Πρύτανης Παν. Κρήτης: Η «Ακαδημαϊκή Μεταρρύθμιση Γαβρόγλου» είναι παρόμοια με τη μετονομασία των δασκάλων ως καθηγητών στην εποχή του μεσοπολέμου

“Η πανεπιστημιοποίηση του ΤΕΙ Κρήτης είναι μια τυπική περίπτωση πανεπιστημιοποίησης σε μία νύχτα και προσπάθεια αποκαθήλωσης καταξιωμένων ακαδημαϊκών ιδρυμάτων, όπως το Πανεπιστήμιο και το Πολυτεχνείο Κρήτης, σε συνδυασμό με μια προεκλογική ψηφοθηρία”

12/02/2019

Άκουσε το άρθρο

“Μέχρι την εποχή του μεσοπολέμου οι διδάσκοντες στην μέση εκπαίδευση ονομάζονταν όπως παντού στον κόσμο δάσκαλοι μέσης εκπαίδευσης στο αντίστοιχο αντικείμενο, π.χ. δάσκαλος Φυσικής, δάσκαλος Χημείας κλπ. Κάποια από τις κυβερνήσεις της εποχής, επειδή δεν μπορούσε να ικανοποιήσει οικονομικά αιτήματα για αύξηση έδωσε ως αντάλλαγμα τον τίτλο του Καθηγητή, στους δασκάλους της Μέσης Εκπαίδευσης κατά παγκόσμια πρωτοτυπία. Δεν είναι υποτιμητικό να λέγεται κανείς  δάσκαλος, αντιθέτως. Οι ονομαστικές αναβαθμίσεις της σημερινής «Ακαδημαϊκής Μεταρρύθμισης» είναι παρόμοιων χειρισμών και δράσεων”.

Την παραπάνω δήλωση έκανε στο esos ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης Οδυσσέας Ζώρας, όταν του ζητήσαμε να σχολιάσει τις συγχωνεύσεις και πανεπιστημιοποιήσεις των ΤΕΙ, με αφορμή την μετεξέλιξη του ΤΕΙ Κρήτης σε Πανεπιστήμιο.

Σε  ερώτηση μας πως κρίνει την πανεπιστημιοποίηση  των ΤΕΙ Κρήτης ο Πρύτανης Οδυσσέας Ζώρας τόνισε:
«είναι μια τυπική περίπτωση πανεπιστημιοποίησης του ΤΕΙ σε μία νύχτα και φυσικά είναι μια προσπάθεια αποκαθήλωσης καταξιωμένων ακαδημαϊκών ιδρυμάτων, όπως το Πανεπιστήμιο και το Πολυτεχνείο Κρήτης, σε συνδυασμό με μια προεκλογική ψηφοθηρία».

Ο κ. Ζώρας σημείωσε πως τα πανεπιστήμια στηρίζονται σε ακαδημαϊκές αξίες, όπως αυτές προκύπτουν μέσα από τις διεθνείς ταξινομήσεις.

Το Πανεπιστήμιο Κρήτης και το Πολυτεχνείο Κρήτης, υπογράμμισε,  είναι ψηλά σε αυτές τις ταξινομήσεις. Τα υπόλοιπα θα περιμένουμε να τα δούμε, πρόσθεσε ο Πρύτανης.

Σχόλια (18)

ΗΡΑ*
|

@ Δον Κιχώτης

Χα χα χα χα χα ! Απόλαυση ! Οποία τιμή, φίλτατε ! Τη αδεία ... επιφανούς στελέχους ανακηρύχτηκες και ... προφεσόρος. !

@ Μέλος ΔΕΠ
Απλοϊκός ο τρόπος σκέψης σας . Από ένα μέλος ΔΕΠ θα ανέμενε κανείς διαφορετικό λόγο κι όχι αυθαίρετες απόψεις του τύπου "Τι ήταν το Πανεπιστήμιο Κρήτης στη Ίδρυση του? Σίγουρα κατώτερο του ΤΕΙ Κρήτης σήμερα." Μπορείτε να τεκμηριώσετε αυτή τη θέση σας και αποφαίνεστε με ... σιγουριά ότι το Πανεπιστήμιο Κρήτης στηΝ ίδρυσή του ήταν κατώτερο από το του ΤΕΙ Κρήτης σήμερα; Και τι σημαίνει αυτό; Αποτελεί αυτό σοβαρό επιχείρημα ότι είναι και ισάξιό του; Ποια είναι τα επιστημονικά κριτήρια στη βάση των οποίων γίνονται αυτές οι συγχωνεύσεις; ¨Οσον αφορά τώρα τη γνωστή ρήση - δεν θα αναφερθώ πότε, από ποιον και με ποια αφορμή ελέχθη - "Αφήστε όλα τα λουλούδια να ανθίσουν", θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι τα λουλούδια ανθίσουν και καρποφορούν όταν το επιτρέπουν οι συνθήκες (γόνιμο έδαφος, πότισμα, κ.λπ.) σ' αντίθετη περίπτωση μαραίνονται και μαραζώνουν. Τίποτα λοιπόν δεν είναι σίγουρο...

Δον Κιχώτης
|

Τι μου θύμισε ο ΗΡΑ*... τι μου θύμισε!
Θα το γράψω επειδή δεν ξέρω αν το προσέξατε αλλά είμαστε, μια ωραία ατμόσφαιρα είμαστε. Να προσθέσω κι εγώ κάτι ακόμη για να την κάνω ολίγον ωραιότερη...
Όταν πλησίαζε η ώρα για να παρουσιαστούν το 2006 τα νέα βιβλία του Δημοτικού, δυο βδομάδες πριν ανοίξουν τα σχολεία, με πήρε τηλέφωνο μία φίλη μου σχολική σύμβουλος και μου ζήτησε να τη βοηθήσω. Ήθελε να σχεδιάσω την εισήγηση για τα Μαθηματικά και να την παρουσιάσω στα σχολεία της Περιφέρειάς της. Δέχτηκα όχι μόνο επειδή η φιλία ήταν και παραμένει δυνατή αλλά και γιατί σ' αυτή την Περιφέρεια ήμουν άγνωστος.
Μου έστειλε την άλλη μέρα ένα χαρτοκιβώτιο με μερικά βιβλία του Μαθητή και του Δασκάλου κι άρχισα να μελετώ...
Τις δύο πρώτες εβδομάδες του Σεπτέμβρη πήγαινα στα σχολεία της Περιφέρειας και έκανα αυτό που έπρεπε να κάνω. Έμπαινα στις τάξεις, έλεγα το όνομά μου, ανέφερα πως είμαι δάσκαλος και πού υπηρετώ... και ξεκινούσα...
Όλα κυλούσαν καλά, μέχρι που ξημέρωσε μία λαμπρή Πέμπτη...Ήταν η μέρα που ανακηρύχθηκα Προφέσορας!
Πέμπτη πρωί άνοιξε η πόρτα της αίθουσας λίγο πριν από το κανονισμένο διάλειμμα για καφέ και μπήκε μέσα ο Διευθυντής του Σχολείου μαζί μ' ένα Στέλεχος... που ήθελε να πει μια καλημέρα! Εκείνη τη στιγμή μόλις είχα γράψει στη δεξιά άκρη του πίνακα τις αγγλικές συντομογραφίες τριών μεταπτυχιακών σπουδών. Είχαμε τελειώσει μία ενότητα, ήμαστε κοντά στο διάλειμμα και με αφορμή μία ερώτηση, τις έγραψα εκεί... Έκανε ο Διευθυντής τις συστάσεις και ξαφνικά γυρίζει το Στέλεχος και...αρχίζει ο παρακάτω διάλογος:
- Τι είστε;
- Δάσκαλος, υπηρετώ στο ... Δημοτικό Σχολείο ...
- Γιάννη, κι άλλος δάσκαλος εδώ; Δεν αρκούν οι Σύμβουλοι;
- Έτσι το έχει κανονίσει η κ. ... , κύριε ... Είναι καλός όμως γιατί δεν έχει διαμαρτυ-ρηθεί κανείς!
- Θέλετε να φύγω κύριε...;
- Όχι βρε παιδί μου, αλλά αυτά τα σεμινάρια θέλουν εισηγητές με αυξημένα προσό...
Δεν ολοκλήρωσε τη λέξη· η ματιά του μόλις είχε πέσει στην άκρη του πίνακα...
κι αμέσως κατάλαβε πως έχω τρία μεταπτυχιακά. Με πλησιάζει, ακουμπά φιλικά το χέρι του στον ώμο μου και συμπληρώνει:
- Εσύ όμως συνάδελφε τα έχεις και με το παραπάνω!
Πριν προλάβω να του απαντήσω, άρχισαν οι συνάδελφοί μου να με χειροκροτούν.
Χτύπησε και το κουδούνι και εκεί στο κυλικείο με ανακήρυξαν Προφέσορα!

ΗΡΑ*
|

Ε, λοιπόν δεν παιζόμαστε ! Ως έθνος (ανάδελφον βεβαίως, βεβεβαίως !), ως λαός, ως καθηγητές Γυμνασίου, Λυκείου , Πανεπιστημίου (ΑΕΙ τε και ΤΕΙ) αλλά και ως δάσκαλοι ( του Δημοτικού βεβαίως, βεβαίως και μόνον αυτού !). Περιδιαβαίνοντας στα σχόλια των "προλαλήσαντων" φίλων και αδερφών, από το πρώτο ( Μέλος ΔΕΜ) μέχρι το τελευταίο ( Δάσκαλος) μετά λύπης μου διαπιστώνω ότι - πλην ελαχίστων εξαιρέσεων - ο καθένας "κατασκευάζει" τη δική του αλήθεια για την πραγματικότητα και θέλει ντε και καλά αυτή να γίνει αποδεκτή από όλους τους άλλους. Από πού να αρχίσει κανείς και πού να τελειώσει. Θα αρχίσω απ' τον τελευταίο και θα ποεριοριστώ σ' αυτόν ( Δάσκαλος). Τη άνοιξη του '73 παρακολουθούσα μαθήματα Γερμανικών στο Μόναχο. Στο ίδιο τμημα με μένα ήταν κι ένας φιλόλογος. Σαν τώρα θυμάμαι που η εξαίρετη δασκάλα το πρώτο μάθημα το αφιέρωσε σχεδόν εξ ολοκλήρου στην (αλληλο-)γνωριμία μας ρωτώντας μας, άλλοτε στα Γερμανικά άλλοτε στα Αγγλικά, διάφορε σχετικές ερωτήσεις: όνομα, χώρα προέλευσης, σπουδές, επάγγελμα κ.λπ.). Ρωτάει εμένα της απάντησα " teacher - Lehrer". Έρχεται η σειρά του φιλόλογου - Πέτρος το όνομά του, καλή του ώρα ! - και αμολάει με αρκετή δόση στόμφου " Professor !". Γουρλώνει τα μάτια η κ. Arendt και λέει: " Αλήθεια ! Αποτελεί μεγάλη τιμή για μένα να συμβάλλω στην εκμάθηση της Γερμανικής ΚΑΙ ενός Έλληνα προφέσσορα !" Και ρωτάει τον ... Professor στη συνέχεια σε ποιο Πανεπιστήμιο, ποιο είναι το γνωστικό αντικείμενο που διδάσκει κ.λπ., κ.λπ... Καμιά τρανταριά χρόνια αργότερα κι αφού είχα αποπερατώσει διάφορους κύκλους σπουδών ( Magister στο Μόναχο - Διδακτορικό Γερμανία/Ελλάδα), συμμετείχα ως διδάσκων σε ένα πιλοτικό πρόγραμμα ΣΕΠ (ελπίζω οι ... προφέσσορες Γυμνασίου και Λυκείου να γνωρίζουν τι εστί ΣΕΠ). Έτσι βρέθηκα εγώ, δάσκαλος ών, ενώπιον προφεσσόρων του Λυκείου, κατ' αυτούς "δασκαλάκος", να εισηγούμαι τις " βασικές αρχές του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού". Οποία κατάντια, ε ; Και οπως το'χω συνήθειο, αρχίζω ως εξής " Συνάδελφοι, καλησπέρα, είμαι ο ....., Δεν πρόλαβα να αυτοσυστηθώ και πετάγεται μία φιλόλογος : Ε, όχι και "συνάδελφοι κύριε..., εμείς είμαστε καθηγητές !!!" Περιορίστηκα σε τούτο εδώ το σχόλιο και μόνο: Εντάξει, αξιότιμη κ. ...... εσείς είστε καθηγητές και καθηγήτριες κι εγώ είμαι δάσκαλος κι αποτελεί πολύ μεγάλη τιμή για μένα όχι μόνο να λέω πως είμαι δάσκαλος αλλά κυρίως να λειτουργώ ως τέτοιος..." Αυτά τα ολίγα περί δασκάλων και ... προφεσσόρων.

Δάσκαλος
|

1. Μάλλον δεν ξέρει καλή εκπαιδευτική ιστορία ο κ. Πρύτανης. Στη Γερμανία μέχρι και μετά τον πόλεμο ο εκπαιδευτικός μέσης εκπαίδευσης λεγόταν "Professor". Ακόμα και σε δημοφιλείς κινηματογραφικές ταινίες της εποχής είναι αποτυπωμένο. Καμιά παγκόσμια πρωτοτυπία, λοιπόν. Για σήμερα ναι, χρησιμοποιείται ο όρος "Lehrer" (δάσκαλος), όπως μάλλον παντού.
2. Και στην Ελλάδα ο όρος "καθηγητής" αντικαθίσταται σιγά σιγά με τον όρο "εκπαιδευτικός". Καλύτερα θα ήταν "δάσκαλος" βέβαια, αλλά έχουμε ακόμα δρόμο για τέτοια στη χώρα της λατρείας των τίτλων. Υπάρχουν και βιβλία για τον "καθηγητή" του γυμνασίου που αναγράφουν στο εξώφυλλο π.χ. "Βιβλίο για τον δάσκαλο της λογοτεχνίας". Κάλλιο αργά.

Αποφοιτος τει κρητης
|

@DEP UTH Δεν υπήρχε κανένας απόλυτος λόγος να υπάρχει τεχνολογική κατεύθυνση. Πουθενά στον κόσμο δεν υπάρχει τεχνολογική κατεύθυνση και επίσης οι απόφοιτοι των ΤΕΙ είναι κρεμασμένοι και χωρίς μέλλον αφού δεν εκδόθηκαν ποτε επαγγελματικά δικαιώματα. Όλα αυτά τα γνωρίζατε κύριε ;

ΧΨ @ Ιωαννης Κ.
|

Συγνωμη, αλλά το πανίσχυρο από που προκυπτει ?Τι ανακρίβειες είναι αυτες? Από πότε ένα πανεπιστήμιο είναι ισχυρό επειδή έχει πολλά τμηματα,? Αλήθεια ξέρεις καμιά κατάταξη πανεπιστημίων που να λαμβάνει υπ' όψιν το μέγεθος, τον αριθμό των φοιτητών και άλλα τετοια περίεργα? Το ΜΙΤ πόσα τμήματα έχει? πόσους προπτυχιακους φοιτητές έχει? Έλεος. .....

Ιωάννης Κ.
|

Ο πρύτανης του Παν. Κρήτης γιατί δεν ενημερώνεται για την ποιότητα του ΤΕΙ Κρήτης μιας και βρίσκονται στο ίδιο νησί και γιατί αρνήθηκε την απορρόφηση του ΤΕΙ Κρήτης; Τι θα πάθαινε το Πανεπιστήμιό του; Θα υποβαθμιζόταν; Τι απαξιωτική λογική είναι αυτή; Και γιατί να υπάρχουν 3 ιδρύματα σε ένα νησί και όχι ένα πανίσχυρο πανεπιστήμιο; Λογικό δεν είναι όταν απαξιώνουν το ΤΕΙ και δεν μπαίνουν καν στη διαδικασία να δούνε την προσφορά του, τις υποδομές του και το προσωπικό του, να έρχεται ένα υπουργείο και να επιβάλει τις απόψεις του;

DEP UTH
|

θερμά συγχαρητήρια στον πρύτανη που πραγματικά εκφράζει αυτό που επιχειρείται στην τριτοβάθμια εκπάιδευση. Η απόλυτη διάλυση της τεχνολογικής εκπαίδευσης με παράλληλη υποβάθμιση όλων των Πανεπιστημίων σε προεκλογική περίοδο για χάρη ψηφοθηρίας.

ΔΕΠ ΠαΠελ
|

Μπράβο σας κ. Πρύτανη! Επιτέλους και ένας πρύτανης που δεν φοβάται να πει την αλήθεια! Τιμάτε την ιδιότητάς σας και το Πανεπιστήμιο Κρήτης! Τώρα το αν θα λάβει υπόψη του ο κ. υπουργός τις απόψεις σας είναι μια άλλη ιστορία και μάλλον χωρίς happy end!

Γηγενής
|

Αφού είναι καταξιωμένα τι την θέλουν την αλλαγή ονόματος??????

Smerna
|

Αναρωτήθηκε κανείς γιατί ο κ. Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης έχει επιλέξει όλη αυτή την περίοδο αυτή την πολιτική της άκαμπτης αντίδρασης και σκληρής εναντίωσης σχετικά με την πανεπιστημιοποίηση του ΤΕΙ Κρήτης; Πώς μπορεί να ισοπεδώνει με τις απλουστευμένες προσεγγίσεις του δουλειά και προσωπικό που έχουν ανεβάσει το ΤΕΙ Κρήτης στις διεθνείς και εθνικές πιστοποιήσεις και αξιολογήσεις πολύ πάνω από άλλα Πανεπιστήμια και Πολυτεχνεία της χώρας; Δουλειά που αναγνωρίστηκε ομόφωνα από την επιτροπή του Υπουργείου, με μέλη της να προέρχονται και από το Πανεπιστήμιο και από το Πολυτεχνείο Κρήτης. Τελικά μήπως κρύβεται κάτι άλλο πίσω από όλο αυτό; Αυτό το ξέρει καλύτερα ο κ. Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης.

123
|

Για ποιο λόγο κ. Ζώρα είστε τόσο εμπαθής;

Επίσης ποιος σας επιτρέπει να κρίνετε τα άλλα Ιδρύματα και μάλιστα
με τόσο απαξιώτικο τρόπο; Καλό είναι να περιοσθείτε στο Π.Κ. και να
αφήσετε τα άλλα να κάνουν τη δουλειά τους.

Εξάλλου εάν το Π.Κ. είναι τόσο καλό, τι έχει να φοβηθεί;

@Αλλού οι πονηροί
|

Αφού είναι "καταξιωμένα ακαδημαϊκά ιδρύματα" και πράγματι είναι, τότε προς τι η εμπάθεια με τέτοιου είδους σχόλια?

@Αποδημος
|

Καταλαβαίνω την πίκρα σου που είσαι «απόδημος».
θα πρέπει όμως να λάβεις υπόψη σου ότι δεν πρέπει να τα ισοπεδώνουμε όλα..
Το ΤΕΙ Κρήτης είναι ένα από τα καλύτερα ΤΕΙ της Ελλάδας και οχι τυχαία. Αν μπεις στον κόπο να δεις το εκπαιδευτικό προσωπικό του, τα προγράμματα σπουδών που προσφέρει και τις υποδομές του θα διαπιστώσεις ότι δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από πανεπιστήμια του εξωτερικού (όπου βρίσκεσαι κι εσύ).
Μην ισοπεδώνουμε λείπουν τα πάντα λόγω προσωπικης πικριας (μαζί και τον κόπο πολλών αξιόλογων ατόμων)! καλό θα ήταν πριν εκφέρουμε γνώμη για κάτι που δε γνωρίζουμε να το ψάξουμε λίγο.

Ένα μέλος ΔΕΠ που κατά τύχη δεν έγινε «απόδημος» και εργάζεται στο ΤΕΙ Κρητης

Thomas Paschalis
|

Μα σε αυτές τις διεθνείς ταξινομήσεις που αναφέρεστε κε Πρύτανη το ΤΕΙ Ηρακλείου είναι υψηλότερα απο αρκετά πανεπιστήμια και μάλιστα χωρίς να έχει το δικαίωμα εκπόνησης διδακτορικών.

Δον Κιχώτης
|

Σχόλιο λιτό, εύστοχο και ουσιαστικό.
Και επειδή η αυτοκριτική είναι ανύπαρκτη στον χώρο μας, ας δούμε λίγο και τις ονομαστικές αναβαθμίσεις στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση όπου οι δάσκαλοι έγιναν εκπαιδευτικοί και τελικά έμεινε μόνο ο αείμνηστος Κακριδής με τον τίτλο του δασκάλου.

Απόδημος
|

Ετσι ακριβώς! Τίτλοι χωρίς περιεχόμενο, εκ του πονηρού. Και στον υπόλοιπο πολιτισμένο κόσμο, π.χ. ΗΠΑ, ΗΒ, κ.α., λέγονται "δάσκαλοι" από τα προνήπια μέχρι και το Λύκειο. Εδώ όμως τους βαφτίσανε "Καθηγητές" - τρομάρα μας. Λες και αναβαθμίστηκαν επειδή άλλαξε ο τίτλος. Οπως και τώρα, ξαφνικά τα ΤΕΙ έγιναν "Πανεπιστήμια", λες και με την αλλαγή στις πινακίδες και τα letterhead γίνεται "αναβάθμιση". Οι εργαζόμενοι χαίρονται γιατί τώρα παίρνουν τίτλους, και λεφτά φαντάζομαι, οι φοιτητές χαίρονται γιατί ενώ κάνουν τα ίδια με πριν τώρα θα έχουν χαρτί από "πανεπιστήμιο", και επί της ουσίας ένα τίποτα, μια (αυτο)εξαπάτηση όλων. Είμαι σίγουρος ότι το 80% των φοιτητών θα δεχόταν να τους ταχυδρομήσουν απλά το πτυχίο 4 χρόνια μετά την εγγραφή χωρίς να πατήσουν ποτέ σε μάθημα. Ευτυχώς για όποιον δε θέλει να συμμετέχει σε αυτόν τον παραλογισμό και το βούρκο υπάρχουν και άλλες χώρες του κόσμου όπου λένε τα σύκα-σύκα και τη σκάφη-σκάφη. Σκεφτείτε καλά που θέλετε να εργάζεστε, και που θα προκόψουν τα παιδιά σας αν δεν έχετε από ένα μέσο, δόντι, βύσμα σε όλους τους τομείς της ζωής σας.

Μέλος ΔΕΠ
|

Αφήστε όλα τα λουλούδια να ανθίσουν. Τι ήταν το Πανεπιστήμιο Κρήτης στη Ίδρυση του? Σίγουρα κατώτερο του ΤΕΙ Κρήτης σήμερα. Ας κρίνουμε λοιπόν το νέο Πανεπιστήμιο σε 10 χρόνια από σήμερα.... Δεν μπορεί το καλύτερο ΤΕΙ να μην γίνει ένα καλό Πανεπιστήμιο. Η απόσταση δεν είναι πια τόσο μεγάλη όσο υπήρξε στο παρελθόν. Η εποικοδομητική επιστημονική συνεργασία μεταξύ των διδασκόντων των όμορων ιδρυμάτων είναι αυτό που τελικά προωθεί το επίπεδο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και μόρφωσης που προσφέρεται σε έναν τόπο. Συνεχίστε λοιπόν τις συνεργασίες για το καλό της εκπαίδευσης των φοιτητών.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ