Placeholder

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Στα “κάγκελα” οι Βιολόγοι (ΠΕΒ):Οι αλλαγές στη Γ Λυκείου επαναφέρουν το νόμο «Αρβανιτόπουλο» που αντικατέστησε ο Αρ. Μπαλτάς

“Το Π.Σ. για τη Βιολογία είναι απλή συρραφή δύο υφιστάμενων εγχειριδίων,είναι πρόχειρη, λανθασμένη παιδαγωγικά και δεν θεωρούμε ορθή την αποσπασματική εφαρμογή της σε ένα “νέο’’ σύστημα πανελλαδικών εξετάσεων”
Δημοσίευση: 27/02/2019
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Για φροντιστηριοποίηση της Γ Λυκείου και αλλαγές προκαλούν σύγχυση στους μαθητές που σε 3 μήνες ολοκληρώνουν τη φετινή Β ́Λυκείου,κάνει λόγο η Πανελλήνια Ενωση Βιοεπιστημόνων , σχολιάζοντας, τις προτεινόμενο Σύστημα του ΙΕΠ και του υπουργού Κώστα Γαβρόγλου για την εισαγωγή των υποψηφίων στα ΑΕΙ, και υπογραμμίζει τα εξής:

Επαναφέρεται το Σχέδιο του Κ. Αρβανιτόπουλου: Οι προτεινόμενες αλλαγές στη Γ Λυκείου ουσιαστικά επαναφέρουν το σύστημα που είχε νομοθετηθεί με το νόμο 4186/2013 (νόμος «Αρβανιτόπουλου») και είχε αντικατασταθεί (ως “σκληρό και ταξικό”) από το νόμο 4327/2015 (νόμος «Κουράκη-Μπαλτά») από την πρώτη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.

Γίνεται προπαρασκευσστική τάξη η Γ Λυκείου:  Είμαστε αντίθετοι με την διαφαινόμενη μετατροπή της Γ ́Λυκείου σε καθαρά προπαρασκευαστική τάξη προετοιμασίας των Πανελληνίων Εξετάσεων και με την κατάργηση του βασικού χαρακτήρα του Λυκείου, σύμφωνα με τον οποίο πρέπει να παρέχει Γενική Παιδεία.

Φροντιστηριοποιείται η Γ Λυκείου: Η φροντιστηριοποίηση της Γ ́Λυκείου με την αύξηση των ωρών διδασκαλίας των μαθημάτων Προσανατολισμού θεωρούμε ότι δεν θα περιορίσει την ανάγκη προσφυγής σε εξωσχολική βοήθεια, αντίθετα θα την αυξήσει. Από την πρόταση του ΙΕΠ προκύπτει συνολική επιβάρυνση των μαθητών στην ποσότητα της ύλης που καλούνται να εξεταστούν στη Γ ́Λυκείου. Επιπλέον, η κατάργηση του μαθήματος της Βιολογίας Γενικής Παιδείας, που έπαιζε το ρόλο του μαθήματος-“γέφυρας” μεταξύ διαφορετικών Πεδίων, και ο πιθανός περιορισμός σε 4 των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων θα περιορίσει ασφυκτικά τις επιλογές των μαθητών και θα εμποδίζει οποιαδήποτε κινητικότητα μεταξύ των διαφορετικών Κατευθύνσεων. Ο

Προκαλούν σύγχυση στους μαθητές της Β Λυκείου οι αλλαγές: Οι αλλαγές προκαλούν σύγχυση στους μαθητές που σε 3 μήνες ολοκληρώνουν τη φετινή Β ́Λυκείου, οι οποίοι δεν γνωρίζουν βασικές παραμέτρους του νέου συστήματος. Τα νέα προγράμματα σπουδών επιβάλλονται εσπευσμένα και οι μαθητές της σημερινής Β ́Λυκείου κινδυνεύουν να μη διδαχθούν καθόλου σημαντική ύλη των υπό κατάργηση μαθημάτων, όπως η Στατιστική στα Μαθηματικά ή η Εξέλιξη στη Βιολογία.

Δεν μπορεί να  θεωρηθεί “πρόγραμμα σπουδών”: Η πρόταση του ΙΕΠ για το Πρόγραμμα Σπουδών της Βιολογίας παρά τις σύντομες αναφορές σε στόχους, μεθοδολογία και προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα, απέχει πολύ από το να θεωρηθεί “πρόγραμμα σπουδών”.

“Συρραφή”  δύο εγχειριδίων: Αντίθετα, παραπέμπει περισσότερο σε οδηγίες διδασκαλίας ενός "διπλού" εγχειριδίου, το οποίο προκύπτει από τη συνένωση των δύο υφιστάμενων εγχειριδίων Βιολογίας της Γ ́Λυκείου: αυτού της Βιολογίας Γενικής Παιδείας και αυτού της Βιολογίας Προσανατολισμού. Η προτεινόμενη συρραφή από το ΙΕΠ ακόμη και αν προτείνεται να εφαρμοστεί σε περιορισμένο εκπαιδευτικό χρόνο, επιχειρεί ένα πρωτοφανές πείραμα! Τα παραπάνω εγχειρίδια έχουν συγγραφεί με συγκεκριμένο Πρόγραμμα Σπουδών και κυρίως με συγκεκριμένο και απολύτως διακριτό εκπαιδευτικό στόχο: η Βιολογία Γενικής Παιδείας απευθύνεται σε όλους τους μαθητές της Γ ́τάξης και περιλαμβάνει γενικές γνώσεις περί Υγείας, Οικολογίας και Εξέλιξης. Από την άλλη, η Βιολογία Προσανατολισμού έχει τη δομή και το ύφος ενός πανελλαδικά εξεταζόμενου αντικειμένου, το οποίο απευθύνεται σε όσους θα ακολουθήσουν σπουδές στις Επιστήμες της Ζωής.

Πρόχειρη, λανθασμένη παιδαγωγικά: Η απλή συρραφή τους είναι πρόχειρη, λανθασμένη παιδαγωγικά και δεν θεωρούμε ορθή την αποσπασματική εφαρμογή της σε ένα “νέο’’ σύστημα πανελλαδικών εξετάσεων.

Η Βιολογία Γενικής Παιδείας απευθύνεται σε όλους τους μαθητές: Η Βιολογία Γενικής Παιδείας απευθύνεται σε όλους τους μαθητές της Γ ́Τάξης και συμβάλλει -παρά τις δυσχέρειες- στο αγαθό του «βιολογικού γραμματισμού» των μαθητών του Ελληνικού Σχολείου. Είναι, ουσιαστικά, η μοναδική φορά στη διάρκεια της σχολικής τους ζωής που οι μαθητές μπορούν:

  • να έρθουν σε επαφή με τη Θεωρία της Εξέλιξης,
  • να αντιληφθούν τη σημασία της βιοποικιλότητας και τα μείζονα περιβαλλοντικά
  • προβλήματα που απορρέουν από την κυριαρχία του ανθρώπου στα
  • οικοσυστήματα,
  • να έχουν πρόσβαση στην επιστημονική γνώση που σχετίζεται με τα αντιβιοτικά,
  • τα εμβόλια, τα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα και τις εξαρτησιογόνες ουσίες.

Μόνο εμείς και η Τουρκία: Η κατάργηση του μαθήματος της Βιολογίας Γενικής Παιδείας της Γ ́ Λυκείου και η διδασκαλία της αντίστοιχης ύλης μόνο σε ένα μικρό κλάσμα μαθητών, μας βρίσκει απολύτως αντίθετους. Θεωρούμε ότι αποδυναμώνει σοβαρά το «βιολογικό γραμματισμό» των μαθητών και επιπλέον εξαλείφει σε μεγάλο βαθμό τη διδασκαλία της Θεωρίας της Εξέλιξης από το Ελληνικό Σχολείο, καθιστώντας μας μαζί με την Τουρκία τις μοναδικές Ευρωπαϊκές χώρες όπου συμβαίνει αυτό.

 Η Πανελλήνια Ενωση Βιοεπιστημόνων  καλεί το υπουργείο Παιδείας να μην κάνει αποδεκτή την εισήγηση του ΙΕΠ. 

Σχόλια (22)

 
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΛΥΚΕΙΟΥ 22 ΕΤΗ ΥΠΗΡΕΣΊΑΣ
27 Φεβ 2019 07:22

Ο καθένας χρησιμοποιεί επιχειρήματα για να στηρίξει τις θέσεις του. Ο Κος Υπουργός που έχει την ευθύνη θεσμικά πρέπει να ψηφίσει το νόμο για να τελειώσει το θέμα και η αβεβαιότητα για όλους.

 
Σασα
27 Φεβ 2019 08:21

Νομίζουν ότι τα παιδιά που δεν ακολουθούν επιστήμες υγείας διαβάζουν βιολογία; διαβάζουν μόνο τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα. Έχει ακυρωθεί η τρίτη λυκείου. Σε αυτό έχουν δίκαιο καλύτερα προπαρασκευαστικη η 3η λυκειου

 
Βιοπληροφορικη
27 Φεβ 2019 09:40

Υπάρχουν λύσεις

Θετικη: μαθηματικά, φυσική, χημεία, με γέφυρα Την βιολογία για υγείας.

Υγείας: βιολογία,φυσική, χημεία με γέφυρα τα Μαθηματικά για υγείας

Οικονομικα: μαθηματικά, πληροφορική,οικονομία με γέφυρα τη φυσική για τη θετική.

Θεωρητική: αρχαία, ιστορία,κοινωνιολογία με γέφυρα τα μαθηματικά για οικονομικά.

Απλά, λογικά και όμορφα.

 
Μαρία Λαμπριανίδου
27 Φεβ 2019 09:50

Δε νομίζω ότι είναι κανείς αντίθετος σε αλλαγές. Αλλαγές όμως σχεδιασμένες σωστά και όχι αποσπασματικά.

 
Βιολογία
27 Φεβ 2019 10:18

Μπορώ να περάσω στο βιολογικό με Μαθηματικά; Α, ναι...

 
@Βιοπληροφορικη
27 Φεβ 2019 11:28

Άμα ξέρεις αρχαία και μαθηματικά πας σε οικονομικά, ενώ άμα ξέρεις μαθηματικά πας παντού. Άρες μάρες κουκουνάρες. Μου θυμίζει το ανέκδοτο οι καλοί πάνε στον παράδεισο ενώ οι κακοί παντού...

 
Καθηγητής ΜΙΤ
27 Φεβ 2019 11:37

Ας βρεθεί κάποιος καλόπιστα να μου εξηγήσει γιατί η Πληροφορική εντάσσεται στο "πακέτο" των Οικονομικών, και όχι των Θετικών επιστημών. Αν θέλει ένας να σπουδάσει Πληροφορική τι σχέση έχουν τα οικονομικά; Μη χειρότερα!
Επίσης, για να γίνω Ηλεκτρολόγος Μηχανικός τη δουλειά έχω να εξετάζομαι στη..Χημεία! Και μη μου πείτε "και παλιά έτσι κάναμε".

Πότε θα ξυπνήσει αυτή η χώρα;

 
Bill 231
27 Φεβ 2019 11:50

Βιοπληροφορικη
Το σκέφτηκες καλά για αναβίωση της ''φοβερής'' έμπνευσης τεχνολογική κατεύθυνση;; Στην θετική κατεύθυνση πάλι χωρίς χημεία..

 
Τασία Κούκου
27 Φεβ 2019 12:36

Επιτέλους εμπεριστατωμένη κριτική με παιδαγωγικά επιχειρήματα, την ίδια ώρα που κάποιες άλλες ενώσεις δε μιλάνε .

 
@ΜΙΤ
27 Φεβ 2019 12:58

Δεν υπάρχει καλοπιστη απάντηση σε αυτό που ρωτάτε
Η Πληροφορική είναι ΘΕΤΙΚΗ επιστήμη και η θέση της στην Θετική Ομάδα Προσανατολισμού.

 
Μανώλης
27 Φεβ 2019 17:27

Βιολόγος δεν ειμαι αλλα πολύ καλά τα λέτε.
@Σασα
η λογικη σου οδηγεί στην κατρακυλα. Με το σκεπτικό "τα παιδια διαβάζουν μόνο τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα... καλύτερα προπαρασκευαστικη η 3η λυκειου" το επόμενο βήμα είναι να καταργηθεί το σχολείο, αυτό δεν θελουν τα παιδια; Το ακούω κάθε τόσο Αφου τα μαθαίνουμε στο φροντιστήριο γιατι να πηγαίνουμε σχολείο;
Ας το επεκτείνουμε και λιγο, να δίνουν απολυτήριες και πανελλαδικές όποτε θέλουν. Αν κάποιος είναι καλός και ξέρει την ύλη, γιατι να πηγαίνει Λύκειο; ας πηγαίνει κατευθείαν στο πανεπιστήμιο μετά το γυμνάσιο

 
Βιοπληροφορικη
27 Φεβ 2019 20:42

Απαντήσεις σε κραυγες ή αλλιώς ο διάλογος θέλει επιχειρήματα:

1. Τα μαθηματικά είναι η βάση των πάντων. Ας συμφωνήσουμε σε αυτό. Έπειτα, ναι, από θεωρητική μπορείς δίνοντας έστω στατιστική να ανοίξεις οικονομικές σχολές αφού υπάρχει τρομερή συνάφεια ιστορίας, κοινωνιολογίας με αυτές.

2. Κύριε Bill231, μιλάτε για θετική χωρίς χημεία ενώ σας φαίνεται λογικό το θετική χωρίς πληροφορική ή το υγείας χωρίς μαθηματικά. Στην χαραυγή της τεχνητής νοημοσύνης ο γιατρός θα πρέπει να ξέρει μαθηματικά για να συνεργαστεί με τα διαγνωστικά μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης που θα παράγουν οι πληροφορικοι. Και επιτέλους, δεχθειτε το ότι δεν είστε βασικο μάθημα πλέον. Κάποτε ήταν η ατμομηχανής, πλέον δεν είναι. Σε κάθε τομέα πρέπει να προσαρμοστούμε στις ανάγκες της εποχής.

 
Bill 231
28 Φεβ 2019 08:24

Βιοπληροφορικη
Αυτό το ανέκδοτο που οοοόλοι πρέπει να ξέρουν προγραμματισμό.. αφήστε το ,άλλο ο χειρισμός Η/Υ που πρέπει να ξέρουν όλοι και άλλο πράγμα ο προγραμματισμός που αφορά κάτι εξειδικευμένο.. και όλες οι σχολές στο 2ο πεδίο ΔΕΝ απαιτούν τέτοιες γνώσεις.. επί εποχής Λοβέρδου την ερώτηση για το ποιο μάθημα θεωρούν βασικό για την κάθε σχολή πήρες νομίζω την απάντηση.. καλώς ή για εσάς κακώς η Χημεία αποτελεί διεθνώς έναν από τους βασικούς επιστημονικούς πυλώνες και έτσι θα μείνει..
όσο για το αν πρέπει να ξέρουν ανώτερα μαθηματικά οι γιατροί,κοίταξε αν υπάρχει έστω και ένα μάθημα στο πρόγραμμα σπουδών ιατρικής σχολής..
και επιτέλους μια απάντηση: θέλετε να γυρίσουμε στην εποχή της ''τεχνολογικής κατεύθυνσης'';; σε σχολές με βασικότατο μάθημα την Χημεία χωρίς να εξετάζονται στην Χημεία;; γιατί για 15 χρόνια που γινόταν αυτό το πανηγύρι δεν άκουσα να πείτε ότι ήταν λάθος.. ποτέ ξανά..

 
Δημήτρης
28 Φεβ 2019 09:01

Προφανώς ο πολίτης που δε γνωρίζει τα εσώνια και τα εξώνια, που δε γνωρίζει τις εξωφρενικές λεπτομέρειες της ύλης της Βιολογίας, τη στιγμή που δε γνωρίζουν που πέφτει ο πνεύμονας ή το συκώτι, δε θα μπορεί να αναπνεύσει.
Κι όπως έγραψαν κι άλλοι σχολιαστές, γνωρίζετε πολλούς μαθητές που διαβάζουν Βιολογία Γενικής Παιδείας; Γιατί εμείς δε γνωρίζουμε κανέναν.
Η αποτυχία των μαθημάτων Γενικής Παιδείας σας έχει προβληματίσει ποτέ; Έχετε άποψη γι΄αυτό;
Γιατί δε μιλάτε ειλικρινά μια φορά οι ενώσεις;
Απλές κουβέντες.

 
Παναγιώτα Μ.
28 Φεβ 2019 10:39

@Δημήτρης

Η διδασκαλία της Εξέλιξης δεν είναι σοβαρό θέμα; Αν θέλει σοβαρότητα το υπουργείο γιατί δεν κάνει ένα σοβαρό πρόγραμμα σπουδών για τη βιολογία και τα άλλα μαθήματα από την Α΄Γυμνασίου μέχρι τη Γ΄Λυκείου αλλά φέρνει αποσπασματικές λύσεις 3 μήνες πριν τελειώσει η σχολική χρονιά για τους φετινούς μαθητές της Γ΄Λυκείου;

 
Νίκος κα
28 Φεβ 2019 11:22

Από το ολότελα καλή η Παναγιώταινα!!! Απλά Ας αρκεστούμε σε αυτό μέχρι τη συγγραφή νέων βιβλίων. Κάθε καθυστέρηση στη υλοποίηση λειτουργεί σε βάρος του Σχολείου. Καμία φροντιστηριοποίηση, απλά θα αναβαθμιστεί το ΓΕΛ και θα έχει νόημα η παρουσία των μαθητών της Γ΄Τάξης στο Σχολείο.

 
Βιοπληροφορικη
28 Φεβ 2019 11:51

Bill231

Δεν είναι προγραμματισμός, είναι αλγοριθμική το μάθημα στο λύκειο. Και προφανώς δεν ξέρεις την διαφορά γιατί δεν έχεις μάθει να σχεδιάζεις αλγόριθμους.

Και ναι, όλοι οι επιστήμονες, ειδικά των θετικών επιστημών πρέπει να σκέφτονται αλγοριθμικα, να σχεδιάζουν και να αναπτύσσουν αλγόριθμους είτε σε ψευδογλωσσα (βλέπε πόσα papers) είτε να τους υλοποιούν σε κάποια γλώσσα προγραμματισμού. Στην τελευταία περίπτωση μπαίνουν πολλοί περιορισμοί(χρονική πολυπλοκότητα, δομές δεδομένων κτλ)

Αντιθέτως, ο μαθηματικός, ο τοπογράφος, ο ηλεκτρολόγος (ειδικά των τηλεπικοινωνιών), ο πληροφορικός και άλλοι, δεν έχουν ανάγκη τη χημεία ως μάθημα εξέτασης και ως αντικείμενο εντός της σχολής.

Ποιος μπορεί να διαφωνήσει σε αυτό;

 
@bill231
28 Φεβ 2019 13:00

είναι αποτυπωμένο στο esos τι ζήτησαν οι σχολές το 2014 μεταξύ Πληροφορικής και χημείας.
Επίσης, μπορείς να κοιτάξεις τα Προγράμματα Σπουδών και τότε θα ξεδιαλύνουν οι πυλώνες.

Το να απαντάς συνέχεια σε θέματα που δεν αφορούν την χημεία δεν είναι και πολύ λογικό.
Η θέση της Πληροφορικής είναι στη Θετική ομάδα σπουδών.
Δεν αποτελεί αντικείμενο σπουδών άλλης ομάδας.
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ομάδα Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής πουθενά και σε κανένα πανεπιστήμιο.

Αυτή η επιστομολογική ακροβασία συνοδεύει αυτούς που την υποστηρίζουν. Κάποιοι απο συμφέρον κάποιοι από έλλειψη γνώσεων και επιχειρημάτω και κάποιοι άλλοι απο συμφέρον (αυτό μάλλον αναφέρθηκε 2 φορές).

 
Δημήτρης
28 Φεβ 2019 19:20

@ Παναγιώτα Μ.
Συμφωνώ απόλυτα στην πρόταση περί ενός λογικά δομημένου προγράμματος σπουδών, που θα ξεκινά από την Α' Γυμνασίου και θα τελειώνει στην Γ΄ Λυκείου.
Όμως, αυτή τη στιγμή έχουμε τρελλάνει τους μαθητές σε λεπτομέρειες που ποτέ δεν θα τους απασχολήσουν ξανά, εκτός κι αν γίνουν Βιολόγοι ή Γιατροί. Για να μην παρεξηγηθούμε, το ίδιο ισχύει και με τα υπόλοιπα αντικείμενα (πχ. εξωφρενική σε έκταση και απαιτήσεις ύλη Χημείας, απίστευτα πολλές ώρες Κοινωνικών Επιστημών, που αναμασούν τα ίδια και τα ίδια, Μαθηματικά για ιδιοφυείς κλπ).
Ή θα οργανώσουμε Μέση Εκπαίδευση, που θα προκαλεί το ενδιαφέρον των μαθητών ή θα κυνηγάμε το πως κάθε συντεχνία θα βολέψει τα δικά της παιδιά, φορτώνοντας τος μαθητές με ανιαρές και ανούσιες λεπτομέρειες, που ξεχνιούνται την ίδια ώρα που ακούγονται.
Πάντως, αυτό που έχουμε τώρα είναι ένα έκτρωμα.

 
εντος
28 Φεβ 2019 19:56

η αληθεια βεβαια ειναι οτι στον προγραμματισμο στα πολυτεχνεια δεν αντιμετωπιζουν καμια ιδιαιτερη δισκολια οι μαθητες που εμπαιναν και μπαινουν σπο θετικη

 
@εντος
28 Φεβ 2019 20:41

προφανως επειδη διαβασαν χημεία....
ποσα επιχειρηματα με άλματα σκεψης θα εκθέσεις? ξεχασες το αγγλικό μοντελο με τη διπλη (αντι για τριπλη) σημασια των φυσικων επιστημων

 
Νευροπληροφορική
28 Φεβ 2019 21:45

Η Επιστήμες, πολύ περισσότερο οι Θετικές, θεμελιώνονται πάνω στον υπολογισμό και δεν υπάρχουν χωρίς αυτόν. Ο υπολογισμός πριν αποκτήσει την δική του επιστήμη, την Πληροφορική, συμπεριλαμβανόταν στα Μαθηματικά. Κάποιοι δεν καταλαβαίνουν ή δεν τους συμφέρει να καταλάβουν σε ποια εποχή ζουν, αυτό όμως έχει συνέπειες, και όχι μόνο για τους ίδιους. Ο Προγραμματισμός είναι ισοδύναμος με τις συναρτήσεις της Αριθμητικής Peano, και αυτά είναι ζόρικα Μαθηματικά. 9.87% των υποψηφίων με βαθμό από 18 και πάνω στην ΑΕΠΠ στις Πανελλαδικές του 2018, 50.46% κάτω από τη βάση. Δεν είναι έτσι τα εύκολα αντικείμενα, όπως θέλουν να μας πείσουν κάποιοι. Τα αντίστοιχα ποσοστά στην Χημεία, ήταν 23.1% από 18 και πάνω και 26.25% κάτω από τη βάση.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean