την αναθεώρηση του Συντάγματος αποτελεί ύψιστη στιγμή κοινοβουλευτισμού. Και είναι γεγονός πως η νέα Ελλάδα που οραματιζόμαστε χρειάζεται ένα νέο Σύνταγμα.

Ωστόσο, οι συνθήκες υπό τις οποίες επιλέγει η Κυβέρνηση να φέρει το ζήτημα της αναθεώρησης του Συντάγματος στην επιφάνεια, δείχνει και τις αληθινές της προθέσεις, την πραγματική της διττή στόχευση:

Στόχευση πρώτη: η Κυβέρνηση θέλει να αποπροσανατολίσει την κοινή γνώμη από την ζοφερή πραγματικότητα την οποία η ίδια έχει δημιουργήσει με αποκλειστική της ευθύνη.

Η Κυβέρνηση θέλει να αποπροσανατολίσει από τη ζοφερή κατάσταση στην οικονομία της χώρας, μια χώρα αποκλεισμένη από τις αγορές παρά τα 86 δις ευρώ δάνειο και τα 14,5 δις ευρώ μέτρα που ψήφισε η Κυβέρνηση ΣΥΡ-ΑΝΕΛ, μια χώρα που εξακολουθεί να υπερφολογεί τους πολίτες, να επιβαρύνει εργαζόμενους και εργοδότες με υπερβολικές ασφαλιστικές εισφορές, να μην προσελκύει επενδύσεις.

Η Κυβέρνηση θέλει να αποπροσανατολίσει από τη ζοφερή πραγματικότητα που άπτεται των εθνικών μας θεμάτων, της Συμφωνίας των Πρεσπών που συσσωρεύει διαρκώς αρνητικά τετελεσμένα, όπως φαίνεται από την αναθεωρητική διαδικασία στη γειτονική χώρα.

Η Κυβέρνηση θέλει να αποπροσανατολίσει από την δραματική επιδείνωση της δημόσιας ασφάλειας και τάξης. Άλωση των πανεπιστημιακών χώρων από συλλογικότητες, από ληστοσυμμορίες, από εμπόρους ναρκωτικών, ένοπλες ληστείες σε πολυσύχναστους δρόμους της Αθήνας.

Η Κυβέρνηση θέλει να αποπροσανατολίσει και από τα κυβερνητικά σκάνδαλα που διαδέχονται το ένα το άλλο. Από τις αποκαλύψεις για την έρευνα που διεξάγεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο για τη διασπάθιση 1,6 δις ευρώ κοινοτικών πόρων για το προσφυγικό, στις αποκαλύψεις για την παρολίγον απευθείας ανάθεση του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος έναντι ευτελούς τιμήματος, στις αποκαλύψεις για την εξαγορά από τη ΔΕΗ εταιρείας που ανήκει στον Αντιπρόεδρο των Σκοπίων.

Στοχευση πρώτη, λοιπόν, της Κυβέρνησης: η εργαλοιοποίηση της συνταγματικής αναθεώρησης σε όπλο αντιπερισπασμού, μιας αναθεώρησης που εξαγγέλθηκε από τον Πρωθυπουργό πριν από 2,5 χρόνια, και όλως τυχαίως εκκινεί εν τέλει τώρα, λίγους μήνες πριν από τις εκλογές και προβλέπεται να διαρκέσει μόλις 2 μήνες.

Στόχευση δεύτερη της Κυβέρνησης: να μπλοκάρει για τα επόμενα 10 χρόνια μία πραγματική προσπάθεια εκσυγχρονισμού του Συντάγματος από τη ΝΔ. Και αυτό το ομολόγησε κυνικά νυν Υπουργός της Κυβέρνησης, ο κ. Κατρούγκαλος, σε ραδιοφωνική του συνέντευξη πριν από 2 μόλις εβδομάδες. Και διαβάζω επί λέξει τα λεγόμενα του κ. Κατρούγκαλου: «μόνο και μόνο μη συναινώντας σ’ αυτά που θεωρούνται ότι είναι εμβληματικά τμήματα του νεοφιλελευθερισμού, να μπουν στην αναθεώρηση, όπως είναι … το θέμα των ιδιωτικών Πανεπιστημίων κατ’ εξοχήν, ουσιαστικά εμποδίζουμε την αναθεώρησή τους για 10 χρόνια, μια που το Σύνταγμά μας προβλέπει ότι δε μπορεί να ξεκινήσει η ίδια αναθεώρηση πριν περάσουν 5 χρόνια». Η Κυβέρνηση επιχειρεί επί της ουσίας να ματαιώσει για μια δεκαετία κάθε γενναία αλλαγή του Συντάγματος. Επιχειρεί να εργαλειοποιήσει ακόμη και αυτήν την ύψιστη κοινοβουλευτική διαδικασία μόνο και μόνο για να εμποδίσει έναν γνήσιο εκσυγχρονισμό του Συντάγματος.

Αλλά ας έρθουμε και στην ουσία των προσχηματικών αυτών προτάσεων του ΣΥΡ για το Σύνταγμα. Ένα αναχρονιστικό κείμενο με προτάσεις επικίνδυνες, όπως Δημοψηφίσματα με λαϊκή πρωτοβουλία. Προτάσεις ατελέσφορες, όπως επαναλαμβανόμενες  ψηφοφορίες για ένα εξάμηνο για την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας. Προτάσεις θεσμικά διαλυτικές, όπως η συνταγματική κατοχύρωση της απλής αναλογικής ως μόνιμου εκλογικού συστήματος που θα οδηγήσει τη χώρα σε μόνιμη ακυβερνησία. Μία πρόταση χωρίς ούτε αναφορά στις μεγάλες θεσμικές τομές που έχει ανάγκη η χώρα.

Κυρίες και κύριοι, αντέχουμε ως χώρα να χάσουμε άλλη μια δεκαετία για να έχουμε την ευκαιρία να αποκτήσουμε ένα νέο σύγχρονο Σύνταγμα;

Όχι, δεν αντέχουμε. Όπως δεν αντέχουμε και δεν θα επιτρέψουμε στον ΣΥΡΙΖΑ να υποβαθμίσει το Σύνταγμά μας. Η Νέα Δημοκρατία δεν θα επιτρέψει κανέναν αναθεωρητικό λαϊκισμό που εν τέλει θα υπονομεύσει το ίδιο το πολίτευμά μας, τη Δημοκρατία. Γι’ αυτό και θα συμμετέχουμε κανονικά στην επιτροπή αναθεώρησης που συγκροτείται σε σώμα αύριο.  Ως προς την διαδικασία, μίλησε διεξοδικά ο εισηγητής μας.

Η πρότασή μας, ως προς την ουσία της, στηρίζεται σε τρεις κεντρικές αρχές, υπηρετεί τρεις κεντρικές πολιτικές μας προτεραιότητες:

    Το νέο Σύνταγμα οφείλει να είναι λιτό, χωρίς περιττές και αναχρονιστικές διατάξεις. Να εξασφαλίζει τη συνέχεια και κυρίως την αποτελεσματικότητα του κράτους, να διαχωρίζει τις εξουσίες, να θωρακίζει τη Δικαιοσύνη. Να καθιερώνει τη λογοδοσία, τη διαφάνεια και την αξιολόγηση.
    Το νέο Σύνταγμα οφείλει να εξασφαλίζει την κοινωνική αλληλεγγύη και τις ίσες ευκαιρίες για όλους, ως προϋπόθεση κοινωνικής κινητικότητας και ευημερίας. Να αντιμετωπίζει τις πελατειακές δομές του κράτους και να ενισχύει την κοινωνία των πολιτών.
    Το νέο Σύνταγμα οφείλει να εγγυάται το σταθερό οικονομικό περιβάλλον, τη δημοσιονομική σταθερότητα και την ανάπτυξη της χώρας.

Και στο πλαίσιο αυτό, της επιδιωκόμενης ανάπτυξης της χώρας, επιτρέψτε μου να αναφερθώ διακριτά στην πρότασή μας για την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος. Στόχος είναι να δοθεί επιτέλους η δυνατότητα να λειτουργήσουν και στη χώρα μας, μη κρατικά και ιδιωτικά πανεπιστήμια, υπό αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις, υπό την εποπτεία ανεξάρτητης αρχής υψηλού κύρους. Κυρίες και κύριοι, είμαστε η μόνη χώρα στην Ευρώπη στην οποία υπάρχει συνταγματική απαγόρευση για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων. Και τούτο, ενώ τα οφέλη από την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων θα είναι πρωτοφανή. Θα απαριθμήσω 6 ενδεικτικά οφέλη:

    Θα περιορίσει δραστικά το brain drain καθηγητών και φοιτητών. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Εθνικής Τράπεζας, το 60% των Ελλήνων πανεπιστημιακών καθηγητών δουλεύει στο εξωτερικό. 60% των Ελλήνων πανεπιστημιακών, 11% των λοιπών ευρωπαίων πανεπιστημιακών. Επιπλέον, η χώρα μας, εμφανίζει ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά φοιτητών που σπουδάζουν στο εξωτερικό, το 2017 ανήλθε σε 37.000. Όταν στην Ισπανία, για παράδειγμα, οι φοιτητές που σπουδάζουν στο εξωτερικό είναι λιγότεροι, 35.000, και τούτο παρότι ο πληθυσμός της Ισπανίας είναι υπερτετραπλάσιος της Ελλάδας! Γιατί να μην μπορέσουμε να κρατήσουμε στη χώρα μας αυτό το πολύτιμο ανθρώπινο δυναμικό, Καθηγητών και φοιτητών;
    Θα περιορίσει την φυγή πόρων στο εξωτερικό. Τουλάχιστον μισό δις ευρώ χάνεται κάθε χρόνο για τις δαπάνες των φοιτητών μας στο εξωτερικό, προκαλώντας πραγματική οικονομική αιμορραγία στην ελληνική οικογένεια και φυσικά εισφέροντας αδρά στο ΑΕΠ άλλων χωρών. Τη στιγμή που τα χρήματα αυτά θα μπορούσαν να μείνουν και να επενδυθούν στη χώρα μας.
    Η χώρα μας θα προσελκύσει φοιτητές από όλον τον κόσμο, με σημαντική βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και άμεσα οικονομικά οφέλη για τη χώρα. Η χώρα μας πολύ σύντομα θα αναδειχθεί σε περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης, τη στιγμή που η διεθνής συγκυρία είναι εξαιρετικά ευνοϊκή για το συγκεκριμένο εγχείρημα, καθώς οι ροές των διεθνών φοιτητών έχουν πενταπλασιαστεί κατά τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες (το 1975 μόλις 0,8 εκατ. φοιτητές σπούδαζαν στο εξωτερικό παγκοσμίως, τώρα 4,5 εκατ. φοιτητές). Η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να προσελκύσει άμεσα – σύμφωνα με έκθεση της Εθνικής Τράπεζας – 110.000 ξένους φοιτητές και παράλληλα να περιορίσει τις εκροές Ελλήνων φοιτητών στο εξωτερικό, με άμεσο όφελος της τάξης των€1,8 δις ετησίως. Και παράλληλα,μία τέτοια μεταρρύθμιση θα μπορούσε να αυξήσει σημαντικά το δυνητικό ρυθμό ανάπτυξής της (κατά 1-2% ετησίως την πρώτη δεκαετία). Στην Κύπρο, η εκπαίδευση συμβάλει στο 2,5% του ΑΕΠ της χώρας.
    Θα συμβάλλει σε έναν υγιή συναγωνισμό με τα δημόσια πανεπιστήμια προς την βελτίωση του επιπέδου παρεχόμενης εκπαίδευσης για όλους, αλλά και στην ενίσχυση της επιστημονικής έρευνας.
    Θα δώσει στους φοιτητές τη δυνατότητα επιλογής ιδρύματος φοίτησης, όπως ισχύει διεθνώς. Πώς είναι δυνατόν να έχουμε ιδιωτική εκπαίδευση στα σχολεία αλλά όχι στα πανεπιστήμια;
    Θα τερματίσει το παράδοξο που ισχύει στη χώρα μας, στην οποία επιτρέπεται η αναγνώριση στην Ελλάδα πτυχίων μη κρατικών πανεπιστημίων του εξωτερικού, αλλά δεν επιτρέπεται η ίδρυση τέτοιων πανεπιστημίων στην Ελλάδα.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ας μπει επιτέλους ένα τέλος στην οπισθοδρόμηση και την αντιμεταρρύθμιση. Αρκετά μείναμε πίσω εξαιτίας των ιδεοληπτικών αγκυλώσεων. Ας μην χαθεί ακόμη μία ευκαιρία.

Σας ευχαριστώ.

Σχόλια (14)

 
Ευρωπαϊκή Παιδεία το 2020
14 Νοε 2018 17:36

Το σχέδιο της αξιωματικής αντιπολίτευσης για την Ανώτατη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση είναι ελλιπέστατο και μη τεκμηριωμένο.

1) Γιατί να μην μπορέσουμε να κρατήσουμε στη χώρα μας αυτό το πολύτιμο ανθρώπινο δυναμικό, Καθηγητών και φοιτητών;...

Διότι δεν έχουμε την αντίστοιχα ανεπτυγμένη ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ και ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ, ικανή να απορροφήσει το καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό - χιλιάδες απόφοιτοι με πτυχία, μεταπτυχιακά και διδακτορικά που απονέμονται από τα ελληνικά δημόσια ΑΕΙ καταφεύγουν στο εξωτερικό για αναζήτηση εργασίας.

2) Η επένδυση για να ιδρυθεί και να λειτουργήσει ένα αξιοπρεπές Ανώτατο Ίδρυμα είναι τάξης μεγέθους ανώτερη από εκείνη που είναι διατεθημένοι να επενδύσουν ιδιώτες στην Ελλάδα. Η Ελλάδα δεν μπορεί να έχει ένα Harvard, του οποίου το κληροδότημα ξεπερνά τα 35 δις, δηλαδή άνω του 15% του ελληνικού ΑΕΠ!

3) Όμοια με το σημείο 1). Οι ανεπτυγμένες χώρες της Ευρώπης (Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία, Ολλανδία, Σουηδία κ.α.) προσελκύουν φοιτητές στα ΔΗΜΟΣΙΑ Πανεπιστήμια τους. Δεν προσελκύουν φοιτητές τα ιδιωτικά πανεπιστήμια πχ. στην Τσεχία και την Πολωνία.

4) Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια στην Ευρώπη είναι στη συντριπτική πλειονότητά τους απαξιωμένα σε σχέση με τα δημόσια ιδρύματα.

Αναφορικά με το κόστος φοίτησης: Στη Γερμανία από το 2014 καταργήθηκαν τα δίδακτρα σε όλα τα προπτυχιακά προγράμματα και τα μεταπτυχιακά προγράμματα σε ποσοστό μάλιστα που φτάνει το 80% προσφέρονται χωρίς δίδακτρα, στη Γαλλία οι φοιτητές πληρώνουν ένα συμβολικό ποσό για τα διοικητικά έξοδα κάθε εξάμηνο, στη Σουηδία είναι δωρεάν, στην Ολλανδία τα δίδακτρα για τα μεταπτυχιακά είναι της τάξεως των 2000 ευρώ το χρόνο...

5) Η φοίτηση στα σχολεία είναι υποχρεωτική ενώ στα ΑΕΙ όχι. Ποια η θέση του τομέα Παιδείας της ΝΔ σε σχέση με την καθιέρωση υποχρεωτικής ενιαίας εκπαίδευσης, για όλους τους μαθητές, ξεκινώντας από την προσχολική αγωγή και καταλήγοντας σε ένα σύγχρονο Λύκειο;

 
Προς όλους τους υποψ. ψηφοφόρους ΝΔ
14 Νοε 2018 18:38

Κάποια σχόλια....

1) "Στόχος είναι να δοθεί επιτέλους η δυνατότητα να λειτουργήσουν και στη χώρα μας, μη κρατικά και ιδιωτικά πανεπιστήμια, υπό αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις, υπό την εποπτεία ανεξάρτητης αρχής υψηλού κύρους”" :
Δηλαδή θέλει να μας πει ο ποιητής , ότι η ΝΔ νοιάζεται για την εκπαίδευση της χώρας, και ο τρόπος βελτίωσης της σημερινής κατάστασης είναι να παραδόσει άνευ όρων (!!) Δημόσια ΑΕΙ στα χέρια του κάθε εφοπλισταρα-επιχειρηματία και να ικανοποιήσει ένα μικρό μέρος των ψηφοφόρων της, αφού ως κόμμα ανέκαθεν ικανοποιούσε χωρίς να το κρύβει αστικά συμφέροντα. Το πρόβλημα είναι ότι δεν καταλαβαίνει ότι θα βρει τέτοια εμπόδια μπροστά της από το ίδιο το φοιτητικό κίνημα καθώς και τους εργαζόμενους των ΑΕΙ, διοικητικό προσωπικό , καθηγητές και άλλους, που θα κάνουν πίσω τα όνειρα της.
Όσο αναφορά την "ανεξάρτητη αρχή υψηλού κυρους" που αυτή θα ιδρύσει στα νέα "ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ" δεν δείχνει τον παραμικρό σεβασμό για την αδιπ και έμμεσα πετάει σπόντες περί αμφισβήτησης του ρόλου της καθώς και των πράξεων της.

Απορώ πως είναι δυνατόν ,να υπάρχουν μορφωμένα άτομα της "μέσης" και Δυστυχώς και της "ΕΡΓΑΤΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ" που να περιμένουν την μέρα των εκλογών για να "το ρίξουν" δαγκωτό για ΝΔ. Είτε επειδή δυσαρεστήθηκαν για τους σχολικούς συμβούλους, είτε γιατί ο Γαβρόγλου δεν ικανοποίησε τα αιτήματα τους περί ισοτίμησης πτυχίων και αλλα.

 
@ Ευρωπαϊκή Παιδεία το 2020
14 Νοε 2018 20:30

Καλά όλα αυτά που γράφετε αλλά εντάσσονται στη γενικότερη παράλογη "λογική" της αριστεράς στην Ελλάδα τουλάχιστον ως προς την παιδεία... Έστω ότι έχετε σε όλα δίκιο... Πως αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να διατηρηθεί η συνταγματική απαγόρευση ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων; Π
Πρακτικά υποστηρίζετε ότι εφόσον δεν συμφέρει σε ένα αγρότη να παράξει πατάτες Αττικής σε καλύτερη ποιότητα και χαμηλότερη τιμή από τις πατάτες Νευροκοπίου, θα πρέπει να απαγορεύσουμε συνταγματικά την παραγωγή πατάτας Αττικής. Και αυτό έχει να κάνει με όλα τα επιχειρήματά σας, όχι μόνο με το θέμα της ποιότητας...
Πραγματικά έχω κουραστεί να διαβάζω τέτοιου είδους επιχειρηματολόγια, το λογικό άλμα είναι τόσο μεγάλο που κάνει το μυαλό μου να πονάει....

 
Giannis
14 Νοε 2018 20:40

Απλα τα ιδιωτικα πανεπιστημια θα ειναι μια καλη δικαιολογια για να μειωθει ο αριθμος των φοιτητων στα δημοσια. Ειναι ηδη παρα πολλοι οι φοιτητες στα δημοσια ΑΕΙ και κοστιζουν πολυ. Αν μειωθουν ομως θα πρεπει να τους απορροφησει η βιομηχανια και ο ιδιωτικος τομεας εγασιας και οχι τα ιδιωτικα πανεπιστημια. Η ΝΔ εχει εμμονη με τα ιδιωτικα πανεπιστημια αντι να δινει εμφαση στην ανορθωση του επιπεδου των δημοσιων. Ακομη κι αν ιδρυσουμε ιδιωτικα ΑΕΙ οι αλλοδαποι θα συνεχιζουν να σπουδαζουν στα πανεπιστημια της κεντρικης και βορειας Ευρωπης γιατι ελπιζουν οτι εκει θα βρουν δουλεια μετα την αποφοιτηση τους.

 
Κάποιες σκέψεις για διάλογο...
14 Νοε 2018 22:31

Ένας τελειόφοιτος Λυκείου που...
--επιθυμεί να σπουδάσει (και με υποτροφία) αποκλειστικά σε ιδρύματα των Η.Π.Α. ή Η.Β., δε θα το κάνει επειδή θα ιδρυθούν ιδιωτικά ΑΕΙ στη χώρα?
--επιλέγει τη Σόφια, τη Λιουμπλιάνα ή την Πράγα επειδή το κόστος ζωής εκεί (+δίδακτρα) του έρχεται φθηνότερα από το να "μεταναστεύσει" πχ από Πρέβεζα στο ΑΠΘ ή από Λαμία στο Πολυτεχνείο Κρήτης (Χανιά) ή από Σπάρτη στο Παν. Αιγαίου (Μυτιλήνη) (χωρίς δίδακτρα), θα παραμείνει εδώ (και με δίδακτρα)?

Όταν μάλιστα φτάσαμε στο σημείο τα ΠΜΣ στα δημόσια ΑΕΙ να πιάσουν το πεντοχίλιαρο, πόσο σίγουροι είμαστε για "προσιτά" δίδακτρα σε επίπεδο 4ετούς ΠΠΣ σε ιδιωτικό ΑΕΙ? Ακόμη και για πχ γραφιστική σε εγχώριο college το ποσό είναι τετραψήφιο!!!

Έχουμε όμως δώσει ορισμό ή έννοια του τι είναι Πανεπιστήμιο?
Κατά τη γνώμη μου Πανεπιστήμιο σημαίνει έρευνα στην οποία στηρίζεται η διδασκαλία. Σημαίνει εργαστήρια και κλινικές πρώτα και μετά αμφιθέατρο. Σημαίνει εκτός από Φιλοσοφική, Νομική ΚΑΙ Θετικών Επιστημών, Ιατρική, Πολυτεχνική κλπ

Πανεπιστήμιο με μόνο Διοίκηση Επιχειρήσεων, Ναυτιλιακά, Ψυχολογία και Τουριστικά με 2-3 αίθουσες διδασκαλίας... δε νοείται!

Έχουμε την αφέλεια ότι θα ιδρυθεί ένα Cambridge, ένα Yale, ένα ΜΙΤ κλπ με εκτεταμένο campus στη χώρα από ιδιώτη? Ποιός είναι αυτός? Υπάρχει να δώσει ένα σεβαστό ποσό της τάξεως των δις ευρώ σε αγορά ακινήτου εκατοντάδων m^2, κατασκευή εγκαταστάσεων, πρόσληψη προσωπικού κλπ [Θα τα βγάλει από τα δίδακτρα από τη μέση ελληνική οικογένεια, βαλκάνιους ή άραβες?]

Πόσα δεκάδες ή εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ χρειάζεται για να ιδρυθεί εκ του μηδενός μια ολοκληρωμένη Ιατρική Σχολή? Υπάρχουν από την άλλη ήδη 6 στον αριθμό σε δημόσια ΑΕΙ με υψηλό επίπεδο σπουδών, μεγάλο ανταγωνισμό ως προς τις θέσεις και με αβέβαιο επαγγελματικό μέλλον! Πέρα από το Ε.Σ.Υ. υπάρχουν και ιδιωτικά θεραπευτήρια. Απορροφούνται? Ή μήπως ιδιωτεύουν? Ή ο έλληνας τελικά το έχει ρίξει στα ματζούνια και κάνει διάγνωση googlάροντας στο internet...

Τι θα συμβεί αν ιδρυθεί Νομική Σχολή από ιδιώτη όταν ο Υπουργός είχε ανακοινώσει μια τέταρτη σχολή σε δημόσιο ΑΕΙ και οι υφιστάμενες σχολές άσκησαν βέτο. Γνωστά τα προβλήματα του κλάδου στην αγορά εργασίας...

Και ποιος ο λόγος αλλοδαποί φοιτητές να μην εκπαιδεύονται στα δημόσια ΑΕΙ αλλά να αποτελεί "προσόν" μόνο των ιδιωτικών?

Θεωρώ ότι η συζήτηση είναι λανθασμένη. Δεν θα πρέπει να επιδιώκουμε νέες δομές για 18χρονους προπτυχιακούς φοιτητές ΑΛΛΑ...

...νέες δομές ΕΡΕΥΝΑΣ, δομές που θα προσελκύσουν ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ, μεταπτυχιακούς, διδακτορικούς (ημεδαπούς ή αλλοδαπούς) προκειμένου η Ελλάδα να καταστεί διεθνής χώρος πρωτοποριακής επιστημονικής έρευνας, σκέψης και διαλόγου. Ό,τι σπουδαίο ανακαλύπτεται, να έχει αναφορά στο σύγχρονο ελλαδικό χώρο. Γιατί τα μυαλά αυτά θα βρίσκονται εδώ. Και θα έρχονται νέα. Ήδη εκπαιδευμένα.

ΥΓ. Η Γερμανία δαπανά ένα συγκεκριμένο ποσό για τα δικά της ΑΕΙ εκπαιδεύοντας ένα συγκεκριμένο αριθμό πτυχιούχων. Σήμερα έχει απορροφήσει ένα μεγάλο μέρος γιατρών ή μηχανικών από τις νότιες ευρωπαϊκές χώρες χωρίς να ξοδέψει ένα ευρώ παραπάνω στην εκπαίδευση. Τους παίρνει έτοιμους!!!!

 
Παιδεία 2020
15 Νοε 2018 14:10

To πρόβλημα είναι οι προτεραιότητες που θέτει κάθε κυβέρνηση, δεν μπορεί ο αρχηγός και ο Τομέας Παιδείας της αξιωματικής αντιπολίτευσης να πορεύονται με ένα "Γιατί όχι; Ας δοκιμάσουμε τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, δε χάθηκε τίποτα..."

Η αλλαγή στο θεσμικό πλαίσιο πρέπει να έχει σαφή οφέλη αλλιώς απλώς υπηρετεί μια "ανάποδη" ιδεοληψία υπερ μη-κρατικών / ιδιωτικών ΑΕΙ, χωρίς να συνυπολογίζει τις ανάγκες της χώρας.

Οι κινδυνοι είναι δύο:

α) Υπερπροσφορά χαμήλης ποιότητας προγραμμάτος σπουδών με συνέπεια να μην τηρείται ούτε τα ελάχιστο κριτήρια ποιότητας.

β) Περαιτέρω κατακερματισμός της Ανώτατης Εκπαίδευσης, με δημιουργία διπλωμάτων "πολλών ταχυτήτων".

Το ιστορικό της ίδρυσης των ΤΕΙ τη δεκαετία του '80 και της προβληματικής εξέλιξης των ιδιωτικών κολλεγίων τη δεκαετία του '90 θα έπρεπε να λειτουργεί ως παράδειγμα αποφυγής για πειραματισμούς χωρίς σαφή στόχο στον χώρο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

@ Απάντηση (14 Νοε 2018 20:30)

Τα στοιχεία είναι ακριβή. Περιμένουμε και από τους πολιτικούς να μιλούν με επιχειρήματα - γιατί δεν αναφέρεται στην παραπάνω ομιλία πχ. ο αριθμός των Κυπρίων φοιτητών που επιλέγουν κάθε χρόνο να σπουδάσουν στα ΔΗΜΟΣΙΑ και ανευ διδάκτρων ΑΕΙ σε Ελλάδα (με τα γνωστά προβλήματα που έχουν), και ποιο είναι το ποσό που τελικά συνεισφέρουν οι Κύπριοι φοιτητές στην ελληνική οικονομία;

Ακόμα όμως και η ΝΔ δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι τα κυπριακά ιδιωτικά ιδρύματα μπορούν να ανταγωνιστούν τα καθιερωμένα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια με ιστορία δεκαετιών, ίσως και αιώνων - σε Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία, Ολλανδία, Ιταλία, Δανία και άλλες ανεπτυγμένες βιομηχανικά δυτικές ευρωπαϊκές χώρες.

 
Γαλλικά Πανεπιστήμια
15 Νοε 2018 15:59

Στη Γαλλία βάσει νόμου ΜΟΝΟ τα δημόσια ΑΕΙ έχουν το δικαίωμα να έχουν τον τίτλο <Πανεπιστήμιο>.

Μάλλον απίθανο οι γάλλοι νομοθέτες να έχουν εμποτιστεί από την «παράλογη λογική της Αριστεράς στην Ελλάδα», άρα ίσως πρέπει να σκεφτείτε ότι εσείς κάνετε κάποιο λογικό άλμα με την αναλογία σας περί πατατών Νευροκοπίου και πανεπιστημιακών πτυχίων...

Δεν είναι όλα τα αγαθά μιας κοινωνίας όμοια, και φυσικά η εκπαίδευση δεν έχει την ίδια νομική αντιμετώπιση με τα τρόφιμα.

@ Ευρωπαϊκή Παιδεία το 2020 14 Νοε 2018 20:30

 
Νίκος
15 Νοε 2018 19:00

Πάρα πολλά κι ατεκμηρίωτα ΘΑ.
Υπάρχουν μελέτες που να αποδεικνύουν ότι αυτή η ακραία λογική των ΘΑ θα λειτουργήσει; Π.χ.,
1. από που τεκμαίρεται ότι ο αλλοδαπός φοιτητής θα προτιμήσει το ελληνικό ιδιωτικό ΑΕΙ έναντι του αγγλικού ή του τσέχικου ήτου κυπριακού;
2. θα είναι ιδιωτικό ΑΕΙ πραγματικό (campus, πλήρεις εργαστηριακές εγκαταστάσεις, απαιτητικά προγράμματα σπουδών κλπ) ή θα είναι δυο τρεις αίθουσες ξεονοδοχείου, με πέντε υπολογιστές κι έναν πίνακα μαρκαδόρου;
3. Αν το κάποιο μεγάλο ιδιωτικό νοσοκομείο, σεβαστού κύρους, θελήσει να ανοίξει Ιατρική σχολή, μιας κι έχει όλες τις δυνατότητες, θα μπορεί ή θα πρέπει να λειτουργήσει παράλληλα και σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Πολιτικών Μηχανικώνκαι Νομική;
4. Το κόστος των διδάκτρων θα καθοριστεί από ποιον; Πιστεύει κανείς ότι θα είναι ελκυστικό αυτό το κόστος; Έχει γίνει μελέτη πόσους φοιτητές χρειάζεται ένα ιδιωτικό ΑΕΙ ώστε να είναι βιώσιμο; Εδώ τα ελληνόπουλα εγκαταλείπουν τις δωρεάν σχολές, θα τα βγάλουν πέρα με τις επί πληρωμή;
5. Από που προκύπτει ότι ο διακεκριμένος Α ερευνητής θα αφήσει το ερευνητικο του κέντρο στις ΗΠα ή την Ευρώπη για να έρθει σε ένα ιδιωτικό ΑΕΙ; Γνωρίζει ο συντάκτης της πρότασης τι κοστίζει ένα οργανωμένο ερευνητικό κέντρο, που παράγει έρευνα αιχμής; Εκτός κι αν έρχεται για δυο ώρες διδασκαλίας και παίρνει τρέχοντας το αεροπλάνο για να φύγει...
6. Ποια θα είναι η εποπτική αρχή και με ποιες αρμοδιότητες;
7. Γιατί να προτιμήσει ο άριστος το ιδιωτικό ΑΕΙ, όταν τα κρατικά ΑΕΙ, πέραν του ότι δεν απαιτούν δίδακτρα, έχουν υψηλότατες αξιολογήσεις διεθνώς; Ποιο είναι το target group, ω θιασώτες της ιδιωτικής οικονομίας;
Υπάρχουν πολλά ακόμα ερωτήματα, αλλά δε θα τελειώσουμε ποτέ. Δίνεται η εντύπωση ότι "κάναμε μια πρόταση για να την κάνουμε". Είναιφανερό ότι είναι αδούλευτη από την αρχή έως το τέλος της και αμφιβάλλω αν αυτοί που τη συνέταξαν έχουν σχέση με την έρευνα και τη διδασκαλία σε ΑΕΙ απαιτήσεων. Κι εκτίθενται όλοι μαζί.

 
@ Ευρωπαϊκή Παιδεία το 2020
15 Νοε 2018 19:06

Χρησιμοποιώ το όνομα επειδή το χρησιμοποίησα αρχικά, όχι επειδή απαντώ στο συγκεκριμένο χρήστη...
@ Όλους: ΔΕΝ ΜΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ τι πιστεύει η Νέα Δημοκρατία και ποιο είναι το πρόγραμμα της για την Παιδεία... Δεν με ενδιαφέρουν όλα τα στοιχεία στα οποία αναφέρεστε... Δεν με ενδιαφέρει η ποιότητα των ιδιωτικών πανεπιστημίων και αν το ένα και εάν το άλλο.... ΜΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ ΟΤΙ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΙΔΡΥΣΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΑΕΙ κάτι που είναι ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΚΟ!!! Αν δεν θέλουμε ιδιωτικά ΑΕΙ μπορούμε να τα απαγορεύσουμε με νόμο τον οποίον αν αλλάξουμε γνώμη να μπορούμε να τον αλλάξουμε ΟΧΙ ΜΕ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΤΑΞΗ!!! ΤΟΣΟ ΔΥΣΚΟΛΟ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΑΥΤΟ ΚΑΤΑΝΟΗΤΟ;;;

 
@Νίκος
15 Νοε 2018 19:27

Και εσύ τι ζόρι τραβάς για όλα αυτά??? Αν δεν έχουν κόσμο θα κλείσουν, αλλιώς θα επιβιώσουν. Ρε πως ο καθένας θέλει να ψοφήσει η κατσίκα του γείτονα....

 
Προχειρότητα
15 Νοε 2018 19:59

Προφανώς το ελληνικό Σύνταγμα θέτει ασφαλιστικές δικλείδες στο ευαίσθητο θέμα της Παιδείας γιατί η προχειρότητα στη νομοθέτηση στην Ελλάδα είναι παροιμιώδης.

Μόνο το κόστος της δημόσιας (ανεξάρτητης) εποπτείας και ο κίνδυνος χορήγησης πτυχίων από ιδιωτικά πανεπιστήμια χωρίς ποιοτικά εχέγγυα θα έπρεπε να λειτουργήσουν αποτρεπτικά στην ελληνική περίπτωση.

Προσωπικά, εύχομαι όντως να αναθεωρηθεί το άρθρο 16, ώστε να συμπεριλάβει ΜΗ ΚΡΑΤΙΚΑ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ (όχι ένα γενικό όρο "ιδιωτικά"...).

Μονο έτσι θα καταλάβουν και οι μεν και οι δε, φανατικά υπέρμαχοι και πολέμιοι, ότι ασχολούνται με ένα ήσσονος σημασίας ζήτημα τη στιγμή που παλεύουμε ως χώρα να βγούμε από την δεκαετή κρίση.

Η Παιδεία δεν είναι χώρος για ευκαιριακούς πειραματισμούς. Στην Τριτοβάμια Ανώτατη Εκπαίδευση προέχει η συνένωση των δημοσίων ΑΕΙ με περιορισμό των διάσπαρτων τμημάτων και σχολών - η ενέργεια και ο χρόνος που αφιερώνεται σε άλλες, περιφερειακές συζητήσεις από τα πολιτικά κόμματα είναι ενάντια στα συμφέροντα των πολιτών και της νέας γενιάς.

 
Νίκος
15 Νοε 2018 20:47

Όταν θέτεις ερωτήματα, προσπαθώντας να καταλάβεις ποιο είναι το σκεπτικό μιας πρότασης από το κόμμα που ζητά να είναι η επόμενη κυβέρνηση και η απάντηση που λαμβάνεις είναι "Και εσύ τι ζόρι τραβάς", καταλαβαίνεις πάρα πολλά.
Και ναι, τραβάω ζόρι όταν προβάλλεται μια πολιτική πρόταση, που είναι παντελώς ανεπεξέργαστη και είναι πιο τρύπια κι από ελβετικό τυρί.
Όποιος ενοχλείται από το διάλογο, ας καθήσει σπίτι του, να ασκεί πολιτική στα κατσαρόλια του. Από πότε απαγορεύονται κατοχυρωμένα συνταγματικά δικαιώματα;

 
@Νίκος
15 Νοε 2018 22:09

Αν κατοχυρωμένα συνταγματικά δικαιώματα είναι οι ερωτήσεις τότε έχεις κάθε δικαίωμα. Εσύ όμως ξεκίνησες με "Πάρα πολλά κι ατεκμηρίωτα ΘΑ" Και έστω κι' αν μείνουν ΘΑ ποιο το πρόβλημα??? Ελεύθερη οικονομία έχουμε, καθένας έχει δικαίωμα να επενδύει και να πτωχεύει.
Αν κατοχυρωμένα συνταγματικά δικαιώματα είναι μόνο τα δημόσια πανεπιστήμια και γι' αυτό την κρίνεις ανεπεξέργαστη τότε γι' αυτό γίνεται συνταγματική αναθεώρηση για να αλλάξει. Τι δεν καταλαβαίνεις???

 
@ Ευρωπαϊκή Παιδεία το 2020
16 Νοε 2018 06:51

Το πρόβλημα είναι ότι στην Ελλάδα δεν καταλαβαίνουμε ότι άλλο το Σύνταγμα και άλλο οι νόμοι... Επιπλέον τα χρησιμοποιούμε όλα για μικροκοματικές σκοπιμότητες... Το Σύνταγμα θα πρέπει να είναι το ελάχιστο δυνατό "κείμενο" με στόχο την προστασία των πολιτών έναντι της αυθαιρεσίας του κράτους ΚΑΙ ΜΟΝΟ... Δεν έχουν θέση έκει στο Σύνταγμα απαγορεύσεις αυτού του είδους... Αν δεν θέλουμε ιδιωτικά ΑΕΙ ας φτιάξουμε ένα νόμο τον οποίον όποτε θέλουμε καταργούμε... Αν θέλουμε επίσης... Είναι ΝΤΡΟΠΗ ενώ το MIT και το HARVARD είναι ιδιωτικά ιδρύματα εμείς να έχουμε στο Σύνταγμα απαγόρευση ιδιωτικών (έστω μη κρατικών μη κερδοσκοπικών) πανεπιστημίων... Είναι τόσο απλο... Τώρα αν θεωρούμε ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να ελέγξει την ποιότητά τους, απλά δεν ψηφίζουμε νόμο που να επιτρέπει τη λειτουργία τους... Είναι τόσο απλό... Το άρθρο 16 είναι ντροπή... Μόνο σε ολοκληρωτικές κοινωνίες όπου το κράτος θέλει απόλυτο έλεγχο και εξουσία έναντι των πολιτών/σκλάβων υπάρχουν τέτοιες διατάξεις στο Σύνταγμα και απορώ πως δεν το αντιλαβάνονται όλοι και αρχίζουν τα επιχειρήματα υπέρ ή κατά της ιδιωτικής παιδείας που είναι άσχετα με το θέμα...

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ