Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

6 στους 10 Έλληνες πανεπιστημιακούς απασχολούνται στο εξωτερικό- Χαρακτηρίζονται “υψηλής ποιότητας ερευνητές”

Η Ελλάδα θα μπορούσε να προσελκύσει 110.000 ξένους φοιτητές και παράλληλα να περιορίσει τις εκροές Ελλήνων φοιτητών στο εξωτερικό
Δημοσίευση: 15/11/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Α. Το 60% των Ελλήνων πανεπιστημιακών καθηγητών  απασχολούνται στο εξωτερικό, σε σχέση με έναν ευρωπαϊκό μέσο όρο της τάξης του 11%.

Β. Οι Έλληνες πανεπιστημιακοί δάσκαλοι που εργάζονται στο εξωτερικό χαρακτηρίζονται “υψηλής ποιότητας ερευνητές”.

Γ. Επίσης οι Έλληνες πανεπιστημιακοί έχουν πέντε φορές περισσότερες κορυφαίες δημοσιεύσεις από τον παγκόσμιο μέσο όρο.

Οι παραπάνω διαπιστώσεις προέκυψαν  μετά από μελέτη που έκανε η Εθνική Τράπεζα Ελλάδος.

0,7% ξένοι φοιτητές

Η χαμηλή θέση της Ελλάδας στο Δείκτη Ανώτατης Εκπαίδευσης (28/100) αντανακλάται στο μικρό μερίδιο της Ελλάδας στην προσέλκυση των διεθνών ροών φοιτητών (0,7%) – με την πλειοψηφία των ξένων φοιτητών να προσελκύονται είτε βάσει διμερών συμφωνιών (π.χ. από Κύπρο) είτε να είναι παιδιά μεταναστών (π.χ. από Αλβανία).

Ωστόσο, ενώ η ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας σε αυτόν τον τομέα είναι στην παρούσα φάση χαμηλή, η διεθνής θέση της χώρας θα μπορούσε να ενισχυθεί σημαντικά , τονίζεται στην έκθεση , αξιοποιώντας και το συγκριτικό πλεονέκτημα της μεγάλης ακαδημαϊκής Διασποράς (με το 60% των Ελλήνων πανεπιστημιακών καθηγητών να απασχολούνται στο εξωτερικό, σε σχέση με έναν ευρωπαϊκό μέσο όρο της τάξης του 11%).

Η  Ελλάδα θα μπορούσε να προσελκύσει 110,000 ξένους φοιτητές

Βάσει των εκτιμήσεών της μελέτης  της Εθνικής Τράπεζας, η Ελλάδα θα μπορούσε να προσελκύσει 110,000 ξένους φοιτητές   και παράλληλα να περιορίσει τις εκροές Ελλήνων φοιτητών στο εξωτερικό, εφαρμόζοντας τις παρακάτω πολιτικές:

  •     Εγκαθίδρυση συνεπούς και σταθερής εθνικής στρατηγικής για την ανώτατη εκπαίδευση με έμφαση στην αυτονομία των πανεπιστημίων
  •     Νομοθέτηση πολιτικών και κινήτρων για προσέλκυση της ακαδημαϊκής Διασποράς, όπως έχει εφαρμόσει με επιτυχία η Κίνα.
  •     Στήριξη της δημιουργίας Κέντρων Αριστείας γύρω από τα ελληνικά πανεπιστήμια για ενδυνάμωση της σύνδεσής τους με τον επιχειρηματικό τομέα.

Η ανάδειξη της Ελλάδας σε διεθνές κέντρο ανώτατης εκπαίδευσης η μελέτη της ΕΤΕ εκτιμά  ότι θα έχει πολλαπλά οφέλη για την ελληνική οικονομία.

Σε πρώτο επίπεδο, η άμεση επίδραση από την προσέλκυση των ξένων φοιτητών (σε συνδυασμό με τον περιορισμό των εκροών Ελλήνων φοιτητών) θα προσελκύσει πόρους της τάξης των €1,8 δις ετησίως (κυρίως μέσω υψηλότερων εξαγωγών και χαμηλότερων εισαγωγών υπηρεσιών εκπαίδευσης).

Παράλληλα,  η αναβάθμιση του τομέα ανώτατης εκπαίδευσης θα μετασχηματίσει την Ελλάδα σε οικονομία έντασης γνώσης, αυξάνοντας σημαντικά το δυνητικό ρυθμό ανάπτυξής της (κατά 1-2 ποσοστιαίες μονάδες ετησίως την πρώτη δεκαετία έντονων μεταρρυθμίσεων και κατά περίπου ½ ποσοστιαίας μονάδας ετησίως μεσοπρόθεσμα). Συνεκτιμώντας τις συνέργειες αυτής της μεταρρύθμισης με ένα δεκτικό στην καινοτομία επιχειρηματικό τομέα, η συνολική επίδραση στο ΑΕΠ μπορεί να φτάσει τα €50 δις ετησίως σε ορίζοντα δεκαετίας.

Σχόλια (16)

 
Σοφία
15 Νοε 2018 10:27

Είναι λάθος να γίνεται προπαγάνδα υπέρ του Μητσοτάκη και της πολιτικής που έχει σκοπό να εφαρμόσει για την παιδεία. αναδιάταξη και αναδιάρθρωση στα ΑΕΙ χρειαζόμαστε

 
ΓΣ
15 Νοε 2018 11:17

Μάλιστα... είναι προπαγάνδα τα στοιχεία που δείχνουν πόσο διαπρέπουν οι Έλληνες επιστήμονες στο εξωτερικό, ενώ στο εσωτερικό πατώνουμε; Αυτή η δήθεν "αναδιάρθρωση" και "αναδιάταξη" πόσες φορές πρέπει να γίνει; Μετρήστε αναδιαρθρώσεις/αναβαθμίσεις/αλλαγές/νόμους πλαίσια. Προκαλεί θυμηδία πλέον. Η έκθεση προτείνει:
"* Εγκαθίδρυση συνεπούς και σταθερής εθνικής στρατηγικής για την ανώτατη εκπαίδευση με έμφαση στην αυτονομία των πανεπιστημίων
* Νομοθέτηση πολιτικών και κινήτρων για προσέλκυση της ακαδημαϊκής Διασποράς, όπως έχει εφαρμόσει με επιτυχία η Κίνα.
* Στήριξη της δημιουργίας Κέντρων Αριστείας γύρω από τα ελληνικά πανεπιστήμια για ενδυνάμωση της σύνδεσής τους με τον επιχειρηματικό τομέα."
Αυτά είναι προπαγάνδα; Δε μας κάνουν; Είναι κακές ιδέες; Ελεος.

 
st
15 Νοε 2018 11:49

@ΓΣ

Μήπως είσαι και με την ΝΔ?

 
Σοφία PhD
15 Νοε 2018 12:02

@ΓΣ

..Σχολίασα αρνητικά το άρθρο καθώς βγάζει μάτι ότι όλοι επιχειρούν να στήσουν μια μαζική προπαγάνδα υπέρ των ιδιωτικών πανεπιστημίων λες και έτσι θα λυθεί το πρόβλημα.. Το πρόβλημα μπορεί να λυθεί με τα εκάστοτε ιδρύματα και αναδιάρθρωση τους. Είναι απλά τα πράγματα
Τα περί "σύνδεσης των πανεπιστημίων με τις επιχειρήσεις" δεν πρόκειται ούτε 1:1000000 να ωφελήσουν τον Έλληνα φορολογούμενο ο οποίος τόσα χρόνια πληρώνει τα λάθη αυτών των οποίων παρουσιάζονται ως "σωτήρες" ΝΔ και άλλων. Είναι ξεκάθαρα προπαγανδιστική η έρευνα και δυστυχώς για τους φοιτητές αποφοίτους και ακαδημαϊκό προσωπικό υπάρχουν άτομα που πιστεύουν σε αυτά.. και είναι έτοιμα να βάλουν ταφόπλακα στα δημόσια αει

 
Λάθος στόχευση
15 Νοε 2018 14:22

Η ελληνική οικονομία υστερεί σε σχέση με τις σύγχρονες γνώσεις που -σωστά- προσφέρουν τα τμήματα των πανεπιστημίων.

Μια χαρά συνεργάζονται τα δημόσια ΑΕΙ με τις ελληνικές επιχειρήσεις, εδώ και τριάντα και πλέον χρόνια. Αλλά τις στρεβλώσεις της ελληνικής αγοράς προφανώς και δεν πρέπει να τις μεταφέρουμε στον ακαδημαϊκό χώρο.

Και εκεί είναι το πρόβλημα: δεν μπορεί η Ελλάδα να ανταγωνιστεί τα αγγλικά Πανεπιστήμια, γιατί η οικονομία της είναι αδύναμη και δεν μπορεί να στηρίξει αξιοπρεπή ιδιωτικά ιδρύματα.

Το ζητούμενο δεν είναι να επιστρέψουν οι Έλληνες φοιτητές αλλά να προσελκύονται νέοι ερευνητές και καθηγητές από όλες τις χώρες.

Οι νέοι ερευνητές φεύγουν όχι επειδή οι γνώσεις που έλαβαν από τα Δημόσια ΑΕΙ δεν είναι ικανοποιητικές αλλά επειδή σε άλλες χώρες τους προσφέρονται θέσεις με προοπτική εξέλιξης, πάνω στο αντικείμενο των σπουδών τους, και όχι να είναι το "παιδι-για-τις-δουλειες" με έναν υποκατώτατο μισθό...

 
ABC
15 Νοε 2018 16:59

Απορώ το 10.000 στις 110.000 πως προέκυψε. Οι εκτιμησεις συνήθως αναφέρονται σε τάξη μεγέθους.

 
Δημήτρης
15 Νοε 2018 17:23

@Σοφία PhD
Εντάξει, να το δεχθούμε πως η έρευνα είναι προπαγανδιστική.
Οι χιλιάδες των ελλήνων που φοιτούν στο εξωτερικό δεν σας προβληματίζουν;
Δεν πρέπει να γίνει κάτι διαφορετικό γι' αυτούς, αφού βλέπουμε πως οι έως τώρα προσπάθειες έφεραν τα αντίθετα αποτελέσματα;
Τέλος, από πού συνάγετε πως η σύνδεση των πανεπιστημίων με τις επιχειρήσεις δεν πρόκειται ούτε 1:1000000 να ωφελήσουν τον Έλληνα φορολογούμενο; Το εφαρμόσαμε και απέτυχε; Απ' όσο γνωρίζω, τα μόνα που απέτυχαν ήταν τα ελληνικά πανεπιστήμια να προστατευτούν. Γιατί μόνο με την ενδυνάμωση/ρωμαλεό φοιτητικό κίνημα δουλειά δεν γίνεται!

 
Φοιτητές και απόφοιτοι
15 Νοε 2018 18:38

Περισσότερο πρέπει να μας προβληματίσουν οι χιλιάδες ΑΠΟΦΟΙΤΟΙ που αναζητούν ένα μέλλον στο εξωτερικό καθώς στην Ελλάδα το μόνο που βρίσκουν είναι απαξίωση και ανεργία.

Χιλιάδες φοιτητές, από όλες τις ηπείρους, θα συνεχίσουν να κατευθύνονται στα ΔΗΜΟΣΙΑ πανεπιστήμια του Ηνωμένου Βασιλείου και άλλων ευρωπαϊκών χωρών εξαιτίας του υψηλού ακαδημαϊκού επιπέδου και των ευκαιριών για μετέπειτα σταδιοδρομία, επαγγελματική και ερευνητική.

Αυτό δε θα αλλάξει όπως και να ονομάσουμε τα ιδρύματα-κολλέγια που θα απονέμουν πτυχία σε Οικονομικά, Πληροφορική, Διοίκηση Επιχειρήσεων, Ναυτιλιακά, Μαρκετινγκ κτλ. στην Ελλάδα.

Δεν έχει νόημα να τους κρατήσουμε εδώ, να τους μορφώσουμε με έξοδα του ελληνικού κράτους (τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα έχουν ειδικό καθεστώς φορολόγησης) για να φύγουν μετά από 4-5 χρόνια.

Ούτε πρέπει να ρίξουμε τα κριτήρια εισαγωγής και να μοιράσουμε σε όλους "διπλώματα" αμφιβόλου ποιότητας.

Α) Όλοι συνεχώς διαμαρτύρονται για το επίπεδο σπουδών - Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, όπου διεθνώς κατά 90% εισάγονται σπουδαστές που δεν είχαν καλά αποτελέσματα στις εισιτήριες εξετάσεις, πώς ακριβώς θα συνεισφέρουν στην αναβάθμιση της ποιότητας της Ανώτατης Εκπαίδευσης;

Β) Αναφορικά με την έρευνα, κανένα νομικό πλαίσιο εδώ και δεκαετίες δεν εμποδίζει επιχειρήσεις να χρηματοδοτήσουν ανεξάρτητα ιδιωτικά ερευνητικά κέντρα - ποια η συνεισφορά των ελληνικών επιχειρήσεων στην έρευνα και την καινοτομία; Μηδαμινή έως ανύπαρκτη.

Δεν ευθύνονται για όλα τα δεινά της Ελλάδας τα δημόσια ΑΕΙ και το Σύνταγμα.

Ας αναλογιστούμε σε ποια θεμέλια έχει κτιστεί η οικονομία μας και τι είδους κουλτούρα επιχειρηματικότητας καλλιεργείται τόσα χρόνια.

 
Συγκρίσεις ανόμοιων χωρών
15 Νοε 2018 18:53

Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχει υπερπαραγωγή μεταπτυχιακών και διδακτορικών διπλωμάτων χωρίς να έχει αναπτύξει αντίστοιχα βιομηχανοποιημένη οικονομία υψηλών απαιτήσεων. Μια μελέτη για τις προσφερόμενες θέσεις εργασίας και τα προσόντα που αυτές ζητούν είναι ενδεικτική - ελάχιστες έχουν ως τυπική απαιτήση κάτι παραπάνω από ένα απλό πτυχίο, είτε ΤΕΙ είτε πανεπιστημίου, ακόμα και ΙΕΚ.

«Το 60% των Ελλήνων πανεπιστημιακών καθηγητών απασχολούνται στο εξωτερικό, σε σχέση με έναν ευρωπαϊκό μέσο όρο της τάξης του 11%».

Αυτό οφείλεται στη διαφορά δυναμικότητας μεταξύ των οικονομιών.

Ο μεγαλύτερος εργοδότης στην Ελλάδα (εκτός των κρατικών υπηρεσιών Υγείας, Παιδείας, Σωμάτων Ασφαλείας κ.α.) είναι μια ιδιωτική αλυσίδα σουπερμάρκετ. Όσο υγιής κι αν αυτή είναι σαν επιχείρηση δεν μπορούμε να έχουμε προσδοκίες για ανάπτυξη υψηλής τεχνολογίας.

Στην Αγγλία σίγουρα δεν περιμένουν μια επιχείρηση σαν την Tesco να ηγηθεί της καινοτομίας και να απορροφήσει ερευνητικό προσωπικό...

 
Uio
15 Νοε 2018 22:19

Σίγουρα αυτοί που έχουν τη δυνατότητα να πάνε στα καλά πανεπιστήμια του εξωτερικού θα προτιμήσουν να σπουδάσουν σε ιδιωτικά της Ελλάδας. Καλά τα πιστεύουν αυτοί που τα γράφουν αυτα; Ο ιδιωτικός τομέας στην Ελλάδα είναι κρατικοδίαιτος. Την καλύτερη περίπτωση τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα είναι συνδεδεμένα με εταιρίες για πρακτική, οι οποίες θα επιδοτούνται απ το κράτος.

 
Και τιράντα και κοτσίδα
15 Νοε 2018 23:05

Πάντα διασκεδάζω όταν βλέπω σχόλια που απορρίπτουν έρευνες γιατί δεν τους αρέσουν τα συμπεράσματα

 
Αυτό δείχνει ότι δεν ζεί στην ελλάδα!
16 Νοε 2018 11:58

* Στήριξη της δημιουργίας Κέντρων Αριστείας γύρω από τα ελληνικά πανεπιστήμια για ενδυνάμωση της σύνδεσής τους με τον επιχειρηματικό τομέα."

 
Τα αυτονόητα
16 Νοε 2018 12:50

Μήπως όλα αυτά είναι σχετικά με τη χρηματοδότηση της παιδείας στην Ελλάδα;
Μήπως όλα αυτά είναι σχετικά με την τεράστια διαφορά των μισθών και της οικονομικής
ενίσχυσης της έρευνας των Πανεπιστημιακών στην Ελλάδα και το εξωτερικό;
Πόσα χρήματα και ποια οικονομική ενίσχυση για την έρευνά του μπορεί να λάβει ένας
Καθηγητής στην Ευρώπη και την Αμερική και πόσα χρήματα και ποια οικονομική ενίσχυση
για την έρευνά του στην Ελλάδα;

Επίσης, η έρευνα της Τράπεζας γιατί δεν εξετάζει πόσοι Καθηγητές ελληνικών
Πανεπιστημίων έφυγαν από την Ελλάδα, αν και ήταν διορισμένοι στην Ελλάδα, επειδή
ακριβώς οι μισθοί που λάμβαναν ήταν εξευτελιστικοί αν συγκριθούν με τις αποδοχές
των Ευρωπαίων και Αμερικανών Πανεπιστημιακών και η οικονομική ενίσχυση της
έρευνάς τους ήταν μηδενική στην Ελλάδα;

 
@st
16 Νοε 2018 18:38

Για σένα δηλαδή όποιος διαπιστώνει τα αυτονόητα είναι με τη Νέα Δημοκρατία...

 
Τα αυτονόητα
17 Νοε 2018 07:43

@st
Κάποιοι εδώ απλώς φαίνεται να κάνουν άλλη δουλειά: Δεν ξέρω γιατί είναι δύσκολο να καταλάβει κάποιος αλλά δεν υπήρχε αναφορά σε κόμματα στο παρακάτω κείμενο:

Μήπως όλα αυτά είναι σχετικά με τη χρηματοδότηση της παιδείας στην Ελλάδα;
Μήπως όλα αυτά είναι σχετικά με την τεράστια διαφορά των μισθών και της οικονομικής
ενίσχυσης της έρευνας των Πανεπιστημιακών στην Ελλάδα και το εξωτερικό;
Πόσα χρήματα και ποια οικονομική ενίσχυση για την έρευνά του μπορεί να λάβει ένας
Καθηγητής στην Ευρώπη και την Αμερική και πόσα χρήματα και ποια οικονομική ενίσχυση
για την έρευνά του στην Ελλάδα;

Επίσης, η έρευνα της Τράπεζας γιατί δεν εξετάζει πόσοι Καθηγητές ελληνικών
Πανεπιστημίων έφυγαν από την Ελλάδα, αν και ήταν διορισμένοι στην Ελλάδα, επειδή
ακριβώς οι μισθοί που λάμβαναν ήταν εξευτελιστικοί αν συγκριθούν με τις αποδοχές
των Ευρωπαίων και Αμερικανών Πανεπιστημιακών και η οικονομική ενίσχυση της
έρευνάς τους ήταν μηδενική στην Ελλάδα;

 
Στατιστική και συμπεράσματα
17 Νοε 2018 12:09

Μια στατιστική έρευνα δεν αρκεί για να στηρίξει αυθαίρετα συμπεράσματα όπως δυστυχώς συχνα πυκνά επιχειρούν να κάνουν οι πολιτικοί.

Εκτός πλαισίου αναφοράς καμία έρευνα δεν μπορεί να λειτουργήσει ούτε υπερ της ίδρυσης ιδιωτικών ΑΕΙ ούτε υπερ της επέκτασης των δημοσίων ΑΕΙ.

Ας μην ξεχνάμε πού μας οδήγησε το μονοπάτι του πληθωρισμού σε τμήματα και σχολές, με 25+ ΑΕΙ διασκορπισμένα σε κάθε γωνιά της Ελλάδας.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ