Σύνοδος Προέδρων και Κοσμητόρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών: Η Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια βασικό στοιχείο στην εκπαίδευση ενός επιστήμονα

Το πρόγραμμα της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας θα πρέπει να περιλαμβάνει 8-10 μαθήματα (συμπεριλαμβανομένων και των πρακτικών ασκήσεων)

19/12/2018

Ενημερώθηκε: 19/12/2018, 09:45

Άκουσε το άρθρο

Η Σύνοδος των Προέδρων και Κοσμητόρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών, που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη  θεωρεί ότι η Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια αποτελεί βασικό στοιχείο στην εκπαίδευση ενός επιστήμονα ως ειδικού επαγγελματία, που επιθυμεί να εργαστεί ως εκπαιδευτικός.

Αυτό προκύπτει , σημειώνει η Σύνοδος, από την σχετική βιβλιογραφία και την συγκριτική ανασκόπηση των εκπαιδευτικών συστημάτων στον διεθνή χώρο.

Παράλληλα τα μέλη της Συνόδου υπογραμμίζουν ότι:

Ποιο είναι το περιεχόμενό: Ο διάλογος αναφορικά με το τι είναι η Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια και ποιο είναι το περιεχόμενό της αποτελεί τον πυρήνα του ενδιαφέροντος και πρέπει να διεξαχθεί με ουσιαστικό τρόπο.

Οριοθέτηση της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας: Η οριοθέτηση της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας δεν μπορεί παρά να σχετίζεται με θεωρητικές γνώσεις και εφαρμοσμένες δεξιότητες που παρουσιάζουν συνάφεια με τις αρμοδιότητες και το έργο του εκπαιδευτικού, δηλαδή με τα προσόντα που πρέπει να έχει ο εκπαιδευτικός ως ειδικός επαγγελματίας για τη δημιουργία περιβαλλόντων εργασίας και εμπειριών μάθησης.

Θεματικοί άξονες: Το περιεχόμενό της Π.Δ.Ε. είναι σκόπιμο να συγκεκριμενοποιηθεί σε θεματικούς άξονες που περιέχουν ενδεικτικά προτεινόμενους τίτλους γνωστικών αντικειμένων.

8-10 μαθήματα: Το πρόγραμμα Π.Δ.Ε. θα πρέπει να περιλαμβάνει 8-10 μαθήματα (συμπεριλαμβανομένων και των πρακτικών ασκήσεων) που αντιστοιχούν σε τουλάχιστον 30 μονάδες ECTS. Αυτά πρέπει να περιγραφούν όπως ισχύει για όλα τα μαθήματα σύμφωνα με την υφιστάμενη ακαδημαϊκή πρακτική.

Η πρόταση του ΙΕΠ: Η Σύνοδος των Προέδρων και Κοσμητόρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών θεωρεί ότι η πρόταση του ΙΕΠ, που προσανατολίζεται στη διατύπωση θεματικών αξόνων και μαθημάτων, αποτελεί ορθή προσέγγιση σύμφωνα με τις διεθνείς πρακτικές.

Σχόλια (2)

Καθηγητικές σχολές
|

Χωρίς καμιά διάθεση υποστήριξης ερευνητικών στεγανών, είναι σαφές ότι η έρευνα και η διδασκαλία στα Παιδαγωγικά Τμήματα σχετίζεται με τη διδασκαλία στο δημοτικό σχολείο και το νηπιαγωγείο. Για τις καθηγητικές σχολές η έρευνα και η διδασκαλία γίνεται από τους Τομείς Παιδαγωγικής των ΦΠΨ (και αντίστοιχων τμημάτων), από την ΑΣΠΑΙΤΕ, καθώς και από τους διδάσκοντες των παιδαγωγικών μαθημάτων που υπάρχουν σε αρκετές πλέον καθηγητικές σχολές εκτός ΦΠΨ και ΑΣΠΑΙΤΕ. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί εμπλέκονται τα Παιδαγωγικά Τμήματα Δασκάλων και Νηπιαγωγών. Καλοδεχούμενη η συμβολή όλων (και από τα παιδαγωγικά τμήματα εκείνων κυρίως των διδασκόντων που έχουν κάνει ενδεχομένως έρευνα για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση), αλλά η παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια σχετίζεται με σχολές εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Επομένως οι βασικά αρμόδιοι είναι οι ίδιες οι καθηγητικές σχολές με την ακαδημαϊκή αυτονομία τους και ειδικότερα οι διδάσκοντες παιδαγωγοί των σχολών αυτών και όχι οι διδάσκοντες των σχολών δασκάλων δημοτικού και νηπιαγωγείου. Νομίζω ότι είναι καιρός να γίνει μια συνάντηση διδασκόντων των Τμημάτων ΦΠΨ, ΑΣΠΑΙΤΕ και των διδασκόντων παιδαγωγών που υπάρχουν σε άλλες καθηγητικές σχολές για να συζητήσουν το θέμα της παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας των αποφοίτων τους βάσει του ακαδημαϊκά ευέλικτου άρθρου 111 του Ν. 4547/18, ο οποίος σέβεται την αυτονομία των πανεπιστημιακών τμημάτων και δεν αναγορεύει μη πανεπιστημιακούς φορείς σε υπεύθυνους για τα προγράμματα σπουδών των πανεπιστημίων.

Νίκος Σαλτερής
|

Καλές οι περιγραφές για το πώς κάνεις ποδήλατο, αλλά ποδήλατο μαθαίνεις μόνο όταν κάνεις. Αξίζει κανείς να δει πόσες ώρες έχουν σε τάξη και αυτόνομα οι πτυχιούχοι των Π.Τ και Σ.Ν. Δεν αποθεώνω την πρακτική, αλλά το επάγγελμά μας είναι κατ' εξοχήν "πρακτικό". Η εμπειρία μου για πολλά χρόνια ως Σχολικός Σύμβουλος και Υποδιευθυντής ΠΕΚ (τότε από ακόμα υπήρχαν προγράμματα εισαγωγικής επιμόρφωσης) μου λέει ότι οι νέοι δάσκαλοι έχουν μεγάλα ελλείμματα στοιχειωδών διδακτικών δεξιοτήτων και ελάχιστη ως μηδενική εμπειρία "πεδίου". Έτσι, μοιραία επαναλαμβάνουν τις πλέον πρόσφατες για αυτούς διδακτικές πρακτικές, αυτές των καθηγητών τους στο Λύκειο. Το Πρόγραμμα mentoring που σχεδιάστηκε την περίοδο 2010 - 2012 στο Υπουργείο και είχε πάρει μορφή Υ.Α. πετάχτηκε στον κάλαθο των αχρήστων παρά το γεγονός ότι μπορούσε να αφορά και αναπληρωτές εκπαιδευτικούς (και πρακτικά με όσα ακολούθησαν θα αφορούσε μόνο αυτούς). Συνέχεια σχεδιασμοί και μικροπολιτικές αφήνουν τους νέους δασκάλους στην τύχη τους με θλιβερά αποτελέσματα για την ποιότητα της Εκπαίδευσης και τους ίδιους. Συνεχείς συζητήσεις για ΠΔΕ χρόνια τώρα και κανένα μέτρο. Για τους νέους καθηγητές μόνο κλάμα ψυχής. Εκεί κι αν ισχύει το ρητό "στου κασίδη το κεφάλι"....

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ