Placeholder

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ

Πανεπιστημιακοί ζητούν συνταξιοδότηση στα 75

Στα 68 η συνταξιοδότηση πολλών καθηγητών ΑΕΙ
Δημοσίευση: 12/12/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Νομοθετική ρύθμιση η οποία να επιτρέπει στους Πανεπιστημιακούς να παραμένουν, αν το επιθυμούν, στην υπηρεσία και μετά το 67ο έτος ηλικίας, μέχρι να συμπληρώσουν νέο ανώτατο όριο ηλικίας, μεταξύ των 70 και 75 ετών, ζητά με ανακοινωθέν η παράταξη των πανεπιστημιακών δασκάλων ΚΙΠΑΝ.

Η ΚΙΠΑΝ τονίζει πως μέχρι πρότινος, η συμμετοχή των αφυπηρετησάντων Καθηγητών όλων των βαθμίδων στη διδασκαλία προπτυχιακών μαθημάτων απαγορευόταν. Όμως, οι αθρόες αποχωρήσεις που αναφέρθηκαν πιο πάνω οδήγησαν την πολιτεία στη θέσπιση διάταξης που επιτρέπει τη συμμετοχή των Ομότιμων Καθηγητών στα προπτυχιακά μαθήματα με ανώτατο όριο τις πέντε (5) ώρες εβδομαδιαίως. Γιατί πέντε; Μα για να μην ισούνται ή υπερβαίνουν τις ελάχιστες, έξι (6) ώρες διδασκαλίας που προβλέπονται για τους εν ενεργεία Καθηγητές, οπότε θα μπορούσαν να διεκδικήσουν αμοιβή.

Ο Κ. Αρβανιστόπουλος

Ανάλογη πρόταση είχε κάνει   και ο Κώστας Αρβανιστόπουλος, ως υπουργός Παιδείας: «Δεν θα είχα αντίρηση να αυξηθεί το όριο συνταξιοδότησης των πανεπιστημιακών από τα 67 που είναι σήμερα στα 70 χρονών , αλλά με μια προυπόθεση αυτό να μην «μπλοκάρει» την είσοδο νέων ανθρώπων στα Πανεπιστήμια»  είχε δηλώσει  ο τότε υπουργός Παιδείας` στην ολομέλεια της Βουλής.

Στα 68  η συνταξιοδότηση πολλών καθηγητών ΑΕΙ

Υπενθυμίζεται ότι ήδη πέρσι ψηφίστηκε  ρύθμιση που  προβλέπει:

“Οι Καθηγητές των Α.Ε.Ι. αποχωρούν αυτοδικαίως από τη θέση τους, μόλις λήξει το ακαδημαϊκό έτος, μέσα στο οποίο συμπληρώνουν το εξηκοστό έβδομο (67°) έτος της ηλικίας τους”

Αυτό σημαίνει Στις 31 Αυγούστου θα αποχωρήσουν αυτοδικαίως από τα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ τα μέλη ΔΕΠ των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, που κατά το τρέχον ακαδημαικό έτος 2018-19 έχουν συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας τους.

Δηλαδή εάν ένας καθηγητής συμπλήρωσε το 67ο έτος τον περασμένο Σεπτέμβριο του 2018 αυτοδικαίως θα αποχωρήσει από το ΑΕΙ που διδάσκει στις 31 Αυγούστου 2019, που λήγει το ακαδημαικό έτος.

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΚΙΠΑΝ

Σύνοψη: Το θέμα της επέκτασης ορίου αφυπηρέτησης των πανεπιστημιακών καθηγητών αποτελεί από χρόνια ένα αμφιλεγόμενο ζήτημα. Τα βασικά αντεπιχειρήματα για τη μη αύξηση του ορίου είναι: α) ότι αποτελεί εμπόδιο στην ανανέωση του ακαδημαϊκού προσωπικού, κάτι που δεν ισχύει στα χρόνια της κρίσης καθώς το πάγωμα νέων προσλήψεων οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στους οικονομικούς περιορισμούς, β) ότι για κάποιους (ελάχιστους) συναδέλφους μετατίθεται κατά τον αντίστοιχο χρόνο η ανάληψη της διεύθυνσης μεγάλων εργαστηρίων και κλινικών και γ) ότι η αλλαγή του ορίου είναι αντισυνταγματική, κάτι που είναι πλήρως αναληθές. Επειδή και σήμερα διεξάγονται ανεπίσημα ή παρασκηνιακά σχετικές συζητήσεις, η Κίνηση Πανεπιστημιακής Αναβάθμισης -με το θάρρος και την υπευθυνότητα που έχει επιδείξει διαχρονικά από ιδρύσεως της- παρουσιάζει τις παραμέτρους αυτού του ζητήματος και θέτει μια πρόταση για αύξηση του ορίου ηλικίας στον δημόσιο διάλογο, καλώντας τα θεσμικά όργανα, την ΠΟΣΔΕΠ και όλους τους συναδέλφους να την εξετάσουν με νηφαλιότητα και περίσκεψη.

Τα θέματα που τίθενται είναι η ηλικία συνταξιοδότησης και η συμμετοχή των αφυπηρετησάντων Καθηγητών στη διδασκαλία και στην έρευνα.

Η ηλικία συνταξιοδότησης

Η ηλικία αφυπηρέτησης των Καθηγητών των Ελληνικών Πανεπιστημίων και ο ρόλος των αφυπηρετησάντων Καθηγητών έχει αποτελέσει συχνά πεδίο όπου ασκούνται «μικροκομματικά παιχνίδια» και εμφανίζονται περίεργες ρυθμίσεις.

Οι Καθηγητές αποχωρούν υποχρεωτικά, σύμφωνα με νόμο που προβλέπεται στο Σύνταγμα της Ελλάδαςi, κατά τη λήξη του ακαδημαϊκού έτους που κλείνουν το 67ο έτος της ηλικίας τους.

Συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση έγινε το 2017ii, αν και κατά καιρούς το όριο ηλικίας έχει μετακινηθεί «λίγο μπρος ή λίγο πίσω»: άλλοτε μετράει το ακαδημαϊκό έτος και άλλοτε το ημερολογιακό, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις όπου (για ένα χρόνο) ίσχυε το 68ο έτος! Έχει συμβεί επίσης το παράδοξο, σε παλιότερες εποχές, ορισμένοι Καθηγητές, που πλησίαζαν το όριο αφυπηρέτησης, να προσκομίζουν στοιχεία από το ληξιαρχείο του χωριού όπου γεννήθηκαν, σύμφωνα με τα οποία ήταν πολύ νεότεροι από ότι αναγραφόταν στην ταυτότητα τους...

Αξίζει να αναφερθεί ότι το όριο σε πολλές χώρες της Ευρώπης είναι μεταξύ 67 και 69 ετών, ενώ στις περισσότερες είναι τουλάχιστον το 70ο έτος της ηλικίας. Αντίθετα, στις ΗΠΑ, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στην Αυστραλία, στη Δανία, στη Ρωσία και σε άλλες χώρες της τέως ΕΣΣΔ δεν υπάρχει καθόλου όριο: όσο είναι κάποιος παραγωγικός, παραμένει στο Πανεπιστήμιο, και συνήθως αποχωρεί αφού έχουν ωριμάσει τα συνταξιοδοτικά του δικαιώματα.

Εδώ, το θέμα του ορίου ηλικίας έχει παραπάνω από μία διαστάσεις, με λόγο και αντίλογο:

• Το προσδόκιμο επιβίωσης των Ελλήνων (και όχι μόνο) έχει αυξηθεί σημαντικά: Το προσδόκιμο επιβίωσης ήταν 68,9 έτη το 1960 (όταν η ηλικία αφυπηρέτησης των καθηγητών πανεπιστημίου ήταν το 70ο έτος!), το 2016 είχε φτάσει τα 81,2 έτη, διαφορά 12,3 έτη! Ενώ, όπως έγκυρες μελέτες αποδεικνύουν, η βελτίωση δεν αφορά μόνο τη βιολογική ηλικία αλλά και την πνευματική. Είναι σωστό να φεύγουν από το Πανεπιστήμιο άνθρωποι που έχουν συσσωρευμένη εμπειρία και διατηρούν τη δυνατότητα να είναι παραγωγικοί και να προσφέρουν στα ιδρύματά τους; Έχοντας υπόψη την επέκταση του προσδόκιμου επιβίωσης, αλλά και τα προβλήματα του συνταξιοδοτικού συστήματος, μήπως αυτοί οι άνθρωποί θα μπορούσαν να είναι ενεργοί και να συνεισφέρουν στην οικονομία
μισθοδοτούμενοι κανονικά αντί να επιβαρύνουν το συνταξιοδοτικό σύστημα της χώρας;

• Από την άλλη, η παράταση του ορίου θα μπορούσε σε ορισμένες περιπτώσεις να αποβεί εις βάρος των υπηρετούντων, καθυστερώντας ή στερώντας τους τη δυνατότητα να αναλάβουν ηγετικές και διοικητικές θέσεις στο Πανεπιστήμιο, συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος
να διευθύνουν Πανεπιστημιακά Εργαστήρια και Κλινικές.

• Σημειωτέον ότι το συγκεκριμένο θέμα είναι από τα πιο «καυτά» διακυβεύματα της αλλαγής
στο όριο συνταξιοδότησης, όπου οι Καθηγητές και Αναπληρωτές Καθηγητές που «περιμένουν» να αναλάβουν μια διευθυντική θέση είναι περισσότεροι από τους υπό αποχώρηση διευθυντές!

• Είναι όμως αυτός επαρκής λόγος να στερούνται τα Πανεπιστήμια και οι φοιτητές δασκάλους με πολύτιμη ερευνητική και διδακτική εμπειρία; Και κάτι ακόμη: η όποια παράταση του ορίου ηλικίας θα «ευνοήσει» προφανώς και τους νεότερους κατά τρόπο αντίστοιχο, αφού θα μείνουν ανάλογα χρόνια στις διευθυντικές θέσεις.

Η ανανέωση του προσωπικού

Το θέμα όμως στην παρούσα περίοδο έχει μια επιπλέον διάσταση: ένας σημαντικός αριθμός μελών ΔΕΠ που εντάχθηκαν σε μεγάλους αριθμούς στα Ελληνικά Πανεπιστήμια στα τέλη της δεκαετίας του 1970 και στις αρχές της δεκαετίας του 1980 έχει ήδη αφυπηρετήσει ή πρόκειται να αφυπηρετήσει τα επόμενα 2 με 3 χρόνια λόγω ορίου ηλικίας. Παράλληλα, πολλά νεότερα μέλη ΔΕΠ έχουν φύγει στο εξωτερικό. Μετά τη δημοσιονομική κρίση, οι θέσεις που κενώνονται και οι ειδικότητες που χάνονται για τους παραπάνω λόγους, δεν καλύπτονται με νέες προσλήψεις -ακόμα και αν οι ρυθμοί νέων προσλήψεων επανέλθουν στα προ του 2010 επίπεδα- με αποτέλεσμα πολλά κενά στα γνωστικά αντικείμενα, που θέτουν σε κίνδυνο τις ουσιώδεις λειτουργίες των Πανεπιστημίων, δηλ. την εκπαίδευση και την έρευνα.

Είναι δε σαφές ότι η απώλεια ειδικοτήτων θα συνεχιστεί, καθώς η οικονομική πραγματικότητα της χώρας δεν επιτρέπει τη σημαντική αύξηση του αριθμού των προκηρύξεων νέων θέσεων Καθηγητών σε ρυθμούς που θα αντισταθμίζουν τις αφυπηρετήσεις των τελευταίων χρόνων. Την αρχή του 1÷1 [ένας φεύγει ένας προσλαμβάνεται] φαίνεται να προγραμματίζει το Υπουργείο να την εφαρμόσει στα Πανεπιστήμια μετά το 2021! Όμως, ακόμη και με το 1÷1 και τις 500+500 θέσεις που δόθηκαν, δεν αναπληρώνονται τα κενά που δημιουργήθηκαν στα σχεδόν 10 χρόνια της κρίσης.

Χρειάζονται επιπλέον θέσεις για να έχουμε προσωπικό στα προ του παγώματος των προσλήψεων επίπεδα, και επιπλέον ένας αριθμός πραγματικά νέων θέσεων - όχι αντικατάστασης - τουλάχιστον όπως πριν το πάγωμα, για να μιλάμε για στοιχειώδη ενίσχυση και ανάπτυξη των ελληνικών δημόσιων Πανεπιστημίων. Και αυτά μη συνυπολογίζοντας τις επιπρόσθετες ανάγκες που δημιουργούνται με την συνεχή και άναρχη ίδρυση νέων Τμημάτων και Σχολών στο πλαίσιο της εφαρμοζόμενης από το Υπουργείο Παιδείας πολιτικής για την άμεση πανεπιστημιοποίηση όλων των ΤΕΙ, που αποδιαρθρώνει, υποβαθμίζει και ναρκοθετεί το Δημόσιο Πανεπιστημιακό Σύστημα της πατρίδας μας για τις επόμενες δεκαετίες.

Τα συντάξιμα έτη

Άλλη μια ιδιαιτερότητα με το όριο αφυπηρέτησης, που αφορά όλους τους Καθηγητές ανεξαρτήτως ηλικίας, είναι ότι για μια θέση μέλους ΔΕΠ απαιτούνται αυξημένα προσόντα (διδακτορικές και μεταδιδακτορικές σπουδές και έρευνα) τα οποία χτίζονται σε παραγωγικό χρόνο που δεν αναγνωρίζεται ως συντάξιμος, όταν για παράδειγμα το διάστημα των διδακτορικών και μεταδιδακτορικών σπουδών το μέλος ΔΕΠ είχε υποτροφία και δεν εργαζόταν ως ελεύθερος επαγγελματίας. Έτσι, τα περισσότερα μέλη ΔΕΠ δεν συμπληρώνουν ούτε 35 έτη υπηρεσίας, πολύ λιγότερο δε τον απαιτούμενο από εργάσιμο χρόνο (41 !) για πλήρη συνταξιοδοτικά δικαιώματα.

Για παράδειγμα, μέλος ΔΕΠ που ως διδακτορικός φοιτητής είχε υποτροφία (δηλαδή μη συντάξιμα χρόνια), ξεκίνησε να δουλεύει στα 31 του, το οποίο αποτελεί πρακτικά το κατώτερο όριο διορισμού των πανεπιστημιακών Καθηγητών (που μπορεί να φτάνει τα 35 ή και τα 40 έτη), και αφυπηρετεί στα 67 με το πολύ 36 χρόνια υπηρεσίας, θα παίρνει σύνταξη σημαντικά μειωμένη, κατά 25% (35,4 % του μέσου μηνιαίου συντάξιμου μισθού) σε σχέση με την πλήρη (46,8 %), για την οποία πρέπει
να συμπληρώσει την 41ετία, όταν θα είναι 72 ετών.

Η συμμετοχή στη διδασκαλία προπτυχιακών μαθημάτων

Μέχρι πρότινος, η συμμετοχή των αφυπηρετησάντων Καθηγητών όλων των βαθμίδων στη διδασκαλία προπτυχιακών μαθημάτων απαγορευόταν. Όμως, οι αθρόες αποχωρήσεις που αναφέρθηκαν πιο πάνω οδήγησαν την πολιτεία στη θέσπιση διάταξης που επιτρέπει τη συμμετοχή των Ομότιμων Καθηγητών στα προπτυχιακά μαθήματα με ανώτατο όριο τις πέντε (5) ώρες εβδομαδιαίωςiii. Γιατί πέντε; Μα για να μην ισούνται ή υπερβαίνουν τις ελάχιστες, έξι (6) ώρες διδασκαλίας που προβλέπονται για τους εν ενεργεία Καθηγητές, οπότε θα μπορούσαν να διεκδικήσουν αμοιβή.

Η συμμετοχή στη διδασκαλία μεταπτυχιακών μαθημάτων και στην έρευνα

Στο δύο αυτά θέματα οι ρυθμίσεις ήταν διαφορετικές: επιτρεπόταν η συμμετοχή σε Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών, αλλά δεν επιτρεπόταν στους αφυπηρετήσαντες να αναλαμβάνουν νέα ερευνητικά προγράμματα, παρά μόνο να ολοκληρώνουν όσα είχαν ξεκινήσει πριν την αποχώρησή τους. Αυτό τροποποιήθηκε το 2016 έτσι ώστε οι Ομότιμοι Καθηγητές να μπορούν ΚΑΙ να συμμετέχουν σε Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών ΚΑΙ να ορίζονται επιστημονικά υπεύθυνοι σε ερευνητικά έργα. Πρόσφατα, η διάταξη αυτή επεκτάθηκε σε όλα τα αφυπηρετήσαντα μέλη ΔΕΠ  και ρυθμίστηκε το θέμα της αμοιβής τουςv. Η διάταξη αυτή είναι, κατά τη γνώμη μας, η πιο σωστή: αξιοποιεί την εμπειρία και την τεχνογνωσία τους προς όφελος του Πανεπιστημίου, των φοιτητών και των ίδιων.

Η επίβλεψη Διδακτορικών Διατριβών

Παλιότερα, οι αφυπηρετήσαντες Καθηγητές έπρεπε να αντικατασταθούν από τις τριμελείς και επταμελείς επιτροπές επίβλεψης και εξέτασης των διδακτορικών διατριβών. Στη συνέχεια τους δόθηκε, ορθά, το δικαίωμα να συνεχίσουν να είναι επιβλέποντες, μέλη της τριμελούς ή μέλη της επταμελούς επιτροπής, εφόσον είχαν οριστεί πριν την αποχώρησή τους από το Πανεπιστήμιο. Ο Νόμος 4485/2017 περιλαμβάνει διάταξη που επιβάλλει την αντικατάσταση τους στη φάση της συγκρότησης της επταμελούς vi, αλλά τους επιτρέπει να συμμετέχουν στη συνεδρίαση της!

Με άλλα λόγια, σε μια κατ’ εξοχήν ακαδημαϊκή λειτουργία, που είναι η επίβλεψη μια διδακτορικής διατριβής, παρεμβάλλεται μια κατ’ εξοχήν γραφειοκρατική ρύθμιση. Μάλιστα, η ρύθμιση αυτή είχε αναδρομική ισχύ, με ρητή αναφορά στις μεταβατικές διατάξειςvii. Γεννάται το ερώτημα, γιατί έγινε αυτή η «μικρόψυχη» ρύθμιση. Μήπως ήταν φωτογραφικός αποκλεισμός; Τελικά, η αναδρομικότητα της ισχύος της διάταξης ακυρώθηκε ένα χρόνο αργότεραviii, προφανώς λόγω της έντονης και δικαιολογημένης αντίδρασης των επιβλεπόντων και συνεπιβλεπόντων Καθηγητών που τους περιόριζε σε ρόλο θεατή! Δυστυχώς παραμένει σε ισχύ για όσες διδακτορικές διατριβές ξεκίνησαν μετά τη δημοσίευση του Ν. 4485/2017.

Συμπερασματικά

Η ΚΙΠΑΝ θεωρεί ότι πρέπει να ανοίξει ο διάλογος για τα θέματα αυτά μέσα στην ακαδημαϊκή κοινότητα και να ληφθούν αποφάσεις που θα έχουν συνοχή και διάρκεια, αντί των εκάστοτε εμβαλωματικών ή φωτογραφικών (;) ρυθμίσεων.

Ως βάση για συζήτηση, προτείνουμε να υπάρξει νέα νομοθετική ρύθμιση η οποία να επιτρέπει στους Πανεπιστημιακούς να παραμένουν, αν το επιθυμούν, στην υπηρεσία και μετά το 67ο έτος ηλικίας, μέχρι να συμπληρώσουν νέο ανώτατο όριο ηλικίας, μεταξύ των 70 και 75 ετών, καθώς και την θέσπιση ρυθμίσεων για όλα τα άλλα θέματα αντίστοιχων με τις πρόσφατες ρυθμίσεις για τη συμμετοχή σε ερευνητικά έργα.

Ετικέτες: 
ΚΙΠΑΝ

Σχόλια (29)

 
Μέχρι αποδημίας
12 Δεκ 2018 09:20

Γιατί συνταξιοδότηση στα 75; Μέχρι αποδημίας εις Κύριον.Πραγματικά ισόβιοι.Με τα καρδιακά,το ζάκχαρο και την ακράτεια.Και λόγω γήρατος και ασθενειών ούτε μάθημα να κάνουν υν.Αν είναι έτσι να επεκταθεί σε όλο το δημόσιο τομέα και να μη βγαϊνουν οι υπόλοιποι στα 67.Και για να σοβαρολογούμε αντέχεις να δουλεύεις στα 70 ή 75 αν η δουλειά δεν είναι δουλειά.Ο εργάτης,ο ιδιωτικός υπάλληλος,ο δάσκαλος τάξης αντέχει σε τέτοιες ηλικίες; Δεν αντέχει γιατί θα δούλευε.Θα άντεχε αν δεν δούλευε ή αν ήταν περιπατητής επισκέπτης.Και οι νέοι πως θα δουλέψουν;

 
ΠΑΝΟΣ
12 Δεκ 2018 09:50

άντε να γίνεται και δεσποτάδες να τελειώνουμε.

 
ήταν δίκαιο και έγινε πράξη
12 Δεκ 2018 09:51

διαγραφή οφειλών στους ΕΛΚΕ και αύξηση ορίων συνταξιοδότησης...

 
KL
12 Δεκ 2018 10:04

Δεν ντρέπεστε λίγο λέω εγώ .................................
Και έχετε το θράσος να βάζετε τίτλο σε μια από τις παραγράφους 'Ανανέωση Προσωπικού'!!!!!!!!!!!!!!!!
Και οι νεότεροι τι θα κάνουν?
Θα κάνουν postdoc αιώνια σε εσάς??

 
Για τα λεφτά τα κάνεις όλα...
12 Δεκ 2018 10:30

Για τα λεφτά τα κάνεις όλα,
για τα λεφτά δε μ’ αγαπάς,
μα θά ’ρθει κάποτε η ώρα
και δε θα ξέρεις που χρωστάς.

Πες μου πόσο με χρεώνεις
δυο φιλιά που με κερνάς.
Ξέρω γιατί με πληγώνεις
και γιατί με τυραννάς.

Για τα λεφτά τα κάνεις όλα...

Πες μου πόσα να πληρώσω,
τι χρωστάω τελικά.
Σ’ αγαπώ και δεν αντέχω
να μη σ’ έχω αγκαλιά.

Για τα λεφτά τα κάνεις όλα...

 
Observator
12 Δεκ 2018 11:07

Kαλά είναι οπως ειναι τώρα. Το πολυ να αυξηθεί λιγο για να συμπληρωθούν
συνταξιμα χρόνια. Ο παλιός δεν ειναι πάντα ο καλύτερος σε επιστήμες που τρέχουν και η γνώση αλλάζει πολύ γρήγορα.

 
Δημήτρης
12 Δεκ 2018 12:33

με το σκεπτικό των σχολιαστών, θα έπρεπε και στη Βουλή να μην υπάρχουν βουλευτές πάνω από τα 67. Πολύ σωστό, αλλά για δείτε κατά πόσο ισχύει κάτι τέτοιο.

 
Κωνσταντίνος
12 Δεκ 2018 13:16

Σε μία χώρα που γερνάει,δεν υπάρχει διέξοδος γιά τους νέους άνεργους πολυπτυχιούχους της,τη στιγμή που μέσα στην οικονομική κρίση,διεκδικούν και οι μεσήλικες εργασία,λόγω απόλυσης,ανεργίας ή πολύχρονης φυτοζωϊας στην ημιαπασχόληση. Επειδή πάντα το βάρος δίνεται σ'αυτούς που είναι πολλοί και φωνάζουν πολύ,λόγω ψήφων,μάλλον κι εδώ οι υπερήλικες θα κερδίσουν το παιχνίδι.Οι νέοι έχουν από τώρα χάσει γιατί όλες αυτές οι εκατοντάδες χιλιάδες που μετανάστευσαν στο εξωτερικό την παρούσα δεκαετία βρίσκονται στις νέες παραγωγικές ηλικίες και φυσικά δεν μπορούν να τους υποστηρίξουν στις όποιες διεκδικήσεις τους.Και πιό λίγοι είναι από τους σημερινούς ηλικιωμένους,αν δείτε τη σημερινή ηλικιακή πυραμίδα και λιγοστεύουν συνέχεια λόγω της εξωτερικής μετανάστευσης και της μετανάστευσης των ξένων στη χώρα μας.
Μπορεί να μην ικανοποιηθεί αύριο αυτό το αίτημα,όμως σίγουρα θα ψηφιστεί ως επιτακτική ανάγκη μεθαύριο έστω και με την προσθήκη τριών ετών στο όριο ηλικίας. Δηλαδή να πάει στο 70ό έτος με προϋποθέσεις κι όχι στο 75ο που εκείνοι ζητούν.

 
Ιωάννης Κ.
12 Δεκ 2018 13:41

Εγώ προτείνω στα 85. Δεν πάτε καθόλου καλά. Μην το ξεφτιλίζετε παραπάνω.

 
Παύλος
12 Δεκ 2018 13:46

Συμφωνώ, αφού θέλουν να δουλεύουν τόσο "πολύ" ας δουλεύουν.
Όμως να παίρνουν τα χρήματα που θα έπαιρναν αν έβγαιναν στην σύνταξη.
(χωρίς θέσεις ευθύνης, υπερωρίες, συμβούλια κ.τ.λ.)
Και το ωράριο τους να είναι πραγματικό και όχι εικονικό .

 
Π.ΣΤΑΘΗΣ
12 Δεκ 2018 14:03

ΜΑΛΛΟΝ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΞΕΚΟΥΡΑΣΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ...

 
Ιδρυματισμός!
12 Δεκ 2018 14:11

Σοβαρή ασθένεια, φαίνεται ότι εξαπλώνεται...

 
ΔΕΠ ετών 66
12 Δεκ 2018 14:56

Απλά ντροπή!
Περιμένουμε τόσα χρόνια να βγούμε στη σύνταξη να χαρούμε τα εγγόνια μας και μας προτείνετε να δουλεύουμε ως τα 75;

 
Thalis
12 Δεκ 2018 15:25

Απλά ντροπή. Πότε επιτέλους θα το χωνέψετε; Και οι πανεπιστημιακοί είναι κοινοί θνητοί.
Τέτοια αιτήματα δίνουν λαβή σε αυτούς που προσπαθούν να απαξιώσουν το Πανεπιστήμιο.
Σταματήστε επιτέλους!

 
Τ.
12 Δεκ 2018 16:43

Αυτό ονομάζεται "ιδρυματοποίηση" και χρήζει ψυχανάλυσης...

 
ΔΕΠ ΑΠΟ ΠΑΤΡΑ
12 Δεκ 2018 17:57

ΤΟ ΟΡΙΟ ΗΛΙΚΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΔΕΠ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΣΤΑ 70. ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΤΕ ΟΤΙ ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΑΕΙ ΔΙΟΡΙΖΟΝΤΑΙ 38-45 ΕΤΩΝ ΓΙΑ ΝΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΟΥΝ ΤΑ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ. ΕΙΝΑΙ ΑΔΙΚΟ ΝΑ ΦΕΥΓΟΥΝ ΜΕ ΜΕΙΩΜΕΝΗ ΣΥΝΤΑΞΗ.

 
ΑΑ
12 Δεκ 2018 18:56

Δυστυχώς οι περισσότεροι από μας δεν συμπληρώνουν 35 έτη προϋπηρεσίας , και φεύγουμε με μειωμένη σύνταξη

Η ανακοίνωση λέει, αν το επιθυμούν

Συμφωνω με το αρθρο και μπράβο τους

 
Απαξίωση ελληνικών ΑΕΙ
12 Δεκ 2018 19:13

Αν ένα πανεπιστήμιο δεν ανανεώνει το έμψυχο δυναμικό του είναι καταδικασμένο να φθίνει. Ένας άνθρωπος 70 ετών δεν είναι δυνατόν να έχει επαφή με τις σύγχρονες κατευθύνσεις τις έρευνας και της εκπαίδευσης.

Από την άλλη, αν μείνουν σε ενεργό υπηρεσία τα ήδη διορισμένα μέλη ΔΕΠ μέχρι τα 70, οι νέοι ερευνητές (35-45 ετών) πώς θα αποκτήσουν μόνιμες θέσεις και την απαραίτητη διδακτική, ερευνητική και διοικητική εμπειρία ώστε την επόμενη δεκαετία να παράγουν έργο;

Στα καλά πανεπιστήμια του εξωτερικού οι αριστούχοι διδάκτορες μέχρι τα 35 έχουν εκλεγεί καθηγητές και έχουν δική τους ερευνητική ομάδα με πλήρη υποστήριξη από το ίδρυμά τους - στην Ελλάδα για πόσο καιρό θα ακολουθούμε τη λογική της επετηρίδας;...

 
@AA @ΔΕΠ ΑΠΟ ΠΑΤΡΑ
12 Δεκ 2018 19:43

...και όσοι πενηντάρηδες διορίζονται τώρα Επίκουροι (και είναι πολλοί) πρέπει να συνταξιοδοτηθούν στα 90 για να συμπληρώσουν την προϋπηρεσία για πλήρη σύνταξη !!! ΕΛΕΟΣ

 
πρωτοδιοριζόμενος
12 Δεκ 2018 21:21

άραγε πόσοι από αυτούς που σχολιάζουν έχουν στοιχειώδη έστω γνώση των δεδομένων στο Πανεπιστήμιο που να τους δίνει και το δικαίωμα να είναι τόσο αφοριστικοί και ειρωνικοί? πλέον ένας πρωτοδιοριζόμενος ΔΕΠ σε ελληνικό Πανεπιστήμιο, με Διδακτορικές σπουδές, post-docs κτλ. από εξωτερικό, που δεν αναγνωρίζονται ως συντάξιμα χρόνια μπαίνει -αν μπει- στο Πανεπιστήμιο στην ηλικία των 40 με 50. αυτό είναι αποτέλεσμα των πολιτικών λιτότητας και του έξω από κάθε λογική παγώματος των προσλήψεων στα Πανεπιστήμια τα τελευταία δέκα χρόνια. τα κενά που συσσωρεύτηκαν σε αυτά τα δέκα χρόνια δεν πρόκειται να αναπληρωθούν ακόμη και αν επανέλθει η ρύθμιση 1 προς 1 που δεν υπάρχει καμία απολύτως πιθανότητα να επανέλθει δεδομένης της δημοσιονομικής επιτήρησης από την ΕΕ. με άλλα λόγια, η μη πρόσληψη νέων διδασκόντων δεν οφείλεται στην παρατεταμένη καριέρα των υπηρετούντων μελών ΔΕΠ αλλά στην άνευ προηγουμένου δημοσιονομική λιτότητα και το πάγωμα νέων προσλήψεων. οι προτάσεις είναι όλες στην σωστή κατεύθυνση, καταδεικνύουν πλήρη επίγνωση της κατάστασης στα ελληνικά Πανεπιστήμια και είναι και κοινωνικά δίκαιες αφού οι Πανεπιστημιακοί όπως και οι συγγραφείς, οι καλλιτέχνες κτλ. συσσωρεύουν σημαντικότατο πνευματικό κεφάλαιο το οποίο αν είναι υγιείς δεν χάνουν ξαφνικά σε μια τεχνικά ρυθμισμένη ηλικία, συνεπώς γιατί να επιβαρύνουν το ασφαλιστικό σύστημα και να μην είναι παραγωγικοί?

 
ΓΣ
12 Δεκ 2018 22:46

Τα σχόλια είναι άξια κοινωνιολογικής μελέτης. Δηλητήριο σκέτο. Μερικοί φαίνεται ότι είναι και νέοι ή επίδοξοι καθηγητές. Βοήθειά μας. Προς πληροφόρηση, υπάρχουν και προηγμένες χώρες στις οποίες η συνταξιοδότηση δεν είναι "με το στανιό" για να αδειάσεις τη γωνιά, και εφ'όσον είσαι παραγωγικός μπορείς να παραμείνεις στη δουλειά σου. Στο Πανεπιστήμιο. Φυσικά εκεί υπάρχει και αξιολόγηση ουσιαστική, αλλά εδώ δεν τα θέλουμε αυτά τα νεοφιλελεύθερα...

 
Γιώργος
12 Δεκ 2018 23:03

Στα 67 όπως όλοι. Αφήστε και κανένα νέο άνθρωπο να κάνει καριέρα.

 
KL
13 Δεκ 2018 10:02

@πρωτοδιοριζόμενος, κ.λπ.
Πως προκύπτει ότι η όποια προυπηρεσία είτε Ελάδα ή έξω δεν δίνει δικαίωμα σύνταξης?
Επιπλέον, αφού όπως λέτε όλοι λοιπόν έχουμε μεγάλο πρόβλημα με τους διορισμούς και έχουμε ανάγκη από προσωπικό για μαθήματα, Διδακτορικά, κ.λπ. τότε γιατί αυτή η μανία με την εξέλιξη των ΕΕΠ/ΕΔΙΠ που έχουν σοβαρό έργο και μπορούν να βοηθήσουν?
Ότι μας συμφέρει είμαστε εδώ ..................

 
Πέτρος
13 Δεκ 2018 10:40

Γιατί όχι κ στα 85 ή κ μέχρι την αποδημία εις Κύριον...

 
Δημήτρης
13 Δεκ 2018 12:51

Θα πρέπει να επεκταθεί το όριο της ηλικίας συνταξιοδότησης στα 75, να δοθούν συντάξεις στις άγαμες θυγατέρες και γιούς και να δοθούν γρήγορα τα επιστρεφόμενα της εφορίας.

 
Ερμής
13 Δεκ 2018 18:25

Αν ισχύει το "Πάντων μέτρον Άνθρωπος" θα έλεγε κανένας ότι αποτιμώντας την προσφορά των καθηγητών/τριών στην τελευταία πενταετία (με χρήση συντελεστών για κάθε έτος και ανά είδος πανεπ.εργασίας) θα μπορούσε κάθε πανεπ.ίδρυμα να κάνει μια ικανοποιητική και αξιόπιστη εκτιμηση για τα περιθώρια συμπληρωματικού χρόνου πανεπ.απασχόλησης έχοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες και τις συνθήκες που υπάρχουν αλλά με την προϋπόθεση να είναι μια διαφανής διαδικασία και να τηρούνται πρακτικά.

 
Observator
13 Δεκ 2018 23:56

Τα επιθετικά σχόλια δεν βοηθούν κανένα. Η αυξηση το οριου ηλικίας π.χ. στα 69 θα βοηθουσε τα μέλη ΔΕΠ να συγκεντρώσουν περισσότερα συντάξιμα χρόνια. Τυπικά η νεώτερη ηλικια για γινεις μελος ΔΕΠ (μετα το διδακτορικο και τη στρατιωτική θητεια και χωρις προυπηρεσία) είναι τα 28 έτη. Στα 67 που ειναι το οριο ηλικιας τα χρόνια ειναι 39 δηλαδη ενα λιγοτερο απο τα 40 της πληρους συνταξης. Αν δουλεύεις παράλληλα με το διδακτορικο τότε μπορεις να εχεις περισσότερα συνταξιμα. Το προβλημα ειναι οτι παλαιοτερα πριν απο 20 χρονια διδονταν πολλες υποτροφιες οι οποίες δεν ειχαν ασφαλιστικες εισφορες επειδη τυπικα οι μεταπτυχιακοι φοιτητές ειχαν ασφάλιση. Υπάρχουν άλλες ειδικοτητες που δεν αντιμετωπιζουν τέτοιο προβλημα οπως π.χ. οι μηχανικοι και οι γιατροι λογω της μορφής του ασφαλιστικου φορέα. Για τους νέους επιστημονες το μεγαλύτερο προβλημα ειναι οι θέσεις που έχουν ηδη χαθεί και όχι τόσο οι θέσεις που θα χαθούν στο μέλλον που θα ειναι αναλογικα λιγότερες. Για το ιδιο το κράτος δεν εχει λογο να αυξησει τα ορια ηλικιας διοτι στα τελευταια χρονια εχει βρει μια προσωρινη λυση μεσω ΕΣΠΑ οπου το κόστος 3 μαθηματων το χρόνο κοστιζει το μισο απο οτι ενας καθηγητης πρωτης βαθμιδας. Αυη ειναι μια ευθυγράμμιση με αναλογες πρακτικές στο εξωτερικό οπου στα τελευταια 5 χρόνια εχει παρατηρηθει οτι οι προσλήψεις που γινονται λιγοτερες απο τις αποχωρήσεις. Αυτο που λείπει απο την Ελλάδα ειναι ένας ιδιωτικος τομέας που να μπορει να απασχολησει το νεο υψηλα καταρτισμένο προσωπικο. Αυτο γινεται στην Ευρώπη.

 
Θέσεις καθηγητών
15 Δεκ 2018 11:50

Πρέπει να καταλάβουν όλοι ότι με τις συνενώσεις σχολών και τμημάτων δεν είναι πλέον αναγκαίες τόσες θέσεις καθηγητών. Αφού η Ελλάδα δεν προσελκύει φοιτητές από το εξωτερικό και δεν έχει ανεπτυγμένη βιομηχανία, γιατί απονέμονταν τόσα διδακτορικά, όλα τα προηγούμενα χρόνια;

Όταν μια χώρα σαν την Ελλάδα είχε φτάσει να έχει 25 ΑΕΙ σε κάθε πόλη, χωριό και νησί μοιραία και αυτοί οι επαγγελματικοί κλάδοι (μέλη ΔΕΠ, Εργαστηριακό / Διδακτικό Προσωπικό) θα παρουσιάσουν στρεβλώσεις.

Η λύση δεν μπορεί φυσικά να είναι η παράταση της κανονικής θητείας των καθηγητών μέχρι τα 70+. Επιτέλους, δεν μπορούν όλοι οι διδάκτορες να περιμένουν να διοριστούν σε μόνιμη θέση στο Δημόσιο Πανεπιστήμιο.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean