Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Συγχωνεύσεις ΑΕΙ: Η Σωστή Στρατηγική

Δημοσίευση: 21/01/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Του Αλέξανδρου Σαχινίδη
Αναπληρωτή  καθηγητή  Μάνατζμεντ στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

Σε πρόσφατο άρθρο του ιστότοπου www.esos.gr γίνεται αναφορά στη μείωση του αριθμού των ΑΕΙ από 38 σε 23 και μάλιστα χωρίς να «ανοίξει μύτη» κατά δήλωση του Υπουργού Παιδείας κ. Γαβρόγλου.

Επί της αρχής, η συρρίκνωση του αριθμού των ιδρυμάτων αυτών φαίνεται λογική, αφού συμβαδίζει με τις εξελίξεις του χώρου στις περισσότερες ευρωπαικές χώρες.

Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και η Ανωτατοποίηση άλλων ευρωπαικών «ΤΕΙ», όπως τα «Polytechnics» της Αγγλίας και τα νέα “Universities of Applied Sciences” της Γερμανίας, Ολλανδίας κοκ.

Οι εξελίξεις αυτές παρέμεναν κενό γράμμα στην Ελλάδα μέχρι την πρόσφατη πρωτοβουλία της σημερινής κυβέρνησης.

Ακολουθώντας πιθανώς τις εντολές της Τρόικα (αν κρίνουμε από το εγχείρημα του προγράμματος ΑΘΗΝΑ)  και των προτροπών του ΟΟΣΑ, η κυβέρνηση πέτυχε το μεγάλο ζητούμενο.

Αντί του αποτυχημένου προγράμματος ΑΘΗΝΑ, το οποίο μόνο δυσαρεστημένους δημιούργησε – Καθηγητές και Φοιτητές, αλλά και τοπικές κοινωνίες- οι συγχωνεύσεις Πανεπιστημίων-ΤΕΙ, είχαν μόνο ευνοική αντιμετώπιση από τους παραπάνω, αν και υπήρξαν αρκετοί διαφωνούντες , συχνά για λόγους ατομικού συμφέροντος.

Η στρατηγική κίνηση της σημερινής κυβέρνησης, θα μπορούσε να ισχυρισθεί κανείς ότι είναι λιγότερο ριζοσπαστική αλλαγή από αυτή του 2003, με την οποία έγιναν τα ΤΕΙ ΑΕΙ, παρά το ότι οι τότε αντιδράσεις υπήρξαν αρκετά πιο ήπιες από τις πρόσφατες.

Το εάν έγιναν και οι δύο αυτές αλλαγές για λόγους πολιτικής σκοπιμότητας ή για λόγους που επιτάσσει η παγκοσμιοποίηση της ακαδημαικής κοινότητας και η ανάγκη για προσαρμογή στη νέα διεθνή πραγματικότητα, είναι αντικείμενο της προσωπικής αντίληψης του καθενός.

Το βασικό ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί είναι: Μπορεί να αξιοποιηθεί η αλλαγή αυτή από τις επόμενες κυβερνήσεις; Οι μέχρι σήμερα θέσεις των μη κυβερνητικών κομμάτων φαίνονται μάλλον αρνητικές.

Τόσο η αξιωματική αντιπολίτευση όσο και τα άλλα αντιπολιτευόμενα κόμματα αρνούνται να στηρίξουν τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία της κυβέρνησης, υποσχόμενοι με λίγα λόγια ότι θα ξηλώσουν όλες τις παραπάνω αλλαγές (βλ. δηλώσεις κ. Μητσοτάκη).

Η όλη κατάσταση  θυμίζει λίγο τις λογικές του σχισίματος των μνημονίων και της κατάργησής τους με ένα νόμο, όπου αντί να συναινέσουν τα κόμματα και να βγει η χώρα με το πρώτο μνημόνιο χρειαστήκαμε τρία, σε αντίθεση με τις άλλες χώρες που βρέθηκαν στη θέση μας.

Δεν είναι κακές οι συγχωνεύσεις, αν και θα ήταν προτιμότερο να είχαν προκύψει μέσα από την ειλικρινή διαβούλευση και στη βάση μελετών οι οποίες δεν έγιναν

. Άσχημα θα είναι τα αποτελέσματα τους, αν δεν στηριχτούν επαρκώς με ανθρώπινους και υλικοτεχνικούς πόρους ώστε να γίνεται η δουλειά των ιδρυμάτων σωστά και να μορφώνουν τους πολίτες της χώρας, παράγοντας ταυτόχρονα νέα γνώση, εφάμιλλη των άλλων ιδρυμάτων προηγμένων ευρωπαικών χωρών.

Όπως με το μέρισμα και με την περικοπή συντάξεων, θα πρέπει και στις συγχωνεύσεις των ΑΕΙ να συναινέσουν  τα κόμματα και να τις στηρίξουν, διεκδικώντας συνιδιοκτησία αντί να τις πολεμούν, με αποτέλεσμα να αυτοπυροβολούνται εκλογικά.

Το αποτέλεσμα των συγχωνεύσεων θα κριθεί από τις οικονομίες κλίμακος που θα προκύψουν, από την αναβάθμιση του έργου που παρέχουν τα πανεπιστήμια στην οικονομία, την κοινωνία και τις τοπικές κοινωνίες των οποίων αποτελούν μέρος και τέλος από την ανταγωνιστικότητα  τους και την τοποθέτησή τους στον παγκόσμιο ακαδημαικό χάρτη σε θέσεις εφάμιλλες αυτών, χωρών όπως η Ιρλανδία, το Ισραήλ και άλλων.

Υπάρχουν πολλά σημαντικά πεδία που προσφέρονται για αντιπολίτευση, ακόμα και στο χώρο της Παιδείας, οι συγχωνεύσεις  των ΑΕΙ σίγουρα δεν εντάσσονται σε αυτά.

Εν κατακλείδι, οι συγχωνεύσεις των ΑΕΙ αποτελούν παράθυρο ευκαιρίας για την αναδιάρθρωση και την αναβάθμιση των ΑΕΙ της χώρας (Πανεπιστημίων και ΤΕΙ).

Ασχέτως του ποια κυβέρνηση ξεκίνησε τη μεταρρύθμιση, η βελτιστοποίηση των αποτελεσμάτων της είναι το μέγα ζητούμενο για τις επόμενες κυβερνήσεις.

Οι συγχωνεύσεις ήταν ένα βήμα ώριμο στην κατεύθυνση της αναβάθμισης των ΑΕΙ της χώρας μας.

Με τη συνεργασία όλων των εμπλεκομένων μερών είναι πιθανό να δούμε μια μέρα, ως αποτέλεσμα των εν εξελίξει αλλαγών, τα ΑΕΙ της χώρας μας να ανεβαίνουν ουσιαστικά στις κατατάξεις των διεθνών οργανισμών και να κερδίζουν τη θέση που μπορούν να διεκδικήσουν στην παγκόσμια ακαδημαική κοινότητα.

Σχόλια (11)

 
Αιρετικός
21 Ιαν 2019 09:18

Ο Συγγραφέας του αρθρου αναφερεται σε Γερμανία, Ολλανδίας κ.ο.κ.
Μάλλον είναι προφανές ότι δεν είναι γνώστης της ευρωπαικής πρακτικής.
Ενδεικτικά:
ΧΩΡΑ UNIVERSITIES UNIV. APPLIED SCIENCES
# INST. # STUDENTS # INST. # STUDENTS
ΟΛΛΑΝΔΙΑ 14 240.000 36 446.000
ΑΥΣΤΡΙΑ 22 274.000 22 53.000
ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ 14 140.000 23 130.000
ΙΡΛΑΝΔΙΑ 7 18.000 14 50.000
GERMANY 106 1.800.000 246 956.000
Ας μην εκτίθεστε άλλο.

 
jimdenin
21 Ιαν 2019 12:49

Το θέμα είναι αν στις χώρες της Ευρώπης, οι σχολές εφαρμοσμένων επιστημών, αλλάζουν την φυσιογνωμία τους, γιατί στην περίπτωση των ΤΕΙ αυτό γίνεται. Δεν είναι μόνο οι άστοχες, σε κάποιες περιπτώσεις, συγχωνεύσεις τμημάτων αλλά κυρίως η αλλαγή της φιλοσοφίας σπουδών. Ουσιαστικά πρόκειται για έμμεση μεν, ξεκάθαρη δε κατάργηση των ΤΕΙ και παραγωγή πτυχιούχων αρκετά κοντά πλέον στα πρότυπα των πανεπιστημιακών/πολυτεχνικών σχολών. Το θέμα είναι τι έχει να προσφέρει η "παραγωγή" ενός τέτοιου πτυχιούχου, ανεξαρτήτως ειδικότητας, στην αγορά εργασίας από τόσες πολλές σχολές πλέον.

 
M
21 Ιαν 2019 14:29

Να γίνουν ότι συγχωνεύσεις θέλει ο καθένας αλλά να μπει ξανά η βάση του 10.

 
ΓΣ
21 Ιαν 2019 14:53

Το άρθρο είναι γεμάτο απο ανακρίβειες και αυθαίρετα συμπεράσματα. Επειδή ο αρθρογράφος είναι καθηγητής στο Management (με 300 αναφορές και h-index 6), είναι άξιον απορίας το πως μπορεί να υποστηρίζει πράγματα που είναι κόντρα στην επιστήμη στην οποία είναι ειδικός. Που αλλού στον κόσμο έχουν γίνει τόσο αυθαίρετες συγχωνεύσεις ιδρυμάτων με διαφορετικές αποστολές, διαφορετικά επίπεδα επιδόσεων, χωρίς να ακουμπήσει κανεις το πως αξιολογούνται τόσο τα ιδρύματα όσο και τα τμήματα εντός αυτών, παρά μόνο βασισμένος σε ad hoc επιτροπές - και παρακάμπτοντας την καθ'ύλην αρμόδια ΑΔΙΠ - να τα τσουβαλιάζει όλα μαζί τάζοντας εδώ κι εκεί θέσεις, σχολές, κλπ για να ηρεμήσουν οι "αντιδράσεις"; Μόνο ακαδημαϊκά δεν ήταν τα κριτήρια και αυτό είναι πασιφανές.

 
@jimdenin
21 Ιαν 2019 14:56

Θα ήταν ορθή μια καλά σχεδιασμένη στρατηγική "αλλαγής φυσιογνωμίας" των ΤΕΙ. Αλλά εδώ δυστυχώς η αλλαγή έχει περιοριστεί στην αλλαγή της επιγραφής έξω από τα κτίρια ώστε τώρα να τα λέμε "Πανεπιστήμια". Επι της ουσίας πολύ λίγα έχουν αλλάξει στο εσωτερικό. Και πολύ λίγη σχέση έχουν τα ΤΕΙ (και αρκετά τμήματα ΑΕΙ) με αυτό που θα έλεγε "Πανεπιστήμιο" ο μέσος ακαδημαϊκός στο Δυτικό κόσμο.

 
αποφοιτος
21 Ιαν 2019 17:56

@@jimdenin
Τα ΤΕΙ ανηκουν στα ΑΕΙ. Δεν ειναι μονο τα Πανεπιστημια στα ΑΕΙ.

 
Νίκος
21 Ιαν 2019 19:12

Ώστε λοιπόν κ. Σαχινίδη, όσοι διαφωνούν με την αυτόματη ανωτατοποίηση των ΤΕΙ το κάνουν συχνά για λόγους ατομικού συμφέροντος; Πώς θα αισθανόσασταν αν κάποιος έλεγε το ίδιο για όσους συμφωνούν; Δεδομένου μάλιστα ότι είστε αναπληρωτής καθηγητής σε ίδρυμα που προέκυψε από μια τέτοια αυτόματη ανωτατοποίηση.

 
XT
21 Ιαν 2019 19:36

Για όσους λένε ότι αγνοήθηκε η ΑΔΙΠ πρέπει να γνωρίζουν ότι πολλές εκθέσεις εξωτερικής αξιολόγησης τμημάτων ΤΕΙ που ολοκληρώθηκαν μέσα από την ΑΔΙΠ έλεγαν ότι το τμήμα έιναι έτοιμο να γίνει πανεπιστήμιο και να δώσει διδακτορικά. Για τον σχολιαστής του h index 6 εχω να πω μόνο το εξής; Αν διδάσκεις στο ΤΕΙ 16 ώρες την εβδομάδα θεωρία δεν μπορείς να φτιάξεις ούτε 3 h index. Για υποδομές και συνθήκες ΤΕΙ ο καθηγητής αυτός θεωρώ ότι έχει ένα κανονικά ο h index. ¨Αλλωστε στα ΤΕΙ τα h δεν ανεβάινουν όχι γιατί οι καθηγητές δεν είναι καλοί αλλά γιατί αν είσαι καλός σε τρώει το σκοτάδι. Αυτά.....

 
ioannis
04 Φεβ 2019 12:18

Το γεγονός ότι μία κυβέρνηση αποφάσισε μέσα σε ένα βράδι να καταργήσει ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης χωρίς να εξασφαλίσει τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων τους συνολικά, ανταξίως όπως ταιριάζει σε πτυχιούχους ΑΕΙ με μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους, σημαίνει πολύ απλά ότι, για συντεχνιακούς λόγους, δέχτηκε αυτή η κυβέρνηση να πετάξει στα σκουπίδια δεκάδες δις που επένδυσε ο ελληνικός λαός για την εκπαίδευση αυτών των αποφοίτων.

Πολύ απλά, η συντεχνία βλάπτει την οικονομία και την πρόοδο

 
Alex
06 Φεβ 2019 09:10

Η Βρετανία έχει προχωρήσει στην πανεπιστημιοποίηση των Polytechnics εδώ και πάρα πολλά χρόνια.
Χώρες όπως Γερμανία και Ολλανδία διατηρούν και ενισχύουν τα Hochschule.
Αν συμβαίνει κάτι άλλο ας παραθέσει πηγές αυτός που τα γράφει.
Αλλα δεν συμβαίνει. Απλά γράφει ασυναρτησίες.

 
Sakis
06 Φεβ 2019 12:41

Ο καθέ επιστήμονας γράφει και μία διαφορετική γνώμη ως πρός την βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος στην Ελλάδα. Αυτό συμβαίνει διότι δεν υπάρχει ακόμα κάποια κοινή λύση ως πρός την αντιμετώπιση των αποφοίτων τόσο των ΑΕΙ όσο και των ΤΕΙ στην Ελλάδα. Όλες οι χώρες του πλανήτη το έχουν λύσει το εκπαιδευτικό μοντέλο και μόνο η Ελλάδα υστερεί εδώ και χρόνια. Συγχωνεύουν ΤΕΙ με ΑΕΙ χωρίς να υπάρχει πολλές φορές καμμία σχέση των κλάδων μεταξύ τους.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ