Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Πρύτανης Παν. Θεσσαλίας: Το νομοσχέδιο δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη ενός ισχυρού ερευνητικού και εκπαιδευτικού πόλου στην Κεντρική Ελλάδα

Δημοσίευση: 08/01/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Το παρόν νομοσχέδιο θεραπεύει τις παραπάνω ανάγκες και θεωρούμε ότι δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη ενός ισχυρού ερευνητικού και εκπαιδευτικού πόλου στην Κεντρική Ελλάδα που θα παράγει υψηλού επιπέδου έρευνα, θα συμβάλλει στην παραγωγική ανασυγκρότηση της περιοχής και θα διαφυλάττει το δικαίωμα των νέων ανθρώπων σε υψηλού επιπέδου δημόσια εκπαίδευση και κατάρτιση. Η σημαντικότητα του εγχειρήματος είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για το μέλλον όλων μας, θα προσπαθήσουμε να ανταποκριθούμε στην πρόκληση.   

Τα παραπάνω τόνισε σήμερα στη Βουλή ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Ζήσης Μαμούρης, και υπογράμμισε τα εξής:

A. Tο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας συμπλήρωσε 30 χρόνια από την έναρξη της λειτουργίας του. Σε αυτή την σχετικά σύντομη περίοδο έχει διανύσει μια πολύ μεγάλη απόσταση σε όλους τους τομείς της λειτουργίας του, έχει αποκτήσει ένα σημαντικό μέγεθος, διακριτή φυσιογνωμία, ισχυρή ακαδημαϊκή ταυτότητα σε επιμέρους τομείς, ικανοποιητική θεσμική συγκρότηση και έχει καθιερωθεί ως ένα από τα πιο δυναμικά και σημαντικά πανεπιστήμια της χώρας.

B. Κλείνοντας αυτή την φάση της ιστορίας του με απολύτως θετικό πρόσημο το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας κλήθηκε να διαμορφώσει μια στρατηγική ανάπτυξης θέτοντας ως κεντρική επιλογή την ολοκλήρωση της ακαδημαϊκής του συγκρότησης και τη στήριξη του οικονομικού και κοινωνικού ιστού της περιφέρειας. Το τελευταίο χρόνο η διαμόρφωση μιας καινούργιας στρατηγικής ανάπτυξης έλαβε χώρα στο πλαίσιο των πολιτικών πρωτοβουλιών αναδιάταξης του χάρτη της δημόσιας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Κεντρικός άξονας αυτής της αναδιάταξης είναι οι συγχωνεύσεις ΑΕΙ, ΤΕΙ ανά περιφέρεια και γεωγραφική περιοχή.

Γ.  Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας συμμετείχε στην Επιτροπή Διαβούλευσης που ορίστηκε από το Υπουργείο Παιδείας από κοινού με τους συναδέλφους των ΤΕΙ Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας. Στο πλαίσιο των πολύμηνων συζητήσεων από τον Οκτώβριο του 2017 αποτιμήθηκαν τα προβλήματα και οι δυνατότητες και διαμορφώθηκαν οι βασικοί άξονες ανάπτυξης της νέας αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, όπως αυτές αποτυπώθηκαν στο σχετικό πόρισμα που δημοσιοποιήθηκε τον Ιούνιο του 2018.

Δ. Η προοπτική ανάπτυξης του ιδρύματος όχι αυτοτελώς, αλλά αξιοποιώντας υφιστάμενες δομές και το ανθρώπινο δυναμικό των τεχνολογικών ιδρυμάτων της Θεσσαλίας και της Στερεάς Ελλάδος συζητήθηκε την ίδια περίοδο εκτενώς σε όλα τα συλλογικά όργανα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Η εσωτερική αυτή διαβούλευση κατέληξε σε δύο αποφάσεις της Συγκλήτου στις 5.7.2018 και 3.10.2018 που διατυπώθηκε η συναίνεση του Ανώτατου Συλλογικού Οργάνου του Ιδρύματος στο σχέδιο συνένωσης, ενώ έγιναν οι επιμέρους προτάσεις για την βελτίωση των αρχικών τότε εκδοχών του παρόντος νομοσχεδίου. Η επιλογή των τμημάτων που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο έγινε με αυστηρά ακαδημαϊκά κριτήρια, εγκρίθηκε από την Σύγκλητο και καμία παρέκκλιση από αυτά δεν θεωρείτο ότι μπορεί να γίνει δεκτή από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

Ε. Το πραγματικό και κοινωνικά σημαντικό πρόβλημα που το νομοσχέδιο αυτό έρχεται να θεραπεύσει είναι το εξής: έχει νόημα σε μια λειτουργική περιφέρεια από τη Λαμία ως την Λάρισα και από το Βόλο ως τα Τρίκαλα με ένα εκατομμύριο πληθυσμό να λειτουργούν τρία ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που να χαράσσουν διαφορετική και συχνά επικαλυπτόμενη ή αντικρουόμενη εκπαιδευτική πολιτική ή ένα ίδρυμα που να δημιουργεί συνέργειες και γεωγραφικές συσπειρώσεις που θα ενισχύουν την ποιότητα στην εκπαίδευση και στην έρευνα;

Ζ. Η σύζευξη του αναπτυξιακού σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με το εγχείρημα που υπηρετεί το παρόν νομοσχέδιο βασίζεται στην άποψη ότι η δημιουργία ενός πανεπιστημίου με ικανό εύρος αντικειμένων, κρίσιμες μάζες επιστημόνων ανά κύκλο σπουδών, συνέργειες και κατά το δυνατόν χωρικές συσπειρώσεις επιστημονικών πεδίων δημιουργεί εξαιρετικές προοπτικές για την δυναμική ενίσχυσης της δημόσιας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην περιφέρεια και υπηρετεί με το βέλτιστο τρόπο τις αναπτυξιακές ανάγκες και προοπτικές της Κεντρικής Ελλάδος.

Η. Το σχέδιο ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας που κατατέθηκε για συζήτηση δεν ξεκίνησε από το μηδέν. Τα νέα τμήματα θα αξιοποιήσουν τις θεματικές υποδομές των δύο ΤΕΙ και ό,τι αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί στη φάση αυτή. Επειδή αυτό που κάνουμε επηρεάζουμε το μέλλον, η συζήτηση που γίνεται σήμερα δεν αφορά στην πραγματικότητα εμάς, αλλά την επόμενη γενιά. Αφορά τα παιδιά που πάνε στο δημοτικό και αυτά που δεν έχουν γεννηθεί ακόμη που θα έχουν περισσότερες επιλογές να σπουδάσουν στον τόπο τους από τους σημερινούς 18χρονους της Θεσσαλίας. Αφορά τους ερευνητές και καθηγητές που θα προσελκύσουμε στα νέα τμήματα και στα Ινστιτούτα, τους μεταπτυχιακούς φοιτητές και τους υποψήφιους διδάκτορες που θα σπουδάζουν και θα ερευνούν σε αυτά. Όμως αυτοί δεν μπορούν να αποφασίσουν γιατί ποτέ δεν ρωτήθηκαν και γιατί δεν έχουν λόγο σήμερα. Εμείς πρέπει να αποφασίσουμε γι’ αυτούς και πρέπει να το κάνουμε χωρίς φόβο και προκαταλήψεις με αίσθημα δημοσίου συμφέροντος και ευθύνης απέναντι στην κοινωνία.

 

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean