Ζητούν επιστροφή του μαθήματος της Γεωμετρίας στην ύλη του Γυμνασίου-Λυκείου

03/12/2018

Άκουσε το άρθρο

Την επιστροφή του μαθήματος της Γεωμετρίας στην ύλη του Γυμνασίου-Λυκείου, ζητά από το υπουργείο Παιδείας η  Συνέλευση του Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού του τμήματος Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής, Σχολή Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΜΕΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

«Τα πάντα στη φύση διαμορφώθηκαν με βάση τη σφαίρα, τον κώνο και τον κύλινδρο. Αν μάθουμε να βασίζουμε τη ζωγραφική μας πάνω σ’ αυτά τα απλά σχήματα θα μπορέσουμε να πετύχουμε τα πάντα»
Πωλ Σεζάν

Αφορμή για την παρέμβαση μας αποτελεί η συζητούμενη αναγγελία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων («Μείωση του αριθμού των εξεταζόμενων μαθημάτων και αλλαγές στον τρόπο εξέτασης των μαθητών του Γενικού Λυκείου για το σχολικό έτος 2018 – 2019, ημερομηνίας 11-10-18») ότι θα καταργηθούν οι προαγωγικές εξετάσεις στα μαθηματικά για τις τάξεις Α΄ και Β΄ Λυκείου. Η σχετική ανακοίνωση του Υπουργείου αναφέρει επίσης ότι οι αλλαγές θα νομοθετηθούν με νέο ΠΔ.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι η γεωμετρία εδώ και χρόνια έχει παραγκωνιστεί, με πολλαπλά ολέθρια αποτελέσματα, ο καθένας καταλαβαίνει ότι το υπό σκέψη νέο μέτρο, εάν εφαρμοστεί, θα καταβαραθρώσει ακόμα περισσότερο τις μαθηματικές δεξιότητες και την κατανόηση των μαθητών. Αν και τα παραπάνω, πιστεύουμε αυτονόητα, έχουν επισημανθεί από πιο αρμόδιους συναδέλφους της Μέσης Εκπαίδευσης, επιθυμούμε, συνηγορώντας, να καταθέσουμε την εμπειρία μας ως λειτουργοί της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Περίπου την τελευταία εικοσαετία παρατηρούμε σταθερά το όλο και χειρότερο βασικό μαθηματικό και γλωσσικό επίπεδο των πρωτοετών φοιτητών. Η παραπάνω εικόνα προσιδιάζει με τις όλο και ισχνότερες επιδόσεις των 15χρονων μαθητών της χώρας σε διεθνές επίπεδο, όπως το πρόγραμμα PISA,όπου η Ελλάδα κατατάσσεται σταθερά κάτω του μέσου όρου του ΟΟΣΑ, και συγκεκριμένα στις τελευταίες θέσεις και με φθίνουσα πορεία από το 2000 και μετέπειτα. Σκοπός μας δεν είναι, ούτε και μπορούμε, να κατηγορήσουμε τους μαθητές, αλλά πειθόμαστε εκ των αποτελεσμάτων ότι η Μέση Εκπαίδευση νοσεί βαθύτατα.

Θέλουμε λοιπόν να υπερασπιστούμε με έμφαση την αναγκαιότητα της διατήρησης των εξετάσεων των μαθηματικών στις τάξεις της Μέσης Εκπαίδευσης προκειμένου να μην παραλαμβάνουμε φοιτητές εντελώς αγεωμέτρητους (ειδικά δε, εάν καταργηθούν και οι Πανελλαδικές εξετάσεις), των οποίων η εισαγωγή σε σχολές μηχανικών έχει αλυσιδωτά αποτελέσματα, όπως την ραγδαία υποβάθμιση του προγράμματος σπουδών και των απαιτήσεών του, καθώς και την αύξηση του χρόνου φοίτησης. Βλέποντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι σημερινοί φοιτητές του τμήματος μας στην κατανόηση του απαιτητικού, όσον αφορά τα μαθηματικά και τις θετικές επιστήμες, προγράμματος σπουδών, και δεδομένου ότι είναι μαθητές οι οποίοι έχουν εξεταστεί κάποτε στα Μαθηματικά και έχουν περάσει την διαδικασία των Πανελλαδικών, αναρωτιόμαστε τι θα πρέπει να περιμένουμε από όσους δεν χρειάστηκε να λύσουν ποτέ μια άσκηση.

Κύριε Υπουργέ, ελπίζουμε ότι θα ακούσετε την γνώμη των ανθρώπων που παραλαμβάνουν τους αποφοίτους της Μέσης Εκπαίδευσης για να τους διδάξουν τις επιστήμες μηχανικού, και ότι θα θελήσετε να αφουγκραστείτε την συλλογική μας εμπειρία, που εξάλλου είναι καθολική. Ενδεχομένως, ανακαλώντας την δική σας διδακτική εμπειρία, μπορείτε και εσείς να την συμμεριστείτε. Μια προσπάθεια ανάταξης θα ήταν ίσως η επιστροφή του μαθήματος της γεωμετρίας στην ύλη του Γυμνασίου-Λυκείου, θέμα για το οποίο το ΙΕΠ μπορεί να διοργανώσει μία ευρύτερη συζήτηση/ημερίδα, στην οποία ευχαρίστως θα συμμετείχαμε. Ας θυμίσουμε μόνο εδώ τα λόγια του Μπέρτραντ Ράσσελ στην Ιστορία του της Δυτικής Φιλοσοφίας: «Η Γεωμετρία, ειδικότερα, είναι ελληνική επινόηση, και χωρίς αυτήν, η νεότερη επιστήμη θα ήταν αδιανόητη».

Επικαλούμαστε την ιδιότητά σας ως φυσικού επιστήμονα, που δεν μπορεί παρά να έχει αγαπήσει τα μαθηματικά, αλλά και τονίζουμε την μεγάλη ευθύνη σας αν τυχόν υιοθετήσετε λανθασμένες αποφάσεις που θα στερήσουν από τους Έλληνες μαθητές όχι μόνο απαραίτητο εξοπλισμό αλλά και σπάνιες και υψηλές διανοητικές απολαύσεις και αρχές.

Με εκτίμηση,
Η Συνέλευση του Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού του τμήματος Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής, Σχολή Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.

Σχόλια (12)

Kostas
|

Ήθελα να κάνω δύο παρατηρήσεις στο παραπάνω σχόλιο (Εκπαιδευτικός, 2 Ιαν 2019).
1. Μάθημα που δεν εξετάζεται στις εισαγωγικές εξετάσεις επισύρει την αδιαφορία των μαθητών, οι οποίοι πιέζονται από τα πολλά μαθήματα που εξετάζονται. Και να θέλουν να ασχοληθούν με το μάθημα δεν μπορούν. Η υποβάθμιση μαθήματος που βγαίνει από τις εισαγωγικές είναι σίγουρη (η Γεωμετρία ήταν εξεταζόμενο μάθημα στο παρελθόν).
2. Μπορεί βέβαια να αναπτύξει κάποιος κρίση και ορθολογισμό και χωρίς μαθηματική παιδεία, η εμπειρία παίζει σημαντικό ρόλο. Αλλά η Γεωμετρία υποβοηθεί τον μαθητή να σκέφτεται λογικά και νοικοκυρεμένα, καθώς και να εκφράζεται με σαφήνεια. Γι αυτό και τα μαθηματικά διδάσκονται σε όλες τις θετικές επιστήμες, που περιλαμβάνουν και τους τεχνικούς. Όχι μόνο γιατί χρησιμοποιούντα , αλλά και για να αυξήσουν την κρίση τους . Ο ιατρός ανήκει στους τεχνικούς, διότι χρησιμοποιεί τα δεδομένα της επιστήμης για να πετύχει ένα συγκεκριμμένο θεραπευτικό αποτέλεσμα. Γι αυτό και η συμβολή της μαθηματικής σκέψης στη διάγνωση/θεραπεία μπορεί να είναι σημαντική.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ
|

Το μάθημα των Μαθηματικών και αυτό της Γεωμετρίας δεν καταργούνται από το ωρολογιο προγραμμα της Β/ θ μιας εκπ/ σης . Απλώς δεν εξετάζεται η Γεωμετρία όπως το ίδιο συμβαίνει και σε άλλα μαθήματα. Το γεγονός ότι δεν εξετάζονται κάποια μαθήματα δε σημαίνει ότι υποβαθμιζονται το έχω ξανατονισει σε προηγούμενο σχόλιο στη φιλόξενη ιστοσελίδα του esos. Η υποβάθμιση ή όχι της εκπαιδευτικης πράξης συμβαίνει μόνο μέσα στην σχολική αίθουσα με ευθύνη του /της εκπαιδευτικου και των μαθητών / τριών με διαφόρους τρόπους και για διάφορους λόγους που δεν είναι της παρούσας να αναφέρω. Εννοείται όλα τα μαθήματα - γνωστικά αντικείμενα είναι εξίσου χρήσιμα για τους μαθητές, αφού εκτός των άλλων τους βοηθούν να ανακαλύψουν τις κλίσεις, τα ενδιαφέροντά, τα ταλέντα τους. Το υπουργείο σοφά για να ελαφρυνει τον εξεταστικο φόρτο των μαθητών μείωσε ΑΠΛΩΣ τα εξεταζομενα μαθηματα, αλλά ΔΕΝ τα κατάργησε !!!!!!! Σχετικά με την κατάργηση της εξέτασης των Μαθηματικών για τους υποψήφιους φοιτητές Ιατρικής, είναι αβασιμος έως και ΦΑΙΔΡΟΣ ο ισχυρισμός ότι μειώνεται η ικανότητα των φοιτητών Ιατρικης τώρα και μελλοντικών Ιατρων αύριο, να λαμβάνουν αποφάσεις κάτω από δύσκολες συνθήκες όπως απαιτεί το Ιατρικό λειτουργημα. Τέλος σχετικά με τη σχέση ανάμεσα στα Μαθηματικά και στο βαθμό υπακοής και ατιθασων πολιτών τι να πει κανείς ...... Απύθμενη αστειοτητα. Καλή Χρονιά να είναι το 2019 γεμάτη νόηση !!!!!!!

Βασίλης
|

.. και όχι μόνο στα Πολυτεχνεία! Ας συγκρίνει κάποιος το σημερινό επίπεδο των νέων φοιτητών της ιατρικής με αυτό των παλαιοτέρων που έδιναν και Μαθηματικά! Η διαφορά στην ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και λήψης αποφάσεων υπό πίεση και σε δύσκολες συνθήκες (= ιατρός) είναι απογοητευτική. Η παπαγαλία δεν μπορεί να σώσει ζωές!
Η λογική και η κρίση που οξύνονται ιδιαίτερα με τα μαθηματικά (και όχι μόνο) δεν είναι ίσως πλέον επιθυμητά προσόντα για τους νέους πολίτες. Πως αλλιώς θα χάφτουν ότι τους λένε με ωραία λόγια (αλλά χωρίς λογικά επιχειρήματα); Η σταδιακή μείωση των Μαθηματικών είναι καθαρά Πολιτική απόφαση! Σκοπός της ίσως είναι να προάγονται οι υπάκουοι-μέτριοι σε βάρος των έξυπνων-ατίθασων (που συχνά ταράζουν τα νερά).

Εκπαιδευτικος
|

Δυστυχώς ένα από τα πολλά μας προβλήματα ..είναι ότι μας διοικούν άνθρωποι που δεν τους ενδιαφέρει η ουσία ...αλλά πως να διατηρηθούν στην εξουσία. Έτσι κάνουν "χατίρια του λαού" και στο τομέα εκπαίδευση. Μπορεί βέβαια και για πολλούς από αυτούς να είναι δύσκολη η Γεωμετρία , τα μαθηματικά και πολλά άλλα και γι αυτο να θέλουν να τα υποβαθμίσουν με κάθε τρόπο.
Στο κάτω κάτω ...αφού αυτοί διέπρεψαν χωρίς να ξέρουν και πολλά από τα "δύσκολα μαθήματα" ...δεν θα γίνει και τίποτα αν καταργηθούν.
Στην Τριτοβαθμια επισης υπαρχουν αρκετοί με τη νοοτροπία ότι τα "παιδια" πρεπει να περνανε με κάθε τροπο. Αφου αρκετοι απο αυτούς που δεν περνανε πανελληνιες πάνε σε άλλες χωρες και γυρίζουν με πτυχίο, γιατι στα πανεπιστημια μας να δυσκολευονται? Ετσι δεν θα υπάρχει "λιμναζουσα φοίτηση"!!!!! Περαστικα μας!

Euler
|

Όταν στη χώρα που γεννήθηκε η Ευκλείδεια Γεωμετρία δεν διδάσκεται ουσιαστικά το μάθημα, τα πολλά λόγια περιττεύουν. Φαίνεται οτι Ρωσία, Ουγγαρία, Κίνα, Ρουμανία, Βουλγαρία και τόσες άλλες χώρες που έχουν το μάθημα αυτό ως απαραίτητο για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση σίγουρα κάνουν λάθος. Ενώ εμείς που εισάγουμε αγράμματους στην Γεωμετρία σε όλα τα Πολυτεχνεία, κάνουμε σωστά. Και μη χειρότερα......

Σούκη Σπυριδούλα
|

Συμφωνώ απόλυτα!!! Εκπαιδευτικός και γονέας μαθητών Λυκείου

A_bas_ la Euclide
|

Η βάση της λογικής σκέψης η Γεωμετρία; Και η Προτασιακή Λογική τότε τι είναι; Τα Μαθηματικά του 20ου αιώνα τι είναι; Α, ξέχασα, αυτά τα λέμε "Πληροφορική".

Σταμάτης
|

Ως Μαθηματικός που δίδαξα 33 χρόνια στη Μέση Εκπαίδευση (τα τελευταία χρόνια την λένε Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση...), έχω να προσθέσω ότι η Γεωμετρία που έχει υποβαθμιστεί στην Ελλάδα, είναι η βάση της "Λογικής Σκέψης". Το Υπουργείο κάθε χρόνο έστελνε οδηγίες να μην διδάσκονται "οι δύσκολες ασκήσεις και προβλήματα". Για να μην .... δυσκολεύονται οι μαθητές!!! Έτσι νομίζανε ότι θα παίρνουν τους μαθητές και τους γονείς τους με το μέρος τους οι Υπουργοί Παίδείας για κάποιες ψήφους παραπάνω... Δυστυχώς είναι λάθος η θεωρία "κάνουμε ό,τι θέλουν τα παιδιά". Γι αυτό κατάντησε έτσι η χώρα μας....

Kostas
|

Η (Ευκλείδια) Γεωμετρία προάγει όσο κανένα άλλο μάθημα τη λογική σκέψη και δυστυχώς η διδασκαλία της συνέχεια υποβαθμίζεται. Μάλλον οι πολιτικοί μας είναι εκτός πραγματικότητας στο ζήτημα αυτό, δεν είναι δυνατόν να θέλουν να καταργήσουν τη λογική σκέψη. Πρέπει βέβαια να συμπεριληφθεί στα μαθήματα που εξετάζονται στις εισαγωγικές εξετάσεις. Ή στα μαθήματα που λαμβάνονται υπόψη, αν οι εξετάσεις αυτές καταργηθούν στο μέλλον. Αλλοιώς θα αυτοκαταργηθεί σιγά σιγά κάτω από την πίεση των "σημαντικών" βαθμολογικά μαθημάτων, τα οποία και μόνο θα διαβάζει ο μαθητής.

Xristos
|

Να συμπληρώσω στο προηγούμενο σχόλιο μου ότι η κυριαρχία της παπαγαλίας στα Μαθηματικά (!) και παντού δεν οφείλεται προφανώς μόνο στον εξοβελισμό της Γεωμετρίας από την Μέση Εκπαίδευση, αυτό όμως είναι μια από τις βασικές αιτίες.

Xristos
|

Πέραν όλων των προαναφερομένων τα οποία είναι σωστά, πρέπει να τονιστεί κάτι ακόμα. Η εδώ και πολλά χρόνια υποβάθμιση-έως και ουσιαστική κατάργηση-του μαθήματος της Γεωμετρίας στην Μέση Εκπαίδευση είχε μια ακόμα πιο οδυνηρή και γενικότερη συνέπεια:

αφ' ενός φτάσαμε στο απίστευτο σημείο να κυριαρχεί η παπαγαλία στα Μαθηματικά (και παντού) και αφ' ετέρου, η πλειοψηφία των φοιτητών των ΑΕΙ και ΤΕΙ οποιασδήποτε Κατεύθυνσης, ουσιαστικά δεν « έχει» την έννοια της απόδειξης, το πώς γίνεται μια απόδειξη. Δεν αναφέρομαι μόνο στα Μαθηματικά ή γενικά στις λεγόμενες θετικές επιστήμες, αυτό φαίνεται παντού, σε κάθε γνωστικό αντικείμενο, πάρα πολλοί μάλιστα συγχέουν τα δεδομένα με τα ζητούμενα.

γιαννης
|

Δεν γίνεται να καταργηθεί η γεωμετρία. Η γεωμετρία ειναι το απαύγασμα της απλής μαθηματικής σκέψης . Η όραση μας ειναι γεωμετρία .Είναι δυνατόν να μην μπορούμε να καταλάβουμε το χώρο που βλέπουμε ? Και δεν αναφέρομαι στο προσχηματικό σύστημα των πανελληνίων αλλά στην ουσιαστική διδασκαλία μέσα στην αίθουσα.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ