Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής για το σύστημα διορισμού των εκπαιδευτικών

Δημοσίευση: 11/01/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Στις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας αναφέρεται η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής στην έκθεση της επί  των άρθρων 53 έως 67 για το σύστημα διορισμού των εκπαιδευτικών  του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας, που ψηφίζεται τη Δευτέρα στη Βουλή.

Ειδικότερα η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής κάνει τις ακόλουθες παρατηρήσεις:

Επί των άρθρων 53 έως 67

Με τις διατάξεις των εν λόγω άρθρων εισάγεται νέο σύστημα για τον διορισμό και την πρόσληψη εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, και μελών του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού. Η επιλογή διενεργείται με σειρά προτεραιότητας βάσει πινάκων κατάταξης, υπό τον έλεγχο του ΑΣΕΠ.

Επισημαίνονται συναφώς τα εξής:

Διά του ν. 3848/2010 «Αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού - καθιέρωση κανόνων αξιολόγησης και αξιοκρατίας στην εκπαίδευση και λοιπές διατάξεις» εισήχθη, ως αποκλειστική διαδικασία πλήρωσης των κενών θέσεων εκπαιδευτικών, διαγωνισμός που προκηρύσσει και διενεργεί κάθε τρία χρόνια το ΑΣΕΠ με προϋπόθεση επιτυχίας, τη συγκέντρωση βαθμολογικής βάσης (άρθρα 1 και 2).

Η σειρά κατάταξης προσδιορίζεται από τις μονάδες του διαγωνισμού, ακαδημαϊκά κριτήρια, την τυχόν πραγματική προϋπηρεσία των υποψηφίων και από κοινωνικά κριτήρια.

Με το άρθρο 9 παρ. 1 του εν λόγω νόμου θεσπίσθηκε μεταβατική ρύθμιση διά της οποίας «Κατά την περίοδο έως και το σχολικό έτος 2011-2012 οι διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκ- παίδευση γίνονται σε ποσοστό 60% από τους ισχύοντες πίνακες διοριστέων εκπαιδευτικών του Α.Σ.Ε.Π. και σε ποσοστό 40% από τους κατά την παράγραφο 2 ενιαίους πίνακες προσωρινών αναπληρωτών εκπαιδευτικών με πραγματική Προϋπηρεσία.

Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, μπορεί να παρατείνεται η μεταβατική περίοδος του προηγούμενου εδαφίου έως τη διενέργεια του πρώτου διαγωνισμού του Α.Σ.Ε.Π. κατά τις διατάξεις του παρόντος νόμου». Πράγματι, διά διαδοχικών Υπουργικών Αποφάσεων όπως και διά νομοθετικών διατάξεων, η ως άνω μεταβατική ρύθμιση έτυχε διαδοχικών παρατάσεων.

Όπως έχει κριθεί συναφώς (βλ. ΣτΕ 1882/2017 επταμ.), «ο νομοθέτης έχει την ευχέρεια να θεσπίζει μεταβατικές διατάξεις, εφόσον κατά την κρίση του αυτό επιβάλλεται για την ομαλή μετάβαση στην εφαρμογή νέου καθεστώτος, ιδίως μάλιστα όταν επέρχεται μεταβολή των ρυθμίσεων που αφορούν την οργάνωση των δημοσίων υπηρεσιών, στην οποία εντάσσεται και ο τρόπος στελέχωσής τους.

Το μεταβατικό όμως καθεστώς δεν είναι συνταγματικώς επιτρεπτό να υπερβαίνει σε διάρκεια ένα εύλογο χρονικό όριο, το οποίο παρίσταται αναγκαίο για την ανωτέρω μετάβαση.

Και τούτο, διότι η υπέρβαση αυτή αναιρεί τη βασική ρύθμιση του νόμου και αποδομεί την εμπιστοσύνη και τον σεβασμό των πολιτών στην έννομη τάξη, οδηγώντας σε καταστάσεις ασύμβατες με την αρχή του κράτους δικαίου.

Η εν λόγω αρχή, ενόψει και της διάταξης του άρθρου 25 παρ. 1 του Συντάγματος (...) επιβάλλει τη ρύθμιση των εννόμων σχέσεων κατά τρόπο σαφή και προβλέψιμο, αποκλείοντας τον παραμερισμό των πάγιων ρυθμίσεων του νόμου με τη θέσπιση και εφαρμογή μεταβατικών ή προσωρινών ρυθμίσεων, δηλαδή ρυθμίσεων εξαιρετικού χαρακτήρα, επί μακρό και απροσδιόριστο χρονικό διάστημα (πρβλ. ΣτΕ Ολομ. 3578/2010, Ολομ. 1569/2005)» (ΣτΕ 1882/2017 επταμ.).

Ως προς την εφαρμογή του ως άνω μεταβατικού συστήματος πρόσληψης εκπαιδευτικών έως και το σχολικό έτος 2015-2016, σημειώνεται το Συμβούλιο της Επικρατείας την έκρινε «συνταγματικώς ανεκτή, εφόσον συνέτρεχαν οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

α) Η λειτουργία του μεταβατικού αυτού συστήματος θα περιοριζόταν σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα έως την εφαρμογή του πάγιου συστήματος, η προϋπόθεση δε αυτή συνέτρεχε κατά τον ανωτέρω χρόνο, δεδομένου ότι καθ` όλη τη διάρκεια εφαρμογής των μεταβατικών ρυθμίσεων είχαν θεσπισθεί σημαντικότατοι περιορισμοί στους διορισμούς μόνιμου προσωπικού του Δημοσίου.

β) Το μεταβατικό αυτό σύστημα στηριζόταν σε προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια επιλογής των προσλαμβανομένων, δηλαδή στα κριτήρια της προϋπηρεσίας και της βαθμολογίας πάνω από τη βάση σε διαγωνισμούς του Α.Σ.Ε.Π., τα οποία συνάδουν προς τις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας.

γ) Η εφαρμογή του μεταβατικού συστήματος δεν αφορούσε διορισμούς μονίμων εκπαιδευτικών, αλλά προσλήψεις προσωπικού με σχέσεις ορισμένου χρόνου, οι οποίες ήταν απολύτως αναγκαίες για λόγους δημοσίου συμφέροντος επείγοντος χαρακτήρα, προκειμένου να διασφαλισθεί η λειτουργία των σχολικών μονάδων με την άμεση κάλυψη των σχετικών κενών» (ΣτΕ 4303/2015 επταμ.).

Κρίθηκε, ωστόσο, ότι «η μη εφαρμογή των παγίων ρυθμίσεων των άρθρων 1, 2, 3 και 5 του ν. 3848/2010 και η περαιτέρω εφαρμογή μεταβατικών ή προσωρινών διατάξεων δεν είναι συνταγματικώς επιτρεπτή πέραν του σχολικού έτους 2018 - 2019, ως απώτατου προβλέψιμου ορίου εφαρμογής των ως ά- νω ρυθμίσεων.

Και τούτο, διότι η πέραν του ανώτατου αυτού ορίου μη εφαρμογή των παγίων διατάξεων του νόμου για τη στελέχωση της δημόσιας εκ- παίδευσης με μόνιμους και αναπληρωτές εκπαιδευτικούς θα αποτελούσε πρόδηλη προσβολή της αρχής του κράτους δικαίου και θα ερχόταν σε ευ- θεία αντίθεση με την αρχή της στελέχωσης των δημοσίων υπηρεσιών με μόνιμους υπαλλήλους, καθώς και με τη συνταγματική απαγόρευση της κατάχρησης σχέσεων ορισμένου χρόνου για την κάλυψη παγίων αναγκών» (ΣτΕ 1882/2017 επταμ., σκέψ. 12).

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean