Η Σύνοδος των Προέδρων και Κοσμητόρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών, που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη θεωρεί ότι η Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια αποτελεί βασικό στοιχείο στην εκπαίδευση ενός επιστήμονα ως ειδικού επαγγελματία, που επιθυμεί να εργαστεί ως εκπαιδευτικός.
Αυτό προκύπτει , σημειώνει η Σύνοδος, από την σχετική βιβλιογραφία και την συγκριτική ανασκόπηση των εκπαιδευτικών συστημάτων στον διεθνή χώρο.
Παράλληλα τα μέλη της Συνόδου υπογραμμίζουν ότι:
Ποιο είναι το περιεχόμενό: Ο διάλογος αναφορικά με το τι είναι η Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια και ποιο είναι το περιεχόμενό της αποτελεί τον πυρήνα του ενδιαφέροντος και πρέπει να διεξαχθεί με ουσιαστικό τρόπο.
Οριοθέτηση της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας: Η οριοθέτηση της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας δεν μπορεί παρά να σχετίζεται με θεωρητικές γνώσεις και εφαρμοσμένες δεξιότητες που παρουσιάζουν συνάφεια με τις αρμοδιότητες και το έργο του εκπαιδευτικού, δηλαδή με τα προσόντα που πρέπει να έχει ο εκπαιδευτικός ως ειδικός επαγγελματίας για τη δημιουργία περιβαλλόντων εργασίας και εμπειριών μάθησης.
Θεματικοί άξονες: Το περιεχόμενό της Π.Δ.Ε. είναι σκόπιμο να συγκεκριμενοποιηθεί σε θεματικούς άξονες που περιέχουν ενδεικτικά προτεινόμενους τίτλους γνωστικών αντικειμένων.
8-10 μαθήματα: Το πρόγραμμα Π.Δ.Ε. θα πρέπει να περιλαμβάνει 8-10 μαθήματα (συμπεριλαμβανομένων και των πρακτικών ασκήσεων) που αντιστοιχούν σε τουλάχιστον 30 μονάδες ECTS. Αυτά πρέπει να περιγραφούν όπως ισχύει για όλα τα μαθήματα σύμφωνα με την υφιστάμενη ακαδημαϊκή πρακτική.
Η πρόταση του ΙΕΠ: Η Σύνοδος των Προέδρων και Κοσμητόρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών θεωρεί ότι η πρόταση του ΙΕΠ, που προσανατολίζεται στη διατύπωση θεματικών αξόνων και μαθημάτων, αποτελεί ορθή προσέγγιση σύμφωνα με τις διεθνείς πρακτικές.
Χωρίς καμιά διάθεση υποστήριξης ερευνητικών στεγανών, είναι σαφές ότι η έρευνα και η διδασκαλία στα Παιδαγωγικά Τμήματα σχετίζεται με τη διδασκαλία στο δημοτικό σχολείο και το νηπιαγωγείο. Για τις καθηγητικές σχολές η έρευνα και η διδασκαλία γίνεται από τους Τομείς Παιδαγωγικής των ΦΠΨ (και αντίστοιχων τμημάτων), από την ΑΣΠΑΙΤΕ, καθώς και από τους διδάσκοντες των παιδαγωγικών μαθημάτων που υπάρχουν σε αρκετές πλέον καθηγητικές σχολές εκτός ΦΠΨ και ΑΣΠΑΙΤΕ. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί εμπλέκονται τα Παιδαγωγικά Τμήματα Δασκάλων και Νηπιαγωγών. Καλοδεχούμενη η συμβολή όλων (και από τα παιδαγωγικά τμήματα εκείνων κυρίως των διδασκόντων που έχουν κάνει ενδεχομένως έρευνα για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση), αλλά η παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια σχετίζεται με σχολές εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Επομένως οι βασικά αρμόδιοι είναι οι ίδιες οι καθηγητικές σχολές με την ακαδημαϊκή αυτονομία τους και ειδικότερα οι διδάσκοντες παιδαγωγοί των σχολών αυτών και όχι οι διδάσκοντες των σχολών δασκάλων δημοτικού και νηπιαγωγείου. Νομίζω ότι είναι καιρός να γίνει μια συνάντηση διδασκόντων των Τμημάτων ΦΠΨ, ΑΣΠΑΙΤΕ και των διδασκόντων παιδαγωγών που υπάρχουν σε άλλες καθηγητικές σχολές για να συζητήσουν το θέμα της παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας των αποφοίτων τους βάσει του ακαδημαϊκά ευέλικτου άρθρου 111 του Ν. 4547/18, ο οποίος σέβεται την αυτονομία των πανεπιστημιακών τμημάτων και δεν αναγορεύει μη πανεπιστημιακούς φορείς σε υπεύθυνους για τα προγράμματα σπουδών των πανεπιστημίων.