Ρύθμιση για την απόκτηση πενταετών σπουδών, όπως είναι σε όλες τις Πολυτεχνικές Σχολές της χώρας, ετοιμάζει το υπουργείο Παιδείας να εντάξει στο πολυνομοσχέδιο που αναμένεται να καταθέσει , προς ψήφιση, στη Βουλή μέχρι τέλος του μήνα.
Μέχρι στιγμής, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η ρύθμιση θα αφορά μόνο τα οκτώ τμήματα Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.
Πάντως κύκλοι του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, μιλώντας στο esos, διατύπωσαν την αισιοδοξία τους ότι το ζήτημα των πενταετών θα ρυθμιστεί με το πολυνομοσχέδιο.
Σύμφωνα με πληροφορίες ο Πρύτανης του ΠΑΔΑ Κ. Μουτζούρης και μέλη της Διοικούσας έχουν ολοκληρώσει τις διεργασίες με το υπουργείο Παιδείας, γεγονός που σημαίνει ότι επισπεύδονται οι σχετικές διαδικασίες νομοθέτησης.
Υπαγωγή στο άρθρο 46 του νόμου 4485/2017
Ουσιαστικά εάν προωθηθεί και ψηφιστεί η ρύθμιση τα τμήματα αυτά, κατόπιν αίτησής τους προς το υπουργείο Παιδείας, υπάγονται στο άρθρο 46 του νόμου 4485/2017 για τον ενιαίο και αδιάσπαστο τίτλο σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου και επαγγελματικά προσόντα αποφοίτων Τ.Ε.Ι., που προβλέπει τα εξής:
1. Η επιτυχής ολοκλήρωση του πρώτου κύκλου σπουδών, που οργανώνεται σε Τμήματα Α.Ε.Ι. και διαρκεί κατ’ ελάχιστον δέκα (10) ακαδημαϊκά εξάμηνα (υποχρεωτικά εξάμηνα για τη λήψη πτυχίου ή διπλώματος σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών), οδηγεί στην απονομή ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου (integrated master) στην ειδικότητα του Τμήματος, αν στο πρόγραμμα σπουδών:
α) περιλαμβάνονται μαθήματα ώστε να διασφαλίζεται:
αα) η θεμελίωση στις βασικές επιστήμες και τέχνες,
ββ) η ανάπτυξη των μαθημάτων κορμού της ειδικότητας σε όλο το εύρος του σχετικού γνωστικού αντικειμένου,
γγ) η εμβάθυνση και η εμπέδωση σε υψηλό επίπεδο των γνώσεων στο εύρος του γνωστικού αντικειμένου της ειδικότητας,
β) προβλέπεται η εκπόνηση πτυχιακής ή διπλωματικής εργασίας διάρκειας ενός (1) ακαδημαϊκού εξαμήνου κατ’ ελάχιστον.
Για την υπαγωγή στην παρούσα διάταξη, η Σύγκλητος του οικείου Α.Ε.Ι., ύστερα από εισήγηση της Συνέλευσης του Τμήματος, απευθύνει αίτημα στον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, ο οποίος, ύστερα από γνώμη του Ε.Σ.Ε.Κ.Α.Α.Δ. και της Α.Δ.Ι.Π., και εφόσον πληρούνται τα κριτήρια της παραγράφου 1, εκδίδει σχετική διαπιστωτική απόφαση, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Οι γνώμες του προηγούμενου εδαφίου δίνονται εντός προθεσμίας εξήντα (60) ημερών από την περιέλευση του ερωτήματος από τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.
Μετά την έκδοση της ανωτέρω απόφασης, ο ενιαίος και αδιάσπαστος τίτλος σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου (integrated master) λογίζεται ότι έχει ληφθεί από την ημερομηνία απονομής του πτυχίου ή διπλώματος και καταλαμβάνει και τους αποφοιτήσαντες πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου. Ο ενιαίος και αδιάσπαστος τίτλος σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου δεν επιφέρει μισθολογικές μεταβολές.
Πόσο σωστά μιλάει ο συνάδελφος καθηγητής ΑΕΙ - μηχανικός. Όλα όσα αναφέρει είναι σωστά, απλά κάποιοι δεν θέλουν ή δεν τους βολεύει να αντικρύσουν την πραγματικότητα. Όλα όσα βιώνουμε αποτελούν απλά "βαφτίσια", που θα οδηγήσουν σε μια έκρηξη του συνολικού αριθμού των εισακτέων σε τμήματα μηχανικών, δυσανάλογη προς το μέγεθος του πληθυσμού της χώρας και των δυνατοτήτων απασχόλησης στην εγχώρια αγορά. Φυσικά, οι καθηγητές θα αναγκαστούν να ρίξουν τα στάνταρ της διδασκαλίας και της απονομής των πτυχίων, αφού οι εισακτέοι δεν θα έχουν τα ουσιαστικά προσόντα για να παρακολουθήσουν τα προγράμματα, υπό την πίεση της κοινωνίας που θα μεταφερθεί στους "κακούς" πανεπιστημιακούς που κόβουν και ξανακόβουν τα "παιδιά" στα μαθήματα. Αυτό φυσικά θα έχει ολέθριες επιπτώσεις στο μέσο επίπεδο των σπουδών και στην εικόνα που θα αποκτήσουν τα ελληνικά ΑΕΙ στο εξωτερικό. Τα αποτελέσματα θα τα δούμε μετά από 5 χρόνια όταν ακόμη περισσότεροι απόφοιτοι θα θέλουν να φύγουν στο εξωτερικό για να βρουν απασχόληση, όμως δεν θα μπορούν γιατί θα έχει πληγεί καίρια η εικόνα των ελληνικών ΑΕΙ. Και φυσικά, οι πραγματικά αξιόλογοι μαθητές-φοιτητές αυτής της χώρας θα πρέπει να παλαίψουν ακόμη πιο σκληρά για να ξεφύγουν από το τέλμα που θα έχει δημιουργηθεί.
Το ερώτημα βέβαια παραμένει. Γιατί πληρώνει ο Έλληνας φορολογούμενος τα ΑΕΙ της χώρας? Για να προετοιμάζει τα παιδιά του για μετανάστευση? Πραγματικά δεν μπορώ να δεχτώ το επιχείρημα ότι όλοι αυτοί οι χιλιάδες μηχανικοί με τα "ίσα" δικαιώματα που θα αποφοιτούν κάθε χρόνο από τα ελληνικά ΑΕΙ θα βρουν εργασία στη χώρα μας... Εκτός βέβαια κι αν αρχίσουν να στελεχώνουν τις θέσεις που παλιότερα καταλαμβάνονταν από τους αποφοίτους ΤΕΙ, ΙΕΚ κλπ. αφού δεν θα υπάρχουν κάποιοι για να τις καταλάβουν πλέον. Είναι λοιπόν αναβάθμιση αυτό το οποίο συμβαίνει ή μήπως μαζική υποβάθμιση?