Την επιστροφή του μαθήματος της Γεωμετρίας στην ύλη του Γυμνασίου-Λυκείου, ζητά από το υπουργείο Παιδείας η Συνέλευση του Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού του τμήματος Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής, Σχολή Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΜΕΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Τα πάντα στη φύση διαμορφώθηκαν με βάση τη σφαίρα, τον κώνο και τον κύλινδρο. Αν μάθουμε να βασίζουμε τη ζωγραφική μας πάνω σ’ αυτά τα απλά σχήματα θα μπορέσουμε να πετύχουμε τα πάντα»
Πωλ Σεζάν
Αφορμή για την παρέμβαση μας αποτελεί η συζητούμενη αναγγελία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων («Μείωση του αριθμού των εξεταζόμενων μαθημάτων και αλλαγές στον τρόπο εξέτασης των μαθητών του Γενικού Λυκείου για το σχολικό έτος 2018 – 2019, ημερομηνίας 11-10-18») ότι θα καταργηθούν οι προαγωγικές εξετάσεις στα μαθηματικά για τις τάξεις Α΄ και Β΄ Λυκείου. Η σχετική ανακοίνωση του Υπουργείου αναφέρει επίσης ότι οι αλλαγές θα νομοθετηθούν με νέο ΠΔ.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι η γεωμετρία εδώ και χρόνια έχει παραγκωνιστεί, με πολλαπλά ολέθρια αποτελέσματα, ο καθένας καταλαβαίνει ότι το υπό σκέψη νέο μέτρο, εάν εφαρμοστεί, θα καταβαραθρώσει ακόμα περισσότερο τις μαθηματικές δεξιότητες και την κατανόηση των μαθητών. Αν και τα παραπάνω, πιστεύουμε αυτονόητα, έχουν επισημανθεί από πιο αρμόδιους συναδέλφους της Μέσης Εκπαίδευσης, επιθυμούμε, συνηγορώντας, να καταθέσουμε την εμπειρία μας ως λειτουργοί της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Περίπου την τελευταία εικοσαετία παρατηρούμε σταθερά το όλο και χειρότερο βασικό μαθηματικό και γλωσσικό επίπεδο των πρωτοετών φοιτητών. Η παραπάνω εικόνα προσιδιάζει με τις όλο και ισχνότερες επιδόσεις των 15χρονων μαθητών της χώρας σε διεθνές επίπεδο, όπως το πρόγραμμα PISA,όπου η Ελλάδα κατατάσσεται σταθερά κάτω του μέσου όρου του ΟΟΣΑ, και συγκεκριμένα στις τελευταίες θέσεις και με φθίνουσα πορεία από το 2000 και μετέπειτα. Σκοπός μας δεν είναι, ούτε και μπορούμε, να κατηγορήσουμε τους μαθητές, αλλά πειθόμαστε εκ των αποτελεσμάτων ότι η Μέση Εκπαίδευση νοσεί βαθύτατα.
Θέλουμε λοιπόν να υπερασπιστούμε με έμφαση την αναγκαιότητα της διατήρησης των εξετάσεων των μαθηματικών στις τάξεις της Μέσης Εκπαίδευσης προκειμένου να μην παραλαμβάνουμε φοιτητές εντελώς αγεωμέτρητους (ειδικά δε, εάν καταργηθούν και οι Πανελλαδικές εξετάσεις), των οποίων η εισαγωγή σε σχολές μηχανικών έχει αλυσιδωτά αποτελέσματα, όπως την ραγδαία υποβάθμιση του προγράμματος σπουδών και των απαιτήσεών του, καθώς και την αύξηση του χρόνου φοίτησης. Βλέποντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι σημερινοί φοιτητές του τμήματος μας στην κατανόηση του απαιτητικού, όσον αφορά τα μαθηματικά και τις θετικές επιστήμες, προγράμματος σπουδών, και δεδομένου ότι είναι μαθητές οι οποίοι έχουν εξεταστεί κάποτε στα Μαθηματικά και έχουν περάσει την διαδικασία των Πανελλαδικών, αναρωτιόμαστε τι θα πρέπει να περιμένουμε από όσους δεν χρειάστηκε να λύσουν ποτέ μια άσκηση.
Κύριε Υπουργέ, ελπίζουμε ότι θα ακούσετε την γνώμη των ανθρώπων που παραλαμβάνουν τους αποφοίτους της Μέσης Εκπαίδευσης για να τους διδάξουν τις επιστήμες μηχανικού, και ότι θα θελήσετε να αφουγκραστείτε την συλλογική μας εμπειρία, που εξάλλου είναι καθολική. Ενδεχομένως, ανακαλώντας την δική σας διδακτική εμπειρία, μπορείτε και εσείς να την συμμεριστείτε. Μια προσπάθεια ανάταξης θα ήταν ίσως η επιστροφή του μαθήματος της γεωμετρίας στην ύλη του Γυμνασίου-Λυκείου, θέμα για το οποίο το ΙΕΠ μπορεί να διοργανώσει μία ευρύτερη συζήτηση/ημερίδα, στην οποία ευχαρίστως θα συμμετείχαμε. Ας θυμίσουμε μόνο εδώ τα λόγια του Μπέρτραντ Ράσσελ στην Ιστορία του της Δυτικής Φιλοσοφίας: «Η Γεωμετρία, ειδικότερα, είναι ελληνική επινόηση, και χωρίς αυτήν, η νεότερη επιστήμη θα ήταν αδιανόητη».
Επικαλούμαστε την ιδιότητά σας ως φυσικού επιστήμονα, που δεν μπορεί παρά να έχει αγαπήσει τα μαθηματικά, αλλά και τονίζουμε την μεγάλη ευθύνη σας αν τυχόν υιοθετήσετε λανθασμένες αποφάσεις που θα στερήσουν από τους Έλληνες μαθητές όχι μόνο απαραίτητο εξοπλισμό αλλά και σπάνιες και υψηλές διανοητικές απολαύσεις και αρχές.
Με εκτίμηση,
Η Συνέλευση του Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού του τμήματος Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής, Σχολή Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.
Ήθελα να κάνω δύο παρατηρήσεις στο παραπάνω σχόλιο (Εκπαιδευτικός, 2 Ιαν 2019).
1. Μάθημα που δεν εξετάζεται στις εισαγωγικές εξετάσεις επισύρει την αδιαφορία των μαθητών, οι οποίοι πιέζονται από τα πολλά μαθήματα που εξετάζονται. Και να θέλουν να ασχοληθούν με το μάθημα δεν μπορούν. Η υποβάθμιση μαθήματος που βγαίνει από τις εισαγωγικές είναι σίγουρη (η Γεωμετρία ήταν εξεταζόμενο μάθημα στο παρελθόν).
2. Μπορεί βέβαια να αναπτύξει κάποιος κρίση και ορθολογισμό και χωρίς μαθηματική παιδεία, η εμπειρία παίζει σημαντικό ρόλο. Αλλά η Γεωμετρία υποβοηθεί τον μαθητή να σκέφτεται λογικά και νοικοκυρεμένα, καθώς και να εκφράζεται με σαφήνεια. Γι αυτό και τα μαθηματικά διδάσκονται σε όλες τις θετικές επιστήμες, που περιλαμβάνουν και τους τεχνικούς. Όχι μόνο γιατί χρησιμοποιούντα , αλλά και για να αυξήσουν την κρίση τους . Ο ιατρός ανήκει στους τεχνικούς, διότι χρησιμοποιεί τα δεδομένα της επιστήμης για να πετύχει ένα συγκεκριμμένο θεραπευτικό αποτέλεσμα. Γι αυτό και η συμβολή της μαθηματικής σκέψης στη διάγνωση/θεραπεία μπορεί να είναι σημαντική.