Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Η Παιδεία ως παράγοντας διαμόρφωσης της Οικονομίας της Γνώσης

Η Νέα Οικονομία της λεγόμενης «Τέταρτης Βιομηχανικής Επανάστασης» απαιτεί δεξιότητες σχετικές με την επίλυση πραγματικών προβλημάτων που συνδέονται με αλγορίθμους, εύρεσης προτύπων, με την τεχνητή νοημοσύνη, με την ανάλυση των «μεγάλων δεδομένων»
Δημοσίευση: 18/02/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Σαράντος Ψυχάρης,   Πρώην Πρόεδρος της Δ.Ε. της ΑΣΠΑΙΤΕ  -Καθηγητής της ΑΣΠΑΙΤΕ

Στην Ευρωπαϊκή Ένωση  και στις Η.Π.Α. γίνεται μεγάλη συζήτηση για την σύνδεση της Εκπαίδευσης με την παραγωγική  οικονομία μέσω πραγματικών μεταρρυθμίσεων που θα διασφαλίζουν την οικονομία της γνώσης και της καινοτομίας.

Είναι γνωστό ότι τα βασικά εκπαιδευτικά  ζητήματα είναι τα :  α)η κοινωνική δικαιοσύνη στην εκπαίδευση -«socialjusticeineducation» και οι παράμετροι της εκπαιδευτικής πολιτικής που συνδέονται με αυτήν, β) οι δεξιότητες που θα πρέπει να έχουν οι μελλοντικοί εργαζόμενοι και πως αυτές αποκτώνται από το Σχολείο και το Πανεπιστήμιο ,γ) τα νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών στην Σχολική και Τριτοβάθμια εκπαίδευση που θα ανταποκρίνονται στα παραπάνω, δ) την ένταξη του STEM και της Υπολογιστικής σκέψης στα νέα αναλυτικά προγράμματα ώστε να παραχθεί οικονομία παραγωγής μέσω της «οικονομίας της γνώσης».

Θα σας φανεί παράξενο, αλλά στην Ευρωπαϊκή   70 εκατομμύρια πολίτες δεν γνωρίζουν επαρκώς ανάγνωση και γραφή. Είναι επίσης γνωστό ότι η νέα οικονομία χρειάζεται νέες δεξιότητες  δεδομένου ότι το 50% των ήδη δεξιοτήτων έχουν απαξιωθεί ή θα απαξιωθούν στο εγγύς μέλλον. Είναι πλέον δεδομένο, ότι νέες ικανότητες και δεξιότητες που συνδέονται με τα μεγάλα δεδομένα(big data) ,την τεχνητή νοημοσύνη και το διαδίκτυο των πραγμάτων(internet of things) έχουν ληφθεί υπόψη στα νέα αναλυτικά προγράμματα «computing-computational» σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Οι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν να προγραμματίζουν από πολύ μικρές ηλικίες με κατάλληλα πληροφορικά περιβάλλοντα, φτιάχνουν τα δικά τους συστήματα μηχανικής μάθησης και τεχνητής νοημοσύνης, μαθαίνουν να παίρνουν μετρήσεις που αναλύουν, μοντελοποιούν φαινόμενα και εμπλέκονται στις διαστάσεις, πρακτικές και προοπτικές της Υπολογιστικής Σκέψης. Παράλληλα έχουν προχωρήσει από τις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην υλοποίηση της επιστημολογίας του STEM(Science,Technology,Engineering,Mathematics) ως ολιστική προσέγγιση του αναλυτικού προγράμματος που περιλαμβάνει και τον σχεδιασμό των Μηχανικών(engineering design) . Πρόσφατα μάλιστα έχει εισαχθεί και η Τέχνη(Art) καταλήγοντας στο STEAM. Μάλιστα προsκλήσεις της ΕΕ(Φεβρουάριος 2019) σχετικά με την «πολιτική μεταρρύθμιση στην εκπαίδευση-policy reform-αναφέρουν την ένταξη του STEAM.

Η Νέα Οικονομία της λεγόμενης «Τέταρτης Βιομηχανικής Επανάστασης» απαιτεί δεξιότητες σχετικές με την επίλυση πραγματικών προβλημάτων που συνδέονται με αλγορίθμους, εύρεσης προτύπων, με την τεχνητή νοημοσύνη, με την ανάλυση των «μεγάλων δεδομένων»(big data), με το διαδίκτυο των πραγμάτων.

Το διαδίκτυο των πραγμάτων θα βοηθήσει  π.χ.μέσω των αισθητήρων για έξυπνες λύσεις στην αγροτική οικονομία, την εκπαίδευση, την βιομηχανία κλπ..

Η διαδικασία απόκτησης, διαχείρισης και ανάλυσης των μεγάλων δεδομένων έχει επηρεάσει και τις κοινωνικές επιστήμες, όπως τις πολιτικές επιστήμες, την δημόσια υγεία,  τα οικονομικά, την εγκληματολογία, την Νομική κλπ. Στο πεδίο της εκπαίδευσης γίνεται μεγάλη έρευνα στην ανάλυση των δεδομένων ώστε να βελτιστοποιηθεί η μάθηση των εκπαιδευόμενων και να αξιοποιηθούν τα δεδομένα σε εκπαιδευτικές πολιτικές.

Σύγχρονες έρευνες στην εκπαιδευτική πολιτική αναφέρουν ότι ο μεγάλος όγκος δεδομένων προέρχεται από πολλές πηγές, όπως μαθητές, εκπαιδευτικούς, σχολεία, εκπαιδευτικές κοινότητες, και ενώσεις εκπαιδευτικές κλπ.

Δεδομένα τέτοιας μορφής μπορούν να δώσουν απαντήσεις (για παράδειγμα σε έρευνα π.χ. εκατομμυρίων  test scores στα μαθηματικά και την ανάγνωση μπορούν να εξετασθούν εκπαιδευτικές ανισότητες και να προταθούν λύσεις προς την κατεύθυνση της αλλαγής των μεθόδων διδασκαλίας διασφαλίζοντας την κοινωνική δικαιοσύνη στην εκπαίδευση).

Για να μπορέσουν αυτά να υλοποιηθούν θα πρέπει να αλλάξει η εκπαίδευση. Η αλλαγή σημαίνει αλλαγή των αναλυτικών προγραμμάτων, καθώς  αυτά διαμορφώνουν τις νέες δεξιότητες αλλά και αξίες για όλους(μέσω της κοινωνικής δικαιοσύνης στην εκπαίδευση)(βλ.π.χ.   την  «European Education Area by 2025»  http://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-102_en.htm  , σχετικά με την εφαρμογή του STEM, την δια-βίου μάθηση, την εκπαίδευση για την ενσωμάτωση(inclusion).

Για να είναι μην υπάρχει χάσμα στις δεξιότητες των εκπαιδευόμενων μεταξύ της χώρας μας και των υπολοίπων εταίρων, χρειάζεται η σωστή επιστημολογικά .  υλοποίηση του STEM μέσω καινοτόμων –νέων αναλυτικών προγραμμάτων-που  θα δώσει την ισότητα ευκαιριών στους εκπαιδευόμενους της Ελλάδας και θα τους βοηθήσει να διασφαλίζουν τη ελεύθερη βούληση τους και το οικονομικό τους μέλλον. Πρέπει να κοιτάξουμε για καλές πρακτικές –και την δυναμική διάχυση τους-και έξω από τα τείχη μας.

Σχόλια (1)

 
Johny the fox..
19 Φεβ 2019 00:25

Συγχαρητήρια εξαιρετικό άρθρο... με επιστημονική τεκμηρίωση.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ