Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Ζητούν επιστροφή του μαθήματος της Γεωμετρίας στην ύλη του Γυμνασίου-Λυκείου

Δημοσίευση: 03/12/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Την επιστροφή του μαθήματος της Γεωμετρίας στην ύλη του Γυμνασίου-Λυκείου, ζητά από το υπουργείο Παιδείας η  Συνέλευση του Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού του τμήματος Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής, Σχολή Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΜΕΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

«Τα πάντα στη φύση διαμορφώθηκαν με βάση τη σφαίρα, τον κώνο και τον κύλινδρο. Αν μάθουμε να βασίζουμε τη ζωγραφική μας πάνω σ’ αυτά τα απλά σχήματα θα μπορέσουμε να πετύχουμε τα πάντα»
Πωλ Σεζάν

Αφορμή για την παρέμβαση μας αποτελεί η συζητούμενη αναγγελία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων («Μείωση του αριθμού των εξεταζόμενων μαθημάτων και αλλαγές στον τρόπο εξέτασης των μαθητών του Γενικού Λυκείου για το σχολικό έτος 2018 – 2019, ημερομηνίας 11-10-18») ότι θα καταργηθούν οι προαγωγικές εξετάσεις στα μαθηματικά για τις τάξεις Α΄ και Β΄ Λυκείου. Η σχετική ανακοίνωση του Υπουργείου αναφέρει επίσης ότι οι αλλαγές θα νομοθετηθούν με νέο ΠΔ.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι η γεωμετρία εδώ και χρόνια έχει παραγκωνιστεί, με πολλαπλά ολέθρια αποτελέσματα, ο καθένας καταλαβαίνει ότι το υπό σκέψη νέο μέτρο, εάν εφαρμοστεί, θα καταβαραθρώσει ακόμα περισσότερο τις μαθηματικές δεξιότητες και την κατανόηση των μαθητών. Αν και τα παραπάνω, πιστεύουμε αυτονόητα, έχουν επισημανθεί από πιο αρμόδιους συναδέλφους της Μέσης Εκπαίδευσης, επιθυμούμε, συνηγορώντας, να καταθέσουμε την εμπειρία μας ως λειτουργοί της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Περίπου την τελευταία εικοσαετία παρατηρούμε σταθερά το όλο και χειρότερο βασικό μαθηματικό και γλωσσικό επίπεδο των πρωτοετών φοιτητών. Η παραπάνω εικόνα προσιδιάζει με τις όλο και ισχνότερες επιδόσεις των 15χρονων μαθητών της χώρας σε διεθνές επίπεδο, όπως το πρόγραμμα PISA,όπου η Ελλάδα κατατάσσεται σταθερά κάτω του μέσου όρου του ΟΟΣΑ, και συγκεκριμένα στις τελευταίες θέσεις και με φθίνουσα πορεία από το 2000 και μετέπειτα. Σκοπός μας δεν είναι, ούτε και μπορούμε, να κατηγορήσουμε τους μαθητές, αλλά πειθόμαστε εκ των αποτελεσμάτων ότι η Μέση Εκπαίδευση νοσεί βαθύτατα.

Θέλουμε λοιπόν να υπερασπιστούμε με έμφαση την αναγκαιότητα της διατήρησης των εξετάσεων των μαθηματικών στις τάξεις της Μέσης Εκπαίδευσης προκειμένου να μην παραλαμβάνουμε φοιτητές εντελώς αγεωμέτρητους (ειδικά δε, εάν καταργηθούν και οι Πανελλαδικές εξετάσεις), των οποίων η εισαγωγή σε σχολές μηχανικών έχει αλυσιδωτά αποτελέσματα, όπως την ραγδαία υποβάθμιση του προγράμματος σπουδών και των απαιτήσεών του, καθώς και την αύξηση του χρόνου φοίτησης. Βλέποντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι σημερινοί φοιτητές του τμήματος μας στην κατανόηση του απαιτητικού, όσον αφορά τα μαθηματικά και τις θετικές επιστήμες, προγράμματος σπουδών, και δεδομένου ότι είναι μαθητές οι οποίοι έχουν εξεταστεί κάποτε στα Μαθηματικά και έχουν περάσει την διαδικασία των Πανελλαδικών, αναρωτιόμαστε τι θα πρέπει να περιμένουμε από όσους δεν χρειάστηκε να λύσουν ποτέ μια άσκηση.

Κύριε Υπουργέ, ελπίζουμε ότι θα ακούσετε την γνώμη των ανθρώπων που παραλαμβάνουν τους αποφοίτους της Μέσης Εκπαίδευσης για να τους διδάξουν τις επιστήμες μηχανικού, και ότι θα θελήσετε να αφουγκραστείτε την συλλογική μας εμπειρία, που εξάλλου είναι καθολική. Ενδεχομένως, ανακαλώντας την δική σας διδακτική εμπειρία, μπορείτε και εσείς να την συμμεριστείτε. Μια προσπάθεια ανάταξης θα ήταν ίσως η επιστροφή του μαθήματος της γεωμετρίας στην ύλη του Γυμνασίου-Λυκείου, θέμα για το οποίο το ΙΕΠ μπορεί να διοργανώσει μία ευρύτερη συζήτηση/ημερίδα, στην οποία ευχαρίστως θα συμμετείχαμε. Ας θυμίσουμε μόνο εδώ τα λόγια του Μπέρτραντ Ράσσελ στην Ιστορία του της Δυτικής Φιλοσοφίας: «Η Γεωμετρία, ειδικότερα, είναι ελληνική επινόηση, και χωρίς αυτήν, η νεότερη επιστήμη θα ήταν αδιανόητη».

Επικαλούμαστε την ιδιότητά σας ως φυσικού επιστήμονα, που δεν μπορεί παρά να έχει αγαπήσει τα μαθηματικά, αλλά και τονίζουμε την μεγάλη ευθύνη σας αν τυχόν υιοθετήσετε λανθασμένες αποφάσεις που θα στερήσουν από τους Έλληνες μαθητές όχι μόνο απαραίτητο εξοπλισμό αλλά και σπάνιες και υψηλές διανοητικές απολαύσεις και αρχές.

Με εκτίμηση,
Η Συνέλευση του Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού του τμήματος Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής, Σχολή Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.

Σχόλια (7)

 
γιαννης
03 Δεκ 2018 10:34

Δεν γίνεται να καταργηθεί η γεωμετρία. Η γεωμετρία ειναι το απαύγασμα της απλής μαθηματικής σκέψης . Η όραση μας ειναι γεωμετρία .Είναι δυνατόν να μην μπορούμε να καταλάβουμε το χώρο που βλέπουμε ? Και δεν αναφέρομαι στο προσχηματικό σύστημα των πανελληνίων αλλά στην ουσιαστική διδασκαλία μέσα στην αίθουσα.

 
Xristos
03 Δεκ 2018 16:51

Πέραν όλων των προαναφερομένων τα οποία είναι σωστά, πρέπει να τονιστεί κάτι ακόμα. Η εδώ και πολλά χρόνια υποβάθμιση-έως και ουσιαστική κατάργηση-του μαθήματος της Γεωμετρίας στην Μέση Εκπαίδευση είχε μια ακόμα πιο οδυνηρή και γενικότερη συνέπεια:

αφ' ενός φτάσαμε στο απίστευτο σημείο να κυριαρχεί η παπαγαλία στα Μαθηματικά (και παντού) και αφ' ετέρου, η πλειοψηφία των φοιτητών των ΑΕΙ και ΤΕΙ οποιασδήποτε Κατεύθυνσης, ουσιαστικά δεν « έχει» την έννοια της απόδειξης, το πώς γίνεται μια απόδειξη. Δεν αναφέρομαι μόνο στα Μαθηματικά ή γενικά στις λεγόμενες θετικές επιστήμες, αυτό φαίνεται παντού, σε κάθε γνωστικό αντικείμενο, πάρα πολλοί μάλιστα συγχέουν τα δεδομένα με τα ζητούμενα.

 
Xristos
03 Δεκ 2018 17:11

Να συμπληρώσω στο προηγούμενο σχόλιο μου ότι η κυριαρχία της παπαγαλίας στα Μαθηματικά (!) και παντού δεν οφείλεται προφανώς μόνο στον εξοβελισμό της Γεωμετρίας από την Μέση Εκπαίδευση, αυτό όμως είναι μια από τις βασικές αιτίες.

 
Kostas
03 Δεκ 2018 19:37

Η (Ευκλείδια) Γεωμετρία προάγει όσο κανένα άλλο μάθημα τη λογική σκέψη και δυστυχώς η διδασκαλία της συνέχεια υποβαθμίζεται. Μάλλον οι πολιτικοί μας είναι εκτός πραγματικότητας στο ζήτημα αυτό, δεν είναι δυνατόν να θέλουν να καταργήσουν τη λογική σκέψη. Πρέπει βέβαια να συμπεριληφθεί στα μαθήματα που εξετάζονται στις εισαγωγικές εξετάσεις. Ή στα μαθήματα που λαμβάνονται υπόψη, αν οι εξετάσεις αυτές καταργηθούν στο μέλλον. Αλλοιώς θα αυτοκαταργηθεί σιγά σιγά κάτω από την πίεση των "σημαντικών" βαθμολογικά μαθημάτων, τα οποία και μόνο θα διαβάζει ο μαθητής.

 
Σταμάτης
08 Δεκ 2018 09:54

Ως Μαθηματικός που δίδαξα 33 χρόνια στη Μέση Εκπαίδευση (τα τελευταία χρόνια την λένε Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση...), έχω να προσθέσω ότι η Γεωμετρία που έχει υποβαθμιστεί στην Ελλάδα, είναι η βάση της "Λογικής Σκέψης". Το Υπουργείο κάθε χρόνο έστελνε οδηγίες να μην διδάσκονται "οι δύσκολες ασκήσεις και προβλήματα". Για να μην .... δυσκολεύονται οι μαθητές!!! Έτσι νομίζανε ότι θα παίρνουν τους μαθητές και τους γονείς τους με το μέρος τους οι Υπουργοί Παίδείας για κάποιες ψήφους παραπάνω... Δυστυχώς είναι λάθος η θεωρία "κάνουμε ό,τι θέλουν τα παιδιά". Γι αυτό κατάντησε έτσι η χώρα μας....

 
A_bas_ la Euclide
08 Δεκ 2018 13:58

Η βάση της λογικής σκέψης η Γεωμετρία; Και η Προτασιακή Λογική τότε τι είναι; Τα Μαθηματικά του 20ου αιώνα τι είναι; Α, ξέχασα, αυτά τα λέμε "Πληροφορική".

 
Σούκη Σπυριδούλα
09 Δεκ 2018 13:03

Συμφωνώ απόλυτα!!! Εκπαιδευτικός και γονέας μαθητών Λυκείου

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean